Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 18 av 22 1 2 16 17 18 19 20 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042670 18/12/2015 12:36
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Bytt ut ordet alkohol og erstatt det med røyk/tobakk/sigartetter og se om det da blir lettere å forstå hvorfor man ikke bør drikke fremfor sine barn.

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042672 18/12/2015 12:39
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous
Bytt ut ordet alkohol og erstatt det med røyk/tobakk/sigartetter og se om det da blir lettere å forstå hvorfor man ikke bør drikke fremfor sine barn.

Snodig sammenligning, det er da neppe noe problem med passiv drikking?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042673 18/12/2015 12:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da prøver jeg.

"Jeg synes det er helt OK å røyke sigaretter mens jeg spiser julemiddag fordi det høyner smaksopplevelsen på maten. Jeg kunne drukket brus i stedet for å røyke, men det blir ikke det samme. Heldigvis så blir ikke kroppene til barna mine påvirket av røyken utover det at de ser meg røyke samtidig som adferden min endres noe."

Det ble IKKE lettere for meg i allefall, men takk for forslaget. Noen andre?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042674 18/12/2015 12:47
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nå predikerer du totalavhold. Det vil sannsynligvis ikke være utgangspunktet til mange. Vil og nevne at å røke 20 sigg om dagen blir noe annet enn å ta 2 øl/glass vin til maten noen ganger i året. Men skjønner jo at de som predikerer totalavhold er på din linje.

Siggingen blir og repetert 20 ganger om dagen, mens drikkingen blir repetert 3-4 ganger i året.

Vil og si at jeg tror de aller fleste ville hatt uvanen med å drikke litt noen ganger i året enn å røyke 20 sigg om dagen om man måtte velge en last.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042676 18/12/2015 12:52
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Akkurat. De tre første som svarte klarte ikke å forstå hvorfor, men istedet forstod det slikt at jeg skulle sammenligne røyking med drikking.

Det var ikke det jeg prøvde på. Jeg prøvde å få de til å forstå hvor man ikke bør drikke fremfor sine barn, men vil man ikke forstå, så vil man ikke.

Her i gata skal jeg drikke, koste hva det koste vil.
Ingen skal fortelle meg at man ikke kan stikke hodet i fliskutteren, ing............

Barn hermer etter autoriteter. Det er slikt de lærer helt til de kan tilegne seg kunnskaper selv....

Redigert av anonym; 18/12/2015 12:55.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042678 18/12/2015 12:57
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Børn har godt af at se sine forældre nyde livet, dette inkludere da også en cigar nytårs aften, hvis man er til den slags.

Hvad børn ikke har brug for, er at sine forældre misbruge livet, om det så er alkohol, røyk, eller mad.

Når jeg indtager alkohol så er det forbundet med nydelse, afslapning godt selskab og godt humør. Ikke på vilkår om jeg vil medgive at mit barn tager skade af at se mig nyde livet.

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042681 18/12/2015 13:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Akkurat. De tre første som svarte klarte ikke å forstå hvorfor, men istedet forstod det slikt at jeg skulle sammenligne røyking med drikking.

Det var ikke det jeg prøvde på. Jeg prøvde å få de til å forstå hvor man ikke bør drikke fremfor sine barn, men vil man ikke forstå, så vil man ikke.

Ingen skal fortelle meg at man ikke kan stikke hodet i fliskutteren, ing............

Barn hermer etter autoriteter. Det er slikt de lærer helt til de kan tilegne seg kunnskaper selv....

Oppgaven var å erstatte ordet alkohol med røyking. Det gjorde jeg til en viss grad men ikke helt bokstavelig som i at "jeg drikker akevitt til julemiddagen selv om den inneholder røyk" - siden jeg antar at det ikke var det jeg mente. Nei - jeg forstod antakelig ikke hva du var ute etter siden du ikke skrev hva du var ute etter.

Hvordan ser utsagnene i denne debatten ut når DU erstatter ordet alkohol med røyking?

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042682 18/12/2015 13:00
sveinaa Offline
More than words
More than words

Dette blir jo bare tull sånn som du legger det frem. Mener du at jeg ikke forstår at alkohol er farlig?

Sånn jeg tolker dine innspill så grenser jo ditt standpunkt opp mot fanatisk totalavhold?

Redigert av sveinaa; 18/12/2015 13:02.

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042684 18/12/2015 13:04
gare Offline
More than words
More than words

Herrejemini for sludder og vås!

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042686 18/12/2015 13:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Barn hermer etter autoriteter.

Jeg kjører rett som det er bil med seksåringen i baksetet. Han ser ut til å akseptere det faktum at jeg kan kjøre bil, men ikke han. Jeg gjemmer ikke unna bilnøkkelen i redsel for at han skal herme etter meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042688 18/12/2015 13:16
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: GeirK

Jeg kjører rett som det er bil med seksåringen i baksetet. Han ser ut til å akseptere det faktum at jeg kan kjøre bil, men ikke han. Jeg gjemmer ikke unna bilnøkkelen i redsel for at han skal herme etter meg.

Du burde kanskje gjøre det.
http://www.dagbladet.no/2014/02/13/nyheter/10-aring/bil/bil_og_trafikk/trafikk_og_barn/31783926/

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042689 18/12/2015 13:22
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: sveinaa

Dette blir jo bare tull sånn som du legger det frem. Mener du at jeg ikke forstår at alkohol er farlig?

Sånn jeg tolker dine innspill så grenser jo ditt standpunkt opp mot fanatisk totalavhold?

Ikke noen avholdmann her.
Har røykt i 28 år og drikker stadig vekk, men av naturlige grunner ikke fremfor poden.
Har slutte med røykingen for en god stund siden, men fremdeles drikker jeg ikke, når jeg har poden her, selv om han er blind.

Hadde tobakk og alkohol blitt lansert som nye produkter i dag, ville de ikke blitt godkjent for salg, da de beviselig er helseskadelige.

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042690 18/12/2015 13:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du burde kanskje gjøre det.
http://www.dagbladet.no/2014/02/13/nyheter/10-aring/bil/bil_og_trafikk/trafikk_og_barn/31783926/

Nei - jeg trenger ikke gjøre det. Jeg satser på god grensesetting i stedet. Den dagen jeg må gjemme bilnøklene for å hindre ungene i å stikke av med bilen, har jeg enten en unge med seriøse issues eller så har jeg feilet som far. Ingen ting tyder på at noen av de blir realitet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042691 18/12/2015 13:24
gare Offline
More than words
More than words

Hadde tobakk og alkohol blitt lansert som nye produkter i dag, ville de ikke blitt godkjent for salg, da de beviselig er helseskadelige.

Det tror jeg du har rett i!

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042693 18/12/2015 13:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag undrar lite över det där med viktigheten av att inte visa vad man gör för barn och ungdommar. Jag skulle tro att många ungdommar klarar att förstå vad föreldrarna gör utan att de behöver ha sett det.

Om man inte vill att barnen någonsin ska röka, drikka eller köra bil så ska man nog inte göra det själv överhuvudtaget. Om föreldrarna ändå gör detta och barnen förstår att de gör det så undrar jag om det spelar så stor roll om de också ser att föreldrarna gör det.

Re: Alkohol i jula? [Re: gare] #2042694 18/12/2015 13:32
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: gare

Jeg vil påstå det samme om rakefisk!

Nu er det jo sådan at alkohol er en del af vores kultur og kan spores ualmindeligt mange år tilbage tiden, Hvorfor det hurtigt bliver omsonst at diskutere om hvad der ville ske hvis alkohol blev opfundet idag.

Re: Alkohol i jula? [Re: fredriks] #2042695 18/12/2015 13:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Jag undrar lite över det där med viktigheten av att inte visa vad man gör för barn och ungdommar. Jag skulle tro att många ungdommar klarar att förstå vad föreldrarna gör utan att de behöver ha sett det.

Om man inte vill att barnen någonsin ska röka, drikka eller köra bil så ska man nog inte göra det själv överhuvudtaget. Om föreldrarna ändå gör detta och barnen förstår att de gör det så undrar jag om det spelar så stor roll om de också ser att föreldrarna gör det.

Dette tulleargumentet kommer ofte opp i debatter om hvorvidt syklister bør få benytte vegbanen fremfor gang- og sykkelveg. Når man anser det som et problem - kan jeg ikke skjønne annet enn at man må ha feilet noe grassat med å få barna til å forstå at det er enkelte ting som voksne kan gjøre, men ikke barn.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: gare] #2042696 18/12/2015 13:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare

Det tror jeg også, men det er ikke noe argument i denne debatten. Jeg tror også at langrenn, med de miljøpåvirkningene de har i naturen ikke hadde fått innpass i dagens form dersom sporten hadde blitt innført i dag. Det er ikke et argument mot å gå på ski.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042697 18/12/2015 13:41
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Får begynne å tvangstrimme folket også, siden inaktivitet også er helseskadelig. Eventuelt vil jeg aldri bedrive inaktivitet mens barna ser på.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042698 18/12/2015 13:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dette tulleargumentet kommer ofte opp i debatter om hvorvidt syklister bør få benytte vegbanen fremfor gang- og sykkelveg. Når man anser det som et problem - kan jeg ikke skjønne annet enn at man må ha feilet noe grassat med å få barna til å forstå at det er enkelte ting som voksne kan gjøre, men ikke barn.

Det där förstod jag inte mycket av... vad är koplingen till g/s vei och sykling.

Angående det sista. Jag tvivlar på att alla föreldrar som opplever att deres barn drikker sig fulla tidigare än vad de velat har feilat noe grassat.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042699 18/12/2015 13:45
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om barna drikker tidlig avhenger vel svært mye av hvilket miljø de havner i på skolen, venner osv. Faktorer vi som foreldre ikke kan styre så veldig mye. Alternativet er jo å ha hjemmeskole og en kjeller de kan sitte i til de blir voksne.

Re: Alkohol i jula? [Re: fredriks] #2042700 18/12/2015 13:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det där förstod jag inte mycket av... vad är koplingen till g/s vei och sykling.

Argumentet er at dersom barna dine ser at du velger vegbanen og ikke gang- og sykkelvegen, så kommer de til å følge ditt eksempel og gjøre det samme.

Angående det sista. Jag tvivlar på att alla föreldrar som opplever att deres barn drikker sig fulla tidigare än vad de velat har feilat noe grassat.

Det kommer an på hvor mye tidligere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2042701 18/12/2015 13:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hoaas
Om barna drikker tidlig avhenger vel svært mye av hvilket miljø de havner i på skolen, venner osv. Faktorer vi som foreldre ikke kan styre så veldig mye. Alternativet er jo å ha hjemmeskole og en kjeller de kan sitte i til de blir voksne.

Eller eskalere konsekvensene av å bryte regler til et nivå der det å bryte dem ikke er et valg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042707 18/12/2015 13:56
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
En smule off topic.

Af ren interesse hvornår havde dere herinde jeres første alkoholdebut, altså hvor i blev beruset?

Og hvornår begyndte i at drikke jævnligt?

Jeg var selv 13 år da jeg og en kammerat delte en sixpack

Og 14-15 var vi vel da vi begyndte at drikke rimelig jævnligt.

Er det tidligt? Sent? eller normalt i jeres øjne?

Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2042708 18/12/2015 13:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Stämmer, men det finns också en del studier som visar att föreldrarnas alkohol vanor påvirker hur barnen drikker.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042709 18/12/2015 13:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg detter ut gang på gang. Om man velger alkohol til maten 4 ganger i året så kan ikke det assosieres med at man må ha alkohol for å kose seg? Det er jo tross alt 361 andre dager man koser seg uten...

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042711 18/12/2015 14:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Folk diskuterar ju lite olika saker. Att vi diskuterade just 4 gånger i året har inte jag fått med mig ICON_SMILE (och jag tänkte denna gången inte heller på föreldrar som drikker små mängder utan snarare mer generellt att det finns ett samband mellan alkohol i hemmet och barnsdrikkevanner (som antagligen mycket beror på hur mycket och hur föreldrarna drikker))

Re: Alkohol i jula? [Re: ] #2042712 18/12/2015 14:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jeg helt enig i.

Slik som jeg og mine brødre holdt i vår ungdom skulle vår lillesøster, som er 7-11 år yngre enn oss, vært både traumatisert og en veldig aktiv utøver på fester. Men hun er vel den mest fornuftige av oss alle, og har aldri vært interessert i alkohol, selv om hun har sett oss overstadig som barn. Vi var jo på en måte et rollebilde for henne, på samme måte som foreldrene våre.

Re: Alkohol i jula? [Re: fredriks] #2042713 18/12/2015 14:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Stämmer, men det finns också en del studier som visar att föreldrarnas alkohol vanor påvirker hur barnen drikker.

Mine foreldre drakk omtrent aldri utenom høytid og selskaper, ikke så jeg de beruset før jeg var 16-17 år heller. Likevel ble jeg og mine brødre rene svamper når vi ble myndige ICON_WINK Hadde nok mest med miljø og venner å gjøre, idrettsutøvere er jo gjerne glad i en fest, hehe!

Re: Alkohol i jula? [Re: fredriks] #2042719 18/12/2015 14:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
4 ganger var litt ut i fra egen situasjon. Så jeg burde presisert det.

Side 18 av 22 1 2 16 17 18 19 20 21 22

Moderator  support