Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 22 1 2 15 16 17 18 19 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042607 18/12/2015 10:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Raskall

Derfor mener jeg at jula, eller i hvertfall julaften, bør dreie seg om barna og at alkoholen bør spille en minimal eller ikke-eksisterende rolle.

Og jeg mener at jula bør handle om at alle har det best mulig med de begrensningene som settes av et stort sprik i behov. Jeg setter aldri behovet til mine egne barn først til en hver tid. Jeg sidestiller mine og deres behov.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042609 18/12/2015 10:29
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK

Derfor mener jeg at jula, eller i hvertfall julaften, bør dreie seg om barna og at alkoholen bør spille en minimal eller ikke-eksisterende rolle.

Og jeg mener at jula bør handle om at alle har det best mulig med de begrensningene som settes av et stort sprik i behov. Jeg setter aldri behovet til mine egne barn først til en hver tid. Jeg sidestiller mine og deres behov.

Er julaften "til en hver tid"?

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042610 18/12/2015 10:30
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Den er inkludert i "enhver tid", i alle fall.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042611 18/12/2015 10:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Vad baserar du egentligen dina två första utsagn på?

"Som barn merker man at foreldrene forandrer seg fra de griper tak i flaska uten å ha tatt en eneste slurk."

"men etter en halv alkoholenhet reduseres dømmekraften og man endrer personlighet. "

Man får väl inte 0.5 promille efter en halv alkoholenhet (eller att man griper tag i flaskan) som väl är det enda talet du refererat till om jag kommer ihåg rätt.

Rent kjemisk skjer det nok ingen stor endring ved å gripe tak i flaska. Men jeg skal moderere disse utsagnene til at veldig mange endrer sin væremåte når de har bestemt seg for å innta alkohol.

Men jeg har også blitt klokere ved å gjøre research gjennom denne tråden og det med en halv alkoholenhet gir nok ingen kjemisk påvirkning. Men jeg står fremdeles på at mange går i en annen modus når de har bestemt seg for å kose seg med et glass vin eller to, være seg til maten eller som kveldskos. Og som så ofte sagt i denne tråden trenger ikke dette å være noe negativt for noen som helst. Men den kan fort bli det.

Dette avhenger sterkt med hvilket forhold du har til alkohol. For mange, som synes øl er godt/bedre enn brus, er det ikke noe annerledes å ta en øl til maten enn å ta en brus. Man blir ikke opphisset av at man tenker på eller tar seg en øl. Som mye annet i denne diskusjonen, er det du skriver satt helt på spissen. For NOEN er det nok slik som du sier, men for de aller fleste spiller det ingen rolle om de tar seg en øl eller en brus til maten adferdsmessig.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042612 18/12/2015 10:30
sveinaa Offline
More than words
More than words

Rent kjemisk skjer det nok ingen stor endring ved å gripe tak i flaska. Men jeg skal moderere disse utsagnene til at veldig mange endrer sin væremåte når de har bestemt seg for å innta alkohol.

Dette kan du ikke argumentere for. Når starter endringen? Den dagen man bli invitert på fest? Samme dagen? På reisen dit? Rett før man setter glasset til munnen?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042613 18/12/2015 10:31
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: sveinaa
Sitat: hilmer
Sitat: Supermann

Ketchup er egentlig bare sukker, salt, eddik og tomater. Det finnes forskjell på ketchup også, men som du skjønner så inneholder ketchup, som brus, smaksstoffer som reduserer evnen til å smake. Litt som å spise mat etter å ha blitt utsatt for annen sterk lukt(salmiakk, løsemidler etc.) Funker dårlig. Man blir mett, men det smaker ingenting.

Mange koser seg jo med surkål/rødkål i julen (noen også tyttebær) og det gjør jo bortimot det samme med smaksløkene som ketchup gjør?

Enig. Ikke noe galt med ketchup - så lenge maten er lagt opp til at man skal ha det.
Minner meg om at det er på tide å lage min egenfermeterte surkål...uten sukker.

Hva bruker du som søtstoff da?

Ingenting...så det er vel mer sauerkraut.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042615 18/12/2015 10:33
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Flex

Du kan mene så mye du vil at du ikke har drevet personangrep tidligere, men den der skal du slite med å argumentere deg bort fra.

Javel. Er det herved en beskyldning som jeg må argumentere meg vekk fra? Folk må gjerne påstå det, men da sitter de med bevisbyrden.

Her er hvordan arbeidstilsynet definerer mobbing på arbeidsplassen - altså mobbing mellom voksne. Kan du vennligst argumentere for hvilke likhetstrekk du ser?

"Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting og lignende. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg."

Du har PM

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042616 18/12/2015 10:33
sveinaa Offline
More than words
More than words

Alkoholen har jo en bitte liten bi-rolle, mens du nesten legger det frem som at det er et sjøslaget som skal gjennomføres.

Redigert av sveinaa; 18/12/2015 10:37.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042617 18/12/2015 10:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror du överdriver när du skriver väldigt många och att det fort kan bli problem.

Angående ändring i varemåte och går in i en annen modus så är ju det saker som också sker i liknande (och andra) tillfällen utan alkohol.

Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2042618 18/12/2015 10:33
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Hoaas

Hva skal dere drikke til Jul?
Meg?
- Vi skal feire jul borte. Har blitt bedt om å kjøpe med champagne. Blir nok guy charlemagne. Jeg foretrekker denne fremfor langt dyrere - liker den litt brødaktige smaken. Har også planer om å ta med noen av de dyrere flaskene fra Meinklang - har ikke smakt de, men synes de billigere er bra - og vil tro at de passer til ribbe. Velger stort sett økologisk, hvis jeg ikke har klare preferanser. Har også lyst til å prøve meg på litt eddik-te-brus (kombucha) - har brygget dette selv, men har ikke prøvde kjøpe-variantene.

Jeg skal og feire borte. Blir ikke noe alkohol på meg da jeg er "stuck" som familiens sjåfør (Blir sikkert noe sukkerfri brus, neutral farris samt eplemost.). Når jeg kommer hjem og roen har lagt seg skal jeg drikke øl. Litt usikker på hva. Innkjøp skjer på polet i morgen. Den første skal i alle fall være en eller annen IPA ICON_SMILE Det håndlagde ølglasset står alt klar!

Burde egentlig kjøpe noe godt øl også. Synes Bøgedal stort sett lager bra saker, men må dele den med noen. Er generelt sett gladest i hveteøl, så det er mulig at jeg prøver noe i den leien.

Akkurat bestilt meg diverse fra Einstök, fikk virkelig sansen for islandsk øl etter en fisketur der i fjor. White alen er noe av det bedre jeg har smakt, men smak er selvsagt veldig forskjellig. St Bernardus har også mye godt.

Skal prøves dersom jeg kommer over den...

Re: Alkohol i jula? [Re: hilmer] #2042619 18/12/2015 10:36
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det kan jeg forestille meg smaker godt. Men må innrømme at jeg har en forkjærlighet for litt sødme. Spesielt til julemiddagen.

Redigert av sveinaa; 18/12/2015 10:36.

Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2042621 18/12/2015 10:41
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: H.Iversen
Akkurat bestilt meg diverse fra Einstök, fikk virkelig sansen for islandsk øl etter en fisketur der i fjor. White alen er noe av det bedre jeg har smakt, men smak er selvsagt veldig forskjellig. St Bernardus har også mye godt.
Bestilt på polet?

Jepp, de har også St Bernardus abt 12 magnum (kommer kun i 1,5l flaske/alkoholikerpils, må deles) og St bernardus sin juleøl. Begge er veldig gode og velbalanserte.
Ja, den juleølen har jeg faktisk smakt! Den er svingod til pinnekjøtt. Tenkte mer spesifikt på Einstøk når jeg spurte. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042623 18/12/2015 10:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Lurer pinadø meg på om jeg skal drikke en juleøl i dag. Har stående en fra Haandbrygeriet. Er den noe god?

Slapp av: Den drikkes uten barn tilstede.

Redigert av sveinaa; 18/12/2015 10:45.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042624 18/12/2015 10:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bestilt på polet?

Jepp, de har også St Bernardus abt 12 magnum (kommer kun i 1,5l flaske/alkoholikerpils, må deles) og St bernardus sin juleøl. Begge er veldig gode og velbalanserte.
Ja, den juleølen har jeg faktisk smakt! Den er svingod til pinnekjøtt. Tenkte mer spesifikt på Einstøk når jeg spurte. ICON_SMILE

De har Einstök på diverse vinmonopol, Tromsø bl.a, men ikke her. Så jeg måtte bestille, tok 6 white og 2-3 av doppelbock, pale ale og toasted porter. Har ikke prøvd doppelbocken dems enda, så er spent på den. Toasted porter er veldig god, og er ordentlig toasted, ikke roasted som mye annet.

Redigert av Hoaas; 18/12/2015 10:48.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042625 18/12/2015 10:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Lurer pinadø meg på om jeg skal drikke en juleøl i dag. Har stående en fra Haandbrygeriet. Er den noe god?

Hvem av dem; de lager vel tre?

Re: Alkohol i jula? [Re: Øyvind V] #2042627 18/12/2015 10:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Det vet jeg faktisk ikke. Får bare smake ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042628 18/12/2015 10:52
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Alle som kan svare et ubetinget ja på følgende spørsmål "frikjennes" fra alle mine argumenter i denne tråden. For dette spørsmålet summerer opp hva jeg prøver å få frem.

Ville du ha latt være å drikke på julaften hvis barnet/barna dine uoppfordret hadde spurt pent om du kunne la være?

OBS! Ikke nødvendig å svare her. Det holder å spørre seg selv.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042630 18/12/2015 10:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Mener de har Nissemor som den "snilleste", så Nissefar som en kraftigere type, og Bestefar som en bekmørk, tung og ekstra kraftig greie. Kos deg med øl, bok og film ICON_WINK

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042631 18/12/2015 10:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
I dag blir det først rulle, også skap montering m øl. Får håpe jeg tåler det jeg tror!

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042634 18/12/2015 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei. Men den er inkludert. Så selv på julaften gir jeg rom for mine egne behov på bekostning av deres slik at både jeg og de har det bra.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Øyvind V] #2042635 18/12/2015 11:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mener de har Nissemor som den "snilleste", så Nissefar som en kraftigere type, og Bestefar som en bekmørk, tung og ekstra kraftig greie. Kos deg med øl, bok og film ICON_WINK

Har du en 2014 nissefar, kunne den med fordel lagres litt siden den var litt ubalansert ICON_WINK

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042636 18/12/2015 11:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det kan jeg forestille meg smaker godt. Men må innrømme at jeg har en forkjærlighet for litt sødme. Spesielt til julemiddagen.

Spesielt svinekjøtt løftes av tilbehør med sødme - svisker for eksempel

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042645 18/12/2015 11:23
sveinaa Offline
More than words
More than words

Spesielt svinekjøtt løftes av tilbehør med sødme - svisker for eksempel

Jepp. Har og brukt eple båter sammen med sviskene for litt ekstra syrlighet.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042646 18/12/2015 11:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Gleder meg til julemiddagen ICON_SMILE

Er jo litt koselig med julaften som familietid også. Vi blir over 15 til bords med bortimot halvparten barn. Barna har jo tegnefilmene og pakkene så hvorfor kan ikke de voksne ha middagen?

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042647 18/12/2015 11:36
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H

Det er det jeg også kan - har ikke laget til jul selv heller, men utenom. Tenker at sødmen dekkes av tyttebær og fett...og hvis jeg tar feil, så kan jeg falle tilbake på standard-versjonen.

Re: Alkohol i jula? [Re: hilmer] #2042648 18/12/2015 11:37
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H

Det er det jeg også kan - har ikke laget til jul selv heller, men utenom. Tenker at sødmen dekkes av tyttebær og fett...og hvis jeg tar feil, så kan jeg falle tilbake på standard-versjonen.

...og svisker som GeriK nevnte.

Re: Alkohol i jula? [Re: hilmer] #2042649 18/12/2015 11:42
sveinaa Offline
More than words
More than words

Høres godt ut. På den måten får man jo og rendyrket smakene litt mer.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042655 18/12/2015 12:05
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg kommer til å nyte en juleøl og et glass vin til julemiddagen. Med unger til bords. Og med god samvittighet. Om dette fører til en adferdsendring vet jeg ikke. Ei heller om en eventuell endring er negativ for ungene mine.
Jeg skjønner forøvrig ikke pirket her om 2 alkoholenheter medfører noe negativt ovenfor barna eller ikke. Hva med alt annet som gir tydeligere, negative signaler som røyking, uengasjerte foreldre, foreldre med dårlig livstil/kosthold etc. Men det er vel en annen debatt....

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042664 18/12/2015 12:19
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alle som kan svare et ubetinget ja på følgende spørsmål "frikjennes" fra alle mine argumenter i denne tråden. For dette spørsmålet summerer opp hva jeg prøver å få frem.

Ville du ha latt være å drikke på julaften hvis barnet/barna dine uoppfordret hadde spurt pent om du kunne la være?

Hadde ikke hatt noen problemer med det. Men jeg ville ha spurt barnet om hva som gjorde at han/hun ikke ville at det skulle skje. Om det er noe som hadde skjedd hjemme eller noe som høn hadde hørt om hos andre. Hvis høn hadde fått angst pga andres atferd under rus ville vi nok ha snakket om det, og at det er forskjell på folk. De færreste er nåsåner, og sånn sett lite å engste seg for.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Alkohol i jula? [Re: HeavyDude] #2042666 18/12/2015 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude

Hadde ikke hatt noen problemer med det. Men jeg ville ha spurt barnet om hva som gjorde at han/hun ikke ville at det skulle skje. Om det er noe som hadde skjedd hjemme eller noe som høn hadde hørt om hos andre. Hvis høn hadde fått angst pga andres atferd under rus ville vi nok ha snakket om det, og at det er forskjell på folk. De færreste er nåsåner, og sånn sett lite å engste seg for.

Jeg ville nok gjort det samme. Man lever i den verden som er, og om man liker det eller ikke, så er alkohol en del av den. Derfor kan det kanskje være fornuftig om man snakker og avdramatiserer alkohol og snakker om den spesifikke hendelsen. Er det et rykte, en fyllik som har vært ufin eller lignende så er det ikke nødvendigvis best å la barm leve i troen om at alle blir sånn. Da kan jo ting bli traumatisk.

Redigert av sveinaa; 18/12/2015 12:27.

Side 17 av 22 1 2 15 16 17 18 19 21 22

Moderator  support