Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 16 av 22 1 2 14 15 16 17 18 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: Øyvind V] #2042558 18/12/2015 09:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Sitat: sveinaa
Tyll innpå to øl til maten. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor lite det reiv i pappen ICON_SMILE

Du kan jo gjøre et tilsvarende forsøk: Avstå fra alkohol i 15 år, så tyller du innpå to øl til maten. Jeg tror du kan bli overrasket over hvor mye det river i pappen ICON_WINK

Jeg drikker veldig lite, og kan kjenne det godt etter bare én øl.

Jeg er konstant på diett. Veier rett over 60 kg. Drakk mine første IPA'er siden jeg var i syden i Juli nå for et par helger siden. Så jeg kan relatere til det du sier. Men om jeg drikker 2 33,3 øl eller 2 glass vin til maten og ikke er dehydrert eller har tom mage så går det ganske greit.

At du selv synes det går "ganske greit" er vel noe av kjernen i diskusjonen her. Jeg synes også det går "ganske greit" om jeg drikker to glass vin til maten, men jeg vet at jeg blir ganske rusa da, og regner det som sikkert at de rundt meg merker det på meg.
Da er min subjektive vurdering av rusa noe annerledes enn din. Jeg kan og sitte å lese en bok mens jeg drikker 2 øl eller se en film uten å si noe (Husker begge deler gjør jeg og.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042559 18/12/2015 09:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Raskall
Og atter en gang har tråden blitt vridd over til personangrep mot meg. Er det så fælt at noen er uenige med dere at dere må ty til personangrep?

Har den?

Sånn apropos, må jeg si at "personangrep-offerrollen" er noe av den dummeste og mest irriterende argumentasjonen jeg ser i nettdiskusjoner.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042560 18/12/2015 09:37
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK
Nå kan du velge om du vil fortsette å kreve svar fra meg uten å få det eller om du rett og slett ikke skal gidde.

Jeg kan ikke slutte med noe jeg ikke allerede har begynt med. Jeg kan ikke se at jeg avkrever deg noen svar. Jeg kommenterer bare utsagnene dine.

Når du drar feilslutninger må jeg få lov til å korrigere deg. Jeg har aldri brukt mitt alkoholkonsum de siste 8 (eller 15) årene som argumentasjon i denne diskusjonen. Jeg har ikke spesifisert at det gjaldt alkoholkonsumet i min "ungdom" men det burde heller ikke være nødvendig i en saklig diskusjon.

Du antar at siden jeg har drukket 3 alkoholenheter på 8 år baserer min vurdering av påvirkning på det. Når jeg så sier at jeg baserer den erfaringen på min "drikke-periode" fra jeg var 18 til jeg var 29,5 og du fremdeles velger å ri "3 på 8"-hesten må jeg få lov til å spørre om effekten av alkohol har endret seg de 15 årene jeg har definert meg selv som avholdsmann.

Det at man ikke har gjort noe de siste 15 årene betyr ikke at man aldri har gjort det.

Du må dessverre leve med at jeg har en annen holdning til alkoholkonsum sammen med barn enn deg. Du kan bryte mine argumenter ned i så små biter du vil, men min mening og holdning vil alltid være annerledes enn din.

Så kan du la meg være i fred nå?

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042561 18/12/2015 09:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring.

Sikker?

Sitat: helsedirektoratet, https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/455/Alkohol-i-kroppen-IS-1076-bokmal.pdf

I lave konsentrasjoner vil alkohol endre stemningsleiet i positiv
retning, redusere konsentrasjonsevnen samt hemme korttidshukommelsen
og evne til læring. Den kritiske sansen vil også
sløves. Hos de fleste synes denne følelsen av å være lett påvirket
å inntreffe ved alkoholkonsentrasjoner rundt 0,5 promille eller
lavere. Ved disse, eller litt høyere blodalkoholkonsentrasjoner, inntrer
det oftest en viss kritikkløshet og økt risikovillighet. Generelt vil
de nevnte virkningene bli tydeligere når alkoholkonsentrasjonen i
hjernen og blodet stiger opp mot 1,0 promille. Selv uten reduksjon
av ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen,
utløse aggresjon og vold mot andre samt forlede til selvmordsforsøk.

Egentlig godt du kunne bekrefte at det er målbart da. Da vil jeg tror manglende dokumentasjon på veldig negative konsekvenser ved 0-0,5 promille bare bekrefter at forskningen ikke har funnet noe.

Men du kan vel, ut fra helsedirektoratets brosjyre, ikke benekte at man faktisk endrer stemningsleie, får redusert konsentrasjonsevne, får hemmet korttidshukommelsen og redusert evne til læring av så lite som et par alkoholenheter? Det er i min bok endring av adferd.

Og som jeg har presisert flere ganger: Endring av adferd trenger ikke å være en negativ ting, selv ikke i en setting med barn. Men disse faktorene senker hemningene og gir større rom for "Det skader ikke med én pinne til"-tankegang. Uten at jeg da hevder at alle tar én pinne til.

Uff. Dette temaet er jo mer følsomt enn religion.

Hvorfor synes du det er følsomt?

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042563 18/12/2015 09:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Når du begynner å trekke inn min toleransegrense i debatten anser jeg det som et personangrep.

Det blir litt i overkant touchy, IMNSHO. Håper du ikke oppfattet det som et personangrep.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042564 18/12/2015 09:39
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring.

Sikker?

Sitat: helsedirektoratet, https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/455/Alkohol-i-kroppen-IS-1076-bokmal.pdf

I lave konsentrasjoner vil alkohol endre stemningsleiet i positiv
retning, redusere konsentrasjonsevnen samt hemme korttidshukommelsen
og evne til læring. Den kritiske sansen vil også
sløves. Hos de fleste synes denne følelsen av å være lett påvirket
å inntreffe ved alkoholkonsentrasjoner rundt 0,5 promille eller
lavere. Ved disse, eller litt høyere blodalkoholkonsentrasjoner, inntrer
det oftest en viss kritikkløshet og økt risikovillighet. Generelt vil
de nevnte virkningene bli tydeligere når alkoholkonsentrasjonen i
hjernen og blodet stiger opp mot 1,0 promille. Selv uten reduksjon
av ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen,
utløse aggresjon og vold mot andre samt forlede til selvmordsforsøk.

Egentlig godt du kunne bekrefte at det er målbart da. Da vil jeg tror manglende dokumentasjon på veldig negative konsekvenser ved 0-0,5 promille bare bekrefter at forskningen ikke har funnet noe.

Men du kan vel, ut fra helsedirektoratets brosjyre, ikke benekte at man faktisk endrer stemningsleie, får redusert konsentrasjonsevne, får hemmet korttidshukommelsen og redusert evne til læring av så lite som et par alkoholenheter? Det er i min bok endring av adferd.

Og som jeg har presisert flere ganger: Endring av adferd trenger ikke å være en negativ ting, selv ikke i en setting med barn. Men disse faktorene senker hemningene og gir større rom for "Det skader ikke med én pinne til"-tankegang. Uten at jeg da hevder at alle tar én pinne til.

Men var hele/en stor del dit argumentationsgrundlag ikke at det uanset hvordan man ændrede sig, så var det negativt og traumatisk for barnet, da barnet ikke var inkluderet i denne ændring. Og måske associerede det med naboen der kom fuld hjem fra julelunsj?

Hvis jeg husker korrekt, så var din holdning at barnet, allerede når første tår var på vej mod munden, kunne blive bange og urolig.

Min holdning er at hvis ens børn reagere sådan på alkohol på trods af at man er en velfungerende famile hvor begge forældre har et job og sunde fritidsinteresser, så burde man arbejde på ens børns frygt i dette tilfælde irrationelle frygt, i stedet for at begrænse sig selv. Eller i hvert fald måske overveje at det er bombastisk at udmelde at ALLE burde holde sig fra alkohol, fordi ens egne børn på den ene eller anden måde er traumatiseret.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042570 18/12/2015 09:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Da er min subjektive vurdering av rusa noe annerledes enn din. Jeg kan og sitte å lese en bok mens jeg drikker 2 øl eller se en film uten å si noe (Husker begge deler gjør jeg og.).

Mulig jeg har misforstått hele diskusjonen, men jeg trodde vi (innimellom i hvert fall) diskuterte om det er mulig for den som drikker å vurdere selv i hvor stor grad man påvirkes av alkoholen. Jeg sier at jeg kjenner det etter to glass vin, og får til svar at du kan lese en bok mens du drikker øl?

Redigert av Øyvind V; 18/12/2015 09:46.
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042571 18/12/2015 09:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du antar at siden jeg har drukket 3 alkoholenheter på 8 år baserer min vurdering av påvirkning på det. Når jeg så sier at jeg baserer den erfaringen på min "drikke-periode" fra jeg var 18 til jeg var 29,5 og du fremdeles velger å ri "3 på 8"-hesten må jeg få lov til å spørre om effekten av alkohol har endret seg de 15 årene jeg har definert meg selv som avholdsmann.

Det at man ikke har gjort noe de siste 15 årene betyr ikke at man aldri har gjort det.

Du må dessverre leve med at jeg har en annen holdning til alkoholkonsum sammen med barn enn deg.

Dessverre. Jeg har ikke noe problem med det. Hvis du tror det, så sorterer det igjen under oppdiktede GeirK-tanker som du selv er ansvarlig for.

I fred for hva? Hvis du ønsker å fronte meninger uten å møte motargumenter, tror jeg ikke terrengsykkel.no som kommunisjonskanal er et klokt valg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: hilmer] #2042572 18/12/2015 09:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: hilmer

Hva skal dere drikke til Jul?
Meg?
- Vi skal feire jul borte. Har blitt bedt om å kjøpe med champagne. Blir nok guy charlemagne. Jeg foretrekker denne fremfor langt dyrere - liker den litt brødaktige smaken. Har også planer om å ta med noen av de dyrere flaskene fra Meinklang - har ikke smakt de, men synes de billigere er bra - og vil tro at de passer til ribbe. Velger stort sett økologisk, hvis jeg ikke har klare preferanser. Har også lyst til å prøve meg på litt eddik-te-brus (kombucha) - har brygget dette selv, men har ikke prøvde kjøpe-variantene.

Jeg skal og feire borte. Blir ikke noe alkohol på meg da jeg er "stuck" som familiens sjåfør (Blir sikkert noe sukkerfri brus, neutral farris samt eplemost.). Når jeg kommer hjem og roen har lagt seg skal jeg drikke øl. Litt usikker på hva. Innkjøp skjer på polet i morgen. Den første skal i alle fall være en eller annen IPA ICON_SMILE Det håndlagde ølglasset står alt klar!

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042574 18/12/2015 09:48
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

I fred for hva? Hvis du ønsker å fronte meninger uten å møte motargumenter, tror jeg ikke terrengsykkel.no som kommunisjonskanal er et klokt valg.

Tja.. For at du graver frem sitater fra halvveis tilbake i tråden? Ramla du tilfeldigvis over en setning da du feilklikket på side 9 og kom på at du ikke hadde kommentert det?

Re: Alkohol i jula? [Re: Øyvind V] #2042576 18/12/2015 09:52
sveinaa Offline
More than words
More than words

Mulig jeg har misforstått hele diskusjonen, men jeg trodde vi (innimellom i hvert fall) diskuterte om det er mulig for den som drikker å vurdere selv i hvor stor grad man påvirkes av alkoholen. Jeg sier at jeg kjenner det etter to glass vin, og får til svar at du kan lese en bok mens du drikker øl?

Ja. Raskall limte jo inn noe om hva som skjedde med moderate mengder alkohol under 0,5 promille. Blant annet ble konsentrasjonen svekket og man husket dårligere. Så det med boka var mer for å fortelle at jeg a) klarte å lese (konsentrere meg) og b) huske hva jeg leste.

Jeg referer og til to øl da jeg ikke er komfortabel med å drikke noe særlig mer enn det til maten med barn tilstede.

Gikk jo nesten galt i sommer. Grillet med brodern når det var sol og varmt og da ble det jo noen halvlitere mens vi grillet. Da måtte jeg drikke alkofritt til maten fordi jeg ikke følte at mer alkohol ble rett i den settingen.

Redigert av sveinaa; 18/12/2015 09:56.

Re: Alkohol i jula? [Re: Loki] #2042577 18/12/2015 09:53
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Loki
Sitat: Supermann
Biff og ketchup. Hvor ignorant skal man tillate seg å være?
Kan du utdype pronomen her, tenker du på seg sjøl eller andre mennesker. Jeg klarer ikke bli irritert fordi noen spiser biff med hva det skal være, hvorfor skulle jeg bli det?

Ikke lat som du har levd under en sten hele ditt liv. Dette handler om skikk og bruk som du burde ha lært før du begynte å skrive på forum.

Ketchup er egentlig bare sukker, salt, eddik og tomater. Det finnes forskjell på ketchup også, men som du skjønner så inneholder ketchup, som brus, smaksstoffer som reduserer evnen til å smake. Litt som å spise mat etter å ha blitt utsatt for annen sterk lukt(salmiakk, løsemidler etc.) Funker dårlig. Man blir mett, men det smaker ingenting.

Det handler også om å forstå at det man gjør også kommuniserer noe til omverdenen. Når du slenger på ketchup, thousand island eller noe annet skvip, når dette åpenbart ikke er meningen, så signaliserer du at du ikke liker maten slik kokken mente at den skulle være. Sett at du er på date og denne daten har laget mat til deg. Forutsetter at daten som har laget mat til deg har gjort seg flid og kan det vedkommende gjør. Ville du slengt på ketchup og bedt om brus istedenfor vinen(og evt salt/pepper) som er satt fram?

Samtidig så må jeg også si at det er vesentlig forskjell på en kjip biff på TGI Fridays sammenlignet med noe som er gjort med stolthet. En kan selvfølgelig også argumentere for at når du har betalt for noe så kan du gjøre hva du vil med det, men uhøflig er det like fullt.

Ut på tur!

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042578 18/12/2015 09:54
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Ja. Raskall limte jo inn noe om hva som skjedde med moderate mengder alkohol under 0,5 promille. Blant annet ble konsentrasjonen svekket og man husket dårligere. Så det med boka var mer for å fortelle at jeg a) klarte å lese (konsentrere meg) og b) huske hva jeg leste.

Aha... da er jeg med ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042581 18/12/2015 09:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Tja.. For at du graver frem sitater fra halvveis tilbake i tråden? Ramla du tilfeldigvis over en setning da du feilklikket på side 9 og kom på at du ikke hadde kommentert det?

Igjen - hvis du skriver utsagn i en tråd som ikke tåler å bli holdt opp mot utsagn seinere i tråden, så er det ditt ansvar og ikke ansvaret til personen som påpeker den.

Jeg har opplevd at folk har dratt fram GeirK-utsagn som er mange år gamle uten at jeg tar på meg offerrollen av den grunn. Da enten argumenterer jeg for hvorfor argumentene ikke er selvmotsigende eller så aksepterer jeg korreksjonen og bestemmer meg for å være mer konsekvent neste gang. Det kunne ikke falle meg inn å velte ansvaret for mine egne selvmotsigelser over på andre.

Nå synes jeg du skal la forumet være i fred for sutringa di.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042583 18/12/2015 09:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det verkar ju vara mest du som tycker att denna diskussionen är extremt fölsam. Det verkar som att du tycker att du borde kunna säga vad som helst och om inte alla är eniga med dig så blir du irriterad och börjar snakka om person angrepp.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042585 18/12/2015 10:01
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H

Meg?
- Vi skal feire jul borte. Har blitt bedt om å kjøpe med champagne. Blir nok guy charlemagne. Jeg foretrekker denne fremfor langt dyrere - liker den litt brødaktige smaken. Har også planer om å ta med noen av de dyrere flaskene fra Meinklang - har ikke smakt de, men synes de billigere er bra - og vil tro at de passer til ribbe. Velger stort sett økologisk, hvis jeg ikke har klare preferanser. Har også lyst til å prøve meg på litt eddik-te-brus (kombucha) - har brygget dette selv, men har ikke prøvde kjøpe-variantene.

Jeg skal og feire borte. Blir ikke noe alkohol på meg da jeg er "stuck" som familiens sjåfør (Blir sikkert noe sukkerfri brus, neutral farris samt eplemost.). Når jeg kommer hjem og roen har lagt seg skal jeg drikke øl. Litt usikker på hva. Innkjøp skjer på polet i morgen. Den første skal i alle fall være en eller annen IPA ICON_SMILE Det håndlagde ølglasset står alt klar!

Burde egentlig kjøpe noe godt øl også. Synes Bøgedal stort sett lager bra saker, men må dele den med noen. Er generelt sett gladest i hveteøl, så det er mulig at jeg prøver noe i den leien.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042586 18/12/2015 10:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är ju förövrigt svårt att tolka utsagn om vad som sker under en grens när talet går från 0-gränsen. Det är ju troligt att det är rätt stor skillnad på 0.1 och 0,5 promille för de allra flesta.

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2042587 18/12/2015 10:04
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Bishop007
Men var hele/en stor del dit argumentationsgrundlag ikke at det uanset hvordan man ændrede sig, så var det negativt og traumatisk for barnet, da barnet ikke var inkluderet i denne ændring.

Nei. Du tar feil.

Det er en hårfin balansegang. Som barn merker man at foreldrene forandrer seg fra de griper tak i flaska uten å ha tatt en eneste slurk. Men dette trenger ikke å være en dårlig ting.

Du kan argumentere alt du orker, men etter en halv alkoholenhet reduseres dømmekraften og man endrer personlighet. Kanskje ikke slik at man merker det selv men barn merker det VELDIG godt. Som tidligere nevnt trenger ikke dette være en dum ting,

ltså ingen beskyldning om noe som helst. Poenget er at barn merker endringer du ikke tror er der. Og jeg gjentar: Det trenger ikke å være en dårlig ting. Men det kan fort bli det.

Selv om man tror man ikke endrer seg så skjer det en endring lenge før man kjenner det selv. Er ungene trygge også på "to enhets"-forelderen så må man for all del kose seg når man måtte ønske.

Mitt hovedpoeng i denne diskusjonen er at barn merker endringer lenge før du tror du endrer deg. Om ungene assosierer disse endringene med noe positivt og trygt så ta for all del et glass vin eller to til middagen.

Og, atter en repetert presisering: Adferdsendringer trenger ikke nødvendigvis å være en negativ ting.

Re: Alkohol i jula? [Re: Supermann] #2042589 18/12/2015 10:05
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ketchup er egentlig bare sukker, salt, eddik og tomater. Det finnes forskjell på ketchup også, men som du skjønner så inneholder ketchup, som brus, smaksstoffer som reduserer evnen til å smake. Litt som å spise mat etter å ha blitt utsatt for annen sterk lukt(salmiakk, løsemidler etc.) Funker dårlig. Man blir mett, men det smaker ingenting.

Mange koser seg jo med surkål/rødkål i julen (noen også tyttebær) og det gjør jo bortimot det samme med smaksløkene som ketchup gjør?

Re: Alkohol i jula? [Re: hilmer] #2042590 18/12/2015 10:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Meg?

Burde egentlig kjøpe noe godt øl også. Synes Bøgedal stort sett lager bra saker, men må dele den med noen. Er generelt sett gladest i hveteøl, så det er mulig at jeg prøver noe i den leien.

Akkurat bestilt meg diverse fra Einstök, fikk virkelig sansen for islandsk øl etter en fisketur der i fjor. White alen er noe av det bedre jeg har smakt, men smak er selvsagt veldig forskjellig. St Bernardus har også mye godt.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Alkohol i jula? [Re: hilmer] #2042591 18/12/2015 10:09
sveinaa Offline
More than words
More than words

Meg?

Veldig glad i hummle. Jeg har ikke bestemt meg for hva. Drikker så sjelden at jeg liker å kjøpe spontant. Er jo kommet så mye spennende øl. I tillegg skal jeg handle inn en julekurv med øl jeg skal gi bort.

Re: Alkohol i jula? [Re: fredriks] #2042593 18/12/2015 10:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Det är ju förövrigt svårt att tolka utsagn om vad som sker under en grens när talet går från 0-gränsen. Det är ju troligt att det är rätt stor skillnad på 0.1 och 0,5 promille för de allra flesta.

Enig, og jeg vil tro at 2 øl setter meg nærmere 0,5 enn 0.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042594 18/12/2015 10:10
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H

Mange koser seg jo med surkål/rødkål i julen (noen også tyttebær) og det gjør jo bortimot det samme med smaksløkene som ketchup gjør?

Enig. Ikke noe galt med ketchup - så lenge maten er lagt opp til at man skal ha det.
Minner meg om at det er på tide å lage min egenfermeterte surkål...uten sukker.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042595 18/12/2015 10:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad baserar du egentligen dina två första utsagn på?

"Som barn merker man at foreldrene forandrer seg fra de griper tak i flaska uten å ha tatt en eneste slurk."

"men etter en halv alkoholenhet reduseres dømmekraften og man endrer personlighet. "

Man får väl inte 0.5 promille efter en halv alkoholenhet (eller att man griper tag i flaskan) som väl är det enda talet du refererat till om jag kommer ihåg rätt.

Re: Alkohol i jula? [Re: hilmer] #2042596 18/12/2015 10:12
sveinaa Offline
More than words
More than words

Enig. Ikke noe galt med ketchup - så lenge maten er lagt opp til at man skal ha det.
Minner meg om at det er på tide å lage min egenfermeterte surkål...uten sukker.

Hva bruker du som søtstoff da?

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042597 18/12/2015 10:14
Flex Offline
Veteran
Veteran
Nå synes jeg du skal la forumet være i fred for sutringa di.

Du kan mene så mye du vil at du ikke har drevet personangrep tidligere, men den der skal du slite med å argumentere deg bort fra.

Jeg synes faktisk jeg begynner å se enkelte likhetstrekk med mobbing i skolegården her. En mobber kan sikkert argumentere for at det han gjør er riktig "hvis jeg påpeker mange nok ganger at han stammer, så klarer han sikkert å slutte med det".

Merk: jeg sier ikke på noen som helst måte at du faktisk bedriver mobbing her, men jeg begynner å se noen likhetstrekk med slike situasjoner.

Jeg tror det er best å slutte før det blir for ille her....

Redigert av Flex; 18/12/2015 10:15.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042599 18/12/2015 10:15
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Akkurat bestilt meg diverse fra Einstök, fikk virkelig sansen for islandsk øl etter en fisketur der i fjor. White alen er noe av det bedre jeg har smakt, men smak er selvsagt veldig forskjellig. St Bernardus har også mye godt.
Bestilt på polet?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Alkohol i jula? [Re: fredriks] #2042600 18/12/2015 10:19
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: fredriks
Vad baserar du egentligen dina två första utsagn på?

"Som barn merker man at foreldrene forandrer seg fra de griper tak i flaska uten å ha tatt en eneste slurk."

"men etter en halv alkoholenhet reduseres dømmekraften og man endrer personlighet. "

Man får väl inte 0.5 promille efter en halv alkoholenhet (eller att man griper tag i flaskan) som väl är det enda talet du refererat till om jag kommer ihåg rätt.

Rent kjemisk skjer det nok ingen stor endring ved å gripe tak i flaska. Men jeg skal moderere disse utsagnene til at veldig mange endrer sin væremåte når de har bestemt seg for å innta alkohol.

Men jeg har også blitt klokere ved å gjøre research gjennom denne tråden og det med en halv alkoholenhet gir nok ingen kjemisk påvirkning. Men jeg står fremdeles på at mange går i en annen modus når de har bestemt seg for å kose seg med et glass vin eller to, være seg til maten eller som kveldskos. Og som så ofte sagt i denne tråden trenger ikke dette å være noe negativt for noen som helst. Men den kan fort bli det.

Derfor mener jeg at jula, eller i hvertfall julaften, bør dreie seg om barna og at alkoholen bør spille en minimal eller ikke-eksisterende rolle.

Re: Alkohol i jula? [Re: Flex] #2042604 18/12/2015 10:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flex

Du kan mene så mye du vil at du ikke har drevet personangrep tidligere, men den der skal du slite med å argumentere deg bort fra.

Javel. Er det herved en beskyldning som jeg må argumentere meg vekk fra? Folk må gjerne påstå det, men da sitter de med bevisbyrden.

Her er hvordan arbeidstilsynet definerer mobbing på arbeidsplassen - altså mobbing mellom voksne. Kan du vennligst argumentere for hvilke likhetstrekk du ser?

"Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting og lignende. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg."

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042605 18/12/2015 10:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: H.Iversen
Sitat: Hoaas
Bestilt på polet?

Jepp, de har også St Bernardus abt 12 magnum (kommer kun i 1,5l flaske/alkoholikerpils, må deles) og St bernardus sin juleøl. Begge er veldig gode og velbalanserte.

You are what you eat...mmm nuts
Side 16 av 22 1 2 14 15 16 17 18 21 22

Moderator  support