Alkohol i jula?
|
Re: Alkohol i jula?
[Re: Raskall]
18/12/2015 08:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og atter en gang har tråden blitt vridd over til personangrep mot meg. Er det så fælt at noen er uenige med dere at dere må ty til personangrep?
Dette er andre gang du klager på personangrep i denne tråden uten at jeg har sett et eneste ett. Jeg synes at du enten skal vise hvor disse har funnet sted eller trekke den beskyldningen tilbake.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/12/2015 08:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå er jeg litt forvirret. I min bok er det å si at man blir mindre skarp et stykke uti alkoholenhet nr 2 opptil flere ord om ens egen toleransegrense. Misforstår jeg noe?
Jeg er 44 år gammel. Jeg sluttet, med ekstremt sjeldne unntak, å drikke alkohol for 15 år siden. Jeg var full for første gang da jeg var 18, siste gang da jeg var rundt 30. Kan du matematikk, Geir? Eller har måten alkohol påvirker et menneske endret seg de siste 15 årene? Redigert inn: Og for ordens skyld: Toleransegrenser er ikke en konstant. Den endrer seg. Min nåværende toleransegrense kjenner jeg ikke og er heller ikke interessert i å finne ut av. Jeg bare påpeker det faktum at du har skrevet om din egen toleransegrense til tross for at du påstår at du ikke har gjort det. Ja - i og med at jeg er sivilingeniør, så behersker jeg matematikk på relativt høyt nivå, selv om det mest avanserte trenger litt oppfriskning.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/12/2015 08:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Og atter en gang har tråden blitt vridd over til personangrep mot meg. Er det så fælt at noen er uenige med dere at dere må ty til personangrep?
Faktum: Man er ikke selv den beste til å bedømme hvordan ens adferd oppleves fra utsiden. Uansett promille eller ikke. Ergo er egen oppfatning av adferd fullstendig avvikende fra den faktiske, ytre adferden.
Og barn er de beste adferds-analytikerne. Dette er da ikke noe personangrep på deg? Om jeg skal være helt sveiseblind kan jeg si du bruker herskerteknikker. Grunne til at det argumenteres ganske standhaftig i mot, er jo at du står på at man enten har drukket eller ikke har drukket; altså at det er sort hvitt. Sånn er det jo ikke. De aller fleste av oss kan drikke 2 øl uten at det skjer så mye med oss. Øker man dette til mellom 5 og 10 øl så begynner dømmekraften å bli dårligere og man gjør dårlige valg. Det er stor forskjell for de aller fleste å være full og påvirket med 0,5 promille.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
18/12/2015 08:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Faktum: Man er ikke selv den beste til å bedømme hvordan ens adferd oppleves fra utsiden. Uansett promille eller ikke. Ergo er egen oppfatning av adferd fullstendig avvikende fra den faktiske, ytre adferden.
Dette er det ingen her som er uenig så vidt jeg kan lese av argumentasjonen i tråden, så dersom du sitter med den oppfatningen, er jeg usikker på om du får med deg essensen i hva folk skriver. Det jeg savner god argumentasjon på, er at en toåring som har vost opp med å se aferdsendringer hos foreldrene som følge av humørsvingninger, stress, søvnmangel, moderat alkoholinntak - reagerer spesielt sterkt på sistnevnte. Ingen har heller kunnet underbygge dette med å legge frem bevis på at franske barn har en langt mer traumatisk barndom enn norske - evt at barn av måteholdne som tar seg et glass eller tre med barn til stede, sliter mer enn barn av totalavholdsfolk.
|
|
|
[Re: GeirK]
18/12/2015 08:56
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette er andre gang du klager på personangrep i denne tråden uten at jeg har sett et eneste ett. Jeg synes at du enten skal vise hvor disse har funnet sted eller trekke den beskyldningen tilbake. Når du begynner å trekke inn min toleransegrense i debatten anser jeg det som et personangrep. Jeg har aldri brukt min egen toleransegrense som et bevis på noe som helst i denne diskusjonen. Jeg har diskutert sak og du har diskutert meg. Men sånn for ordens skyld og for å få deg av nakken min, GeirK: Du har rett i alt du har skrevet og jeg har tatt feil i absolutt alt jeg har skrevet. Fornøyd nå? Kan du fortsette å lalle av gårde i din engen rigide verden uten å dra meg inn i "bilen" når du finner det forgodtbefinnende?
|
|
|
18/12/2015 09:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ingen har heller kunnet underbygge dette med å legge frem bevis på at franske barn har en langt mer traumatisk barndom enn norske - evt at barn av måteholdne som tar seg et glass eller tre med barn til stede, sliter mer enn barn av totalavholdsfolk.
Jeg tror bakgrunnen for det er at det ikke finnes noe data på det. Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring. Jeg tror og at det som gjør alkohol problematisk og så skummelt, er at det er lett å få i seg for mye å bli full, sånn at en mister dømmekraften, og det er da de virkelig negative sidene ved alkohol slår inn.
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/12/2015 09:04
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette er da ikke noe personangrep på deg?
OK. GeirK, som har vært en aktiv deltager i hele tråden, graver 6 sider tilbake i tråden for å finne en setning fra meg, som har trukket meg ut av diskusjonen for 3 dager (6 sider) siden, for å skrive et svar han tydeligvis har tenkt langt og lenge på. Da er han ute etter å ta meg, ikke diskutere sak. Spesielt når han "tar meg" på noe jeg aldri har brukt som et argument. Ja, jeg har nevnt min egen toleransegrense, men ikke i forbindelse med sitatet Geir graver frem. Referansen til min egen toleransegrense stammer fra min "drikke-periode" fra alder 18 til alder 29,5. Geir siterer noe fra alderen 36 til 44. Personangrep er kanskje et kraftig ord, men han velger jaggu å diskutere meg i stedet for sak. Jeg forlanger en unnskyldning, GeirK. Og et svar på om alkholens påvirkning på mennesket har endret seg de siste 15 årene.
|
|
|
18/12/2015 09:07
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Dette er andre gang du klager på personangrep i denne tråden uten at jeg har sett et eneste ett. Jeg synes at du enten skal vise hvor disse har funnet sted eller trekke den beskyldningen tilbake. Når du begynner å trekke inn min toleransegrense i debatten anser jeg det som et personangrep. Jeg har aldri brukt min egen toleransegrense som et bevis på noe som helst i denne diskusjonen. Jeg har diskutert sak og du har diskutert meg. Men sånn for ordens skyld og for å få deg av nakken min, GeirK: Du har rett i alt du har skrevet og jeg har tatt feil i absolutt alt jeg har skrevet. Fornøyd nå? Kan du fortsette å lalle av gårde i din engen rigide verden uten å dra meg inn i "bilen" når du finner det forgodtbefinnende? Kom an! Det der blir for dumt og fullstendig unødvendig. Kan vanskelig se at å hevde at du, Raskall, har tatt opp din egen toleransegrense er et personangrep. Men jeg støtter deg i at du ikke konkret har brukt din egen toleransegrense som utgangspunkt for dine påstander. Dog bør du være oppmerksom på at det heller ikke er så vanskelig å tolke det som om det er det du har gjort. Men da er vi tilbake til det faktum at alle tåler alkohol forskjellig, alle endrer adferd pga alkohol forskjellig, og alle barn reagerer på foreldres alkoholpåvirkning forskjellig. Med andre ord, det finnes på langt nær noen fasit til det som tas opp i denne tråden. Samtidig synes jeg dette er en debatt som bør være så bred og objektiv som mulig. Problemet er at det er en påfallende mangel på dokumentasjon og bevis på påstandene som er fremmet her, og flere av dine påstander har vært særs bombastiske med, fra deg, lite rom for diskusjon. Drikk med måte, vær deres adferd bevisst og vil ikke deres barn noe vondt!
Redigert av HNK; 18/12/2015 09:16.
|
|
|
18/12/2015 09:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ok, trodde du mente generelt jeg. Jeg tror etanol funker likt i dag som for 15 år siden og for 30 år siden. Men det er jo en stund siden du tok deg en skikkelig pinne. Kunne du ikke tatt en test ved neste seminar. Tyll innpå to øl til maten. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor lite det reiv i pappen 
|
|
|
18/12/2015 09:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har diskutert sak og du har diskutert meg.
Nå snubler du. Jeg har diskutert dine utsagn. At de tilfeldigvis handler om din egen toleransegrense er ditt ansvar. Men sånn for ordens skyld og for å få deg av nakken min, GeirK: Du har rett i alt du har skrevet og jeg har tatt feil i absolutt alt jeg har skrevet.
#offerrolle Hvis noen påpeker en selvmotsigelse, så er mitt råd at du tar det til deg som en konstruktiv korreksjon i stedet for å skyte budbringeren. Fornøyd nå? Kan du fortsette å lalle av gårde i din engen rigide verden uten å dra meg inn i "bilen" når du finner det forgodtbefinnende?
[/quote] Dette er hvordan et personangrep ser ut i tilfelle du lurte.
|
|
|
18/12/2015 09:11
|
Raskall
More than words
|
More than words
Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring. Sikker? I lave konsentrasjoner vil alkohol endre stemningsleiet i positiv retning, redusere konsentrasjonsevnen samt hemme korttidshukommelsen og evne til læring. Den kritiske sansen vil også sløves. Hos de fleste synes denne følelsen av å være lett påvirket å inntreffe ved alkoholkonsentrasjoner rundt 0,5 promille eller lavere. Ved disse, eller litt høyere blodalkoholkonsentrasjoner, inntrer det oftest en viss kritikkløshet og økt risikovillighet. Generelt vil de nevnte virkningene bli tydeligere når alkoholkonsentrasjonen i hjernen og blodet stiger opp mot 1,0 promille. Selv uten reduksjon av ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen, utløse aggresjon og vold mot andre samt forlede til selvmordsforsøk.
|
|
|
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring. Det kommer an på. En persons toleransegrense er ikke nødvendigvis konstant, og kan sannsynligvis variere fra dag til dag, bl.a. etter hvor mye man har spist. Dengang jeg var student, hadde jeg en relativt høy toleransegrense for alkohol (langt høyere enn jeg har nå). Likevel opplevde jeg en gang at jeg etter noen dager med omgangssjuke følte meg ganske beruset allerede etter en halvliter (tilsvarte den følelsen jeg normalt hadde etter 4-5 halvlitere). Skulle jeg forsøkt på det samme nå, hadde det sikkert holdt med en flaske...
|
|
|
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tyll innpå to øl til maten. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor lite det reiv i pappen Du kan jo gjøre et tilsvarende forsøk: Avstå fra alkohol i 15 år, så tyller du innpå to øl til maten. Jeg tror du kan bli overrasket over hvor mye det river i pappen Jeg drikker veldig lite, og kan kjenne det godt etter bare én øl.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/12/2015 09:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tyll innpå to øl til maten. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor lite det reiv i pappen Du kan jo gjøre et tilsvarende forsøk: Avstå fra alkohol i 15 år, så tyller du innpå to øl til maten. Jeg tror du kan bli overrasket over hvor mye det river i pappen Jeg drikker veldig lite, og kan kjenne det godt etter bare én øl. Jeg er konstant på diett. Veier rett over 60 kg. Drakk mine første IPA'er siden jeg var i syden i Juli nå for et par helger siden. Så jeg kan relatere til det du sier. Men om jeg drikker 2 33,3 øl eller 2 glass vin til maten og ikke er dehydrert eller har tom mage så går det ganske greit.
|
|
|
18/12/2015 09:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
OK. GeirK, som har vært en aktiv deltager i hele tråden, graver 6 sider tilbake i tråden for å finne en setning fra meg, som har trukket meg ut av diskusjonen for 3 dager (6 sider) siden
Akkurat som en avholdsmann ikke kan ta en Guiness i ny og ned, så kan man ikke opprettholde status som "trukket seg ut av diskusjonen" ved å legge inn noen innlegg i ny og ne. , for å skrive et svar han tydeligvis har tenkt langt og lenge på. Da er han ute etter å ta meg, ikke diskutere sak. Spesielt når han "tar meg" på noe jeg aldri har brukt som et argument.
Hvis du forholder deg til hva jeg skriver i stedet for å bruke energi på å dikte historier om hvordan det jeg skriver, blir til, så tror jeg denne diskusjonen vil gå lettere- Personangrep er kanskje et kraftig ord, men han velger jaggu å diskutere meg i stedet for sak.
Bom igjen. Jeg diskuterer det du har skrevet - som tilfeldigvis handler om deg selv. Dersom du ikke ønsker kommentarer på det du skriver om deg selv, bør du slutte å skrive om deg selv. Jeg forlanger en unnskyldning, GeirK.
For hva - for de hensiktene bak mine utsagn som du dikter opp inni hodet ditt? Ain't gonna happen. De er du ansvarlig for selv. Og et svar på om alkholens påvirkning på mennesket har endret seg de siste 15 årene.
Meg bekjent nei dersom du ser på menneskeheten, men ja, mulig for ett enkelt menneske avhengig av en mengde faktorer. Jeg er litt usikker på hvorfor du spør.
|
|
|
[Re: Flex]
18/12/2015 09:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring. Det kommer an på. En persons toleransegrense er ikke nødvendigvis konstant, og kan sannsynligvis variere fra dag til dag, bl.a. etter hvor mye man har spist. Dengang jeg var student, hadde jeg en relativt høy toleransegrense for alkohol (langt høyere enn jeg har nå). Likevel opplevde jeg en gang at jeg etter noen dager med omgangssjuke følte meg ganske beruset allerede etter en halvliter (tilsvarte den følelsen jeg normalt hadde etter 4-5 halvlitere). Skulle jeg forsøkt på det samme nå, hadde det sikkert holdt med en flaske... Jeg burde presisert; ikke på tom mage og til mat.
|
|
|
18/12/2015 09:18
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Jeg har diskutert sak og du har diskutert meg.
Nå snubler du. Jeg har diskutert dine utsagn. At de tilfeldigvis handler om din egen toleransegrense er ditt ansvar. Ok, da. Alle andre diskuterer sak, og du dissekrerer utsagnene til Raskall. Uansett diskuterer du ikke saken. Du har ofte mye rett i det du sier, men du har en egen evne til å spore av diskusjoner ved å pirke på bagateller. Fornøyd nå? Kan du fortsette å lalle av gårde i din engen rigide verden uten å dra meg inn i "bilen" når du finner det forgodtbefinnende?
Dette er hvordan et personangrep ser ut i tilfelle du lurte. Nå var du overraskende hårsår
Redigert av Flex; 18/12/2015 09:19.
|
|
|
18/12/2015 09:20
|
Raskall
More than words
|
More than words
Og et svar på om alkholens påvirkning på mennesket har endret seg de siste 15 årene.
Meg bekjent nei dersom du ser på menneskeheten, men ja for ett enkelt menneske. Jeg er litt usikker på hvorfor du spør. Ja du er vel usikker på det. Det har vel noe å gjøre med at du er noe selektiv i hva du leser i diskusjoner. Men du, GeirK? Nå kan du velge om du vil fortsette å kreve svar fra meg uten å få det eller om du rett og slett ikke skal gidde. For du får ikke flere svar fra meg på noe som helst i denne tråden. Du må bare innse at bevisbyrden for at du IKKE blir synlig påvirket av 2dl vin er like mye din som bevisbyrden for at du blir det er min.
Redigert av Raskall; 18/12/2015 09:22.
|
|
|
18/12/2015 09:22
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tyll innpå to øl til maten. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor lite det reiv i pappen Du kan jo gjøre et tilsvarende forsøk: Avstå fra alkohol i 15 år, så tyller du innpå to øl til maten. Jeg tror du kan bli overrasket over hvor mye det river i pappen Jeg drikker veldig lite, og kan kjenne det godt etter bare én øl. Jeg er konstant på diett. Veier rett over 60 kg. Drakk mine første IPA'er siden jeg var i syden i Juli nå for et par helger siden. Så jeg kan relatere til det du sier. Men om jeg drikker 2 33,3 øl eller 2 glass vin til maten og ikke er dehydrert eller har tom mage så går det ganske greit. At du selv synes det går "ganske greit" er vel noe av kjernen i diskusjonen her. Jeg synes også det går "ganske greit" om jeg drikker to glass vin til maten, men jeg vet at jeg blir ganske rusa da, og regner det som sikkert at de rundt meg merker det på meg.
|
|
|
18/12/2015 09:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring. Sikker? I lave konsentrasjoner vil alkohol endre stemningsleiet i positiv retning, redusere konsentrasjonsevnen samt hemme korttidshukommelsen og evne til læring. Den kritiske sansen vil også sløves. Hos de fleste synes denne følelsen av å være lett påvirket å inntreffe ved alkoholkonsentrasjoner rundt 0,5 promille eller lavere. Ved disse, eller litt høyere blodalkoholkonsentrasjoner, inntrer det oftest en viss kritikkløshet og økt risikovillighet. Generelt vil de nevnte virkningene bli tydeligere når alkoholkonsentrasjonen i hjernen og blodet stiger opp mot 1,0 promille. Selv uten reduksjon av ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen, utløse aggresjon og vold mot andre samt forlede til selvmordsforsøk.
Egentlig godt du kunne bekrefte at det er målbart da. Da vil jeg tror manglende dokumentasjon på veldig negative konsekvenser ved 0-0,5 promille bare bekrefter at forskningen ikke har funnet noe.
|
|
|
18/12/2015 09:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok, da. Alle andre diskuterer sak, og du dissekrerer utsagnene til Raskall. Uansett diskuterer du ikke saken. Du har ofte mye rett i det du sier, men du har en egen evne til å spore av diskusjoner ved å pirke på bagateller.
Jeg diskuterer validiteten til et utsagn - Raskall sin underbygging at man endrer adferd etter litt over en alkoholenhet fordi han selv gjør det - når han har drukket tre øl de siste åtte årene. Det er helt innenfor i en debatt etter min mening. Nå var du overraskende hårsår
Ahh - nå tror jeg du forutsatte at jeg tok meg nær av det utsagnet. Det gjorde jeg altså ikke. Jeg bare påpekte hykleriet i å beskylde meg for personangrep når han selv tyr til slike.
|
|
|
18/12/2015 09:24
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Akkurat som en avholdsmann ikke kan ta en Guiness i ny og ned [...]
Du blander stadig begrepene avholdsmann og totalavholdsmann...
|
|
|
18/12/2015 09:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå kan du velge om du vil fortsette å kreve svar fra meg uten å få det eller om du rett og slett ikke skal gidde. Jeg kan ikke slutte med noe jeg ikke allerede har begynt med. Jeg kan ikke se at jeg avkrever deg noen svar. Jeg kommenterer bare utsagnene dine. For du får ikke flere svar fra meg på noe som helst i denne tråden. Du må bare innse at bevisbyrden for at du IKKE blir synlig påvirket av 2dl vin er like mye din som bevisbyrden for at du blir det er min.
https://yourlogicalfallacyis.com/burden-of-proof
|
|
|
18/12/2015 09:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du blander stadig begrepene avholdsmann og totalavholdsmann... Det gjør jeg visst. Jeg var ikke klar over de nyansene. Takk for korreksjonen!
|
|
|
18/12/2015 09:29
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Ok, da. Alle andre diskuterer sak, og du dissekrerer utsagnene til Raskall. Uansett diskuterer du ikke saken. Du har ofte mye rett i det du sier, men du har en egen evne til å spore av diskusjoner ved å pirke på bagateller.
Jeg diskuterer validiteten til et utsagn - Raskall sin underbygging at man endrer adferd etter litt over en alkoholenhet fordi han selv gjør det - når han har drukket tre øl de siste åtte årene. Det er helt innenfor i en debatt etter min mening. Noen blir beruset etter en enhet, noen blir det ikke. Jeg ble det (i spesielle tilfeller) selv da jeg var student og normalt tålte mye. Ingen har benektet at man har forskjellige toleransegrenser, men det er såvidt jeg ser bare du som argumenterer for at det er unormalt å ha en toleransegrense tilsvarende den Raskall har. Nå var du overraskende hårsår
Ahh - nå tror jeg du forutsatte at jeg tok meg nær av det utsagnet. Det gjorde jeg altså ikke. Jeg bare påpekte hykleriet i å beskylde meg for personangrep når han selv tyr til slike. Glemte å legge på en smiley der. Sorry.
|
|
|
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Du blander stadig begrepene avholdsmann og totalavholdsmann... Det gjør jeg visst. Jeg var ikke klar over de nyansene. Takk for korreksjonen! Er det i kategori med "død" og "stendød"
|
|
|
|
Raskall
More than words
|
More than words
Egentlig godt du kunne bekrefte at det er målbart da. Da vil jeg tror manglende dokumentasjon på veldig negative konsekvenser ved 0-0,5 promille bare bekrefter at forskningen ikke har funnet noe. Men du kan vel, ut fra helsedirektoratets brosjyre, ikke benekte at man faktisk endrer stemningsleie, får redusert konsentrasjonsevne, får hemmet korttidshukommelsen og redusert evne til læring av så lite som et par alkoholenheter? Det er i min bok endring av adferd. Og som jeg har presisert flere ganger: Endring av adferd trenger ikke å være en negativ ting, selv ikke i en setting med barn. Men disse faktorene senker hemningene og gir større rom for "Det skader ikke med én pinne til"-tankegang. Uten at jeg da hevder at alle tar én pinne til. Uff. Dette temaet er jo mer følsomt enn religion.
|
|
|
18/12/2015 09:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men du kan vel, ut fra helsedirektoratets brosjyre, ikke benekte at man faktisk endrer stemningsleie, får redusert konsentrasjonsevne, får hemmet korttidshukommelsen og redusert evne til læring av så lite som et par alkoholenheter? Det er i min bok endring av adferd.
Bare husk at hvor høy promille man får etter to alkoholenheter, varierer sterkt.
|
|
|
18/12/2015 09:33
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
] Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring. Sikker? I lave konsentrasjoner vil alkohol endre stemningsleiet i positiv retning, redusere konsentrasjonsevnen samt hemme korttidshukommelsen og evne til læring. Den kritiske sansen vil også sløves. Hos de fleste synes denne følelsen av å være lett påvirket å inntreffe ved alkoholkonsentrasjoner rundt 0,5 promille eller lavere. Ved disse, eller litt høyere blodalkoholkonsentrasjoner, inntrer det oftest en viss kritikkløshet og økt risikovillighet. Generelt vil de nevnte virkningene bli tydeligere når alkoholkonsentrasjonen i hjernen og blodet stiger opp mot 1,0 promille. Selv uten reduksjon av ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen, utløse aggresjon og vold mot andre samt forlede til selvmordsforsøk.
I følge en promillekalkulator jeg fant på nett ( promille.no) så vil jeg ha en promille mellom 0,25 og 0,31 dersom jeg drikker 2 halvlitere øl mellom kl 1700 og 1830. Jeg er en mann på 1.80 og ca 78kg og er vel dermed ganske gjennomsnittlig både mtp på vekt og høyde. Legg merke til hva sveinaa skriver. "STØRRE adferdsendring". jeg vil påstå det er forskjell på adferdsendring og større adferdsendring. Det jeg reagerer på i slike diskusjoner er at utsagn som dette: Selv uten reduksjon av ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen, utløse aggresjon og vold mot andre samt forlede til selvmordsforsøk.
Gjerne blir tolket/lest slik: Selv uten reduksjon av ferdigheter, VIL disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen, utløse aggresjon og vold mot andre samt forlede til selvmordsforsøk.
|
|
|
[Re: H.Iversen]
18/12/2015 09:36
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Endring av meny
Vi har to typer gjester hjemme. De vi gidder å offre en bedre middag på, og de som er der kun for samværet. De siste kan godt få lov til å dynke maten ti ketchup...eller hva det måtte være.
De første får også lov til å dynke maten i kecthup, men...først etter at de forklarer hvorfor. For de har vi typisk tatt oss fri fra jobb (ihvertfall noen timer), og diskutert meny-sammensetningen noen uker. Middagen er påbegynt et par dager før den skal fortæres. Vi tar absolutt høyde for at vi kan feile maksimalt - men ønsker klare tilbakemeldinger. I disse middagene byr vi enormt på oss selv - trolig den mest personlige gaven vi kan gi....selvsagt er det litt sårende hvis noen ikke ønsker å prøve den slik den er tiltenkt. Men, også gjennomtenkte gaver kan være skivebom....
Hva skal dere drikke til Jul? Meg? - Vi skal feire jul borte. Har blitt bedt om å kjøpe med champagne. Blir nok guy charlemagne. Jeg foretrekker denne fremfor langt dyrere - liker den litt brødaktige smaken. Har også planer om å ta med noen av de dyrere flaskene fra Meinklang - har ikke smakt de, men synes de billigere er bra - og vil tro at de passer til ribbe. Velger stort sett økologisk, hvis jeg ikke har klare preferanser. Har også lyst til å prøve meg på litt eddik-te-brus (kombucha) - har brygget dette selv, men har ikke prøvde kjøpe-variantene.
|
|
|
|
|