Fant denna i kommentererna till en av Tjomlids bloggar " Ideen om å drikke med ungene til stede gir meg ganske en ekkel følelse." Jag skulle säga att om man har en ekkel fölelse med att drikke ett glas vin eller en öl samman med ungene så har man ett väldigt ansträngt förhold till alkohol.
Bingo
Så basert på at folk ikke liker å drikke med ungene til stedet så klarer du og fredriks å avgjøre hvilke forhold folk har generelt til alkohol? Er dette noe dere klarer for alle personer?
Så alle avholdsfolk har et veldig anstrengt forhold til alkohol?
I utgangspunktet ikke. Det blir bare lett sånn når de vises svært lite toleranse for at andre velger annerledes enn dem selv. Ofte blir det helt feil å dømme andre ut i fra subjektive holdninger/meninger (Som regel er det riktig å akseptere og feil å dømme.).
Nå tror jeg ikke at alle avholdsfolk er avholdsfolk fordi deres foreldre viste liten toleranse for de som valgte annerledes.
At det kan stemme for noen få, kan jeg gå med på. Men langtfra alle.
Jeg må presisere; avholdsfolk må akseptere at andre velger annerledes, da de sannsynligvis ikke sitter på en fasit.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
... Det blir bare lett sånn når de vises svært lite toleranse for at andre velger annerledes enn dem selv. Ofte blir det helt feil å dømme andre ut i fra subjektive holdninger/meninger (Som regel er det riktig å akseptere og feil å dømme.).
Her er det vanskelig å være uenig (håper jeg)
F. eks sier jeg selv at jeg ikke vil ha brus til måltider. Det har ikke med snobberi å gjøre (mener jeg i alle fall selv), det er kun min personlige smak. Kan ikke fordra søtkliss, vil heller ha vann (og i en del sammenhenger øl/vin) til et godt måltid.
Jeg aksepterer at andre drikker vin. Jeg har bare vanskelig for å akseptere at noen dømmer meg fordi jeg drikker brus til god mat noen ganger.
Så alle avholdsfolk har et veldig anstrengt forhold til alkohol?
I utgangspunktet ikke. Det blir bare lett sånn når de vises svært lite toleranse for at andre velger annerledes enn dem selv. Ofte blir det helt feil å dømme andre ut i fra subjektive holdninger/meninger (Som regel er det riktig å akseptere og feil å dømme.).
Nå tror jeg ikke at alle avholdsfolk er avholdsfolk fordi deres foreldre viste liten toleranse for de som valgte annerledes.
At det kan stemme for noen få, kan jeg gå med på. Men langtfra alle.
Jeg må presisere; avholdsfolk må akseptere at andre velger annerledes, da de sannsynligvis ikke sitter på en fasit.
Joda, greit med respekt. Men bør avholdsfolk da akseptere at andre folk drikker seg dritings foran barna sine / deres?
Så alle avholdsfolk må akseptere at andre folk drikker seg dritings foran barna deres?
Nå er du trollete, ingen har snakket om å drikke seg dritings. Avholdsfolk må akseptere at andre velger å drikke en øl eller to til maten selv om det er barn tilstede.
Som et bi spørsmål. Bør foreldre holde barn unna restauranter fordi det kan være andre gjester som tar seg et glass eller to?
Så alle avholdsfolk må akseptere at andre folk drikker seg dritings foran barna deres?
Nå er du trollete, ingen har snakket om å drikke seg dritings. Avholdsfolk må akseptere at andre velger å drikke en øl eller to til maten selv om det er barn tilstede.
Ser at jeg nok bomma litt med kommentaren der, ja. Beklager dette.
Sitat: sveinaa
Som et bi spørsmål. Bør foreldre holde barn unna restauranter fordi det kan være andre gjester som tar seg et glass eller to?
Jeg sier ikke at folk bør gjøre det. Men man bør ikke bli stemplet som fanatiker om man velger å gjøre det.
1) Generelt: alle må akseptere at andre velger annerledes da folk har forskjellige erfaringer, muligheter og prioriteringer. Det gjelder ikke kun vedrørende alkohol. Å dømme andres valg basert på egne verdier og prioriteringer er ofte en dårlig idé (er det noen som pleier å predikere på forumet).
2) Spesielt: å være avholdsperson har ikke nødvendigvis med hva som er riktig eller galt å gjøre, men ofte kun et valg man gjør basert på en rekke ting. "Fasit" kan derfor være feil i denne sammenhengen.
Jeg sier ikke at folk bør gjøre det. Men man bør ikke bli stemplet som fanatiker om man velger å gjøre det.
Jeg ville sett på det som litt utenfor normalen, om du ikke tok med barna på resturant fordi det kunne være noen som tok ei øl til maten der altså. Det blir jo litt ekstremt? Skakke bare sette ting heeeeeeeelt på spissen og sy puter under arma til unga, sette dem inn på et rom med barnetv på hele dagen, slik at de unngår alt som kan potensielt være bittelitt skadelig her i verden da? Også slippe dem ut som "normale" når de blir 23? (Ja, det ble veldig usaklig og teit, men jeg føler mye har gått helt bananas i denne tråden til tider.)
Edit: 10% av voksne innrømmer at de skulle ønske foreldrene drakk mindre når de var barn. 16% innrømmer å ha vært beruset foran barna.
Hva legger man i beruset? Jeg kjører ikke bil etter jeg har tatt meg en øl eller et glass vin. Rett og slett fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre det. Men jeg føler meg ikke nødvendigvis beruset, og tror ikke jeg er det etter loven heller, Men om jeg skulle svart på en undersøkelse, så er jeg jo per definisjon beruset om jeg har tatt en øl/glass vin.
Sitat: Hoaas
Ser at det kan være vanskelig for enkelte å skille "et par glass" fra "dritings/møkkafyll". Synes det har gått igjen i hele tråden..
Ja, det er det som var litt av poenget mitt med å starte denne tråden. Synes dette var en god oppsummering:
Sitat: HeavyDude
Jeg tror mange gjør dette til en mye større "greie" enn det egentlig er for de fleste barn.
Mens de som burde vært mer obs og ærlig på at man har for barna en usunn atferd i hverdagen, og som forsterkes under rus, burde hatt noen som fortalte dem det i klartekst. Og nåsåer bør ikke drikke alkohol.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
"Ideen om å drikke med ungene til stede gir meg ganske en ekkel følelse."
Så basert på at folk ikke liker å drikke med ungene til stedet så klarer du og fredriks å avgjøre hvilke forhold folk har generelt til alkohol? Er dette noe dere klarer for alle personer?
De sier vel bare at Tjomlids adjektivbruk tyder på at han har et anstrengt forhold til alkohol, siden han betegner en helt normal situasjon slik.
Tja, det kommer jo an på hva som skal betegnes som normalt? Hvem her inne har fasit på det?
Og om "normalt" defineres som hva som er gjennomsnittlig adferd så vil jo det være avhengig av mange faktorer om det er normalt. I mange miljøer, eller i mange land for den del, er det ikke normalt å drikke alkohol sammen med barna, eller å drikke alkohol i det hele tatt.
Igjen; folk må generelt ta inn over seg at eget ståsted er et dårlig utgangspunkt for å dømme andre. Er Geir eller fredriks i særlig posisjon til å bedømme hva Tjomlids utganspunkt for "normalt" er, og hva han synes skal være ekkelt eller ikke?
Brus kan forøvrig være mye rart. Sist jeg spiste et måltid på bistroen på Credo her i Trondheim droppa jeg ølen til fordel for hjemmelaget mjødurtbrus. Smakte aldeles nydelig.
Spør han her karen om brus, du:
PS: Curiosity Cola er skikkelig god "brus"!
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Jeg aksepterer at andre drikker vin. Jeg har bare vanskelig for å akseptere at noen dømmer meg fordi jeg drikker brus til god mat noen ganger.
Er det noen som gjør det?
Det var vel en som mente han ville blitt fornærmet om noen hadd bedt om brus når han serverte middag. Det tolker jeg som at han ikke aksepterer mitt valg
Re: Alkohol i jula?
[Re: ]
#204233117/12/201514:53
Er det noen som gjør det?
Det var vel en som mente han ville blitt fornærmet om noen hadd bedt om brus når han serverte middag. Det tolker jeg som at han ikke aksepterer mitt valg
Det var vel denne posten, regner jeg med. Selv om ordbruken gjør at det virker på meg som om det ikke var helt bokstavelig ment...
Edit: 10% av voksne innrømmer at de skulle ønske foreldrene drakk mindre når de var barn. 16% innrømmer å ha vært beruset foran barna.
Hva legger man i beruset? Jeg kjører ikke bil etter jeg har tatt meg en øl eller et glass vin. Rett og slett fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre det. Men jeg føler meg ikke nødvendigvis beruset, og tror ikke jeg er det etter loven heller, Men om jeg skulle svart på en undersøkelse, så er jeg jo per definisjon beruset om jeg har tatt en øl/glass vin.
Sitat: Hoaas
Ser at det kan være vanskelig for enkelte å skille "et par glass" fra "dritings/møkkafyll". Synes det har gått igjen i hele tråden..
Ja, det er det som var litt av poenget mitt med å starte denne tråden. Synes dette var en god oppsummering:
Sitat: HeavyDude
Jeg tror mange gjør dette til en mye større "greie" enn det egentlig er for de fleste barn.
Mens de som burde vært mer obs og ærlig på at man har for barna en usunn atferd i hverdagen, og som forsterkes under rus, burde hatt noen som fortalte dem det i klartekst. Og nåsåer bør ikke drikke alkohol.
Ja, jeg tenkte det samme angående "beruset". Man er jo beruset i det øyeblikket man kan måle en promille, samtidig som en promille på 0,3 neppe er merkbart av noen andre enn et promilleapparat, eller noen som lukter inni munnen din. Jeg kjører heller aldri bil etter å ha vært i et selskap om jeg har drukket 1 glass vin eller et par pils, selv om det er noen timer siden.
Ellers er jeg helt enig i at oppsummeringen til HD er fin. Det meste settes helt på spissen, eller trekkes ut mot det ekstreme.
You are what you eat...mmm nuts
Re: Alkohol i jula?
[Re: ]
#204233617/12/201515:12
De sier vel bare at Tjomlids adjektivbruk tyder på at han har et anstrengt forhold til alkohol, siden han betegner en helt normal situasjon slik.
Bingo!
Kan jo hende at Tjomlids egen erfaringer tilsier at det er vanskelig å stoppe i tide eller etter 1 eller 2 enheter? Og da blir jo omgang med alkohol skummelt.
Sukkerfri cola er sørenmeg mye mindre problematksk enn alkohol. Til mat? Tja. Men som kosedrikk. Ja.
Hva trur du skjer med 'bobblene' du raper ut igjen etter å ha drukket sukkerfri brus? CO2 er en viktig faktor i den globale oppvarmingen, bare for å ha sagt det.
Fant denna i kommentererna till en av Tjomlids bloggar " Ideen om å drikke med ungene til stede gir meg ganske en ekkel følelse." Jag skulle säga att om man har en ekkel fölelse med att drikke ett glas vin eller en öl samman med ungene så har man ett väldigt ansträngt förhold till alkohol.
Bingo
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Hela citatet från en kommentar var "Jeg må innrømme at mitt eget manglende alkoholforbruk rundt barna ikke ville endret seg, uansett, da det er basert i en følelse av kraftig ubehag. Ideen om å drikke med ungene til stede gir meg ganske en ekkel følelse."
Om man använder ord som "kraftig ubehag" och "ekkel fölelse" när man drikker något samman med barn så tror jag att man har ett ansträngt förhold till det av någon anledning.
Jag förstår inte heller sambandet med avholdsfolk som flex tar upp.
Kan jo hende at Tjomlids egen erfaringer tilsier at det er vanskelig å stoppe i tide eller etter 1 eller 2 enheter? Og da blir jo omgang med alkohol skummelt.
At vi ikke tenkte på det før, for alt vi vet kan Tjomlid være Anne-Kats svirebror.
At vi ikke tenkte på det før, for alt vi vet kan Tjomlid være Anne-Kats svirebror.
Jeg sier ikke at det er sånn, men det kan være en forklaring på hans måte å beskrive det på.