Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Black-tie

Re: Black-tie [Re: BeefCake] #2042261 17/12/2015 12:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: BeefCake
Sitat: tygster

Invitasjonen jeg har fått gjelder et bryllup på et slott i Skotland. Og det er den skotske halvdelen av brudeparet som står for mesteparten av planleggingen så det er jo ikke utenkelig at black-tie nettop er det. Sånn sett traff vel egentlig Tange spikeren på hodet.

Var selv på et Bryllup i Irland på et slott her for to år siden. Da gikk alle i smoking (black tie) og jeg var selv glad jeg hadde det. En av de jeg reiste med gikk i mørk pen dress, men hadde kjøpt inn lakksko og sløyfe, noe som funket greit.

Tror ikke å kjøpe en ok smoking på Dressmann er mye dyrere enn å leie. Den kan du ha i mange år og det er ikke krise om du skulle ha det så moro en kveld at deler av den må erstattes.

Har man det så moro en kveld at deler av smoking må erstattes så tror jeg kanskje man har valgt feil antrekk eller forsynt seg litt for grovt i baren ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Black-tie [Re: Stein] #2042265 17/12/2015 12:39
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Er det så heldig å gå med kilt i Skottland dersom en ikke selv er skotsk?

Blir som om en engelskmann skulle troppe opp i bunad bare fordi han var i selskap i Norge. Bare litt dumt?

Nja, det er jo ikke som om du plukker deg en bunad du liker fargene på, du velger heller ikke en tartan fra en klan på måfå, det er for så vidt ikke vanskelig å se innvendingene, men du stiller jo teknisk sett i en smoking ICON_WINK

Ellers brukes jo skotsk tartan i Gubrandsdalsbunaden uten at det har så mye med saken å gjøre ICON_SMILE

Ellers, når det gjelder tips og triks om skotske bryllup(med kilt), så kan man jo se på Scottish Tartans authority

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Black-tie [Re: Stein] #2043009 20/12/2015 12:00
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T

Invitasjonen jeg har fått gjelder et bryllup på et slott i Skotland. Og det er den skotske halvdelen av brudeparet som står for mesteparten av planleggingen så det er jo ikke utenkelig at black-tie nettop er det.

Da er det noe annet! Se, kontekst er viktig. Da hadde jeg leid en smoking.

Da kan jeg jo legge til enda litt mer sånn at det igjen ikke blir så åpenbart.

Vielsen begynner 13:00 og middagen starter 16:00.

Re: Black-tie [Re: BeefCake] #2043017 20/12/2015 12:57
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HNK
Brannfakkel: herregud, selvfølgelig har man smoking!

Skjønner ikke helt hvorfor så mange er imot å ha en smoking. Den er tilnærmet tidløs (ja slag varierer, men ingen som bryr seg) og koster ikke mye på f.eks dressmann. Den kan henge bakerst i skapet og er fin å ha. Går man ikke veldig opp/ned i vekt (eller søler for mye rødvin) så kan man ha en i mange mange år.

Hør, hør! Man har da en smoking. Man kan få en klassisk smoking i god kvalitet for under 3000 kr. Jeg kjøpte min på Match i sin tid.

Re: Black-tie [Re: tygster] #2043018 20/12/2015 13:00
mogens Offline
Besatt
Besatt

Invitasjonen jeg har fått gjelder et bryllup på et slott i Skotland. Og det er den skotske halvdelen av brudeparet som står for mesteparten av planleggingen så det er jo ikke utenkelig at black-tie nettop er det.

Dette er jo i utgangspunktet kontroversielt (men ikke helt uvanlig heller) da smokingen er et aftenplagg og tradisjonelt ikke skal brukes før kl 18.

Re: Black-tie [Re: tygster] #2043020 20/12/2015 13:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ser ikke helt hvorfor dette endrer situasjonen. Det er vel brudeparet (toastmaster eller hvem det nå er som står for arrangementet i samsvar med brudeparets ønsker) som står for invitasjonen og klesskode. Hvis de da velger tidspunkt som kanskje ikke passer sammen med klesskoden så regner jeg egentlig med at de enten er bevist 'konfliktet' og ikke synes det er et stort problem eller så er de ikke klar over 'konfliktet' og da er det heller ikke et problem.

Ellers så kontakter man vel toastmasteren for å få et klart svar på hva som er passende antrekk for anledningen. Forklar situasjonen og bare innrøm at du er 'an ignorant'. Verre er det ikke.

Nå trur jeg ikke du kommer til å stille i kilt, men om så så trenger du ikke å bekymre deg for mye for kiltpolitiet. Det er ikke i nærheten av så strikt som det kongelige norske bunadpoliti, eller stipolitiet for den saks skyld.

Re: Black-tie [Re: BeefCake] #2043021 20/12/2015 13:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: HNK
Brannfakkel: herregud, selvfølgelig har man smoking!

Skjønner ikke helt hvorfor så mange er imot å ha en smoking. Den er tilnærmet tidløs (ja slag varierer, men ingen som bryr seg) og koster ikke mye på f.eks dressmann. Den kan henge bakerst i skapet og er fin å ha. Går man ikke veldig opp/ned i vekt (eller søler for mye rødvin) så kan man ha en i mange mange år.

Ja og nei. jeg har ikke en gang dress så kankkje det er heller ikke så logisk å ha smoking i skapet. Men på den andre siden. Det er lettere å komme seg unna i situasjoner hvor kravet er minimalt formelt (dress og skjorte, evt. mørk dress og slips) enn situasjoner hvor det kreves den alt nevnte smoking uten å stikke seg for mye ut.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support