Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Priser på bryllupsfoto

Priser på bryllupsfoto #2041573 15/12/2015 19:41
E
engekri Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Hei
Jeg synes 25000 for å jobbe en dag som fotograf pluss å redigere omtrent 250isj bilder er rimelig drøy pris.

Er jeg smålig? Hvis jeg kunne jobba to dager og tjent 25000 hadde jeg lett sagt opp lærerjobben!

Er det fornuftig, eller er det bare irrasjonelle brudepar som ikke vet bedre som har presset prisene opp?

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041574 15/12/2015 19:42
E
engekri Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Vet dere forresten om noen om noen gode bryllupsfotografer i Kristiansandsområdet?

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041592 15/12/2015 20:31
-Joachim- Offline
Entusiast
Entusiast
Er dette pris for kun fotografering og redigering? Eller føger det md print av x bilder, album osv?

25.000,- for kun foto og redigering er stivt. 10.000,- er kurant pris for kun foto og redigering. 25.000,- er mer pakkepris inkl, album, x antall bilder på print mm.

Kjener ingenfotografer i kr.sands område.

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041597 15/12/2015 20:49
E
engekri Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
25000 for redigerte jpg-filer av bildene til egen fri bruk, mot at fotografen også kan bruke bildene som de vil i etterkant.

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041603 15/12/2015 20:57
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
De lever vel godt på "Du vil vel ikke risikere at onkelen din tar bilder, fucker opp alt og du ender uten bilder fra den største dagen i ditt liv?"

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041608 15/12/2015 21:09
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Problemet/utfordringen med bryllupsfoto er at det for fotografen ikke er mulighet for å gjøre ting på nytt om noe går galt.
Derfor bør man ønske seg en erfaren fotograf som har "vært ute en vinterdag før" og har opplevd de fleste utfordringen som dukker opp og som har kontroll før, under og etter vielsen.
Vil ikke anbefale å kontakte den fotointeresserte naboen med bra speilreflekskamera, det er typen som lett glemmer at kameraet sto på ISO 3200 kvelden før og som dermed kan ødelegge noe som burde være et hyggelig minne.
Jeg er relativt erfaren med kamera og får ofte forespørsler fra bekjente om å fotografere, men sier alltid konsekvent nei.
Hva som er riktig pris i ditt område finner du ut ved å ringe aktuelle tilbydere. Sjekk websider med bildeeksempler for å se om fotografens stil passer. Er ikke sikkert at dyrest er best, ei heller billigst.

Noen linker:
http://tonetvedt.no/tag/bryllupsfotograf-kristiansand/
http://solliefoto.no/
http://www.foto5.no/?p=1684
http://www.bryllupsfotografer.no/tag/vest-agder/
http://www.terjeaamodt.com/kristiansand_fotograf.html
http://www.elisabethfoto.no/tag/bryllupsfotograf-kristiansand

En av norges beste og mest meriterte bryllupsfotograf som tar oppdrag over hele landet og utlandet:

https://www.facebook.com/froydisgeithusphotography/

Husk at fotografering er en ting, etterbehandling er en annen. Fotografen bør beherske begge deler.

Redigert av Espen E; 15/12/2015 21:36.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041610 15/12/2015 21:17
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Vi har mange fotointeresserte venner og satte opp en fotokonkurranse i vårt i bryllup i stedet for å leie fotograf. Dette ble så som så. Og vi angrer på at vi ikke leide fotograf. Vi glemte også at de fleste var småbarnsforelde som måtte holde styr på barn osv i bryllupet. Men vi har helt OK bilder og hadde en flott dag uansett. Men det eneste vi ville gjort om igjen var en proff fotograf

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041646 15/12/2015 22:28
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
25 000,- er mye for bryllupsfotografering, men helt sikkert en gjengs pris blant de mer etablerte fotografene i byen. Om det er verdt det, avhenger av hvor mye gode bilder betyr for dere. Å få et godt resultat avhenger av en erfaren fotograf med gode rutiner og som er flink til å improvisere og takle stress.
Jeg jobber som fotograf selv og har fotografert mange bryllup. Jeg anser bryllupsfotografering som den mest krevende oppdragstypen og unngår å ta på meg slike jobber. Jævlig mye jobb med litt for mange usikkerhetsmomenter i forhold til sluttresultatet gjør det hele litt ukomfortabelt:-)
Det bør være mulig å finne noen som tar på seg en slik jobb for rundt 10 000,-, men velg noen med erfaring og bruk tid i forkant på dialog og planlegging sammen med fotografen. Sørg for å ha en plan B i forhold til location.
Å bruke en fotointeressert kompis gir garantert dårlig resultat.

Aleksander
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041654 15/12/2015 22:42
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Min søster er fotograf, men ikke i Kristiansand. Jeg vet ikke hvor mye hun tar for ett slikt oppdrag. Regner med du ønsker å ha en fotograf på en lørdag. Som regel koster det å kjøpe tjenester på lørdager mer en på hverdager. Hun bruker også ganske lang tid på å gå igjennom bildene i etterkant samt redigering. Dere har også noen møter i forkant av fotograferingen og i etterkant for å plukke ut bilder. Kanskje det er noe kjøring til og fra lokasjoner.

En fordyrende ting du ønsker er å få ferdigbehandlede høyoppløselige jpg filer til eget bruk. Det medfører at fotografen ikke får noe inntjening på forstørrelser, kort og etterbestillinger. Jeg vet hun tar en god del får å gi jpg filer.

Å sammenligne det med å være lærer blir litt dumt. Husk at en fotograf leier eller har ett studio, har dyre kameraer, objektiver, blitzer, PCer og annet utstyr.

Men 25000kr for fotografering og ferdigbehandlede jpg bilder er kanskje litt høyt.
Se hva andre tilbyr og hva slags stil de har. Kanskje dere finner en med rett kunstnerisk stil og teknikk

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: aleks75] #2041700 16/12/2015 07:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: aleks75
25 000,- er mye for bryllupsfotografering, men helt sikkert en gjengs pris blant de mer etablerte fotografene i byen. Om det er verdt det, avhenger av hvor mye gode bilder betyr for dere. Å få et godt resultat avhenger av en erfaren fotograf med gode rutiner og som er flink til å improvisere og takle stress.
Jeg jobber som fotograf selv og har fotografert mange bryllup. Jeg anser bryllupsfotografering som den mest krevende oppdragstypen og unngår å ta på meg slike jobber. Jævlig mye jobb med litt for mange usikkerhetsmomenter i forhold til sluttresultatet gjør det hele litt ukomfortabelt:-)
Hvis det er sånn det er, skjønner jeg at folk tar seg godt betalt. Går an å bevisst prise seg ut, men når markedet faktisk vil betale, er det jo "lettjente" penger.

Skjønner fotograf og trådstarter godt. Et vennepar fikk fotografier i bryllupsgave av en over middels fotointeressert venninne, og det ble ganske så bra. Skjønner at problemet med å bruke kompiser for å ta video i et bryllup er at de ikke nødvendigvis alltid er oppmerksomme på at de er "på jobb", og da blir resultatene deretter. Og det er nok også greit å ha litt lysutstyr også for bildene av parene.

(og nå kjenner jeg at jeg er litt glad for at jeg ikke kommer til å gifte meg - i hvert fall ikke med alle "tradisjoner" og andre utgifter)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041709 16/12/2015 08:19
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Noe usikkert faktagrunnlag (hukommelsen min...) men jeg mener at fotografen vår kosta ca 16k, dette inkludert et greit antall utskrifter på A4 og et større innrammet bilde, samt alle filene på høyt oppløst .jpg. 1,5t fotografering etter kirka, to planleggingsmøter på forhånd og et møte senere for gjennomgang og utvelgelse av bilder. Hun var i tillegg på befaring på 2 steder etter vårt ønske, og hadde klargjort sitt eget fotostudio i tilfelle regn.
Den pakken som hadde kun 1t fotografering etter kirka, hvor alle utskrifter var tilleggskjøp og ingen filer kosta 11k.

Se nederst, red 2. 11,5k

I tillegg til dette så har jeg to fotointeresserte onkler som begge er ansett som veldig dyktige av familien. Disse hadde med seg kameraene og tok bilder hele dagen og kvelden. Familiens oppfattelse av hva en dyktig fotograf er er ikke nødvendigvis sammenfallende med faktisk kvalitet. Det er enorm forskjell på bildene de to har tatt. Om vi skulle tatt den gode gamle "foto-interessert onkel tar bryllupsbilder" strategien så kunne vi brent oss kraftig.

Vi kontaktet 4 fotografer før vi fant noen som var ledig på tiden vår. Heldigvis var vi fornøyd med henne. Var ute ca 6 mnd før. En bryllupsfotograf har stort sett bare tid til ett oppdrag pr lørdag, og i den travleste tiden kan de prise seg godt opp, da de mest sannsynlig har oppdrag 3 av 4 lørdager i perioden Mai-august uansett.

Red: For å presisere, vi hadde kun fotografering av de offisielle bryllupsbildene. Festen og resten ble traktert av onklene. Synes ikke 25k høres så ille ut hvis de også skal dekke middag/fest

Red2:
Fant detaljer i en mail
-1.5 time fotografering i studio eller location
-Bryllupsalbum med 20 bilder
-35 stk lavoppløselige bilder (CD)
-40 stk std takkekort
-1 stk laminert forsørrelse opp til 40x50 cm
-1 stk ramme i kategori C til valgt størrelse
-4 stk 20x25 gavebilder
Den koster 11.500,-

Redigert av Stefan77; 16/12/2015 09:30.

- Stefan
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041729 16/12/2015 08:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Foto av hyggelige lag er ekstremt vanskelig. Du skal fange øyeblikk og nyanser som oppstår mer eller mindre spontant gjennom en hel dag. Gledestårer, smil, latter. Du har noen få sekunder til rådighet, som skal klaffe med innstillinger, lys, vinkel, og ikke minst at du faktisk er tilstede når det skjer. For oppstilte bilder i kirke og tinghus er jo dette greit nok, men alt annet skal jo gjerne følge med...

Det er lite jeg har opplevd som mer slitsomt og vanskelig å få bra enn fotografering av venner og bekjente i selskapligheter. Derfor tar jeg helst ikke slike oppdrag, men gir gjerne tips og låner bort utstyr til de som vil gjøre det selv. (Med klar formaning om at dette er noe som krever mye av fotografen.)

Jeg hadde ikke vært i spesielt tvil om innleie av proff fotograf om jeg skulle ha bilder av eget bryllup.

Redigert av Anders A-R; 16/12/2015 08:38.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041738 16/12/2015 08:45
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Derfor giftet jeg meg i Spania ICON_WINK

Betalte 4000 kr for fotograf. Han startet kl 10, og dro ikke før festen var ferdig kl 03. Inkl 2 timer ute i set.

Fikk 500 lavoppløste bilder uredigerte, 600 høyoppløste bilder uten stempel men redigerte, og 500 bilder lavoppløste bilder redigert med stempel. Og en 5 minutters filmklipp

Han ville heller ikke at vi skulle dekke mat til ham. Han ba bare at vi informerte sjømannskirken om han, at han fikk bruke bildene på nettside og blogg, og han sendte inn bildene til sosietetssidene i Malaga sin avis.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041744 16/12/2015 08:50
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: engekri

Er jeg smålig? Hvis jeg kunne jobba to dager og tjent 25000 hadde jeg lett sagt opp lærerjobben!

Hvis man tar den setninga for seg selv, så er du smålig, ja.

Bildet (pun-intended) er ikke så svart/hvitt. Det kommer jo helt an på hvor omfangsrikt oppdraget er. Hvilken tidsramme er det, hvor mange bilder skal leveres, innebærer oppdraget lang reisevei for fotografen, etc. Skal dere ha forberedelsesmøter på forhånd, feks?

Hvis det f.eks er snakk om en heldags-fotografering fra soloppgang til festen går ut i nattetimene, og så levering av en solid bildepakke fra dette, vil jeg ikke si at 25.000 er ille. Da kan det fort innebære noen timer forberedelse og samtaler, en hel dag fotografering, og så tilsammen 1 - 1 1/2 dag med utvelgelse og etterbehandling av bilder til kunde. Men dette har jo Stefan77 allerede presisert bra.

Anders A-R treffer forøvrig spikeren bra på hodet. Nå er jeg så heldig å ha en drøss med proffe fotografvenner som kunne fiksa biffen, men ellers ville jeg aldri stolt på at en "flink onkel med kamera" kunne gjort en brukbar jobb på en så viktig dag.

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: Anders A-R] #2041746 16/12/2015 08:52
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A-R
Foto av hyggelige lag er ekstremt vanskelig. Du skal fange øyeblikk og nyanser som oppstår mer eller mindre spontant gjennom en hel dag. Gledestårer, smil, latter. Du har noen få sekunder til rådighet, som skal klaffe med innstillinger, lys, vinkel, og ikke minst at du faktisk er tilstede når det skjer. For oppstilte bilder i kirke og tinghus er jo dette greit nok, men alt annet skal jo gjerne følge med...

Det er lite jeg har opplevd som mer slitsomt og vanskelig å få bra enn fotografering av venner og bekjente i selskapligheter. Derfor tar jeg helst ikke slike oppdrag, men gir gjerne tips og låner bort utstyr til de som vil gjøre det selv. (Med klar formaning om at dette er noe som krever mye av fotografen.)

Jeg hadde ikke vært i spesielt tvil om innleie av proff fotograf om jeg skulle ha bilder av eget bryllup.

+1. Jeg har latt meg overtale som fotointeressert kompis et par ganger, og selv om paret har vært fornøyde, har jeg ikke helt følt jeg har levert superresultater sjøl. Derfor sier jeg nok nei når jeg blir spurt om sånt framover, selv om det var en grei erfaring å ha med seg. Uvissheten og mangelen på rutiner gjør at det hele ikke blir en spesielt hyggelig dag for den som skal fotografere.

Sist jeg ble spurt poengterte jeg hvertfall at dette er et fag og en profesjon, jeg er like mye bryllupsfotograf som jeg er profesjonell kokk fordi jeg av og til liker å lage meg noe god mat. Det hadde dog vært artig å hjelpe en proff en gang så man kunne fått litt innblikk i hvordan en dyktig fagperson tenker og tilnærmer seg problemet. For egen del hadde jeg hvertfall en god del "hvorfor gjorde jeg ikke sånn?"-moments.

Sånn prismessig var det som diskuteres i denne tråden kanskje litt høyt, men et sted mellom 15-20 tror jeg nok ikke er en upris hvis vedkommende gjør arbeidet skikkelig med forhåndssjekker av lokasjoner, bra etterarbeid, gir bildefiler til par etc. Når prisen er såpass høy ville jeg hvertfall vært sikker på at dette er en spesialist som vil levere resultater dere er fornøyde med.

Per B.
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: perbl] #2041750 16/12/2015 09:02
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: perbl
Jeg har latt meg overtale som fotointeressert kompis et par ganger, og selv om paret har vært fornøyde, har jeg ikke helt følt jeg har levert superresultater sjøl.

Jeg har også latt meg overtale to ganger, riktignok i dåp. Første gang synes jeg resultatet ble direkte begredelig, andre gang litt bedre, men ikke supert.

Begge gangene var foreldrene veldig fornøyde. Grunnen var at de fikk akkurat det de var ute etter: en dokumentasjon av dåpen og hvem som var tilstede. De var ikke ute etter kunstneriske øyeblikk med vakre blikk og interessant lys. Dette fant jeg ut i etterkant.

Sett i lys av dette leverte jeg. Alle bildene var skarpe, riktig belyst, alle smilte og hadde øyene åpne. De fikk de de ville. Hvis man ber en amatør eller interessert gjøre et fotooppdrag gratis bør man også ha de riktige forhåpninger til hva man får.

Anonym5
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041759 16/12/2015 09:20
Flex Offline
Veteran
Veteran
Jeg synes at 25 000 kr hørtes mye ut. Da jeg skulle gifte meg, tok jeg kontakt med en profesjonell fotograf (her snakker vi virkelig profesjonell) som er i samme sykkelklubb som meg. Han tok normalt ikke på seg slike oppdrag, men kunne gjøre det for 20 000.

Jeg endte opp med å velge en annen, og betalte 5000 kr for jobben (fra morgen til starten på festen), 4000 kr for et skikkelig proft album med etterredigerte bilder, og 750 kr for etterredigerte fotografier.

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: anonym5] #2041762 16/12/2015 09:23
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
Sitat: perbl
Jeg har latt meg overtale som fotointeressert kompis et par ganger, og selv om paret har vært fornøyde, har jeg ikke helt følt jeg har levert superresultater sjøl.

Jeg har også latt meg overtale to ganger, riktignok i dåp. Første gang synes jeg resultatet ble direkte begredelig, andre gang litt bedre, men ikke supert.

Begge gangene var foreldrene veldig fornøyde. Grunnen var at de fikk akkurat det de var ute etter: en dokumentasjon av dåpen og hvem som var tilstede. De var ikke ute etter kunstneriske øyeblikk med vakre blikk og interessant lys. Dette fant jeg ut i etterkant.

Sett i lys av dette leverte jeg. Alle bildene var skarpe, riktig belyst, alle smilte og hadde øyene åpne. De fikk de de ville. Hvis man ber en amatør eller interessert gjøre et fotooppdrag gratis bør man også ha de riktige forhåpninger til hva man får.

Jau, og litt av problemet mitt handler nok om hva jeg mener et bra levert bryllupsfotosett skal inneholde. Jeg føler hvertfall jeg ikke har rutiner eller helt evner til å levere på det nivået når alt må skje såpass på innfall og styrt av erfaring og rutiner når du bare har en sjanse.

Per B.
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041766 16/12/2015 09:30
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Vi betalte 11k til fotografen når vi giftet oss i fjor. Han, pluss en assistent, var med oss ca 6 timer, pluss planleggingsmøte i forkant. Fikk da 250 bilder i full oppløsning og ingen papirkopier. Dette ordnet vi selv i etterkant. Angrer virkelig ikke på at vi fikk en profesjonell til å ta seg av dette. Fotografering er ikke bare å rette kameraet mot motivet og trykke på utløseren. Vi har mange bilder fra bryllupet som jeg vet at jeg aldri hadde kommer på å ta selv. Snakker da om komposisjon, motiver og det å "fange øyeblikket".

Kontaktet 3 fotografer i forkant, og fikk svært ulike priser..

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041768 16/12/2015 09:31
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Fant detaljer angående innhold og pris for vår fotografering. Har redigert mitt innlegg over.
Synes fortsatt ikke 25 k for hele dagen nødvendigvis er noen ublu pris

- Stefan
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041774 16/12/2015 09:39
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Er i samme situasjon som deg med bryllup i september. Broren min giftet seg for noen år tilbake med fotointeressert amatør (kona til fetteren) som fotograf. Bildene ble dårlige og de angra på at de ikke hyra inn noen de i det minste kunne klage til.

Vi har sjekket litt priser og det ligger i det området du har nevnt for full dag. Vi ender nok opp med å ha fotograf noen timer under vielse og fotoshoot og slipper naturlig nok langt billigere unna. Dette koster 10.000 med høyoppløste filer. Vi ordner oss med gjester som dokumenterer brudepynting, fest og kakeskjæring slik at vi har med minner om dette samtidig som vi har profesjonelle bilder som henger på veggen.

Har et inntrykk av at alt som henger sammen med ordet "bryllup" prises en del høyere enn f.eks. ordinære varer og tjenester (som f.eks. blomster) og at man blir utnyttet på det at man (dvs. bruden) ønsker en perfekt dag og at det ikke er rom for nytt forsøk om man ikke er fornøyd. (Dvs., det er jo rom for nye forsøk, men det innebærer gjerne en annen konstellasjon av brudepar og gjester.)

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: Boas] #2041776 16/12/2015 09:43
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Boas

Har et inntrykk av at alt som henger sammen med ordet "bryllup" prises en del høyere enn f.eks. ordinære varer og tjenester (som f.eks. blomster) og at man blir utnyttet på det at man (dvs. bruden) ønsker en perfekt dag og at det ikke er rom for nytt forsøk om man ikke er fornøyd. (Dvs., det er jo rom for nye forsøk, men det innebærer gjerne en annen konstellasjon av brudepar og gjester.)

Tror ikke nødvendigvis bryllup er ordet som øker prisen, snarere tidspunktet det gjennomføres på. Å leie en fagmann en hel lørdag koster nødvendigvis mer, enten det er en fiolinist som spiller musikk eller en fotograf som tar bilder.

Fotografen er jo også avhengig av å tjene penger på færre dager enn en eksempelvis en håndverker. Heiskort i Hafjell hadde sikkert vært rimeligere med helårsdrift.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041779 16/12/2015 09:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva som er riktig pris for slike tjenester er helt umulig å si.

Jeg har fått 8.000 kroner for å stå å snakke litt i 45 minutter om et tema jeg kan godt. Det er klart at timeprisen er ganske god.

Faren min har vært pressefotograf hele livet, men alltid sagt nei til å fotografere i bryllup. Jeg ville også valgt å leie fotograf. Har man fotointeresserte venner eller slektninger som kan ta bilder i tillegg er det bare topp, men ville ikke basert meg på det.

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041787 16/12/2015 10:05
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Vi brukte broren til kona som fotograf, ingen superfotograf men en god amatørfotograf. Resultatet ble veldig bra og han fikk fanget de øyeblikkene vi ønsket oss. Skarpe fine bilder med oss og junior (som da var 1 år) i hovedfokus. Skjønt vi gjerne skulle ha tatt de bildene en gang til nå da vi til sammen veide 50kg mer da...Men det er en annen sak. Jeg personlig hadde ikke betalt 25k men det er mulig jeg er knipete...

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041793 16/12/2015 10:19
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg har tatt bilder i noen få brylluper for venner, og det er en god del jobb.

Først er det jo greit å huske på at fotoutstyr, lys, datamaskin, etc koster en del. Det blir fort 20-40k for kamera og ok optikk, 5-15k for lys, 10-30k for datamaskin, osv.

Så er det selve jobben. Man får én sjanse til å få ting riktig (du ber ikke brudeparet gå gjennom kirken en gang til). Det krever forberedelser, og er likevel stress. Så "tar man bilder" i en time eller ti, men da er jobben på langt nær ferdig. Etterbehandling kan ta mange timer, selv om det bare er et lite utvalg av bildene som skal redigeres og fikses på.

Jeg synes også 25.000kr er mye, men vet jo ikke om fotografen må reise, hvor mange timer fotografering er inkludert, hva som leveres (bilder, album, etc), hva som gjøres med rettigheter, osv.

Noen fotografer beholder rettighetene til bildene, og tar betalt for kopier, "høyoppløselige bilder", osv. Det betyr at det kan bli dyrt i lengden. Jeg har levert redigerte bilder i JPEG og TIFF, og alle bildene (unntatt de åpenbart ubrukelige) i råformat, sorteret i mapper med "utvalgte", "ok" og "ikke så bra, men kjekt å ha, kanskje".

Jeg har forresten sett "proffe" (og kanskje dyre) fotografer som har tatt bilder i kirken med blitsen vinklet rett opp i taket 10m over dem.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: Christian] #2041805 16/12/2015 10:46
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Christian
Jeg har forresten sett "proffe" (og kanskje dyre) fotografer som har tatt bilder i kirken med blitsen vinklet rett opp i taket 10m over dem.

Skulle dette være en negativ ting? Når jeg forsøker meg på å ta litt ordentlige bilder f.eks. av våre barn, og jeg må bruke blits, vinkler jeg den alltid opp i taket (dette gir LANGT bedre bilder enn om man retter blitsen rett på subjektet)

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041820 16/12/2015 11:07
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hørte med søsteren min som er proff fotograf.
25000kr er helt vanlig når du gir fra deg filene. Hun tar 20000 uten filer, men med album og noe print + laminereing.

Var vist mye jobb sa hun.

Forøvrig koster slike kameraer fort 35000 for ett hus + 15-20000 for objektiver. Hun har også ett "rimerligere" kamera også I tilfelle det beste streiker. Amatører har som regel bare ett kamera og kjipt hvis det klikker I kirken......

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: Flex] #2041823 16/12/2015 11:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Flex

Skulle dette være en negativ ting? Når jeg forsøker meg på å ta litt ordentlige bilder f.eks. av våre barn, og jeg må bruke blits, vinkler jeg den alltid opp i taket (dette gir LANGT bedre bilder enn om man retter blitsen rett på subjektet)

Absolutt. Vanlig blitz rett på motivet ødelegger vel de fleste bilder ICON_WINK

Re: Priser på bryllupsfoto [Re: Flex] #2041824 16/12/2015 11:16
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Flex

Poenget her var at om taket er 10 meter høyt kommer det svært lite lys ned igjen.

mvh Helge
Re: Priser på bryllupsfoto [Re: engekri] #2041826 16/12/2015 11:20
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Få vanlige blitzer er sterke nok til å gi brukbart indirekte lys når taket er 10m høyt og lite reflekterende.

Men med en kraftig blitz ledetall 60, zoomet ut til maks tele og kamera på høy ISO vil kanskje fungere.
Men da har man nok en del timer etterarbeide foran seg for å få fargene nogenlunde riktig...

Thomas
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå