Alkohol i jula?
|
Re: Alkohol i jula?
[Re: Supermann]
16/12/2015 18:24
|
perbl
More than words
|
More than words
Og forøvrig er Cola dritgodt til en nattmatburger, men selvsagt ikke noe jeg konsumerer til et bedre måltid Det er klart at rus på rus er godt. Det er jo hele problemstillingen i denne tråden såvidt jeg har forstått. Ellers velger jeg, for din del(og egen sjelefred), å huske det etter komma i denne setningen. Jålebukk Har selv sett flere av Trondheims mest meritterte kokker konsumere brus i de rette settinger, så av og til har selv matproffer sansen for det Og forøvrig synes jeg til tider en iskald Cola er ganske godt alene og, det er vel en av mine guilty pleasures. Senest konsumert i form av en iskald boks etter lang sykkeltur på mandagen, men det er ikke noe som hører hjemme til et bedre måltid, der er jeg helt enig.
Per B.
|
|
|
[Re: H.Iversen]
16/12/2015 19:28
|
aleks75
Entusiast
|
Entusiast
Endelig, etter 34 sider, sporet tråden av i en polarisert cola-debatt:-)
Aleksander
|
|
|
16/12/2015 19:41
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sukkerfri cola er sørenmeg mye mindre problematksk enn alkohol. Til mat? Tja. Men som kosedrikk. Ja.
|
|
|
[Re: larsdx]
16/12/2015 21:46
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Sukkerfri cola er sørenmeg mye mindre problematksk enn alkohol. Til mat? Tja. Men som kosedrikk. Ja. Øl er fritt for e-stoffer og langt bedre for tennene en sukkerfri cola. For min egen del tror jeg en øl på kvelden etter en travel dag er godt for min psykiske helse.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
17/12/2015 01:19
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En 'dose' alkohol gir en voksen mann en promille på ca. 0,2-0,3. Det er vanskelig å finne forskning som viser effekten av en promille på under 0,5 på kognitive evner. Skyldes dette at man for lengst har funnet ut at denne effekten er såpass forsvinnende liten at det er vanskelig å komme frem til entydige konklusjoner?
Den lave effekten av «litt» alkohol har kommet frem i flere innlegg; og de fleste syns det er uproblematisk å nyte alkohol når barn er til stedet. Er det noen som har en grense for mengden de syns det er greit å sette til livs når det er barn og voksne til stedet? Er det noen her som har medlemmer i storfamilien (tanter, onkler, besteforeldre etc.) som blir synlig beruset (ikke nødvendigvis fulle) på disse middagene? Og gitt den marginale effekten av litt alkohol, hvor mye er det greit å ha drukket og fremdeles sette seg bak rattet og kjøre bil? (la oss si netto, for å slippe masse prat om forbrenning og tidsforløp) Ser jeg logisk på argumentene, nemlig at vurderingsevnen av en promille på 0,5 er nærmest upåvirket, er det vel de færreste som vil ha et moralsk problem med å innta et slikt konsum, sette barna i baksetet og kjøre hjem. Eller? Ingen 7 åring som dør av å se fatter påseila ved en anledning eller to En onkel eller tante på en snurr på et hageselskap. Hva gjør vel det? Er ikke sååå mange år siden man kunne ha 05 i promille og kjøre hjem med familien så jeg kan ikke se annen grunn til å ikke skulle gjøre det enn at man risikerer å miste lappen pga enda en tulleregel.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: ]
17/12/2015 07:16
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, de barna som opplever at mor og/eller far omvandles til nåsåer ( ref the Julekalender) , vil sikkert oppleve voksnes alkoholinntak som truende, uansett mengder.
Men de færreste opplever, heldigvis, nåsåer. Det er sikkert tøft og traumatisk for de som gjør det.
Noen barn opplever sterkt ustabile foreldre, med raseriutbrudd for bagateller etc, og de kan sikkert oppleve foreldres atferdsendring ifbm alkohol som skummelt og truende.
Men hos normale, stort sett velfungerende hjem med ditto foreldre/ barn, tror jeg ikke at barn tar skade av å oppleve foreldre som blir litt oppstemte og utadvendte ( som vel er de mest vanlige reaksjonsmønstrene på alkohol i vår kultur), en gang i mellom. Jeg tror mange gjør dette til en mye større "greie" enn det egentlig er for de fleste barn.
Mens de som burde vært mer obs og ærlig på at man har for barna en usunn atferd i hverdagen, og som forsterkes under rus, burde hatt noen som fortalte dem det i klartekst. Og nåsåer bør ikke drikke alkohol.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
17/12/2015 07:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror mange gjør dette til en mye større "greie" enn det egentlig er for de fleste barn.
Mens de som burde vært mer obs og ærlig på at man har for barna en usunn atferd i hverdagen, og som forsterkes under rus, burde hatt noen som fortalte dem det i klartekst. Og nåsåer bør ikke drikke alkohol. Amen
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
17/12/2015 07:57
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/12/2015 08:44
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Er alkohol (uansett konsum) et større problem enn sukker i vesten? Vi har kassevis med vin hjemme - men null brus.... (Har også dessert hver dag)
|
|
|
[Re: HeavyDude]
17/12/2015 08:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I stort sett enig och det är ju uppenbart att en del både här och i andra fora läser in en massa extra i vad folk skriver. Om de läser att någon tar en öl så verkar de anta att det blir mycket mer för att ta ett exempel.
Fant denna i kommentererna till en av Tjomlids bloggar " Ideen om å drikke med ungene til stede gir meg ganske en ekkel følelse." Jag skulle säga att om man har en ekkel fölelse med att drikke ett glas vin eller en öl samman med ungene så har man ett väldigt ansträngt förhold till alkohol.
På den andra sidan så verkar det finnas klara indikationer på att det att se sina föreldrar fylla medför att ungdommar statistiskt sett drikker mer när de är unga (och då också mer fylla). Hur stor denne effekten är när det är snakk om något glas rätt sällan tror jag är väldigt oklart (det tjomlid linker till är iallafall inga starka resultat).
Det kan ju alltså vara bra att tänka på att om man inte vill att barnen ska drikka alkohol och bli fylla i ung ålder så är den en fördel att inte visa sig full för dem, att antagligen drikka med måtthold och inte vissa up en alkohol kultur hemma.
Att barn som har föreldrar som gärna drikker alkohol drikker mer själva är ju inte så konstigt.
Nu finns det ju en massa parametrar inblandade och som jag inte tror varit testade. Jag tvivlar för exempel på att det är värre att drikka små mängder samman med barnen ibland jämfört med att aldrig göra det men drikke sig full varje helg trots att barnen aldrig ser dig full.
Det är ju också två olika frågeställningar om barnen börjar drikka tidigare på grund av ditt oppförande eller om barnen mår dårligt av drikkandet i hemmet.
|
|
|
[Re: hilmer]
17/12/2015 08:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er alkohol (uansett konsum) et større problem enn sukker i vesten? Vi har kassevis med vin hjemme - men null brus.... (Har også dessert hver dag) Utfordringen med rus er at det ofte rammer flere enn kun en selv. Du peker på noe som ikke bør settes opp mot hverandre. Synes og det er litt merkelig at du som har tilegnet deg "flotte" vaner og nesten ser ned på oss som drikker brus har et behov for å trekke det frem. Personlig ser jeg absolutt ingen motsetning i det å drikke brus og nyte god mat? Jeg innbiller meg til og med at jeg har drukket brus på Maemo og i alle fall på Statholdergaarden... Er det virkelig sånn at jeg pga den brusen like gjerne kunne gått på Peppes????? Tidligere spiste jeg i tillegg ganske mye lunsj ute på et brasserie (bortimot daglig da vi hadde konto der.). Drakk aldri vin eller øl, men brus. Ikke like fornemt som de tidligere nevnte restauranter men tripadvisor gir den 4 av 5 stjerner. Burde jeg egentlig gått på en burgersjappe???
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: ]
17/12/2015 09:33
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Som sagt så sier ikke jeg at man ikke under noen omstendighet skal servere alkohol, men synest godt at man ofte kan vurdere om det er nødvendig.
Er "nødvendig" et rimelig kriterium? Det finnes stengt tatt ingen omstendigheter hvor alkoholservering er nødvendig. Det er heller ikke nødvendig å spise julemat. For den del er det heller ikke nødvendig å feire jul. Millioner av mennesker klarer seg fint uten alt dette.
|
|
|
[Re: sveinaa]
17/12/2015 09:42
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Er alkohol (uansett konsum) et større problem enn sukker i vesten? Vi har kassevis med vin hjemme - men null brus.... (Har også dessert hver dag) Utfordringen med rus er at det ofte rammer flere enn kun en selv. Du peker på noe som ikke bør settes opp mot hverandre. Synes og det er litt merkelig at du som har tilegnet deg "flotte" vaner og nesten ser ned på oss som drikker brus har et behov for å trekke det frem. Personlig ser jeg absolutt ingen motsetning i det å drikke brus og nyte god mat? Jeg innbiller meg til og med at jeg har drukket brus på Maemo og i alle fall på Statholdergaarden... Er det virkelig sånn at jeg pga den brusen like gjerne kunne gått på Peppes????? Tidligere spiste jeg i tillegg ganske mye lunsj ute på et brasserie (bortimot daglig da vi hadde konto der.). Drakk aldri vin eller øl, men brus. Ikke like fornemt som de tidligere nevnte restauranter men tripadvisor gir den 4 av 5 stjerner. Burde jeg egentlig gått på en burgersjappe??? Jeg drikker brus til sterk mat...også på restaurant. Vann uten bobler er det jeg oftest drikker. På Maaemo har jeg drukket alkoholfri meny, og syntes at den var svært god. På mange måter mer inspirerende enn alkohol-menyen. Jeg har også spurt om alkoholfri-meny på Yllajali (feil stavemåte) - men endt med vinmeny etter at jeg forstod at de ikke la noe sjel i den alkholfrie menyen. Jeg ser ikke ned på folk som drikker brus, men jeg ønsker ikke at barnet vårt skal drikke brus. Brus er en måte å få i seg enorme mengder sukker uten å være klar over det. [red: cola og koffein er jo også direkte skadelig for barn. (og..nei, jeg er ikke redd for sukker i f.eks. ferskpresset jus)] Vi våre familier (min og min samboers), har vi ikke hatt noe problem med alkohol - jeg forstår derfor ikke hvorfor vi skal late som om vi har det? Som leder, mistenkte jeg at en av de ansatte hadde et problem med alkohol - da prøvde jeg å begrense de alkoholrelaterte aktivitetene. Misnøyen var til å ta og føle på blant de andre. Ikke så mange andre alternativ heller - prøvde meg med mer fysiske aktiviteter....men det var eksluderende for de som ikke var fysiske... (Forøvrig pussig at vin er fint og brus ikke er det...flere av kassene med vin i kjelleren består av viner til 1.54-5 euro fra mindre vinbønder. Synes det er gøy å se hvordan disse takler lagring. Noen av flaskene synes jeg kunne måle seg med flasker som 20x dyrere i innkjøp. Prisene på disse flaskene har nå gått til 15 euro - etter at druetypen ble "oppdaget" i UK. Siden pris tydelig nok ikke definerer hva som er fint og og ikke (billigere enn brus i Norge) - hva er det som gjør det? )
Redigert av hilmer; 17/12/2015 09:45.
|
|
|
17/12/2015 10:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
(Forøvrig pussig at vin er fint og brus ikke er det...flere av kassene med vin i kjelleren består av viner til 1.54-5 euro fra mindre vinbønder. Synes det er gøy å se hvordan disse takler lagring. Noen av flaskene synes jeg kunne måle seg med flasker som 20x dyrere i innkjøp. Prisene på disse flaskene har nå gått til 15 euro - etter at druetypen ble "oppdaget" i UK. Siden pris tydelig nok ikke definerer hva som er fint og og ikke (billigere enn brus i Norge) - hva er det som gjør det? )
Tja, assosiasjonen blir i alle fall slik, om det er det eller ikke skal ikke jeg mene så mye om. Antageligvis er der sånn fordi vinen ofte settes på bordet ved spesielle anledninger. Jeg drikker egentlig det jeg har lyst på. Og så langt jeg kan huske har jeg aldri fått et måltid ødelagt av brus.
|
|
|
17/12/2015 10:31
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og så langt jeg kan huske har jeg aldri fått et måltid ødelagt av brus.
...og jeg kan ikke huske sist jeg drakk brus (eller hadde lyst på brus) til et måltid... (da er pitstop med baguette+ cola på Mallorca ikke medregnet)
|
|
|
[Re: Oystein L]
17/12/2015 10:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
Og så langt jeg kan huske har jeg aldri fått et måltid ødelagt av brus.
...og jeg kan ikke huske sist jeg drakk brus (eller hadde lyst på brus) til et måltid... (da er pitstop med baguette+ cola på Mallorca ikke medregnet) Og da kan vi vel konkludere med at det er normalt at folk har forskjellige smak? Drikker vin, brus, saft, vann alt etter hva jeg har lyst på og anledningen. På grunn av jobben spiser jeg nok på restaurant mer enn de aller fleste, og jeg har ingen problemer med ofte å drikke brus på selv de fineste restaurantene selv om jeg har full anledning til å drikke vin i de fleste tilfeller.
|
|
|
17/12/2015 11:48
|
perbl
More than words
|
More than words
Brus kan forøvrig være mye rart. Sist jeg spiste et måltid på bistroen på Credo her i Trondheim droppa jeg ølen til fordel for hjemmelaget mjødurtbrus. Smakte aldeles nydelig.
Denne overdrevne fnysingen av at noen kan finne på å velge brus synes jeg grenser til det pompøse, selv om jeg på ingen måte synes at et bedre måltid heves nevneverdig av sukkerkliss med smaker som overhodet ikke står til måltidet. Dagens fisk og en cola liksom... Men smaken er nå forskjellig.
Redigert av perbl; 17/12/2015 11:49.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
17/12/2015 11:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Denne overdrevne fnysingen av at noen kan finne på å velge brus synes jeg grenser til det pompøse, selv om jeg på ingen måte synes at et bedre måltid heves nevneverdig av sukkerkliss med smaker som overhodet ikke står til måltidet. Dagens fisk og en cola liksom... Men smaken er nå forskjellig.
Når man vet at mange sliter med å kjenne forskjell på hvit- og rødvin når det er blindtest så er ikke pompøst dekkende. Det er og passe "kultur-snobbete" å like noe fordi en eller annen ekspert/kjenner mener at hans/huns subjektive smak er riktig.
|
|
|
17/12/2015 12:16
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg skal ikke spekulere i om det er noen stor skadelig effekt heller for de som faktisk klarer å begrense inntaket sitt til det ene glasset, og jeg tipper snittet her inne er ganske ok for å begrense seg. Men når vi ser på tallene er det jo ganske klart at mange foreldre drikker mer enn dette ene glasset. "Det ene glasset...". Hva med tre glass? Hvor store kan de glassene være før det er en skadelig effekt? Jeg er sjeleglad for at jeg var et robust barn som tålte å se akevitt bordet når julemiddagen ble servert. Og ikke nok med det, tror jammen konjakken ble tatt frem til kaffe og kaker senere på kvelden! Så får ekspertene slåss om hvorvidt jeg er varig, mentalt skadet, tror begge sider vil påstå at de har rett. Skal i alle fall kose meg med god mat og godt drikke i jula. Kommer også til å bli lettere animert. Med kidsa tilstede. Opptil flere ganger....
|
|
|
17/12/2015 12:36
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Når man vet at mange sliter med å kjenne forskjell på hvit- og rødvin når det er blindtest så er ikke pompøst dekkende. Det er og passe "kultur-snobbete" å like noe fordi en eller annen ekspert/kjenner mener at hans/huns subjektive smak er riktig. Nå vil jeg kanskje si at det er like mye en slags omvendt snobisme i Norge. Jeg hadde en lengre tid hvor jeg ikke drakk øl fordi jeg synes dahls og ringes smaker skikkelig vondt - å da velge et glass hvitvin istedet gjør at man blir stemplet som snobb.....eller u-macho. At mange kan skape settinger der man ikke klarer å smake forskjell på vin betyr ikke at de ikke er der. Var akkurat i et selskap der en klarte å plassere en vin (blindtest) mht drue, sted og år. Jeg klarte drue, og at det trolig ikke var snakk om en europeisk vin. Smak må trenes. Jeg har alltid elsket ost - og spesielt blåmuggost Det er f.eks. stor forskjell mellom smaken mellom de forskjellige grottene i roquefort (med samme produsent). For noen som kun har smakt industralisert norvegia, og synes blåmuggost smaker møkk - så er det kanskje forståelig at det oppleves som snobbisme? Ost var også min inngangsport til vin. Husker fortsatt mitt første glass: servert av en lokal prest i Italia til peccorino. Foreldrene mine var 100% sikre på at jeg ikke kom til å like den...så de lot meg prøve. Jeg husker fremdeles smaken - helt magisk. Jeg var 12 år. Brus drakk jeg ikke som barn heller - men drakk litt brus i studietiden. Jeg drakk vel egentlig ikke alkohol i studie-tiden, bortsett fra familie-middager - og et par middager i ferien....alt for dyrt (levde for 1/2 studielån).
|
|
|
[Re: Rønnern]
17/12/2015 12:42
|
magic
Besatt
|
Besatt
...Snipp
Jeg er sjeleglad for at jeg var et robust barn som tålte å se akevitt bordet når julemiddagen ble servert. Og ikke nok med det, tror jammen konjakken ble tatt frem til kaffe og kaker senere på kvelden!
Så får ekspertene slåss om hvorvidt jeg er varig, mentalt skadet, tror begge sider vil påstå at de har rett. Samma her! Vet ikke om jeg er noe spesielt robust, men at foreldrene skulle ta seg en akevitt eller 2 under julemiddagen kom heldigvis veldig langt ned på "ting å være redd for"-lista mi da jeg var på min alder. Nå skal det sies at de vanligvis hadde et normalt måteholdent alkoholinntak, og kun et par ganger jeg kan huske å ha sett dem beruset. Av ting jeg var ordentlig redd for var det å få juling av noen skoleonger mye større enn meg, døde foreldre, skilsmisse, snøplogen som kom kjørende i full fart langs skoleveien jeg gikk på fra 1. klasse, atomkrig eller en ny istid. Glade foreldre som hadde tatt seg en akevitt eller cognac var jo bare moro, men jeg har heldigvis ikke opplevd alkoholmisbruk i nær familie. Vi bodde på bygda og folk måtte jo kjøre bil hjem fra de fleste selskap!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
17/12/2015 12:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når man vet at mange sliter med å kjenne forskjell på hvit- og rødvin når det er blindtest så er ikke pompøst dekkende. Det er og passe "kultur-snobbete" å like noe fordi en eller annen ekspert/kjenner mener at hans/huns subjektive smak er riktig. Nå vil jeg kanskje si at det er like mye en slags omvendt snobisme i Norge. Jeg hadde en lengre tid hvor jeg ikke drakk øl fordi jeg synes dahls og ringes smaker skikkelig vondt - å da velge et glass hvitvin istedet gjør at man blir stemplet som snobb.....eller u-macho. At mange kan skape settinger der man ikke klarer å smake forskjell på vin betyr ikke at de ikke er der. Var akkurat i et selskap der en klarte å plassere en vin (blindtest) mht drue, sted og år. Jeg klarte drue, og at det trolig ikke var snakk om en europeisk vin. Smak må trenes. Jeg har alltid elsket ost - og spesielt blåmuggost Det er f.eks. stor forskjell mellom smaken mellom de forskjellige grottene i roquefort (med samme produsent). For noen som kun har smakt industralisert norvegia, og synes blåmuggost smaker møkk - så er det kanskje forståelig at det oppleves som snobbisme? Ost var også min inngangsport til vin. Husker fortsatt mitt første glass: servert av en lokal prest i Italia til peccorino. Foreldrene mine var 100% sikre på at jeg ikke kom til å like den...så de lot meg prøve. Jeg husker fremdeles smaken - helt magisk. Jeg var 12 år. Brus drakk jeg ikke som barn heller - men drakk litt brus i studietiden. Jeg drakk vel egentlig ikke alkohol i studie-tiden, bortsett fra familie-middager - og et par middager i ferien....alt for dyrt (levde for 1/2 studielån). Selvfølgelig finnes det unntak. Og noen kan sikkert rettferdiggjøre at mat blir bedre med vin. Det som allikevel blir rart for meg, og som jeg undres over, er at veldig mange har en favoritt vin som går til "alt". Da tror jeg bare ikke på at det er smaksopplevelsen i kombinasjon med mat man er ute etter....
|
|
|
17/12/2015 12:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Nå vil jeg kanskje si at det er like mye en slags omvendt snobisme i Norge. Jeg hadde en lengre tid hvor jeg ikke drakk øl fordi jeg synes dahls og ringes smaker skikkelig vondt - å da velge et glass hvitvin istedet gjør at man blir stemplet som snobb.....eller u-macho. At mange kan skape settinger der man ikke klarer å smake forskjell på vin betyr ikke at de ikke er der. Var akkurat i et selskap der en klarte å plassere en vin (blindtest) mht drue, sted og år. Jeg klarte drue, og at det trolig ikke var snakk om en europeisk vin. Smak må trenes. Jeg har alltid elsket ost - og spesielt blåmuggost Det er f.eks. stor forskjell mellom smaken mellom de forskjellige grottene i roquefort (med samme produsent). For noen som kun har smakt industralisert norvegia, og synes blåmuggost smaker møkk - så er det kanskje forståelig at det oppleves som snobbisme? Ost var også min inngangsport til vin. Husker fortsatt mitt første glass: servert av en lokal prest i Italia til peccorino. Foreldrene mine var 100% sikre på at jeg ikke kom til å like den...så de lot meg prøve. Jeg husker fremdeles smaken - helt magisk. Jeg var 12 år. Brus drakk jeg ikke som barn heller - men drakk litt brus i studietiden. Jeg drakk vel egentlig ikke alkohol i studie-tiden, bortsett fra familie-middager - og et par middager i ferien....alt for dyrt (levde for 1/2 studielån). Ingen problemer med at entusiaster vet å sette pris på reelle smaksforskjeller og sette pris på nyansene. Jeg har bare vært borti litt for mange folk som ser på prislisten før de bestiller, og så kommer fram til at det var en god vin.
Per B.
|
|
|
[Re: fredriks]
17/12/2015 12:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fant denna i kommentererna till en av Tjomlids bloggar " Ideen om å drikke med ungene til stede gir meg ganske en ekkel følelse." Jag skulle säga att om man har en ekkel fölelse med att drikke ett glas vin eller en öl samman med ungene så har man ett väldigt ansträngt förhold till alkohol.
Bingo
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/12/2015 13:00
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Ingen problemer med at entusiaster vet å sette pris på reelle smaksforskjeller og sette pris på nyansene. Jeg har bare vært borti litt for mange folk som ser på prislisten før de bestiller, og så kommer fram til at det var en god vin. Pris-snobberi ser man innenfor mange områder. F.eks. sykler (siden vi er på et sykkelforum). Tipper det er mange som vil kjenne stor forskjell på to helt like sykler hvis man får vite at den ene koster 5 000 og den andre koster 20 000 kr.
|
|
|
[Re: GeirK]
17/12/2015 13:02
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Bingo Så alle avholdsfolk har et veldig anstrengt forhold til alkohol?
|
|
|
[Re: Flex]
17/12/2015 13:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bingo Så alle avholdsfolk har et veldig anstrengt forhold til alkohol? I utgangspunktet ikke. Det blir bare lett sånn når de vises svært lite toleranse for at andre velger annerledes enn dem selv. Ofte blir det helt feil å dømme andre ut i fra subjektive holdninger/meninger (Som regel er det riktig å akseptere og feil å dømme.).
|
|
|
17/12/2015 13:16
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Så alle avholdsfolk har et veldig anstrengt forhold til alkohol?
I utgangspunktet ikke. Det blir bare lett sånn når de vises svært lite toleranse for at andre velger annerledes enn dem selv. Ofte blir det helt feil å dømme andre ut i fra subjektive holdninger/meninger (Som regel er det riktig å akseptere og feil å dømme.). Nå tror jeg ikke at alle avholdsfolk er avholdsfolk fordi deres foreldre viste liten toleranse for de som valgte annerledes. At det kan stemme for noen få, kan jeg gå med på. Men langtfra alle.
Redigert av Flex; 17/12/2015 13:18.
|
|
|
17/12/2015 13:24
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... Det blir bare lett sånn når de vises svært lite toleranse for at andre velger annerledes enn dem selv. Ofte blir det helt feil å dømme andre ut i fra subjektive holdninger/meninger (Som regel er det riktig å akseptere og feil å dømme.).
Her er det vanskelig å være uenig (håper jeg) F. eks sier jeg selv at jeg ikke vil ha brus til måltider. Det har ikke med snobberi å gjøre (mener jeg i alle fall selv), det er kun min personlige smak. Kan ikke fordra søtkliss, vil heller ha vann (og i en del sammenhenger øl/vin) til et godt måltid.
|
|
|
|
|