Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 22 1 2 8 9 10 11 12 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: fredriks] #2041619 15/12/2015 21:34
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Sitat: perbl

Det jeg har lite sans for er den "jeg drikker for å lære unga"-attituden.

Men är det många eller ens någon som har kommit med denna i den här tråden?

Ikke voldsomt, men det er nå flere som har gitt uttrykk for at en faktor er at ungene skal se det går an å drikke ansvarsfullt hjemme. Og denne effekten har jeg inntrykk av er ganske marginal.

Per B.
Re: Alkohol i jula? [Re: perbl] #2041622 15/12/2015 21:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Man kan gjerne trekke fram glanshistorier, men det er ikke til å komme unna at man ser en assosiasjon mellom det å se foreldre drikke, og endel negative faktorer.

Hvilke negative faktorer kom jeg ikke unna da jeg så foreldrene mine drikke et glass vin?
Eller var det bare assosasjoner?

Problemet er at forskning i stor grad 'fokuserer' på foreldre med tydelig for høyt alkohol inntak. Det er lite eller ikke forsket på foreldre som begrenser seg til 1-2 glass (uansett).

Er bare å google på 'effect alcohol consume parent' eventuelt i combinasjon med 'moderate' og 'low' for å finne et hav av forskning(?).

Denne gir en del oversikt:

https://www.education.gov.uk/consultations/downloadableDocs/Review%20of%20existing%20reviews%20%28Full%29.pdf

Side 28-29 er mest relevant?

In summary, a wide array of parental factors correlate with different aspects of adolescent drinking. However correlation is not the same as causation, and in a familial context other ‘common factors’ are likely to influence drinking outcomes. There is also conflicting evidence in this area which may be due to methodological limitations of the research [39, 48, 68, 93].
However, it is reasonable to assume that parents can and do influence the drinking
behaviour of their children and that there are likely to be problems associated with being either overly lax or restrictive regarding alcohol use

Re: Alkohol i jula? [Re: fredriks] #2041627 15/12/2015 21:55
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: fredriks

Det jeg har lite sans for er den "jeg drikker for å lære unga"-attituden.

Men är det många eller ens någon som har kommit med denna i den här tråden?

Ja. Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har sett at det er flere som har den oppfatningen at det er galt å være totalavholds overfor barna, fordi de da får et "unaturlig" forhold til alkohol.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tange] #2041632 15/12/2015 22:02
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Hvilke negative faktorer kom jeg ikke unna da jeg så foreldrene mine drikke et glass vin?
Eller var det bare assosasjoner?

Problemet er at forskning i stor grad 'fokuserer' på foreldre med tydelig for høyt alkohol inntak. Det er lite eller ikke forsket på foreldre som begrenser seg til 1-2 glass (uansett).

Er bare å google på 'effect alcohol consume parent' eventuelt i combinasjon med 'moderate' og 'low' for å finne et hav av forskning(?).

Denne gir en del oversikt:

https://www.education.gov.uk/consultations/downloadableDocs/Review%20of%20existing%20reviews%20%28Full%29.pdf

Side 28-29 er mest relevant?

In summary, a wide array of parental factors correlate with different aspects of adolescent drinking. However correlation is not the same as causation, and in a familial context other ‘common factors’ are likely to influence drinking outcomes. There is also conflicting evidence in this area which may be due to methodological limitations of the research [39, 48, 68, 93].
However, it is reasonable to assume that parents can and do influence the drinking
behaviour of their children and that there are likely to be problems associated with being either overly lax or restrictive regarding alcohol use

Dette er såpass komplekst at det er veldig vanskelig å trekke entydige konklusjoner. Og jeg finnes ikke interessert i deg, jeg er mer interessert i hva man tolke utfra store data framfor anekdata.

Skal man prøve å lande på "en av sidene", mener jeg det er mer som taler for avhold simpelthen pga usikkerheten enn det å ta et par glass, simpelthen fordi jeg så langt ikke har sett særlig som taler for spesifikke positive effekter av det å drikke.

Det er ikke det samme som at jeg tror folk som tar et glass eller to av og til har noen stor skadelig effekt på barna.

Redigert av perbl; 15/12/2015 22:03.

Per B.
Re: Alkohol i jula? [Re: perbl] #2041639 15/12/2015 22:14
Flex Offline
Veteran
Veteran
Skal man prøve å lande på "en av sidene", mener jeg det er mer som taler for avhold simpelthen pga usikkerheten enn det å ta et par glass, simpelthen fordi jeg så langt ikke har sett særlig som taler for spesifikke positive effekter av det å drikke.

Amen!

Re: Alkohol i jula? [Re: perbl] #2041642 15/12/2015 22:17
Tex Offline
Besatt
Besatt

simpelthen fordi jeg så langt ikke har sett særlig som taler for spesifikke positive effekter av det å drikke.

Jeg synes det er godt med øl.
Kan dessverre ikke vise til noen faglitteratur som underbygger dette.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tex] #2041648 15/12/2015 22:30
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex

simpelthen fordi jeg så langt ikke har sett særlig som taler for spesifikke positive effekter av det å drikke.

Jeg synes det er godt med øl.
Kan dessverre ikke vise til noen faglitteratur som underbygger dette.

Sorry, dette var ment i kontekst av å drikke foran barn, og effekten det har på barna.

Jeg synes sjøl det er godt med en øl, og har faktisk allerede hatt et par i dag ICON_SMILE

Men sitter jeg i godt lag der der barn til stede, synes jeg det finnes såpass mye gode alternativ at jeg ikke skal ha særlig til problemer med å klare meg uten.

Jeg skal også innrømme det har hendt jeg har tatt en øl eller to med barn til stede jeg og, så jeg skal ikke påstå jeg er perfekt på dette feltet, og jeg har som mange andre i denne tråden vært rimelig sikker på at jeg ikke endret adferd til det negative i særlig grad. Men i den senere tiden har jeg blitt mer overbevist om at det sikreste valget er å avstå, så jeg prøver å unngå drikking foran barn.

Per B.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041655 15/12/2015 22:45
Tex Offline
Besatt
Besatt
Neida, det har aldri falt meg inn at min drikking skulle ha noen som helst positiv effekt på mine barn.

Men jeg kan lage en lang liste over ting jeg gjør hver dag som sikkert ikke har noen positiv effekt på dem. Selv om man er forleder betyr det da ikke at absolutt alt man gjør skal være til fordel for barna. Mye jeg gjør er de helt likegyldig til. Mer og mer, faktisk .....

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041659 15/12/2015 23:00
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Ikke overraskende er det på TS nesten auksjon i å underby hverandre på hvor lite man drikker foran barna. Henger godt sammen med diskusjonen om treningstid etter at man får barn. Gud forby om man skulle bruke noe av sin fritid på å trene fremfor å være sammen med barna til enhver tid.

Sånn for ordens skyld: Hvor gamle er barna før det er ok å ta mer enn ett liiiiite glass vin før de har lagt seg? Må jeg vente til dem har flyttet ut?

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Alkohol i jula? [Re: Rønnern] #2041672 16/12/2015 01:57
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Hvor interessant er det egentlig å diskutere effekten av ett 2dl. Glass med vin i uken? Dette gjelder en forsvinnende liten andel av befolkningen.
I snitt drikker nordmenn 7,8 liter ren alkohol i året. (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_7266&Main_6157=6261:0:25,5561&MainContent_6261=7266:0:25,9586&Content_7266=7269:110860:25,9586:0:7268:1:::0:0 )

Det er ca. 80g alkohol i en flaske vin (om jeg regner riktig)

Det sier seg da at det er en stor majoritet av befolkningen som drikker vesentlig mer enn et glass eller to uken. Da det er en ganske stor andel av befolkningen som har barn, er det lov å anta at det også konsumeres av foreldre. De fleste som er kritiske til å bli beruset når barn er til stedet referer vel til denne majoriteten. Hva med å holde seg for god til å svare på en mening som gjelder for den store majoritet ved å si at det ikke gjelder for enkelttilfeller som er helt på marginen?

Re: Alkohol i jula? [Re: MuddyBear] #2041679 16/12/2015 06:49
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: MuddyBear

Det sier seg da at det er en stor majoritet av befolkningen som drikker vesentlig mer enn et glass eller to uken. Da det er en ganske stor andel av befolkningen som har barn, er det lov å anta at det også konsumeres av foreldre. De fleste som er kritiske til å bli beruset når barn er til stedet referer vel til denne majoriteten. Hva med å holde seg for god til å svare på en mening som gjelder for den store majoritet ved å si at det ikke gjelder for enkelttilfeller som er helt på marginen?

Jeg tror det er motsatt. Jeg tror det er en(relativt)liten andel av befolkningen som står for en relativt stor andel av forbruket litt på samme måte som at det er en relativt liten andel av befolkningen som står for "forbruket" av helsetjenester.

Dette betyr for så vidt ikke at det det ikke er alt for mange barn som blir eksponert for alt for fulle foreldre, og det betyr jo selvsagt heller ikke at det er en betydelig andel av helse og samfunnsproblemer knyttet opp mot bruk/misbruk av alkohol som.

Til slutt, man kan ikke være avholdsmann og drikke noen enheter i året like lite som man kan være jomfru og bare pule en gang eller to i året. Drikker man noen enheter i året er man på måteholdet(selv om man antagelig kan defineres som ekstremt måteholden), avholdenhet er en enten/eller-greie.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041701 16/12/2015 07:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om en flaske vin inneholder 80g alkohol, og en gjennomsnittsperson drikker 7,8 liter ren alkohol i året tilsvarer det 2 flasker vin i uka, rundt regnet. Det høres for meg helt hinsides ut. 10-12 glass i uka er nesten to _hver_ eneste dag, hele året.
Jeg har kolleger som riktig nok er svært glad i vin, men selv de skal jobbe godt for å nå 7,8 liter ren alkohol i året.

Edit: Ungdommer har nok et rimelig stort forbruk, fester man hver helg går det fort en halvliter sprit 40%. Fester man fredag og lørdag kan man vel si at det går en halvliter ren alkohol. Dette er det nok mange som gjør. Og jeg tenker som Gare, at det er en liten andel av befolkningen som står for mye av forbruket.

Redigert av Hoaas; 16/12/2015 08:03.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2041705 16/12/2015 08:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Tror nok det er mange som konsumerer et par flasker vin i uka. Ikke bare ungdom som er på fylla i helgene, men tenk også på studenter som vel drikker ganske mye (har ikke tall, men husker nå fra egen studietid...). Dessuten er det nok mange som har lagt seg til en mer "kontinental" drikkestil og tar et lite glass vin når ungene er i seng selv om det er tirsdag eller onsdag. Vi er jo så glad i å kose oss...

Basert på alle de idiotiske "rødt i glasset"-statusoppdateringene på Fejs virker det i hvert fall som det å drikke uka gjennom er ganske utbredt.

Redigert av Øyvind V; 16/12/2015 08:07.
Re: Alkohol i jula? [Re: Rønnern] #2041708 16/12/2015 08:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Rønnern
Ikke overraskende er det på TS nesten auksjon i å underby hverandre på hvor lite man drikker foran barna. Henger godt sammen med diskusjonen om treningstid etter at man får barn. Gud forby om man skulle bruke noe av sin fritid på å trene fremfor å være sammen med barna til enhver tid.

Sånn for ordens skyld: Hvor gamle er barna før det er ok å ta mer enn ett liiiiite glass vin før de har lagt seg? Må jeg vente til dem har flyttet ut?

Jeg synes godt man kan ta et glass vin selv når barna er små. Er man feks 2 voksne og tar et glass til maten og koser seg med resten av flasken "ut" kvelden så kan i alle fall ikke jeg se noe galt med det. Og uten å være rusforsker så innbiller jeg meg at de store utfordringene med alkohol kommer når "kos" går over i fyll.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2041710 16/12/2015 08:19
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Hoaas
10-12 glass i uka er nesten to _hver_ eneste dag, hele året.

Er det ikke det som regnes som moderat forbruk for menn, og godt innenfor anbefalingene?

Anonym5
Re: Alkohol i jula? [Re: anonym5] #2041712 16/12/2015 08:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff

Er det ikke det som regnes som moderat forbruk for menn, og godt innenfor anbefalingene?

Er det en anbefaling på lik linje med 5 om dagen?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: Øyvind V] #2041714 16/12/2015 08:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, det var min egen ungdomstid jeg tenkte på når jeg skrev om festing i helgene, samt studietid. Jeg tror at denne gruppa står for et veldig stort konsum, mye mer enn 7,8 liter i året.
Nå blir dette selvsagt subjektivt, men av de jeg kjenner som kan ligge på snittet, så er alle godt voksne folk hvor barna er voksne og for lengst flyttet ut, eller på min alder og uten barn. De har gjerne den "kontinentale" drikkestilen du nevner. Rødt i glasset til fiskepinner og potetmos, eller øl til dessert.

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym5] #2041716 16/12/2015 08:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mye mulig, det har jeg ikke satt meg inn i. For meg høres det mer ut som man har et lite problem om man drikker to glass vin hver eneste dag hele året ICON_WINK Det er helt sikkert mer normalt enn jeg aner. Men jeg sliter litt med å se for meg at dette er normalt i småbarnsfamilier.

Redigert av Hoaas; 16/12/2015 08:25.

Re: Alkohol i jula? [Re: MuddyBear] #2041718 16/12/2015 08:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: MuddyBear
Hvor interessant er det egentlig å diskutere effekten av ett 2dl. Glass med vin i uken?

Jag vet inte men det är ju det vi har diskuterat och helt ointressant är det väl inte.

Quote:

De fleste som er kritiske til å bli beruset når barn er til stedet referer vel til denne majoriteten. Hva med å holde seg for god til å svare på en mening som gjelder for den store majoritet ved å si at det ikke gjelder for enkelttilfeller som er helt på marginen?

Jag tror det blir enklare om alla är klara på vad de sier och diskuterar. Om någon påstår att det att drikka en öl eller ett glas vin ibland när man är med barnen är dårligt för barnen så är det ju det folk svarar på och inte något annat fall med halv alkoliserade föreldrar.

Jag tror väl också att generel statistik blir missvissande på grund av att en del drikker mycket mer än vad som är normalt. Föreldrar tror jag också som grupp drikker mindre än för exempel unga voksna.

Jag tycker egentligen att det är rart att det verkar som att flera i tråden inte verkar tro på de som sier att de bara tar EN öl eller ETT glas vin till maten när de är samman med barnen. Är det så konstigt att en del har kontrol på sitt alkohol förbruk och att det kanske faktiskt är ganska många som har det?

Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2041720 16/12/2015 08:28
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Tja, la oss si 13% alkohol i vin, det blir omtrent 100ml etanol per flaske à 750ml. Massetetthet på 789g/l, så ja, omtrent 80g/flaske.

Men 7.8l etanol veier ikke 7800g ... men snarere ~6200g. Da blir det 6200g/80g/flaske ~= litt knapt 80 flasker vin i året, så ca 1.5 flaske vin/uke. 5 glass/flaske, 7 dager/uke => omtrent 1 glass per dag.

Re: Alkohol i jula? [Re: imag] #2041724 16/12/2015 08:32
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: imag
Tja, la oss si 13% alkohol i vin, det blir omtrent 100ml etanol per flaske à 750ml. Massetetthet på 789g/l, så ja, omtrent 80g/flaske.

Men 7.8l etanol veier ikke 7800g ... men snarere ~6200g. Da blir det 6200g/80g/flaske ~= litt knapt 80 flasker vin i året, så ca 1.5 flaske vin/uke. 5 glass/flaske, 7 dager/uke => omtrent 1 glass per dag.

Ja se der, takk for det. 1 glass pr dag er jo vesentlig bedre enn nesten 2.

Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2041725 16/12/2015 08:32
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Om en flaske vin inneholder 80g alkohol, og en gjennomsnittsperson drikker 7,8 liter ren alkohol i året tilsvarer det 2 flasker vin i uka, rundt regnet. Det høres for meg helt hinsides ut. 10-12 glass i uka er nesten to _hver_ eneste dag, hele året.
Jeg har kolleger som riktig nok er svært glad i vin, men selv de skal jobbe godt for å nå 7,8 liter ren alkohol i året.

Drikker du 0.5l pils til middagen hver dag blir det 8-9l ren alkohol hvert år. Syns ikke det virker særlig problematisk. Kaloriene vil vel være et større potensielt helseproblem enn alkoholforbruket...

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Alkohol i jula? [Re: imag] #2041726 16/12/2015 08:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Varför blandar folk in vikten när det står volum prosent på flaskan och totalt mått i liter?

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041745 16/12/2015 08:52
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Det ser jo ut til at barn i feks Spania, Frankrike og Italia vokser opp uten traumer selv om de ofte ser foreldre tar seg et glass vin til maten både til hverdags og i helgen. Det er ikke alkoholen som er problemet, men holdningene til de voksne. Man trenger ikke et glass vin til maten, men jeg synes det gir måltidet noe ekstra. Man trenger heller ikke å krydre maten, men jeg synes det gir måltidet noe ekstra.

Skjønner at om noen har dårlige erfaringer med foreldre sine alkoholvaner at man velger totalavhold selv, men likevel er det mange andre som opplever det å ta seg et glass vin til maten like naturlig som å kle på seg om morgenen. Det er faktisk ikke noe jeg tenker noe særlig over, heller ikke når jeg var barn.

En ting jeg lurer på er om man hadde funnet opp alkohol i dag, ja da tror jeg kanskje det hadde blitt forbudt.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041763 16/12/2015 09:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Leste lite av det Tjomlid skrev i sin blogg. En hel del jag tycker verkar rart men jag har inte satt mig in i allt eller spesielt mycket.

En sak som slog mig var hur han i grund 2 verkar tro att bara 12 prosent av föreldrarna tror att de är synligt berusade framför barnen och att underrapportering går imot föreldrarna på något sett. Det är väl möjligt att många inte är helt ärliga när de svarar på den frågan och att det är mer än 12 prosent som egentligen vet att de varit berusade framför barnen.

Sen skrev han ju något som handlade om det jag skrev över:

"Vi er de foreldrene statistikkene omtaler. Vi er de som tror vi ikke er synlig beruset, men som er det likevel. Vi er de som «bare tar et glass vin til maten», men som kanskje egentlig tar tre. Det gjelder deg. Du er ikke flinkere til å vurdere din egen oppførsel objektivt enn hva andre er. Det må du ta konsekvensene av."

Alltså, om jag är på en resturang så vet jag om jag tar 1 eller 3 öl. Det stämmer säkert att vi inte är väldigt flinka på att vurdera egenoppförsel objektivt men många borde vara någorlunda flinka på att räkna på hur många glass vin eller öl vi tar till maten.

Jag tycker bara att det blir en konstig och onödig generalisering när man tydligen inte får tro ens på sig själv att man bara drikker en öl till maten.

Re: Alkohol i jula? [Re: hrukin] #2041765 16/12/2015 09:28
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: hrukin
Det ser jo ut til at barn i feks Spania, Frankrike og Italia vokser opp uten traumer selv om de ofte ser foreldre tar seg et glass vin til maten både til hverdags og i helgen. Det er ikke alkoholen som er problemet, men holdningene til de voksne. Man trenger ikke et glass vin til maten, men jeg synes det gir måltidet noe ekstra. Man trenger heller ikke å krydre maten, men jeg synes det gir måltidet noe ekstra.

Godt poeng. Det blir som at man har salt i maten, selv om man vet at for mye salt er skadelig og at salt er en viktig kilde til helseproblemer.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2041767 16/12/2015 09:31
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

Det er det sok garantert ikke, men okke som så kunne en som meg, iflg testen til WHO ha giret opp forbruket til noe sånn og likevel ha havnet på score under det de mener er problematisk. Og da dro i tillegg ungdommens synder opp scoren med 30%. Altså WHO mener at 2 glass vin 365 dager i året er innafor. De fleste av mine utenlandske venner hadde vært lagt inn til avrusning og fratatt barna for all fremtid hvis noen av forumistene her inne hadde bestemt:D

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2041782 16/12/2015 09:54
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sveinaa

Det svaret vet du nok selv.

Anonym5
Re: Alkohol i jula? [Re: anonym5] #2041790 16/12/2015 10:15
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det reelle snittet er nok enda høyere;
Sitat: WHO
I Norden har Finland det høyeste gjennomsnittet med 12,3 liter ren alkohol per innbygger per år. Deretter følger Danmark (11,4 liter), Sverige (9,2), Norge (7,7) og Island (7,1).

Dette er snittet av alle innbyggere, også de som ikke drikker alkohol. Ser man bare på dem som drikker, endres rekkefølgen i Norden: Finland (18,1), Sverige (13.3), Danmark (12,9), Island (10,4) og Norge (9,0).

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041792 16/12/2015 10:16
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å blande inn gram i en sånn diskusjon blir bare tull, når alle andre instanser med kompetanse på feltet benytter seg av enheter
Altså 4 cl brennevin=en liten øl=et ganske stort glass vin=et glass med likør for søtmonser, bestemødre og hobbymakere som meg.
Interessant her jo at hvis man pimper litt sterkt hjemmebrygg fra store flasker litt mer enn i helgen så havner man fort i den problematiske kategorien ICON_WINK

Alkoholenhet (AE)[1] er i Norge definert som 15 ml (12,8 g) ren alkohol, og tilsvarer omtrent:
Eksempler på 1 alkoholenhet er:
En flaske (33 cl) pils på 4,5 vol %
Et glass (15 cl) vin på 12 vol %
Et lite glass (7,5 cl) sterkvin 20 vol %
Et lite glass (4 cl) brennevin 40 vol %

"It never gets easier, you just go faster."
Side 10 av 22 1 2 8 9 10 11 12 21 22

Moderator  support