Fordi ungene kan relatere til det å være sliten. Og denne lange sykkelturen gjør dem stolt og det er noe de kan skryte av til vennene sine. De kan ikke relatere til hvorfor man endrer seg ved å drikke et glass eller tre med vin .
Hvis barna har vokst opp med å se far bli rar på én måte når han sykler langt og rar på en annen måte når han drikker vin, har de virkelig kognitiv innsikt til å se det ene som naturlig og det andre som unaturlig?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Raskall, jeg synes det er frekt av deg å beskylde meg og kona for å være uansvarlige og/eller avhengige når vi velger å drikke et glass vin etter leggetid på fredagskvelden.
Da tar jeg en GeirK og ber det bevise hvor jeg har beskyldt deg for dette. Og ta gjerne med hele kontekster i sitatene du klarer å grave frem.
Det ble quote-orama her. Funker ikke med alle henvisninger.
Jeg hadde problemer med uttalelsen i #2041289
GeirK har forsåvidt tatt for seg de samme uttalelsene som jeg mtp uansvarlighet osv, og du skal slippe å argumentere for eller imot på nytt. Iom at du aldri brukte ordet frekk så har du nok ditt diskusjonsteknisk på det tørre, og jeg får stå for min tolkning av innholdet.
Du kan godt se på andre avsnitt i mitt innlegg igjen, men bytt gjerne ut ordet totalavhold med noe annet, sånn bare for at jeg skal slippe å måtte forsvare meg mot at du aldri har foreskrevet totalavhold.
- Barn trives best i selskap med edrue voksne (edru defineres tydeligvis litt forskjellig, men setningen kan stå som noe de aller fleste er enige om) - Alkohol er usunt - Mange setter pris på å dele noen enheter med alkohol med venner på tross av at det usunt - Det kan bli riktig utrivelig om de man deler alkohol med (eller en selv) ikke begrenser seg - Man må ikke drikke alkohol i jula - Noen bør ikke drikke alkohol i det hele tatt - Raskall er enig med Tjomlid - Mange tror at Raskall sidestiller flatfyll med å nippe til et glass vin under middagen. Det gjør han jo ikke, det ville jo vært spenna gærent! - Å være sliten er ikke det samme som å være beruset
Om du sliter med noen av disse setningene bør du komme deg ut en tur for å se på stjernene eller teste barfrosten i Oslomarka.
Han skriver jo "vin til middagen". Hvordan blir dette automatisk til en fyllekule?
Sitat: GeirK
Jeg ser ingen adferdsendring på kona mi om hun har drukket 2dl rødvin og jeg ikke har drukket, og hun skal i teorien påvirkes langt mer enn meg. Det gjelder også alle andre anledninger jeg kan huske der andre personer er involvert.
Det er mange nivå som ligger mellom avhold, en enhet, og fyllekule. De fleste arbeidsplasser, særlig der det er maskiner som skal opereres, kjører et nullnivå, for å fjerne all vurdering, individuelle forhold og tvil. Det er nok litt strengt i hjemmet. Men hvor gå grensen for dere? I antall enheter? Hvilke situasjoner skiller dere på? (f.eks. barn i huset, festmiddag, utdrikningslag, julebord)
Re: Alkohol i jula?
[Re: ]
#204153215/12/201517:15
Jeg hadde faktisk en lignende hendelse nå på søndag. Jeg var på julebord på lørdag. Jeg har aldri kommet hjem til datteren min med noe innabords men hun hadde fått med seg at jeg var på julebord.
Lørdag kveld valgte hun selv å gå til sengs en times tid før jeg kom hjem og sa til konemor at "pappa ikke trengte å komme inn og susse henne på panna for hun hadde nok sovnet når pappa kom hjem".
Dette fortalte kona meg på søndag og jeg tok en prat med frøkna om det. Det viste seg at noen hun kjenner hadde fortalt en historie om en far som hadde kommet snydens hjem fra julebord. Hun ville ikke være våken når jeg kom hjem i tilfelle jeg hadde drukket.
Jeg måtte da forsikre henne det hun allerede har visst i 11 av sine 11 leveår: Pappa drikker ikke alkohol.
Når en slik frykt har satt seg i et barn er det for barnet revnende likegyldig om pappa drikker 1 eller 15 alkoholenheter.
Resten av, tja, personangrepene som har kommet mot slutten av denne tråden gidder jeg ikke å kommentere. Jeg registrerer bare at det å rokke litt ved alkoholkulturen er hakket verre her inne enn å melde seg inn i Østmarkas venner.
For ordens skyld; jeg føler ikke at jeg må forsvare og drikke alkohol foran min barn (som du omtalte de som var uenige med deg tidligere i tråden). Du velger å ikke kombinere alkohol og barn - et ærlig valg.
Jeg kjøper bare ikke argumentasjonen din som jeg opplever sammenfattet og tabloidifisert ca. slik: barn merker at man drikker en øl, den rusen man får av en øl gjør at man forandrer personlighet til det verre og er uforenlig med å ha ansvaret for barn.
Jeg ser at det kan ligge subjektive årsaker bak som gjør at barn reagerer sterkt med ubehag over å se voksne drikke, men jeg klarer ikke per nå å gjøre dette til en objektiv sannhet.
Det virker som du tar utgangspunkt i din egen unormalt lav fysiske toleranse for alkohol. Hvor mange (ca antall) mennesker kjenner du som føler at de ikke kan ta 100% vare på barna sine etter å ha drukket 2 dl vin?
Har jeg lav fysisk toleranse eller har du manglende innsikt på egen adferd med alkohol i kroppen?
Les punkt 2 i Gunnar Tjomlids innlegg som jeg linket til litt lenger opp i tråden:
Sitat: Tjomlid
Hvordan kan jeg hevde det? Vel, i tillegg til personlig erfaring har jeg også vitenskapen på min side. En norsk studie viste at 19 prosent av norske barn hadde sett sine foreldre beruset jevnlig (fra noen ganger i året til noen ganger per uke/måned). Hele 32 prosent hadde sett sine foreldre beruset noen få ganger. Så rundt halvparten av norske barn ser altså sine foreldre beruset.
Tror du halvparten av norske foreldre vil innrømme at de har vært synlig beruset foran sine barn? Neppe. Og hvorfor ikke? Sannsynligvis fordi de ikke selv tror at de har vært synlig beruset.
Nå har jeg ikke lest Tjomlid, men GeirK spør ut fra en tydelig målbar enhet (rimelig objektivt og målbar) mens Tjomlid 'diskuterer' ut fra subjektive oppfatninger om hva som er beruset uten å koble dette til antall (omtrentlige) enheter. Me thinks de som omtales av Tjomlid drakk mer enn 2 dl vin. Har Tjomlid noe mere tall?
Jeg er forøvrig ikke overrasket av tallene hans ellers.
Jeg måtte da forsikre henne det hun allerede har visst i 11 av sine 11 leveår: Pappa drikker ikke alkohol.
Nå henger jeg ikke helt med her. Du sier at du ikke er avholdsmann og tar et par øl 2-3 ganger i året, mens du på den andre siden forsikrer 11-åringen at pappa ikke drikker alkohol? Er det i dine øyne bedre å lyve til barnet sitt enn å ta ett par pils med barnet tilstede? Hva tror du skjer dem dagen datteren din direkte eller via omveier får høre at du likevel drikker litt alkohol i ny og ne? Jeg tipper hun blir temmelig skuffet og desillusjonert, uavhengig om hun oppdager det som 14-åring eller 15 år senere.
Fordi ungene kan relatere til det å være sliten. Og denne lange sykkelturen gjør dem stolt og det er noe de kan skryte av til vennene sine. De kan ikke relatere til hvorfor man endrer seg ved å drikke et glass eller tre med vin .
Hvis barna har vokst opp med å se far bli rar på én måte når han sykler langt og rar på en annen måte når han drikker vin, har de virkelig kognitiv innsikt til å se det ene som naturlig og det andre som unaturlig?
Selvfølgelig. Når barna ser meg komme i mål etter en sluttspurt i et bakkeritt og med 190+ i puls så ser de pappa bokstavelig talt ramle av sykkelen etter målstreka og gjespe etter luft. Pappa går rett og slett ned for telling. Men siden de for lengst har skjønt (barn merker det minste adferdsavviket i forhold til andre barns pappaer) at de har en rar pappa så skremmer ikke dette vettet av dem i det hele tatt.
Nå henger jeg ikke helt med her. Du sier at du ikke er avholdsmann og tar et par øl 2-3 ganger i året, mens du på den andre siden forsikrer 11-åringen at pappa ikke drikker alkohol? Er det i dine øyne bedre å lyve til barnet sitt enn å ta ett par pils med barnet tilstede? Hva tror du skjer dem dagen datteren din direkte eller via omveier får høre at du likevel drikker litt alkohol i ny og ne? Jeg tipper hun blir temmelig skuffet og desillusjonert, uavhengig om hun oppdager det som 14-åring eller 15 år senere.
Hvorfor i helvete skal jeg stå til rette for deg/dere ang dette?
Jeg har da heller ikke skrevet at jeg tar et par øl 2-3 ganger pr år? Jeg har sagt at jeg tar meg en øl eller to når anledningen byr seg og jeg er helt sikker på at jeg ikke kommer hjem til henne med en dråpe alkohol i blodet. Dette betyr i praksis at jeg kanskje tar en øl om jeg er på jobbreise og det er flere netter frem til jeg er hjemme og hvis anledningen er riktig.
De siste 3 alkohol-enhetene jeg husker var en guinness i Dublin i 2012, en Corona i Barcelona i 2010 og en guinness i Berlin i 2007.
Mener du det er feil at jeg kaller meg avholdsmann? Jeg er avholdsmann men ikke fanatiker. Noe dere som skal drikke alkohol sammen med barna deres åpenbart er.
og nå er jeg for helvete ferdig med denne diskusjonen. Drikk og kos dere i jula. Jeg gir blanke faen i hvordan dere lever livene deres.
Seriøst. Det virker som du trenger en alkoholenhet eller to nå. Du lyver jo faktisk til dattera si om du sier at "pappa drikker ikke alkohol" når du drikker alkohol på tjenestereise eller hva du kaller det. Det korrekte er vel å si "pappa drikker ikke alkohol så du kan se eller lukte det".
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
For ordens skyld 2: dette er et diskusjonsforum, i et diskusjonsforum kan man oppleve at folk har andre meninger enn deg uten at det er grunn til å bli oppjaget å rasle med personangrepsabelen.
Det holder ikke alltid å være frelst selv, noen ganger må man ha mer enn sin egen overbevisning å argumentere med.. Selv i disse juletider..
Nå har jeg ikke lest Tjomlid, men GeirK spør ut fra en tydelig målbar enhet (rimelig objektivt og målbar) mens Tjomlid 'diskuterer' ut fra subjektive oppfatninger om hva som er beruset uten å koble dette til antall (omtrentlige) enheter. Me thinks de som omtales av Tjomlid drakk mer enn 2 dl vin. Har Tjomlid noe mere tall?
Jeg er forøvrig ikke overrasket av tallene hans ellers.
Her er en målbar enhet, i form av variabelen fra Ung-HUNT som sier noe om hvorvidt ungdom (13-19 år) har sett foreldre beruset i seneste runde av HUNT-undersøkelsene (Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag).
Her er det altså ungdommenes definisjon av beruset som vil spille inn, foreldre må gjerne glo på hverandre etter et glass vin og vurdere hvorvidt de synes de endrer adferd, men det som spiller noe i denne sammenheng er hvorvidt barna oppfatter endringen i adferd.
For min del må forøvrig folk gjerne ta seg et glass hvis de klarer seg med det, men det er ganske åpenbart at siden det er omtrent det "alle" visstnok nøyer seg med, så må mange vurdere mengde og rus feil.
For min del finner jeg ingen ulemper utover det at jeg ikke får drukket akevitten eller juleølet til maten når det er barn til stede, noe jeg ikke ser på noen katastrofe iom at jeg uansett bæljer mest hjemmelaget alkoholfritt tomtebrygg til julematen. Nå er det ikke så ofte det har vært småbarn sammen med de jeg feirer jul med, så i år blir det nok både nanobrygget øl og akevitt til maten.
Noen direkte fordeler av at unger skal sitte og se på at vi drikker alkohol kan jeg ikke se, denne "lære ungene ansvarsfull omgang med alkohol" er en mekanisme jeg ikke har sett bekreftet av forskning i det hele tatt, men noen må gjerne linke til noe sånt om det finnes. Det er derimot en del som assosierer normalisering av alkoholdrikking med tidligere alkoholdebut uten at mengde ser ut til å spille så stor rolle, noe bla Tjomlid også tar for seg i bloggen sin.
De færreste blir ikke oppfattet som beruset når de har drukket 2 øl. Greia og problemet er ikke de 2 ølene, men at mange drikker mye mer en 2 øl. Bør man med bakgrunn i at noen ikke klarer å kontrollere seg forby alkohol for alle?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
For min del må forøvrig folk gjerne ta seg et glass hvis de klarer seg med det, men det er ganske åpenbart at siden det er omtrent det "alle" visstnok nøyer seg med, så må mange vurdere mengde og rus feil.
Jag skulle tro att detta är något som varierar en hel del mellan olika grupper och att det är rätt troligt att terrängsyklister och träningsnarkomaner som frekventerar detta forumet nog inte är de som har de värsta alkohol vanorna.
Som sagt, jeg er ikke overrasket av tallene, men det jeg vil vite (etterlyser) er hvor mange av disse observasjone (adversendringene) som gjelder inntakelse av 2 dl vin (eller 1, -EN- enhet alkoholisk drikke)?
For min del finner jeg ingen ulemper utover det at jeg ikke får drukket akevitten eller juleølet til maten når det er barn til stede, noe jeg ikke ser på noen katastrofe iom at jeg uansett bæljer mest hjemmelaget alkoholfritt tomtebrygg til julematen. Nå er det ikke så ofte det har vært småbarn sammen med de jeg feirer jul med, så i år blir det nok både nanobrygget øl og akevitt til maten.
Noen direkte fordeler av at unger skal sitte og se på at vi drikker alkohol kan jeg ikke se, denne "lære ungene ansvarsfull omgang med alkohol" er en mekanisme jeg ikke har sett bekreftet av forskning i det hele tatt, men noen må gjerne linke til noe sånt om det finnes. Det er derimot en del som assosierer normalisering av alkoholdrikking med tidligere alkoholdebut uten at mengde ser ut til å spille så stor rolle, noe bla Tjomlid også tar for seg i bloggen sin.
Den der tar for seg drikking _med_ foreldre, ikke det at foreldre drikker i seg sjøl, noe som er noe litt annet, og nok er veldig avhengig av mengde.
Det jeg snakket om var drikking i seg selv, og det å se foreldre drikke med jevne mellomrom, selv om de ikke serverer det til ungene. Mitt inntrykk er at det her er en viss effekt av normaliseringen av alkohol som bidrar i tillegg til at mengde så klart også har en viss komponent i form av at risikabel adferd hos foreldre også bidrar til risikabel adferd hos ungdommene.
Jag skulle tro att detta är något som varierar en hel del mellan olika grupper och att det är rätt troligt att terrängsyklister och träningsnarkomaner som frekventerar detta forumet nog inte är de som har de värsta alkohol vanorna.
Det skal du ikke se bort fra, men hver gang jeg ser denne diskusjonen i en eller annen sammenheng, flommer det over av folk som kun tar ett glass vin til maten, og ingenting annet, og det er ikke måte på hvor ansvarlige ungene blir av å se at de voksne tar dette ene glasset . Jeg tipper det også blant syklister finnes folk som underestimerer hvor mye de faktisk nyter til maten eller avecen eller likøren til kaffeslabberaset etterpå etc.
Den der tar for seg drikking _med_ foreldre, ikke det at foreldre drikker i seg sjøl, noe som er noe litt annet, og nok er veldig avhengig av mengde.
Var det ikke det du 'etterlyste'? Det var slik jeg oppfatt ditt innspill om 'alkoholdebut'. Men hvis du kun henviser til foreldrenes drikkevaner som (hoved)faktor) for barns alkoholdebut så er dette muligens ikke relevant.
Det er derimot en del som assosierer normalisering av alkoholdrikking med tidligere alkoholdebut uten at mengde ser ut til å spille så stor rolle, noe bla Tjomlid også tar for seg i bloggen sin.
Jøss, er det ingen her inne som har vært barn selv? Jeg husker godt jeg var liten og mor/far tok en øl til maten. Kanskje fler t.o.m! Akkurat antallet husker jeg etter ca 25 år.. Drita var dem aldri foran meg før jeg kunne drikke selv. Jeg kan trygt si det ikke har påvirket meg i noen som helst grad. Det er min erfaring. Jeg kan ikke snakke for noen som helst andre.
Men dere andre har vel vært barn selv? Hva er deres erfaringer?
Editor: for å svare på tråden. Nå har jeg småbarn selv. Jeg har så langt kun tatt øl etter ungen er i seng.. Men 1-2 øl til maten en lørdag syns jeg er innafor.
Forldrene drakk aldri mer enn 1-2 glass, de har aldri vært beruset og følgelig har hverken jeg eller søskene mine noensinne opplevd adverdsendring hos foreldrene etter alkoholinntak. Av mine søsken er jeg den eneste som nytter alkoholisk drikke (kan gå mange måneder uten); men aldri mer enn en enhet. Hverken jeg eller søskene har noensinne vært beruset eller full. Barna er såpass store at vi fint kan diskutere våre og deres forhold til alkohol og mange andre ting som opptar ungdommer i denne alderen.
Man kan gjerne trekke fram glanshistorier, men det er ikke til å komme unna at man ser en assosiasjon mellom det å se foreldre drikke, og endel negative faktorer.
Eksakt hva som er mekanismene bak, og om det kun er det å se foreldre ta et glass vin eller to til de fleste helgemiddager skal jeg ikke si for sikkert.
At enkelte dermed kjører en ekstra safe linje og avstår helt skjønner jeg, på samme måte som jeg heller ikke føler man har grunnlag nok til å kritisere de som klarer å la det være med dette ene glasset til maten så voldsomt.
Det jeg har lite sans for er den "jeg drikker for å lære unga"-attituden. Man drikker for sin egen del, det er mer grunn til å tro at ungene hadde hatt det minst like bra om du hadde droppa det helt.
Per B.
Re: Alkohol i jula?
[Re: ]
#204161215/12/201521:21
Hvorfor i helvete Jeg gir blanke faen og nå er jeg for helvete ferdig Drit og dra
Oi, dette var et trivelig forum med retoriske godbiter.
Skrevet tidligere i en annen tråd, så kanskje ikke så overraskende?
Sitat: Raskall
Jeg har tenkt tanken men har personlig et meget anstrengt forhold til alkohol. Derfor vet jeg at jeg kommer tapende ut av alle diskusjoner om alkoholforbruk så jeg styrer unna disse diskusjonene.