Alkohol i jula?
|
Re: Alkohol i jula?
[Re: H.Iversen]
09/12/2015 15:17
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Fikk lyst på en øl jeg nå. Det tror jeg jammen jeg skal ha i kveld.
Enten en alkoholfri Claustahler Hvete eller Aass Weizen.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
09/12/2015 15:20
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jeg nyter fremdeles øl ofte men da i alkoholfrie varianter. Om noen har tips om god, alkoholfri øl så er jeg åpen for forslag.  Nanny State fra BrewDog og Erdinger Alkoholfrei synes jeg er kjempegode alkoholfrie øl. +1 på Nanny State. Mikkeller har også noen minst like gode, men husker ikke navn i farten.
|
|
|
[Re: Synzygus]
09/12/2015 15:34
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
(...)Jeg har allerede sagt at jeg respekterer at folk tar seg et glass, og jeg ønsker større aksept og respekt fra samfunnet rundt det å takke nei til alkohol. Jeg er litt forundret over det at så mange peker på drikkepress og mangel på respekt fra samfunnet hvis man ikke drikker. Nå vet ikke jeg hvor gammel du og de andre som sier dette er, eller hvilke deler av samfunnet dere frekventerer. For egen del har jeg i perioder og sporadisk takket nei til alkohol av ulike grunner som kan variere fra: - Føler meg sliten og uopplagt - Har kolikkbarn hjemme - Hvit måned - Trist og lei (deprimert) etter langvarig sykdom og dødsfall i nær familie - Vil trene i morgen Uansett har dette falt sammen med både julebord og kick-off på jobben. På vår arbeidsplass har det alltid blitt tilbudt rikelig nok drikke til å bli pussa og vel så det i slike sammenhenger. Det har også vært tradisjon for at noen dummer seg ut og blir en mer eller mindre morsom historie i etterkant. Vi har forøvrig Finans som ett av ordene i navnet vårt. Likevel har det aldri vært en eneste reaksjon på nei-takk, og det har jeg aldri møtt andre steder heller. Noen ganger drikker jeg alkohol og andre ganger ikke. Det er ikke rarere enn det. Hvis jeg ikke vil ha får jeg noe annet. Og her regner jeg ikke "drikker du ikke" som en negativ reaksjon. Siden svaret "nei" alltid har vært nok. Er det virkelig noen som får negative reaksjoner på å si nei takk, eller er noen veldig hårsåre? LarsB
|
|
|
[Re: Hoaas]
09/12/2015 15:45
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Fordi jeg sannsynligvis ender med å rape ungene mine i trynet med spritånde eller bli så dritings at ungene mine må støtte pappaen sin, som har bæsja i buksa, i seng... Ha ha! Dagens Trivelig jul oppe hos dere, skjønner jeg 
|
|
|
09/12/2015 16:20
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Det er en del snakk om "en øl til middagen" vs. å bli full. Det er grader her, og andre har diskutert til hvilken grad barn plukker opp på endret adferd raskere eller tregere enn andre, og hvilken effekt det kan ha. Et mye mer liberalt mål er WHO sitt spørreskjema for å identifisere om man er i risikosonen, testen kan tas på: http://patient.info/doctor/alcohol-use-disorders-identification-test-audit Husk også at én øl er en 0,33l, og at det går fem glass vin på en flaske. Liker du sprit, juster tilsvarende Ta også testen i juleperioden.. og se om man kommer inn i "at risk" på denne tiden.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
09/12/2015 17:53
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er en del snakk om "en øl til middagen" vs. å bli full. Det er grader her, og andre har diskutert til hvilken grad barn plukker opp på endret adferd raskere eller tregere enn andre, og hvilken effekt det kan ha. Et mye mer liberalt mål er WHO sitt spørreskjema for å identifisere om man er i risikosonen, testen kan tas på: http://patient.info/doctor/alcohol-use-disorders-identification-test-audit Husk også at én øl er en 0,33l, og at det går fem glass vin på en flaske. Liker du sprit, juster tilsvarende Ta også testen i juleperioden.. og se om man kommer inn i "at risk" på denne tiden. Hehe, flott test som tar temaet i denne tråden ned på det nivået den burde være. Meg med min livvstil og trolig noe lettsindig (for en nordmann) forhold til alkohol kunne ha boostet drikkinga enda et par hakk uten å ha scoret høyt nok til å komme i faresonen. Snittet dras til og med opp med 30% grunnet ungdomssynder som inkluderer besøk på legevakten etter ganske god tro på egne evner og ungdommelig pågangsmot og sikkert altfor mange tequilasjots.Om jeg kunne ha begrenset denne testen til la oss si 20 år så ville jeg nærmest være som en avholdsmann å regne i internasjonal sammenheng.....ikke dårlig for en som smaker på noe i glasset "nesten hele tiden". Kanskje finnes det en slik test på sjokkisspising også 
Redigert av sanouka; 09/12/2015 17:53.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/12/2015 19:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fordi jeg sannsynligvis ender med å rape ungene mine i trynet med spritånde eller bli så dritings at ungene mine må støtte pappaen sin, som har bæsja i buksa, i seng... Ha ha! Dagens Trivelig jul oppe hos dere, skjønner jeg Blir heldigvis sørpå hos svigers i år, så må vel holde meg i skinnet 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Tex]
10/12/2015 11:24
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Igjen blir det galt å sammenligne rusmidler og mat. Det spørs jo hva man sammenligner. For begge gjelder at for stort konsum har skadevirkninger. Personlig kjenner jeg mange fler som blir aggresive av for lavt blodsukker enn et par øl til middagen.
|
|
|
[Re: larsb]
10/12/2015 16:33
|
Erik$
Veteran
|
Veteran
Jeg må si meg litt enig i din forundring, Larsb. Per nå har jeg et halvt år igjen på universitet i bartyebyen og selvom jeg ikke har vært på flest studentarrangementer kan en jo snakke om alkohol i andre tilstelninger også. Kanskje jeg er heldig som ikke har møtt særlig press eller så naiv at jeg ikke merker at folk er negative dersom jeg takker nei eller sier at jeg ikke drikker. Uansett positivt for min del. At noen blir overrasket og spør hvorfor når jeg sier at jeg ikke drikker, det skjer jo, men oppfatter det mer som nysgjerrighet enn noe annet. Ofte blir en møtt med: "Ja, det er jo egentlig ganske lurt," eller tilsvarende. Nå skal det sies at fadderuka på NTNU var noe jeg ikke hadde spesielt interesse av å bli med på så hadde en vært med der kan det jo hende reaksjonene ville vært kraftigere. Ingen problemer med at folk har lyst til å ruse seg, men foretrekker å tilbringe tid blant de edrue.
For å svare på orginaltitten så kan det nevnes at mine juleoppelvelser har vært utelukkende positive. Far og besteforeldre har tatt en øl eller to, og det obligatoriske glasset meg akevitt. Fikk således det folk kaller et sunt forhold til alkohol, men det har aldri gitt meg noe behov for å drikke sjøl. Må nevne at mine foreldre aldri presset noe, hverken ene eller andre veien. Som halvveis toppidrettsutøver har man jo også på papiret en god grunn til å ikke drikke.
Med trenerstilling i en klubb er det uansett kjekt å kunne stå frem som en utøver som ikke trenger å slå over til å bli alkoholiker i off season. Fryktelig generaliserende her nå, men jeg har blitt kjent med mange aktive utøvere i mitt nå 26 år gamle liv og det er ganske utrolig hva enkelte, spesielt yngre utøvere, finner på når de ikke vet bedre. Dersom noen fra den yngre garde også leser her i denne tråden skal de i hvert fall få vite at det går an å være idrettsutøver uten alkohol også. Det er nemlig litt vanskelig å få det inntrykket til tider. Tidligere i tråden var det skrevet at det var flere unge som velger å ikke drikke nå til dags, men ut fra egen erfaring har jeg ikke sett så mye til det (selvfølgelig fryktelig tynt statistisk grunnlag), så velger derfor å ta med dette avsnittet.
Redigert av Erik$; 10/12/2015 16:46. Rediger grunn: Litt mer jus
|
|
|
[Re: Raskall]
14/12/2015 23:29
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Det handlar aldri 100 % om barna. Vaksne har også eigne behov. Selv i jula? Og de behovene kan ikke tilfredsstilles når barna sover? Jeg skjønner ikke helt dette. Hvorfor skal det være bedre å drikke når barna sover?
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
15/12/2015 06:52
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det handlar aldri 100 % om barna. Vaksne har også eigne behov. Selv i jula? Og de behovene kan ikke tilfredsstilles når barna sover? Jeg skjønner ikke helt dette. Hvorfor skal det være bedre å drikke når barna sover? Jeg synes ikke det er bra heller. Ikke bra i det hele tatt. Skulle man ha behov for å komme seg raskt til f. eks. legevakt er det greit om man er klar i toppen. Jeg mener at alkohol er noe som hører hjemme uten barn til stede. I hvertfall om man skal drikke så mye at man blir synlig påvirket (dvs mer enn 1-2 enheter). Men om man ikke kan la alkoholen være er det bedre å vente til barna har lagt seg og sovnet (og håpe at de ikke våkner og trenger deg i løpet av kvelden/natten). Barn blir introdusert til alkohol tidsnok uansett. De trenger ikke å få det hjemme. Der kan de gjerne få kunnskap om alkohol. Erfaringen kan de gjøre seg opp selv og frivillig. Det er ikke sånn at man MÅ ha foreldre som drikker hjemme for å lære om alkohol.
|
|
|
[Re: ingeplinge]
15/12/2015 07:44
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Det handlar aldri 100 % om barna. Vaksne har også eigne behov. Selv i jula? Og de behovene kan ikke tilfredsstilles når barna sover? Jeg skjønner ikke helt dette. Hvorfor skal det være bedre å drikke når barna sover? Man har forkjellige behov i en familie, kall det gjerne voksentid. Jeg kan ikke se at barna mine har så utrolig stort utbytte av at jeg f.eks. sitter å drikker øl sammen med de til barne-tv. Derfor lar jeg mine behov vente til etter leggetid, så kan jeg pioritere å gjøre ting som de har glede av, den korte tiden de er våken og vi har sammen i hverdagen. Med det sagt, så utelukker jeg ikke at det skal gå an å ta seg en øl sammen med barna når de ser på barne-tv, men da er det som regel tusen andre behov som dukker opp og som jeg må ta meg av. F.eks. skifte bæsjebleie, lage til kveldsmat, finne frem klær til barna, rydde hus, reparere barbiedukker som har mistet en fot, osv. For min del synes jeg det er kjekkere å åpne den ølla etter at ting har roet seg i huset, og da gjerne etter at barna er i seng.
|
|
|
15/12/2015 08:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes ikke det er bra heller. Ikke bra i det hele tatt. Skulle man ha behov for å komme seg raskt til f. eks. legevakt er det greit om man er klar i toppen.
Så er jeg uansvarlig hvis jeg er hjemme mens kona mi besøker sin mor to timer unna. Vi har nemlig bare én bil og det er langt større sjanse for at vi trenger legevakt når ungene er våkne enn når de sover. Men om man ikke kan la alkoholen være er det bedre å vente til barna har lagt seg og sovnet (og håpe at de ikke våkner og trenger deg i løpet av kvelden/natten).
Det er av en eller annen grunn umulig å ta seg av barnet sitt dersom de våkner hvis man har drukket alkohol. Barn blir introdusert til alkohol tidsnok uansett. De trenger ikke å få det hjemme.
Når ble dette egentlig en diskusjon om å servere barn alkohol? Jeg skjønner ikke hvem det er du argumenterer mot her.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/12/2015 08:39
|
Raskall
More than words
|
More than words
Barn blir introdusert til alkohol tidsnok uansett. De trenger ikke å få det hjemme.
Når ble dette egentlig en diskusjon om å servere barn alkohol? Jeg skjønner ikke hvem det er du argumenterer mot her. Jeg ser misforståelsen. Rett andre setning til: "Barn trenger ikke å introduseres til alkohol hjemme".
Redigert av Raskall; 15/12/2015 13:03.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
15/12/2015 08:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det handlar aldri 100 % om barna. Vaksne har også eigne behov. Selv i jula? Og de behovene kan ikke tilfredsstilles når barna sover? Jeg skjønner ikke helt dette. Hvorfor skal det være bedre å drikke når barna sover? Man har forkjellige behov i en familie, kall det gjerne voksentid. Jeg kan ikke se at barna mine har så utrolig stort utbytte av at jeg f.eks. sitter å drikker øl sammen med de til barne-tv. Derfor lar jeg mine behov vente til etter leggetid, så kan jeg pioritere å gjøre ting som de har glede av, den korte tiden de er våken og vi har sammen i hverdagen. Med det sagt, så utelukker jeg ikke at det skal gå an å ta seg en øl sammen med barna når de ser på barne-tv, men da er det som regel tusen andre behov som dukker opp og som jeg må ta meg av. F.eks. skifte bæsjebleie, lage til kveldsmat, finne frem klær til barna, rydde hus, reparere barbiedukker som har mistet en fot, osv. For min del synes jeg det er kjekkere å åpne den ølla etter at ting har roet seg i huset, og da gjerne etter at barna er i seng. For egen del så blir det ofte sånn og. Mest fordi jeg ikke ser noen grunn til å sitte/stå og drikke øl/vin når det potensielt kan skje noe hele tiden (som det ofte skjer med barn). Og ikke fordi jeg tror noen tar skade av å se meg med et glass øl eller vin. Prioriterer derfor heller å nyte når jeg kan sitte stille etter leggetid 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
15/12/2015 08:49
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Raskall, jeg synes det er frekt av deg å beskylde meg og kona for å være uansvarlige og/eller avhengige når vi velger å drikke et glass vin etter leggetid på fredagskvelden.
Vi som "kjenner" deg vet jo at du har og har hatt dine og andres demoner å stri med, men det er ikke slik at voksne folk blir utilregnelige og ubrukelige av et par-tre glass øl eller vin fordelt utover en kveld. Isåfall så er det folk som har såpass alvorlige problemer med alkohol at de uansett burde vurdere totalavhold. Jeg synes du burde ta dette inn over deg og roe ned denne argumenteringen for totalavhold i alle sammenhenger. Når det er sagt så skjønner jeg at du tydeligvis gjør dette i god tro.
Redigert av Stefan77; 15/12/2015 08:49.
- Stefan
|
|
|
15/12/2015 08:50
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
For mine barn er min øldrikking utelukkende positiv. Drikker sjelden og nøyer meg med en boks, men merker at om jeg tar denne boksen mens (!) jeg legger barna eller før så er jeg mye mer rolig og tolerant. Det tar bort stress-edgen hvis man kan kalle det for det.
Samme hvis jeg sliter med noe vanskelig snekring eller annet som gjør meg het i toppen; en øl gjør meg mye rundere i kantene og arbeidet går mye lettere og roligere.
Så lenge jeg gjør dette med måte og ikke tyr til flaska for den minste ting (par pils i uka), så funker dette greit og er en fin belønning på dager jeg føler meg sliten.
|
|
|
15/12/2015 08:53
|
Den glade amatør
Entusiast
|
Entusiast
Jeg synes ikke det er bra heller. Ikke bra i det hele tatt. Skulle man ha behov for å komme seg raskt til f. eks. legevakt er det greit om man er klar i toppen.
Så er jeg uansvarlig hvis jeg er hjemme mens kona mi besøker sin mor to timer unna. Vi har nemlig bare én bil og det er langt større sjanse for at vi trenger legevakt når ungene er våkne enn når de sover. Men om man ikke kan la alkoholen være er det bedre å vente til barna har lagt seg og sovnet (og håpe at de ikke våkner og trenger deg i løpet av kvelden/natten).
Det er av en eller annen grunn umulig å ta seg av barnet sitt dersom de våkner hvis man har drukket alkohol. Barn blir introdusert til alkohol tidsnok uansett. De trenger ikke å få det hjemme.
Når ble dette egentlig en diskusjon om å servere barn alkohol? Jeg skjønner ikke hvem det er du argumenterer mot her. Jepp Geir, familier uten bil er generelt sett uansvarlige  Egentlig er det uansett uansvarlig at kona de reiser bort. Hva vil skje om du sklir i trappa, samtidig som ungene våkner og er syke, telefonnettet har brutt sammen, naboen drakk en øl til kvelds, bussen går ikke og låsen på medisinskapet har gått i vranglås? Hva gjør du da? Tipper du ser så uansvarlig at du ikke har en plan Snakk om svartmaling og sykeliggjøring. Dette er jo en håpløs diskusjon så lenge premisset synes å være at barna, uansett, tar skade av, eller står i fare for å ta skade av, å se familemedlemmer drikke alkohol. Det finnes middelveier som gjør at det er fullt mulig å ta seg en øl, akevitt eller lignende uten at det vanker § 4-12 vedtak i andre enden. Dersom folk ikke vil da seg en øl med barna i hus, så ikke gjør det.Folk får leve som de vil. Men det er ganske langt derfra til å postulere at dette er noe som på helt generelt grunnlag er skadelig for barna.
Redigert av Den glade amatør; 15/12/2015 08:56.
|
|
|
15/12/2015 08:57
|
Raskall
More than words
|
More than words
Så er jeg uansvarlig hvis jeg er hjemme mens kona mi besøker sin mor to timer unna. Vi har nemlig bare én bil og det er langt større sjanse for at vi trenger legevakt når ungene er våkne enn når de sover. Merk innledningen på avsnittet: "Jeg synes ikke". Det er altså min oppfattelse av saken, ikke konstatering av et faktum. At du tolker det dit du tolker det får stå for din regning. Om du føler at du får gitt barna dine det de trenger like godt med litt promille som uten så er det jo greit. Eller? Men om man ikke kan la alkoholen være er det bedre å vente til barna har lagt seg og sovnet (og håpe at de ikke våkner og trenger deg i løpet av kvelden/natten).
Det er av en eller annen grunn umulig å ta seg av barnet sitt dersom de våkner hvis man har drukket alkohol. Konkluderer du eller spør du? Jeg kjenner deg som sagt ikke, men jeg, og de fleste jeg kjenner, blir litt mindre "skarpe" et lite stykke ut i alkoholenhet nr. 2. Jeg føler meg i hvertfall dårligere skikket til det meste når denne skarpheten reduseres. Det er i mine øyne helt OK når jeg kun har ansvaret for meg selv. Men, fremdeles i mine øyne, ikke når jeg har ansvaret for mitt barns trygghet og sikkerhet.
|
|
|
15/12/2015 09:00
|
Raskall
More than words
|
More than words
|
|
|
15/12/2015 09:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Konkluderer du eller spør du? Jeg kjenner deg som sagt ikke, men jeg, og de fleste jeg kjenner, blir litt mindre "skarpe" et lite stykke ut i alkoholenhet nr. 2. Jeg føler meg i hvertfall dårligere skikket til det meste når denne skarpheten reduseres. Det er i mine øyne helt OK når jeg kun har ansvaret for meg selv. Men, fremdeles i mine øyne, ikke når jeg har ansvaret for mitt barns trygghet og sikkerhet.
Jeg spør - men det manglet et spørsmålstegn. Det virker som du tar utgangspunkt i din egen unormalt lav fysiske toleranse for alkohol. Hvor mange (ca antall) mennesker kjenner du som føler at de ikke kan ta 100% vare på barna sine etter å ha drukket 2 dl vin?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/12/2015 09:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Merk innledningen på avsnittet: "Jeg synes ikke". Det er altså min oppfattelse av saken, ikke konstatering av et faktum. At du tolker det dit du tolker det får stå for din regning.
Igjen så manglet det et spørsmålstegn. Synes du selv at du er uansvarlig dersom du er alene med barna på et sted der du ikke har tilgang på bil?
|
|
|
15/12/2015 09:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå tar vel dette litt av. Som barn var jeg og min lillebror alltid med på et julebord som ble arrangert på et høyfjellshotel (Ifm. pappas jobb.). Der drakk de fleste sånn at de ble mindre "skarpe" (lang over 2 enheter), men jeg har ingen vonde minner derfra. Husker hvor stats det var å gå i baren å kjøpe brus/alkofritt med bonger (lommene var fulle av alkofrie bonger), hvor sinnsykt fugledansen svingte og hvor gøy det var å spille pac-man. Spesielt husker jeg at en hotellansatt knuste en tv som skulle inn på rommet sånn at vi kunne se video. Men jeg har ingen vonde minner...
I diskusjoner som dette må man ta utgangspunkt i at det er forskjeller. De fleste fungerer veldig bra om de drikker en alkohol enhet i timen, spesielt om man får i seg mat og annen drikke samtidig. Utfordringen og problemet er vel heller de som blander seg en "tynn" en før middag, klemmer i seg 2-3 akevitter + vin/øl til middag og avslutter med noe brunt til desserten og topper det med en flaske eller to etter middag.
|
|
|
15/12/2015 09:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Konkluderer du eller spør du? Jeg kjenner deg som sagt ikke, men jeg, og de fleste jeg kjenner, blir litt mindre "skarpe" et lite stykke ut i alkoholenhet nr. 2. Jeg føler meg i hvertfall dårligere skikket til det meste når denne skarpheten reduseres. Det er i mine øyne helt OK når jeg kun har ansvaret for meg selv. Men, fremdeles i mine øyne, ikke når jeg har ansvaret for mitt barns trygghet og sikkerhet.
Jeg spør - men det manglet et spørsmålstegn. Det virker som du tar utgangspunkt i din egen unormalt lav fysiske toleranse for alkohol. Hvor mange (ca antall) mennesker kjenner du som føler at de ikke kan ta 100% vare på barna sine etter å ha drukket 2 dl alkohol? 2 dl ren alkohol kan man bli passe full av om man drikker det på rappen. En alkoholenhet er 12 gram alkohol....
|
|
|
[Re: sveinaa]
15/12/2015 09:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg spør - men det manglet et spørsmålstegn. Det virker som du tar utgangspunkt i din egen unormalt lav fysiske toleranse for alkohol. Hvor mange (ca antall) mennesker kjenner du som føler at de ikke kan ta 100% vare på barna sine etter å ha drukket 2 dl alkohol? 2 dl ren alkohol kan man bli passe full av om man drikker det på rappen. En alkoholenhet er 12 gram alkohol.... Sorry. Det skulle stå 2 dl vin. Retter nå.
|
|
|
15/12/2015 09:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Merk innledningen på avsnittet: "Jeg synes ikke". Det er altså min oppfattelse av saken, ikke konstatering av et faktum. At du tolker det dit du tolker det får stå for din regning.
Igjen så manglet det et spørsmålstegn. Synes du selv at du er uansvarlig dersom du er alene med barna på et sted der du ikke har tilgang på bil? Om man drikker alkohol er det sikkert like lurt at bilen står et annet sted  Men hvorfor har diskusjonen kommet hit? Er jeg uansvarlig om jeg velger å dra på hyttetur med familien til en hytte uten vei frem, strøm og vann/kloakk? Folk overlevde da før i tiden også???
Redigert av sveinaa; 15/12/2015 09:18.
|
|
|
15/12/2015 09:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Da er jeg enig. De aller fleste tåler godt 2 glass vin eller 2 øl. For å sette det på spissen er det nok værre å putte ungene i bilen å dure av sted om man har sovet dårlig en natt, enn å tylle i seg så beskjedene mengder alkohol i løpet av en middag 
|
|
|
15/12/2015 09:54
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det virker som du tar utgangspunkt i din egen unormalt lav fysiske toleranse for alkohol. Hvor mange (ca antall) mennesker kjenner du som føler at de ikke kan ta 100% vare på barna sine etter å ha drukket 2 dl vin?
Har jeg lav fysisk toleranse eller har du manglende innsikt på egen adferd med alkohol i kroppen? Les punkt 2 i Gunnar Tjomlids innlegg som jeg linket til litt lenger opp i tråden: Hvordan kan jeg hevde det? Vel, i tillegg til personlig erfaring har jeg også vitenskapen på min side. En norsk studie viste at 19 prosent av norske barn hadde sett sine foreldre beruset jevnlig (fra noen ganger i året til noen ganger per uke/måned). Hele 32 prosent hadde sett sine foreldre beruset noen få ganger. Så rundt halvparten av norske barn ser altså sine foreldre beruset.
Tror du halvparten av norske foreldre vil innrømme at de har vært synlig beruset foran sine barn? Neppe. Og hvorfor ikke? Sannsynligvis fordi de ikke selv tror at de har vært synlig beruset.
|
|
|
15/12/2015 10:01
|
Raskall
More than words
|
More than words
Nå gidder jeg forøvrig ikke å diskutere dette lenger. Det blir bare repetisjon av egne argumenter.
Men jeg kan avslutte med en oppklaring: Jeg er på ingen måte fanatisk avholdsmann. Jeg tar faktisk en øl eller to i godt selskap selv. Men kun når jeg vet at jeg er edru igjen når jeg ser datteren min neste gang. Det er mye god drikke "der ute" som fortjener å bli en del av et rikt liv.
Det jeg har argumentert for her er at barn og alkohol er en dårlig og unødvendig kombinasjon. Alt til sin tid.
|
|
|
15/12/2015 10:06
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Hvor mange prosent tror du har set deres forældre drikke bare 1 eller 2 glas vin til aftensmaden? Kun 19 %
At 32 % har set deres forældre fulde nogle enkelte gange om året skyldes vel nok at de forældre har drukket mere end det vi snakker om i denne her tråd. Iøvrigt er det lige vel kreativt at han går ud fra at de 19 og 32 % skal ligges sammen? Så det ligepludselig er halvparten af alle børn..
|
|
|
|
|