Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 22 1 2 4 5 6 7 8 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: Oystein L] #2039880 09/12/2015 12:51
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Oystein L
Sitat: sveinaa

Fra spøk til alvor. De aller fleste kjenner vel en eller ei som ikke tåler alkohol så veldig godt. Dette setter sjelden premissene for alkoholinntaket til de andre i samme selskap...

Joda, mange har en slik blant venner eller familie. Når vedkommende kommer er vi langt mer restriktive i heimen.
Jeg skjenker øl/vin i glassene, og setter bort flasken. Drikker deretter meget moderat selv, og later som jeg ikke ser at glasset til gjesten er tomt. Henter en liten cognac (det er den eneste dessert jeg "spiser") til kaffen, setter ikke frem flasken.

yes

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039882 09/12/2015 12:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Raskall

- Spis 8 snickers-sjokolader før du går på neste skoleavslutning. Noter ned reaksjonene fra omgivelsene.

Det kommer litt an på om jeg kaster opp før jeg ankommer eller etterpå.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: gare] #2039883 09/12/2015 12:52
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: gare

Det er jo relativt velkjent at alkohol under svangerskapet kan medføre til dels betydelig større fosterskader enn f. eks. morfinpreparater(uten at det betyr at det er å anbefale).

Ja, men tok det med da jeg hører så alt for ofte at "de lærde strides" etc. De lærde strides ikke, og det er fra unnfangelse, (verst første månedene av svangerskapet). Men likte fortsettelsen: "reduced brain volume in middle age" .. for ikke snakke om hvor mange ganger ordene: "Cancer" og "carcinogenic" brukes..

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039885 09/12/2015 12:53
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK

- Spis 8 snickers-sjokolader før du går på neste skoleavslutning. Noter ned reaksjonene fra omgivelsene.

Men poenget tok du? ICON_WINK

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039886 09/12/2015 12:53
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Bishop007
Men Raskall, der er jo ikke nogen der påstår at man kan drikke 8 øl uden at blive påvirket, der er ingen grund til de her ekstrem eksempler. Det er trods alt ikke mange der møder fulde op til skoleafslutning.

Men du snakker jo om avhengighet. Mat/sukker blir ikke til rus før man har et avhengighetsproblem. Man må altså ha sukker for å stilne abstinenser/roe seg ned.

Da må man jo dra sammen parallell til alkoholavhengighet? Det er jo du som satte premissene for denne sammenligningen.

Jeg valgte at indrage mad tidligere i debatten, da du kom med eksemplet på at børn kunne blive bange hvis de så deres far drikke en øl, fordi de havde set en mand på tv komme galt afsted i forbindelse med alkohol.

Der er massere af udsendelser i tv der handler om hvor farligt fedme er, men derfor skal man jo ikke skrotte dessereten fra evig og altid..

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2039887 09/12/2015 12:55
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Der er massere af udsendelser i tv der handler om hvor farligt fedme er, men derfor skal man jo ikke skrotte dessereten fra evig og altid..

Men igjen: Her snakker vi om øyeblikk-situasjoner, ikke langtidseffekter. Et barn vil ikke se deg endre adferd/personlighet av å spise en banansplitt etter biffmiddagen.

Re: Alkohol i jula? [Re: Oystein L] #2039888 09/12/2015 12:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Fra spøk til alvor. De aller fleste kjenner vel en eller ei som ikke tåler alkohol så veldig godt. Dette setter sjelden premissene for alkoholinntaket til de andre i samme selskap...

Joda, mange har en slik blant venner eller familie. Når vedkommende kommer er vi langt mer restriktive i heimen.
Jeg skjenker øl/vin i glassene, og setter bort flasken. Drikker deretter meget moderat selv, og later som jeg ikke ser at glasset til gjesten er tomt. Henter en liten cognac (det er den eneste dessert jeg "spiser") til kaffen, setter ikke frem flasken.

Det er lettere å kontrollere det i mindre "private" selskap. Ofte er dette vanskeligere i større sammenhenger og jeg synes ofte/alltid det er de samme personene som får litt for mye.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039889 09/12/2015 12:55
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
At 10 øl påvirker en i en sådan grad at man ændrer sin personlighed ganske betydeligt, har jeg aldrig benægtet. Men jeg ser ikke relevansen i forhold til snakken i forhold til vin til maden.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039891 09/12/2015 12:58
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig

Men igjen: Her snakker vi om øyeblikk-situasjoner, ikke langtidseffekter. Et barn vil ikke se deg endre adferd/personlighet av å spise en banansplitt etter biffmiddagen.

Måske det bare er mig, men så meget ændrer folk jeg omgås altså ikke personlighed under en middag. Du får det nærmest til at lyde som Mr jekyl og Mr Hyde.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2039892 09/12/2015 12:59
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

[Det er lettere å kontrollere det i mindre "private" selskap. Ofte er dette vanskeligere i større sammenhenger og jeg synes ofte/alltid det er de samme personene som får litt for mye.

Japp, definitivt enig, basert på egenerfaring.

Helt uten sammenligning; tilsvarende er det ofte/alltid det er de samme personene som punkterer eller får tekniske problemer på tur, også det basert på egenerfaring.....

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039893 09/12/2015 12:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så fort eskalerte 1 øl til maten til 10 halvlitere på styrten og man ble dritings...sammenlignet med å spise 8 bløtkaker.

Jøss...

You are what you eat...mmm nuts
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039894 09/12/2015 13:00
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Er vel uansett litt problematisk å appelere til fornuften hos de iblandt oss som "burde vite bedre" når det kommer til alkohol.

Mistenker at holdningskapanjene bidrar mer til å gi den jevne nordmann dårlig samvittighet for to øl og en akevitt til julematen enn de forhindrer noen i målgruppa fra å gli over til relativt ufine.

Ser ingen problem med å drikke alkohol foran barn, sålenge måtehold og skallebruk er involvert..

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2039896 09/12/2015 13:04
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Måske det bare er mig, men så meget ændrer folk jeg omgås altså ikke personlighed under en middag. Du får det nærmest til at lyde som Mr jekyl og Mr Hyde.

Men så er ikke du et barn som sitter og ser på denne endringen. Du er i dette scenariet en del av endringen. Det kan hende barna som sitter rundt det samme middagsbordet har en annen oppfatning enn deg.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039897 09/12/2015 13:05
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Ad kognitiv dissonans:
Om jeg husker definisjonen av begrepet, så går det ut på å vite en ting, gjøre noe som er i strid med dette. Dette er mentalt stressende, så folk prøver å unngå informasjon som går i strid med handlinger, og finner måter å rettferdiggjøre egen adferd, for så å redusere dette stresset.

At alkohol er skadelig er det ingen med faktisk kunnskap som betviler; da både for den som drikker, og for tredje part. Det er koblet til svært mye, også mye som omhandler barn og oppvekst. Igjen, ikke noe det er tvil om, blant de som forsker på dette. Egen dømmekraft på hvordan man oppleves når man har drukket, er det vel ingen som skal påstå at er objektiv.

Så med mindre man sier at man er innforstått med risikoene og skadene eget forbruk medfører, er komfortabel med det, og syns de er verdt det for utfallet (smak eller rus, take your pick); så er det en del selvbedrag og selvrettferdiggjøring inne i bildet. Aka, kognitiv dissonans. ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2039898 09/12/2015 13:05
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Så fort eskalerte 1 øl til maten til 10 halvlitere på styrten og man ble dritings...sammenlignet med å spise 8 bløtkaker.

Jøss...

Er som med øl i praksis vet du; en øl blir fort fler i hyggelig lag ICON_WINK

Redigert av sveinaa; 09/12/2015 13:07.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: Hoaas] #2039899 09/12/2015 13:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Hoaas

Jøss...

Den kom først når det indirekte ble påstatt at man blir like rusa av sukker som av alkohol.

Re: Alkohol i jula? [Re: progres] #2039900 09/12/2015 13:06
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: progres

Jeg regnet litt feil da jeg regnet vekt og ikke volum. Promillen blir 0.13.

Den er god

Og kroppen forbrenner ca 0.15 promille i timen kontinuerlig, så det er lite sannsynlig at du når en teoretisk toppverdi, selv om du styrter ren sprit. Om denne alkoholen konsumeres over en time vil det knapt nok gi utslag på en alkotest.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039901 09/12/2015 13:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men så er ikke du et barn som sitter og ser på denne endringen. Du er i dette scenariet en del av endringen. Det kan hende barna som sitter rundt det samme middagsbordet har en annen oppfatning enn deg.

På samme måte ser de sikkert at jeg blir svært grinete om jeg ikke får min daglige dose trening. Bare fint at de lærer at det medfører endring i adferd om man ikke rører på seg.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039902 09/12/2015 13:08
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig

Ja det kan sagtens hende at barnet har en anden opfattelse, højst sandsynligt har barnet dette. Og hvis denne opfattelse er negativ, så skal der selvfølgelig gøres et eller andet?

Hvad ville du gøre hvis dine børn opfattede det negativt at der blev spist is om lørdagen, fordi de har set på tv at folk dør af at spise fedt?

Det kan godt være man ikke ændrer personlighed når man spiser usundt. Men derfor kan børnene jo godt tænke, åh nej nu dør far?

Nævnte du ikk eslev tidligere at børnene allerede opfattede det når flasken var på vej mod munden?

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2039912 09/12/2015 13:19
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Igjen blir det galt å sammenligne rusmidler og mat. Isen de får servert på lørdagen får de servert av meg. Om de da oppfatter meg som en kjærlig far som bare vil det beste for sine barn så er dette uproblematisk. Barn er ikke dumme. De forstår at alt er bra så lenge det gjøres med måte.

Is vil i dette tilfellet være en bonus som kommer barna til gode og de får ta del i nytelsen. Sitter de med en frykt for å dø av å spise en ispinne på lørdagen så har jeg gjort en dårlig jobb i oppdragelsen.

Alkohol er derimot noe jeg IKKE kan dele med mine barn. Jeg må tvert i mot ekskludere dem fra det. Samtidig ser de at denne eksklusjonen medfører at de voksne blir oppstemt og glade. Kanskje endrer språkbruken seg litt og man blir mindre observant på at det er barn til stede.

Jeg kjøper fremdeles ikke sammenligningene dine, Bishop. Det å sammenligne næringsmidler med rusmidler blir uansett galt.

Eller har du lest mange nyheter om menn som har skutt kona si med jaktrifla fordi han har spist for mange kremboller?

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2039913 09/12/2015 13:20
Flex Offline
Veteran
Veteran
Hvad ville du gøre hvis dine børn opfattede det negativt at der blev spist is om lørdagen, fordi de har set på tv at folk dør af at spise fedt?
Jeg hadde i så fall vurdert å kutte ut is. Barnet har tross alt et poeng, om man drar ting litt langt.
Nævnte du ikk eslev tidligere at børnene allerede opfattede det når flasken var på vej mod munden?

Folk kan endre personlighet ganske så brutalt om de drikker masse alkoholfritt øl, dersom de tror at det er øl med alkohol. Jeg har selv sett folk som har blitt "fulle" av øl.

Redigert av Flex; 09/12/2015 13:21.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039915 09/12/2015 13:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er ikke så sikker på at min 2åring, snart 3, klarer å assosiere en MULIG adferdsendring med den ene ølen jeg drakk i løpet av en times lang julemiddag.
Ting settes ekstremt på spissen her, og det fremstår som at jeg burde ha dårlig samvittighet siden naboen blir voldelig i fylla, at jeg er et dårlig medmenneske og muligens en dårlig far, om jeg velger å ta meg en øl til maten. Fordi jeg sannsynligvis ender med å rape ungene mine i trynet med spritånde eller bli så dritings at ungene mine må støtte pappaen sin, som har bæsja i buksa, i seng..

OM man skulle prestere å rape ungen i ansiktet etter en øl, hvorfor er det noe forskjellig fra å rape de i ansiktet etter å ha spist hvitløksbefengte kjøttboller, begge stinker. Men så lenge ungene ikke assosierer det med noe negativt, hva er problemet?

Redigert av Hoaas; 09/12/2015 13:29.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039918 09/12/2015 13:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men poenget tok du? ICON_WINK

Ja - jøss.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039919 09/12/2015 13:27
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Igjen blir det galt å sammenligne rusmidler og mat. Isen de får servert på lørdagen får de servert av meg. Om de da oppfatter meg som en kjærlig far som bare vil det beste for sine barn så er dette uproblematisk. Barn er ikke dumme. De forstår at alt er bra så lenge det gjøres med måte.

Is vil i dette tilfellet være en bonus som kommer barna til gode og de får ta del i nytelsen. Sitter de med en frykt for å dø av å spise en ispinne på lørdagen så har jeg gjort en dårlig jobb i oppdragelsen.

Alkohol er derimot noe jeg IKKE kan dele med mine barn. Jeg må tvert i mot ekskludere dem fra det. Samtidig ser de at denne eksklusjonen medfører at de voksne blir oppstemt og glade. Kanskje endrer språkbruken seg litt og man blir mindre observant på at det er barn til stede.

Jeg kjøper fremdeles ikke sammenligningene dine, Bishop. Det å sammenligne næringsmidler med rusmidler blir uansett galt.

Eller har du lest mange nyheter om menn som har skutt kona si med jaktrifla fordi han har spist for mange kremboller?

Barn er ikke dumme. De forstår at alt er bra så lenge det gjøres med måte.

Egentlig har jeg ikke lyst til at skrive mere end dette ovenstående citat.

Jeg tror du misforstår sammenligningen, eller i hvert fald præmissen. For min del handler det om at man som forældre skal være i stand til at arbejde med de irationelle frygte børn fra tid til anden får..

For ja jeg mener det er irrationelt at tro at fordi drikker far et glas vin til maden, sø pløkker han mor ned senere på aftenen.

Igen går du i ekstremerne, det klæder dig ikke.

Der er mange ting man ikke kan dele med sine børn, det kan være når du giver din kone et kærligt kys, eller hvis man en aften sætter sig til at spille TP mens børnene sider i baggrunden og laver noget andet, der ændrer man også personlighed.

Redigert av Bishop007; 09/12/2015 13:28.
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039921 09/12/2015 13:29
Tex Offline
Besatt
Besatt
Igjen blir det galt å sammenligne rusmidler og mat.

Det spørs jo hva man sammenligner. For begge gjelder at for stort konsum har skadevirkninger.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039928 09/12/2015 13:45
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

Ok, om man legger til grunn at ved en viss promille er det en merkbar endring, en endring som gjør at man blir litt blankere i øynene, litt oppstemt, litt trøtt etc. Vi diskuterer likevel ikke flatfyll. Gjør dette noe? Hva slags skadelig oppfatning kan barn ha av dette?

Vi mennesker endrer jo sinnsstemning hele tiden: stress, lite søvn, frustrasjon osv.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tex] #2039931 09/12/2015 13:46
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tex
. For begge gjelder at for stort konsum har skadevirkninger.

Helt rett!
Kikket litt på hvilke data som FAKTISK foreligger. For den som er interessert har jeg klippet ut noen elementer hit ( sterk forkortet men poengtert)

*Excess intake is associated with increased mortality and other medical morbidities. However, alcohol can be used safely, and moderate alcohol consumption has been associated with decreased mortality and may have cardiovascular benefits.

An overview of the risks and benefits of alcohol consumption will be discussed in this topic. Specific issues related to alcohol use in pregnancy and the cardiovascular benefits and risks of alcohol are discussed in detail separately. (See "Alcohol intake and pregnancy" and "Cardiovascular benefits and risks of moderate alcohol consumption".)

*DEFINITIONS

Level of drinking — Definitions of "moderate" and "heavy" drinking also vary.

●Moderate drinking: low risk for alcohol problems

•Women: <2 drinks per day

•Men: <3 drinks per day

•People age &#8805;65: <2 drinks per day

&#9679;Heavy drinking: at risk for alcohol problems

•Women: >7 drinks per week or 3 drinks per occasion

•Men: >14 drinks per week or 4 drinks per occasion

&#9679;Binge drinking:

•Women: 4 or more drinks in one drinking occasion

•Men: 5 or more drinks in one drinking occasion

ALCOHOL AND SPECIFIC ILLNESSES

Cancer
— Alcohol use has been associated with increased risk for cancer, with heavy use being associated with the highest risk. ... regardless of smoking history [43]. However, for women who had never smoked, there was an increased risk of alcohol-related cancer (defined as colorectum, female breast, oral cavity, pharynx, larynx, liver, and esophagus) even with one alcoholic drink a day (Relative risk [RR] 1.13, 95% CI 1.06-1.20), mainly driven by an increased risk for breast cancer.

Breast cancer — There is consistent evidence that breast cancer risk is higher for women consuming both low (<1 drink/day) to high (&#8805;3 drinks/day) levels of alcohol compared with abstainers [43-46]. There appears to be a significant dose response relationship beginning with intakes as low as three to six drinks per week.

A hormonal basis for the effect of alcohol on breast cancer is possible,...

Gastrointestinal cancer — Several types of gastrointestinal cancer are linked to alcohol consumption, even at low levels of intake.

Esophageal — The risk of squamous cell esophageal cancer is related to alcohol use . However, alcohol does not appear to be associated with increased risk for esophageal adenocarcinoma .

Observational studies have suggested that alcoholics do not appear to be at increased risk for developing colorectal cancer [66,67]. However, a 2014 systematic review and meta-analysis of 23 case control and cohort studies found a dose-response relationship between alcohol consumption and colorectal cancer [72].

Pancreatic — Pancreatic cancer is not clearly related to alcohol intake.

Hepatocellular — Hepatocellular carcinoma has been linked to alcohol use.

Lung cancer — Data are unclear whether alcohol intake increases risk for lung cancer.

Head and neck cancer
— Alcohol consumption is a risk factor for head and neck cancer.

Liver cirrhosis — Many epidemiological studies have found that liver disease is unusual among moderate drinkers

Cholelithiasis — Moderate alcohol intake lowers the risk of gallstones [88,89].

Pancreatitis
— Heavy alcohol use predisposes to both acute and chronic pancreatitis.

Renal dysfunction
— Moderate alcohol consumption does not appear to be substantially associated with higher or lower risk of renal dysfunction.

Osteoporosis
— Heavy alcohol use predisposes to hip fracture by causing both osteoporosis and falls [102,103], although the data on moderate use are mixed.

Diabetes mellitus — The risk of diabetes mellitus is decreased in people with moderate alcohol consumption [119,120].

Violence — Alcohol use increases the risk of violence. Alcohol is involved in one-half to two-thirds of all homicides, at least one-half of serious assaults, and more than one-quarter of all rapes [144].

Suicide — Alcohol abuse is associated with an increased risk of suicide [145]. However, moderate drinking does not appear to increase suicide risk [146]. .

Acute alcohol use is often a factor in suicide attempts. In a case-crossover study of 102 patients seen in seven emergency departments for suicide attempt, the relative risk for suicide attempt in the six hours following acute ingestion, compared with each patient's usual alcohol consumption, was 9.6 (95% CI 5.7-16.3) [151].

Dementia — Data on alcohol use and risk of dementia are mixed.
Several studies have demonstrated either a lower risk of dementia or a lesser decline in cognitive function over time with mild to moderate alcohol consumption, compared with abstention [153-158]. One study found this relationship for .

Re: Alkohol i jula? [Re: kjasmas] #2039948 09/12/2015 14:21
Simtf Offline
Entusiast
Entusiast
Akkurat som det er forbudt å kjøre bil i trøtt tilstand burde det være forbudt å være sammen med barn i trøtt tilstand....

Utrolig mye rart mennesker finner på når de har vært uten søvn i tre dager i strekk Pga barn som ikke vil sove!

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039949 09/12/2015 14:25
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Synzygus
Sitat: sanouka
Sitat: Synzygus
Jeg drikker når det skal være. Julaften, en tirsdag i November, en søndag ettermiddag eller den dagen Limoncelloen e.l mener de(n) er ferdig(e) og klar(e) til å smakes på. Beruset er det mange år siden jeg har vært.
Å vise "ansvar" for andres manglende styringsevne for alkohol ved å knapt ha noe på bordet foran ungene fordi det skal være skadelig for dem er bare vås og et forsøk på å gjøre oss alle medskyldige og villige til å godta pol, taxfree og en solid skatteinntekt til staten. Jentene mine er blitt "voksne" og de er og har vært særdeles sjeldent på fylla.

Så du mener det er vås å være medmenneskelig? Er det viktigere for deg å drikke alkohol enn å ta vare på folk rundt deg? Det koster meg ingenting å droppe å drikke alkohol, tvert imot så er det en god følelse.

På kollektivt nivå så mener jeg det er tull ja, og hva har det med medmenneskelighet å gjøre om jeg drikker foran ungene mine selv om naboen jeg ikke har noe med å gjøre ikke kan det uten at det ender i tragedie?
På individuelt nivå så hadde jeg sikkert gjort noen justeringer hvis jag hadde kjent noen sånne.....heldigvis (eller kanskje ikke tilfeldig) så gjør jeg ikke det og slipper den problemstillingen.

Som jeg har nevnt flere ganger så er det et problem i samfunnet at alkohol er normalisert, mens avholds er unormalt. Det er et usynlig drikkepress i samfunnet når "alle" drikker og det er dermed vanskeligere å si nei. For noen er kanskje ikke det å si nei engang et alternativ. Alle drikker jo, det er bare slik det er. At du kaller det vås at jeg avstår fra å drikke alkohol blandt annet fordi jeg ønsker å være en del av en motkultur syns jeg er tåpelig.

Ta del i den kulturen du vil, jeg driter loddrett i om folk er avholds eller ikke, men jeg forventer samme holdning tilbake: Ikke kom å si at jeg skal kroke opp på samme greia som deg for å kunne være medmenneske og vise omtanke for andre det blir bare latterlig

Redigert av sanouka; 09/12/2015 14:31.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alkohol i jula? [Re: sanouka] #2039962 09/12/2015 14:53
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ta del i den kulturen du vil, jeg driter loddrett i om folk er avholds eller ikke, men jeg forventer samme holdning tilbake: Ikke kom å si at jeg skal kroke opp på samme greia som deg for å kunne være medmenneske og vise omtanke for andre det blir bare latterlig

Jeg har aldri sagt at du skal kroke opp på noe som helst. Du kaller mine holdninger for vås, for så å forlange respekt for dine egne i retur? Jeg har allerede sagt at jeg respekterer at folk tar seg et glass, og jeg ønsker større aksept og respekt fra samfunnet rundt det å takke nei til alkohol.

Side 6 av 22 1 2 4 5 6 7 8 21 22

Moderator  support