Alkohol i jula?
|
Re: Alkohol i jula?
[Re: lektorHaugen]
09/12/2015 12:15
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Altså: Det suverent største rusproblemet i Norge dreier seg om alkohol. Jeg gidder ikke finne statistikk over sosiale og medisinske skadevirkninger av alkohol,..
Det gjør jeg  Her er resultatene fra en studie som ser på skadevirkningene av diverse rusmidler. Les hele på: http://www.thelancet.com/action/showFullTextImages?pii=S0140-6736%2810%2961462-6
Redigert av MuddyBear; 09/12/2015 12:16.
|
|
|
[Re: GeirK]
09/12/2015 12:16
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det viktigere for deg å drikke alkohol enn å ta vare på folk rundt deg? . Dette er et tullespørsmål med håløse premisser. Det ene utelukker i mange tilfeller ikke det andre. Slik jeg formulerte det er jeg til dels enig i at det er et tullespørsmål, men jeg satte det litt på spissen. Det handler om prioriteringer, og jeg prioriterer å være en del av en motkultur for at det skal være lettere for folk som sliter med alkoholinntaket å si nei. I den grad jeg anser et glass vin til maten som et gode, oppgir jeg det med glede om det kan være med på å hjelpe andre.
|
|
|
[Re: Synzygus]
09/12/2015 12:19
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Man kan ikke bare sige, det er ikke reguleret I Finland de har store problemer, det er reguleret i Norge der er problemerne mindre, ergo er regulering for det bedste. Det er simpelthen for letkøbt.
Enig, men faktum er at Finland reduserte avgiftene i 2004 og opplevde større alkoholrelaterte problem i etterkant. Billig sprit gir flere problemer Det overrasker mig ikke, men her snakker vi så også kun prisen. Det er ikke overraskende at sænker man pludseligt prisen med næsten 50% så vil der være nogle følgevirkninger. Men om man f.eks. gjorde det muligt at handle vin i Kiwi, tror jeg ikke vil have samme virkning.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette ser ut som et pent stykke kvasivitenskap. Hva er størrelsen på Y-aksen? Er sammenligningen gjort per brukerdose eller over det totale forbruket. Hvis det er totalt sett, kan jeg godt komme opp med en statistikk som viser at det er farligere å holde seg til fartsgrensen enn å kjøre fire ganger så fort som det er lov.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: H.Iversen]
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Ser at det er flere her inne som snakker om å nyte smaken, at det hever måltidet m.m. dette er flere av de samme som har demonstrert sin kokkekunst og matinteresse. Mon tro, om alkohol forsvant (rent hypotetisk) over natten, ville disse sjelene som ellers er kreative i smaksveien, ikke kunne finne likeverdige alternativer?
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/12/2015 12:21
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men jeg ble litt nysgjerrig. Tar dere bort smør og annet fett eller sukkerholdig pålegg eller kanskje sløyfer sausen til middag når dere har besøk av en/ei som er litt rund rundt magen (eller lar dere denne vurdere selv hva han/hun vil forsyne seg med)?
Sidestiller du mat og rus?
|
|
|
09/12/2015 12:22
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
At du kaller det vås at jeg avstår fra å drikke alkohol blandt annet fordi jeg ønsker å være en del av en motkultur syns jeg er tåpelig. Nå tror jeg leseforståelsen din svikter. Det er ingen som kaller det vås at du er en del av en motkultur. Vi kaller det vås at du inndirekte påstår at andres valg om IKKE å avstår fra alkohol er ensbetydene med å ikke bry seg om dem rundt seg. Tror du må lese innlegget hans på nytt. Han kaller det "å vise "ansvar"" for "bare vås", så det er nettopp det at jeg ønsker å være en del av en motkultur han syns er vås.
|
|
|
09/12/2015 12:22
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Mon tro, om alkohol forsvant (rent hypotetisk) over natten, ville disse sjelene som ellers er kreative i smaksveien, ikke kunne finne likeverdige alternativer?
Man har jo prøvd og forby alkohol, resultatet er kjent.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Synzygus]
09/12/2015 12:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
At du kaller det vås at jeg avstår fra å drikke alkohol blandt annet fordi jeg ønsker å være en del av en motkultur syns jeg er tåpelig. Nå tror jeg leseforståelsen din svikter. Det er ingen som kaller det vås at du er en del av en motkultur. Vi kaller det vås at du inndirekte påstår at andres valg om IKKE å avstår fra alkohol er ensbetydene med å ikke bry seg om dem rundt seg. Tror du må lese innlegget hans på nytt. Han kaller det "å vise "ansvar"" for "bare vås", så det er nettopp det at jeg ønsker å være en del av en motkultur han syns er vås. Jeg kvalitetssikret mitt eget utsagn for seint og ser at jeg tok feil. Beklager. Leseforståelsen din ser ut til å være i orden!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/12/2015 12:25
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Dette ser ut som et pent stykke kvasivitenskap. Hva er størrelsen på Y-aksen? Er sammenligningen gjort per brukerdose eller over det totale forbruket. Hvis det er totalt sett, kan jeg godt komme opp med en statistikk som viser at det er farligere å holde seg til fartsgrensen enn å kjøre fire ganger så fort som det er lov. Noterer meg innstillingen du starter med, samt interessen for å sjekke kilden før du dømmer. Spørsmålene dine er gode, og svarene finner du i artikkelen jeg lenket til. For de som ikke tid eller evne til å vurdere dette, så er forfatteren regnet som en av de fremste rusforskerne i verden; og tidsskriftet, The Lancet, er det mest prestisjetunge tidsskriftet innen medisin. Nå publiseres det helt klart feilaktige funn av anerkjente forskere i prestisjetunge tidsskrifter, men det er relativt få av dem.
|
|
|
[Re: Loki]
09/12/2015 12:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mon tro, om alkohol forsvant (rent hypotetisk) over natten, ville disse sjelene som ellers er kreative i smaksveien, ikke kunne finne likeverdige alternativer?
Man har jo prøvd og forby alkohol, resultatet er kjent. Ja - men i tankeeksperimentet hans, slutter alkohol å eksistere. Det var ikke tilfelle under forbudstiden.
|
|
|
[Re: Raskall]
09/12/2015 12:26
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Men jeg ble litt nysgjerrig. Tar dere bort smør og annet fett eller sukkerholdig pålegg eller kanskje sløyfer sausen til middag når dere har besøk av en/ei som er litt rund rundt magen (eller lar dere denne vurdere selv hva han/hun vil forsyne seg med)?
Sidestiller du mat og rus? Sukker http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Blir-ruset-av-sukker-6622954.html
|
|
|
09/12/2015 12:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette ser ut som et pent stykke kvasivitenskap. Hva er størrelsen på Y-aksen? Er sammenligningen gjort per brukerdose eller over det totale forbruket. Hvis det er totalt sett, kan jeg godt komme opp med en statistikk som viser at det er farligere å holde seg til fartsgrensen enn å kjøre fire ganger så fort som det er lov. Noterer meg innstillingen du starter med, samt interessen for å sjekke kilden før du dømmer. Spørsmålene dine er gode, og svarene finner du i artikkelen jeg lenket til. For de som ikke tid eller evne til å vurdere dette, så er forfatteren regnet som en av de fremste rusforskerne i verden; og tidsskriftet, The Lancet, er det mest prestisjetunge tidsskriftet innen medisin. Nå publiseres det helt klart feilaktige funn av anerkjente forskere i prestisjetunge tidsskrifter, men det er relativt få av dem. Jeg fulgte linken din - som peker til de samme grafene, men overså at det var flere faner. Takk for oppklaringen
|
|
|
09/12/2015 12:29
|
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
Dette ser ut som et pent stykke kvasivitenskap. Hva er størrelsen på Y-aksen? Er sammenligningen gjort per brukerdose eller over det totale forbruket. Hvis det er totalt sett, kan jeg godt komme opp med en statistikk som viser at det er farligere å holde seg til fartsgrensen enn å kjøre fire ganger så fort som det er lov. På HELT generelt grunnlag vil jeg anbefale å UNNGÅ å kalle publikasjoner fra The Lancet for kvasivitenskap uten å orientere seg om innholdet.
|
|
|
09/12/2015 12:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sidestiller du mat og rus? Nei. Det var ikke noe forsøk på det. Det var et spørsmål med bakgrunn i et innlegg.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
09/12/2015 12:32
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
At du kaller det vås at jeg avstår fra å drikke alkohol blandt annet fordi jeg ønsker å være en del av en motkultur syns jeg er tåpelig. Nå tror jeg leseforståelsen din svikter. Det er ingen som kaller det vås at du er en del av en motkultur. Vi kaller det vås at du inndirekte påstår at andres valg om IKKE å avstår fra alkohol er ensbetydene med å ikke bry seg om dem rundt seg. Tror du må lese innlegget hans på nytt. Han kaller det "å vise "ansvar"" for "bare vås", så det er nettopp det at jeg ønsker å være en del av en motkultur han syns er vås. Jeg kvalitetssikret mitt eget utsagn for seint og ser at jeg tok feil. Beklager. Leseforståelsen din ser ut til å være i orden!  Takk for det 
|
|
|
[Re: Bishop007]
09/12/2015 12:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
Tja.. tabloid vinkling av problemstillingen, synes jeg. Og avhengighet er ikke det samme som rus. Det er en konsekvens av bl.a. rus. Hele artikkelen/saken ble bare for dum da jeg leste denne setningen: Rotter som allerede var avhengige av kokain fikk valget mellom å få kokain intravenøst eller å drikke sukkervann. Hele 94 prosent av rottene valgte sukker!
Hvordan i huleste kan en rotte "velge" mellom intravenøs behandling og sukkervann? Tipper de 94 prosentene hadde valgt rent vann også i samme scenario.
|
|
|
09/12/2015 12:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
09/12/2015 12:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er vel ingen som mener at det ikke er utfordringer (til dels store) knyttet til alkoholrus?
|
|
|
[Re: Storkopp]
09/12/2015 12:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
På HELT generelt grunnlag vil jeg anbefale å UNNGÅ å kalle publikasjoner fra The Lancet for kvasivitenskap uten å orientere seg om innholdet.
Det har du nok rett i 
|
|
|
09/12/2015 12:37
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Jeg fortsetter med noe av det mer skumle jeg har lest på en stund: (Igjen fra The Lancet 2009) Alcohol is a potent teratogen with a range of negative outcomes to the fetus, including low birthweight, cognitive deficiencies, and fetal alcohol disorders.15 Alcohol is neurotoxic to brain development, leading to structural hippocampal changes in adolescence,16 and to reduced brain volume in middle age.17 Alcohol is a dependence-producing drug, similar to other substances under international control, through its reinforcing properties and neuro-adaptation in the brain.18 It is an immunosuppressant, increasing the risk of communicable diseases,19 including tuberculosis.20 Alcoholic beverages are classified as carcinogenic by the International Agency for Research on Cancer, increasing the risk of cancers of the oral cavity and pharynx, oesophagus, stomach, colon, rectum, and breast in a linear dose-response relation,21 with acetaldehyde as a potential pathway.22 Alcohol has a biform relation with coronary heart disease.
In low and apparently regular doses (as little as 10 g every other day), alcohol is cardioprotective,23 although doubt remains about the effect of confounders.24 At high doses, especially when consumed irregularly, it is cardiotoxic.25 The risk of a lifetime attributable death from a chronic alcohol-related disease increases linearly from zero consumption in a dose-response manner with the volume of alcohol consumed;26 death from an acute alcohol-related disease increases from zero consumption in a dose-response manner with frequency of drinking, and rises exponentially with the amount drunk on an occasion.27 Surrogate28 and illegal29 alcohols can bring an extra health risk from high ethanol concentrations and toxic contaminants, compounded by social marginalisation.30
les hele på WHO sine sider: http://www.who.int/entity/choice/publications/p_2009_CE_Alcohol_Lancet.pdf
Redigert av MuddyBear; 09/12/2015 12:40.
|
|
|
09/12/2015 12:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Avhengigheten er lik, men konsekvensen av å spise seg stapp mett kontra å drikke seg sanseløs kan være veldig forskjellige. Mye rart som skjer i fylla som ikke hadde skjedd om man var stapp mett....
Redigert av sveinaa; 09/12/2015 12:38.
|
|
|
09/12/2015 12:39
|
Raskall
More than words
|
More than words
Igjen. Avhengighet og rus er da ikke det samme? Og vi snakker her om hvordan rusbruken påvirker andre. Jeg snøvler ikke og mister heller ikke balansen eller kontrollen over hverken avføring eller motorikk av å stappe i meg 5 cheeseburgere. Om noe vil det gjøre meg bedre rustet til å håndtere en situasjon om jeg har denne avhengigheten. Gjør et lite eksperiment selv: - Drikk 8 øl før du går på skoleavslutningen til ungen din. Noter ned reaksjonene fra omgivelsene. - Spis 8 snickers-sjokolader før du går på neste skoleavslutning. Noter ned reaksjonene fra omgivelsene. Ser du forskjellen?
|
|
|
09/12/2015 12:41
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Avhengigheten er lik, men konsekvensen av å spise seg stapp mett kontra å drikke seg sanseløs kan være veldig forskjellige. Mye rart som skjer i fylla som ikke hadde skjedd om man var stapp mett.... Begge dele kan man dø af, men kun den ene er en folkesygdom. Rus kan opnås på mange måder, alkohol, adrenalin eller en stor flødeskumskage nede fra bageren.
|
|
|
09/12/2015 12:43
|
Raskall
More than words
|
More than words
Rus kan opnås på mange måder, alkohol, adrenalin eller en stor flødeskumskage nede fra bageren.
Men det er en annen diskusjon. Her diskuterer vi alkoholbrukens påvirking på barn/omgivelser.
|
|
|
09/12/2015 12:43
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg fortsetter med noe av det mer skumle jeg har lest på en stund: (Igjen fra The Lancet 2009) Alcohol is a potent teratogen with a range of negative outcomes to the fetus, including low birthweight, cognitive deficiencies, and fetal alcohol disorders.15 Alcohol is neurotoxic to brain development, leading to structural hippocampal changes in adolescence,16 and to reduced brain volume in middle age.17 Alcohol is a dependence-producing drug, similar to other substances under international control, through its reinforcing properties and neuro-adaptation in the brain.18 It is an immunosuppressant, increasing the risk of communicable diseases,19 including tuberculosis.20 Alcoholic beverages are classifi ed as carcinogenic by the International Agency for Research on Cancer, increasing the risk of cancers of the oral cavity and pharynx, oesophagus, stomach, colon, rectum, and breast in a linear dose-response relation,21 with acetaldehyde as a potential pathway.22 Alcohol has a biform relation with coronary heart disease.
In low and apparently regular doses (as little as 10 g every other day), alcohol is cardioprotective,23 although doubt remains about the effect of confounders.24 At high doses, especially when consumed irregularly, it is cardiotoxic.25 The risk of a lifetime attributable death from a chronic alcohol-related disease increases linearly from zero consumption in a dose-response manner with the volume of alcohol consumed;26 death from an acute alcohol-related disease increases from zero consumption in a dose-response manner with frequency of drinking, and rises exponentially with the amount drunk on an occasion.27 Surrogate28 and illegal29 alcohols can bring an extra health risk from high ethanol concentrations and toxic contaminants, compounded by social marginalisation.30
les hele på [url=http://www.who.int/entity/choice/publications/p_2009_CE_Alcohol_Lancet.pdf][/url] WHO sine sider: Det er jo relativt velkjent at alkohol under svangerskapet kan medføre til dels betydelig større fosterskader enn f. eks. morfinpreparater(uten at det betyr at det er å anbefale).
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
09/12/2015 12:45
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Men Raskall, der er jo ikke nogen der påstår at man kan drikke 8 øl uden at blive påvirket, der er ingen grund til de her ekstrem eksempler. Det er trods alt ikke mange der møder fulde op til skoleafslutning.
At drikke sig så fuld at man snøvler foran børnene eller skal hjælpes i seng, er der jo INGEN herinde der siger er i orden.
|
|
|
09/12/2015 12:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Begge dele kan man dø af, men kun den ene er en folkesygdom.
Rus kan opnås på mange måder, alkohol, adrenalin eller en stor flødeskumskage nede fra bageren.
Du blander skikkelig her. Spiser jeg 10 flødeskumkagestykker så er det liten sannsynlighet for at jeg vil opptre irrasjonelt blant andre mennesker. Drikker jeg 10 halvlitere ganske kjapt så vil mye kunne skje. Tror du det er alkoholen eller maten som skaper all volden i julebordsesongen?
|
|
|
09/12/2015 12:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fra spøk til alvor. De aller fleste kjenner vel en eller ei som ikke tåler alkohol så veldig godt. Dette setter sjelden premissene for alkoholinntaket til de andre i samme selskap...
Joda, mange har en slik blant venner eller familie. Når vedkommende kommer er vi langt mer restriktive i heimen. Jeg skjenker øl/vin i glassene, og setter bort flasken. Drikker deretter meget moderat selv, og later som jeg ikke ser at glasset til gjesten er tomt. Henter en liten cognac (det er den eneste dessert jeg "spiser") til kaffen, setter ikke frem flasken.
|
|
|
09/12/2015 12:50
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men Raskall, der er jo ikke nogen der påstår at man kan drikke 8 øl uden at blive påvirket, der er ingen grund til de her ekstrem eksempler. Det er trods alt ikke mange der møder fulde op til skoleafslutning. Men du snakker jo om avhengighet. Mat/sukker blir ikke til rus før man har et avhengighetsproblem. Man må altså ha sukker for å stilne abstinenser/roe seg ned. Da må man jo dra samme parallell til alkoholavhengighet? Det er jo du som satte premissene for denne sammenligningen. Edit: Her setter du disse premissene om du skulle være uenig i det:
Redigert av Raskall; 09/12/2015 12:52.
|
|
|
|
|