Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 22 1 2 3 4 5 6 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: dagfink] #2039770 09/12/2015 10:51
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: dagfink
Sitat: sanouka

Å vise "ansvar" for andres manglende styringsevne for alkohol ved å knapt ha noe på bordet foran ungene fordi det skal være skadelig for dem er bare vås og et forsøk på å gjøre oss alle medskyldige og villige til å godta pol, taxfree og en solid skatteinntekt til staten.

For det første: Har du vore i Danmark og opplevd at det er ein skilnad frå Norge? Vanlegvis er eg svært skeptisk til offentleg regulering, men ein relativt restriktiv alkoholpolitikk fungerer – iallfall til ein viss grad.

Jepp, det er bare å se til Finland og de problemene de har med alkohol. Offentlig regulering er ikke nødvendigvis dumt. Syns folk det er dumt at narkotika er forbudt? Eller føler folk at frihetsfølelsen blir tråkka på ved at de ikke har lov å kjøre fortere enn 50 i tettbebygd strøk? Jeg er for frihet, men enkelte ting er det positivt å regulere for at samfunnet skal fungere best mulig.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039771 09/12/2015 10:51
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Det kan du bare vite selv. Du har lest nok Kahneman til å vite at slutten på denne diskusjonen kommer til å handle om hvem av oss som er best til å finne argumenter, ikke om hva som måtte være "sant". Dermed skal jeg gi et klart og greit svar på spørsmålet ditt, etter beste evne. Så forlater jeg diskusjonen, så kan dere være enige om at jeg er idiotisk, og så kan dere fortsette som før.

Altså: Det suverent største rusproblemet i Norge dreier seg om alkohol. Jeg gidder ikke finne statistikk over sosiale og medisinske skadevirkninger av alkohol, men nøyer meg med å minne om at nordmenn over 15 år drikker i gjennomsnitt 8 liter ren alkohol i året. Alle kjenner til dette, og de fleste av oss kjenner noen som har fått ødelagt livet sitt av alkohol.

I en sånn situasjon er det for det første urimelig å gå ut fra at en selv er i stand til å se sitt eget alkoholkonsum på en objektiv måte. Vi vet at mange ikke gjør det, så hvorfor skal vi være noe unntak? Det betyr ikke at ingen av oss har et kontrollert og godt forhold til alkohol, men noen av oss har det ikke, og ser det likevel ikke. Likevel bruker vi oss selv som eksempel på at et gitt alkoholkonsum er normalt og bra.

Det er også ulogisk å promotere bruk av alkohol i et samfunn som er så til de grader er skadet av det. Likevel finner vi utallige argumenter for å snakke positivt om alkohol, samles for å konsumere alkohol og, bevisst eller ubevisst, utøve press mot dem som ikke drikker. Ikke engang et forum som skal handle om noe så lite rusrelatert som sykling, slipper unna skryt om øl og brennevin.

Alt dette gjør at jeg for min del innser at jeg er en del av problemet. Hva jeg vil eller ikke vil gjøre med det, har jeg ikke tenkt å dele her. At det innebærer å leve med en viss kognitiv dissonans, innrømmer jeg.

Vær så god. Skyt det ned og gå videre.

Redigert av lektorHaugen; 09/12/2015 10:52.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039772 09/12/2015 10:51
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Jeg regnet litt feil da jeg regnet vekt og ikke volum. Promillen blir 0.13.

Den er god

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039774 09/12/2015 10:54
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Alle tolkar heile tida. Du også.

Eg deler ditt ideal om klar og direkte tale, men iblant synest eg din måte å målbera dette idealet kjem i vegen for ein god diskusjon. Til dømes blir denne tråden mindre interessant dersom den skulle utvikla seg til å handla om hermeneutikk heller enn om problema knytt til bruk av alkohol. Det er ikkje mange eg vil seia det til, men du kunne kanskje ha hatt godt av nokre studiepoeng i moderne litteraturteori.

Re: Alkohol i jula? [Re: dagfink] #2039776 09/12/2015 10:58
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sorry. No burde eg ha styrt meg. Den siste setninga var unødvendig sarkastisk og lite konstruktiv.

Re: Alkohol i jula? [Re: lektorHaugen] #2039777 09/12/2015 11:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: lektorHaugen
Det kan du bare vite selv.

My point exactly - og akkurat derfor vil meg frabedt en hver påstand fra andre enn meg selv - med mindre man kan vise til konkrete eksempler der jeg demonstrerer dette.

Jeg er enig i mye av det du sier, så nær som at det er ulogisk å diskutere de positive siden ved alkohol. Det meste av det majoriteten bruker som et gode, kan misbrukes, inkludert terrengsykling. Jeg hadde en kompis i barndommen som ikke fikk lov til å spille vriåtter med argumentasjonen at mange spilte kort om penger og tapte store verdier. Det synes jeg er en god parallell til denne diskusjonen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: dagfink] #2039779 09/12/2015 11:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Alle tolkar heile tida. Du også.

Eg deler ditt ideal om klar og direkte tale, men iblant synest eg din måte å målbera dette idealet kjem i vegen for ein god diskusjon.

Og jeg synes at ikke-grunngitte påstander som skaper flere spørsmål enn svar, har akkurat samme effekten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039781 09/12/2015 11:03
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Oppklarande parallell. Da skal eg sanneleg takka ja til å bli med på lønnings-vriåtter neste gong det blir aktuelt!

Re: Alkohol i jula? [Re: dagfink] #2039783 09/12/2015 11:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Oppklarande parallell. Da skal eg sanneleg takka ja til å bli med på lønnings-vriåtter neste gong det blir aktuelt!

Hva med å spille "Gris" med ungene dine - og dermed introdusere gambling tidlig i oppveksten?

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039784 09/12/2015 11:06
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Synzygus

Å vise "ansvar" for andres manglende styringsevne for alkohol ved å knapt ha noe på bordet foran ungene fordi det skal være skadelig for dem er bare vås og et forsøk på å gjøre oss alle medskyldige og villige til å godta pol, taxfree og en solid skatteinntekt til staten.

For det første: Har du vore i Danmark og opplevd at det er ein skilnad frå Norge? Vanlegvis er eg svært skeptisk til offentleg regulering, men ein relativt restriktiv alkoholpolitikk fungerer – iallfall til ein viss grad.

Jepp, det er bare å se til Finland og de problemene de har med alkohol. Offentlig regulering er ikke nødvendigvis dumt. Syns folk det er dumt at narkotika er forbudt? Eller føler folk at frihetsfølelsen blir tråkka på ved at de ikke har lov å kjøre fortere enn 50 i tettbebygd strøk? Jeg er for frihet, men enkelte ting er det positivt å regulere for at samfunnet skal fungere best mulig.

Spørgsmålet er så om det handler om kultur eller regulering, kigger man på undersøgelser med andre lande der prøver at legalisere f.eks. canabis, som de har gjort i nogle stater i USA så taler resultatet nødvendigvis ikke for en regulering.

Man kan ikke bare sige, det er ikke reguleret I Finland de har store problemer, det er reguleret i Norge der er problemerne mindre, ergo er regulering for det bedste. Det er simpelthen for letkøbt.

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039786 09/12/2015 11:09
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg drikker når det skal være. Julaften, en tirsdag i November, en søndag ettermiddag eller den dagen Limoncelloen e.l mener de(n) er ferdig(e) og klar(e) til å smakes på. Beruset er det mange år siden jeg har vært.
Å vise "ansvar" for andres manglende styringsevne for alkohol ved å knapt ha noe på bordet foran ungene fordi det skal være skadelig for dem er bare vås og et forsøk på å gjøre oss alle medskyldige og villige til å godta pol, taxfree og en solid skatteinntekt til staten. Jentene mine er blitt "voksne" og de er og har vært særdeles sjeldent på fylla.

Så du mener det er vås å være medmenneskelig? Er det viktigere for deg å drikke alkohol enn å ta vare på folk rundt deg? Det koster meg ingenting å droppe å drikke alkohol, tvert imot så er det en god følelse.

På kollektivt nivå så mener jeg det er tull ja, og hva har det med medmenneskelighet å gjøre om jeg drikker foran ungene mine selv om naboen jeg ikke har noe med å gjøre ikke kan det uten at det ender i tragedie?
På individuelt nivå så hadde jeg sikkert gjort noen justeringer hvis jag hadde kjent noen sånne.....heldigvis (eller kanskje ikke tilfeldig) så gjør jeg ikke det og slipper den problemstillingen.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039790 09/12/2015 11:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er det viktigere for deg å drikke alkohol enn å ta vare på folk rundt deg? .

Dette er et tullespørsmål med håløse premisser. Det ene utelukker i mange tilfeller ikke det andre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039792 09/12/2015 11:14
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Raskall
Jeg nyter fremdeles øl ofte men da i alkoholfrie varianter. Om noen har tips om god, alkoholfri øl så er jeg åpen for forslag. ICON_SMILE
Nanny State fra BrewDog og Erdinger Alkoholfrei synes jeg er kjempegode alkoholfrie øl.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039794 09/12/2015 11:17
Tex Offline
Besatt
Besatt
Er det viktigere for deg å drikke alkohol enn å ta vare på folk rundt deg?

Hvis jeg må godta premisset i dette spørsmålet, så er dessverre svaret at alkoholen er viktigst for meg.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039799 09/12/2015 11:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Disclaimer: Dette er kun mine tanker og ikke dokumenterbart.

Klarer virkelig folk å se objektivt på eget alkoholinntak? De aller fleste jeg har møtt, med unntak av noen få, endrer, tro det eller ei, væremåte etter kun få enheter alkohol. For noen er dette sikkert positivt og for andre definitivt negativt. Verden vil jo bedras så hvorfor ikke bedra seg selv og....

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2039803 09/12/2015 11:35
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: sveinaa

Klarer virkelig folk å se objektivt på eget alkoholinntak? De aller fleste jeg har møtt, med unntak av noen få, endrer, tro det eller ei, væremåte etter kun få enheter alkohol. For noen er dette sikkert positivt og for andre definitivt negativt. Verden vil jo bedras så hvorfor ikke bedra seg selv og....

Og det er det som er hele mitt poeng i denne debatten. Selv om man tror man ikke endrer seg så skjer det en endring lenge før man kjenner det selv. Er ungene trygge også på "to enhets"-forelderen så må man for all del kose seg når man måtte ønske. Men blod er ekstremt tjukt og barn vil ofte si "Det går bra" selv etter å ha støttet en sliten mor/far til sengs.

Sånn sett er det bedre å kose seg med 1-2 enheter hver lørdagskveld og selskapelighet enn å bare tradisjonsdrikke til jul. For forutsigbarheten er det som gjør at barn føler seg trygge.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2039811 09/12/2015 11:45
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raskall

Og det er det som er hele mitt poeng i denne debatten. Selv om man tror man ikke endrer seg så skjer det en endring lenge før man kjenner det selv. Er ungene trygge også på "to enhets"-forelderen så må man for all del kose seg når man måtte ønske. Men blod er ekstremt tjukt og barn vil ofte si "Det går bra" selv etter å ha støttet en sliten mor/far til sengs.

Sånn sett er det bedre å kose seg med 1-2 enheter hver lørdagskveld og selskapelighet enn å bare tradisjonsdrikke til jul. For forutsigbarheten er det som gjør at barn føler seg trygge.

Det var akkurat det jeg tenkte når ungene var små også. Jeg bare la til et par tre dager i uka for å være helt sikker ICON_LAUGH

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2039814 09/12/2015 11:53
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

Dette er jo langt fra unikt for alkoholinntak, mye av det samme gjelder for blant annet aggresjonsproblemer, stress, sjalusi osv...

Kall meg naiv, men all den tid jeg hadde bommet helt på min vurdering av meg selv etter en halv flaske vin hadde jeg forventet at mine gode venner, familie osv. hadde sagt det til meg, om ikke mer enn indirekte ved å ikke servere alkohol etc. i gitte situasjoner. Når min kone uoppfordet serverer meg en øl til fredagspizzaen med barna tilstede legger jeg til grunn at heller ikke hun syns jeg blir en dårlig far av denne ølen.

Re: Alkohol i jula? [Re: sanouka] #2039815 09/12/2015 11:54
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg er ikke noe avholdsmenneske jeg. Heller ikke manisk på å unngå alkohol sammen med barn. Det har bare blitt naturlig med den slags type kos litt senere på kvelden enn ved middag. Har dessverre blitt lite god IPA foran boxen i år grunnet et manisk vekt hysteri. Skal uansett på polet for å kjøpe litt inn til julen. Nydelig med en smakfull IPA eller tre etter en god intervalløkt ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2039817 09/12/2015 11:56
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Har dessverre blitt lite god IPA foran boxen i år grunnet et manisk vekt hysteri.

Jeg tror foreldrenes vekthysteri er mer skadelig for barn enn alkoholinntaket. Sånn apropos.

Anonym5
Re: Alkohol i jula? [Re: kjasmas] #2039818 09/12/2015 11:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: kjasmas
Kall meg naiv, men all den tid jeg hadde bommet helt på min vurdering av meg selv etter en halv flaske vin hadde jeg forventet at mine gode venner, familie osv. hadde sagt det til meg, om ikke mer enn indirekte ved å ikke servere alkohol etc. i gitte situasjoner. Når min kone uoppfordet serverer meg en øl til fredagspizzaen med barna tilstede legger jeg til grunn at heller ikke hun syns jeg blir en dårlig far av denne ølen.

At man objektivt kan vurdere hvordan man blir påvirket av alkohol trenger vel ikke bety at man drikker alt for mye og/eller blir en drittsekk når man drikker? Kona di merker kanskje ikke noen forskjell på deg etter denne ølen, og kanskje ikke ungene heller. Ikke før du raper øl på en av dem når du kysser dem god natt ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: kjasmas] #2039819 09/12/2015 11:57
sveinaa Offline
More than words
More than words

Dette er jo langt fra unikt for alkoholinntak, mye av det samme gjelder for blant annet aggresjonsproblemer, stress, sjalusi osv...

Jeg har da ikke vært frempå og sagt at du ikke tåler alkohol.

Men jeg ble litt nysgjerrig. Tar dere bort smør og annet fett eller sukkerholdig pålegg eller kanskje sløyfer sausen til middag når dere har besøk av en/ei som er litt rund rundt magen (eller lar dere denne vurdere selv hva han/hun vil forsyne seg med)?

Redigert av sveinaa; 09/12/2015 12:00.

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2039820 09/12/2015 11:58
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Bishop007

Man kan ikke bare sige, det er ikke reguleret I Finland de har store problemer, det er reguleret i Norge der er problemerne mindre, ergo er regulering for det bedste. Det er simpelthen for letkøbt.

Enig, men faktum er at Finland reduserte avgiftene i 2004 og opplevde større alkoholrelaterte problem i etterkant.

Billig sprit gir flere problemer

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039823 09/12/2015 12:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Bishop007

Enig, men faktum er at Finland reduserte avgiftene i 2004 og opplevde større alkoholrelaterte problem i etterkant.

Billig sprit gir flere problemer

Det er vel ikke sånn at noen tror man ikke finner alkoholrelaterte problemer i Danmark?

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2039828 09/12/2015 12:05
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg har da ikke vært frempå og sagt at du ikke tåler alkohol.

Tar dere bort smør og annet fett eller sukkerholdig pålegg eller kanskje sløyfer sausen til middag når dere har besøk av en/ei som er litt rund rundt magen (eller lar dere denne vurdere selv hva han/hun vil forsyne seg med)?

Jeg har da heller ikke vært frempå og sagt at du har sagt at jeg ikke tåler alkohol ICON_SMILE

Nei, vi serverer det vi har lyst til å servere når vi har folk på middagsbesøk. Dog, har noen allergier eller misliker enkelte mattyper tar vi hensyn til dette. Jeg ser for øvrig ingen god sammenligning mellom disse to temaene.

Hadde jeg for eksempel hatt en onkel som hadde aggresjonsproblemer og ble høylytt provosert av å diskutere innvandringspolitikk hadde jeg derimot ikke innledet denne diskusjonen over en koselig middag med barn tilstede.

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym5] #2039830 09/12/2015 12:05
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
Har dessverre blitt lite god IPA foran boxen i år grunnet et manisk vekt hysteri.

Jeg tror foreldrenes vekthysteri er mer skadelig for barn enn alkoholinntaket. Sånn apropos.

Jeg er ikke uenig så fremt alkoholinntaket er moderat. Heldigvis misjonerer jeg ikke at lav vekt er det eneste riktige hjemme.

Re: Alkohol i jula? [Re: kjasmas] #2039831 09/12/2015 12:09
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei, vi serverer det vi har lyst til å servere når vi har folk på middagsbesøk. Dog, har noen allergier eller misliker enkelte mattyper tar vi hensyn til dette. Jeg ser for øvrig ingen god sammenligning mellom disse to temaene.

Godt. Da slipper i alle fall alkoholikeren å få skjenket øl til maten ICON_SMILE

Fra spøk til alvor. De aller fleste kjenner vel en eller ei som ikke tåler alkohol så veldig godt. Dette setter sjelden premissene for alkoholinntaket til de andre i samme selskap...

Re: Alkohol i jula? [Re: sanouka] #2039832 09/12/2015 12:09
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg drikker når det skal være. Julaften, en tirsdag i November, en søndag ettermiddag eller den dagen Limoncelloen e.l mener de(n) er ferdig(e) og klar(e) til å smakes på. Beruset er det mange år siden jeg har vært.
Å vise "ansvar" for andres manglende styringsevne for alkohol ved å knapt ha noe på bordet foran ungene fordi det skal være skadelig for dem er bare vås og et forsøk på å gjøre oss alle medskyldige og villige til å godta pol, taxfree og en solid skatteinntekt til staten. Jentene mine er blitt "voksne" og de er og har vært særdeles sjeldent på fylla.

Så du mener det er vås å være medmenneskelig? Er det viktigere for deg å drikke alkohol enn å ta vare på folk rundt deg? Det koster meg ingenting å droppe å drikke alkohol, tvert imot så er det en god følelse.

På kollektivt nivå så mener jeg det er tull ja, og hva har det med medmenneskelighet å gjøre om jeg drikker foran ungene mine selv om naboen jeg ikke har noe med å gjøre ikke kan det uten at det ender i tragedie?
På individuelt nivå så hadde jeg sikkert gjort noen justeringer hvis jag hadde kjent noen sånne.....heldigvis (eller kanskje ikke tilfeldig) så gjør jeg ikke det og slipper den problemstillingen.

Som jeg har nevnt flere ganger så er det et problem i samfunnet at alkohol er normalisert, mens avholds er unormalt. Det er et usynlig drikkepress i samfunnet når "alle" drikker og det er dermed vanskeligere å si nei. For noen er kanskje ikke det å si nei engang et alternativ. Alle drikker jo, det er bare slik det er. At du kaller det vås at jeg avstår fra å drikke alkohol blandt annet fordi jeg ønsker å være en del av en motkultur syns jeg er tåpelig.

Re: Alkohol i jula? [Re: Øyvind V] #2039833 09/12/2015 12:11
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V

At man objektivt kan vurdere hvordan man blir påvirket av alkohol trenger vel ikke bety at man drikker alt for mye og/eller blir en drittsekk når man drikker? Kona di merker kanskje ikke noen forskjell på deg etter denne ølen, og kanskje ikke ungene heller. Ikke før du raper øl på en av dem når du kysser dem god natt ICON_SMILE

Så lenge det ikke er noen negative assosiasjoner med denne ølrapen blir det ikke litt det samme som om jeg har spist hvitløk til lunsj? ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039834 09/12/2015 12:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
At du kaller det vås at jeg avstår fra å drikke alkohol blandt annet fordi jeg ønsker å være en del av en motkultur syns jeg er tåpelig.

Nå tror jeg leseforståelsen din svikter. Det er ingen som kaller det vås at du er en del av en motkultur. Vi kaller det vås at du inndirekte påstår at andres valg om IKKE å avstår fra alkohol er ensbetydene med å ikke bry seg om dem rundt seg.

- Robert Green Ingersoll
Side 4 av 22 1 2 3 4 5 6 21 22

Moderator  support