Alkohol i jula?
|
Alkohol i jula?
08/12/2015 12:20
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvordan er drikkevanene til forumfolket. Er jo en del folk her inne som er glad i god drikke, meg selv innberegnet. Er jo mye kampanjer nå for å unngå at folk skal drikke seg drita sammen med ungene men jeg føler kanskje de er litt vel "juvente"...Med det mener jeg at de fremstiller det som om det er alt eller ingenting. Selv tar jeg gjerne et glass vin eller øl samt akevitt til maten, men jeg drikker aldri så mye at jeg blir synlig beruset foran ungene. Jeg ser ikke noe problem med akkurat det, men jeg skjønner jo at i husstander der det er alkoholproblemer kan være problematisk med at ei øl fort blir ei øl for mye. Men i slike tilfeller så ser jeg ikke helt for meg at dette er noe som begrenser seg til å kun gjelde jula...
Kjør debatt!
|
|
|
Re: Alkohol i jula?
[Re: H.Iversen]
08/12/2015 12:37
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Klart man har god drikke til god mat !
Flatfyll klarer jeg å styre klar av og ungene, hmm - ungdommene i huset,fillern - ny rettelse, neste generasjon har ikke vondt av å ha alkohol på bordet
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
08/12/2015 12:38
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mangler nyanser, synes jeg. Jeg drikker med barnet mitt tilstede, men jeg sørger for å holde meg relativt upåvirket, dvs svært få enheter som gir god smak. Totalavholds rundt barn tror jeg ikke fører noe godt med seg. Et "sunt" forhold til alkohol viser at det ikke er enten eller, men at det går å kose seg med en øl eller to uten at man blir "en annen" i barns øyne. Dessverre er det (for) mange som ikke helt skjønner begrensninger/har absurd lav toleranse.
|
|
|
08/12/2015 12:38
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kjører påtvunget totalavhold pga medisin. Litt kjipt å ha 60 liter øl stående, det positive er at da er jeg ferdig med julegavene 
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/12/2015 12:44
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mangler nyanser, synes jeg. Jeg drikker med barnet mitt tilstede, men jeg sørger for å holde meg relativt upåvirket, dvs svært få enheter som gir god smak. Totalavholds rundt barn tror jeg ikke fører noe godt med seg. Et "sunt" forhold til alkohol viser at det ikke er enten eller, men at det går å kose seg med en øl eller to uten at man blir "en annen" i barns øyne. Dessverre er det (for) mange som ikke helt skjønner begrensninger/har absurd lav toleranse. Enig, men det blei jækla vanskelig å få frem nyanser i en undersøkelse derfor spurte jeg om debatt.
|
|
|
08/12/2015 12:57
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Minsta på 4 mnd blir helt vill og prøver å ta boksen og spise den dersom jeg jekker en øl, så det prøver jeg å unngå :-)
Men alvor: Som alle andre dager i året, er også alkohol i jula forbeholdt kveldstid. Evt sene middager. Men siden jeg ikke kan fordra å drikke vin, øl eller annet slikt til mat så blir det til at øl og whisky inntas senere på kvelden, og da etter at barna har lagt seg.
Men jeg sitter ikke på en høy hest, så jeg synes forøvrig at det bør være helt ok å ta ETT glass vin eller ETT glass øl til middagen. Ut over det burde det ikke være bvehov for mer. Da drikker man ikke for smaken, men for virkningen, og det skal man ikke gjør sammen med barna :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
08/12/2015 12:59
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Mangler nyanser, synes jeg. Jeg drikker med barnet mitt tilstede, men jeg sørger for å holde meg relativt upåvirket, dvs svært få enheter som gir god smak. Totalavholds rundt barn tror jeg ikke fører noe godt med seg. Et "sunt" forhold til alkohol viser at det ikke er enten eller, men at det går å kose seg med en øl eller to uten at man blir "en annen" i barns øyne. Dessverre er det (for) mange som ikke helt skjønner begrensninger/har absurd lav toleranse. +1
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
08/12/2015 13:04
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
... Et "sunt" forhold til alkohol viser at det ikke er enten eller, men at det går å kose seg med en øl eller to uten at man blir "en annen" i barns øyne.... Baronen oppsummerer på en veldig bra måte min egen holdning til dette. Men det er såklart viktig at man er bevist sin egen toleranse og styrer etter dette.
Redigert av Stefan77; 08/12/2015 13:04.
- Stefan
|
|
|
08/12/2015 13:05
|
Flex
Veteran
|
Veteran
I utgangspunktet har jeg ingen problemer med å ta en øl eller to med ungene til stede, men på den annen side så ser jeg ikke helt poenget. Alkohol er ikke SÅ godt, og det fins mange alternativer.
|
|
|
[Re: Flex]
08/12/2015 13:07
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I Alkohol er ikke SÅ godt, og det fins mange alternativer. Nei, ren alkohol smaker balle, og de fleste dropper nok hjemmebrent 96% før de begynner å barbere seg :-) Men øl KAN jo smake ganske godt da :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
08/12/2015 13:22
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Det eneste jeg drikker udover alkohol er vand og kaffe. Jeg er vokset fra sodanvand o lign... Og til maden er det eneste alternativ til alkohol vand. Sodavand har aldrig gjort noget godt for smagsoplevelsen af den gode mad.
Jeg er ganske enig med TS, en Øl eller et glas vin foran børnene skader ikke.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
08/12/2015 13:33
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Men øl KAN jo smake ganske godt da :-) Sant nok. Jeg er ikke helt her. Og det blir nok kanskje så jeg smaker på noen juleøl. Men tviler på at det blir hjemme.
|
|
|
08/12/2015 13:36
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
... Men jeg sitter ikke på en høy hest, så jeg synes forøvrig at det bør være helt ok å ta ETT glass vin eller ETT glass øl til middagen. Ut over det burde det ikke være bvehov for mer. Da drikker man ikke for smaken, men for virkningen, og det skal man ikke gjør sammen med barna :-) Nå synes jeg du bør komme deg ned fra ditt lave esel ;-) Synes du er veldig generaliserende. En flaske (1. glass per pers) per rett - av og til mindre (1 glass for 2 retter). Middager hos oss tar fort noen timer - da synes jeg 1. glass kan bli litt lite. Nyttårsmiddagen er årets høydepunkt. I fjor: 1. Lune Østers med hjemmelaget faux-caviar 2. Kongekrabbe og kålchips med krabbe-emulsjon 3. noe hvit fisk med 4. Bresse-kyllling med trøffel++ 5 Ost 6. Dessert Synes å huske at vi startet med champagne, riesling fra alsace, før vi gikk over til hvit burgunder Vin hever smaken på maten, og er en del av menyen... 4-åringen og kjørende gjester får selvsagt alkoholfrie alternativ. Stort sett hjemmelaget limmonade, god eplejus - av og til blandet med bær. Seansen tar 3 timer eller mer. 2.5 glass...
|
|
|
08/12/2015 13:43
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det viktigste er kanskje at barna ikke får inntrykk av at det er hiv og hoi i heimen og at far og mor er skikkelig rare.
Derfor kan man kanskje passe på å ha et forholdsvis bra alkoholkonsum hele året, slik at jul og nyttår ikke blir så uvante hendelser for barna :-D
|
|
|
08/12/2015 13:51
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det viktigste er kanskje at barna ikke får inntrykk av at det er hiv og hoi i heimen og at far og mor er skikkelig rare.
Derfor kan man kanskje passe på å ha et forholdsvis bra alkoholkonsum hele året, slik at jul og nyttår ikke blir så uvante hendelser for barna :-D Jeg nyter god drikke både til og etter maten. Har alltid gjort det, og kommer til å fortsette med det - ikke bare til jul, men når jeg føler for det. Med måte, i alle fall i følge min egen definisjon, men jeg utelukker ikke at ungene mine har oppfattet meg som blidere enn vanlig fra tid til annen. Nå er ungene store, og har nok vært temmelig "rare" ved en del anledninger selv...
|
|
|
08/12/2015 14:09
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Er det bare de med (små) barn som kan svare?
|
|
|
08/12/2015 14:19
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Barn under 18 i alle fall.
|
|
|
08/12/2015 14:20
|
perbl
More than words
|
More than words
Nå er det vel påvist til det kjedsommelige at folk er notorisk upålitelige når det gjelder å vurdere egen berusningsgrad, selv om mange sikkert klarer det greit nok.
Per B.
|
|
|
08/12/2015 14:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I min familie har alltid foreldrene mine, besteforeldre osv kost seg med vin, akevitt og øl til maten i godt selskap, om det er jul, bursdager eller påske. Nå som jeg og mine søsken har vokst til gjør vi også som dem, kan nyte en god øl eller vin til maten med barn tilstede uten at man skal drikke seg rapegal av den grunn. Jeg har ingen fæle minner fra min barndom i forbindelse med alkohol, og jeg må si meg enig med Baronen sin oppsummering.
At noen sliter med å beherske seg, eller ikke klarer å styre sitt inntak, er det vel ingen tvil om. Men jeg er for et sunt forhold til alkohol, i stedet for at det skal være en "oioi kjempeskummelt" greie.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
08/12/2015 14:53
|
Raskall
More than words
|
More than words
Mine 10 øre:
Det er en hårfin balansegang. Som barn merker man at foreldrene forandrer seg fra de griper tak i flaska uten å ha tatt en eneste slurk. Men dette trenger ikke å være en dårlig ting. Jeg er sikker på at mange klarer fint å balansere dette slik at barna bare synes det er hyggelig at mor og far er litt ekstra glade. Så sant det er unntaket og at fornuften er tilsnakkelig.
Problemet er at det er nok med én alkohol-relatert hendelse for at barn skal synes det blir ubehagelig og utrygt. Denne hendelsen kan være at de har sett nabo-faren komme snydens hjem fra julebord. Da kan fort utryggheten ha satt seg i ryggmargen på ungene og det som i fjor var en hyggelig opplevelse kan med nøyaktig samme hendelsesforløp bli ubehagelig og utrygt. "Jeg håper ikke pappa blir like full som faren til Espen i nabohuset".
Et annet scenario er om f. eks. enslige onkel Frank som er på besøk i år får i seg en akevitt(-flaske) for mye. Selv om foreldrene har balanse har de sett at en nær omsorgsperson blir ufin, brautete og ubehagelig i fylla. Da kan frykten om at mor og far kan bli sånn sitte plantet i ryggmargen.
Jula er barnas høytid. Drikk god drikke på julebordet uten unga til stede og kryp til sengs etter at unga har lagt seg. La de ha trygge, glade og stabile voksne rundt seg på årets desiderte høydepunkt.
Hilsen en som har opplevd samtlige av ovennevnte situasjoner (og flere til) i barndommen.
Men jeg har kanskje blitt litt juvente på mine gamle dager.
|
|
|
08/12/2015 15:01
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg er oppvokst i ett hjem hvor faren min tok seg en Brigg på julaften og ikke noe mer. Uten at jeg noen gang har blitt veldig advart mot alkohol men har fått lov å finne ut av det selv, må jeg faktisk si at jeg er blitt slik selv. Veldig lite alkohol i vårt hjem. Og i julen har hverken vi eller svigerfamilie noe alkohol i huset. Og synes noe annet ville vært rart. Er ikke totalavholds og kan gjerne ta en øl eller to i godt lag med jobben feks.
|
|
|
08/12/2015 16:06
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Først; jeg har all respekt for folk som tar seg et glass til maten. Selv er jeg totalavholds av den enkle grunn at alkohol er et av de største samfunnsproblemene vi har i dette landet, og jeg ønsker ikke å være en del av det problemet. Hvor mange ekteskap/parforhold, familier, arbeidsforhold osv har ikke blitt ødelagt på grunn av alkohol? Alkohol har etter min mening blitt alt for normalisert i samfunnet og nesten uansett hva som skal feires skal liksom alkoholen være med. En merker det med en gang en er i lag der det drikkes alkohol, det ofte et stort drikkepress og en må forklare seg for hvorfor en ikke drikker som om en var en skikkelig raring. Snu på det, hvorfor drikker du? Om du må ha alkohol for å ha det gøy, søk hjelp. Seriøst! Jeg har hørt om folk som har latt være å komme i bryllup fordi det ikke serveres alkohol der, de vet ikke hvordan de skal opptre i en sosial setting uten alkohol. Om du drikker for smakens skyld, greit nok. Jeg gjør ikke det og både mat og drikke smaker likevel  Drikker du for å bli full? Jeg håper noen her kan gi meg en god forklaring på hvorfor de drikker seg fulle, for akkurat det skjønner jeg ikke. Fulle folk er noe av det tåpeligste jeg ser.
|
|
|
[Re: Synzygus]
08/12/2015 16:44
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Det mest fornuftige i nesten alle situasjonar er å drikkja mindre eller ingen alkohol. Alkoholen er eit enormt helseproblem – og eit problem for mange fleire enn vi vanlegvis ser for oss. Men livet er fullt av ufornuft; ja, eg vil faktisk seia at det er ufornuft som gjer at fleirtalet av menneska ønskjer å tvinga livet på nye generasjonar. Kva som er så forlokkande med å drikkja seg full? – Rus er deilig flukt, og omfanget vitnar om at den sobre, medvitne eksistensen er langt dårlegare enn optimistane skal ha det til.
|
|
|
[Re: dagfink]
08/12/2015 16:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det mest fornuftige i nesten alle situasjonar er å drikkja mindre eller ingen alkohol. Alkoholen er eit enormt helseproblem – og eit problem for mange fleire enn vi vanlegvis ser for oss. Men livet er fullt av ufornuft; ja, eg vil faktisk seia at det er ufornuft som gjer at fleirtalet av menneska ønskjer å tvinga livet på nye generasjonar. Kva som er så forlokkande med å drikkja seg full? – Rus er deilig flukt, og omfanget vitnar om at den sobre, medvitne eksistensen er langt dårlegare enn optimistane skal ha det til. Det virker som du setter likhetstegn mellom det å drikke alkohol og det å drikke seg full.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/12/2015 16:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
For meg er alkoholholdige drikker en viktig del av smaksopplevelsen av god mat, så her drikkes alkohol til maten fredag, lørdag og ved festlige anledninger. Eldstemann førte holdningene med smak fremfor rus videre ved å ha med seg dyrt poløl på fest da han fylte atten og drakk heller mindre enn kompisene som bælmet Pokal.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/12/2015 17:24
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Det mest fornuftige i nesten alle situasjonar er å drikkja mindre eller ingen alkohol. Alkoholen er eit enormt helseproblem – og eit problem for mange fleire enn vi vanlegvis ser for oss. Men livet er fullt av ufornuft; ja, eg vil faktisk seia at det er ufornuft som gjer at fleirtalet av menneska ønskjer å tvinga livet på nye generasjonar. Kva som er så forlokkande med å drikkja seg full? – Rus er deilig flukt, og omfanget vitnar om at den sobre, medvitne eksistensen er langt dårlegare enn optimistane skal ha det til. Det virker som du setter likhetstegn mellom det å drikke alkohol og det å drikke seg full. På ingen måte. Kor tar du det ifrå?
|
|
|
08/12/2015 18:01
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Derfor kan man kanskje passe på å ha et forholdsvis bra alkoholkonsum hele året, slik at jul og nyttår ikke blir så uvante hendelser for barna :-D Barna mine gir inntrykk av at jeg er skikkelig rar Derfor kan jeg også passe på å ha et forholdsvis bra alkoholkonsum hele året, slik at jul og nyttår ikke blir så uvante hendelser for barna Fint at det er fler enn meg som er i den situasjonen 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
08/12/2015 18:06
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen alkohol i det daglige med barn til stede. Kun når vi har gjester. Men om kvelden etter legging kan vi godt dele en flaske vin.
|
|
|
[Re: Synzygus]
08/12/2015 18:23
|
Simtf
Entusiast
|
Entusiast
Du har respekt for de som tar seg et glass til maten sier du. Vil det si at du ikke har respekt for de som av og til drikker mere.
Har du alltid vært totalavholds...?
|
|
|
08/12/2015 18:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg trur ikke det er skadelig for unger å vokse opp med litt alkohol rundt seg. Fyll er selvsagt ikke bra, men å se at det går ann å kose seg med Alkohol uten å bli drita trur jeg bare er bra.
Fra min oppvekst så var det hvertfall ikke de som kom fra hjem hvor det ble drukket alkohol som var værst til å drikke selv.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|