Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
|
Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
#2039184
08/12/2015 08:38
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
http://www.dagbladet.no/2015/12/08/sport...ersen/42288914/Så på TV igår at Henrik Kristoffersen har fått et påbygg på skiene hans som skal hjelpe til med å holde kantgrepet bedre. Hva er dette? Er det rett og slett en hydraulisk demper som skal hindre udempede svingninger/klapring i skiene? Virker fornuftig i mitt ingeniørhode, men jeg er jo elkraftingeniør da. Noen med mere knowhow enn meg både på demperteknologi og ski som ønsker å drodle litt omkring dette?
- Stefan
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039190
08/12/2015 08:44
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Jeg har ikke peiling på hva han har på skiene, men jeg har et par Salomon Crossmax-ski som har lignende pinner på skiene. Mye kortere, men likevel... De var der for å stive av og dempe vibrasjoner i skia, så kanskje de har dratt frem gammel kunnskap og prøver på nytt?
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Øyvind V]
#2039195
08/12/2015 08:49
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Her er et bilde. Den dingsen foran bindinga ligner mer enn bare litt på bakdemperen på sykkelen min.
Redigert av Stefan77; 08/12/2015 08:51.
- Stefan
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039198
08/12/2015 08:58
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Er det rett og slett en hydraulisk demper som skal hindre udempede svingninger/klapring i skiene? Virker fornuftig i mitt ingeniørhode, men jeg er jo elkraftingeniør da. Noen med mere knowhow enn meg både på demperteknologi og ski som ønsker å drodle litt omkring dette? Jeg er heller ikke mekanikkingeniør, men for meg virker beskrivelsen din helt riktig. Dette har samme funksjon som resistans i en RLC-svingekrets, å dissipere energi fra oscillasjonene slik at de stopper. Stengene på skiene hans påvirker ikke de lavfrekvente bøyningene, noe som ville skjedd dersom man bare gjorde skiene stivere. Denne innretningen lar skiene forme seg etter svingen som de skal, samtidig som de høyfrekvente bøyningene (blafring) dempes.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039370
08/12/2015 13:16
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 50
Espen_ka
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 50 |
Den perfekte skien har meget høy vridningstivhet(torsjon), og bøyer seg kun i lengderetning. Klarer ikke helt å se hvordan denne demperen skal påvirke dette med sitt smale festepunkt forran på skien. Her finnes kanskje rom for versjon 2.0 med både vibrasjonsdemping og økt motstand mot torsjon.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039389
08/12/2015 13:56
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329 |
Bare ren gjettning, men vil tro demperen tillater å bruke mykere ski uten at det blir problemer med "blafring". Noe som sikkert kan være en fordel på visse kombinasjoner av snøforhold og tyngde på utøver?
Ellers er det mulig kantgrepet rett og slett økes med "aktiv" oljedemping, i likhet med hjulgrep, siden slag absorberes bedre, og gjør at skien beholder bakkekontakten i større grad.
Redigert av tech8; 08/12/2015 14:02.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: tech8]
#2039392
08/12/2015 14:04
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084 |
Neste år kommer de med demping bak også - fulldempede ski! For ikke å si 2017, med elektronisk av/på knapp på stavhåndtaket.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Kjesk]
#2039405
08/12/2015 14:41
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329 |
Jepp, og i 2018 kommer de nye demperne med strømgenerende funksjon (som utvikles til el- og hybridbil-industrien) til skimarkedet, og brukes her til å drive varmeelement i støvlene.
Redigert av tech8; 08/12/2015 14:43.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039489
08/12/2015 18:50
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402 |
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: GeirK]
#2039561
08/12/2015 21:34
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 231
Nire
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 231 |
Er det rett og slett en hydraulisk demper som skal hindre udempede svingninger/klapring i skiene? Virker fornuftig i mitt ingeniørhode, men jeg er jo elkraftingeniør da. Noen med mere knowhow enn meg både på demperteknologi og ski som ønsker å drodle litt omkring dette? Jeg er heller ikke mekanikkingeniør, men for meg virker beskrivelsen din helt riktig. Dette har samme funksjon som resistans i en RLC-svingekrets, å dissipere energi fra oscillasjonene slik at de stopper. Stengene på skiene hans påvirker ikke de lavfrekvente bøyningene, noe som ville skjedd dersom man bare gjorde skiene stivere. Denne innretningen lar skiene forme seg etter svingen som de skal, samtidig som de høyfrekvente bøyningene (blafring) dempes. .. og jeg er i hvert fall ikke ingeniør, men jeg lurer også. Vil denne demperen presse framskia ned med en gang den blir dyttet opp av en ujevnhet? Det minner meg i så fall ganske lite om en demper på sykkel som etter min oppfatning bruker lang tid på å rette seg opp. En slik treghet ville etter min forståelse være katastrofal fordi en framski som ikke kommer tilbake til snøen så fort som mulig ikke kan bidra til å skape tilstrekkelig krapp svingradius. Det må vel være mye verre enn vibrasjoner i en ski som raskt kommer tilbake til snøen. Ut fra min (sikkert sviktende) logikk ville jeg tro en demper må formes så returbevegelsen skjer uten forsinkelse. ...hjelp! Nå er jeg langt ute på tynn is. Bekymringer for om ikke dette vil endre tyngdepunkt over skia får vente.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039566
08/12/2015 21:46
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620
chili
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620 |
han nerder seg vel grønn på å justere high/low speed rebound/compression før hvert renn, tror du ikke..?
NOTS Vern om terrengsykling
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039569
08/12/2015 21:57
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 393
Chillpadde
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 393 |
Med en demperanordning vil skien fungere som et helt basic masse-fjær-demper-system. Google for mer utdypende forklaring, men enkelt fortalt har du da en fjær (skien), en last hengende i fjæren (utøveren) og en dempende mekanisme for å motvirke svingninger (demperen). Skien vil ikke bli trykket ned i snøen med en gang den får et slag, men svingninger som oppstår vil dempes raskt og man vil nok kunne unngå at skiene "slår" for mye når de isete løypene blir rufsete og farten er høy. Mer kontroll og mindre energi sløst vekk på å kontrollere ski. Høres jo genialt ut, men er noe sånt regulert av FIS..?
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Chillpadde]
#2039592
08/12/2015 22:58
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 231
Nire
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 231 |
han nerder seg vel grønn på å justere high/low speed rebound/compression før hvert renn, tror du ikke..? Garantert! Føler meg allerede nerdete som går inn på dette. Med en demperanordning vil skien fungere som et helt basic masse-fjær-demper-system. Google for mer utdypende forklaring, men enkelt fortalt har du da en fjær (skien), en last hengende i fjæren (utøveren) og en dempende mekanisme for å motvirke svingninger (demperen). Skien vil ikke bli trykket ned i snøen med en gang den får et slag, men svingninger som oppstår vil dempes raskt og man vil nok kunne unngå at skiene "slår" for mye når de isete løypene blir rufsete og farten er høy. Mer kontroll og mindre energi sløst vekk på å kontrollere ski. Høres jo genialt ut, men er noe sånt regulert av FIS..? Hmmm. Jeg hadde trodd anordningen hans skulle inneholde både fjær og demping, men dette er tydeligvis ganske utilgjengelig for meg.. Igjen er vel spørsmålet mitt om ikke retur er viktigst. God demping påvirker vel returtiden? FIS har forøvrig ingen bestemmelser mot dempingen, reguleringen går mer på innsving, bredde og høyde under foten.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039640
09/12/2015 08:14
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148 |
Er dette brukt i renn eller trening? [Red: ser at jeg må lese alt...renn] Kan tenkes at det er en mekanisme som benyttes til å sjekke ut effekten av forskjellige rocker-curver. Teste skien med litt mer rocker? Stram inn litt... Litt mer spenn - skru litt ut. Hva som skjer må selvsagt registreres - kanskje det er kun registreringen som hensikten? Husker da Rossignol kom med VAS - skiene ble klassikere, og var merkbart mye bedre enn forgjengerne.. Det første som skjedde var har skiene som ble designet som slalomski, faktisk ble storslalom-skiene.... Relatert: https://www.youtube.com/watch?v=htKZnko-S28 Skiene mine har denne greia - tenker at det er ren humbug.
Redigert av hilmer; 09/12/2015 08:17.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: hilmer]
#2039648
09/12/2015 08:18
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Er det i det hele tatt rocker på racingski? Jeg ville tro at man trenger så mye kontaktareal med snøen som man bare får til.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: GeirK]
#2039659
09/12/2015 08:27
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504 |
Er det i det hele tatt rocker på racingski? Jeg ville tro at man trenger så mye kontaktareal med snøen som man bare får til.
Litt usikker mht racingski, men carvingski kommer med rocker (snill), feks Spitfireskiene til Nordica og K2 sine (noen modeller iallefall) bakkeski. Har kanskje et inntrykk er at det mer i "intermediate" klassen de lager disse modellene, hadde selv mellom skiene i Spitefire med rocker. Teorien er vel at liten rocker gjør de litt mer allround når det blir ujevne forhold/lett oppkjørt + lekenhet. Mao ikke racing.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: hilmer]
#2039685
09/12/2015 09:00
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Har du sett! Da lærte jeg noe nytt. Takk!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Chillpadde]
#2039696
09/12/2015 09:10
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
men er noe sånt regulert av FIS..? http://www.fis-ski.com/mm/Document/docum...ean_Neutral.pdf2.1 Anti-vibration platesAnti-vibration plates can be mounted if the follow ing conditions are takeninto consideration: 2.1.1 Width of ski surfaceThe width of the plates must not exceed the width of the ski surface. 2.1.2 Maximum heightMaximum height (distance between the bottom of the running surface of the ski and the ski boot sole) for all categories is 50 mm (Ladies, Men and Children's).
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2039773
09/12/2015 10:53
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Ser ut som noe som demper vibrasjoner/slag mot tuppene. I teorien så gir jo det renere skjær. Kan godt hende at det er noen tideler å hente.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Knirkekne]
#2039787
09/12/2015 11:09
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
men er noe sånt regulert av FIS..? http://www.fis-ski.com/mm/Document/docum...ean_Neutral.pdf2.1 Anti-vibration platesAnti-vibration plates can be mounted if the follow ing conditions are takeninto consideration: 2.1.1 Width of ski surfaceThe width of the plates must not exceed the width of the ski surface. 2.1.2 Maximum heightMaximum height (distance between the bottom of the running surface of the ski and the ski boot sole) for all categories is 50 mm (Ladies, Men and Children's). Disse sitter vel mellom ski og binding?
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2040343
10/12/2015 18:04
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 38
fazerfreak
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 38 |
Tja, tenker dei kanskje registrerar forhold ski/sko - stivhet/flex i Race-situasjon for å kunne sammenligne med trening siden Henrik seie dei ikkje skal bruka da neste gang ?. På forholdet mellom løpar, ski og sko er det kanskje noko å henta og race/trening sammenlingning vil da kunne være verdifull informasjon.
Våger å tru dette selv om WC løpere nok e ganske gode med tilbakemeldingar så kan en med teknologi få "forbedre utbytte" av følelsen til løperen ?
Mine 2 gram med Betamix :-)
--------------------------- Insta :http://instagram.com/tommylidal sykkler: Hardrocx Camblium Mean Ed. 98Ž (refreshed) Specialized Big Hit fsr1 08Ž IronHorse Sunday wc 08 Hardrocx X5 (refreshed)
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2040347
10/12/2015 18:34
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182 |
Denne løsningen vil vel gjøre at skia i utgangspunktet beveger/bøyer seg uavhengig av binding og støvler, noe man oppnår også ved vanlige plater. Det i seg selv skulle gi mer harmonisk fleks. Det Rossignol i tillegg kan være ute etter er å kunne finkontrollere kompresjon og retur.
I teorien kan du da kanskje lage en ski som er veldig stiv og gir godt kantgrep uten at den blir helt umulig å håndtere (begrenser fjæreffekten)??
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2040359
10/12/2015 20:10
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Jeg tviler på at han kjørte på disse kun for å registrere data. Det har man nok andre turer å bruke til, ikke de to som går på tid.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2040360
10/12/2015 20:15
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998 |
Ser vel kraftig ut til å kun være en sensor, så tipper det er en dempermekanisme som flere har spekulert i. Den er nok raskere enn en bakdemper fra en sykkel, siden bakdemperen også skal være fjær, samt en ganske "tung" utveksling. Demping og returdemping kan være "uavhengig" med ett slikt system, og det kan finjusteres ganske mye bedre enn bare blande materialer for demping som er standard på ski
Rocker på konkurranseski er vel ett tjuvtriks for å stille med (effektivt(`) kortere ski.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2040362
10/12/2015 20:27
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 393
Chillpadde
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 393 |
Jeg kom over en artikkel som beskriver bruk av aktiv demping for å minimere vibrasjoner i skituppen. Artikkelen kan leses HER (pdf). Ligner ikke dette litt..?
Redigert av Chillpadde; 10/12/2015 20:27.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Gråstein]
#2040411
11/12/2015 08:15
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148 |
Jeg tviler på at han kjørte på disse kun for å registrere data. Det har man nok andre turer å bruke til, ikke de to som går på tid. Jeg er enig - da jeg stilte spørsmålet var jeg usikker på om bildet var fra trening eller renn...
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: henrikh]
#2040419
11/12/2015 08:32
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148 |
... Rocker på konkurranseski er vel ett tjuvtriks for å stille med (effektivt(`) kortere ski. Fra epic: "The reason for rocker in race skis is because it is a trade-off between tip bend stiffness and torque stiffness. You want soft tips but with torque stiffness. I you have some rocker you can have the tips slightly thicker for more torque resistance and at the same time have a similar bend stiffness at the target edge angle/bend curve." http://www.epicski.com/t/127644/early-rise-tip-rocker-sl-skis-anybody-tried
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2040447
11/12/2015 09:32
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Han nevner også at det ikke brukes på alle forhold. Min teori (jeg er ikke ingeniør):
På løse forhold vil man ha en ski som er mykere i lengderetningen for å sette svinger uten å grave seg for mye ned. Man vil ikke ha en ski som blafrer og mister bakkekontakten på glistrekk eller i svinger der man ikke trenger å klinke til. Med en demper vil man sikre at skien ikke påvirkes at raske slag (som aller har vært inne på), men som fint lar seg bøye når man svinger. Da får man fordelene av rocker ved at skien er myk, men samtidig vridningsstiv, samtidig som at tuppen presses ned når man ikke svinger og man glir fortsatt bra.
Redigert av jens fredrik; 11/12/2015 09:32.
|
|
|
Re: Ingenørmat: Skiene til Henrik Kristoffersen
[Re: Stefan77]
#2040453
11/12/2015 09:35
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Hmm, mulig jeg har tenkt litt feil. Om man oversetter til dempertermer. La oss ta en rockerski der en demper presser tuppen ned. Man har altså mye kompresjon på kretsen som styrer low-speed. Når man svinger vil det være mye mer eksplosivt, så om demperen åpner raskt og har lite kompresjon på high-speed vil skien bli en rocker-ski i det man svinger.
|
|
|
|
|