Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Fullstendig usammenhengende spørsmål!

Fullstendig usammenhengende spørsmål! #2039015 07/12/2015 18:54
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Hei og hå!

Jeg er tydeligvis verdens verste til å google, samtidig som jeg bor på lite sted med få folk og butikker. Jeg har dermed endt opp med noen spørsmål om dette og hint som jeg trenger hjelp til å besvare. Bidra gjerne med svar på ett eller flere!

1. Jeg har prøvd å finne noen som kan montere noen gamle 22design AXl bindinger på nye ski. Ingen av mine lokale sjapper vil ta i oppgaven, og jeg forhørte meg litt rundt på storbytur i Oslo, men fikk bakoversveis da jeg fikk høre at de skulle ha TUSEN KRONER (1000,-) for å montere bindinger på sportsnett. Er dette godkjent pris for ti minutter arbeid? Finnes det andre som gjøre det rimeligere? Hadde forventet MAX 500,- for jobben...

2. lasteholdere til Peugeot partner 2006 mod. Jeg prøver å finne riktige lasteholdere til bilen min, men nettsidene til Thule ser ut til å finne fram holdere som skal festes i døra selv om det er fixed points på taket. Noen som har kjøpt lasteholdere og husker hvilke som passet?

3. Noen som har erfaring med bordsag type Bosch gts 10 xc og kan fortelle litt om hvordan den funker? Er den verdt prisen?

4.Hvorfor i hælvette flasser jeg så mye? Har prøvd head&shoulders + no annen shampo, men det kommer alltid tilbake. Noen som kjenner gode midler å bruke?

5. Jeg trenger utelampe som aktiveres av bevegelse. Tips til gode kjøp? Funker clahser`n til den slags?

6. Har noen erfaring med kompostering av matavfall? Det er eksepsjonelt dårlig ildesorteringsordning der jeg bor, og jeg har nå plass til å ordne meg skikkelig kompost. Tar gjerne imot tips og erfaringer med dette!

Det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert, men disse kom jeg på nå, og trenger svar rimelig kjapt på noen av dem!

Takknemlig for all hjelp!

-Joar

Edit: allerede kommet på flere spm..
Edit 2: Talleif

Redigert av ninja-joar; 07/12/2015 21:35.
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039040 07/12/2015 19:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ninja-joar

1. Jeg har prøvd å finne noen som kan montere noen gamle 22design AXl bindinger på nye ski. Ingen av mine lokale sjapper vil ta i oppgaven, og jeg forhørte meg litt rundt på storbytur i Oslo, men fikk bakoversveis da jeg fikk høre at de skulle ha TUSEN KRONER (1000,-) for å montere bindinger på sportsnett. Er dette godkjent pris for ti minutter arbeid? Finnes det andre som gjøre det rimeligere? Hadde forventet MAX 500,- for jobben...

Godkjent pris på arbeidet er den prisen markedet er villig til å betale. Har du vurdert å gjøre dette selv?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039051 07/12/2015 20:14
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Definisjoner. Det trådstarter viser til er at markedet ikke er perfekt i den forstand at alle aktører ikke sitter med all informasjon. Trådstarter har ikke oversikt over hva andre ønsker å tilby denne tjenesten til. "Godkjent pris" vil sånn sett være den laveste pris noen er villig til å utføre tjenesten for. Det trådstarter etterspør er vel noe så enkelt som hva andre tilbydere er villige til å utføre tjensten for.

(Beklager, jeg vet ikke hva andre tar for dette, men er bare så lei av dette "markedspris er det noen er villig til å betale"-pjattet.)

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039052 07/12/2015 20:15
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

1000 var stivt ja, men om markedet vil betale så... Har du vurdert å kjøpe jigg/borr og fikse det selv?

Hvorfor i hælvette flasser jeg så mye? Har prøvd head&shoulders + no annen shampo, men det kommer alltid tilbake. Noen som kjenner gode midler å bruke?

Spør legen din, flass lar seg behandle. Les mer her: https://no.wikipedia.org/wiki/Flass

5. Har noen erfaring med kompostering av matavfall? Det er eksepsjonelt dårlig ildesorteringsordning der jeg bor, og jeg har nå plass til å ordne meg skikkelig kompost. Tar gjerne imot tips og erfaringer med dette!

Ja, jeg har en Biolan komposteringsbinge. Funker helt knall, rusler og går på ca 50 grader i disse dager. Tilsetter strø og matavfall med 2-3 dagers mellomrom og rører/lufter komposten samtidig som jeg tilfører nytt avfall. Veldig tilfredstillende å lage egen hagekompost samtidig som man sparer unødvendig søppel.
Litt dyr i innkjøp men får redusert renovasjonsgebyr her jeg bor. Plasseres et sted der det ikke gjør noe at det dunster litt i blant (om man ikke lufter skikkelig så blir det forråtnelse i stedet for nedbryting.) og at overflødig vann kan renne ut av drenshull i bunnen.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039057 07/12/2015 20:20
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Saga er god, men min brant to motorer i løpet av noen år med daglig bruk

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039061 07/12/2015 20:26
Zwartander Offline
Veteran
Veteran

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039065 07/12/2015 20:34
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Angående det flass-greiene.... kan like godt være det du putter i håret etter du dusjer. Hvis du da svetter under en lue, med parfymert hårvoks som baker ned mot skallen, så blir huden fort irritert, tørr og flassete. Prøv å finne noe mildt uparfymert. Drikk mye vann.

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Gråstein] #2039073 07/12/2015 20:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gråstein
Definisjoner. Det trådstarter viser til er at markedet ikke er perfekt i den forstand at alle aktører ikke sitter med all informasjon. Trådstarter har ikke oversikt over hva andre ønsker å tilby denne tjenesten til. "Godkjent pris" vil sånn sett være den laveste pris noen er villig til å utføre tjenesten for. Det trådstarter etterspør er vel noe så enkelt som hva andre tilbydere er villige til å utføre tjensten for.

(Beklager, jeg vet ikke hva andre tar for dette, men er bare så lei av dette "markedspris er det noen er villig til å betale"-pjattet.)

Det at du ikke liker å høre virkeligheten, betyr ikke at beskrivelsen av virkeligheten er pjatt. De fleste butikkene han har hørt med, vil ikke en gang ta jobben. Å montere noen gamle bindinger som man ikke har boremal til, kan være tidkrevende, og derfor setter butikken prisen høyt for å gardere seg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: GeirK] #2039080 07/12/2015 20:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK

Godkjent pris på arbeidet er den prisen markedet er villig til å betale. Har du vurdert å gjøre dette selv?

Mounting template for 22designAXL

http://www.earnyourturns.com/5222/review-22designs-axl-2011/

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Anders A-R] #2039092 07/12/2015 21:21
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N

[

Det at du ikke liker å høre virkeligheten, betyr ikke at beskrivelsen av virkeligheten er pjatt. De fleste butikkene han har hørt med, vil ikke en gang ta jobben. Å montere noen gamle bindinger som man ikke har boremal til, kan være tidkrevende, og derfor setter butikken prisen høyt for å gardere seg.

Bare sånn for klarhetens skyld: De sjappene som er i nærheten fører ikke 22designs og har følgelig ikke monteringsjigg. De vil derfor ikke ta på seg jobben. De butikkene jeg har vært innom hadde monteringsjigg - altså jobben er rask å gjøre, men kostet likevel fra kr. 750 til 1000,-

Sitat: Anders A-R

1000 var stivt ja, men om markedet vil betale så... Har du vurdert å kjøpe jigg/borr og fikse det selv?

Japp, jeg har vurdert det. Har sågar kjøpt meg en slik "mounting template", men er jævla usikker på plassering av binding pluss at lokale helter har fortalt at enhver liten feil vil være godt merkbar på kjøringa. Vet ikke om jeg stoler nok på meg sjæl til å få et godt resultat her...

Jeg skal forøvrig til Oslo i morgen og vurdere å ta med skiene for å få montert, men det er et helvetes strev å drasse med seg på toget og videre rundt i byen.

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Tormod..] #2039095 07/12/2015 21:26
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: Tormod..
Angående det flass-greiene.... kan like godt være det du putter i håret etter du dusjer. Hvis du da svetter under en lue, med parfymert hårvoks som baker ned mot skallen, så blir huden fort irritert, tørr og flassete. Prøv å finne noe mildt uparfymert. Drikk mye vann.

Jeg bruker ikke en dritt av produkter. Har ikke gjort på maaange år.
Jeg kjører au-naturale (Med unntak av shampo da - er forresten litt gjerrig der også og bruker ikke alltid shampo heller).
Får vel høre med legen, men det er så jævla langt over den dørstokken! Særlig når det involverer telefonsamtaler i tillegg!

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Anders A-R] #2039100 07/12/2015 21:34
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: Plankepetter
Saga er god, men min brant to motorer i løpet av noen år med daglig bruk

Var dette typ - profesjonell bruk? I bruk mange timer om dagen, eller bare litt om dagen? Hva tenker du om tilsvarende sager? Ville du gjort kjøpet om igjen? Syns det ser ut som den kan være enkel og grei å bruke med enkle innstillnger og grei adkomst for utskifting av blad osv... Mitt bruk vil være hobbybasert - ikke hver dag.

Sitat: Anders A-R

5. Har noen erfaring med kompostering av matavfall? Det er eksepsjonelt dårlig kildesorteringsordning der jeg bor, og jeg har nå plass til å ordne meg skikkelig kompost. Tar gjerne imot tips og erfaringer med dette!

Ja, jeg har en Biolan komposteringsbinge. Funker helt knall, rusler og går på ca 50 grader i disse dager. Tilsetter strø og matavfall med 2-3 dagers mellomrom og rører/lufter komposten samtidig som jeg tilfører nytt avfall. Veldig tilfredstillende å lage egen hagekompost samtidig som man sparer unødvendig søppel.
Litt dyr i innkjøp men får redusert renovasjonsgebyr her jeg bor. Plasseres et sted der det ikke gjør noe at det dunster litt i blant (om man ikke lufter skikkelig så blir det forråtnelse i stedet for nedbryting.) og at overflødig vann kan renne ut av drenshull i bunnen.

Kult å høre at det funker. Det føles dust å kaste alt matavfallet inn sammen med restavfallet her. Jeg tenker det blir en fin liten bonus å få god matjord ut av det til slutt! Hvor mye kostet beholderen? Jeg har også vurdert å bygge en egen, men da er det jo ingen garanti for at det funker veldig godt her i vintermånedene...

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: GeirK] #2039104 07/12/2015 21:42
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Jeg sier ikke at 1000 kroner nødvendigvis ikke er en markedspris i et godt fungerende marked. Jeg sier at definisjonen "Én butikk tilbyr prisen og én person synes det greit, derfor er det markedspris" er feil.

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039112 07/12/2015 22:10
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kult å høre at det funker. Det føles dust å kaste alt matavfallet inn sammen med restavfallet her. Jeg tenker det blir en fin liten bonus å få god matjord ut av det til slutt! Hvor mye kostet beholderen? Jeg har også vurdert å bygge en egen, men da er det jo ingen garanti for at det funker veldig godt her i vintermånedene...

Ca 4500.- om jeg ikke husker helt feil. Bygge selv er selvfølgelig et alternativ, men stiller en del materialkrav siden den må være godt isolert for å holde varmen gjennom vinteren, og tett for å ikke tiltrekke seg skadedyr. Samtidig må du få til god lufting slik at nedbrytingen går slik den skal. Det er en del som må klaffe, så en slik binge er like greit først som sist syns jeg. Alternativet er kaldkompostering, men det er primært for hageavfall.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039121 07/12/2015 22:42
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Japp, jeg har vurdert det. Har sågar kjøpt meg en slik "mounting template", men er jævla usikker på plassering av binding pluss at lokale helter har fortalt at enhver liten feil vil være godt merkbar på kjøringa. Vet ikke om jeg stoler nok på meg sjæl til å få et godt resultat her...

Jeg har fått montert bindinger på feil sted av "eksperter" som endte med å perforere nye ski. Så jeg synes du skal stole på deg selv.

Øyv

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039128 07/12/2015 23:40
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Flass? To produkter virker: Fungoral fra apoteket. Det er sterke greier, men fungerer mot seborrisk eksem. Ellers er Hair Remedy fra KMS et godt produkt.

Vil du holde deg til billige produkter, får du ha lykke til.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: lektorHaugen] #2039135 08/12/2015 06:43
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: lektorHaugen
Flass? To produkter virker: Fungoral fra apoteket. Det er sterke greier, men fungerer mot seborrisk eksem. Ellers er Hair Remedy fra KMS et godt produkt.

At man drysser hvitt fra hodet er i de fleste tilfeller IKKE flass. Flass er en sopp, og ja da kan man bruke Fungoral.
Men i 9 av 10 (uvitenskaplig gjettning) er det bare tørr hode bunn.

Ting som gir deg tørr hodebunn: Shampo og hårprodukter. Mange bruker Head&Shoulders i den tro at det skal hjelpem, men det er faktis en ganske "sterk" shampoo. Bruk noe apotekgreier som neutrogena, nøytral eller annen allergivennlig gugge :-)

...og gå uten lue innendørs, i bilen og på bussen.. Det er ikke behov for lue med mindre det er mange mange minusgrader, og man bør vokse opp og slutte med slik hipphopplue etter man har kommet over tenåra. Å gå med lue hele tiden er slakaball, og gir fantastiske forhopld for tørr hodebunn (og flass)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039151 08/12/2015 07:39
Arne_And Offline
More than words
More than words
5. Jeg trenger utelampe som aktiveres av bevegelse. Tips til gode kjøp? Funker clahser`n til den slags?

Vi har en utelampe som aktiveres av bevegelse fra Clas i garasjen, og den har virket bra så langt synes jeg (dog har den ikke vært utsatt for regn). De har neppe den modellen lengre, men generelt sett så kan slike Clas-lamper være helt ok.

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Arne_And] #2039155 08/12/2015 07:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And
utelampe som aktiveres av bevegelse fra Clas i garasjen,

Har du en Clas i garasjen? Bor han der, eller er han bare innleid ved behov :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039188 08/12/2015 08:44
E
Espen_ka Offline
Medlem
Medlem
E
Grunnen til monteringspris er todelt:

1. Du gjør noe feil og må kjøpe kunden ny ski. Dette ansvaret/risikoen skal du ha betalt for.

2. Veldig mange kjøper ski/binding fra utlandet. Når montering er inkludert i prisen ved kjøp i butikk blir ikke prisene så forskjellige.

Jeg har sett relativt mange dårlig monterte ski opp igjennom. Både fra butikk og privat.
Gjengangere er for lite lim med påfølgende vannintregning rundt skruer med svekket treverk og utrevet bindinger som resultat.
Feil lim og samme konsekvens som over.
Overstramming av skruer - ødelagt kjerne og skuer som spinner - slark i binding.
For lange skruer/borret for kort. Gir bulker i skisålen eller delaminering av skia.

Det er ingen heksekunst å montere ski selv. Som alle jobber blir den lettere med riktig verktøy.

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Knirkekne] #2039306 08/12/2015 12:06
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Knirkekne
Sitat: lektorHaugen
Flass? To produkter virker: Fungoral fra apoteket. Det er sterke greier, men fungerer mot seborrisk eksem. Ellers er Head Remedy fra KMS et godt produkt.

At man drysser hvitt fra hodet er i de fleste tilfeller IKKE flass. Flass er en sopp, og ja da kan man bruke Fungoral.
Men i 9 av 10 (uvitenskaplig gjettning) er det bare tørr hode bunn.

Ting som gir deg tørr hodebunn: Shampo og hårprodukter. Mange bruker Head&Shoulders i den tro at det skal hjelpem, men det er faktis en ganske "sterk" shampoo. Bruk noe apotekgreier som neutrogena, nøytral eller annen allergivennlig gugge :-)

Det stemmer, det du skriver her. Seborisk eksem (ekte flass) er mer enn et kosmetisk problem. Det klør intenst, og kan lukte vondt, også.

KMS-shamopen jeg linka til, er generelt pleiende for hodebunnen. Den inneholder sink, rett og slett. Du finner den nok til under 140 for flaska, om du Googler litt. Du trenger omtrent tre flasker i året. Jeg hadde seborisk eksem før, men Fungoral, KMS Head Remedy og tidens tann har gjort underverker. ICON_SMILE

Redigert av lektorHaugen; 08/12/2015 12:15. Rediger grunn: Skrivefeil

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039339 08/12/2015 12:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Flass kan jeg mye om: gå til legen!

Flass kommer av:
- eksem
- Tørr hud
- Stress
- Tørr luft
- evt allergi

Jeg er over på salisylsyre og sterke steroider for å ta knekken på flassutbrudd. Må vedlikeholdes med kortison for å holde i sjakk. Dette er ting legen skal kunne hjelpe deg med.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Knirkekne] #2039399 08/12/2015 14:25
Arne_And Offline
More than words
More than words

Hvordan skriver man det uangripelig (uten å bruke flere setninger)?

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Arne_And] #2039401 08/12/2015 14:31
B
btm Online
Besatt
Besatt
B

Hvordan skriver man det uangripelig (uten å bruke flere setninger)?

Tja, hva med "i garasjen har jeg en utelampe fra Clas Ohlson som aktiveres av bevegelse..."?

btm
Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: btm] #2039404 08/12/2015 14:39
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: btm
Tja, hva med "i garasjen har jeg en utelampe fra Clas Ohlson som aktiveres av bevegelse..."?

Er det Clas Ohlson som aktiveres av bevegelse?

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: Arne_And] #2039408 08/12/2015 14:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
Utelampen som jeg har i garasjen reagerer på bevegelse og er kjøpt på Clas Ohlson, den har virket bra så langt synes jeg (dog har den ikke vært utsatt for regn). Nå mener jeg man skal være ganske urimelig for å kunne "misforstå".

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039492 08/12/2015 18:53
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
[quote=Plankepetter]Saga er god, men min brant to motorer i løpet av noen år med daglig bruk

Var dette typ - profesjonell bruk? I bruk mange timer om dagen, eller bare litt om dagen? Hva tenker du om tilsvarende sager? Ville du gjort kjøpet om igjen? Syns det ser ut som den kan være enkel og grei å bruke med enkle innstillnger og grei adkomst for utskifting av blad osv... Mitt bruk vil være hobbybasert - ikke hver dag.

Proffesjonell bruk. Ikke mange timer om dagen men endel ganger.
Kjøpte Makita sin versjon når den brant for andre gang.
Veldig greit med utskyvbart anlegg i bakkant av sagen.

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2039629 09/12/2015 07:48
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Her en billig utelampe med skumrings/bevegelsessensor fra Jula (699 tror jeg). Funker, den. Man stiller hvor mørkt det skal være før den skal slå seg på, og hvor følsom bevegelsessensoren skal være.

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: pbk] #2040026 09/12/2015 19:05
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: pbk
Her en billig utelampe med skumrings/bevegelsessensor fra Jula (699 tror jeg). Funker, den. Man stiller hvor mørkt det skal være før den skal slå seg på, og hvor følsom bevegelsessensoren skal være.

Jeg var plutselig i Oslo en tur og kjøpte meg et par lamper fra Claser`n! Håper at de funker greit. Får se med tida.

Re: Fullstendig usammenhengende spørsmål! [Re: ninja-joar] #2040064 09/12/2015 20:42
G
goskydive Offline
Fersking
Fersking
G
Ang flass:
Har slitt med dette det siste året og to korte perioder før det.

Jeg ble henvist til hudlege av fastlege.
Han antok at det var ceboriskeksem.
Tørr hodebunn og noen små flekker på kroppen.

Fikk hårvann som heter deprosalic og en krem jeg
ikke husker hva heter.
Det fungerer ganske greit.

Jeg får det i perider med veldig dårlig/altfor lite søvn.
Alltid sammenfallende.

Verdt å tenke på

2015 Canyon Spectral CF 9 EX
2009 Specialized Stumpjumper Comp 29er
Da Bomb Moab DH
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support