Rulle vs "vanlig" sykling
|
Re: Rulle vs "vanlig" sykling
[Re: larsdx]
07/12/2015 12:20
|
elviz
Veteran
|
Veteran
Skal man ha økter der man kjører f.eks. 4-15 minutter jevnt i en eller annen sone, er det vanskelig å få til ute.
Hvorfor egentlig? Er vel bare å finne en eller annen bakke som har den stigningen og lengden du trenger? Jo, forsåvidt. For egen del vet jeg imidlertid at jeg aldri kommer opp lange, tekniske klatringer uten å komme skyhøyt i puls, så hvis greia er å sykle lange, jevne drag på terskel f.eks. så er det kanskje ikke så enkelt. Gjelder vel å finne en bakke som er litt mindre teknisk da. Skal man kjøre flere drag, tar det ofte for lang tid å rulle tilbake til bunn av bakken også. Og for de av dere som ikke har kjørt litt lange drag på wattrulle før, det oppleves, i alle fall for meg, som veldig bra trening, man kan ligge svært tett på terskel, og såvidt klare å presse seg ganske lenge... Og man får "aldri" en enste liten pause på rulla, og dette oppleves som veldig effektiv trening. Eller høy kvalitet om du vil.
|
|
|
[Re: d0ppler]
07/12/2015 12:24
|
d0ppler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg ser poengene deres, med at det mer lettvint, mindre styr på vedlikehold osv, og slipper vasking/spyling av sykkel osv. Men, jeg vil fremdeles påstå at når du sykler ute, og kun ute, trener du opp ferdigheter som: -å se linjer -bli mer kjent med sykkelen -fikse problemer med sykkelen som kan skje langt uti skauen -fikse punkteringer -vite hvor lite/mye trykk man kan ha i forskjellige underlag/føre -bli kjent med flere typer dekk, gummiblanding, mønster, bredde osv -svinging/bremsing på forskjellig føre -hvordan kroppen responderer under forskjellige temperaturer/forhold -bli flinkere til å justere dempere til sin egen preferanse -etc+++++
Jeg kan sikkert nevne en drøss med punkter til. Det er så utrolig mange ting/ferdigheter man går glipp av på en statisk rulle, som en som skal bli best bør kunne. Derfor syns jeg det fremdeles er rart at han prioriterer en wattrulle fremfor the real deal.
|
|
|
[Re: Kriss]
07/12/2015 12:38
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Dere trenger ikke analysere hvorfor han gjør det.. Han går 3.året på Lillehammer og da er han jo oppdratt til å sitte på rulla og se hull i wattmåleren..  Det her er vel den mest presise oppsummeringen  Jeg har lurt litt på om Lillehammer treffer den helt perfekte balansen, men det er en litt annen diskusjon de med bedre kunnskap får ta.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
07/12/2015 12:38
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men, jeg vil fremdeles påstå at når du sykler ute, og kun ute, trener du opp ferdigheter som: -å se linjer -bli mer kjent med sykkelen -fikse problemer med sykkelen som kan skje langt uti skauen -fikse punkteringer -vite hvor lite/mye trykk man kan ha i forskjellige underlag/føre -bli kjent med flere typer dekk, gummiblanding, mønster, bredde osv -svinging/bremsing på forskjellig føre -hvordan kroppen responderer under forskjellige temperaturer/forhold -bli flinkere til å justere dempere til sin egen preferanse -etc+++++
Hvor mye av dette er overførbart fra piggdekksykling på snø og is til normale rundbaneløyper?
|
|
|
[Re: Oystein L]
07/12/2015 12:42
|
d0ppler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvor mye av dette er overførbart fra piggdekksykling på snø og is til normale rundbaneløyper?
En god del, vil jeg påstå.
|
|
|
07/12/2015 12:42
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes du har mange gode poenger @d0ppler i innlegget ditt, men det virker som du ikke forstår/tar inn over deg at det ikke er enten eller.
Som mange av dine opponenter skriver, så opplever jeg en rulleøkt basert på watt som kvalitetsøkter. Intervallene blir helt jevne, pausene kortere (tar en viss tid å rulle ned igjen) og medgått tid er lavere enn for utesykling. Kortere medgått tid betyr blidere kone og mer tid hjemme:-) Når det er sagt, blir det ikke rare terrengsyklisten av en som bare trener rulle. Fordelene av utesykling er åpenbare. Du får trent på en rekke momenter som rulla ikke tillater, og det oppleves som morsommere.
Så for noen av oss, er en kombinasjon av rullesykling med utesykling en god oppskrift. Og da spesielt i vinter- og vårsesongen. Det er derfor mange kombinerer rulla med utesykling; intervaller på rulla, langøkter og teknikktrening ute.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
07/12/2015 12:44
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg går ut fra at de beste terrengsyklistene (både nasjonalt og internasjonalt, både rundbane og maraton) også kjører intervalløkter på grus/asfalt (som er lettere å kontrollere med tanke på watt og puls), og ikke bare i terrenget de først og fremst konkurrerer i, også i sommerhalvåret?
Redigert av traktoregg; 07/12/2015 12:45.
|
|
|
07/12/2015 12:46
|
d0ppler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Med all respekt, jeg mener jeg har presisert at jeg skjønner fordelen med en rulleøkt i ny og ne i flere av mine poster. Igjen, det som skurra mest med den opprinnelige artikkelen, var at han PRIORITERTE rulla framfor vanlig sykkeltur. Det burde vært motsatt.
|
|
|
07/12/2015 12:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Alt til sin tid. Spør Sondre i mars/april og han vil sikkert svare noe annet.
|
|
|
07/12/2015 13:18
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjenner jeg lurer litt på hvor viktig dette med intensitetstyring er. Altså, om man i løp av en intervall på 20 eller 40 min som skal gå i sone 3 er innom sone 4 kanskje 10% av tiden, har det virkelig noe å si?
|
|
|
07/12/2015 13:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis du i løpet av de 40 minuttene også får med deg 17 % i sone 1 og 2 (nedoverbakker), så har det kanskje det?
|
|
|
07/12/2015 13:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo mer du trener, jo viktigere er intensitetsstyringa. Skal du logge 15-20-30 timer i uka kan du ikke vase så veldig mye over planlagt intensitet før neste økt får dårligere kvalitet pga for hard belastning på forrige økt/manglende restitusjon. Som de sa på NRK under helgas skirenn: Sundby tenker kvalitet på hver bidige økt, han drar aldri på trening uten mål og plan for den gitte økta.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
07/12/2015 13:37
|
elviz
Veteran
|
Veteran
Jeg kjenner jeg lurer litt på hvor viktig dette med intensitetstyring er. Altså, om man i løp av en intervall på 20 eller 40 min som skal gå i sone 3 er innom sone 4 kanskje 10% av tiden, har det virkelig noe å si? Tja.. spørs hvor seriøs, les desperat, du er. De som er lettere gærne, som meg feks, så forsøker jeg konstant å få mest mulig kvalitet inn i mine økter. Altså, hvordan få mest mulig ut av treningen, på kortest mulig tid. Og målet? Sykle fortest mulig i ritt. Også kalt 40 års krise...
|
|
|
[Re: elviz]
07/12/2015 14:06
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjenner jeg lurer litt på hvor viktig dette med intensitetstyring er. Altså, om man i løp av en intervall på 20 eller 40 min som skal gå i sone 3 er innom sone 4 kanskje 10% av tiden, har det virkelig noe å si? Tja.. spørs hvor seriøs, les desperat, du er. De som er lettere gærne, som meg feks, så forsøker jeg konstant å få mest mulig kvalitet inn i mine økter. Altså, hvordan få mest mulig ut av treningen, på kortest mulig tid. Og målet? Sykle fortest mulig i ritt. Også kalt 40 års krise... Jeg skjønner at seriøse, evt. desperate, kanskje tenker sånn. Jeg bare lurer på hvor riktig det er. Om det blir masse sone 1 og 2 innbakt i en sone 3 økt eller om man er på sone 5 50% av tiden skjønner jeg at det blir feil. Men om man såvidt er innom sone fire fordi man skal opp et par crux i løp av en intervall tviler jeg litt på om det har noen målbar effekt. Men jeg skjønner at de som trener til ritt etc. kanskje føler det tryggere at øktene er mer kontrollert.
|
|
|
07/12/2015 14:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kjenner jeg lurer litt på hvor viktig dette med intensitetstyring er. Altså, om man i løp av en intervall på 20 eller 40 min som skal gå i sone 3 er innom sone 4 kanskje 10% av tiden, har det virkelig noe å si? Tja.. spørs hvor seriøs, les desperat, du er. De som er lettere gærne, som meg feks, så forsøker jeg konstant å få mest mulig kvalitet inn i mine økter. Altså, hvordan få mest mulig ut av treningen, på kortest mulig tid. Og målet? Sykle fortest mulig i ritt. Også kalt 40 års krise... Jeg skjønner at seriøse, evt. desperate, kanskje tenker sånn. Jeg bare lurer på hvor riktig det er. Om det blir masse sone 1 og 2 innbakt i en sone 3 økt eller om man er på sone 5 50% av tiden skjønner jeg at det blir feil. Men om man såvidt er innom sone fire fordi man skal opp et par crux i løp av en intervall tviler jeg litt på om det har noen målbar effekt. Men jeg skjønner at de som trener til ritt etc. kanskje føler det tryggere at øktene er mer kontrollert. Kunne man sullet rundt i skauen eller på landeveien i 2-3 timer hver gang så hadde sykkel sikkert funket like bra  Har man lite tid så er det ikke noe som slår rulla ift hva man får igjen. Rulle ruler 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
07/12/2015 17:15
|
sigped
Medlem
|
Medlem
Moro at det blir litt diskusjon rundt utsagnet mitt i dag. Ser at mange har gode begrunnelser som stemmer helt med valget jeg tar, men kan prøve å samle det litt og komme med en forklaring på hvorfor jeg gjør som jeg gjør. På NTG Lillehammer har vi et rom med totalt 24 nøyaktige og gode watt-ruller fra computrainer. Alle er koblet opp mot samme PC og vi kan alle kjøre samme øktene og justere belastningen individuelt ut i fra hvilken terskelwatt vi har. Stort sett alle hardøkter gjennom senhøsten og vinteren gjennomføres inne på rulla. Det ble ikke nevnt i artikkelen, men rolige økter og langturer kjøres på sykkel, beina eller ski utendørs, Ei typisk treningsuke nå består som oftest av 3 hardøkter og 2 styrkeøkter i uka. Mellom det blir det restutisjonsøkter, og det handler for det meste om å restituere og hente seg inn igjen mellom øktene. Den totale treningsbelastningen er ganske høy og da er det også en fordel å ha mest mulig kontroll på intensiteten. Sier ikke at man ikke kan kjøre gode kontrollerte hardøkter med wattmåler eller på følelse utendørs, men med wattrullene merker man raskt om man har bikket over eller ikke når man ikke klarer å gjennomføre økta med den belastningen som rulla gir deg. Øktene blir også mer tidseffektive innendørs, siden man slipper å trille ned til bunn av bakken igjen for å starte. Slipper også å bruke tid på klesskift i kulda etter intervallen, og å bruke tid på å komme seg til og fra bakken/rundløypa hvor intervallen kjøres. For å nå toppen i en idrett som terrengsykling er det mange ting som må være på plass. Det å skulle trene på alt som skal gjøre deg bedre samtidig tror jeg ikke riktig vei å gå. Å legge inn styrke, langturer, lange og korte intervaller, teknikk, hurtighet, basistrening, løping og alt annet som gjør deg sterk i beina i samme ukeplan er ikke så lett, og jeg tviler på at det er rett vei å gå. Man må heller klare å periodisere treninga, og jobbe med ulike egenskaper og ferdigheter til ulik tid. Det tar mange år å bli god og man må bygge de kvalitetene som kreves. Litt av filosofien vi har på NTG sånn som jeg har skjønt det er at kroppen har best effekt av kapasitetstrening i ung alder, og vi har fokus på å bygge opp oksygenopptak og aerob kapasitet. Når man har kommet opp på et høyt nivå, skal det holde å vedlikeholde kapasiteten, mens man kan fokusere mer på mengde, styrke og teknikk. Teorien er ikke noe jeg har full kontroll på ennå, men har forstått mer og mer de siste årene av hva som kreves. Selv om teknikk ikke blir prioritert på samme måte i vintermånedene, betyr ikke det at det ikke trenes på. Etter å ha fått testet nivået utenlands i blant annet EM og VM har jeg sett at vi nordmenn holder et høyt nivå på det tekniske i forhold til jevnaldrende ryttere fra resten av verden, mens det er i motbakkene vi blir frakjørt. Når det er snøfritt bruker jeg jo selvsagt mye tid på det tekniske og legger inn sti på både langturer, hardøkter og andre rolige turer. Vi har en meget kompetent teknikktrener i Bjørn Ballangrud på NTG og vi gjennomfører mange spesifikke teknikkøkter gjennom sommerhalvåret og på den årlige sydensamlinga i februar. Effekten av slike økter føler jeg er mye bedre enn å skulle kjøre sti på hver eneste trening gjennom sommer og vinter. I de internasjonale løypene jeg har prøvd ut er også det meste av klatringer på grus eller lettkjørt terreng, mens det mer tekniske kommer utfor og i lettere terreng. Tenker derfor at det å kjøre intervaller på rulle eller grusveier kan til tider være like spesifikt som å kjøre de i stiklatringer og eller teknisk knoteterreng. Det er mange ulike meninger om hvordan man skal bli best. Jeg har trua på veien jeg har og den jobben jeg gjør, så får folk være enige eller ikke. Til de som mener at rulletreninga og "wattfokuset" ikke er bra for oss og er drepen for motivasjonen så er svaret mitt følgende: Synes selv det er mer moro og motiverende å kjøre hardøktene inne med kontroll på watten man produserer, enn å holde på utendørs i -10 på glatte veier med full påkledning, eller inne på en spinningsykkel, uten å egentlig ane om man blir noe bedre eller ikke. Håper jeg klarte å svare greit for meg, og synes det er morsomt at det kan diskuteres og stilles spørsmål til den treninga som gjøres av meg og andre. Så håper jeg at jeg kan si "hva var det jeg sa" når jeg har nådd verdenstoppen og kjemper om OL- og VM-medaljer om noen år  - Sigurd Salberg Pedersen
|
|
|
07/12/2015 17:45
|
d0ppler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for et strålende svar, og at du tok deg tid til det! Og jeg håper inderlig at du klarer å nå målene dine!
Supert svar, og lykke til videre!
|
|
|
[Re: sigped]
07/12/2015 17:58
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
07/12/2015 19:07
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
-Synes selv det er mer moro og motiverende å kjøre hardøktene inne med kontroll på watten man produserer, enn å holde på utendørs i -10 på glatte veier med full påkledning- Enig  slipper så mye fjas rundt.. F eks vasking av sykkel og vedlikehold og klær og tjohei Kjempelett å bare hive på seg bibben og gå i 3. Etg.. Folk er forskjellig! (men når temperatur og føre tillater det til våren så rydder jeg vekk rulla :P)
Redigert av Tommyv; 07/12/2015 19:08.
|
|
|
07/12/2015 19:26
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stort sett alle hardøkter gjennom senhøsten og vinteren gjennomføres inne på rulla. Det ble ikke nevnt i artikkelen, men rolige økter og langturer kjøres på sykkel, beina eller ski utendørs, Var vel fordi det ikke var nevnt denne tråden oppsto..  Så godt som alle kjører hardøkter inne gjennom vinteren, det sammen med samlinger er jo slik det normalt foregår.. Så hadde det vært med hadde nok ingen reagert.. Uansett, du hadde flott utvikling denne sesongen så du gjør nok mye riktig allerede! Lykke til videre!
|
|
|
08/12/2015 07:26
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Tommel opp herfra også. Blir spennende å følge med videre!
|
|
|
08/12/2015 13:03
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Morsomt at du tar deg tid til å delta i tråden, og skriver et så godt og gjennomtenkt svar.
Håper virkelig at du når målene dine.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: Kriss]
08/12/2015 15:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dere trenger ikke analysere hvorfor han gjør det.. Han går 3.året på Lillehammer og da er han jo oppdratt til å sitte på rulla og se hull i wattmåleren.. Det er i grunn ganske interresant. De har jo produsert mange med veldig god kapasitet der. I forlengelsen av det kan man jo kanskje spørre seg om et stort fokus på kapasitet så tidlig er det riktigste. Da det kan se ut som noen blir lei sykling litt for tidlig for å hente ut sitt potensiale som seniorer.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
08/12/2015 15:19
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Med all respekt, jeg mener jeg har presisert at jeg skjønner fordelen med en rulleøkt i ny og ne i flere av mine poster. Igjen, det som skurra mest med den opprinnelige artikkelen, var at han PRIORITERTE rulla framfor vanlig sykkeltur. Det burde vært motsatt. Det er glatt mange steder i innlandet, og det duskregner hele tiden som fryser på vegen. Sannsynligheten for trynings og potensiell skade, eller sykdom pga store treningsmengder og dårlig vær har sikkert også en del å si ift. prioriteringene hans.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
08/12/2015 16:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Å sykle kvalitetsøkter på rulla er en velkjent metode blant mange terrengproffer. Fredrik Kessiakoff rørte nesten ikke terrengsykkelen mellom ritt i sin storhetstid i terrenget. Pussig nok. Han syklet rolige turer på veien og intervall-økter på en slik Monark-testsykkel som svenskene elsker.
Teknikk er veldig viktig og som oftest undervurdert, men jeg tror også effekten av å sykle intervalløkter i minus 10 er sterkt overvurdert. Sjansen for å bli syk osv øker nok mye, i tillegg til at slike økter ikke gjør mye for teknikken.
Sykling på snø gjennom vinteren har jeg likevel stor tro på, men å gjennomføre de rene intervalløktene på rulle med full kontroll tror jeg nok er en god oppskrift på å øke kapasiteten uten å øke risikoen for sykdom og overtrening.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/12/2015 18:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Å sykle kvalitetsøkter på rulla er en velkjent metode blant mange terrengproffer. Fredrik Kessiakoff rørte nesten ikke terrengsykkelen mellom ritt i sin storhetstid i terrenget. Pussig nok. Han syklet rolige turer på veien og intervall-økter på en slik Monark-testsykkel som svenskene elsker.
Samtidig har du terrengproffer som verken bruker watt eller rulle. Så er mange veier til Rom.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/12/2015 18:17
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syns ofte at type 2-timers økt med rolig langkjøringspuls og grei frekvens oxo er en meget god økt på rulla, såfremt man ser på en kul serie eller en film.. Ser walking dead pr.dags dato nå,mtre episoder på rappen gir drøye to timer:).
Beina føles bra etter ett par uker med mange slike økter iallfall. Sper på med noen I3 intervaller på mølla samtidig.. Blir også på sykkelen nå etterhvert etter å ha hatt ca 3 Iker uten intervall på sykkel, kun rolige økter her.
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/12/2015 18:14
|
sigped
Medlem
|
Medlem
Dere trenger ikke analysere hvorfor han gjør det.. Han går 3.året på Lillehammer og da er han jo oppdratt til å sitte på rulla og se hull i wattmåleren.. Det er i grunn ganske interresant. De har jo produsert mange med veldig god kapasitet der. I forlengelsen av det kan man jo kanskje spørre seg om et stort fokus på kapasitet så tidlig er det riktigste. Da det kan se ut som noen blir lei sykling litt for tidlig for å hente ut sitt potensiale som seniorer. Det kan godt hende at det høye kapasitetsfokuset gjør at flere blir lei tidligere. Tenker at kapasitet er en så viktig faktor i rundbane at det må være på plass om man skal hevde seg i senioralder. På lillehammer hvor det er snø og minusgrader 4 måneder i året, tenker jeg at kapasitetsfokus, med mye rullekjøring er det mest effektive og fornuftige å bruke vinteren og årene på NTG til. Ser for meg at om man skulle hatt stort mengdefokus ville det vært like tøft om man skal kjøre langturer og mye spesifikt utendørs hele vinteren. Er jo også et spørsmål om de som gir seg uansett ville fortsatt, eller nådd lenger om de måtte gjort den kapasitetsjobben som kreves senere i karrieren?
|
|
|
09/12/2015 18:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Er jo også et spørsmål om de som gir seg uansett ville fortsatt, eller nådd lenger om de måtte gjort den kapasitetsjobben som kreves senere i karrieren? Det vet man jo aldri, historisk er det svært få som kommer fra NTG som holder på ut U23 alder. Du får gi gass og vise de at det går :-) Dere er en bra gjeng der nå, så hold litt lek i syklingen også så kan det bli bra. Vi trenger en generasjon med syklister som kan holde trøkket oppe lengre enn ut junior, så håper virkelig dere som er der oppe nå kan klare det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
09/12/2015 21:11
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dere trenger ikke analysere hvorfor han gjør det.. Han går 3.året på Lillehammer og da er han jo oppdratt til å sitte på rulla og se hull i wattmåleren.. Det er i grunn ganske interresant. De har jo produsert mange med veldig god kapasitet der. I forlengelsen av det kan man jo kanskje spørre seg om et stort fokus på kapasitet så tidlig er det riktigste. Da det kan se ut som noen blir lei sykling litt for tidlig for å hente ut sitt potensiale som seniorer. Det kan godt hende at det høye kapasitetsfokuset gjør at flere blir lei tidligere. Tenker at kapasitet er en så viktig faktor i rundbane at det må være på plass om man skal hevde seg i senioralder. På lillehammer hvor det er snø og minusgrader 4 måneder i året, tenker jeg at kapasitetsfokus, med mye rullekjøring er det mest effektive og fornuftige å bruke vinteren og årene på NTG til. Ser for meg at om man skulle hatt stort mengdefokus ville det vært like tøft om man skal kjøre langturer og mye spesifikt utendørs hele vinteren. Er jo også et spørsmål om de som gir seg uansett ville fortsatt, eller nådd lenger om de måtte gjort den kapasitetsjobben som kreves senere i karrieren? Du kan ikke velge om du vil gjøre kapasitetsjobben nå eller senere.. Den må gjøres hele tiden da kapasitetstrening aldri blir ferdigtrent.. Men man trenger ingen lab for å trene kapasitet.. Overdrevet fokus på seriøsitet og nerding i hardøktene i tidlig alder, mener jeg ikke er sunt. At man har større effekt av hardtrening i ung enn litt voksnere alder har jeg liten tro på, da det er folk som ikke sykla før de var 25 som tester blant de beste og kjører fort. Hardt arbeid over tid funker, det største talentet man kan ha er egentlig det å tåle mye trening og perioder med mye hard trening over tid uten og bli sjuk.. Selv syns jeg det tas ut for mye for tidlig hos for mange, største problemet med det er at det ikke blir moro lenger når folk man tidligere sykla rundt kjører i fra på ritt.. Da slutter man, å være god tidlig er like ofte ikke lurt som lurt. Jeg syns det er for mange som slutter tidlig fra nevnte skole, får de laga gode seniorer (etter u23) så er det ingenting som er bedre og jeg er av de første til å applaudere.. (Truls regner jeg ikke med for han trente vel som han ville uansett om han gikk der.. (Og han blir god som senior)) Men per nå er det altfor mange som er gode tidlig og ikke sent..
Redigert av Kriss; 09/12/2015 21:40.
|
|
|
|
|