Trenger du en grunn til å oppgradere den praktiske pendlersykkelen til noe råere?
GCN så i fjor på hva som er den beste sykkelen til pendling og følger nå opp med en fullstendig vitenskapelig undersøkelse om hva du tjener på å bruke gromsykkelen til og fra jobben.
Trenger du en grunn til å oppgradere den praktiske pendlersykkelen til noe råere?
GCN så i fjor på hva som er den beste sykkelen til pendling og følger nå opp med en fullstendig vitenskapelig undersøkelse om hva du tjener på å bruke gromsykkelen til og fra jobben.
En vanlig racer, en racer med knastedekk, en racer med skjermer og en sammenleggbar sykkel. Ikke det store utvalget spør du meg.
Dumt de kun brukte opplevd intensitet og ikke wattmåler i tillegg. Da hadde det blitt litt mer vitenskapelig. Selvom mange vil hevde at opplevd intensitet er god nok målestokk da..
Brainfreeze anyone? Tror jeg må ha tjukkere hjelmlue, det var i overkant kaldt i pannebrasken da jeg sykla langs Sandvikselva i morres, gradestokken viste omlag -14 c da jeg dro hjemmefra... Og kaldere skal det vel bli i morra
En buff rundt halsen og en til satt slik at man ser ut som en ridder i ringbrynje og så lua på toppen. Fire lag på overkroppen med ull innerst. Knestrømper i ull, knevarmere i neopren, sykkelunderbukse og Rapha-knickers. Lake-sko. Eneste problemet var fingertuppene i fingerhandsker, ellers gikk 47 minutter med mye nedoverbakke helt greit.
Det hjelper å sykle fatbike på 5 psi med 22:16. Fartsvinden er neglisjerbar...
Jeg holder stort sett varmen godt på hue, så en vanlig balaclava holdt bra i dag (-15 hjemme). Problemet er ofte fingre og tær, men med ull-liners og hummerhansker på henda og Wolvhammer på føttene var ikke kulden noe problem i dag...
25 minutter i -15 gikk helt greit i dag. Jeg sykler i tøyet jeg skal ha på gjennom dagen, en CarbonZ Parkas og dongeribukse med en stillongs under. God og varm. Måtte faktisk åpne jakka de siste kilometerne.
På hodet har jeg en ullfleece-balaklava med en Craft vindtett lue. Holder i lange baner. Jeg er overbevisst om at vindtett er alfa og omega, så kommer isolasjonen i lag under det vindtette.
På hendene har jeg Spiuk Top Ten-hansker med 5 fingre. Gikk helt fint i dag.
Men jeg kjente at hanskene er i grenseland i -15 grader og motvind. Jeg måtte hoppe på toget hjem igjen i Moss fordi togene var innstilt fra Ski til Oslo og sykkelturen hjem fra stasjonen var i motvind. Da ble fingrene litt kalde, men ikke plagsomt.
Og for å beskytte meg mot kuldeastma og kald luft i hals og lunger investerte jeg i en Lungplus sport. Den er overraskende effektiv. -15 grader blir som å puste inn luft fra sensommeren på Østlandet.
Siste problemet er føttene. Diadora Polarex Plus blir kalde etter en time i -8. Blir nok enda fortere kalde i dag. Jeg stakk innom Clas og tok med meg et par av disse på veien hjem i dag. De skal testes ut på dagens planlagte treningsøkt.
Syklet hver dag en iskald vinter for noen år siden, med temperaturer under -20 flere uker i strekk, og mellom -25 og -30 på det verste. Da var det skikkelig varme Hestra alpinhansker som var tingen. Det fungerte faktisk fint selv med en time rolig sykling på de kaldeste dagene.
Om sommeren er fordelingen ca slik: Påkledning / klargjøring 5 min Sykling 45 min Skifte / dusj 10 min
Om vinteren: Påkledning / klargjøring 10-15 min Sykling 55-65 min Skifte / dusj 15 min
Nesten 1 time økt tidsbruk pr dag...
Enig med du, det er tidsbruken som blir mest plagsom etterhvert. Jeg *kan* sykle behagelig ned til -13 i en time, men det krever så jækla mye årnings. Og sykkelen liker det ikke. -10 er blitt min praktiske grense også.
Og for å beskytte meg mot kuldeastma og kald luft i hals og lunger investerte jeg i en Lungplus sport. Den er overraskende effektiv. -15 grader blir som å puste inn luft fra sensommeren på Østlandet.
Hei, Raskall!
Hvor behagelig er Lungplus i bruk over tid? Må du bruke kjevemusklene for å holde den fast? Hva med luften du puster inn gjennom nesen? Andre erfaringer?
På kalde dager - som i dag - har jeg brukt en enkel halvmaske i stoff med luftehull, men opplever at jeg blir snørrete, at jeg ikke får frisk luft og at varm pust kommer ut fra masken rett under brillene og skaper dugg, Ser altså etter en bedre løsning.
Hvor behagelig er Lungplus i bruk over tid? Må du bruke kjevemusklene for å holde den fast? Hva med luften du puster inn gjennom nesen? Andre erfaringer?
Jeg synes den er veldig behagelig. Har hatt den i kjeften 95 minutter på det lengste og jeg glemmer nesten at jeg har den der. Tappene ut på siden er myke.
Det eneste jeg har problemer med er drag hvor jeg er oppe i høy sone 4. Da får jeg ikke nok luft og blir lettere desperat etter å rive ut dingsen. Men da forsvinner jo hele poenget med den.
Men for alt annet enn hard intervall-trening fungerer den fint.
Etter å ha vært innom Clas på vei hjem i dag glemte jeg å ta den opp av lomma. Det gikk 200 meter så kjente jeg kulda raspe i halsen.
Nesa er ikke problematisk i det hele tatt. Den varmer jo opp lufta selv før den treffer indre luftveier.