Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Varme, slitesterke hansker

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Arne_And] #2037900 02/12/2015 22:33
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ja, så det. Nye hansker er bestilt ICON_SMILE

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Øyvind V] #2037917 03/12/2015 07:17
Arne_And Offline
More than words
More than words
Gi rapport når du får dem, helst før 7/12. ICON_SMILE

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Øyvind V] #2037925 03/12/2015 07:41
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg har noen Arcteryx hansker med uttagbart innerfor som ser veldig like ut som de Arcteryx-hanskene som er nevnt over.

Har nok aldri frosset så mye på hendene som med disse. Føles veldig kalde, kan virke som det ikke er nok luft til å isolere mellom fingre og det ytterste laget. Er skuffet over hanskene.

Forøvrig er hanskene gjennomarbeidet, vanntette og god passform.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Varme, slitesterke hansker [Re: yoeddy] #2037934 03/12/2015 08:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: yoeddy
Jeg har noen Arcteryx hansker med uttagbart innerfor som ser veldig like ut som de Arcteryx-hanskene som er nevnt over.

Har nok aldri frosset så mye på hendene som med disse. Føles veldig kalde, kan virke som det ikke er nok luft til å isolere mellom fingre og det ytterste laget. Er skuffet over hanskene.

Det står på Arc´teryx sine sider at dette er deres varmeste hansker og at de er varmere enn Alpha SV-hanskene de erstatter. Men hanskeparet veier 200 gram, så innmari varme er jeg ikke så sikker på at de er. Lithic har vel heller ikke uttagbart for? (Ulempe ift. tørking.)

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: anonym22] #2037936 03/12/2015 08:23
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg er litt spent, må innrømme det. Hvis de føles tynne og dermed har stor sjans for å være kalde sender jeg dem tilbake. Vipper mellom M og L, og bestilte L. Kanskje det er mulig å få en tynn liner i ull inni. Hanskene er foret med Primaloft, så jeg håper de kan by på litt varme selv om de er lette.

Den varmeste av hanskene jeg har sett på og lest om er antakelig Black Diamond Guide. Den har ull innerst, og er foret med Primaloft og fleece. Men den får trekk for å være veldig klumpete, stive og ikke så holdbare, og ser ut til å være store og tunge hansker.

Redigert av Øyvind V; 03/12/2015 08:28.
Re: Varme, slitesterke hansker [Re: anonym22] #2037939 03/12/2015 08:25
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: anonymous22

Det står på Arc´teryx sine sider at dette er deres varmeste hansker og at de er varmere enn Alpha SV-hanskene de erstatter. Men hanskeparet veier 200 gram, så innmari varme er jeg ikke så sikker på at de er. Lithic har vel heller ikke uttagbart for? (Ulempe ift. tørking.)

Det er nok de gamle Alpha SV-hanskene jeg har. Flotte hansker, ser kule og tøffe ut, men egner seg ikke særlig under noen få minusgrader.
Det kommer fra en fyr som liker å gå langrenn med gamle hullete hansker fordi jeg blir så varm på hendene med nye hansker.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Varme, slitesterke hansker [Re: yoeddy] #2037942 03/12/2015 08:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er nok de gamle Alpha SV-hanskene jeg har. Flotte hansker, ser kule og tøffe ut, men egner seg ikke særlig under noen få minusgrader.

Alpha SV har uttagbart innerfôr, så det stemmer nok at det er de du har. På Q&A svarer Arc´teryx om Lithic: "This will be the warmest glove in our Fall 2015 lineup, considerably warmer than the Alpha SV glove from fall 2014"

Det kommer fra en fyr som liker å gå langrenn med gamle hullete hansker fordi jeg blir så varm på hendene med nye hansker.

Jeg vil mene at Lithic og liknende er helt uegnet til langrenn, med mindre vi snakker rolige turer med barn eller ski på høyfjellet. Til langrenn som trening så blir hendene ganske så mye varmere enn ved sykling, så det er vanskelig å ikke ende opp med klamme hansker.

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Øyvind V] #2037945 03/12/2015 08:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Øyvind V
Vipper mellom M og L, og bestilte L. Kanskje det er mulig å få en tynn liner i ull inni.

Uansett lurt å ikke ha litt plass til luft (som varmer), trange hansker blir kaldt.

Den varmeste av hanskene jeg har sett på og lest om er antakelig Black Diamond Guide. Den har ull innerst, og er foret med Primaloft og fleece. Men den får trekk for å være veldig klumpete, stive og ikke så holdbare, og ser ut til å være store og tunge hansker.

Og da kan man like gjerne kjøpe mindre klumpete votter som i praksis er varmere.

Det finnes ingen jack-of-all-trades-hanske eller vott.
(Så jeg har skuffene fulle.)

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Øyvind V] #2038102 03/12/2015 18:30
anderfo Online
Besatt
Besatt
Jeg har god erfaring med billige hansker kjøpt i en butikk hvor de egentlig selger motorsykler, snøscootere og denslags. Har brukt dem til skikjøring, isklatring og sykling. Vindtette, ganske vanntette, ganske lette og med bra beskyttelse av knokene. Fikk tipset av noen andre andre som drev med isklatring.
Pris rundt 200 kr/par, og jeg ble såpass fornøyd at jeg kjøpte to par til etterhvert...
Denne sjappa lå på Moholt og jeg tror den er nedlagt nå, men det finnes sikkert flere steder med denslags stæsj. Langt billigere å handle der enn i en sportsbutikk, særlig den avdelinga hvor de selger ski- og sykkelhansker.
Disse er det nærmeste jeg kommer kategorien "varme, slitesterke vinterhansker".

Jeg har hatt noen svindyre BlackDiamond-hansker (ikke Guide, men en som likna endel) som var enda varmere og hakket mer komfortable, men de var langt fra like slitesterke...sleit dem ut på et par vintre med isklatring.

Jeg ser imidlertid ikke helt poenget med å ha ett par hansker som funker til alt. Hanskene blir jo alltid utslitt etterhvert, og da kan man like gjerne ha et utvalg hansker av ulike typer og heller slite dem ut over litt lengre tid. Da kan du også ha en varmere backup (f.eks. overtrekksvotter) i sekken på lengre turer.
Det blir ikke så dyrt:
- Bjørn Dæhlie 200kr-skihansker fra XXL til pendling høst og vår (ned til ca +5) og til langrenn hele vinteren (ned til ca -5).
- Craft hummerhansker (billige, selges i mange butikker inkl. G-sport, XXL, Hank sport) til pendling høst, vår og vinter (ned til ca -5) og til langrenn hele vinteren (ca -5 til -15).
- 200kr-snøscooterhansker (de nevnt øverst) til pendling på kalde dager, og til alle generelle vinteraktiviteter (ski, isklatring, sykling, vedhogging osv.) når de andre er for kalde.
- hjemmestrikka votter (gratis) med billige overtrekksvotter utenpå, til all aktivitet der hansker ikke er varme nok.
Totalpris: Under tusenlappen? For å ha det mest egnede uansett forhold.

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Øyvind V] #2038182 03/12/2015 23:17
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Jeg har slitt meg gjennom to par Hestra Army Leather Heli Ski over 6 sesonger med aktivt bruk som arbeids-og skihanske i både drift av alpinanlegg og alpintrening (skruing og sjauing av porter, nett osv.) i tillegg til vanlig skikjøring og vinterbruk. De er varme og tåler mye. Er nå på 3. paret som er brukt til normale vinteraktiviteter og skikjøring de siste 2-3 sesongene og de er nesten ikke slitt. Bestilte akkurat et par Army Leather Wool Terry da jeg vil ha noen som er kortere. (Skistarshop.com har forøvrig Army Leather Short GTX til 699,- og Army Leather Soft Shell til 529,- nå.)

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Øyvind V] #2038353 04/12/2015 14:14
J
jman76 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Veldig fornøyd med Black Diamond Dirt Bag for hverdagsaktiviteter. Funker greit ned til minus 12-15 hvis man er i litt aktivitet. Hanskene var ikke svindyre.

http://eu.blackdiamondequipment.com/en/ski-gloves/dirt-bag-glove-BD801857NTRLXS_1.html

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Arne_And] #2038759 07/12/2015 09:02
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Arne_And
Gi rapport når du får dem, helst før 7/12. ICON_SMILE

Nå har det dessverre vært plussgrader i helga, så jeg har ikke fått prøvd hanskene i kaldt vær. Men de kjennes veldig behagelige ut, sitter godt på hånda, og er veldig "formsydd". De er lette og virker solide. Spent på hvor varme de er. Kjøpte L og er glad for det. Nå er det litt luft i dem, og jeg kan kanskje få en syltynn liner i ull i dem også.

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Øyvind V] #2040955 13/12/2015 21:24
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Første ordentlige test i dag. Ikke akkurat bikkjekaldt, men kaldt nok (-2) til at jeg normalt ville ha frosset på fingrene med de hanskene jeg har fra før. Over 4 timer ute i snøen med ungene. Av og på med ski, hakke ved, fyre bål, dra kjelke, kjøre på rumpeakebrett, snøballkrig, osv. Er veldig fornøyd med hanskene. De kjennes ganske tynne ut, men varmer bra. Var godt å være ute så lenge og ikke være kald på fingrene i det hele tatt.

Eneste minuset er at de er litt korte, både i fingrene og i "boksen" der selve hånda/håndflata er. De kommer liksom ikke 100 % "på". Men de sitter godt og selv om de er solide og ganske grove er det lett å bruke dem til småplukk. Gikk faktisk an å operere et lite kompaktkamera sånn noenlunde med dem også. Lovende.

Redigert av Øyvind V; 13/12/2015 21:25.
Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Arne_And] #2041051 14/12/2015 10:17
N
Neilpride Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: Arne_And
Har sjekka litt priser rundt om, og ble litt overrasket da jeg så at Lithic koster 2.100-2.400,- på Ebay.

På kampanje hos fjellsport til 1699,- t.o.m. 7/12:
https://www.fjellsport.no/arc-teryx-lithic-glove-black.html

Da har jeg testet Arctyrix Lithic i helgen. Syklet nærmere to timer både lørdag og søndag. Var nede i minus 6 i går, hendene var helt topp. Noe mindre følelse på gir og brems, men ikke kritisk (syklet CX). Med Lake vintersko, Lithic hansker og tre lag ull/sport med en Gortex jakke over så hadde jeg en knalløkt på sykkelen. Brukte i tillegg en tynn finladshette under hjelmen. Kunne ha tatt frem gitaren og spilt noen låter umiddelbart etter økten.

Så hansken får topp karakter fra meg. De beste jeg noen gang har syklet med i disse temperaturene. trodde jeg var dømt til å sykle med muffe i vinter, men med Litjic vil en slippe det.

Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Øyvind V] #2041075 14/12/2015 11:23
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Arcteryx med lær-grepsflate er det jeg har. Kjekt med lær i neven når brenner, ved og stålkanter skal hysses rundt. Samme grunn som at hansker skal/bør være svarte.

Bruk fleeceinnerhansker om du fyrser. Lag-på-lag-prinsippet gjelder også på hendene.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Varme, slitesterke hansker [Re: Jomar Henriksen] #2044282 27/12/2015 21:53
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Litt feil å kalle det "ilddåp", men i dag ble hanskene satt på prøve. 4,5 timer ute i 8-10 minusgrader, med fratrekk for 20 minutter lunsj inne på en hytte. Av og på med egne ski og barneski. Ting oppi pulken, ting ut av pulken. Strikk på gamasj som løsnet, bilder som skulle tas, osv. Typisk tur med unger, og den bruken hanskene var tiltenkt. God og varm hele dagen. Fornøyd! Det eneste jeg har som kanskje er like varmt eller til og med et knepp varmere er svære heimstrikka, tovede votter inne i en skallvott. Men de er så svære at glidelåser/strikk etc. er umulig å holde på med.

Eneste minus så langt med Lithic er at dersom man blir skikkelig våt på hendene så er hanskene litt kinkige å få ordentlig på igjen. Da setter huden seg fast i det tynne stoffet i dem.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support