Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: tbh] #2037710 02/12/2015 11:50
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: tbh
Sitat: GardS
Veldig bra regler. Bortsett fra vektregelen. Den blir feil. Det er selvsagt mulig å sette lodd på syklene, men man får en brukt 8 kg sykkel til halve prisen av en ny 10 kg. Vi solgte ut sykler på 7.8kg til 13.000,- stk. En ny 10+ kg sykkel med XT http://www.merida.no/sykler/terreng/mtb27-big-seven-cf-7000
koster over 30.000,-. Så hele regelen blir tullete, hvis målet er å redusere kostnadene. Skal man ned på nypriser på 10-15k, så snakker vi nærmere 13 kg. Det gir ikke mestringsfølelse.

Bruktmarkedet er viktig, for å holde kostnadene nede. 13-16 er hovedmålgruppe for brukte rittsykler. Tror man må fokusere på å informere om at i konkurranse betyr ikke 2-3kg mye for 13-16.

Uten vektgrense skjønner jeg ikke helt hvordan vi skal få regulert dette på en enkel måte, men kom gjerne med innspill. Ser utfordringen med at gode og lette 26" kan kjøpes brukt til en rimelig penge nå som de har gått av moten.

Tror vi må være ærlige i hva vi prøver å oppnå med regler. Er det reelle kostnadsreduksjoner man ønsker? Er det et ønske om å begrense et antatt utstyrshysteri? eller er det kun fordi det er politisk korrekt å gjøre noe? Uansett om man oppnår det man ønsker eller ikke.

Utstyrsregler er i seg selv problematisk både for rekruttering og kostnader ved å drive med sykling. De vil ofte være mer kostnadsdrivende enn besparende.

At det vil kunne virke for aktive syklister, med store forskjeller i ressurstilgang, ja. For rekruttering til sykling som konkurranseidrett, vil det nok være negativt. Det må være mulig å stille opp med den sykkelen man har. Uansett type.

Har sett litt på hva som brukes av sykler blandt tenårinene og andelen fulldempere er høy. Hørte også med vår leverandør av sykler og de selger mye fulldempere. Spesielt til gutter i tenårene. Må man kjøpe egen rittsykkel, for å kunne stille i ritt?

Både vektbegrensning og utstyrsgruppe-begrensning, vil kunne slå ut negativt også på kostnadssiden. Det er ikke en direkte sammenheng mellom pris og utstyrsgruppe. Spesielt ikke for bruktmarkedet og lagersalg kontra nysalg. Vil man bruke penger på utstyr, kan det meget godt gjøres innenfor de reglene som er foreslått. Det er ikke vanskelig å finne sykler til 50-70k, som er innenfor reglene. Men en 3-4 år gammel rittsykkel, til 13k, vil man ikke få lov til å bruke. Bruktmarkedet i seg selg er viktig for å holde kostnader nede.

Kan nevne oss selv som eksempel. Vi snakket om at det kunne være moro å stille på noen landeveisritt. Junior har ikke noen egen landeveissykkel, men han kunne brukt min. Da ville vi måtte bygge den om, for at den skulle bli lovlig i ritt. Så da ble planene droppet.

Vi må bli enige om hva som er målet med reglene. er det kun for å redusere kostnader? I så fall, vil både vektbegrensning og utstyrsgruppe-begrensning treffe dårlig. Det eneste man med sikkerhet kan si, er at det vil være ødeleggende for rekrutteringen til sykling som konkurranseform.

Som nevnt tror jeg det "kan" virke positivt for aktive syklister, som sykler og trener med en ambisjon om å bli god/best på seniornivå. De fleste barn jeg kjenner, vil kun ha det gøy på sykkelen der og da.

Stemmer for:
Bruk av HT (litt selvmotsigende, men har allerede blitt en standard i mange sykkelklubber)
Forbud mot karbonhjul
Det skal være mekanisk giring

Stemmer mot:
Vektbegrensning
Utstyrsgruppebegrensning

Vi bør heller være tydelige på at utstyrsforskjellene ikke betyr noe, i de rittyper og rittider som brukes i 13-16. Dette må forfektes mellom foreldre, trenere og ellers innad i klubbene.

Om man skulle velge noe, som ofte gjør en faktisk forskjell. Så er det valg av riktige dekk. Tilgangen til "riktige" hjulsett med riktige dekk til forskjellige forhold. Dette er kostnadsdrivende, men også der du har mest igjen for pengene

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sveinaa] #2037716 02/12/2015 11:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sist jeg hadde med kidsa på ritt (de er så små at dette ikke gjelder dem), ble hele familien en smule overrasket over alle småttisene som satt på ruller og varmet opp. En ting var at det helsikkes levenet overdøvet speaker og gjorde det vanskelig å føre en samtale, men 8-9-åringer som møter på ritt med egen rulle bidrar ikke akkurat til å gjøre inngangen til sporten enklere.

Jeg tror ikke man oppnår all verden med å sette en vektgrense på selve sykkelen uten samtidig å gjøre noe med alt rundt. Her inngår vel holdninger til hva som er innafor og uttafor, og det er viktig. Dessverre tror jeg dette blir en svært krevende jobb. Finnes det idretter der man har innført slike begrensninger og lyktes med det (og hva er egentlig kriteriet for å lykkes; hvordan måler man utstyrshysteri? Er det økt tilstrømming av rekrutter?)?

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Øyvind V] #2037722 02/12/2015 12:03
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Øyvind V
Sist jeg hadde med kidsa på ritt (de er så små at dette ikke gjelder dem), ble hele familien en smule overrasket over alle småttisene som satt på ruller og varmet opp. En ting var at det helsikkes levenet overdøvet speaker og gjorde det vanskelig å føre en samtale, men 8-9-åringer som møter på ritt med egen rulle bidrar ikke akkurat til å gjøre inngangen til sporten enklere.

Hvor har du vært på ritt hvor 8-åringer har varmet opp på rulle?

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: GardS] #2037723 02/12/2015 12:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Stemmer mot:
Vektbegrensning
Utstyrsgruppebegrensning

Ikke enig. Dette funker bra for deg da du kan mekke og skru sammen en "gammel" rittsykkel med kremdeler til poden. For en mindre begavet foreldre hva gjelder sykkel så er ikke det et alternativ så da må man ut å kjøpe nytt og da blir det premiumsykkel. Og har din pode xtr 985 hvorfor skal ikke hans pode få lov til å kjøre xtr m9000?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Ola R.] #2037727 02/12/2015 12:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Ola R.

Hvor har du vært på ritt hvor 8-åringer har varmet opp på rulle?

Mulig jeg feilberegnet alderen på noen av de guttene, men de så veldig små ut noen av de som satt på rulle på Skogly i høst. 10 år da kanskje. Men poenget er litt det samme.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Øyvind V] #2037738 02/12/2015 12:33
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Mulig jeg feilberegnet alderen på noen av de guttene, men de så veldig små ut noen av de som satt på rulle på Skogly i høst. 10 år da kanskje. Men poenget er litt det samme.

Du tar fortsatt veldig feil mtp. alder. Den yngste fra TVK som kan ha brukt rulle på det rittet, var en 14-åring. Gutter i den alderen kan være svært ulikt utviklet.
Jeg tror problemstillingen du prøver å bringe fram er ikke-eksisterende. Ingen 10-åringer bruker rulle som oppvarming på terrengritt.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: GardS] #2037748 02/12/2015 12:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Kan nevne oss selv som eksempel. Vi snakket om at det kunne være moro å stille på noen landeveisritt. Junior har ikke noen egen landeveissykkel, men han kunne brukt min. Da ville vi måtte bygge den om, for at den skulle bli lovlig i ritt. Så da ble planene droppet.

Vi må bli enige om hva som er målet med reglene. er det kun for å redusere kostnader? I så fall, vil både vektbegrensning og utstyrsgruppe-begrensning treffe dårlig. Det eneste man med sikkerhet kan si, er at det vil være ødeleggende for rekrutteringen til sykling som konkurranseform.

Kanhende jeg tar feil, men er det ikke akkurat i landveissykling (som alt har begrensninger) at Norge har fått frem en god del talenter de siste årene. Er dette til tross for at landeveissykling har utstyrsbegrensinger?

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Ola R.] #2037751 02/12/2015 12:51
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Du tar fortsatt veldig feil mtp. alder. Den yngste fra TVK som kan ha brukt rulle på det rittet, var en 14-åring. Gutter i den alderen kan være svært ulikt utviklet.
Jeg tror problemstillingen du prøver å bringe fram er ikke-eksisterende. Ingen 10-åringer bruker rulle som oppvarming på terrengritt.

Du vet nok dette veldig mye bedre enn meg, så jeg skal ikke krangle på det... Meeeeeen, det var en tass der som umulig kan ha vært 14 ICON_WINK

Poenget var forsåvidt ikke å koble alder til rullebruk, men å vise til at sykling og ritt handler om mer enn selve sykkelen. Om alle møter opp med sykler som er innenfor regelverket (over 10 kilo, ikke karbonhjul og med mekanisk giring), har man fortsatt en del utstyr man kan drive "utstyrshysteri" med. Og dette "ekstrautstyret" tror jeg kan ha vel så begrensende virkning på rekruttering til sporten som selve sykkelen.

Disclaimer: Er fullstendig klar over at jeg kun synser her. Er vel ikke så mange som kjenner dette gamet bedre enn deg Ola, så jeg skal ikke være så veldig påståelig.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037753 02/12/2015 13:08
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Det er mye som kan gjøres for å holde prisene ned.

Det enkleste er å forby fulldempere, noe som er lett å sjekke.
Så kan alt av karbondeler (herunder rammer) + elektriske gir forbys, noe som stort sett er lett å sjekke.

En vektbegrensning virker fornuftig men styres vel av ovennevnte tiltak.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Øyvind V] #2037755 02/12/2015 13:16
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Du vet nok dette veldig mye bedre enn meg, så jeg skal ikke krangle på det... Meeeeeen, det var en tass der som umulig kan ha vært 14 ICON_WINK

OK, da er vi kommet ned fra "alle småttisene/8-9-åringer" til "en tass som umulig kan ha vært 14". Bra! Håper ikke du har spredd rykter til dine venner i din klubb om at på Trøndercupen så stiller alle 8-åringer med egen rulle. DET er i alle fall ikke bra for rekrutteringen!

Men til saken:
Ekstrautstyr som f.eks. ruller kan være skremmende for nybegynnere, ja, ved å skape et inntrykk av utstyrshysteri. Ved å være medlem i klubber som driver rekrutteringsarbeid blant barn og unge, så har man faktisk mulighet til både å informere og ufarliggjøre, i tillegg påvirke både treningsmiljø og annet. Da kan man delta på foreldremøter hvor slike ting blir tatt opp og diskutert - holdningsskapende arbeid. Da kan man være med og arrangere ritt. Uten disse klubbene så er hele denne diskusjonen meningsløs.

De som bryr seg om sykkelidretten utover sin egen tid på Birken - meld dere inn i en klubb med barne- og ungdomsavdeling, og engasjer dere der!

Jeg stemmer for:
-Vektbegrensning
-Forbud mot karbonhjul
-Engasjement og holdningsskapende arbeid i klubbene

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Ola R.] #2037758 02/12/2015 13:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Systemet fra bilcross, at man kan kjøpe en sykkel for en gitt pris, syns jeg også er problematisk. Lille Erik som har så lyst til å sykle terreng, og har brukt alle sine sparepenger på egen sykkel, skal han risikere at Per fra nabobygda kjøper sykkelen etter første konkurranse? Dere som støtter dette forslaget: Hva er argumentene for at dette systemet ikke skal gjelde også for voksne?

Hvis man vet at sykkelen "må" selges for f.eks. kr 25 000, så stiller neppe Lille Erik opp med nyinnkjøpt sykkel til kr 40 000.
Har ikke noe argument for at det ikke skal gjelde for voksne, kunne like gjerne vært det samme der.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Ola R.] #2037762 02/12/2015 13:32
Øyvind V Offline
More than words
More than words

OK, da er vi kommet ned fra "alle småttisene/8-9-åringer" til "en tass som umulig kan ha vært 14". Bra! Håper ikke du har spredd rykter til dine venner i din klubb om at på Trøndercupen så stiller alle 8-åringer med egen rulle. DET er i alle fall ikke bra for rekrutteringen!

Jeg har få venner i "min" klubb (det er et proformaekteskap for å få lisens), så vær trygg på at jeg ikke har lagt fram dette for de store massene der som en sannhet. Tvert i mot har jeg fortalt alle jeg kjenner, uansett klubb og sykkelinteresse, om det fantastiske arrangementet som var på Skogly. For det var det. Ungene mine storkosa seg, og det eneste størstemann hadde å utsette på arrangementet var at det var kun én runde. Neste år blir det bytte av klubb til en klubb som gjør en stor innsats for barn og unge, og forhåpentligvis deltakelse på terrengtrening med junior ICON_SMILE

Til det andre du skriver: Helt enig, særlig dette med engasjement.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Øyvind V] #2037763 02/12/2015 13:34
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Det Ola R. sa + 1K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Øyvind V] #2037765 02/12/2015 13:37
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Poenget var forsåvidt ikke å koble alder til rullebruk, men å vise til at sykling og ritt handler om mer enn selve sykkelen. Om alle møter opp med sykler som er innenfor regelverket (over 10 kilo, ikke karbonhjul og med mekanisk giring), har man fortsatt en del utstyr man kan drive "utstyrshysteri" med. Og dette "ekstrautstyret" tror jeg kan ha vel så begrensende virkning på rekruttering til sporten som selve sykkelen.

Disclaimer: Er fullstendig klar over at jeg kun synser her. Er vel ikke så mange som kjenner dette gamet bedre enn deg Ola, så jeg skal ikke være så veldig påståelig.

Ofte har klubbene en rulle eller to, satt opp for oppvarming. Det hender vel at ungene bruker de om de er ledige. Ofte kun for moro, men er vel greit å bruke hvis det er grisevær

Energihuset Merida
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: anonym22] #2037767 02/12/2015 13:38
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anonymous22
Hvis man vet at sykkelen "må" selges for f.eks. kr 25 000, så stiller neppe Lille Erik opp med nyinnkjøpt sykkel til kr 40 000.
Har ikke noe argument for at det ikke skal gjelde for voksne, kunne like gjerne vært det samme der.

Var det ikke 5.000 som var nevnt? Hvis beløpet settes til 25.000 så forandres premissene noe.

Men når det gjelder voksne, så er jeg sterkt i mot. Jeg opparbeider et såpass personlig forhold til mine sykler at å selge den mot min vilje ville vært svært smertefullt ICON_SMILE

Det samme gjelder til en viss grad også syklene til barna; Her kan det også være snakk om tilpasninger og tuninger som gjør at man får et personlig forhold til sykkelen - uten at det har kostet mer enn tid og krefter.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Juffe] #2037768 02/12/2015 13:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Juffe
Hva med forbud mot trenerforeldre som stå parat med reservehjul og heller la arangør stille med nøytral service?
At UCI har gitt lov til hjelp utenfra er skandale i mine øyne. Det er jo ikke terrengsykling. I gode, gamle dager syklet proffene med seteveske og lett oppblåst slange i åttetall over skuldrene for å være parat med slangebytte ved behov. Hjelp utenfra medfører disk.

Synes barna også bør sykle etter disse reglene.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Øyvind V] #2037770 02/12/2015 13:41
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Neste år blir det bytte av klubb til en klubb som gjør en stor innsats for barn og unge, og forhåpentligvis deltakelse på terrengtrening med junior ICON_SMILE
Til det andre du skriver: Helt enig, særlig dette med engasjement.

Flott! Jo flere jo bedre!

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Øyvind V] #2037771 02/12/2015 13:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Jeg tror ikke man oppnår all verden med å sette en vektgrense på selve sykkelen uten samtidig å gjøre noe med alt rundt. Her inngår vel holdninger til hva som er innafor og uttafor, og det er viktig. Dessverre tror jeg dette blir en svært krevende jobb. Finnes det idretter der man har innført slike begrensninger og lyktes med det (og hva er egentlig kriteriet for å lykkes; hvordan måler man utstyrshysteri? Er det økt tilstrømming av rekrutter?)?
Enig! Som det er nevnt ved andre anledninger at norske utøvere har puter sydd under armene, og det hjelper ikke at man i tidlig alder blir vant med at "man" (dvs. noen) har støtteapparat som er bedre enn det en voksen "privateer", som sykler aktivt, vil ha.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037772 02/12/2015 13:44
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Regler må være enkle og forslagene som har kommet fram fra forbundet er gode. Prat om utstyrsgrupper, dekktyper osv. er helt irrelevant all den tid det er nesten ingen forskjell resultatmessig på deore vs xtr når vekten på totalekvipasjen må være lik.

Litt utfordringer er det knyttet til at en 10kg 29er vil være mer effektiv og raskere enn en 26er med samme vekt, men denne forskjellen er minimal i de aller fleste løyper.

Fulldemperproblematikken er derimot mer interessant. Kunne det her være et alternativ å si at en fulldemper må veie minimum 12kg? Dette vil gjøre at de som har fulldemper til sti etc kan stille på denne uten modifikasjoner samtidig som at en 12kg fulldemper for de fleste vil framstå som mindre attraktivt enn en 10kg hardtail. Vanligvis så vil forskjellen på en HT og FS av samme kvalitet ligge rundt 1 til 1,5 kg.(scale sammenlignet med spark f.eks.) 2kg forskjell vil gjøre at tilsvarende fulldemper kan bygges med rimeligere komponenter og fremdeles nå minimumsgrensen.

Ut på tur!

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Ola R.] #2037775 02/12/2015 13:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous22

Var det ikke 5.000 som var nevnt? Hvis beløpet settes til 25.000 så forandres premissene noe.

Men når det gjelder voksne, så er jeg sterkt i mot. Jeg opparbeider et såpass personlig forhold til mine sykler at å selge den mot min vilje ville vært svært smertefullt ICON_SMILE

Det samme gjelder til en viss grad også syklene til barna; Her kan det også være snakk om tilpasninger og tuninger som gjør at man får et personlig forhold til sykkelen - uten at det har kostet mer enn tid og krefter.

Ja, eksempelbeløpet på 5000 la jeg ikke vekt på overhodet, da det sier seg selv at det ikke er aktuelt å konkurrere med sykler til den prisen. Beløpet må jo settes rundt det området som er tiltenkt makspris for lovlig sykkel. En regel om tvangssalg vil gjøre det særdeles lite fristende å jukse.

Tilpasninger og tuninger og dyktige foreldre er sammenliknbart med smøring-/glider-/fluor(spesielt)-/utstyrsproblematikken i langrenn. Det vokser fram et behov i flere idretter for å hindre/bremse at det blir de med penger og "proffe" foreldre som vinner (og fortsetter).

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Supermann] #2037781 02/12/2015 14:11
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Supermann
Regler må være enkle og forslagene som har kommet fram fra forbundet er gode. Prat om utstyrsgrupper, dekktyper osv. er helt irrelevant all den tid det er nesten ingen forskjell resultatmessig på deore vs xtr når vekten på totalekvipasjen må være lik.

Litt utfordringer er det knyttet til at en 10kg 29er vil være mer effektiv og raskere enn en 26er med samme vekt, men denne forskjellen er minimal i de aller fleste løyper.

Fulldemperproblematikken er derimot mer interessant. Kunne det her være et alternativ å si at en fulldemper må veie minimum 12kg? Dette vil gjøre at de som har fulldemper til sti etc kan stille på denne uten modifikasjoner samtidig som at en 12kg fulldemper for de fleste vil framstå som mindre attraktivt enn en 10kg hardtail. Vanligvis så vil forskjellen på en HT og FS av samme kvalitet ligge rundt 1 til 1,5 kg.(scale sammenlignet med spark f.eks.) 2kg forskjell vil gjøre at tilsvarende fulldemper kan bygges med rimeligere komponenter og fremdeles nå minimumsgrensen.

Dette er faktisk en god ide. Så har de som har en fulldemper, mulighet til å kjøre ritt. Selv om de primært bare er ute i skogen og har det gøy. Tror jammen jeg må revurdere standpunktene mine.

Hva med:
26" HT min 8 kg
26" FS min 10 kg

27,5 HT min 9 kg
27,5 FS min 11 kg

29" HT min 10 kg
29" FS min 12 kg

eller er det å dra det litt langt ? :-)

Energihuset Merida
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037812 02/12/2015 16:05
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Vi må ikke glemme at litt av hensikten her er å redusere kostnader slik at "alle" kan komme inn i sporten uten å føle at man ikke har utstyr som strekker til.
Stemmer for HT, vektbegrensning (11kg er bedre enn 10 for å få ned kostnaden) og maks XT/XO-gruppe.
Dette vil også gjøre det enkelt for sykkelbutikkene å spekke "ungdomssykler".

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037818 02/12/2015 17:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det hadde kanskje vært lurt å se mot landevei. Regelen der har vært min 8 kg for M/K 10-16. Kanskje fornuftig å legge seg tilsvarende 1,2 kg over det en snitt "proff"-sykkel fra WC veier ( ca 10 kg inkl pedal) sånn at man havner litt over 11,2 kg og forbud mot FS.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: tbh] #2037859 02/12/2015 20:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Ingen barn har vondt av å lære å skifte slange selv.

At en liten jente på 11-12 år skal kunne ta av hjul, få av og sette på et potensielt trangt dekk, og så sette på hjulet , uten hjelp, kan nok væreoptimistisk. Da handler det med en gang om ha faktisk ha nok styrke til det. Motivasjonen forsvinner raskt i problemene ...

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: EgilS] #2037861 02/12/2015 20:22
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Ingen barn har vondt av å lære å skifte slange selv.

At en liten jente på 11-12 år skal kunne ta av hjul, få av og sette på et potensielt trangt dekk, og så sette på hjulet , uten hjelp, kan nok væreoptimistisk. Da handler det med en gang om ha faktisk ha nok styrke til det. Motivasjonen forsvinner raskt i problemene ...

Kanskje en begrensning i hva som tillates i servicesonen er bedre da? Alle får likt tilbud om teknisk assistanse og ingen bare får nytt hjul av sitt eget støtteapparat

'...once more, and more intensity!'
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037954 03/12/2015 08:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Til slutt koker det vel egentlig ned til om man ønsker at sykling skal være en idrett for barn med resurssterke foreldre, både hva gjelder økonomi og mulighet for oppfølging. Jeg skjønner nå faktisk litt mer av hvorfor tradisjonelle ballidretter kaprer barna.

Kanskje overivrige foreldre heller bør slutte å bestikke barna sine med fett utstyr for at de skal fortsette å sykle i noen få år til? Kan jo hende at avkommet egentlig ikke er like sykkelinteressert som en nyfrelst voksen syklist ICON_SMILE

(påstanden er at de færreste barn primært trigges av utstyret og at så lenge reglene er like vil de som er interessert sykle allikevel.)

Redigert av sveinaa; 03/12/2015 10:33.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sveinaa] #2037960 03/12/2015 09:14
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sveinaa
Til slutt blir koker det vel egentlig ned til om man ønsker at sykling skal være en idrett for barn med resurssterke foreldre, både hva gjelder økonomi og mulighet for oppfølging. Jeg skjønner nå faktisk litt mer av hvorfor tradisjonelle ballidretter kaprer barna.

Kanskje overivrige foreldre heller bør slutte å bestikke barna sine med fett utstyr for at de skal fortsette å sykle i noen få år til? Kan jo hende at avkommet egentlig ikke er like sykkelinteressert som en nyfrelst voksen syklist ICON_SMILE

(påstanden er at de færreste barn primært trigges av utstyret og at så lenge reglene er like vil de som er interessert sykle allikevel.)

+1

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sveinaa] #2037963 03/12/2015 09:19
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Kanskje overivrige foreldre heller bør slutte å bestikke barna sine med fett utstyr for at de skal fortsette å sykle i noen få år til?

Herregud, skal ikke foreldre få rævkjøre unger for å realisere sine egne mislykkede vinnereambisjoner? Hva med tanken om at alle skal få en sjanse til?

(+1, selvfølgelig)

Anonym5
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sveinaa] #2037992 03/12/2015 11:08
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Til slutt koker det vel egentlig ned til om man ønsker at sykling skal være en idrett for barn med resurssterke foreldre, både hva gjelder økonomi og mulighet for oppfølging. Jeg skjønner nå faktisk litt mer av hvorfor tradisjonelle ballidretter kaprer barna.

har du ikke hatt barn i ballidrett? Det er ikke nødvendigvis hverken noe billigere eller krever mindre oppfølgning. Bare treningsavgiftene i enkelte "ballklubber" dekker en enkel rittsesong på sykkel

synes hele problematikken virker en smule oppkonstruert. Klart det koster endel, men bør ikke være noe problem å gjøre relativt rimelig.

som nevnt her tidligere, tror jeg det viktigste er holdningene

Energihuset Merida
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037994 03/12/2015 11:16
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg lurer også litt på hvor stort dette fenomenet med 8-åringer med karbonsykler med karbonhjul egentlig er? Også er jeg litt usikker på at overivrige pappaer er et problem man kan regulere bort.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå