Varme, slitesterke hansker
|
Varme, slitesterke hansker
01/12/2015 14:04
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Fryser lett på fingrene og er nå på jakt etter det ultimate hanskeparet. De må være svært varme, svært slitesterke, og ikke så altfor store og klumpete. Jeg må kunne sykle med dem, kløyve ved og fyre opp bål med dem, ta av/på ski, osv. Skal brukes i vinterfjellet, på aketur med kidsa, på båltur med kompisene, til jobb på de kaldeste dagene, osv. De siste årene har jeg kjøpt et par hansker hver høst som jeg tror er skikkelig bra, men så er de ikke det likevel. Og til dere som klør etter å si at hummerhanskene til Swix funker ned til femten minus, la det være...  Har sett på en drøss hansker og lest tester i massevis, men for å få en second opinion tenkte jeg å høre med det allvitende forum med folk jeg vet har mye erfaring å dele. Dette er hanskene jeg har sett på, og som legger lista: * 45NRTH Stürmfist. Bestilt og prøvd, men går i retur til Bikeshop. For små ift. oppgitt størrelse, virker billige til tross for høy pris, og så var Bikeshop så gniene at de ikke lot meg få bruke prisløftet deres (sykkelkomponenter har samme hanske 500 kroner rimeligere, men i andre størrelser). * Arc´teryx Lithic Glove. Ser lekker ut, får mye skryt i tester, men er himla dyre. 2.000,- for et par hansker er drøyt. Er veldig godt fornøyd med andre Arc-produkter, det er et pluss. * Black Diamond Guide Glove. Ser litt klumpete ut, litt MC-preg, men får også mye skryt. Er visstnok varm og slitesterk. Også denne er kostbar, med pris på rundt 1.700,- kroner. * Black Diamond Super Rambla Glove. Kanskje ikke varm nok? * Outdoor Research Alti Glove. Ser ut som hanskene jeg kjørte snowboard med på 90-tallet, men får skryt i tester for å være svært varme. * Mountain Equipment Randonee Gauntlet. Sies å være varm, men den ser ganske tynn og liten ut. Er den varm til tross for dette, er det en het (!) kandidat.
|
|
|
Re: Varme, slitesterke hansker
[Re: Øyvind V]
01/12/2015 14:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Selv foretrekker jeg votter når det er kaldere (så trenger de ikke bli så klumpete), så har ikke personlig erfaringer å komme med. Men til det utmerkede utvalget du har funnet frem til, ville jeg også sjekket ut Hestra sitt digre utvalg: https://hestragloves.com/sport/intl/gloves/
|
|
|
01/12/2015 14:21
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med hummerhanskene til Swix?  Først en tanke, bruker ikke gore-tex forferdelig lang tid på å tørke når det først har blitt fuktig? Jeg tror det er viktigere at hanskene puster og transporterer bort fukt enn at de skal være vanntette til bruk i vintervær. En klam fuktig hanske blir fort kald selv om den er enn så vanntett. Her falt valget på ME Randonee, litt pga pris, men også fordi de ser mindre klumpete ut enn alternativene. Har ikke fått de enda, så kan ikke gi noen vurdering.
Redigert av Hoaas; 01/12/2015 14:24.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: anonym22]
01/12/2015 14:23
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Selv foretrekker jeg votter når det er kaldere (så trenger de ikke bli så klumpete), så har ikke personlig erfaringer å komme med. Men til det utmerkede utvalget du har funnet frem til, ville jeg også sjekket ut Hestra sitt digre utvalg: https://hestragloves.com/sport/intl/gloves/ Ah, Hestra må så klart sjekkes ut. Hadde glemt dem. Takk 
|
|
|
01/12/2015 14:32
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Jeg bruker hansker i fra Biltema. De holder fint ned til minus 10-12 grader.
Husker jeg ikke feil så koster hanskene ca 50 kroner paret. Egentlig helt latterlig billig , når man tenker på hvor varme de er. Pleier å hamstre i butikken , slik at jeg har flere år frem i tid. Etter at vinteren er over pleier jeg bare å kaste hanskene , da de som regel er skitne etter vinterens bruk.
Eneste minuset med de er at de nesten ikke tåler regn.Da blir de veldig våte og kalde. De bruker også lang tid på å tørke opp.
Kan evt ta bilde av de og legge det ut på forumet hvis ønskelig.
|
|
|
01/12/2015 14:44
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bruker RAB sin Guide Glove. Sportsnett har RAB uke denne uka. Men den er nok for kald i 20 blå. Løsningen er å bruke ull-liners inni.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
01/12/2015 14:52
|
Holyman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har brukt et par Arc'teryx Alpha i 3 år, det virker som Lithic har tatt over for de i år. Utvilsomt de beste hanskene jeg har hatt, ekstremt slitesterke, veldig vanntette, perfekt varme for ski og tur. Også brukt de på jakt endel i dårlig vær. Latterlig dyre som du sier, men skal ikke mye til for å oppdrive en 15%-kode på fjellsport så får du dem til 1600,- Har ikke prøvd de andre hanskene du sikter til spesifikt, men har prøvd en del Black Diamond-hansker i butikk og synes de virker billige og av mye lavere kvalitet enn Alpha-hanskene mine. Arcteryx-hanskene er også sydd i en fornuftig profil, ikke bare som flate hansker. Ville utvilsomt slått på stortromma og gått for Lithicene, evt saumfart finn etter noen gamle Alpha-hansker da de ihvertfall er helt konge.
PS. er også viktig å vurdere hvorvidt de tørker skikkelig over natten, ser Hestra er nevnt her oppe, der ville jeg trådt forsiktig med de tykke alpin-hanskene deres ihvertfall. Har hatt noen kjipe alpedager med kalde fingre i hestra-hansker da de rett og slett er alt for kompakte og tykke til å tørke over natten.
Redigert av Holyman; 01/12/2015 14:55.
|
|
|
01/12/2015 14:54
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Det høres ut som om du leter etter hansker lagd av enhjørninger  Jeg bruker hansker og votter etter formålet, og tviler på at et enkelt par fungerer godt nok. Har og erfaring med CASTELLI Tempestra Glove som er vanntett og overraskende varm når man er i aktivitet. Med innerhansker tipper jeg sykling i -15 går greit. Er det ordentlig kalt bruker jeg Hestra Army Leather Expedition Mitt (røverkjøp på XXL i fjor), men de er jo rene bokshansker. Skal du prøve deg på kun et par, er kanskje Hestra Army Leather Blizzard et alternativ?
Thomas
|
|
|
01/12/2015 15:23
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
https://hestragloves.com/sport/intl/glov...-finger/240100/Jeg har hatt ett par av disse noen år nå. Ikke de aller varmeste men god beveglighet og slitestyrke. Mye brukt både på ski, sykkel og til hverdags. Må byttes ut nå, etter å ha blitt brukt nesten hver dag i tre vintre. Utslitte sømmer på ett par-tre fingertupper etter å ha blitt tjuvlånt til bæring av betongheller...
|
|
|
01/12/2015 15:28
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har et par Sealskin Lobstergloves som er utrolig varme. Hvis de har tilsvarende klassifisering i vanlige hansker vil jeg ha sjekket ut de og.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
01/12/2015 15:44
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Burde ikke hansker laget for isklatring funke bra?
|
|
|
01/12/2015 15:47
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Fryser lett på fingrene og er nå på jakt etter det ultimate hanskeparet. De må være svært varme, svært slitesterke, og ikke så altfor store og klumpete. Jeg må kunne sykle med dem, kløyve ved og fyre opp bål med dem, ta av/på ski, osv. Skal brukes i vinterfjellet, på aketur med kidsa, på båltur med kompisene, til jobb på de kaldeste dagene, osv. De siste årene har jeg kjøpt et par hansker hver høst som jeg tror er skikkelig bra, men så er de ikke det likevel. Og til dere som klør etter å si at hummerhanskene til Swix funker ned til femten minus, la det være...  Har sett på en drøss hansker og lest tester i massevis, men for å få en second opinion tenkte jeg å høre med det allvitende forum med folk jeg vet har mye erfaring å dele. Dette er hanskene jeg har sett på, og som legger lista: * 45NRTH Stürmfist. Bestilt og prøvd, men går i retur til Bikeshop. For små ift. oppgitt størrelse, virker billige til tross for høy pris, og så var Bikeshop så gniene at de ikke lot meg få bruke prisløftet deres (sykkelkomponenter har samme hanske 500 kroner rimeligere, men i andre størrelser). * Arc´teryx Lithic Glove. Ser lekker ut, får mye skryt i tester, men er himla dyre. 2.000,- for et par hansker er drøyt. Er veldig godt fornøyd med andre Arc-produkter, det er et pluss. * Black Diamond Guide Glove. Ser litt klumpete ut, litt MC-preg, men får også mye skryt. Er visstnok varm og slitesterk. Også denne er kostbar, med pris på rundt 1.700,- kroner. * Black Diamond Super Rambla Glove. Kanskje ikke varm nok? * Outdoor Research Alti Glove. Ser ut som hanskene jeg kjørte snowboard med på 90-tallet, men får skryt i tester for å være svært varme. * Mountain Equipment Randonee Gauntlet. Sies å være varm, men den ser ganske tynn og liten ut. Er den varm til tross for dette, er det en het (!) kandidat. Har noen hansker fra BD som ligner litt på de Super Rambla Glove. Dette er hanskene jeg primært benytter når det er kaldt. God nok bevegelse til at det enkelt fungerer til sykling, samt fine til skikjøring. Mine er snart på fjerde året eller mer, og har begynt å skrante litt på isolasjonen, men inntrykket når det gjelder kvalitet på hansker fra BD er veldig bra - verdt prisen hvis de passer.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
01/12/2015 15:56
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Mine Hestra Heli Ski går nå på 6. året. Smører inn læret et par ganger i sesongen, og impregnerer stoffet hver sesong.
Varme, uttakbar innerhanske, god fingerfølsomhet og er laget med bomull (tåler bålglør vesentlig bedre enn goretexhansker).
De begynner å bli slitt, men er imponert over hvor godt de har holdt. Brukt til skikjøring, is og mix klatring, diverse vedhogst og uteovernattinger osv. Tørker lett på flerdagersturer også.
|
|
|
01/12/2015 16:14
|
Lømo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Klim ! Brukes av scooterfolk og hundekjørere verden rundt , de har flere modeller .
|
|
|
01/12/2015 16:16
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener jo at de fleste hansketråder lander på Hestra. Uansett: har både arc'teryx og Hestra og når man tar hensyn til pris: Hestra er best. Kanskje om pris er irrelevant også...
|
|
|
[Re: Henrik.]
01/12/2015 16:19
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Hestra Heli Ski har jeg forsåvidt sett på tidligere, men slått dem fra meg. Husker ikke hvorfor, men jeg skal sjekke dem nærmere. Ser XXL har dem, så da er det greit å få prøvd dem først også.
Black Diamond virker også veldig solide, og Outdoor gear lab har testet Guide-hansken og skriver at den er skikkelig varm og veldig slitesterk; "Our top pick for colder weather skiing". Den har geiteskinn over store deler også, en fordel når man holder på med bål.
|
|
|
01/12/2015 17:14
|
Ironman
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fryser også veldig fort på hendene når det er kaldt, da jeg har frostskader etter idiotmentalitet på befalsskolen. Jeg har et par BD rambla natural, og synes de blir for kalde ved ca -10. Bra slitestyrke, men litt liten i størrelsen (fingerdiameter)i forhold til andre hansker jeg har.
|
|
|
[Re: Henrik.]
01/12/2015 17:27
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Mine Hestra Heli Ski går nå på 6. året. Smører inn læret et par ganger i sesongen, og impregnerer stoffet hver sesong.
Varme, uttakbar innerhanske, god fingerfølsomhet og er laget med bomull (tåler bålglør vesentlig bedre enn goretexhansker).
De begynner å bli slitt, men er imponert over hvor godt de har holdt. Brukt til skikjøring, is og mix klatring, diverse vedhogst og uteovernattinger osv. Tørker lett på flerdagersturer også. Hva bruker du å smøre i læret med? Impregnerer du med spray? Hatt en par votter i noen år nå uten å behandle de, men tenkte jeg måtte gjøre det nå. Kona har hatt sine i like mange år men bruker mye mer da hun jobber i barnehage, de bærer litt preg av mye bruk nå. Men tror vi snakker ca 6 år nå. Hestra var første jeg tenkte på når jeg leste lista til trådstarter. KJøpte mine votter i Hemsedal en dag med 20 minus og vind. God og varm på henda!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
01/12/2015 18:25
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Alpha SV, som var på tilbud til 999.- hos Sportsnett for et par år siden. Veldig godt fornøyd med de, og jeg har et par forfryste fingre som har lett for å bli vonde i kaldt vær.
Redigert av Anders A-R; 01/12/2015 18:25.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: hbakken]
01/12/2015 18:58
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
De begynner å bli slitt, men er imponert over hvor godt de har holdt. Brukt til skikjøring, is og mix klatring, diverse vedhogst og uteovernattinger osv. Tørker lett på flerdagersturer også. Hva bruker du å smøre i læret med? Impregnerer du med spray? Jeg har brukt litt forskjellig opp gjennom, og hva du vil bruke kommer litt an på hvor mykt du vil ha skinnet. Minkolje vil gjøre det litt for mykt for min smak. Har brukt mest Grangers bievoks, tror den heter G-Wax. Tar på meg begge hanskene uten liner inni, tar litt voks på læret og gnir det godt inn. Da får du litt kroppsvarme gjennom læret for å få det til å trekke skikkelig inn. Bomullen sprayer jeg med impregneringsspray på begynnelsen av sesongen, men det blir somregel til at jeg kliner inn hele hanskehånda med G-wax når jeg først er i gang, de blir litt blanke i overflata, men funker veldig bra.
|
|
|
[Re: anonym22]
01/12/2015 19:17
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Den har jeg også brukt, men foretrekker ren bievoks.
|
|
|
01/12/2015 20:10
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
BD guide utgår hvis du ikke vil ha klumpete.
Kan likegodt ha votter, selv om hanskene er gode og går på 4 året med god bruke. Hestra (vertical ettellerannet) har jeg god erfaring med..
|
|
|
01/12/2015 23:16
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg synes overtrekksvott over et par hansker funker fint når det blir under -15. Overtrekksvottene er lette å ta av hvis man trenger litt mer finmotorikk. Jeg fryser ikke så lett på fingrene så er ikke så nøye med hvilke hansker jeg bruker.
|
|
|
02/12/2015 01:57
|
chalshus
More than words
|
More than words
Skal du fyre opp bål med syntetiske hansker, ber du om trøbbel.
Ta av deg på hanskene i nærheten av bålet.
|
|
|
[Re: chalshus]
02/12/2015 07:48
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Selve fyringen eller nærkontakt med bålet bruker å skje uten votter/hansker, evt. bare med en innervott i ull. Var kanskje mer "forarbeidet" jeg tenkte på; jobbe med øks, hakke opp flis til opptenning, kløyve de største kubbene osv. Trenger ikke veldig finmotorikk for å få til det, men vet av erfaring at svære ullvotter med skallvott utenpå blir litt for stort og klumpete til sånt.
|
|
|
[Re: ]
02/12/2015 07:49
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Har sett litt på Alpenheat sine batteridrevne hansker, men har slått det fra meg. Funker sikkert greit, men jeg vil ikke ha enda en dings som krever batteri, opplading/batteriskift og som man må være forsiktig med så man ikke ødelegger elektronikken. Edit: Har sjekka litt priser rundt om, og ble litt overrasket da jeg så at Lithic koster 2.100-2.400,- på Ebay.
Redigert av Øyvind V; 02/12/2015 09:26.
|
|
|
02/12/2015 11:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
To store og to små i familien har Hestra hansker og votter med og uten Goretex. Vi kjøper ikke annet til vær kaldere enn langrenn/sykkelhansker. Aldri vært problemer med sømmer, innerdel som blir slaskete eller generell slitasje. De fineste er de med skinn, som fruen og jentene har mens mine er i stoff og det fungerer like bra. De fåes i lang og kort variant som begge fungerer. De eldste jeg har er sikkert 10 år gamle og brukes til alt som er griseri/slitasje. De er blitt lysere, litt mindre vannavstøtende men ellers helt ok. Vaskes på 40 grader. Dagens reklame, løp og kjøp !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|