Snop
|
Re: Snop
[Re: åneidu]
03/12/2015 11:49
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Spiser relativt lite i uken, og har cheat day på lørdag. Buksene mine og badevekta sier at det funker.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
08/12/2015 12:11
|
Maybelline
Ringrev
|
Ringrev
Jeg spiste ganske mye godteri. Det ble mer og mer, og jeg stoppet ikke før jeg var kvalm. Vente litt, drikke litt vann, så ble jeg klar igjen og kunne spise mer godteri. Så fikk jeg nok. Av meg selv, av sukker, av å bare måtte ha en pose med noe sånn i tilfelle. Jeg fikk nok av å være slapp og sliten, føle meg tung i kroppen og av å være avhengig av sukkertilførsel for å fungere.
Så jeg sluttet helt. Alt av sukkervarer ut av skapet, inn med sukkerfrie alternativer, og hei hodepine fra helvete! Jeg slet noen dager. Var klam og hadde konstant vondt i hodet. Etter noen dager gikk det over, og etter en uke eller to, var godtesuget helt borte. Nå, ca 8 måneder etter, føler jeg meg mye bedre. Jeg sover bedre, fokuserer bedre, veier mindre, sykler lengre og raskere, og jeg føler aldri noe sug etter snop. Mine sukkerfrie alternativer er stort sett mandler, men noen ganger tar jeg en bit mørk sjokolade. Den med appelsin er kjempegod! Som oftest finner jeg det for søtt, og det rekker med en halv eller en bit, dvs 5-10 gram. Det er noe ganske annet enn monsterposene fra Candy King jeg pleide å trykke innpå. Det hender at jeg drikker sukkerfri brus, men jeg har aldri vært noen stor brusdrikker, så jeg ser ingen grunn til å begynne med det nå. Jeg er glad i boblevann, og drikker mye av det. Det jeg savner er Kvikk Lunsj på tur!
Man kommer alltids ned
|
|
|
10/12/2015 14:41
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Vi har alle vært der...
Selv merker jeg at jeg er på vei mot en smell nå når julemarsipanen flyter i kontorlandskapet.
Frem til det problemet dukket opp hadde jeg relativt god suksess med:
ALL mat logges i MyFitnessPal. Når jeg lager mat veies hver eneste ingrediens på kjøkkenvekten. MyFitnessPal forteller meg hvor mye kalorier som går med. Dette ga meg nok først og fremst suksess fordi jeg ble bevisst på hvilke varer som inneholder mye kalorier. Med det forsvant mye poteter... En vanlig middag kan nå være en stor kyllingfilet og en stappfull tallerken med ovnsbakte grønnsaker. En annen aha-opplevelse var å se hvor mye kalorier som kom fra selv små mengder stekeolje.
Dette har fungert godt siden jeg bor alene og kan tvinge meg selv. Da jeg var som flinkest merket jeg faktisk litt frustrasjon over ikke å vite nøyaktig hva varmlunchen på jobben utgjorde.
Og så til dette med godteri. Da jeg ble vant til å tenke kalorier og å prøve å spare noen her og der innså jeg fort hvor mye sjokoladen utgjør. Jeg unnet meg litt sjokolade fortsatt, men alt ble hentet på kjøkkenet, lagt på vekten og loggført. I stedet for å ta med 250g posen med Nidar-sjokolade til stuen ble det som oftest til at jeg la fire biter på en asjett og tuslet tilbake. Det er utrolig hvor mange biter man kan få ut av én smørbukk-sjokolade :-)
Her om dagen gikk jeg på en smell, en nyåpnet pose med smågodt sto ved sofaen. Bitene gikk rett ned uten veiing, og plutselig var posen borte. Da ble det to timer med straffetur på spinningsykkel...
Dette høres utrolig nazi ut, og jeg hadde ikke trodd jeg skulle gå så langt. Men når det først er i gang er det faktisk ikke så ille. Og vekten begynner å krype nedover mot noe som ikke stopper i bratte motbakker.
Også går det mye i Pepsi Max og Fun-saft. Sikkert ikke bra for tennene, men fungerer som noe som kan fylle opp.
|
|
|
[Re: Gråstein]
11/12/2015 08:30
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
ALL mat logges i MyFitnessPal. Når jeg lager mat veies hver eneste ingrediens på kjøkkenvekten. MyFitnessPal forteller meg hvor mye kalorier som går med. Dette ga meg nok først og fremst suksess fordi jeg ble bevisst på hvilke varer som inneholder mye kalorier. Med det forsvant mye poteter... Poteter? Det inneheld jo berre 60 kcal per 100 gram! I tillegg er det den matvara som gir mest mettheit per kalori, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7498104.
|
|
|
[Re: boltzmann]
11/12/2015 10:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Svarte... har vært sååå flink lenge nå, men så kom en kompis innom med et bærenett med godteri som takk for lån av verktøy. Og hva ligger i posen? Jo, Skittles blant annet. Hva er noe av det beste jeg vet? Jepp. Skittles.
Nesten 2 uker uten godteri og nøtter. Fornøyd med det. Men en sprekk på 61,5 gram sukker og estoffer i dag da.
|
|
|
[Re: boltzmann]
11/12/2015 14:33
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg har vel sett tall langt opp på 70-tallet for dem, men det er kanskje ikke det viktigste. For meg funker det bedre å spise mer grønnsaker. Det er mange ganger mer kalorier pr vektenhet i poteter enn feks tomater. Og siden poteter smaker utrolig kjedelig uten noe ekstra til blir forskjellen større.
|
|
|
09/03/2016 21:49
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Frisk pris på smågodt nå  2,90 for hekto'n. Hørte om ei som hadde kjøpt 51kg.....flaut. Var innom Rema i dag, folk stod jo omtrent å knuffet hverandre vekk for å komme til....flaut.
|
|
|
[Re: Skoje]
10/03/2016 07:09
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Frisk pris på smågodt nå  2,90 for hekto'n. Hørte om ei som hadde kjøpt 51kg.....flaut. Var innom Rema i dag, folk stod jo omtrent å knuffet hverandre vekk for å komme til....flaut. Man skulle tro folk aldri hadde sett smågodt før. Det var jo totalt kaos i smågodthyllene, og folk fylte opp pose etter pose. Jeg er ikke så veldig forundret over at gjennomsnitts-BMIen øker i landet vårt etter å ha sett dette.
|
|
|
[Re: Sixtus]
10/03/2016 07:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har vært flink lenge nå, men i går sprakk jeg da jeg passerte smågodthylla. Handla for 3 kroner og 2 øre, så det var ikke all verden, men det var Nidar sitt smågodt og de gummibitene deres smaker ikke bra i det hele tatt. Så det var 3 bortkastede kroner og 400 kcal totalt unødvendig inn i systemet.
Til dette med tilbud på smågodt: Det er ganske billig i utgangspunktet også, men når jeg ser hva folk kjøper til 2,90 blir jeg nesten skremt. Ungdommer med poser på sikkert et par kilo smågodt og en halvliter cola på vei til kassen. Håper de har trent 30 timer så langt denne uka og bruker smågodtet for å få i seg nok karb. Men det ser dessverre ikke sånn ut...
|
|
|
[Re: -Jan]
10/03/2016 09:58
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det skal sitte langt inne å forby produkter, det følger mange uheldige konsekvenser av en for sterk regulering også. Forbudstiden er bare det mest kjente og de best kjente bivirkningene. Derfor er også helsepolitikken som regel forsøk på å dytte ting skritt for skritt i riktig retning, ikke drakonisk forby.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
10/03/2016 10:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Støtter opp om tipset til å bruke en kaloritelleapp. Har selv akkurat startet med dette, og innbiller meg at jeg skal klare å fortsette med det  Jeg er litt sporadisk i å følge opp, og tillater meg å skli litt ut av og til, men de fleste dager legger jeg nå inn noenlunde alt jeg spiser i MyFitnessPal. Motivasjonen til å unngå unødvendige kalorisprekk har økt betraktelig etter at jeg begynte, og vekta er nå snart fire kilo ned sammenlignet med utgangspunktet da jeg lasta den ned (for et par uker siden). Motivasjonen til å handle sukkerbomber har hvertfall sunket betraktelig med et daglig kaloritak på litt over 1600 kalorier, så får det heller være at jeg skeia ut med både utemiddag på Mathallen og et kakestykke med Sweet Chili i koppen på Dromedar i går. Kveldssjokolade har hvertfall blitt erstattet med et eple og en kiwi i biter servert med litt vanlijekesam i stedet, og colaboksene har blitt erstattet med Pepsi Max-bokser. Selv om man ikke veier og legger inn absolutt alt man konsumerer, er det og ganske lærerikt å se hvordan energisammensetningen er for de ulike måltidene man har i løpet av dagen. Jeg har alt gjort flere justeringer på både frokost og lunch som ikke har gjort mye for metthetsfølelsen, men har stor innvirkning på antall kalorier jeg får i meg.
Redigert av perbl; 10/03/2016 10:17.
Per B.
|
|
|
[Re: oyvin]
10/03/2016 10:17
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Har egentlig vært flink med godteriinntak i vinter, og har også gått ned noen kilo. Forsøkt å spist riktig mat før man blir sulten, og frukt og bær når man skal kose seg litt. Men jeg sliter med å unngå spise søtt om pakningen er åpnet. Spiser utgangspunktet lite godt type sjokolade og smågodt, men potetgull, spesielt sørlandschips med salt er værstingen. Denne uken skulle jeg trene masse(noe jeg gjør) og spise sundt som en liten krampetrekning før påske hvor det blir litt ekstra i solveggen. På søndag etter en rulleøkt slengte jeg meg ned på sofaen med en episode av Walking dead, hvor jeg var så uheldig å åpne den posen med 1KG M&M som hadde ligget uåpnet i skapet siden i høst, den posen er tom nå... er jo så godt, 5000 ekstra kalorier innabords der  Bra det har blitt 3timer ski og 4timer på rulla så langt denne uka. Blir nok en ekstra langtur på ski i helgen for å bli kvitt de..
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: perbl]
10/03/2016 10:19
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
1600 kcal er ikke mye! Lifesum sier jeg skal ha 1779 per dag for å nå målet mitt, og det synes jeg er veldig, veldig lite. På dager uten trening skal det godt gjøres å holde seg innafor. Kjedelig å se at man har 6-700 kcal igjen når man er ferdig med lunsj klokka 12...
Men det funker. Terskelen for å slenge innpå en remse melkesjokolade etter middag er mye høyere nå når jeg vet at jeg må logge 120 kcal i appen etterpå.
|
|
|
[Re: anerz]
10/03/2016 10:19
|
perbl
More than words
|
More than words
Har egentlig vært flink med godteriinntak i vinter, og har også gått ned noen kilo. Forsøkt å spist riktig mat før man blir sulten, og frukt og bær når man skal kose seg litt. Men jeg sliter med å unngå spise søtt om pakningen er åpnet. Spiser utgangspunktet lite godt type sjokolade og smågodt, men potetgull, spesielt sørlandschips med salt er værstingen. Denne uken skulle jeg trene masse(noe jeg gjør) og spise sundt som en liten krampetrekning før påske hvor det blir litt ekstra i solveggen. På søndag etter en rulleøkt slengte jeg meg ned på sofaen med en episode av Walking dead, hvor jeg var så uheldig å åpne den posen med 1KG M&M som hadde ligget uåpnet i skapet siden i høst, den posen er tom nå... er jo så godt, 5000 ekstra kalorier innabords der  Bra det har blitt 3timer ski og 4timer på rulla så langt denne uka. Blir nok en ekstra langtur på ski i helgen for å bli kvitt de.. Jeg er som et sluk når ting først er åpnet, så jeg må rett og slett legge opp tilgjengeligheten utfra dette. Det å ha en skål stående framme er håpløst hvertfall, så det er bedre å tillate seg å skli totalt ut en dag, for så å unngå innkjøp en stund framover.
Per B.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
10/03/2016 10:22
|
perbl
More than words
|
More than words
1600 kcal er ikke mye! Lifesum sier jeg skal ha 1779 per dag for å nå målet mitt, og det synes jeg er veldig, veldig lite. På dager uten trening skal det godt gjøres å holde seg innafor. Kjedelig å se at man har 6-700 kcal igjen når man er ferdig med lunsj klokka 12...
Men det funker. Terskelen for å slenge innpå en remse melkesjokolade etter middag er mye høyere nå når jeg vet at jeg må logge 120 kcal i appen etterpå. Jeg tror det er i underkant (1610 for å være nøyaktig), men i de siste ukene før jeg la inn appen hadde jeg veldig lite fast trening utenom en sporadisk sykkeltur eller løpetur, så jeg valgte at jeg er stort sett stillesittende med tre treninger i uka. Da vekta viste 99kg, var det bare å hente ned app og legge inn 88kg som ønsket vekt  Har skjerpa meg litt på treningsfronten og, med ca halvannen 4x4-økt og et par slyngeøkter i uka, samt at jeg har blitt litt hekta på den Bring Sally Up-utfordringen med pushups og planke  I tillegg kommer en og annen skitur på en topp her og der. Kommer jeg meg inn i den rytmen jeg liker å holde meg i, bør jeg nok justere opp inntaket noe.
Redigert av perbl; 10/03/2016 10:23.
Per B.
|
|
|
[Re: oyvin]
10/03/2016 10:57
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eg meiner ikkje at ein skal forby sukkervarer - det er prisdumpinga eg reagerte på. Viss litt av poenget med avgifta er å redusere forbruk, så forsvinn jo det med slike prisar. Jamfør alkohol, som er ulovleg å ha tilbod på.
|
|
|
10/03/2016 11:30
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er som et sluk når ting først er åpnet, så jeg må rett og slett legge opp tilgjengeligheten utfra dette. Det å ha en skål stående framme er håpløst hvertfall, så det er bedre å tillate seg å skli totalt ut en dag, for så å unngå innkjøp en stund framover.
Jeg kjenner sluk-følelsen. Det er ikke uten grunn at hele familien har en stående vits om at far er familiens søppelkvern, enten det gjelder mat eller digg. Og er pakka åpnet, er den fritt vilt. Heldigvis for meg har jeg høy forbrenning og (min teori i hvert fall) lav insulin-respons (eller var det høy? husker ikke helt) som gjør at jeg kan spise mye junk uten å legge på meg nevneverdig. Men det gjør at jeg blir litt slapp også, og ikke har et godt insentiv til å spise sunt. Også er det jo så godt! (for the record: 39 år, 179cm, vekta har ligget mellom 69 og 73 kg siste 25 år. 73 var post-jul/nyttår i fjor med bronkitt og null trening på tre uker, 69 kg var race-form i god-sesongen 2013. )
|
|
|
10/03/2016 15:41
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Er så å si identisk med knuthaug hva gjelder alder, høyde, vekt og insulinrespons. Kan spise hva jeg vil uten å legge på meg, men har aldri vært spesielt gira på hverken søtsaker eller kaker. Kjøper jeg en godtepose, kan den vare i en måned selv om den ligger på arbeidspulten min.
Jeg regna på det en gang i fjor, og jeg har et inntak på ca. 3000 kcal pr dag.
|
|
|
[Re: d0ppler]
10/03/2016 16:55
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kjøper jeg en godtepose, kan den vare i en måned selv om den ligger på arbeidspulten min.
kjøper jeg en godtepose så er den som regel tom før den kommer til pulten, kjøkkenbenken eller noe annet sted. Den legges øverst i handleposen og hentes motvillig frem under kjøre/sykkelturen fra butikken og tømmes før jeg rekker å stoppe. Tilsvarende på kino blir godteriet spist opp før reklamen er ferdig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: d0ppler]
10/03/2016 19:21
|
perbl
More than words
|
More than words
Er så å si identisk med knuthaug hva gjelder alder, høyde, vekt og insulinrespons. Kan spise hva jeg vil uten å legge på meg, men har aldri vært spesielt gira på hverken søtsaker eller kaker. Kjøper jeg en godtepose, kan den vare i en måned selv om den ligger på arbeidspulten min.
Jeg regna på det en gang i fjor, og jeg har et inntak på ca. 3000 kcal pr dag. Der har du vel kanskje litt av forklaringa til at noen legger lettere på seg enn andre  Om du har en godteripose over lang tid som jeg konsumerer på en halvtime for så å kjøpe mer snop dagen etter, har forskjellen i vekt lite med forskjellig fysisk respons på godteriet å gjøre. Og er egentlig denne antagelsen mange har om at enkelte kan spise hva de vil, mens andre fyller ut klærne så til de grader av samme inntak noe man ser i kontrollerte studier? Jeg trodde konsensus var at forskjellen går mer på hvor fort vi gir oss med spisinga og metthetsfølelse.
Per B.
|
|
|
10/03/2016 20:20
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Der har du vel kanskje litt av forklaringa til at noen legger lettere på seg enn andre  Om du har en godteripose over lang tid som jeg konsumerer på en halvtime for så å kjøpe mer snop dagen etter, har forskjellen i vekt lite med forskjellig fysisk respons på godteriet å gjøre. Jeg er i samme båt som sykkeloyvind. Om godteposen først er kjøpt lever den et kort og hektisk liv før den er i magen. En pose sursild (klarer ikke å motså surt godteri) kan gli ned på en halvtime uten å løfte et øyelokk. Store deler (eller hele) av 200g melkesjokolade med dajm også, på det drøyeste. Jeg spiser dog sjelden godteri hver dag. Og er egentlig denne antagelsen mange har om at enkelte kan spise hva de vil, mens andre fyller ut klærne så til de grader av samme inntak noe man ser i kontrollerte studier? Jeg trodde konsensus var at forskjellen går mer på hvor fort vi gir oss med spisinga og metthetsfølelse. Jeg vet ikke nok om dette til å være sikker, men har lest artikler og studier som sier at nivået at insulinrespons og resistens bidrar til dette. Om det bidrar mye, middels eller lite kan jeg ikke nok om det til å mene noe om. Jeg vet også at jeg konsekvent spiser større porsjoner enn kollegaene mine (får daglig kommentarer) til lunsj, og ofte spiser både en hobbitsk second breakfast om jeg sykler til jobb, og litt frukt innimellom _og_ kveldsmat, og jeg sliter ikke med vekta (og jeg trener ikke _så_ mye heller, 4-6 timer per uke).
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
10/03/2016 20:26
|
EgilS
More than words
|
More than words
Kjøper jeg en godtepose, kan den vare i en måned selv om den ligger på arbeidspulten min.
kjøper jeg en godtepose så er den som regel tom før den kommer til pulten, kjøkkenbenken eller noe annet sted. Den legges øverst i handleposen og hentes motvillig frem under kjøre/sykkelturen fra butikken og tømmes før jeg rekker å stoppe. Tilsvarende på kino blir godteriet spist opp før reklamen er ferdig. Check.  Flaks at man beveger seg endel med høy intensistet.
|
|
|
10/03/2016 20:54
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er jeg jo 40, feit og ferdig, så nå gir jeg faan.. Men når jeg prøvde å være sprek tynning så fant jeg ut at jeg er håpløs og eneste som hjalp var å ikke kjøpe noe.. Man spiser ikke noe man ikke har.
Da ble det såpass lange perioder uten at søtsug et forsvant helt så da gikk det fint å si nei når jeg var bort på besøk, jobb osv..
|
|
|
[Re: vehe]
11/03/2016 10:24
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Eventuelt er som nevnt cold turkey den beste metoden, men da innebærer det jo at du ikke spiser snop igjen. Litt må man da kunne unne seg gjennom livet?
Nei, jeg tror ikke det. Jeg kuttet ut alt sukker i noen måneder for flere år siden, og har aldri fått tilbake det gamle søtsuget. Nå er det litt syltetøy av og til, og sjokolade når jeg har lyst. Sukkerorgier er det slutt på.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
11/03/2016 10:53
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Greit å vite: http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek...te-706577_1.sndSelv har jeg aldri vært noen stor fan av smågodt. Blir for mye blanding. Men derimot sjokolade. Mmmmm. Min store svakhet. Må ha en god dose hver helg. Ukedagene går bra uten. Men abstinensen er stor på fredag. Jeg har i perioder kuttet ut godteri helt. Søtsuget forsvinner etter et par uker. Etter det går det egenltig helt greit. Når jeg så begynner å spise godis igjen så smaker det ikke spesielt godt. Selv trener jeg heller litt mer og unner meg sjokolade i helgene. Total avholdenhet er jeg fort tiden ikke motivert til. Så da får jeg heller leve med at jeg ikke er syltynn. :-)
|
|
|
[Re: erling]
11/03/2016 11:02
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du får sikkert lov til å plukke berre sjokolade frå smågodtavdelinga... Eg gjer i alle fall det.
|
|
|
11/03/2016 11:29
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du får sikkert lov til å plukke berre sjokolade frå smågodtavdelinga... Eg gjer i alle fall det. Kun én sort da vel? Takk for tipset ;-)
|
|
|
11/03/2016 11:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du får sikkert lov til å plukke berre sjokolade frå smågodtavdelinga... Eg gjer i alle fall det. Sjelden den beste sjokoladen er å finne i smågodt avdelingen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
11/03/2016 11:50
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg kjøper en slik på taxfree med noen måneders mellomrom. Den varer lenge siden det for det første ikke er mulig stappe trynet med kvalitetssjokolade og for det andre så varer slik pensjokolade lenge siden hver bit suttes og smeltes i munnen.  Riktignok spiser jeg en del annet godteri i tillegg, men det er bare fordi jeg blir lurt av kona. 
|
|
|
|
|