Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 49 1 2 6 7 8 9 10 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olechr] #2036570 28/11/2015 19:59
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Sitat: olechr
Bare lurer. Alle dere som er så kritiske til at el sykkel sliter fælt på marka.. Regner med at dere ikke syklet eller hadde noe med TS rittet i år å gjøre. 😉

Vi er ikke spesielt kritiske, vi bare påpeker at det er forbudt, har vært forbudt, og vil vedvare å være forbudt i overskuelig fremtid.

Skal man bevare den allminnelige adgangen til å sykle i utmark er vi nødt til å bygge allianser og tillit til/med de andre frilufts- og verneorganisasjonene. Å fremme/kjempe for (el)motorisert ferdsel i utmark (annet enn for handicappede) blir da feil vei å gå, da blir vi for alltid dømt som kondomdresskledde idioter som ikke bryr oss om annet enn å komme oss raskest mulig fram for å herje mest mulige. Har brukt mye tid på å forklare nikkerskledde at vi ønske å bruke og ikke forbruke naturen.



Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: -Jan] #2036571 28/11/2015 20:02
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Sitat: -Jan

Men "derunder sykkel med hjelpemotor" må nødvendigvis vera noko anna enn elsykkel med opptil 250W, da dette ikkje er definert som motorvogn

i forskrift til *V*E*I*T*R*A*F*I*K*K*L*O*V*E*N*, som altså ikek gjelder i utmark eller på grusveger hvor det ikke er alminnelig tilgang til ferdsel med motorvogn.


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2036572 28/11/2015 20:07
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Ynot
Har brukt mye tid på å forklare nikkerskledde at vi ønske å bruke og ikke forbruke naturen.


På hvilken måte forbruker en el-sykkel/el-syklist naturen vs en sykkel/syklist?


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2036576 28/11/2015 20:22
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: Ynot
Sitat: -Jan

Men "derunder sykkel med hjelpemotor" må nødvendigvis vera noko anna enn elsykkel med opptil 250W, da dette ikkje er definert som motorvogn

i forskrift til *V*E*I*T*R*A*F*I*K*K*L*O*V*E*N*, som altså ikek gjelder i utmark eller på grusveger hvor det ikke er alminnelig tilgang til ferdsel med motorvogn.


Neivel? Forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel.

"§ 2.Definisjoner

Med veg forstås det samme som i trafikkreglene § 1.

Ellers gjelder definisjonene i vegtrafikkloven og forskrifter gitt med hjemmel i denne."

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2036577 28/11/2015 20:26
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: Ynot
Når det fra REgjeringshold snakkes om å tillate El-sykling i marka er det nok grusveger det snakkes om, ikke stisykling eller freeriding

Hvis du har lest denne tråden så er vel det en rar ting å si?

Sitat: Ynot
Så kan de som vil danne sitt eget elmotorsportforbund og starte å kjempe for allminnelig adgang i utmark med elmotorkjøretøy.

Det er sikkert noen som ønsker å kjempe for det, men det er kanskje ikke så relevant for denne tråden? Situasjonen er nå at miljødirektoratet tidligere i år anbefalte at pedelec-varianten av elsykkel burde tillates i marka, ministeren er enig. Legger ut disse igjen, til glede for nye lesere

Sitat: nrk
På sti og vei

Et absolutt forbud mot elsykler i utmark er «lite hensiktsmessig», mener Miljødirektoratet. Et slikt forbud vil omfatte områder der det ikke er knyttet ulemper til bruk av elsykler, og der et forbud vil være til hinder for økt bruk av elsykkel som framkomstmiddel for daglige gjøremål, skriver direktoratet.

Derfor går direktoratet inn for en regelendring som innebærer at elsykler kan brukes på sti og vei i utmark.

Miljødirektoratet mener at det ikke bør gjøres endringer i friluftsloven, men at regelendringen skjer ved en ny bestemmelse i nasjonal forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark.
http://www.nrk.no/nordland/miljodirektoratet-vil-slippe-til-elsykler-i-utmarka-1.12317509

Sitat: osloby
Statsråden ber Miljødirektoratet om å myke opp regelverket, slik at el-sykler likebehandles med vanlige tråsykler. Først skal forslaget ut på høring.
http://www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/Na-skal-Marka-apnes-for-el-sykler-8213777.html


Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: gare] #2036586 28/11/2015 21:11
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: gare
På hvilken måte forbruker en el-sykkel/el-syklist naturen vs en sykkel/syklist?

Den gode naturen i stisyklisten forbrukes hvis han bruker elassistanse. Han råtner opp fra innsiden og blir en blaut, karakterløs latsabb, med styrke og pågangsmot som en reke.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Dan] #2036590 28/11/2015 21:26
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
Sitat: Dan
Sitat: gare
På hvilken måte forbruker en el-sykkel/el-syklist naturen vs en sykkel/syklist?

Den gode naturen i stisyklisten forbrukes hvis han bruker elassistanse. Han råtner opp fra innsiden og blir en blaut, karakterløs latsabb, med styrke og pågangsmot som en reke.

Mulig jeg snakker for meg selv, men hadde jeg hatt en terrengsykkel med elassistanse, så hadde jeg tråkka like mye og vært like sliten etter en tur på 2-3 timer. Forskjellen hadde vært distansen og farten.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036594 28/11/2015 21:46
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Det noe ullne begrepet "den stolte norske friluftstradisjonen" er basert på tenkningen til John Muir og naturfilosofene, og senere vår egen økosofiske retning (Arne Ness m.m.). Friluftsliv og idrett ble alminneliggjort blant elitene tidlig på 1900-tallet, og blant folk flest (tm) når materiell velstand første til at vi fikk biler og fritid 1-2 tiår etter krigen. Idretts-, frilufts-, og våpentreningsbevegelsen var til å begynne med ett og det samme, Norges idrettsforund ble ikke dannet før etter krigen. x

Et sentralt begrep i "den stolte norske friluftstradisjonen" og tenkningen bak er at ferdselen skal være for egen kraft og legge igjen minst mulig spor. Dette er helt sentralt i tenkningen til alle de andre norske friluftsbevegelsene, og hvis vi som syklister bryter mot dette vil vi bli enda mer uglesett enn vi allerede er, og meningsallianser vi har jobbet hardt for å bygge opp vil brytes.


Statsrådens definisjon og hensikt vedr "terrengsykling" er nok mer i retning 9 mil fra REna til Lillehammer enn Spøkelseskladden.
Hensikten med den meldt oppmykingen i regelverket er neppe å slippe løs 6"FS på sti, men at det skal bli mulig å dra med seg transportsykkelen på grusveger i marka
http://www.nrk.no/nordland/miljodirektoratet-vil-slippe-til-elsykler-i-utmarka-1.12317509


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2036602 28/11/2015 22:28
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Det står jo eksplisitt i artikkelen at det skal bli lov med elsykkel på sti. Hvordan kan du anta at de egentlig mener grusvei når det sies sti?


Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2036605 28/11/2015 22:43
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Takk for nyttige referanser til historien bak norsk friluftsliv. Stolte tradisjoner jeg vil lede videre - også på sykkel. Dette viser at de som vil avfeie eller forsøke å latterliggjøre ønsker om å holde stisykling fri for motor, må ta et oppgjør med tankegodset til Næss osv. - fremfor å bare hive ut karakteristikker som nikkersadel, grinebiter og liknende.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2036607 28/11/2015 22:45
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Einig med Knut77. Det er vel minimalt av Birken-traseen som er definert som utmark.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: d0ppler] #2036613 28/11/2015 23:37
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: d0ppler
Mulig jeg snakker for meg selv, men hadde jeg hatt en terrengsykkel med elassistanse, så hadde jeg tråkka like mye og vært like sliten etter en tur på 2-3 timer. Forskjellen hadde vært distansen og farten.

Da jeg kjørte enduro-mc ble jeg ofte mer sliten enn det jeg blir på tråsykkel. Forskjellen var distansen og farten. Jeg likestiller det ikke med tråsykling av den grunn. ICON_WINK

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Dan] #2036634 29/11/2015 09:03
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
Sitat: Dan
Sitat: d0ppler
Mulig jeg snakker for meg selv, men hadde jeg hatt en terrengsykkel med elassistanse, så hadde jeg tråkka like mye og vært like sliten etter en tur på 2-3 timer. Forskjellen hadde vært distansen og farten.

Da jeg kjørte enduro-mc ble jeg ofte mer sliten enn det jeg blir på tråsykkel. Forskjellen var distansen og farten. Jeg likestiller det ikke med tråsykling av den grunn. ICON_WINK


Men du likestiller en stisykkel med elmotorassistanse, hvor assistansen avtar gradvis, og forsvinner ved 25 km/t med enduro-mc?

Re: Det er ikke lov med el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2036641 29/11/2015 09:54
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
Sitat: TrondAM
Å fortsatt diskutere om det er lov eller ikkje er ikkje nødvendig. Det er forbudt, ferdig diskutert.


Det er ikke så enkelt. Poenget er at loven, og da §2, er unøyaktig når det gjelder elsykler. Det finnes nok en eller flere tolkninger om at det er forbudt, men det er neppe en prøvd tolkning.

Sitat: Ynot

Du skal være ualminnelig vrang for å mene at en el-motor ikke er en motor.


Ja, men det er vel heller ikke poenget i denne diskusjonen.

Det er Stortinget som vedtar lover og forskrifter. Utover det har vi rettspraksis (Høyesterett) og lovens forarbeider. Ytterligere tolkninger, med forskjellig grad av tyngde: annen rettspraksis, departement/underetater med lovfortolkningsansvar, privat praksis osv.

At Regjeringen foreslår en ny forskrift for å presisere er bra. Alternativet er at en elsyklist som har fått bot får prøvd sin tolkning i retten.

EDIT: ...selv om et departement i sin tolkning mener elsyklisten har feil. Det er en av våre fantastiske demokratiske ordninger.

Redigert av rockphotog; 29/11/2015 10:00.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036643 29/11/2015 09:59
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
T
tparsli Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
Jeg synes man burde prøve elsykkel før man mener for mye om elsykler, gjerne med høy intensitet over lang tid (1-2 timer)...


Thomas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036644 29/11/2015 10:01
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: erikskon
Takk for nyttige referanser til historien bak norsk friluftsliv. Stolte tradisjoner jeg vil lede videre - også på sykkel. Dette viser at de som vil avfeie eller forsøke å latterliggjøre ønsker om å holde stisykling fri for motor, må ta et oppgjør med tankegodset til Næss osv. - fremfor å bare hive ut karakteristikker som nikkersadel, grinebiter og liknende.

Hvordan forsvarer du å bruke sykkel til det enkle friluftsliv?


Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2036648 29/11/2015 10:11
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
Sitat: knut77
Sitat: erikskon
Takk for nyttige referanser til historien bak norsk friluftsliv. Stolte tradisjoner jeg vil lede videre - også på sykkel. Dette viser at de som vil avfeie eller forsøke å latterliggjøre ønsker om å holde stisykling fri for motor, må ta et oppgjør med tankegodset til Næss osv. - fremfor å bare hive ut karakteristikker som nikkersadel, grinebiter og liknende.

Hvordan forsvarer du å bruke sykkel til det enkle friluftsliv?


Han gjør som de fleste andre: Setter seg selv og sine egne interesser i sentrum, og dømmer andre ut fra det. Vi har liksom en tendens til å gjøre det.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036655 29/11/2015 10:50
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 174
B
Brafja Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 174
Må slenge meg på Kjartandaddy her. Vi trenger ikke enda mer ferdsel opp og ned Geitfjellet i Trondheim, men de mindre kjente sti-perlene ville tjent på en økning i trafikken. Når jeg sykler (umotorisert) på de litt bortgjemte stiene har jeg enda til gode å møte noen andre enn terrengsyklister. De ville kanskje vært helt gjengrodd om det ikke var for utfart på to hjul. Når det gjelder slitasje: er det ikke fartsendringen som vil medføre mest overføring av krefter til underlaget? I såfall vil det å holde jevnere fart være en fordel. Mulig den fordelen blir oppveiet av økt vekt. Poenget er vel at diskusjonen antagelig ikke er så svart hvit som mange mener.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: d0ppler] #2036675 29/11/2015 12:12
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: d0ppler
Men du likestiller en stisykkel med elmotorassistanse, hvor assistansen avtar gradvis, og forsvinner ved 25 km/t med enduro-mc?

Ja, fordi motor kontra ikke motor er en mye tydeligere grense å argumentere for og mye mindre utsatt for relativisering enn grensen mellom 250W og 251W eller 25 km/h og 26 km/h.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Dan] #2036677 29/11/2015 12:20
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Funker greit på veg?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Dan] #2036687 29/11/2015 13:12
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
Sitat: Dan
Sitat: d0ppler
Men du likestiller en stisykkel med elmotorassistanse, hvor assistansen avtar gradvis, og forsvinner ved 25 km/t med enduro-mc?

Ja, fordi motor kontra ikke motor er en mye tydeligere grense å argumentere for og mye mindre utsatt for relativisering enn grensen mellom 250W og 251W eller 25 km/h og 26 km/h.


du vet at bare vekta på en enduro mc er 100kg, ikke sant? Så er det hastigheten, og sist men ikke minst støynivået.

Redigert av d0ppler; 29/11/2015 13:13.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: d0ppler] #2036709 29/11/2015 15:02
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: d0ppler
du vet at bare vekta på en enduro mc er 100kg, ikke sant?

Så i tillegg til en synseregel om watt og fart så skal vi legge til en for vekt? Ett eller annet sted mellom 20 og 100 kg? Hvem skal bestemme grensen og hva skal den motiveres med? En annen ting er at den dagen elstisykler har blitt godkjent for bruk i marka, prisen er lav og vekten ikke verre enn dagens stisykler, da kan man jo begynne å utvikle disse syklene andre veien. Alt det som er upraktisk og tungt på en DH-sykkel er jo plutselig mulig å drasse oppover i skogen, så hvorfor ikke bruke vekt-ufølsomheten på mer gadgets?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2036745 29/11/2015 16:58
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Sitat: knut77
Sitat: erikskon
Takk .........

Hvordan forsvarer du å bruke sykkel til det enkle friluftsliv?


Først vil jeg si at jeg forstår dilemmaet å være mot elsykkel på sti, men for friluftsliv på sykkel. Og jeg skal vel være veldig forsiktig med å anta noe om hva de gamle filosofene synes om #enduro... Men jeg synes altså at introduksjonen av motor inn i stisykling og friluftsliv er så fundamentalt forskjellig fra det å bruke kroppen på ulike måter, dvs. det å utvide det rene og enkle friluftslivet til å inkludere sykkel. Jeg har null problem med å være mot motorsykling og for stisykling.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036759 29/11/2015 17:19
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Gjennom 12 sider så ser det her og der ut til at mange ser på elsykler på sti som en forutsetning for utvidelse og rekruttering til stiykling/DH/Enduro osv. Det kan nesten virke som at får vi ikke elsyklene på stiene snarest så dør vi sakte ut.

Jeg lurer veldig på om det virkelig er slik at uten motor så kan mange ikke starte med stisykling. At det vi driver med er en sånn ekstremt krevende aktivitet at med mindre vi kan inkludere motor så vil vi ekskludere store deler av befolkningen. Men, seriøst: Ta en titt rundt deg på neste fellestur - og her beklager jeg om jeg sårer noen, jeg inkludere meg selv her: Vi er en ganske god og rund gjeng som slettes ikke er i toppatleter. Med noen unntak. Det vi har i bøtter og spann er en barnslig glede over å være ute. Dersom man ikke kommer seg ut på stien pga. for dårlig form må man jobbe med egen mentalitet. Tankens kraft fremfor elkraft. Et alternativ til å bruke motor er å finne glede i den turen du klarer fremfor å måle glede i om du klarer å henge på de beste. Litt tålmodighet og så henger du på dem. .

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036771 29/11/2015 17:43
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: erikskon
Gjennom 12 sider så ser det her og der ut til at mange ser på elsykler på sti som en forutsetning for utvidelse og rekruttering til stiykling/DH/Enduro osv. Det kan nesten virke som at får vi ikke elsyklene på stiene snarest så dør vi sakte ut.


Det intrykket har inte jag fått när jag läst denna tråden. Det närmaste någon har skrivit är väl att el-syklar kan göra DH mycket enklare i närmiljöet.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036779 29/11/2015 18:16
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Bruk av elsykkel er som kjent ulovlig i utmark pr. i dag.

Stisyklister som kjemper for at elsykkel skal sidestilles med alminnelig sykkel og tillates i terrenget står i fare for å gjøre seg selv og alle oss andre en massiv bjørnetjeneste.

Om man skulle sidestille elsykler og alminnelige sykler i utmark, vil det utvilsomt gi nye argumenter og styrke posisjonen til dem som allerede arbeider for et forbud mot stisykling generelt.

I misforstått solidaritet med dem som ønsker at stisykling skal være enklere og kreve mindre innsats, undergraver man altså stisykling generelt.

En diskusjon om tekniske og juridiske spissfindigheter endrer ikke det.

La oss hegne om sykling som idrett og rekreasjon og ikke sidestille det med bruk av elsykkel, les: tråmoped/motorsykkel med lav effekt.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: fredriks] #2036782 29/11/2015 18:25
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: erikskon
Først vil jeg si at jeg forstår dilemmaet å være mot elsykkel på sti, men for friluftsliv på sykkel. Og jeg skal vel være veldig forsiktig med å anta noe om hva de gamle filosofene synes om #enduro... Men jeg synes altså at introduksjonen av motor inn i stisykling og friluftsliv er så fundamentalt forskjellig fra det å bruke kroppen på ulike måter, dvs. det å utvide det rene og enkle friluftslivet til å inkludere sykkel. Jeg har null problem med å være mot motorsykling og for stisykling.

Mye av AN sine tanker bygget vel opp under Dypøkologi. For meg virker det rart å ta ham til inntekt for ditt ønske om å holde stisyklingen ren.

Sitat: ”Økologi, samfunn og livsstil av Arne Næss, 1970
De nåværende former for friluftsliv preges av mangler ved den nåværende urbane livsform. Hvis det lykkes å eliminere dem, vil preget forsvinne. Videre vil behovet for friluftsliv i de former som nå dominerer avta, hvis bosettingsmønsteret endres slik målene for grønn politikk angir. De fleste vil da leve i lokalsamfunn med rik tilgang på variert natur og i sitt arbeid vil de gjøre bruk av myk og nær teknologi”.


Sitat: fredriks
Sitat: erikskon
Gjennom 12 sider så ser det her og der ut til at mange ser på elsykler på sti som en forutsetning for utvidelse og rekruttering til stiykling/DH/Enduro osv. Det kan nesten virke som at får vi ikke elsyklene på stiene snarest så dør vi sakte ut.


Det intrykket har inte jag fått när jag läst denna tråden. Det närmaste någon har skrivit är väl att el-syklar kan göra DH mycket enklare i närmiljöet.

Enig med fredriks, jeg sitter heller ikke igjen med det inntrykket


Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2036790 29/11/2015 18:38
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: Sepeda
Bruk av elsykkel er som kjent ulovlig i utmark pr. i dag.

Stisyklister som kjemper for at elsykkel skal sidestilles med alminnelig sykkel og tillates i terrenget står i fare for å gjøre seg selv og alle oss andre en massiv bjørnetjeneste.

Hvem er det som kjemper for at dette skal bli lovlig? Jeg har iallefall ikke tatt noe initiativ ovenfor myndighetene. Det er Miljødirektoratet og statsråd Sundtoft som tar til orde for dette. Diskusjonen her går vel heller på hvilke konsekvenser dette har og om det er gitt at det blir et problem

Sitat: Sepeda
Om man skulle sidestille elsykler og alminnelige sykler i utmark, vil det utvilsomt gi nye argumenter og styrke posisjonen til dem som allerede arbeider for et forbud mot stisykling generelt.

I misforstått solidaritet med dem som ønsker at stisykling skal være enklere og kreve mindre innsats, undergraver man altså stisykling generelt.

I forslaget som sendes ut til høring står det at det finnes mange steder hvor et forbud ikke er hensiktsmessig, og at lokale myndigheter har anledning til å forby elsykkel hvor det er nødvendig. Hvorfor mener du at dette vil føre til at stisykling generelt undergraves? Myndighetene åpner for at elsykkelen kan forbys av lokale myndigheter, ikke andre sykler.

Sitat: Sepeda
En diskusjon om tekniske og juridiske spissfindigheter endrer ikke det.

La oss hegne om sykling som idrett og rekreasjon og ikke sidestille det med bruk av elsykkel, les: tråmoped/motorsykkel med lav effekt.

Det hjelper ikke at du prøver å definere sykkel med tråkkassistanse som moped/motorsykkel, myndighetene ønsker at den defineres som sykkel.


Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2036798 29/11/2015 19:05
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Takk for oppklarende kommentarer, knut77!

Her er det jeg som ikke har fulgt med i timen.

For andre som i likhet med meg ikke har fått med seg hele utviklingen (og ikke har lest hele tråden i detalj), her er omtale av saken fra Klima- og miljødepartementet, her er oppdragsbrevet til Miljødirektoratet om catskiing og elsykler og her er høringsbrevet om catskiing.

Dersom forslaget om endringer hva gjelder elsykler allerede er til høring, har noen link til høringsbrevet? Beklager på forhånd om jeg spør om noe som allerede er behørig omtalt i den omfattende tråden.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036803 29/11/2015 19:23
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527


Side 8 av 49 1 2 6 7 8 9 10 48 49

Moderator  support