- Veier 15.5 kg men vekta merkes ikke, først og fremst fordi kjørefølelsen er så god.
15,5 med Bluto og klovnesko, hvordan får du til det? Min stort sett originale ICT Ops (kun bytte ut de mekaniske bremsene med SLX, og tommelskifterne med XT-triggere) med 80 mm felg og stiv gaffel veier rett over 16. Nå er vel Jumbo Jim litt lettere enn Nate, men likevel.
- Veier 15.5 kg men vekta merkes ikke, først og fremst fordi kjørefølelsen er så god.
15,5 med Bluto og klovnesko, hvordan får du til det? Min stort sett originale ICT Ops (kun bytte ut de mekaniske bremsene med SLX, og tommelskifterne med XT-triggere) med 80 mm felg og stiv gaffel veier rett over 16. Nå er vel Jumbo Jim litt lettere enn Nate, men likevel.
Hvis du kjører originale slanger eller andre tunge slanger og bik3mans ICT er satt opp slangeløst så forklarer det vektforskjellen helt greit
Seff, det er jo en meget plausibel forklaring. Jeg har ikke tatt slangsløskonverteringa enda, og har de tunge, originale slangene. Altså har jeg et godt potensiale for rimelig slanking
Ikke slangeløst, men lette slanger og felgbånd. Og Jumbo Jim er minst 300 gram lettere pr dekk enn de Bud og Lou som satt på originalt.
Nå er den nede i 14,5 bare for moro skyld. Bytta gaffel, sete, pedaler for å teste. Penere ble den også.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Tja, jeg kjøpte den pent brukt (er faktisk fjerde eier, utrolig nok) og ferdig oppgradert med blant annet Bluto og JJ. Veit ikke hvor de JJ'ene kommer fra. De originale Surly Bud&Lou fulgte også med og skal konverteres til piggdekk.
Spec: ICT Large RS Bluto og Surly gaffel, tester ut begge to men tipper det blir stiv gaffel i snøen Dogstar-bygde hjul: Surly Clown Shoe, Hope Fatso, DT Swiss Supercomp Jumbo Jim, lettere slanger (?), tyvek felgbånd 1x10 med XTR bakskifter, Surly krank med 28T Wolftooth, 11-42 kassett (OneUp) Sram Guide RS bremser M540 pedaler, flatties til vinteren tenker jeg Syntace 60mm stem, Nukeproof Warhead 800mm styre, Esi skumgrep On One pinne, Flite SLR sete
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Krampus Large. Chris King styrelager. Salsa Firestarter carbon gaffel. Muldsvor bygde hjul. Chris King HD baknav på Surly Rabbit Hole. Chris King SD fornav påSurly Rabbit Hole. Maxxis Chronicle dekk, lette slanger og Surly felgbånd. 1x10 med Xee bakskifter, 11-36 kassett og Raceface Evolve krank med 32drev. Zee/Avid bremser. Time pedaler. Thomson titan riser styre. Thomson 70mm stem. Thomson dropper post. Renthal kevlar holker. SDG Fly sete.
Krampus Large. Chris King styrelager. Salsa Firestarter carbon gaffel. Muldsvor bygde hjul. Chris King HD baknav på Surly Rabbit Hole. Chris King SD fornav påSurly Rabbit Hole. Maxxis Chronicle dekk, lette slanger og Surly felgbånd. 1x10 med Xee bakskifter, 11-36 kassett og Raceface Evolve krank med 32drev. Zee/Avid bremser. Time pedaler. Thomson titan riser styre. Thomson 70mm stem. Thomson dropper post. Renthal kevlar holker. SDG Fly sete.
De originale Surly Bud&Lou fulgte også med og skal konverteres til piggdekk.
Bud og Lou er ikke optimale for piggdekkkovertering med kold kutters er min erfaring. Knastene blir veldig lange og bøyelige. Grip Studs funker nok bedre.
Planen er å bruke Best-Grip 1000, etter tips fra Dogstar.
KO
Jeg ser du har rett setepinne på ICT-en din. Fungerer det greit? Originalt er det jo pinne med setback.
For meg gir det perfekt kjørestilling og balanse. Jeg har ikke følt behovet for å sitte lenger bak.
KO
Jeg ser du har rett setepinne på ICT-en din. Fungerer det greit? Originalt er det jo pinne med setback.
For meg gir det perfekt kjørestilling og balanse. Jeg har ikke følt behovet for å sitte lenger bak.
Godt eksempel på at optimal sittestilling varierer mye fra person til person. Jeg tror min ICT ville hatt en mer optimal vektfordeling på snø, om jeg satte på rett setepinne, men jeg hadde nok ikke fått skikkelig kraft i tråkket, da. Stilig sykkel du har, forresten.
P.S: Kanskje spiller det en rolle at min ramme er to størrelser mindre enn din.
Første tur med pigg på tjukken, Dillingerne funka fint i dag. Men med føret som var i dag kunne jeg nok greit ha klart meg med Bud/Lou og, skal bli interessant å hente erfaringer når det blir mer is.
Moonlander, litt trist og lei etter å ha blitt trillet altfor mange kilometer på flatt framdekk, dvs jeg måtte gå lange omveger for å finne løssnø, slik at jeg slapp å traske langs vegen hele turen hjem.. på jorder og snøsti gikk det greit å sykle på nesten flatt dekk og klovneskoene. nesten første gang og i alle fall siste jeg ikke har med pumpe, selv med femten minus pluss... :/
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Jeg er frelst, tom min kone har plutselig blitt jobbesyklist, og blir med ut på turer.
Ganske fantastisk at Fatbike måtte til å overbevis henne etter har prøvd å for hun med de siste 20 åra uten hell... nå er du hun som mase på når vi kan på tur igjen.
Jeg er frelst, tom min kone har plutselig blitt jobbesyklist, og blir med ut på turer.
Ganske fantastisk at Fatbike måtte til å overbevis henne etter har prøvd å for hun med de siste 20 åra uten hell... nå er du hun som mase på når vi kan på tur igjen.