Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 49 1 2 5 6 7 8 9 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sanouka] #2036222 27/11/2015 09:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sanouka
Sitat: Ole
Forbudet på veiene i marka burde bli opphevet. Der ligger det mye lavterskel muligheter for å få folk ut av godstolen og i bevegelse samt at brukergrupper som i dag ikke har sjans til å få oppleve annet enn Sognsvann og Østensjøvannets bredder kunne kommet lengre inn.
Kan tom tenkes at det ligger noen arbeidsplasser ved å gjøre om den forskriften.

På veiene i marka er det vel lov, trodde de var regulert av veitrafikkloven, som jo definerer elsykkel som sykkel.

Mulig det, jeg opplever bare etter å ha lest denne tråden å bli usikker på hva som gjelder. Jeg har, antakeligvis på autopilot siden nesten alt er forbudt, tenkt at det er forbudt i Oslomarkene.

Det er jo ikke lov med motorisert ferdsel i Marka uten kjøretillatelse, selv om veitrafikkloven gjelder. Om man trenger kjøretillatelse for el-sykkel blir da et tilfelle der to lovverk møtes. Skal el-sykkelen reguleres som motorisert ferdsel i marka, eller betyr det at veitrafikkloven definerer den som sykkel, at den ikke er motorisert?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036226 27/11/2015 10:10
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Litt usikker på om den her har blitt nevnt? Det står rimeleg svart på kvitt at elsykkel er ulovleg per dags dato i utmark i alle fall. Så det slepp vi å krangle om ICON_SMILE Ikkje så glad i det som står der elles, både vedr sykkel og catskiiing.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/on...iing/id2459132/

"Klima- og miljødepartementet ber nå Miljødirektoratet sende på høring et forslag om å myke opp reglene for el-sykler og catskiing. Fram til nå har det ikke vært lov med el-sykkel på traktorveger og kjerreveger fordi dette regnes som utmark.

-Vi ber nå Miljødirektoratet om å sende på høring et forslag om å rydde opp i reglene for el-sykler i utmark, slik at de sidestilles med vanlige sykler. Jeg tror faktisk mange ikke er klar over at det ikke er lov å sykle med el-sykkel i utmark, det virker ikke logisk for folk, derfor vi ønsker å endre dette, sier Klima- og miljøminister Tine Sundtoft.
"

Redigert av TrondAM; 27/11/2015 10:12.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2036241 27/11/2015 10:47
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Forbudet på veiene i marka burde bli opphevet. Der ligger det mye lavterskel muligheter for å få folk ut av godstolen og i bevegelse samt at brukergrupper som i dag ikke har sjans til å få oppleve annet enn Sognsvann og Østensjøvannets bredder kunne kommet lengre inn.
Kan tom tenkes at det ligger noen arbeidsplasser ved å gjøre om den forskriften.

På veiene i marka er det vel lov, trodde de var regulert av veitrafikkloven, som jo definerer elsykkel som sykkel.

Mulig det, jeg opplever bare etter å ha lest denne tråden å bli usikker på hva som gjelder. Jeg har, antakeligvis på autopilot siden nesten alt er forbudt, tenkt at det er forbudt i Oslomarkene.

Det er jo ikke lov med motorisert ferdsel i Marka uten kjøretillatelse, selv om veitrafikkloven gjelder. Om man trenger kjøretillatelse for el-sykkel blir da et tilfelle der to lovverk møtes. Skal el-sykkelen reguleres som motorisert ferdsel i marka, eller betyr det at veitrafikkloven definerer den som sykkel, at den ikke er motorisert?

Hehe, litt uklarheter men altså forbudt enn så lenge. Jeg mener fremdeles at et forbud mot elsykler på grusveier i utmark vil være smart å oppheve.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sanouka] #2036243 27/11/2015 10:56
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg mener fremdeles at et forbud mot elsykler på grusveier i utmark vil være smart å oppheve.

I mitt agronomhode faller "grusveier i utmark" litt utenfor definisjonen utmark.
Ut i fra det jeg kan lese i denne tråden er det vel liten motstand mot el-sykkel på grusveier, uansett hvor de går?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: d0ppler] #2036248 27/11/2015 11:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: d0ppler

Ja, men det er ingen som veit hvor dette vil gå, og å forby dette uten i det hele tatt prøve det ut er for meg en veldig feig og defensiv holding.

Aha - så det var forbudene du siktet til, ikke det at man gjorde seg tanker om fremtiden. Da burde du ha skrevet det. På det tidspunktet dette blir et problem, vil det være et problem fordi en større gruppe mennesker har investert betydelige beløp i elektriske terrengsykler. Ser du for deg hvilken motstand det vil være mote en lov som gjør alle disse syklene verdiløse.

Sitat: GeirK

Ser du muligheten for store konflikter med utfortrening i nærmiljøet, og at det i mange tilfeller vil være ulovlig ihht friluftsloven?

Ja, det gjør jeg, men jeg ser også for langt flere positive sider. Poenget mitt er at det er ingen som veit hva som vil skje. Kanskje noen få av unga i nabolaget kommer seg ut i skauen, istedenfor ingen, som det er i dag. Kanskje. Jeg veit ikke.

Jeg legger til grunn for at det er lovlig ihht friluftsloven i denne diskusjonen. Er det ulovlig, så er det ulovlig.

I de aller fleste tilfeller er utfortrening ulovlig i henhold til friluftsloven etter hvordan jeg tolker den.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2036252 27/11/2015 11:19
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

I de aller fleste tilfeller er utfortrening ulovlig i henhold til friluftsloven etter hvordan jeg tolker den.

Hva er det som gjør utfortrening mer ulovlig enn annen trening på sykkel som enduro, sti og hva man nå måtte kalle det?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: JoachimV] #2036253 27/11/2015 11:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JoachimV

Hva er det som gjør utfortrening mer ulovlig enn annen trening på sykkel som enduro, sti og hva man nå måtte kalle det?

All sykling som ikke skjer med "tilbørlig varsomhet", er ulovlig ihht friluftsloven.

- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2036258 27/11/2015 11:27
Øyvind V Offline
More than words
More than words
en større gruppe mennesker har investert betydelige beløp i elektriske terrengsykler. Ser du for deg hvilken motstand det vil være mote en lov som gjør alle disse syklene verdiløse.

Som med dieselbiler, på en måte. Først fremsnakkes dieselmotor av myndighetene, så oppdager man at de er et problem og gjør tilpasninger deretter.

Det er mye som er tillatt men som blir et problem hvis mange nok gjør det. Bør vi da forby alt for å ta hensyn til de som risikerer å kjøpe noe som blir verdiløst? Om alle som hadde en terrengsykkel hadde syklet i marka hadde det antakelig blitt et problem. Bør vi da forby terrengsykling i marka?

Redigert av Øyvind V; 27/11/2015 11:27.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2036284 27/11/2015 12:23
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig

All sykling som ikke skjer med "tilbørlig varsomhet", er ulovlig ihht friluftsloven.

Mulig jeg skyter i blinde nå, men jeg antar at vi to kunne diskutert hva som er "tilbørlig varsomhet" hele natta uten å bli enige ICON_TONGUE

Det var da en svært udefinert og svevende lov. Står det virkelig det?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Oystein L] #2036287 27/11/2015 12:25
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Jeg mener fremdeles at et forbud mot elsykler på grusveier i utmark vil være smart å oppheve.

I mitt agronomhode faller "grusveier i utmark" litt utenfor definisjonen utmark.
Ut i fra det jeg kan lese i denne tråden er det vel liten motstand mot el-sykkel på grusveier, uansett hvor de går?

Du flisespikker og misforstår.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Øyvind V] #2036289 27/11/2015 12:35
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: Øyvind V

Som med dieselbiler, på en måte. Først fremsnakkes dieselmotor av myndighetene, så oppdager man at de er et problem og gjør tilpasninger deretter. <..snip>

Jeg tror det er meningsløst å trekke paralleller til bil og denslags politiske hellige kyr i denne diskusjonen. Å sykle på sti er ikke verken noe som hele norges befolkning noen gang vil påberope seg å være avhengig av for å overleve, eller en slik melkeku for staten som bilen er, og vi har dermed ikke den beskyttelsen eller sympatien som bilister har, i samfunnsdebatten.. enn si den sterke organisasjons/lobbymakten.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: ingeplinge] #2036295 27/11/2015 12:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: ingeplinge
Sitat: Øyvind V

Som med dieselbiler, på en måte. Først fremsnakkes dieselmotor av myndighetene, så oppdager man at de er et problem og gjør tilpasninger deretter. <..snip>

Jeg tror det er meningsløst å trekke paralleller til bil og denslags politiske hellige kyr i denne diskusjonen. Å sykle på sti er ikke verken noe som hele norges befolkning noen gang vil påberope seg å være avhengig av for å overleve, eller en slik melkeku for staten som bilen er, og vi har dermed ikke den beskyttelsen eller sympatien som bilister har, i samfunnsdebatten.. enn si den sterke organisasjons/lobbymakten.

Greit nok, men prinsippet var egentlig grunnen til at jeg tok det med. Nå ønsker folk forbud mot elsykler på sti før vi i det hele tatt vet noe om hvilke problemer det kan føre til, fordi vi _tror_ at det kan skape problemer. Å peke på at de som har kjøpt slik sykkel kan bli furtne hvis det innføres forbud ser jeg ikke som noe godt argument, da slikt skjer hele tiden. Burde kanskje brukt et annet eksempel enn bil. Droner, kanskje.

Redigert av Øyvind V; 27/11/2015 12:48.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: d0ppler] #2036304 27/11/2015 13:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mulig jeg skyter i blinde nå, men jeg antar at vi to kunne diskutert hva som er "tilbørlig varsomhet" hele natta uten å bli enige ICON_TONGUE

Det var da en svært udefinert og svevende lov. Står det virkelig det?

"hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet", faktisk.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16

Med mindre du er dårlig på DH, så mener jeg at det er vanskelig å trene DH på en sti uten å være til fare for evt fotgjengere som beveger seg på stien.

- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2036306 27/11/2015 13:20
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig

Med mindre du er dårlig på DH, så mener jeg at det er vanskelig å trene DH på en sti uten å være til fare for evt fotgjengere som beveger seg på stien.

Spørsmålet er jo hvor denne grensa går. En som trener til Birken kan jo like gjerne krysse denne grensa.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: d0ppler] #2036333 27/11/2015 14:21
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Spørsmålet er jo hvor denne grensa går. En som trener til Birken kan jo like gjerne krysse denne grensa.

Ja, men du trenger ikke å bryte denne grensa for å trene deg til å bli god i Birken ...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Garpen] #2036345 27/11/2015 14:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Garpen

Ja, men du trenger ikke å bryte denne grensa for å trene deg til å bli god i Birken ...
Det TRENGER man heller ikke gjøre for å trene til å bli god i enduro og utfor - så lenge man er hensynsfull og velger trasé med omhu (akkurat som kondomdressmidtlivskrisemennsomtrorbirkenerkult)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036359 27/11/2015 16:01
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
I fare for å repetere meg selv, man kan fint lage kvalm på en blåsti kl 12 på en søndag i Østmarka på en terrengsykkel, helt uten noen form for elassistanse på sykkelen.

Og man kan fint lage kvalm på samme sted og samme tidspunkt uavhengig om man trener til birken eller enduro eller utfor.

Det er snakk om sunn fornuft og respektere stivettreglene, mener jeg.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036517 28/11/2015 15:33
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Hvliken lov er det dere mener sier at det er ulovlig å sykle med elsykkel i utmark? Jeg finner bare at eier av privat vei kan forby elsykkel.

BTW, 250 W elsykkel drar opp i 1000 W makseffekt. ICON_WINK

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036520 28/11/2015 15:50
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Det er loven som forbyr motorferdsel i utmark som legges til grunn her. Når det er sagt, så er hovedpoenget med denne loven at fjell og skog skal være fri for støy. Hovedregelen er at bruk av alle former for motoriserte kjøretøy i utmark er forbudt. Elsykkel var nok ikke i tankene til de som utformet loven i sin tid ICON_WINK

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ole] #2036522 28/11/2015 16:06
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Der trur eg du tek feil, men viss ikkje kan du kanskje vise i kva for paragraf dette er definert?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: -Jan] #2036523 28/11/2015 16:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Endring i kjøretøyforskriften fra mars 2015:

Sitat: forskriften
Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.

Redigert av Øyvind V; 28/11/2015 16:13.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036544 28/11/2015 18:01
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Så da koker det ned til hvilken lov som er mest "verdt". Miljødirektoratets lov om motorferdsel i utmark, eller vegtrafikkloven.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Øyvind V] #2036549 28/11/2015 18:34
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Samt

Sitat: Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) §2
Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.

Kilde: http://lovdata.no/lov/1977-06-10-82/§2

Det er ikke innlysende at elsykkel er inkludert i denne definisjonen

Sitat: Lov om friluftslivet (friluftsloven) §2
I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende

Kilde: http://lovdata.no/lov/1957-06-28-16/§2

At en elsykkel inngår i "eller lignende" er kanskje mer sannsynlig, men nødvendigvis ikke innlysende det heller.

Min legmannstolkning er at sykling i utmark med elsykkel etter kjøretøyforskriftens definisjon er lov, da en elsykkel er mer en sykkel å regne enn en "motorsykkel o.l.".

Uttrykket "sykkel med hjelpemotor" opptrer i friluftsloven (som Tor Arne nevner):
Quote:
Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen.

Interessant nok gjelder dette veg og ikke privat utmark forøvrig.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036550 28/11/2015 18:40
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Altså: "Noe som er lov burde vært forbud, vi mener (men vet ikke) at det sliter ekstra på skogen, og det forringer vår egen bruk og opplevelse av utmark (les: vi vil ha den for oss selv)".

Østmarkas Venner?

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036558 28/11/2015 19:10
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Spot on!

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036559 28/11/2015 19:11
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Å fortsatt diskutere om det er lov eller ikkje er ikkje nødvendig. Det er forbudt, ferdig diskutert.Les linken:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/on...iing/id2459132/

Redigert av TrondAM; 28/11/2015 19:12.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036565 28/11/2015 19:29
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Det er nok ikke departementet som etablerer juridisk praksis...

Thomas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2036566 28/11/2015 19:39
olechr Offline
More than words
More than words
Bare lurer. Alle dere som er så kritiske til at el sykkel sliter fælt på marka.. Regner med at dere ikke syklet eller hadde noe med TS rittet i år å gjøre. &#128521;

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Det er ikke lov med el-sykler på sti. [Re: rockphotog] #2036568 28/11/2015 19:49
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: rockphotog

At en elsykkel inngår i "eller lignende" er kanskje mer sannsynlig, men nødvendigvis ikke innlysende det heller.

Du skal være ualminnelig vrang for å mene at en el-motor ikke er en motor.

Min legmannstolkning er at sykling i utmark med elsykkel etter kjøretøyforskriftens definisjon er lov, da en elsykkel er mer en sykkel å regne enn en "motorsykkel o.l.".

Dette er selvfølgelig gjentatt en rekke ganger tidligere i denne tråden, men jeg håper det blir gjentat om igjen og om igjen til folket får det med seg:

Kjøretøyforskriften er en forskrift til Veittrafikkloven, og er totalt irrelevant for (el)motorsykling på sti. Motorferdsel på sti reguleres, som nevnt over av utallige debattanter, av lov om motorferdsel i utmark, og er således forbudt.

Sitat: Lov om motorferdsel i utmark, §2 Virkeområde

::::
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
::::

Lov om motorferdsel i utmark

Sitat: Veitrafikkloven, §1 Virkeområde

:::
Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.
:::

Veitrafikkloven

Som flere har nevnt over er det ikke alminnelig adgang til å kjøre med motorvogn på de aller fleste grusveger i marka, og da heller ikke elmotorsykkel, med mindre grunneier har gitt en slik eksplisitt alminnelig tillatelse.

Så kan de som vil danne sitt eget elmotorsportforbund og starte å kjempe for allminnelig adgang i utmark med elmotorkjøretøy, de tre mest mest argumentet mot motorcrossing og snøscooter er jo støy(1), slitasje (2), og rekkevidde (3), førstnevnte slipper en med el-kraft ombord.

Når det fra REgjeringshold snakkes om å tillate El-sykling i marka er det nok grusveger det snakkes om, ikke stisykling eller freeriding

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: rockphotog] #2036569 28/11/2015 19:57
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Quote:
Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen.

Men "derunder sykkel med hjelpemotor" må nødvendigvis vera noko anna enn elsykkel med opptil 250W, da dette ikkje er definert som motorvogn, som sitatet frå Øyvind viser.

Side 7 av 49 1 2 5 6 7 8 9 48 49

Moderator  support