Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: sanouka]
#2036222
27/11/2015 09:57
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Forbudet på veiene i marka burde bli opphevet. Der ligger det mye lavterskel muligheter for å få folk ut av godstolen og i bevegelse samt at brukergrupper som i dag ikke har sjans til å få oppleve annet enn Sognsvann og Østensjøvannets bredder kunne kommet lengre inn. Kan tom tenkes at det ligger noen arbeidsplasser ved å gjøre om den forskriften. På veiene i marka er det vel lov, trodde de var regulert av veitrafikkloven, som jo definerer elsykkel som sykkel. Mulig det, jeg opplever bare etter å ha lest denne tråden å bli usikker på hva som gjelder. Jeg har, antakeligvis på autopilot siden nesten alt er forbudt, tenkt at det er forbudt i Oslomarkene. Det er jo ikke lov med motorisert ferdsel i Marka uten kjøretillatelse, selv om veitrafikkloven gjelder. Om man trenger kjøretillatelse for el-sykkel blir da et tilfelle der to lovverk møtes. Skal el-sykkelen reguleres som motorisert ferdsel i marka, eller betyr det at veitrafikkloven definerer den som sykkel, at den ikke er motorisert?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036226
27/11/2015 10:10
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348 |
Litt usikker på om den her har blitt nevnt? Det står rimeleg svart på kvitt at elsykkel er ulovleg per dags dato i utmark i alle fall. Så det slepp vi å krangle om  Ikkje så glad i det som står der elles, både vedr sykkel og catskiiing. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/on...iing/id2459132/"Klima- og miljødepartementet ber nå Miljødirektoratet sende på høring et forslag om å myke opp reglene for el-sykler og catskiing. Fram til nå har det ikke vært lov med el-sykkel på traktorveger og kjerreveger fordi dette regnes som utmark. -Vi ber nå Miljødirektoratet om å sende på høring et forslag om å rydde opp i reglene for el-sykler i utmark, slik at de sidestilles med vanlige sykler. Jeg tror faktisk mange ikke er klar over at det ikke er lov å sykle med el-sykkel i utmark, det virker ikke logisk for folk, derfor vi ønsker å endre dette, sier Klima- og miljøminister Tine Sundtoft. "
Redigert av TrondAM; 27/11/2015 10:12.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: sykkeloyvind]
#2036241
27/11/2015 10:47
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Forbudet på veiene i marka burde bli opphevet. Der ligger det mye lavterskel muligheter for å få folk ut av godstolen og i bevegelse samt at brukergrupper som i dag ikke har sjans til å få oppleve annet enn Sognsvann og Østensjøvannets bredder kunne kommet lengre inn. Kan tom tenkes at det ligger noen arbeidsplasser ved å gjøre om den forskriften. På veiene i marka er det vel lov, trodde de var regulert av veitrafikkloven, som jo definerer elsykkel som sykkel. Mulig det, jeg opplever bare etter å ha lest denne tråden å bli usikker på hva som gjelder. Jeg har, antakeligvis på autopilot siden nesten alt er forbudt, tenkt at det er forbudt i Oslomarkene. Det er jo ikke lov med motorisert ferdsel i Marka uten kjøretillatelse, selv om veitrafikkloven gjelder. Om man trenger kjøretillatelse for el-sykkel blir da et tilfelle der to lovverk møtes. Skal el-sykkelen reguleres som motorisert ferdsel i marka, eller betyr det at veitrafikkloven definerer den som sykkel, at den ikke er motorisert? Hehe, litt uklarheter men altså forbudt enn så lenge. Jeg mener fremdeles at et forbud mot elsykler på grusveier i utmark vil være smart å oppheve.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: sanouka]
#2036243
27/11/2015 10:56
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Jeg mener fremdeles at et forbud mot elsykler på grusveier i utmark vil være smart å oppheve.
I mitt agronomhode faller "grusveier i utmark" litt utenfor definisjonen utmark. Ut i fra det jeg kan lese i denne tråden er det vel liten motstand mot el-sykkel på grusveier, uansett hvor de går?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: d0ppler]
#2036248
27/11/2015 11:16
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Ja, men det er ingen som veit hvor dette vil gå, og å forby dette uten i det hele tatt prøve det ut er for meg en veldig feig og defensiv holding.
Aha - så det var forbudene du siktet til, ikke det at man gjorde seg tanker om fremtiden. Da burde du ha skrevet det. På det tidspunktet dette blir et problem, vil det være et problem fordi en større gruppe mennesker har investert betydelige beløp i elektriske terrengsykler. Ser du for deg hvilken motstand det vil være mote en lov som gjør alle disse syklene verdiløse. Ser du muligheten for store konflikter med utfortrening i nærmiljøet, og at det i mange tilfeller vil være ulovlig ihht friluftsloven?
Ja, det gjør jeg, men jeg ser også for langt flere positive sider. Poenget mitt er at det er ingen som veit hva som vil skje. Kanskje noen få av unga i nabolaget kommer seg ut i skauen, istedenfor ingen, som det er i dag. Kanskje. Jeg veit ikke.
Jeg legger til grunn for at det er lovlig ihht friluftsloven i denne diskusjonen. Er det ulovlig, så er det ulovlig.
I de aller fleste tilfeller er utfortrening ulovlig i henhold til friluftsloven etter hvordan jeg tolker den.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: GeirK]
#2036252
27/11/2015 11:19
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
I de aller fleste tilfeller er utfortrening ulovlig i henhold til friluftsloven etter hvordan jeg tolker den.
Hva er det som gjør utfortrening mer ulovlig enn annen trening på sykkel som enduro, sti og hva man nå måtte kalle det?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: JoachimV]
#2036253
27/11/2015 11:20
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
I de aller fleste tilfeller er utfortrening ulovlig i henhold til friluftsloven etter hvordan jeg tolker den.
Hva er det som gjør utfortrening mer ulovlig enn annen trening på sykkel som enduro, sti og hva man nå måtte kalle det? All sykling som ikke skjer med "tilbørlig varsomhet", er ulovlig ihht friluftsloven.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: GeirK]
#2036258
27/11/2015 11:27
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
en større gruppe mennesker har investert betydelige beløp i elektriske terrengsykler. Ser du for deg hvilken motstand det vil være mote en lov som gjør alle disse syklene verdiløse. Som med dieselbiler, på en måte. Først fremsnakkes dieselmotor av myndighetene, så oppdager man at de er et problem og gjør tilpasninger deretter. Det er mye som er tillatt men som blir et problem hvis mange nok gjør det. Bør vi da forby alt for å ta hensyn til de som risikerer å kjøpe noe som blir verdiløst? Om alle som hadde en terrengsykkel hadde syklet i marka hadde det antakelig blitt et problem. Bør vi da forby terrengsykling i marka?
Redigert av Øyvind V; 27/11/2015 11:27.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: GeirK]
#2036284
27/11/2015 12:23
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
All sykling som ikke skjer med "tilbørlig varsomhet", er ulovlig ihht friluftsloven.
Mulig jeg skyter i blinde nå, men jeg antar at vi to kunne diskutert hva som er "tilbørlig varsomhet" hele natta uten å bli enige  Det var da en svært udefinert og svevende lov. Står det virkelig det?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Oystein L]
#2036287
27/11/2015 12:25
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Jeg mener fremdeles at et forbud mot elsykler på grusveier i utmark vil være smart å oppheve.
I mitt agronomhode faller "grusveier i utmark" litt utenfor definisjonen utmark. Ut i fra det jeg kan lese i denne tråden er det vel liten motstand mot el-sykkel på grusveier, uansett hvor de går? Du flisespikker og misforstår.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Øyvind V]
#2036289
27/11/2015 12:35
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227 |
Som med dieselbiler, på en måte. Først fremsnakkes dieselmotor av myndighetene, så oppdager man at de er et problem og gjør tilpasninger deretter. <..snip>
Jeg tror det er meningsløst å trekke paralleller til bil og denslags politiske hellige kyr i denne diskusjonen. Å sykle på sti er ikke verken noe som hele norges befolkning noen gang vil påberope seg å være avhengig av for å overleve, eller en slik melkeku for staten som bilen er, og vi har dermed ikke den beskyttelsen eller sympatien som bilister har, i samfunnsdebatten.. enn si den sterke organisasjons/lobbymakten.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: ingeplinge]
#2036295
27/11/2015 12:44
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Som med dieselbiler, på en måte. Først fremsnakkes dieselmotor av myndighetene, så oppdager man at de er et problem og gjør tilpasninger deretter. <..snip>
Jeg tror det er meningsløst å trekke paralleller til bil og denslags politiske hellige kyr i denne diskusjonen. Å sykle på sti er ikke verken noe som hele norges befolkning noen gang vil påberope seg å være avhengig av for å overleve, eller en slik melkeku for staten som bilen er, og vi har dermed ikke den beskyttelsen eller sympatien som bilister har, i samfunnsdebatten.. enn si den sterke organisasjons/lobbymakten. Greit nok, men prinsippet var egentlig grunnen til at jeg tok det med. Nå ønsker folk forbud mot elsykler på sti før vi i det hele tatt vet noe om hvilke problemer det kan føre til, fordi vi _tror_ at det kan skape problemer. Å peke på at de som har kjøpt slik sykkel kan bli furtne hvis det innføres forbud ser jeg ikke som noe godt argument, da slikt skjer hele tiden. Burde kanskje brukt et annet eksempel enn bil. Droner, kanskje.
Redigert av Øyvind V; 27/11/2015 12:48.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: d0ppler]
#2036304
27/11/2015 13:06
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
All sykling som ikke skjer med "tilbørlig varsomhet", er ulovlig ihht friluftsloven.
Mulig jeg skyter i blinde nå, men jeg antar at vi to kunne diskutert hva som er "tilbørlig varsomhet" hele natta uten å bli enige  Det var da en svært udefinert og svevende lov. Står det virkelig det? "hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet", faktisk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16Med mindre du er dårlig på DH, så mener jeg at det er vanskelig å trene DH på en sti uten å være til fare for evt fotgjengere som beveger seg på stien.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: GeirK]
#2036306
27/11/2015 13:20
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
"hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet", faktisk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16Med mindre du er dårlig på DH, så mener jeg at det er vanskelig å trene DH på en sti uten å være til fare for evt fotgjengere som beveger seg på stien. Spørsmålet er jo hvor denne grensa går. En som trener til Birken kan jo like gjerne krysse denne grensa.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: d0ppler]
#2036333
27/11/2015 14:21
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422 |
"hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet", faktisk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16Med mindre du er dårlig på DH, så mener jeg at det er vanskelig å trene DH på en sti uten å være til fare for evt fotgjengere som beveger seg på stien. Spørsmålet er jo hvor denne grensa går. En som trener til Birken kan jo like gjerne krysse denne grensa. Ja, men du trenger ikke å bryte denne grensa for å trene deg til å bli god i Birken ...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Garpen]
#2036345
27/11/2015 14:43
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
"hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet", faktisk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16Med mindre du er dårlig på DH, så mener jeg at det er vanskelig å trene DH på en sti uten å være til fare for evt fotgjengere som beveger seg på stien. Spørsmålet er jo hvor denne grensa går. En som trener til Birken kan jo like gjerne krysse denne grensa. Ja, men du trenger ikke å bryte denne grensa for å trene deg til å bli god i Birken ... Det TRENGER man heller ikke gjøre for å trene til å bli god i enduro og utfor - så lenge man er hensynsfull og velger trasé med omhu (akkurat som kondomdressmidtlivskrisemennsomtrorbirkenerkult)
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036359
27/11/2015 16:01
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
I fare for å repetere meg selv, man kan fint lage kvalm på en blåsti kl 12 på en søndag i Østmarka på en terrengsykkel, helt uten noen form for elassistanse på sykkelen.
Og man kan fint lage kvalm på samme sted og samme tidspunkt uavhengig om man trener til birken eller enduro eller utfor.
Det er snakk om sunn fornuft og respektere stivettreglene, mener jeg.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036517
28/11/2015 15:33
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Hvliken lov er det dere mener sier at det er ulovlig å sykle med elsykkel i utmark? Jeg finner bare at eier av privat vei kan forby elsykkel. BTW, 250 W elsykkel drar opp i 1000 W makseffekt. 
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036520
28/11/2015 15:50
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Det er loven som forbyr motorferdsel i utmark som legges til grunn her. Når det er sagt, så er hovedpoenget med denne loven at fjell og skog skal være fri for støy. Hovedregelen er at bruk av alle former for motoriserte kjøretøy i utmark er forbudt. Elsykkel var nok ikke i tankene til de som utformet loven i sin tid 
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Ole]
#2036522
28/11/2015 16:06
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
På veiene i marka er det vel lov, trodde de var regulert av veitrafikkloven, som jo definerer elsykkel som sykkel.
Der trur eg du tek feil, men viss ikkje kan du kanskje vise i kva for paragraf dette er definert?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: -Jan]
#2036523
28/11/2015 16:13
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Endring i kjøretøyforskriften fra mars 2015: Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.
Redigert av Øyvind V; 28/11/2015 16:13.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036544
28/11/2015 18:01
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Så da koker det ned til hvilken lov som er mest "verdt". Miljødirektoratets lov om motorferdsel i utmark, eller vegtrafikkloven.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Øyvind V]
#2036549
28/11/2015 18:34
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
Samt Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.
Kilde: http://lovdata.no/lov/1977-06-10-82/§2
Det er ikke innlysende at elsykkel er inkludert i denne definisjonen I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende
Kilde: http://lovdata.no/lov/1957-06-28-16/§2
At en elsykkel inngår i "eller lignende" er kanskje mer sannsynlig, men nødvendigvis ikke innlysende det heller. Min legmannstolkning er at sykling i utmark med elsykkel etter kjøretøyforskriftens definisjon er lov, da en elsykkel er mer en sykkel å regne enn en "motorsykkel o.l.". Uttrykket "sykkel med hjelpemotor" opptrer i friluftsloven (som Tor Arne nevner): Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen. Interessant nok gjelder dette veg og ikke privat utmark forøvrig.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036550
28/11/2015 18:40
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
Altså: "Noe som er lov burde vært forbud, vi mener (men vet ikke) at det sliter ekstra på skogen, og det forringer vår egen bruk og opplevelse av utmark (les: vi vil ha den for oss selv)".
Østmarkas Venner?
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036558
28/11/2015 19:10
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036565
28/11/2015 19:29
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Det er nok ikke departementet som etablerer juridisk praksis...
Thomas
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2036566
28/11/2015 19:39
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Bare lurer. Alle dere som er så kritiske til at el sykkel sliter fælt på marka.. Regner med at dere ikke syklet eller hadde noe med TS rittet i år å gjøre. 😉
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Det er ikke lov med el-sykler på sti.
[Re: rockphotog]
#2036568
28/11/2015 19:49
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782 |
At en elsykkel inngår i "eller lignende" er kanskje mer sannsynlig, men nødvendigvis ikke innlysende det heller.
Du skal være ualminnelig vrang for å mene at en el-motor ikke er en motor. Min legmannstolkning er at sykling i utmark med elsykkel etter kjøretøyforskriftens definisjon er lov, da en elsykkel er mer en sykkel å regne enn en "motorsykkel o.l.".
Dette er selvfølgelig gjentatt en rekke ganger tidligere i denne tråden, men jeg håper det blir gjentat om igjen og om igjen til folket får det med seg: Kjøretøyforskriften er en forskrift til Veittrafikkloven, og er totalt irrelevant for (el)motorsykling på sti. Motorferdsel på sti reguleres, som nevnt over av utallige debattanter, av lov om motorferdsel i utmark, og er således forbudt. :::: Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil. ::::
Lov om motorferdsel i utmark ::: Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn. :::
Veitrafikkloven Som flere har nevnt over er det ikke alminnelig adgang til å kjøre med motorvogn på de aller fleste grusveger i marka, og da heller ikke elmotorsykkel, med mindre grunneier har gitt en slik eksplisitt alminnelig tillatelse. Så kan de som vil danne sitt eget elmotorsportforbund og starte å kjempe for allminnelig adgang i utmark med elmotorkjøretøy, de tre mest mest argumentet mot motorcrossing og snøscooter er jo støy(1), slitasje (2), og rekkevidde (3), førstnevnte slipper en med el-kraft ombord. Når det fra REgjeringshold snakkes om å tillate El-sykling i marka er det nok grusveger det snakkes om, ikke stisykling eller freeriding
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: rockphotog]
#2036569
28/11/2015 19:57
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen. Men "derunder sykkel med hjelpemotor" må nødvendigvis vera noko anna enn elsykkel med opptil 250W, da dette ikkje er definert som motorvogn, som sitatet frå Øyvind viser.
|
|
|
|
|