Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: KKippernes]
26/11/2015 18:03
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Vil de som regulerer tilgangen til marka se et naturlig skille mellom grove utforsykler som den Hai-sykkelen jeg har avbildet og rene el-motorsykler som dem fra KTM og Husquarna?
Disse motorsyklene kan jo også gi flotte naturopplevelser til både friske og mindre friske, uten å forurense. Hvorfor ikke slippe til dem i skogen? Ikke mitt personlig spørsmål, men et tenkt spørsmål. Skillet på 25 km/t er jo først og fremst et trafikk-messig skille, og er egentlig mindre relevant i skogen. Jeg vet ikke hvem du sikter til når du sier "de som regulerer", men på nasjonalt nivå virker det som de ser forskjell på sykkel med tråkkassistanse og elmoped/elmotorsykkel. - Den (elsykkelen, min anm) bidrar til at nye grupper blir sykkelfrelste, ofte mennesker som ikke ville kommet seg ut ellers. Derfor vil vi myke opp regelverket.
Statsråden ber Miljødirektoratet om å myke opp regelverket, slik at el-sykler likebehandles med vanlige tråsykler. Først skal forslaget ut på høring. http://www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/Na-skal-Marka-apnes-for-el-sykler-8213777.htmlUansett bakgrunnen for 25km/t grensa så er det en ganske fornuftig grense, at den settes så lavt gjør det nok at det er lettere å tillate elsykkelen et såpass bredt bruksområde. Og at Haibike selger så høy andel elsykler sier kanskje like mye om de vanlige terrengsyklene deres  Hvor mange har sett noen sykle på en vanlig Haibike? :-o De positive sidene har blitt nevnt og diskutert allerede (selv om det sikkert finnes flere som ikke har blitt belyst her, så keep it coming, folks). Men jeg tror det er viktig at vi syklister tør å ta diskusjonen på alle de problemene som kan oppstå også. Jeg vil heller ta bekymringer på forskudd, enn å gå naivt inn i dette og tenke at "alle" klarer å se de åpenbare fordelene med elsykkel, og bare ignorerer eventuelle problemstillinger som måtte følge med. Det tviler jeg sterkt på at de gjør. Det var ikke ment som et forsøk på å sensurere argumenter, men jeg lurte litt på om han ikke mente at det var positive sider og. Hva med denne vinklingen da; når myndighetene vil gi sykkelmiljøet flere rettigheter så tar vel "vi" i mot? Om det viser seg at det blir for mye slitasje og syklister i marka, og organisasjoner med "konkurrerende interesser" roper om forbud så har faktisk sykkelmiljøet et forhandlingskort. Andre organisasjoner krever at terrengsykkelmiljøet tar ansvar for problemene, da kan vi ofre elsykkelen og samtidig rette krav tilbake, som man gjerne gjør i forhandlinger. Elsykkelen kan like gjerne være en buffer for terrengsykkelen som terrengsykkelens undergang. Jo flere etablerte rettigheter vi har, jo sterkere står vi vel? Og om det skulle vise seg at det ikke blir noe utstrakt problem med elsykler i marka så vinner potensielt hele terrengsykkelmiljet på det. Før eller senere kommer de fleste til et punkt hvor vi må legge sykkelen på hylla/finn. Er alle elsykkel-motstanderne sikre på at de ikke vil føle savn og tapt livskvalitet når den tid kommer? Nå sier miljøministeren at vi kanskje kan vente enda noen år på å gi avkall på sykling i marka. Er vi sikre på at vi skal si nei takk? Eller er det verdt forsøket å slippe elsyklene til? Og Dan kan vente enda noen år med å montere gir på sykkelen sin 
|
|
|
[Re: KKippernes]
26/11/2015 18:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kan ikke slå fast at noe er forbudt før saken er prøvet i retten. Ikke egentlig. Terrengsykkel går litt langt i å konstatere at noe er forbudt i siste utgave. Jeg ser at du, og andre mener at vi har konstatert dette, så jeg presiserer igjen; vi har ikke konstatert noe. Vi har spurt myndighetene, og videreformidlet svaret vi fikk fra de. Jeg har ventet med å svare, fordi jeg ville se gjennom bladet en gang til først. Det er tre problemer med reportasjen, som sånn rent generelt var en fornøyelse å lese. 1. Dere har kun hentet inn en uttalelse fra Justisdepartementet. Dere burde ha presisert at dette er en tolkning av loven og at ingen slike saker har vært oppe i retten. 2. Dere burde ha hentet inn flere uttalelser, når det åpenbart er omstridt hvorvidt en tråassisert sykkel er å regne som motorisert ferdsel. 3. Dere legger til grunn at det er forbudt i intervju med el-stisyklisten og NOTS,. Alt i alt mener jeg at en "vanlig leser" lett vil kunne danne seg et inntrykk av at det er utvilsomt at elsykkel er forbudt. Slik er det altså ikke.
|
|
|
[Re: knut77]
26/11/2015 18:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Hva med denne vinklingen da; når myndighetene vil gi sykkelmiljøet flere rettigheter så tar vel "vi" i mot? Da er jo spørsmålet hvem "vi" er. Jeg kan godt være vi med deg siden elassistanse er din eneste mulighet å drive med aktiviteten jeg selv driver med. Men har jeg lyst å være vi med folk som helt fint kunne ha syklet uassistert men som velger å kjøre med elassistanse? Og jeg er definitivt ikke vi med en som kommer på en ultralett elmotorsykkel. Det betyr ikke at jeg er fientlig innstilt til dem som personer. Jeg føler bare ikke samhørighet med dem og vil helst slippe å møte dem på stien. Og Dan kan vente enda noen år med å montere gir på sykkelen sin  Jeg har jo allerede passert Desgranges lavalder for å sykle med gir, og for mindre enn en time siden drev jeg med giret sykling (og hatet det). Men jeg satt og filosoferte mens jeg satt der og hatet. Tenk om ti år, da kanskje det er noen særinger som møtes for UAWC (unassisted world champs) hvert år. Lurer på om vinneren kommer til å få enda finere tatovering enn SSWC-vinneren. Men, men, nå er et singlespeedkit på vei i posten til fatbiken, så da ryker girene endelig.
|
|
|
[Re: larsdx]
26/11/2015 18:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
2. Dere burde ha hentet inn flere uttalelser, når det åpenbart er omstridt hvorvidt en tråassisert sykkel er å regne som motorisert ferdsel. Vilka är det med relevant kunskap som påstår att en el-sykkel inte är motoriserat ferdsel enligt loven om motorferdsel i utmark? Justisdepartementet borde väl anses vara en bra kilde och jag har bara fått med sig att en person som knut77 pratat med anser att det är lovligt att bruka el-sykkel i utmark. Så jag undrar i vilka kanaler detta är omstridt? Kan jag läsa någon någorlunda detaljerad förklaring som kommer fram till något annat än vad justisdepartement (och for exempel hon som doktorerat på allemansrätten) gjort? Personligen har jag väldigt svårt att se att man kan tolka loven om motorferdsel i utmark på något annat sett än det som var siterat i terrengsykkel.
|
|
|
[Re: Dan]
26/11/2015 18:32
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Da er jo spørsmålet hvem "vi" er. Jeg kan godt være vi med deg siden elassistanse er din eneste mulighet å drive med aktiviteten jeg selv driver med. Men har jeg lyst å være vi med folk som helt fint kunne ha syklet uassistert men som velger å kjøre med elassistanse? Og jeg er definitivt ikke vi med en som kommer på en ultralett elmotorsykkel. Det betyr ikke at jeg er fientlig innstilt til dem som personer. Jeg føler bare ikke samhørighet med dem og vil helst slippe å møte dem på stien. Jeg prøver å favne alle som liker å sykle i marka og ønsker at regelverket skal tillate dette også i fremtiden. F.eks NOTS, som taler terrengsyklisters sak har da et forhandlingskort til og kan i fremtiden ofre tilgang for elsykler om den tradisjonelle terrengsyklingen er i faresonen. Jeg har jo allerede passert Desgranges lavalder for å sykle med gir, og for mindre enn en time siden drev jeg med giret sykling (og hatet det). Men jeg satt og filosoferte mens jeg satt der og hatet. Tenk om ti år, da kanskje det er noen særinger som møtes for UAWC (unassisted world champs) hvert år. Lurer på om vinneren kommer til å få enda finere tatovering enn SSWC-vinneren. Men, men, nå er et singlespeedkit på vei i posten til fatbiken, så da ryker girene endelig. Hehe, men hva med el-singlespeed-tatoveringen da? Den er så godt som din vel!? (:
Redigert av knut77; 26/11/2015 18:49.
|
|
|
[Re: erikskon]
26/11/2015 18:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag är osäker på vad jag tycker om el-syklar i marka. Jag bryr mig inte om någon juksar genom att använda motor, jag är inte för ett total förbud mot motorer i marka och tycker att man skulle kunna ändra på en del regler angående det, jag ser inte varför just syklister som inte orkar sykla på egen hand ska ha en fördel jämfört med för exempel vinterfiskare som inte orkar gå men jag är rädd att påverkningen av el-syklar kan bli rätt stor i en del områden i marka. För exempel om folk använder grova el-syklar på våttakammen och snabbt syklar opp till start igjen med el-motoren.
Problemet som jag ser det är att alla potentiella problem med el-syklar också gäller för vanliga syklar. Det är ologiskt att grensen med tanke på akseptabelt slitasj eller risk för andra går vid syklar vs el-syklar, då skulle man lika bra kunna förbjuda folk med bra form att sykla i marka.
Så jag vet inte. Jag är inte helt positiv till el-syklar i marka men det enda bra argumentet mot dem, att de har en motor, vill jag inte använda.
|
|
|
[Re: fredriks]
26/11/2015 19:46
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=larsdx] Vilka är det med relevant kunskap som påstår att en el-sykkel inte är motoriserat ferdsel enligt loven om motorferdsel i utmark?
Justisdepartementet borde väl anses vara en bra kilde och jag har bara fått med sig att en person som knut77 pratat med anser att det är lovligt att bruka el-sykkel i utmark. I dette tilfellet er det jo ikke "en person" men Fylkesmannen i Oslo og Akershus, en av institusjonen som forvalter allemannsretten. Det er for meg relativt åpenbart at en tråassistert elektrisk motor ikke er det samme som en elmotor eller bilmotor der farkosten beveger seg av seg selv, altså uten muskelkraft. Om det betyr at elsykkel i utmark er lovlig er jeg ikke sikker på, her må man tilbake og se på lovgivers intensjon og tidligere rettspraksis. Men at dette er en prosederbar sak mener jeg er rimelig hevet over enhver tvil. Uansett tilsier denne usikkerheten at redaksjonen her, som i alle faglige spørsmål, burde ha tilstrebet større kildeomfang og vært mindre bombastiske i intervjuene. Når det er sagt er dette bare en bagatell. Saken er helt fin og det kan godt hende JD ville fått rett i en rettssak. Men siden jeg er journalist selv og Kippernes lurte på hva jeg mente, svarte jeg litt grundig.
|
|
|
26/11/2015 19:51
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Viss det er slik at elsykling reknast som motorferdsel, så må vel elsykkel også reknast som motorvogn? "Motorvogn: Kjøretøy som blir drevet fram med motor." "Med to- og trehjulede motorvogner menes alle motorvogner med to eller tre hjul, unntatt traktor eller motorredskap, med eller uten tvillinghjul, beregnet til å kjøres på veg, og med konstruktiv hastighet over 6 km/t." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_2#%C2%A72-1 Dvs. at du med elsykkel ikkje har lov til å passere skilt "forbudt for motorvogn".
|
|
|
26/11/2015 20:42
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Har liten tro på at dette blir særlig utbredt, det er langt flere ting enn bare motstand i oppoverbakker som holder folk vekk fra skogen. Bare pris og vedlikehold tilsier dette blir for de spesielt interresserte ei god stund framover. Sofa og TV eller kafe og øl vinner lett mot elstisykkel i det værklima vi har.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
26/11/2015 20:54
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forbudet på veiene i marka burde bli opphevet. Der ligger det mye lavterskel muligheter for å få folk ut av godstolen og i bevegelse samt at brukergrupper som i dag ikke har sjans til å få oppleve annet enn Sognsvann og Østensjøvannets bredder kunne kommet lengre inn. Kan tom tenkes at det ligger noen arbeidsplasser ved å gjøre om den forskriften.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
26/11/2015 22:32
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Det kan hende det ikke skal så store antallet elsyklister i marka til før dette blir et problem, la oss si en liten ulykke eller dramatisk og spektakulær nesten-ulykke, et problem som medier og myndigheter "plutselig og uventet" postulerer er vårt, dvs alle terrengsyklister sitt,.. og da blir sannsynligvis et etterfølgende forbud gjeldende oss alle også. Over nesten alt der det er fint og trygt å sykle, selv her og der hvor ingen møter noen på stien. Er dette å overdramatisere eller svartmale? Det er vel ikke så lenge siden alle som syklet i nord- og østmarka tok for gitt at dette var en soleklar rett de hadde, som ingen ville betvile eller kunne rokke ved? Se til USA hvor rollemodellen til vår lovgivning befinner seg, og hvor de har hatt terrengsykling og konflikter i en mannsalder allerede. De angrer bittert at de ikke var organiserte og med på det politiske spillet da det fant sted. Det er nesten umulig å få igjen rettigheter som er tapt gjennom lovgivning. Allemannsretten vår er slett ikke noen naturlov, (ikke kardemommeloven heller!), distinksjonen motorisert/assistert og mekanisert er i alle fall verken evig eller endelig (ettersom grensene utviskes) når det kommer til sykling i utmark. Det er litt vel naivt å tro på fornuft i denne forbindelsen, historieløst også, i god norsk moderne tradisjon... Det er mye mer sykling i terrenget nå enn for noen få år siden, alle steder jeg vet om i bynære strøk i alle fall. Dette er på godt og vondt, selvsagt, men jeg er veldig glad jeg ikke bor i en større by. Selv her snakker vanlige folk tidvis negativt om råsyklister både på veg og i turløyper. (Selv om jeg så å si aldri ser en eneste syklist her i marka!)
Det trengs bare et par store idioter på feil sted for å starte en krig, og i marka rundt oslo er det mange, både på hjul og uten. (Sikkert noen med motor også, jeg har i alle fall sett noen hensynsløse tullinger på el-sykkel i bybildet både her og der, som ikke forstår at de egentlig er harde trafikanter selv om de for øyeblikket ikke kjører bil.)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: sanouka]
26/11/2015 22:40
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Mulig NOTS allerede har gjort som sitt moderskip IMBA og tatt stilling i mot hvis ikke så er min klare anbefaling å gjøre det.
Hva mener NOTS om elektriske sykler i skog og mark?Spørsmålet om el-sykler er komplisert. I utgangspunktet er NOTS sitt prinsipp at man ikke bør introdusere forbud mot noe før man kan dokumentere at det er et problem. Elektriske sykler har den fordelen at det kan stimulere til å få nye brukere ut i skog og mark. Vi tror at de fleste av disse nye brukerne vil velge grusveier framfor stier, og at det dermed ikke vil føre til en stor vekst i sykler på sti. I tillegg oppfatter vi at el-sykkelen er mer tråsykkel enn motorisert kjøretøy ettersom den må trås for at motoren skal fungere. NOTS er selvsagt opptatt av bærekraftig bruk av skog og mark. Man må ta hensyn til at el-sykler er tyngre og har mer effekt og lengre rekkevidde enn en vanlig tråsykkel, og man må være observant på disse faktorene dersom det viser seg at el-sykler blir populære på sti. Mange steder er det allerede konflikter mellom brukere av utmark, og dersom det viser seg at el-sykkel på sti fører til at disse konfliktene blir verre på grunn av økt slitasje, mener NOTS at tiltak bør vurderes. Videre forventer NOTS at el-syklister også gjør seg kjent med og respekterer stivettreglene. http://www.nots.no/about/ofte-stilte-sporsmal/
|
|
|
26/11/2015 22:59
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Jeg syns det er helt fantastisk hvordan noen av dere synser og lager hypoteser, og hypotetiske konsekvenser av hypoteser. Hvordan i alle dager klarer dere å fungere i dagliglivet?
|
|
|
[Re: JoachimV]
26/11/2015 23:07
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig NOTS allerede har gjort som sitt moderskip IMBA og tatt stilling i mot hvis ikke så er min klare anbefaling å gjøre det.
Hva mener NOTS om elektriske sykler i skog og mark?Spørsmålet om el-sykler er komplisert. I utgangspunktet er NOTS sitt prinsipp at man ikke bør introdusere forbud mot noe før man kan dokumentere at det er et problem. Elektriske sykler har den fordelen at det kan stimulere til å få nye brukere ut i skog og mark. Vi tror at de fleste av disse nye brukerne vil velge grusveier framfor stier, og at det dermed ikke vil føre til en stor vekst i sykler på sti. I tillegg oppfatter vi at el-sykkelen er mer tråsykkel enn motorisert kjøretøy ettersom den må trås for at motoren skal fungere. NOTS er selvsagt opptatt av bærekraftig bruk av skog og mark. Man må ta hensyn til at el-sykler er tyngre og har mer effekt og lengre rekkevidde enn en vanlig tråsykkel, og man må være observant på disse faktorene dersom det viser seg at el-sykler blir populære på sti. Mange steder er det allerede konflikter mellom brukere av utmark, og dersom det viser seg at el-sykkel på sti fører til at disse konfliktene blir verre på grunn av økt slitasje, mener NOTS at tiltak bør vurderes. Videre forventer NOTS at el-syklister også gjør seg kjent med og respekterer stivettreglene. http://www.nots.no/about/ofte-stilte-sporsmal/ Registrerer at dere vet bedre enn moderorganisasjonen i denne saken også......
|
|
|
26/11/2015 23:26
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrerer at dere vet bedre enn moderorganisasjonen i denne saken også...... Jeg er ikke nødvendigvis "dere" i denne saken, jeg postet bare til informasjon som svar på det du lurte på. 
|
|
|
27/11/2015 00:10
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Beklager den 
|
|
|
[Re: d0ppler]
27/11/2015 05:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg syns det er helt fantastisk hvordan noen av dere synser og lager hypoteser, og hypotetiske konsekvenser av hypoteser. Hvordan i alle dager klarer dere å fungere i dagliglivet? Det er ikke innlysende for meg hvordan det å forsøke å forstå hvordan el-sykler vil påvirke fremtiden til terrengsykkling som friluftsaktivitet utelukker at man fungerer i dagliglivet, så det ønsker jeg at du forklarer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
27/11/2015 05:47
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Det betyr ikke at jeg er fientlig innstilt til dem som personer. Jeg føler bare ikke samhørighet med dem og vil helst slippe å møte dem på stien.
Joda, men dette føler jeg har vært nikkersadelens utgangspunkt overfor oss stisyklister også... Men når det er sagt, jeg er veldig usikker, men deler nok bekymringene til deg, Øyvind og Geir Anders.
|
|
|
[Re: kao]
27/11/2015 06:19
|
Dan
More than words
|
More than words
Det betyr ikke at jeg er fientlig innstilt til dem som personer. Jeg føler bare ikke samhørighet med dem og vil helst slippe å møte dem på stien. Joda, men dette føler jeg har vært nikkersadelens utgangspunkt overfor oss stisyklister også... Ja, men det jeg skrev var for å vise at jeg ikke er interessert i å bli bakt sammen i et "vi" sammen med elsyklister og dermed få enten større eller mindre rettigheter. På samme måte som jeg har full forståelse for at en fotvandrer ikke alltid føler det naturlig å slå seg sammen med syklister for å kjempe mot ferdselsforbud. Igjen, grensen er vanskelig å dra opp på en logisk måte, så da setter jeg streken ved motor og mener at jeg har mer til felles med en fotvandrer enn med en elsyklist. Ikke basert på logikk, men på følelser.
|
|
|
[Re: GeirK]
27/11/2015 06:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg syns det er helt fantastisk hvordan noen av dere synser og lager hypoteser, og hypotetiske konsekvenser av hypoteser. Hvordan i alle dager klarer dere å fungere i dagliglivet? Det er ikke innlysende for meg hvordan det å forsøke å forstå hvordan el-sykler vil påvirke fremtiden til terrengsykkling som friluftsaktivitet utelukker at man fungerer i dagliglivet, så det ønsker jeg at du forklarer. Vet ikke hva d0ppler la i det han skrev, men jeg sitter med en følelse av at det svartmales en smule i denne tråden. Jeg er forsåvidt skeptisk til frislipp av elassisterte sykler i marka, men tror man bør være litt mer edruelig med tanke på hvor mange som kommer til å bruke slike sykler.
|
|
|
27/11/2015 07:14
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrerer at dere vet bedre enn moderorganisasjonen i denne saken også...... Nå er vel situasjonen i USA ganske forskjellig fra Norge? De sliter med Wilderness act som sier det ikke er lov å ferdes i naturen med mekaniske innretninger. I Norge er situasjonen slik at myndighetene ønsker å utvide sykkeltilgangen i marka.
|
|
|
27/11/2015 07:59
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det blir mye synsing, hypoteser og profetier her. Men det finnes noen som mener å vite, Klima- og miljødirektoratet. Et absolutt forbud mot elsykler i utmark er «lite hensiktsmessig», mener Miljødirektoratet. Et slikt forbud vil omfatte områder der det ikke er knyttet ulemper til bruk av elsykler, og der et forbud vil være til hinder for økt bruk av elsykkel som framkomstmiddel for daglige gjøremål, skriver direktoratet.
Derfor går direktoratet inn for en regelendring som innebærer at elsykler kan brukes på sti og vei i utmark. http://www.nrk.no/nordland/miljodirektoratet-vil-slippe-til-elsykler-i-utmarka-1.12317509Stoler vi på at direktoratet? I så fall faller en del av motargumentene i denne tråden. Forslaget innebærer at lokale myndigheter kan begrense elsykkeltrafikk om nødvendig. Et forbud i deler av Oslo- og Trondheimsmarka, og alle er fornøyd?
|
|
|
27/11/2015 08:16
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Det er ikke innlysende for meg hvordan det å forsøke å forstå hvordan el-sykler vil påvirke fremtiden til terrengsykkling som friluftsaktivitet utelukker at man fungerer i dagliglivet, så det ønsker jeg at du forklarer.
Se hva Øyvind V sa. Om man i dagliglivet skal se for seg alle mulige hypotetiske eventualiteter som kan oppstå, for igjen se for seg eventuelle hypotetiske konsekvenser av dette, så blir det fryktelig slitsomt å leve. Jeg er også ukomfortabel med tanken på hvis "alle" skal dundre rundt i utmarka med blodtrimma elsykkel, men dette har jeg veldig vanskelig for å tro vil skje. Og om det virkelig skjer, så får vi heller ta problemet der og da. Nå er ikke jeg personlig veldig involvert i utformiljøet, men jeg tipper en DH-sykkel med elassistanse vil være en gudegave for rekrutteringa av denne marginale sporten. Tenk hvor mye enklere det blir når langt fler kan trene på denne sporten i nærmiljøet sitt, uten å reise flere timer til et heisbasert anlegg hver gang.
|
|
|
27/11/2015 08:33
|
Ole
More than words
|
More than words
Forbudet på veiene i marka burde bli opphevet. Der ligger det mye lavterskel muligheter for å få folk ut av godstolen og i bevegelse samt at brukergrupper som i dag ikke har sjans til å få oppleve annet enn Sognsvann og Østensjøvannets bredder kunne kommet lengre inn. Kan tom tenkes at det ligger noen arbeidsplasser ved å gjøre om den forskriften. På veiene i marka er det vel lov, trodde de var regulert av veitrafikkloven, som jo definerer elsykkel som sykkel.
|
|
|
[Re: d0ppler]
27/11/2015 08:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Se hva Øyvind V sa. Om man i dagliglivet skal se for seg alle mulige hypotetiske eventualiteter som kan oppstå, for igjen se for seg eventuelle hypotetiske konsekvenser av dette, så blir det fryktelig slitsomt å leve.
Vel - scenariet "elsykler i marka" representerer et forsvinnende lite subsett av "alle mulige hypotetiske eventualiteter som kan oppstå". Selv fungerer jeg godt i hverdagen til tross for at jeg gjør meg tanker om dette. Tenk hvor mye enklere det blir når langt fler kan trene på denne sporten i nærmiljøet sitt, uten å reise flere timer til et heisbasert anlegg hver gang.
Ser du muligheten for store konflikter med utfortrening i nærmiljøet, og at det i mange tilfeller vil være ulovlig ihht friluftsloven?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/11/2015 08:45
|
Ole
More than words
|
More than words
Nå diskuterer vi el-sykler med utgangspunkt i det som er tilgjengelig i dag. Går vi 5 år tilbake, var elsyklene vesentlig mer klumpete enn de man får kjøpt i dag. Det er ikke helt usannsynlig at en elsykkel om 10 år har intern seterørmontert motor og vesentlig lettere og mer kompakte batterier enn vi har i dag. Dermed kan den både se ut som og veie som en vanlig stisykkel i dag. Det er ikke usannsynlig at det blir fristende for flere enn sofagrisene å sykle med en 12kg stisykkel med usynlig drahjelp opp bakkene og ut av svinger.
|
|
|
[Re: Ole]
27/11/2015 08:54
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Nå diskuterer vi el-sykler med utgangspunkt i det som er tilgjengelig i dag..<snip> Nettopp, og selv ikke nå ser vanlige folk forskjell på vanlige og elektriske terrengsykler. Og om bransjen får det som den vil er vi uten drahjelp kanskje allerede en utdøende esoterisk rase. Uten minoritets-status... Forresten tror jeg ikke slitasje på naturen eller stier er det verste, selv om det er en viktig signalsak. Det verste er at vi vil framstå som motoriserte bajaser på folkestiene, i offentligheten via media, om kort tid, delvis pga bransjens uttrykte mål om elektrifisering og ukritiske/griske holdning til det. Og for å si det; jeg bryr meg en pøkk om gevinstene for downhill-rekruttering, beklager.. :/
Redigert av ingeplinge; 27/11/2015 09:04. Rediger grunn: I just want to have my cake, and eat it, too (og for mange "om kort tid")
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
27/11/2015 09:31
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Se hva Øyvind V sa. Om man i dagliglivet skal se for seg alle mulige hypotetiske eventualiteter som kan oppstå, for igjen se for seg eventuelle hypotetiske konsekvenser av dette, så blir det fryktelig slitsomt å leve.
Vel - scenariet "elsykler i marka" representerer et forsvinnende lite subsett av "alle mulige hypotetiske eventualiteter som kan oppstå". Selv fungerer jeg godt i hverdagen til tross for at jeg gjør meg tanker om dette. Snakker fortsatt bare for meg selv: Jeg tror ikke at folk her går rundt og ser for seg worst case på alt. Men nå er vi utfordret av noe nytt og annerledes, og da klemmer vi til med en god porsjon skepsis og fyrer oppunder med uttalelser fra bransjen selv som sier at de vil satse på dette, og jeg har et inntrykk av at vi litt kjapt konkluderer med at nå blir det baluba i marka siden "alle" kommer til å få lyst på elsykkel. Kan kanskje trekke en parallell til debatten om fatbike i skiløypa. Mange her som mener det er helt uproblematisk, mens andre synes de er i veien, ødelegger skisporet osv. Da fatbiken kom ble denne konflikten hauset opp, både her og i media. Til tross for at jeg går ganske mye på ski kan jeg fortsatt telle på én hånd det antall feitinger jeg har møtt i skiløypa de siste årene. Konfliktene uteble, og de store hordene med syklister i skiløypa er det antakelig ingen som har sett noe til. Generelt (og ikke bare til GeirK): Min skepsis til elassisterte sykler i marka handler om dette med å ha kontroll på kreftene. Man må lære å gå før man kan løpe, og man må "gå gradene" som syklist også før man har full kontroll i marka. Det finnes tråder her inne der ferskinger på sti får passet påskrevet fordi de drevne gutta mener de skrenser unødvendig inn i svinger. Dette er en del av læringen. "Frykten" ift elsykler er at ferskinger som går rett på el uten å kunne sykle på sti ikke skjønner hvilke krefter som er i sving, hva som er fort/sakte på sti, og trør i vei. Ser likevel for meg at det kommer til å stoppe av seg selv rimelig kjapt, for det er jo vitterligen ikke slik at det bare er å trø som f*** og så går det fort på sti. Teknikk er også viktig. Og det kan man ikke kjøpe. Dette med teknikk tror jeg vil være en veldig begrensende faktor. Jeg sykler av og til med en liten gjeng som jeg på flatmark (og oppover) kan sykle fra uten store problemer. Men drar vi til skogs og stiene blir hakket mer avansert enn ei rot på tvers innimellom, kan de sykle i ring rundt meg mens jeg knoter og banner. En elsykkel hadde ikke gjort at jeg kom fortere fram; det er ikke mangel på fart eller kraft som er problemet, men mangel på teknikk. Folk som ønsker å komme seg mer ut i marka kan jeg ikke se for meg velger å begynne med elsykling på sti. Heller en mer moderat terrengsykkel med elassistanse for sykling på grusveier og disse brede, drenerte grusstiene som bygges i marka på de mest populære strekkene. Jeg ser for meg så mange begrensende faktorer når det gjelder elsykler til stibruk at jeg ikke tror det kommer til å eksplodere. Pris er nevnt, teknikk likeså. I tillegg ser jeg ikke for meg at man med introduksjon av elstisykler skal klare å lokke en stor flokk sofaslitere ut i marka.
Redigert av Øyvind V; 27/11/2015 09:38.
|
|
|
27/11/2015 09:44
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Vel - scenariet "elsykler i marka" representerer et forsvinnende lite subsett av "alle mulige hypotetiske eventualiteter som kan oppstå". Selv fungerer jeg godt i hverdagen til tross for at jeg gjør meg tanker om dette.
Ja, men det er ingen som veit hvor dette vil gå, og å forby dette uten i det hele tatt prøve det ut er for meg en veldig feig og defensiv holding. Ser du muligheten for store konflikter med utfortrening i nærmiljøet, og at det i mange tilfeller vil være ulovlig ihht friluftsloven?
Ja, det gjør jeg, men jeg ser også for langt flere positive sider. Poenget mitt er at det er ingen som veit hva som vil skje. Kanskje noen få av unga i nabolaget kommer seg ut i skauen, istedenfor ingen, som det er i dag. Kanskje. Jeg veit ikke. Jeg legger til grunn for at det er lovlig ihht friluftsloven i denne diskusjonen. Er det ulovlig, så er det ulovlig. edit : så ikke svaret til Øyvind før nå, som er mye bedre enn mitt svar. Men er helt enig med Øyvinds synspunkter 
Redigert av d0ppler; 27/11/2015 09:49.
|
|
|
[Re: Ole]
27/11/2015 09:54
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forbudet på veiene i marka burde bli opphevet. Der ligger det mye lavterskel muligheter for å få folk ut av godstolen og i bevegelse samt at brukergrupper som i dag ikke har sjans til å få oppleve annet enn Sognsvann og Østensjøvannets bredder kunne kommet lengre inn. Kan tom tenkes at det ligger noen arbeidsplasser ved å gjøre om den forskriften. På veiene i marka er det vel lov, trodde de var regulert av veitrafikkloven, som jo definerer elsykkel som sykkel. Mulig det, jeg opplever bare etter å ha lest denne tråden å bli usikker på hva som gjelder. Jeg har, antakeligvis på autopilot siden nesten alt er forbudt, tenkt at det er forbudt i Oslomarkene.
|
|
|
|
|