Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
26/11/2015 11:25
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Vedrørende slitasjeargumentet så er vel dette uomtvistelig? Det er grunnleggende fysikk. I motsetning til å gå vs å sykle så tar man tar med seg mer energi ut i skogen(lagret på et batteri). Dette gjør at man kjører fortere, lengre og mer brutalt enn man ellers ville klart.
Det er de som mener at elsykler ikke har større påvirkning som har bevisbyrden.
Vil også hevde at Øyvinds prediksjoner er jo også ganske presise all den tid trenden går mot å ta med seg så kapabelt utstyr som beina kan tråkke(endurosykler...)
Et moment som ikke har vært nevnt i debatten er hensynet bak lovene mot motorisert ferdsel i utmark. Opp til i dag så har elektriske motorsykler, scootere og sykler ikke vært tilgjengelig. Kan det tenkes at lovene om motorisert ferdsel i utmark hadde sett annerledes ut om det hadde blitt utarbeidet på et annet tidspunkt i en verden hvor farkostene ikke laget vesentlig støy?
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
26/11/2015 11:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Et moment som ikke har vært nevnt i debatten er hensynet bak lovene mot motorisert ferdsel i utmark. Opp til i dag så har elektriske motorsykler, scootere og sykler ikke vært tilgjengelig. Kan det tenkes at lovene om motorisert ferdsel i utmark hadde sett annerledes ut om det hadde blitt utarbeidet på et annet tidspunkt i en verden hvor farkostene ikke laget vesentlig støy? Har du sett stier der det blir kjørt med motoriserte endurosykler (f.eks.)? (ikke som i tråsykkelenduro, men det som har hett enduro lenge før gravity enduro kom på banen).
Redigert av baronKanon; 26/11/2015 11:33. Rediger grunn: enduroenduro ikke #enduro
|
|
|
[Re: d0ppler]
26/11/2015 11:39
|
Dan
More than words
|
More than words
På stiene på Nesodden møter jeg ALDRI noen andre stisyklister enn de jeg allerede har planlagt å dra ut med når vi er på tur. Aldri. Klarer ikke helt skjønne at plutselig så skal folkemassene kjøpe seg elsykkel og dundre ut i utmarka og pløye ned barnevogner og bikkjer og hester og det som verre er. Nei, kanskje ikke på Nesodden, men den dagen elsyklister meier ned fotvandrere i Østmarka (og det kommer til å skje, det ville være naivt å tro noe annet) så risikerer du at stisykling blir fullstendig forbudt også på Nesodden.
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/11/2015 11:41
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Et moment som ikke har vært nevnt i debatten er hensynet bak lovene mot motorisert ferdsel i utmark. Opp til i dag så har elektriske motorsykler, scootere og sykler ikke vært tilgjengelig. Kan det tenkes at lovene om motorisert ferdsel i utmark hadde sett annerledes ut om det hadde blitt utarbeidet på et annet tidspunkt i en verden hvor farkostene ikke laget vesentlig støy? Har du sett stier der det blir kjørt med motoriserte endurosykler (f.eks.)? (ikke som i tråsykkelenduro, men det som har hett enduro lenge før gravity enduro kom på banen). Oh yes.For noen år siden studerte jeg i Idaho og der møtte man rett som det var motorsykler mens man var på stitur. Jeg bare antyder her at det kan være at lovene kunne vært annerledes om det ikke hadde vært slik at man forbant motorsykle etc med bråkete totaktere som kjøres rikt for å unngå at de skjærer seg... Jeg skriver ikke at jeg ønsker elmotorsykler rundt i nordmarka. Tror ikke det ville vært heldig, men jeg mener det er på sin plass å stille spørsmålstegn ved hensynet bak restriksjonene som i dag foreligger. Problemstillingen i oslomarka vil også være en helt annen enn hva som er tilfellet i innlandet hvor det knapt finnes turgåere til å holde stiene åpne.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Dan]
26/11/2015 11:42
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
På stiene på Nesodden møter jeg ALDRI noen andre stisyklister enn de jeg allerede har planlagt å dra ut med når vi er på tur. Aldri. Klarer ikke helt skjønne at plutselig så skal folkemassene kjøpe seg elsykkel og dundre ut i utmarka og pløye ned barnevogner og bikkjer og hester og det som verre er. Nei, kanskje ikke på Nesodden, men den dagen elsyklister meier ned fotvandrere i Østmarka (og det kommer til å skje, det ville være naivt å tro noe annet) så risikerer du at stisykling blir fullstendig forbudt også på Nesodden. +1.
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/11/2015 11:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Har du sett stier der det blir kjørt med motoriserte endurosykler (f.eks.)? (ikke som i tråsykkelenduro, men det som har hett enduro lenge før gravity enduro kom på banen). Kanskje grunnen til at de holder seg borte er at forbud faktisk funker? Det er usedvanlig mange gråsoner i denne saken, og hvor man skal trekke grensen blir uhyre subjektivt*. Derfor mener jeg at man faktisk må gå for den eneste letthånterlige løsningen, nemlig og fortsette å la all motorisert ferdsel, uansett om det er en Land Rover, snøscooter eller elassistert sykkel, være forbudt i utmark (med mulighet for tillatelse ved spesielle behov). * Gråsoner: - Miljømessig er det bedre å sykle elassistert sykkel til og på stien enn å ta bilen til skogen for så å sykle sti. - "Moralsk" sett så er det bedre å sitte hjemme på rulle og lade elsykkelbatteriet for så sykle elsykkel til og på stien enn å ta sykkelen på t-banen til Frognerseteren for så å sykle sti. - Slitasjemessig så er det bedre å sykle pent og pyntelig oppover med elassistanse enn å bombe nedover med endurosykkel. - Konfliktmessig så er det bedre å være snill og omtenksom elsyklist enn å være en kuk på klassisk stisykkel. Men når det er sagt så er selvfølgelig skrekken en som laster ut elsykkelen fra sin SUV, sykler oppover så bikkjer og barnevogner spretter til skogs for så å bombe stien i stykker nedover.
|
|
|
26/11/2015 12:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har du sett stier der det blir kjørt med motoriserte endurosykler (f.eks.)? (ikke som i tråsykkelenduro, men det som har hett enduro lenge før gravity enduro kom på banen). Kanskje grunnen til at de holder seg borte er at forbud faktisk funker? Var ikke det poenget jeg fisket etter, men kraften fra motorsykler harver opp jorda vesentlig hvis det er fart (og det finnes jo opparbeidete stier/baner for motorenduro - også i Norge).
|
|
|
26/11/2015 12:25
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skateboardforbud, vannscooterforbud, snowboardforbud etc. Har ingen tro på forbud. Jeg er på linje med Fisher. Verden går fremover, deal with it.
Forøvrig har vi noe som heter kardemommeloven, denne har vi i vår kultur levd etter i lang tid før den ble nedskrevet, og til tross for røvere og utskudd som absolutt må tøye grensene, så funger det forholdsvis ok for samfunnet sånn tatt under ett.
|
|
|
[Re: KKippernes]
26/11/2015 12:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
For å komme med et innspill på Øyvinds innlegg; nettopp dette bevitnet vi i Trondheim for noen år tilbake. Det som for meg, og mange andre erfarne stisyklister, fremsto som ungdommer med utforsykkel og helhjelm, begynte å bruke en av de mest brukte turstiene i Trondheim som utforløype, og skremte både turgåere og andre syklister på vei opp. Jeg stoppet noen av de, og prøvde å komme med noen velmenende råd om generell oppførsel og det å vise hensyn og senke farten. Det virka ikke åpenbart på meg at dette var noe de hadde ofret så mye som en tanke.
Det han sa. Jeg tenkte akkurat på det samme. I dag orker de fleste DH-kidsa ETT run over Våttakammen fordi de må skyve riggen sin helt opp til foten av Geitfjellet. Hva skjer den dagen de har innebygd heis i sykkelen og kan kjøre MANGE runs hver dag.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/11/2015 12:31
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som skjer er at vi vil få en voldsom oppblomstring av talent, og sporten blir større enn alpint. Det er min spådom.
Og i mellomtiden dør alle de gamle surmulerne. Tiden er ikke akkurat på den enkeltes side.
|
|
|
26/11/2015 12:31
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Er jo ein stor forskjell her synst eg: Skateboard, vannscooter, snowboard lager gjerne ikkje avtrykk etter seg som er synleg i ettertid. Det eine foregår på asfalt/betong, det andre på vatn og tredje på snø... Er også nok av andre liknandes argument. Mao meir berekraftig over tid enn elsykling i marka.
Er når eg tenker meg om positivt innstilt til elfatbike brukt på snø i marka..
Redigert av TrondAM; 26/11/2015 12:34.
|
|
|
26/11/2015 12:36
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Javel? jeg synes det er liten forskjell.  Og naturen leger seg raskt selv. Snauhogst er mye verre enn noen syklist, også de med motor.
|
|
|
[Re: TrondAM]
26/11/2015 12:47
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Vil ikke en elfatbike på snø i like stor grad som en stisykkel meie ned alle andre brukere av marka?
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
26/11/2015 12:48
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Javel? jeg synes det er liten forskjell.  Og naturen leger seg raskt selv. Snauhogst er mye verre enn noen syklist, også de med motor. Einig i det med hogst, og vi kan dra inn snauhogst / skiløyper i marka i diskusjonen. Men kanskje greitt å holde seg til sykling og dens påvirkning 
Redigert av TrondAM; 26/11/2015 12:50.
|
|
|
26/11/2015 12:50
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
På stiene på Nesodden møter jeg ALDRI noen andre stisyklister enn de jeg allerede har planlagt å dra ut med når vi er på tur. Aldri. Klarer ikke helt skjønne at plutselig så skal folkemassene kjøpe seg elsykkel og dundre ut i utmarka og pløye ned barnevogner og bikkjer og hester og det som verre er. Nei, kanskje ikke på Nesodden, men den dagen elsyklister meier ned fotvandrere i Østmarka (og det kommer til å skje, det ville være naivt å tro noe annet) så risikerer du at stisykling blir fullstendig forbudt også på Nesodden. Det skjer jo den dag i dag at billister, motorsyklister og mopedister kjører ned fotgjengere uten at jeg har sett noe forbud om bruk av disse kjøretøyene. Man klarer fint å meie ned fotvandrere uten el-assistanse også. Stisykling er fremdeles ikke forbudt til tross for dette. Det er snakk om å bruke hodet, som i alt annet. En "normal" person med elsykkel i marka vil selvfølgelig ta hensyn og ikke gå klinkokos i Østmarka bare fordi han har fått en liten elmotor på sykkelen sin. En "idiot" kan gå klinkokos i Østmarka med sykkel uten noe form for motor.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
26/11/2015 12:50
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Vil ikke en elfatbike på snø i like stor grad som en stisykkel meie ned alle andre brukere av marka? Joda, om ein elfatbike dundra ned skiløyper; så absolutt. Men har fått det for meg at det visstnok er fantastisk å sykle offpiste med fatbike i marka. Er sikkert særdeles lite folk å kjøre ned då. Aldri sykla fatbike, så veit ikkje  Var mest meint som at det er ikkje utelukkandes dumt med elmotor...
Redigert av TrondAM; 26/11/2015 12:59.
|
|
|
26/11/2015 13:02
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Javel? jeg synes det er liten forskjell.  Og naturen leger seg raskt selv. Snauhogst er mye verre enn noen syklist, også de med motor. Einig i det med hogst, og vi kan dra inn snauhogst / skiløyper i marka i diskusjonen. Men kanskje greitt å holde seg til sykling og dens påvirkning Ah takk, endelig noen som tar til orde for all "verre enn sykling" argumentasjon. Snauhogst reparerer også seg selv hvis vi skal holde på med det der, tar bare litt lenger tid 
|
|
|
26/11/2015 13:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vil ikke en elfatbike på snø i like stor grad som en stisykkel meie ned alle andre brukere av marka? Joda, om ein elfatbike dundra ned skiløyper; så absolutt. Men har fått det for meg at det visstnok er fantastisk å sykle offpiste med fatbike i marka. Er sikkert særdeles lite folk å kjøre ned då. Aldri sykla fatbike, så veit ikkje  Var mest meint som at det er ikkje utelukkandes dumt med elmotor... Å sykle offpiste med fatbike er noe man kanskj muligens får til i sitt eget hode 
|
|
|
26/11/2015 13:23
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Kunne gjerne tenkt meg elmotor på fatbiken ja!
|
|
|
26/11/2015 14:11
|
andregja
Medlem
|
Medlem
Det er mange meninger om elsykler skaper mer eller like mye slitasje Men når vet vi at det er FOR MYE slitasje og at vi trenger tiltak for å begrense den? Hvordan vet vi at elsykkel kommer over denne grensen og tråsykkel innafor?
|
|
|
[Re: d0ppler]
26/11/2015 14:26
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Det skjer jo den dag i dag at billister, motorsyklister og mopedister kjører ned fotgjengere uten at jeg har sett noe forbud om bruk av disse kjøretøyene. Man klarer fint å meie ned fotvandrere uten el-assistanse også. Stisykling er fremdeles ikke forbudt til tross for dette. Det er snakk om å bruke hodet, som i alt annet. En "normal" person med elsykkel i marka vil selvfølgelig ta hensyn og ikke gå klinkokos i Østmarka bare fordi han har fått en liten elmotor på sykkelen sin. En "idiot" kan gå klinkokos i Østmarka med sykkel uten noe form for motor. Helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte skal ha det til at folk kommer til å sykle mye raskere og mer agressivt når man har fått seg en 250W hjelpemotor (den raskeste / farligste syklingen foregår jo i nedoverbakke uansett). Og at el-syklenes inntog nå kommer til å føre med seg mange nye syklister som aldri har satt sin fot på en sykkel før, som nå kommer til å dundre gjennom marka og meie ned fotgjengere i beste GTA-stil til batteriet er tomt (jepp, en smule overdrevet...)
Redigert av Flex; 26/11/2015 14:28.
|
|
|
[Re: andregja]
26/11/2015 14:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er mange meninger om elsykler skaper mer eller like mye slitasje Men når vet vi at det er FOR MYE slitasje og at vi trenger tiltak for å begrense den? Hvordan vet vi at elsykkel kommer over denne grensen og tråsykkel innafor? Det vet vi ikke. Argumentet mot at det sliter mer er jevnere belastning i tråkket. Argumentet for at det sliter mer er at det er mer kraft som skal ned i bakken, i tillegg til at elsykling legger opp til at man får fler meter på sti per brukt kalori brukt av kroppen. Så inntil videre er ikke slitasje det viktigste argumentet. Det finnes nok av andre argumenter å ta av.
|
|
|
[Re: andregja]
26/11/2015 14:29
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Det er mange meninger om elsykler skaper mer eller like mye slitasje Men når vet vi at det er FOR MYE slitasje og at vi trenger tiltak for å begrense den? Hvordan vet vi at elsykkel kommer over denne grensen og tråsykkel innafor?
Det er vel det som er greia med at mange ønsker å unngå elsykkel i marka, utan at det nødvendigvis finst bevis enda (sjølv om fysikken, samt litt fornuftig realistisk tenking nok vil kunne antyde det). Begrense "potensiell" skade slik at man unngår at det blir lagt begrensninga på tråsykkel i tillegg.
Redigert av TrondAM; 26/11/2015 14:31.
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
26/11/2015 14:37
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Der traff Øyvind spikeren på hodet, er jeg redd. Enig. Dette er jo helt i tråd med deg jeg observere i trafikken også. Jeg har mange ganger tenkt at vi snart får den første alvorlige ulykken med el-sykkel i trafikken fordi det etterhvert er mange syklister som raser rundt i en fart de normalt ikke behersker, Jeg har sett mange neste-ulykker som fra min sadel virker å være 100% grunnet uvøren syklist i fart som ikke beherskes.
|
|
|
[Re: Flex]
26/11/2015 14:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte skal ha det til at folk kommer til å sykle mye raskere og mer agressivt når man har fått seg en 250W hjelpemotor Er det noen som påstår det?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: KenR]
26/11/2015 14:48
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Der traff Øyvind spikeren på hodet, er jeg redd. Enig. Dette er jo helt i tråd med deg jeg observere i trafikken også. Jeg har mange ganger tenkt at vi snart får den første alvorlige ulykken med el-sykkel i trafikken fordi det etterhvert er mange syklister som raser rundt i en fart de normalt ikke behersker, Jeg har sett mange neste-ulykker som fra min sadel virker å være 100% grunnet uvøren syklist i fart som ikke beherskes. Et lite sidespor, men de fleste elsykler er hvertfall utstyrt med innebygde lys, noe som er sjeldent på sykler uten motor. Jeg sykler kun raskere oppover og delvis bortover med min elsykkel, men føler at jeg har like god om ikke bedre kontroll, da jeg blir mindre sliten. Nedover tar jeg det roligere enn uten elmotor.
|
|
|
26/11/2015 14:56
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes det er veldig vanskelig å spå om hvordan utviklinga på norske stier vil bli, og jeg er usikker på om jeg ønsker at det skal være forbudt med elsykkel på sti. Men jeg tenker meg to brukergrupper for elsykkel på sti. Den første er alle som av én eller annen grunn ikke har kroppslig styrke til å drive stisykling med vanlig sykkel. Det kan være ganske mange, men jeg er usikker på om de er mange nok tog om denne gruppa sett under ett har nok kjøpekraft, til å skape et stort nok marked.
Den andre gruppa er fartsglade folk som liker raske båter, alpint og alt som er gøy. I utgangspunktet er det ingen grunn til å tenke at de skal skape noen problemer, men det er dessverre ikke alle i denne gruppa som er like forsiktige. Det finnes heller ingen aldersgrense på elsykkel. Om denne gruppa blir stor, vil vi før eller senere oppleve ulykker. Jeg tror ikke det vil føre til noe generelt forbud mot stisykling. Til det er vi alt for begeistra for fysisk aktivitet her i landet. Det jeg derimot er redd for, er at det kan gå ut over elsyklenes status generelt. Jeg er også litt usikker på om vi skal tillate noe som jeg frykter vil føre til ulykker. Det må bli en avveining av fordeler og ulemper, her.
At ulykkesrisikoen vil øke, er jeg derimot ganske sikker på. All fartsøkning gir økt ulykkesrisiko, og elsykler kan appellere til andre brukergrupper enn dagens stisykkel. Elsykler veier også mer enn vanlige stisykler, så massefarten blir større. Naturligvis er vi glade i fart og spenning, vi som sykler sti. Det er likevel mye i det Øyvind skrev: Det skal en viss læring til, før du orker å sykle til toppen av de fete utforkjøringene.
Redigert av lektorHaugen; 26/11/2015 15:16. Rediger grunn: Skrivefeil
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: GeirK]
26/11/2015 15:10
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte skal ha det til at folk kommer til å sykle mye raskere og mer agressivt når man har fått seg en 250W hjelpemotor Er det noen som påstår det? Kanskje ikke helt bokstavelig; at alle kommer til å kjøre mer agressivt. Men noen er tydeligvis redd for at el-syklenes inntog gjør at uerfarne syklister plutselig finner ut at de vil sykle (altfor) fort på sti. F.eks. Øyvind: Jeg er redd for at el-enduro, og el-utfor-sykler, som allerede finnes med rå kjøreegenskaper og flott design gjør råkjøring på sti vesentlig mer tilgjengelig enn før. Et problem kan være at uerfarne syklister inntar stiene med høy fart fra start, uten å ha vært gjennom den sedvanlige modningsprosessen som det å lære seg å sykle fort i terrenget består av. Her inngår også en opplæring av kutyme og oppførsel på sti. Både ved at man blir fortalt av andre hvordan man ter seg, og ved at man ved å bli gradvis flinkere på sti forstår mer av dynamikkene mellom syklister, natur og turgåere, samt ansvaret man har som skogens harde trafikant.
|
|
|
26/11/2015 15:21
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
IMBA har valgt å ikke vente for lenge siden. De er livredde for å få et totalforbud for sykler generelt i utmark og er helt tydelige på at E sykler skal sees på som motoriserte fremkomstmidler og bli behandlet deretter. De åpner dog opp for at enkelte "landowners" under IMBA paraplyen kan åpne opp begrensede områder/stier for E sykler hvis det er hensiktsmessig. Jeg så en del E sykler i sveits/italia i sommer, men så ingen året før i wallis. Det trenger jo ikke bety at det tok av akkurat i år siden det er mye mer syklister i området rundt grensa mot sydtirol og mye mer teknisk enkle stier enn i wallis, men en pekepinn på at noe er på gang er det nok. I områdene rundt sydtirol blir det ikke sett på som noe problem heller siden disse stiene har blitt brukt og flikket på i århundrer og dermed har de et "litt" annerledes syn på slitasje og trafikk og ikke minst at økt trafikk gir penger i kassa og skaper en levende og vital utkant/bygdekultur. På stier med mye fotturister så løser de det heller med tider på dagen man som syklist skal holde seg unna. Noe jeg synes er helt greit siden det ikke er mange det er snakk om. For stisyklingens del her hjemme tror jeg at de samme mekanismene for E bike vil gjøre seg gjeldene som den uten assistanse......ikke veldig mange som kommer til å gidde. Det kommer til å bli et tema i østmarka og de nedre delene av nordmarka siden tettheten her kommer til å merkes all den tid dette er populære områder for altfor mange folk med forskjellige interesser. Høyt til fjells og dypt inni skogene møter man jo nesten aldri folk uansett så der gjør man jo stort sett som man vil uansett. Enduroslitasjen og bønder/lokale som klager merker vi som bor i Enduroland allerede siden det shuttles over en lav sko til trailhead og bombes nedover i beskyttelsesutstyr som signaliserer alt annet enn at du har tenkt deg på en sykkeltur. Det kommer neppe til å bli bedre hvis vi får en liten gjeng på noe som likner mer på en Husquarna MX som kommer opp i tillegg. Bønda i Norge har ikke det samme fokuset som sine kolleger i Alpene for å si det sånn. Mulig NOTS allerede har gjort som sitt moderskip IMBA og tatt stilling i mot hvis ikke så er min klare anbefaling å gjøre det. https://www.imba.com/sites/default/files/motorized%20position-IMBA%202010.pdf
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
26/11/2015 15:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Den første er alle som av én eller annen grunn ikke har kroppslig styrke til å drive stisykling med vanlig sykkel. [...] Den andre gruppa er fartsglade folk som liker raske båter, alpint og alt som er gøy. Jeg tror den gruppen som kommer til å utgjøre den desidert største andelen av elstisyklistene er de som allerede i dag sykler mye på sti og som synes det er helt topp å kunne komme lengre, sykle fortere og ta flere runs i favorittløypa på en dag. Blant disse finnes det mange ansvarsfulle og hyggelige folk, men så finnes det også en god del kjøtthuer som har null ansvarsfølelse. Disse kjøtthuene tror jeg dog ikke det er så mange av. Dem det derimot er mange av er folk på konstant gli. De som ikke skjønner at de sykler litt for fort forbi fotvandrere og som mener de selv har full kontroll. De som ikke merker at de tøyer strikken for hyggelig samvær i marka litt mer hver gang. Når de får elassistanse så kommer de til å fortsette med rasjonaliseringen av egen oppførsel og kjøre enda litt fortere forbi fotgjengerne, men nå også i oppoverbakke. Vi sliter jo allerede med å få folk i egne rekker til å følge stivettreglene og vise hensyn. Det er disse menneskene som i løpet av få år kommer til å sitte på en elassistert, trimmet stisykkel på 12 kg. Er det noen som gleder seg til det?
|
|
|
|
|