Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 49 1 2 3 4 5 6 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: KKippernes] #2035684 25/11/2015 17:26
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: KKippernes
(...) Forøvrig er du inne på noe med å snakke med de som håndhever, selv om jeg er litt usikker på hva du mener med å nyansere bildet litt.

Vi er på ingen måte "ferdig" med elterrengsykler, det kommer nok mer av både diskusjoner og artikler.

I mellomtiden; kjør debatt!

// Kristoffer

Som jeg nevnte i den forrige tråden vi pratet om dette så har jeg fått FOA sin velsignelse. Hadde dere tatt en prat med dem så hadde de kanskje fortalt om hvordan de velger å praktisere dette... Eller kanskje er ikke holdningen helt offisiell :-o

(:

Uansett hvor enige vi er så er det engasjerende og gøy å lese det dere skriver om temaet. Stå på.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2035688 25/11/2015 17:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: larsdx
Man kan ikke slå fast at noe er forbudt før saken er prøvet i retten. Ikke egentlig. Terrengsykkel går litt langt i å konstatere at noe er forbudt i siste utgave.

Finnes det noen rettsavgjørelse som bekrefter forbudet mot å sykle uten lys på sykkelen når det er mørkt? Hvis ikke, kan jeg da bruke det som et argument mot en politimann som vil gi meg forenklet forelegg?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: geiranders] #2035689 25/11/2015 17:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: geiranders
Skogsbilveier og de store turveiene i marka blir noe helt annet enn sti – og de regnes vel ikke som utmark heller.

"Hva menes med utmark?
Utmark i motorferdselloven er udyrket mark som etter friluftsloven § 1a om hva som forstås med innmark og utmark, ikke regnes som innmark eller like med innmark, men med enkelte unntak. Setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt som ligger i utmark, regnes som utmark etter motorferdselloven. Kommunen må vurdere konkret i det enkelte tilfellet, på bakgrunn av stedets beliggenhet og bruk, hvorvidt et område er innmark eller utmark i forhold til motorferdselloven.

Vei i utmark som ikke er opparbeidet for kjøring med vanlig bil er utmark. Det er uten betydning om veien er offentlig eller privat. Hvorvidt veien er opparbeidet for kjøring med vanlig bil, må avgjøres konkret i det enkelte tilfellet. Traktorveier og liknende faller inn under loven, selv om det er mulig å kjøre der med for eksempel firehjulsdrevet jeep. At en vei rent faktisk er framkommelig for en vanlig tohjulsdreven personbil, er ikke tilstrekkelig for at den kan regnes som opparbeidet for kjøring med bil, dersom veien faktisk ikke er særskilt opparbeidet for slik kjøring.

Et stort omfang av norske veier er ubrøytet og dermed ubenyttet store deler av året. Vei som ikke er brøytet for kjøring med bil, er utmark. Også i slike tilfeller må kommunen foreta en konkret vurdering i det enkelte tilfellet, for å avgjøre om en vei må anses å være ubrøytet. Snøbrøyting av veier rammes ikke av motorferdselloven."

http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Motorferdsel/Motorferdsel/Soknad-om-barmarkskjoring-/

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2035708 25/11/2015 19:16
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Man kan ikke slå fast at noe er forbudt før saken er prøvet i retten. Ikke egentlig. Terrengsykkel går litt langt i å konstatere at noe er forbudt i siste utgave.

Finnes det noen rettsavgjørelse som bekrefter forbudet mot å sykle uten lys på sykkelen når det er mørkt? Hvis ikke, kan jeg da bruke det som et argument mot en politimann som vil gi meg forenklet forelegg?

Ja. Men om en advokat vil mene det er prosederbart er en annen sak.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ozz] #2035711 25/11/2015 19:20
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ozz

Så lenge det å sykle på el-sykkel regnes som motorisert ferdsel er det sånn jeg ser det liten tvil. Motorisert ferdsel i utmark har vel vært prøvd i retten fler enn en gang. Som nevnt over, jeg har selv hatt denne diskusjonen rundt el-motor til båt tidligere, og der har det også vært temmelig tydelig. Det er like forbudt som bensinmotor. Å ta seg frem på et skogsvann med el-motor gir like mye påvirkning på naturen som å ro (og langt mindre enn å sykle) men det er fremdeles ikke lov.

Jeg er ikke jurist, men ettersom det råder forskjellige oppfatninger om rhva en tråassisert elsykkel er, vil jeg anta at noen vil menedet er prosederbart at en tråassisert sykkel ikke er å regne som motorisert.

Redigert av larsdx; 25/11/2015 19:22.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2035716 25/11/2015 19:34
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK

Du har din fulle rett til å nekte å godta forelegget for dermed å prøve saken for retten, hvis du ønsker det.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2035717 25/11/2015 19:34
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det blir fint å få en avklaring nøyaktig hvordan loven er i dag. Det virker jo som den egentlig er det, men tydeligvis likevel åpen for tvil. Dersom det nå er slik at el-sykkel egentlig allerede er forbudt på stier så er jeg fornøyd med det og trenger ikke flere lover. Da må vi bare passe på at ingen endrer noe i den loven. Og dersom det allerede er forbudt så bør noen forhandlere begynne å tenke på at de promoterer noe som er ulovlig.

Til diskusjonen om slitasje: Potensiell økt slitasje var bare ett av mine argumenter mot el-sykkel på sti. Faktisk så holder det med å holde sykling fri for motor hele veien for meg. Alt det andre bli bare tilleggsargumenter.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2035719 25/11/2015 19:42
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Jeg er enig med t.s.
Motorisert ferdsel i bør fortsatt være forbudt, enten motoren aktiveres med pedaler eller ved å vri på «gassen» på styret, eller lignende.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Kjartandaddy] #2035721 25/11/2015 19:44
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Kjartandaddy
Jeg er ikke så sikker på at en elsykkel sliter mer på en sti enn en umotorisert stisykkel. Jeg tror den gir mindre slitasje i oppoverkneiker, da du pga hjelpen fra motoren har mindre behov for å stå, kan kjøre tyngre gir og dermed redusere typiske "spøle"-spor. Nedover ser jeg ingen forskjell, bortsett fra at de foreløpig er tyngre.

Jeg har elsykkel (lovlig) og basert på erfaringen med den så tror jeg motsatt av deg, at de fører til større slitasje oppover, spesielt der det allerede begynner å bli litt vått/gjørmete, det er mye enklere å holde godt pådrag når bakhjulet slippet på en elsykkel enn en vanlig sykkel, og derfor tror jeg en kan spinne seg gjennom en del områder en ikke klarer med vanlig sykkel. I tillegg betyr det mindre med grove dekk på en elsykkel enn vanlig sykkel, så enda grovere dekk vil også føre til mer slitasje. I tillegg er syklene dobbel vekt, noe som fører til større slitasje nedover.

MEN jeg er definitivt ikke for noe elforbud i skauen. Jeg ønsker elsyklene velkommen både på vei og sti. La oss ikke lage et problem utav noe som foreløpig ikke er et problem! Forbudslandet Norge har allerede nok forbud som ikke er nødvendige.

Mulig problemet er større i Oslo enn ellers i landet, men jeg har enda ikke møtt en elsyklist utenfor asfalten.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2035732 25/11/2015 20:17
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
Til diskusjonen om slitasje: Potensiell økt slitasje var bare ett av mine argumenter mot el-sykkel på sti. Faktisk så holder det med å holde sykling fri for motor hele veien for meg. Alt det andre bli bare tilleggsargumenter.

For meg er det helt motsatt. Kan man påvise dokumentert slitasje, er det eneste argumentet jeg trenger hvis det er av et slikt omfang at vi ikke synes det er verdt å tillate det.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være så farlig at noen har en motor hvis øvrige ulemper er akseptable. Fart, støy, slitasje, brukerkonflikter etc er det interessante i mine øyne, ikke motoren i seg sjøl. Motor eller ikke bryr meg like mye som hjul eller ikke.

Kan man ikke påvise vesentlige ulemper for naturen eller de øvrige brukergruppene i marka, er et slikt prinsipielt motorforbud for meg like meningsløst som forbud av sykler eller kiting fordi det er noe nytt. Vi bør være i stand til å regulere ting uten sånne meningsløse absolutter, selv om jeg absolutt kan støtte en føre var-holdning inntil man har utredet ting grundig.

Per B.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: perbl] #2035743 25/11/2015 20:35
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Er det noe volum på El sykler i terrenget pr dags dato? Eller er en bare føre var?
Og jeg begynner å bli lei el sykle på veien alt, spesielt én fyr som svært ofte drar forbi meg om morgenen...

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: vortex surfer] #2035753 25/11/2015 20:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har aldri sett noen på elsykkel på sti, men nå er jeg kanskje ikke nok ute på sti til å kunne uttale meg. Men det hender jeg drar ut og sykler på noen stier. Noen få ganger hender det at jeg møter en annen på sykkel på samme sti. Kanskje to om jeg er riktig så heldig. Dette til tross for at stisykling er (har jeg lest) veldig populært. Jeg kan ikke helt se for meg at elstisyklistene plutselig skal bli så veldig mange når det tross alt er så få vanlige stisyklister.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Øyvind V] #2035757 25/11/2015 21:28
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
At et par-tre kompiser med el sykkel tester de ut i terrenget må en jo kunne leve med?
En kan jo ta opp prosessen når grupper på 5-10 el dudes herjer daglig på din favoritt sti;-)

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: vortex surfer] #2035764 25/11/2015 22:07
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: vortex surfer
At et par-tre kompiser med el sykkel tester de ut i terrenget må en jo kunne leve med?
En kan jo ta opp prosessen når grupper på 5-10 el dudes herjer daglig på din favoritt sti;-)

Disse syklene tiltenkt formålet skal vel ikke bare testes?

I følge Gary Fisher kommer el til å overta hele markedet inkludert MTB iløpet av neste tiårsperiode. "More pleasure, less pain" åpner nye muligheter for allmenheten ikke bare dedikerte "stinisser".

Neste generasjon syklister vil få valget, vi ser det jo allerede i dag, de selges som om det sku vært lov. Og mot litt kompromisser på komponenter så er prisen omtrent lik. Selv kunne jeg fått en fet elsykkel for endurotråkkerten min.

Å vente å vurdere hvor heldig dette er oppi allemannsretten tror jeg er synonymt med å vente på reguleringer som ikke skiller på el og vanlig sykkel.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: JoachimV] #2035769 25/11/2015 22:24
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JoachimV
I følge Gary Fisher kommer el til å overta hele markedet inkludert MTB iløpet av neste tiårsperiode.

Kan det være at du egentlig siterer Marc Faude her, sjefen for tyske Focus Bikes, som sa dette på Eurobike Media Days i høst?
«In ten years, there will no more MTB’s without electric motors»
http://www.bike-eu.com/shows-events/nieuws/2015/8/future-of-mountainbikes-is-electric-10124493

Men det kan veldig godt hende at Fisher har sagt det samme, altså.
Han har i alle fall sagt dette på Interbike tidligere i høst, ifølge Electric Bike Action:
«E-bikes are going to eclipse mountain bikes. It's going to get bigger than anything you've seen.»

http://mobileservices.texterity.com/elec...&pg=10#pg10

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2035770 25/11/2015 22:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er redd for at el-enduro, og el-utfor-sykler, som allerede finnes med rå kjøreegenskaper og flott design gjør råkjøring på sti vesentlig mer tilgjengelig enn før. Et problem kan være at uerfarne syklister inntar stiene med høy fart fra start, uten å ha vært gjennom den sedvanlige modningsprosessen som det å lære seg å sykle fort i terrenget består av. Her inngår også en opplæring av kutyme og oppførsel på sti. Både ved at man blir fortalt av andre hvordan man ter seg, og ved at man ved å bli gradvis flinkere på sti forstår mer av dynamikkene mellom syklister, natur og turgåere, samt ansvaret man har som skogens harde trafikant.

Mer enn slitasje tror jeg farlige situasjoner mellom el-syklister og andre syklister og turgåere vil kunne bli en utfordring. Ingen, nå i hvert fall, forventer at en syklist skal komme opp en 15% steinrøysklatring i 25 km/t. Det er fullt mulig på el-sykkel.

Jeg er også redd for at de som ønsker oss stisyklister alle andre steder enn der trærne gror får vann på mølla når de oppdager at det sykles sti på det som av mange vil bli oppfattet som motorsykler.

For eksempel en slik som denne:

Når hver eneste utforkjøring i skogen, både langt inni og i nærsonene kan skysses runde etter runde for utfor- og endurotrening tror jeg vi vil møte stor motgang blant andre skogsbrukere. Jeg er redd for at noen av dem som anskaffer seg en el-utfor-sykkel f.eks ikke har den nødvendige ansvarsfølelsen man bør ha for å drive med slik ferdsel i skogen mellom trær og fotgjengere, barnevogner og bæremeiser, langrennsløpere og ryttere til hest (sic).

Vedlegg
Screen Shot 2015-11-25 at 23.22.54.jpg (188.74 KB, 1635 nedlastinger)
Redigert av sykkeloyvind; 25/11/2015 22:34.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: geiranders] #2035771 25/11/2015 22:34
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: geiranders
Sitat: JoachimV
I følge Gary Fisher kommer el til å overta hele markedet inkludert MTB iløpet av neste tiårsperiode.

Kan det være at du egentlig siterer Marc Faude her, sjefen for tyske Focus Bikes, som sa dette på Eurobike Media Days i høst?
«In ten years, there will no more MTB’s without electric motors»
http://www.bike-eu.com/shows-events/nieuws/2015/8/future-of-mountainbikes-is-electric-10124493

Men det kan veldig godt hende at Fisher har sagt det samme, altså.
Han har i alle fall sagt dette på Interbike tidligere i høst, ifølge Electric Bike Action:
«E-bikes are going to eclipse mountain bikes. It's going to get bigger than anything you've seen.»

Ja det var vel fra litt fra begge de linkene, leste ikke så nøye de dukket opp sist dette ble diskutert. ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2035772 25/11/2015 22:37
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for at du forklarer det jeg tenker bedre enn det jeg får formulert selv Øyvind!

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Dan] #2035773 25/11/2015 22:43
Trofast Offline
Entusiast
Entusiast
+ 1

Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS
Trond
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2035795 26/11/2015 07:06
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Godt sagt av Øyvind ja

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2035850 26/11/2015 10:16
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Der traff Øyvind spikeren på hodet, er jeg redd.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2035853 26/11/2015 10:22
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Er dette din spådom Øyvind? Ser ut som et worst case scenario for meg. Hvor sannsynlig er det at folk uten interesse for sykkel velger å bruke 50k+ på en sykkel som du avbilder for å få tråkkhjelp opp til 25kmt? Og om noen uten sykkelerfaring og kunnskap velger å kjøre alt for fort nedover en bakke så er de vel fort ute og demotivert med skade?

Om det blir flere som trener dh/enduro med elsykkel så er det vel grunn til å tro at dette er folk som allerede er aktive på sykkel og kjenner teorien om hvordan man skal oppføre seg. Men er det realistisk å tro at dyre elsykler fører til at det blir veldig mye flere folk i marka?

Du svartmaler vel litt nå? Er du så sikker på at situasjonen vil bli så ille at det ikke er noen grunn til å balansere synet på saken med de positive sidene?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2035860 26/11/2015 10:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: knut77
Er dette din spådom Øyvind? Ser ut som et worst case scenario for meg.

Ikke noe spådom. Som jeg skriver, er dette noe jeg frykter kan skje. Da jeg snakket med sykkelprodusentene på Eurobike var det ingen som hadde noen som helst motforestillinger med el-sykler på sti, verken i skogen eller på fjellet. De fleste produsentene håpet at pedal-ecs, uten begrensning på 25 km/t skulle bli terrengsykkelstandard. Jeg er redd det er en kortsiktig tanke av bransjen. Men over det hele er jo bransjen veldig lite opptatt av å verne om terrengsyklisters rettigheter. At de allerede selger og markedsfører «ulovlige» el-sykler forteller meg at noen av disse er mer opptatt av kortsiktig profitt enn å sikre at det er lov å drive med terreng- og stisykling også for neste generasjon.

Vil de som regulerer tilgangen til marka se et naturlig skille mellom grove utforsykler som den Hai-sykkelen jeg har avbildet og rene el-motorsykler som dem fra KTM og Husquarna?

Disse motorsyklene kan jo også gi flotte naturopplevelser til både friske og mindre friske, uten å forurense. Hvorfor ikke slippe til dem i skogen? Ikke mitt personlig spørsmål, men et tenkt spørsmål.
Skillet på 25 km/t er jo først og fremst et trafikk-messig skille, og er egentlig mindre relevant i skogen.

Øyvind Aas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2035863 26/11/2015 10:41
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Er dette din spådom Øyvind? Ser ut som et worst case scenario for meg. Hvor sannsynlig er det at folk uten interesse for sykkel velger å bruke 50k+ på en sykkel som du avbilder for å få tråkkhjelp opp til 25kmt? Og om noen uten sykkelerfaring og kunnskap velger å kjøre alt for fort nedover en bakke så er de vel fort ute og demotivert med skade?

Om det blir flere som trener dh/enduro med elsykkel så er det vel grunn til å tro at dette er folk som allerede er aktive på sykkel og kjenner teorien om hvordan man skal oppføre seg. Men er det realistisk å tro at dyre elsykler fører til at det blir veldig mye flere folk i marka?

Du svartmaler vel litt nå? Er du så sikker på at situasjonen vil bli så ille at det ikke er noen grunn til å balansere synet på saken med de positive sidene?

De positive sidene har blitt nevnt og diskutert allerede (selv om det sikkert finnes flere som ikke har blitt belyst her, så keep it coming, folks). Men jeg tror det er viktig at vi syklister tør å ta diskusjonen på alle de problemene som kan oppstå også. Jeg vil heller ta bekymringer på forskudd, enn å gå naivt inn i dette og tenke at "alle" klarer å se de åpenbare fordelene med elsykkel, og bare ignorerer eventuelle problemstillinger som måtte følge med. Det tviler jeg sterkt på at de gjør.

For å komme med et innspill på Øyvinds innlegg; nettopp dette bevitnet vi i Trondheim for noen år tilbake. Det som for meg, og mange andre erfarne stisyklister, fremsto som ungdommer med utforsykkel og helhjelm, begynte å bruke en av de mest brukte turstiene i Trondheim som utforløype, og skremte både turgåere og andre syklister på vei opp. Jeg stoppet noen av de, og prøvde å komme med noen velmenende råd om generell oppførsel og det å vise hensyn og senke farten. Det virka ikke åpenbart på meg at dette var noe de hadde ofret så mye som en tanke.

Dette var riktignok sykler uten motor, men problemstillingen gjelder like fullt; vi kan ikke bare gå ut i fra at det KUN er erfarne stisyklister som kan stivettreglene som har folkeskikken i behold som kjøper elsykkel.

Men igjen; om det er realistisk å tro at elsykler kommer til å florere i marka om et par år er jeg jaggu ikke sikker på. Det vil jo bare tiden vise. Desto viktigere er det å ikke ta lett på dette.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2035866 26/11/2015 10:44
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Interessant diskusjon, og god innledning av trådstarter.

Likevel vil jeg advare mot en ting: Når en skal fronte en slik sak, er det ikke om å gjøre å finne flest mulig argumenter. Det handler om å finne de beste argumentene.

Derfor vil jeg anbefale deg å holde deg til argumenter som går på sikkerhet, verdivalg (motorisert ferdsel i marka, samspill med andre brukergrupper..) og evt slitasje.

Hva du mener om at en el-syklist kan finne på å bli raskere enn deg til tross for begrenset fysisk kapasitet er komplett uinteressant i denne sammenhengen. Faktisk like uinteressant som hva racer-syklisten måtte mene om at du el-sykler fra han opp Steinberget eller Vestoppfarten på vei hjem fra jobb.

Det samme kan til en viss grad sies om at "stisykling skal fortsette å være en del av løsningen der vi forbruker og forurenser mindre og ikke mer". Dette ville blitt ren symbolpolitikk, og antakeligvis en feilslått sådan. Symbolpolitikk på miljø- og klimafeltet har vi etter mitt syn nok av. Der må vi fokusere på det som faktisk spiller en rolle, og slutte å la saker som "bacon på hotell" stjele all fokus.

Saken din står seg enda bedre uten slike argumenter, mener jeg.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2035868 26/11/2015 10:45
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Det er litt sånn kjærringmentalitet (sic) å se for seg alle mulige tenkelige og utenkelige problemer FØR vi i det hele tatt starter.
Kan vi ikke heller justere/modifisere reglene for bruk av el-assistert sykkel dersom det faktisk blir et problem?

På stiene på Nesodden møter jeg ALDRI noen andre stisyklister enn de jeg allerede har planlagt å dra ut med når vi er på tur. Aldri. Klarer ikke helt skjønne at plutselig så skal folkemassene kjøpe seg elsykkel og dundre ut i utmarka og pløye ned barnevogner og bikkjer og hester og det som verre er.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2035871 26/11/2015 11:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Men når bransjen, f.eks Lapierre sier at de satser på at el-terrengsykler skal utgjøre mer enn 50% av terrengsykkelsalget innen et par år, og Hai-bike sier at for dem er el-terrengsykler 80% av omsetningen allerede, så er det jo åpenbart at el-terrengsyklene vil komme. Men jeg er også spent på hvor populært det vil bli i Norge. Vi er mer opptatt av fysisk mestring enn de fleste andre, i tillegg til at vi driver med terrengsykling mer i lavereliggende terreng enn det som ofte foregår i Frankrike, Sveits, Østerrike osv.
Sea Otter Classic skal ha egne el-sykkel-ritt i 2016. Etter press fra bransjen.

Øyvind Aas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2035875 26/11/2015 11:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words

MX-folk, folk som synes det er for heisanlegg eller mx-bane. Folk som ikke synes 100k er mye penger å slenge på hobby. Folk som uten å mukke chip'er sykkel for å gå 40+++ km/t. Folk som liker motor og fart og spenning og som driter I form og fysiske fordeler og utfordringer.

Fatbike bringer mange nye folk til sykkel som aldri har vurdert sykkel før, elsykkel med 200mm vandring og 2.5 dekk vil gjøre det samme.

Worst case, men ikke urealistisk, _tror_ jeg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: d0ppler] #2035876 26/11/2015 11:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: d0ppler

....Kan vi ikke heller justere/modifisere reglene for bruk av el-assistert sykkel dersom det faktisk blir et problem?

Det er å be om bråk når/hvis problemet kommer.
Lover og regler må vurderes og evt iverksettes i forkant slik at de ikke får tilbakevirkende kraft for så mange.
Hvis lovgivere venter og det faktisk blir et problem kan skaden være uopprettelig i form av konflikter og restriksjoner som rammer oss alle

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RazeFaze] #2035882 26/11/2015 11:23
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: RazeFaze
[quote=knut77]Fatbike bringer mange nye folk til sykkel som aldri har vurdert sykkel før, elsykkel med 200mm vandring og 2.5 dekk vil gjøre det samme.

What? Har aldri møtt noen med fatbike som ikke har brukt en annen sykkel tidligere. Mulig jeg kjenner bare sykkelfolk, men det her høres veldig merkelig ut.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Side 4 av 49 1 2 3 4 5 6 48 49

Moderator  support