Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: geiranders]
25/11/2015 13:07
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Samtidig er det noen åpenbare – og paradoksale – paralleller mellom de av oss som misliker elektriske terrengsykler på stiene, og de som misliker terrengsykler på stiene.
Jeg mener – som flere andre her – at å argumentere for forbud mot stisykling med de samme argumentene som andre bruker i sin iver etter å stenge vanlige stisykler ute fra stiene, er å skyte seg selv i foten. Jeg ser ikke hvordan forbudslinja vil gavne noen, bortsett fra de som vil utvide den til å gjelde alle knastedekk ute på stiene.
Jeg deler også disse meningene - og møter meg selv i døra dersom jeg skal argumentere mot stisykling med trå-assistanse, der akkurat det sistnevnte er en viktig distinksjon for meg. Det skal ikke være slik at "tommelgass" og 500W motor er lovlig i utmark. At folk som er dårlig til beins skal få ta i bruk Marka må jeg bare akseptere selv om jeg liker introduksjonen av motorisert ferdsel dårlig. Men det skal være med et visst måtehold, og 250W med tråassistanse er vel enn så lenge den lovmessige avgrensningen?
Redigert av Anders A-R; 25/11/2015 13:07.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: erikskon]
25/11/2015 13:11
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det var egentlig bare klønete å dra inn en min lille muskelsmerte her. Faktisk litt respektløst ovenfor de med virkelige utfordringer. Takk for at du tolket det humoristisk, det var i alle fall dumt.  Da mangler jeg bare et dementi på at jeg ikke får mestringsfølelse av å sykle med elsykkel i marka, så skal jeg gi meg for denne gang (: Og bare for å ha nevnt det, dette gjør jeg med tillatelse fra Fylkesmannen O&A
|
|
|
25/11/2015 13:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Forresten, hva med å gå tur i marka med exoskjelett? Innafor? Ville Østmarkas Venner ha stengt ute egne medlemmer som tar seg slike friheter med elassistert ferdsel?  (Jeg prøver bare å komplisere diskusjonen for meg selv.)
|
|
|
[Re: Dan]
25/11/2015 13:18
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Forresten, hva med å gå tur i marka med exoskjelett? Innafor? Ville Østmarkas Venner ha stengt ute egne medlemmer som tar seg slike friheter med elassistert ferdsel?  (Jeg prøver bare å komplisere diskusjonen for meg selv.) Hehe, ikke så utopisk som man kanskje skulle tro. Jeg går til rehabilitering sammen med bla slagrammede (ikke at jeg har så mye til felles med dem), en av dem er denne uken inne for å få seg en drakt, eller seletøy eller hva det er, med elektroder. Om jeg ikke har misforstått helt skal denne hjelpe ham med å gå og stimulere muskelbruk. Et første lille skritt i retning exoskjelett kanskje (:
|
|
|
[Re: knut77]
25/11/2015 13:19
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for at du argumenterer godt for el-sykkel og utfordrer mine meninger. Slikt trenger debatten! Jeg våger ikke å så tvil over sykkelgleden i det bildet....
|
|
|
[Re: Anders A-R]
25/11/2015 13:21
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Det skal ikke være slik at "tommelgass" og 500W motor er lovlig i utmark. At folk som er dårlig til beins skal få ta i bruk Marka må jeg bare akseptere selv om jeg liker introduksjonen av motorisert ferdsel dårlig. Men det skal være med et visst måtehold, og 250W med tråassistanse er vel enn så lenge den lovmessige avgrensningen? Viktig presisering. Dette er definitivt det eneste som er innafor EU-forskriftene som også gjelder her. (Men det er jo akk så fristende å montere en liten, diskret boks ved fartssensoren, slik at den innebygde fartsbegrensningen på 25 km/t nulles ut og sykkelen lett kan nå 40-50 km/t på flatene – selv om den kun har 250w nominell effekt. Dette kitet er det allerede mange som bruker ute på veiene her i Oslo, og det er pr nå ingen som kontrollerer for sånt heller: https://www.badassebikes.com/en/Ser ikke fram til den dagen en slik sykkel forårsaker en ulykke i hendene på en uerfaren syklist, og temaet «livsfarlige og ulovlige elsykler» blir en føljetong i avisene. For ikke å snakke om forsikringssaken som syklisten selv vil måtte hanskes med, tilsvarende som å kræsje med ulovlig trimmet moped).
|
|
|
25/11/2015 13:26
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men det skal være med et visst måtehold, og 250W med tråassistanse er vel enn så lenge den lovmessige avgrensningen? Men dette er vel kun i kjøretøyforskriften, som ikke er gjeldende i lov om motorisert ferdsel i utmark (enn så lenge).
|
|
|
[Re: baronKanon]
25/11/2015 13:32
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er sikkert riktig, men jeg ser for meg at det kan bli interessant å komme seg til starten på "utmark" uten å være bittelitt fristet til å benytte det da pr def ulovlige kjøretøyet 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
25/11/2015 13:47
|
Nettopp
Entusiast
|
Entusiast
OP bifalles 100 %.
Viktig at det er et krystallklart skille mellom ikke-motorisert og motorisert ferdsel i utmark.
|
|
|
25/11/2015 13:52
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Når alt dette er sagt, så kommer de elektriske stisyklene til å slå gjennom uansett hva vi gamle grinebiterne her inne sier og gjør. Dette segmentet vokser kraftig i Tyskland, som jo har de sterkeste produktutviklerne på markedet. Om noen år vil elektriske stisykler være en helt alminnelig del av sykkelmarkedet, og jeg kommer NOK en gang til å føle meg som en del av denne gjengen når jeg går i sykkelbutikken og mumler bistert om hva som en gang var: https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyoDet er bare å begynne å lese seg opp her, hvis du vil følge med: http://ebike-mtb.com/en/
|
|
|
[Re: KKippernes]
25/11/2015 14:07
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Min skepsis til elsykler på sti er vel godt nok uttrykt allerede, men skal man bruke slitasje som et argument også i denne debatten (ikke bare om stisykling generelt), så bør det foreligge noe annet enn antakelser, no? Vernon Felton later jo til å sitte på info om bruk og slitasje, prøv å ta en prat med ham (:
|
|
|
25/11/2015 14:16
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Min skepsis til elsykler på sti er vel godt nok uttrykt allerede, men skal man bruke slitasje som et argument også i denne debatten (ikke bare om stisykling generelt), så bør det foreligge noe annet enn antakelser, no? Vernon Felton later jo til å sitte på info om bruk og slitasje, prøv å ta en prat med ham (: Noe av det du etterspør finnes vel kanskje her: https://www.imba.com/resources/research/trail-science/natural-resource-impacts-mountain-biking Men tar man opp dette blir man jo fort parert med "vis oss relevante studier for norsk natur".
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
25/11/2015 14:18
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Når alt dette er sagt, så kommer de elektriske stisyklene til å slå gjennom uansett hva vi gamle grinebiterne her inne sier og gjør. Dette segmentet vokser kraftig i Tyskland, som jo har de sterkeste produktutviklerne på markedet. Om noen år vil elektriske stisykler være en helt alminnelig del av sykkelmarkedet, og jeg kommer NOK en gang til å føle meg som en del av denne gjengen når jeg går i sykkelbutikken og mumler bistert om hva som en gang var: https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyoDet er bare å begynne å lese seg opp her, hvis du vil følge med: http://ebike-mtb.com/en/ Jeg har skaffet meg ny kopp allerede. Like greit å bare komme igang.
|
|
|
25/11/2015 14:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er sikkert riktig, men jeg ser for meg at det kan bli interessant å komme seg til starten på "utmark" uten å være bittelitt fristet til å benytte det da pr def ulovlige kjøretøyet  Det er noe helt annet.
|
|
|
25/11/2015 14:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
25/11/2015 14:31
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Etter litt avslapping og titting på videoen du la ut i dag så søkte jeg opp og leste i tidligere diskusjoner, som f.eks denne http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1552906&page=allOg det er som du sier, det finnes utenlandske undersøkelser. Mangel på undersøkelser under norske forhold er ikke et bevis på at sykling sliter mer enn turgåing på norsk terreng. Tvert i mot er utenlandske undersøkelser et argument (bevis?) på at det ikke går å synse seg frem til at sykling sliter mer. Og med det i mente så kan man jo vurdere om det er gitt at slitasje fra elsykling vil bli et større problem enn slitasje fra gåing og sykling. Min vinkling på dette er at jeg har noe erfaring og jeg ikke kan se at jeg er et betydelig større problem nå enn hva jeg har vært tidligere.
Redigert av knut77; 25/11/2015 14:35.
|
|
|
25/11/2015 14:39
|
knut77
Besatt
|
Besatt
(...)(Men det er jo akk så fristende å montere en liten, diskret boks ved fartssensoren, slik at den innebygde fartsbegrensningen på 25 km/t nulles ut og sykkelen lett kan nå 40-50 km/t på flatene – selv om den kun har 250w nominell effekt. Dette kitet er det allerede mange som bruker ute på veiene her i Oslo, og det er pr nå ingen som kontrollerer for sånt heller: https://www.badassebikes.com/en/Ser ikke fram til den dagen en slik sykkel forårsaker en ulykke i hendene på en uerfaren syklist, og temaet «livsfarlige og ulovlige elsykler» blir en føljetong i avisene. For ikke å snakke om forsikringssaken som syklisten selv vil måtte hanskes med, tilsvarende som å kræsje med ulovlig trimmet moped). Sist gang jeg hadde noe med mopedmiljøet å gjøre (20+ år siden) så fantes det kjente med trimmet moped som gjorde over 100 og hadde montert fothvilere bak for å ligne på lettsykkel og ble brukt på motorveien (90 sona). Også bråker mange av de mer enn annen trafikk. og mange av førerne bruker dem på gangvei og har mye dårligere trafikkferdigheter enn oss andre. Ja til forbud av mopeder! (:
Redigert av knut77; 25/11/2015 14:42.
|
|
|
25/11/2015 14:44
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå er det vel egentlig ikke nødvendig med noe nytt forbud mot elsykler i skogen. Det er jo allerede forbudt...
|
|
|
25/11/2015 14:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kan ikke slå fast at noe er forbudt før saken er prøvet i retten. Ikke egentlig. Terrengsykkel går litt langt i å konstatere at noe er forbudt i siste utgave.
|
|
|
25/11/2015 14:54
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blir skogsbilveier virkelig regnet som utmark? En oppmykning for elmotorer i den loven er jeg ikke nødvendigvis i mot (det slår inn på båtmotorer også, elektrisk påhengsmotor er like forbudt som bensindrevne på mindre vann), men å slippe elsykler til på stiene er jeg ikke nødvendigvis umiddelbart tilhenger av. Ellers noteres det at "miljøvern"ministeren vår benytter seg av friluftslivets år når det passer henne. Men det er en annen diskusjon...
|
|
|
[Re: larsdx]
25/11/2015 15:03
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Man kan ikke slå fast at noe er forbudt før saken er prøvet i retten. Ikke egentlig. Terrengsykkel går litt langt i å konstatere at noe er forbudt i siste utgave. Jeg ser at du, og andre mener at vi har konstatert dette, så jeg presiserer igjen; vi har ikke konstatert noe. Vi har spurt myndighetene, og videreformidlet svaret vi fikk fra de. Er det lov? Vi gikk til høyeste hold, og ba om en uttalelse fra Klima og Miljødepartementet. I et offentlig brev sier de følgende:
Motorisert ferdsel i utmark reguleres av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven). Utgangspunktet etter loven er at motorferdsel i utmark er forbudt.
Loven har sin egen definisjon av hva som regnes som motorferdsel. Denne definisjonen gjelder uavhengig av hva det aktuelle fremkomstmiddelet defineres som etter for eksempel kjøretøyforskriften.
Etter motorferdselloven omfattes alle kjøretøy som drives med motor av forbudet mot motorferdsel. Dette gjelder uavhengig av motorstørrelse og energiform, det vil si at også elektriske motorer omfattes. Med andre ord omfattes elsykler av forbudet mot motorferdsel i utmark. (vår utheving, red.anm.)
Dette innebærer ikke nødvendigvis at det er forbudt med elsykler på for eksempel grusveger og skogsbilveger i Marka. Veger som er opparbeidet for kjøring med vanlig bil, er ikke utmark, og her vil det være grunneiers eventuelle restriksjoner som bestemmer, jf. Friluftsloven § 4.
Departementet mener at et generelt forbud mot elsykler i utmark slik det er i dag er uhensiktsmessig, og at det heller neppe er allmenn forståelse for et slikt forbud. Departementet vil vurdere en oppmykning av reglene for bruk av elsykler i utmark ved at elsykler som anses som sykler etter kjøretøyforskriften som utgangspunkt skal tillates på veg og sti i utmark. Departementet vil trolig sende forslag til regelverksendringer på høring i løpet av høsten.
|
|
|
25/11/2015 15:05
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Ingressen oppsummerer vel saken på en grei mpte:
"kanskje vært lovbrytere"
At de som er imot elsykkel mener det er innlysende at en elsykkel er et motorkjøretøy, mens de som er for elsykkel mener det er like innlysende at en elsykkel ikke er et motorkjøretøy gjør ikke problemstillingen enkel.
At §4 i friluftsloven åpner for at eier av vei kan forby bruk av sykkel med hjelpemotor gjør den heller ikke til et motorkjøretøy -eller påvirker resten av loven. -Og punktet bærer heller ikke over til motorferdselloven.
Uten rettspraksis er dette uklart, og jeg tror en lovendring kommer først...
Thomas
|
|
|
[Re: larsdx]
25/11/2015 15:07
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man kan ikke slå fast at noe er forbudt før saken er prøvet i retten. Ikke egentlig. Terrengsykkel går litt langt i å konstatere at noe er forbudt i siste utgave. Så lenge det å sykle på el-sykkel regnes som motorisert ferdsel er det sånn jeg ser det liten tvil. Motorisert ferdsel i utmark har vel vært prøvd i retten fler enn en gang. Som nevnt over, jeg har selv hatt denne diskusjonen rundt el-motor til båt tidligere, og der har det også vært temmelig tydelig. Det er like forbudt som bensinmotor. Å ta seg frem på et skogsvann med el-motor gir like mye påvirkning på naturen som å ro (og langt mindre enn å sykle) men det er fremdeles ikke lov.
|
|
|
25/11/2015 15:23
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Jeg ser at du, og andre mener at vi har konstatert dette, så jeg presiserer igjen; vi har ikke konstatert noe. Vi har spurt myndighetene, og videreformidlet svaret vi fikk fra de. Dere gjengir info ja, men det er vel ikke alt? Jeg er vanligvis i overkant høflig når jeg møter andre mennesker i marka, fordi jeg vet syklister kan ha et frynsete rykte. Denne gangen er det annerledes. Jeg er fullstendig klar over at det jeg gjør ikke er lov. (Side 22)
Om denne forskriften trer i kraft, og elsykler blir lovlig på sti, har vi et enormt ansvar. (Side 25) Du sier jo både at det er ulovlig og spekulerer i hva som skjer om det blir lovlig i fremtiden. I tillegg til svaret fra myndighetene. Her er det ikke mye rom for tvil slik jeg tolker det. Som vi har snakket om tidligere kunne kanskje en prat med de som håndhever regelverket nyansert bildet litt. Men det er jo et fint spor å følge i en oppfølgende artikkel (:
|
|
|
[Re: Ozz]
25/11/2015 15:25
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Motorisert ferdsel i utmark har vel vært prøvd i retten fler enn en gang. Som nevnt over, jeg har selv hatt denne diskusjonen rundt el-motor til båt tidligere, og der har det også vært temmelig tydelig. Det er like forbudt som bensinmotor.
En elsykkel er en sykkel med en elektrisk hjelpemotor hvor kravet er at syklist må tråkke selv. Hele problemstillingen *er* om en elsykkel er et motorkjøretøy.
Thomas
|
|
|
[Re: Ozz]
25/11/2015 15:43
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Skogsbilveier og de store turveiene i marka blir noe helt annet enn sti – og de regnes vel ikke som utmark heller. Elsykler er topp verktøy i marka for alle som vil komme seg litt lengre ut med telt og/eller fiskeutstyr – eller filmkamerautstyr av det tunge slaget: https://www.facebook.com/transportsykkel/posts/871729212916303Sist jeg var ved Kikut, møtte jeg en elektrisk longtail fullpakket med turutstyr. Så digg ut.
|
|
|
[Re: tparsli]
25/11/2015 15:56
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Motorisert ferdsel i utmark har vel vært prøvd i retten fler enn en gang. Som nevnt over, jeg har selv hatt denne diskusjonen rundt el-motor til båt tidligere, og der har det også vært temmelig tydelig. Det er like forbudt som bensinmotor.
En elsykkel er en sykkel med en elektrisk hjelpemotor hvor kravet er at syklist må tråkke selv. Hele problemstillingen *er* om en elsykkel er et motorkjøretøy. Departementet har sagt at det er det. Jmf. artikkelen i Terrengsykkel. Altså, hvis man ikke kan stole på selveste departementet, hvem skal man kunne stole på da? (siste setning sagt med en viss sarkasme i stemmen. Jeg er klar over at det ikke er så lettvint som det, men jeg synes ikke svaret derfra gir så mye rom for tolkning)
|
|
|
25/11/2015 16:14
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ser at du, og andre mener at vi har konstatert dette, så jeg presiserer igjen; vi har ikke konstatert noe. Vi har spurt myndighetene, og videreformidlet svaret vi fikk fra de. Dere gjengir info ja, men det er vel ikke alt? Jeg er vanligvis i overkant høflig når jeg møter andre mennesker i marka, fordi jeg vet syklister kan ha et frynsete rykte. Denne gangen er det annerledes. Jeg er fullstendig klar over at det jeg gjør ikke er lov. (Side 22)
Om denne forskriften trer i kraft, og elsykler blir lovlig på sti, har vi et enormt ansvar. (Side 25) Du sier jo både at det er ulovlig og spekulerer i hva som skjer om det blir lovlig i fremtiden. I tillegg til svaret fra myndighetene. Her er det ikke mye rom for tvil slik jeg tolker det. Som vi har snakket om tidligere kunne kanskje en prat med de som håndhever regelverket nyansert bildet litt. Men det er jo et fint spor å følge i en oppfølgende artikkel (: Beklager, dårlig formulert fra min side. Ser den. Du sier jo både at det er ulovlig og spekulerer i hva som skjer om det blir lovlig i fremtiden. Vel, som Ozz er inne på, synes jeg ikke uttalelsen fra Departementet levner så mye rom for tolkning. At man er uenig i uttaltelsen deres er vel ikke kriminelt, men nå er det nå en gang slik (enn så lenge) at deres ord veier tyngre enn Ola Nordmannsyklist. Og ja, jeg spekulerer i hva som skjer om det blir lovlig i fremtiden. Noe annet ville vært litt merkelig, og det synes jeg denne tråden langt på vei bekrefter. Forøvrig er du inne på noe med å snakke med de som håndhever, selv om jeg er litt usikker på hva du mener med å nyansere bildet litt. Vi er på ingen måte "ferdig" med elterrengsykler, det kommer nok mer av både diskusjoner og artikler. I mellomtiden; kjør debatt! // Kristoffer
|
|
|
25/11/2015 17:24
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg er ikke så sikker på at en elsykkel sliter mer på en sti enn en umotorisert stisykkel. Jeg tror den gir mindre slitasje i oppoverkneiker, da du pga hjelpen fra motoren har mindre behov for å stå, kan kjøre tyngre gir og dermed redusere typiske "spøle"-spor. Nedover ser jeg ingen forskjell, bortsett fra at de foreløpig er tyngre. Jeg syns generelt man skal være forsiktig med å bruke slitasjekortet i denne diskusjonen. Flere folk på sti på sykkel er positivt, så lenge man følger fornuft, folkeskikk og stivettregler. Utfordringen er å få folk til å spre bruken på flere stier. Mye gror igjen.
Jeg er foreløpig på et klart og tydelig tja.
Big wheels keep on turning
|
|
|
|
|