Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Fortelle kona hvor jeg er nå med GPS?

Re: Fortelle kona hvor jeg er nå med GPS? [Re: Brusdalen] #2035459 25/11/2015 08:26
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: Brusdalen

Kan man sette opp GPS Ping til å varsle hvis jeg f.eks. ligger bevistløs? Og hvordan blir dette med tanke på evt. pauser? Jeg vil jo ikke at den skal sende ut SOS om jeg tar meg en halvtimes cowboystrekk ICON_SMILE

Det er vel noe av tanken med BikeTag som Øyvind nevner, og dingsen jeg ønsker meg. En dødmannsknapp med GPS som kan sende alarm og posisjon til predefinerte mottakere.

Teknisk vil det være en kombinasjon av GPS Ping, og muligens akselrometer i telefonen for å vite om du bare har en lang tissepause. I tillegg en bluetooth/trådløs knapp på styret med LED-lys som snakker med tlf/GPS. Denne har både av/på, og knapp for pause.

- Kan velge å stoppe senderen ved pauser. Så snart GPS-enheten på sykkelen registrerer bevegelse startes den igjen.
- Dersom du slutter å bevege deg i X minutter, vil knappen gi en alarmlyd, og blinke. Du har da mulighet til å overstyre ved å trykke på knappen.
- Dersom enheten er slått av, og den registrerer bevegelse, vil den gi 1-2 påminnelser om at den er i "av-modus", deretter holde kjeft.
- Om du ikke er i stand til å trykke, vil enheten etter X minutter sende alarm-melding som inneholder posisjon på kart, evt siste kjente posisjon, tidspunk. Knappen vil blinke + lage alarmlyd, må ha nok batteri til at den holder det gående en stund.
- Må virke slik at den logger posisjon f.eks hvert 10.minutt, og at den husker forrige inntil ny er registrert.
- Må kunne flyttes enkelt mellom sykler.
- Må ha god batterikapasitet. Typisk et par dager normal modus, og 4-5 timer alarm.

Utover det er det såre enkelt å dytte på masse funksjonalitet, men det er ikke det jeg er på jakt etter. Kun en trygghet for solo-turer i knoteterreng der hvor mennesker sjelden setter sine føtter eller hjul.

Jeg har ikke troen på automatisk detektering av kræsj når det gjelder stisykling, men det jeg har trua på er at det sendes en alarm etter f.eks 5 minutter inaktivitet.

Diskuterte dette med en bekjent i high-end GNSS (marine) for mange år siden, og han mener det er en forholdsvis enkel sak å prototype + masseprodusere. Utfordringen er naturligvis utviklingskostnader ICON_SMILE På samme måte som GPS Ping måtte man også hatt en eller annen form for abonnement, slik at enheten kunne prate med omverdenen.

Redigert av knutspeed; 25/11/2015 08:28.
Re: Fortelle kona hvor jeg er nå med GPS? [Re: knutspeed] #2036112 26/11/2015 22:12
A
AronsQLB Offline
Medlem
Medlem
A
Du kan bruke appen "Diabetesguard". Den varsler til forhåndsdefinerte pårørende ved en forhåndsdefinert periode med inaktivitet.

Re: Fortelle kona hvor jeg er nå med GPS? [Re: knutspeed] #2036136 27/11/2015 03:02
R
RunM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Smartcare trygghetsalarm er vel også en app som bør dekke alle dine behov?

Re: Fortelle kona hvor jeg er nå med GPS? [Re: knutspeed] #2037020 30/11/2015 11:53
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Har det allerede vært nevnt? Hvis ikke så har kona og jeg laget en egen gruppe på Google+ med bare oss i. Og så har vi invitert den gruppa til å se nøyaktig posisjon på hverandre.

Funker bra når jeg er skauen, men også hun føler seg litt tryggere når jeg kan tracke henne på vei hjem fra byen.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Fortelle kona hvor jeg er nå med GPS? [Re: vids] #2037291 01/12/2015 09:45
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: vids
Har det allerede vært nevnt? Hvis ikke så har kona og jeg laget en egen gruppe på Google+ med bare oss i. Og så har vi invitert den gruppa til å se nøyaktig posisjon på hverandre.

Funker bra når jeg er skauen, men også hun føler seg litt tryggere når jeg kan tracke henne på vei hjem fra byen.

Skulle foreslå dette, men har ikke prøvd selv. Skal sette meg ned med fruen for å gjøre dette så hun ser hvor jeg er.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support