Kan man sette opp GPS Ping til å varsle hvis jeg f.eks. ligger bevistløs? Og hvordan blir dette med tanke på evt. pauser? Jeg vil jo ikke at den skal sende ut SOS om jeg tar meg en halvtimes cowboystrekk
Det er vel noe av tanken med BikeTag som Øyvind nevner, og dingsen jeg ønsker meg. En dødmannsknapp med GPS som kan sende alarm og posisjon til predefinerte mottakere.
Teknisk vil det være en kombinasjon av GPS Ping, og muligens akselrometer i telefonen for å vite om du bare har en lang tissepause. I tillegg en bluetooth/trådløs knapp på styret med LED-lys som snakker med tlf/GPS. Denne har både av/på, og knapp for pause.
- Kan velge å stoppe senderen ved pauser. Så snart GPS-enheten på sykkelen registrerer bevegelse startes den igjen.
- Dersom du slutter å bevege deg i X minutter, vil knappen gi en alarmlyd, og blinke. Du har da mulighet til å overstyre ved å trykke på knappen.
- Dersom enheten er slått av, og den registrerer bevegelse, vil den gi 1-2 påminnelser om at den er i "av-modus", deretter holde kjeft.
- Om du ikke er i stand til å trykke, vil enheten etter X minutter sende alarm-melding som inneholder posisjon på kart, evt siste kjente posisjon, tidspunk. Knappen vil blinke + lage alarmlyd, må ha nok batteri til at den holder det gående en stund.
- Må virke slik at den logger posisjon f.eks hvert 10.minutt, og at den husker forrige inntil ny er registrert.
- Må kunne flyttes enkelt mellom sykler.
- Må ha god batterikapasitet. Typisk et par dager normal modus, og 4-5 timer alarm.
Utover det er det såre enkelt å dytte på masse funksjonalitet, men det er ikke det jeg er på jakt etter. Kun en trygghet for solo-turer i knoteterreng der hvor mennesker sjelden setter sine føtter eller hjul.
Jeg har ikke troen på automatisk detektering av kræsj når det gjelder stisykling, men det jeg har trua på er at det sendes en alarm etter f.eks 5 minutter inaktivitet.
Diskuterte dette med en bekjent i high-end GNSS (marine) for mange år siden, og han mener det er en forholdsvis enkel sak å prototype + masseprodusere. Utfordringen er naturligvis utviklingskostnader

På samme måte som GPS Ping måtte man også hatt en eller annen form for abonnement, slik at enheten kunne prate med omverdenen.