Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ??

Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? #2034697 23/11/2015 07:44
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Hei,

Jeg er på jakt etter et skotrekk utenpå Diadora Polarex Plus, str 43. Greie sko men litt glatte på toppen slik at Nanoflex buksa glir opp. Vil ha skotrekk som er høyere enn skoene, tåler en støyt og gjerne har bittelitt isolasjon. "Altfor" for mye å velge i på www.Bikeshop.no

Bør jeg velge noe billig "ræl" som likevel blir revet opp av pigger og annet eller kvalitet ?

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley + Rondo Bogan + 3T Exploro
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034701 23/11/2015 07:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Man selger ikke fotposer til terrengsyklister!

Sett i termosåle a'la 45NRTH Jaztronaut og bruk gamasjer. Det funker veldig bra for å få økt temperaturspennet til mine vintersko.

Fotposer har ikke noe å gjøre i terrenget!

Redigert av baronKanon; 23/11/2015 07:57.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: baronKanon] #2034713 23/11/2015 08:10
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Sitat: baronKanon

Sett i termosåle a'la 45NRTH Jaztronaut og bruk gamasjer. Det funker veldig bra for å få økt temperaturspennet til mine vintersko.

Urgh..... og jeg som har jobbet så fælt med å gjøre Stilpolitiet på landevei lykkelige og trodde Terreng var litt enklere. Så feil kan en fersking med kun 3 stk stiturer med lykt på CV'n ta..... Det er glippen over toppen av skoen jeg vil unngå. Fikk gjørmevann til midt på leggen for en uke siden og det fant fint veien ned i skoene.

Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley + Rondo Bogan + 3T Exploro
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034716 23/11/2015 08:14
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Sitat: EmilZipp

Urgh..... og jeg som har jobbet så fælt med å gjøre Stilpolitiet på landevei lykkelige og trodde Terreng var litt enklere. Så feil kan en fersking med kun 3 stk stiturer med lykt på CV'n ta..... Det er glippen over toppen av skoen jeg vil unngå. Fikk gjørmevann til midt på leggen for en uke siden og det fant fint veien ned i skoene.

Da må det vel bli gaffa rundt anklene da?

Spøk til side: Det er vel bare å kjøpe største størrelse av noe? Med mindre du er skostørrelse 46 og oppover? jeg er for at man skal ha på seg det som fører til varme bein om vinteren, og lar stil være stil. Så får vi komme tilbake til barberte legger, riktig farge på styretape og sete, perfekt lengde på sokkene osv til våren....

Redigert av erlendisme; 23/11/2015 08:14.

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034722 23/11/2015 08:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: EmilZipp

Det har ikke noe med stilpolitiet å gjøre, men funksjon. (i tillegg til at skotrekk er schtøgt som juling). På landevei funker det med skotrekk fordi du ikke går, men i terrenget (spesielt på snø) blir det stort sett noe trasking, og da kryper snøen innunder trekket og gjør deg jævlig kald. For ditt problem med at du får glippe mellom ankel og bukse er det mer hensiktsmessig med gamasjer, og det slites heller ikke ut ved trasking. Og kan brukes til ski og snølek ellers.

Og hvorfor sier jeg dette? Fordi jeg har prøvd skotrekk. Og det har ingen funksjon i skogen. Jaztronaut funker veldig bra for å få opp varmen sammen med tynne ullsokker.. Skotrekk funker veldig godt til å samle kald snø inni skotrekket for å gjøre deg ekstra god og kald.

Redigert av baronKanon; 23/11/2015 08:27. Rediger grunn: fordi!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034726 23/11/2015 08:33
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Om du har biben nedi skoa, kan du ha overtrekksbukse utenpå. Om du velger en med god stramming nederst slipper du sprekken.

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034732 23/11/2015 08:44
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å ha bib eller annet nedi skoa, og noe over der igjen, krever at man er under 180 høy.

Klesprodusentene har jo helt forsømt oss med pene lange bein på dette området. Jeg har til dags dato ikke funnet en sykkelbukse som ved sittende sykling på noe vis dekker ankelkulen. .

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: Knirkekne] #2034739 23/11/2015 08:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Knirkekne
Å ha bib eller annet nedi skoa, og noe over der igjen, krever at man er under 180 høy.

Klesprodusentene har jo helt forsømt oss med pene lange bein på dette området. Jeg har til dags dato ikke funnet en sykkelbukse som ved sittende sykling på noe vis dekker ankelkulen. .
Jepp. Virker som om sykkelklær (og andre sportsklær) ikke er laget for lange, atsletiske mennesker. er 185 selv og har til dags dato ikke funnet noen regnbukser som er lange nok for pendling. Prøvde i fjor å kjøpe regnbukse til min samboer (175 og slank), og ga opp. Hun trengte S/M i livet, men i lengden stoppet det på Large (XL var bare videre), og det var fortsatt 5 cm for kort... Og det var Norrøna, som burde laget klær for lange skandinaver...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034746 23/11/2015 08:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner at jeg er ute og kjører her. Jeg bruker Sealskinz Lightweight over mine Shimano MTB vintersko. Skoene tåler ned til 0 grader med tykk ulvangsokk i, etter det må jeg ha trekk over for ikke å fryse meg fordervet på føttene. Sliter ikke med at det pakker seg snø inni selv om jeg går litt i snøen. De sitter så tight på og har bare en "stropp" under skoen så det samler seg ikke noe der heller. Med disse kan jeg fint sykle i mange minusgrader og fortsatt være varm og tørr på beina.

Nå er ikke skoene noe pene i utgangspunktet, så trekkene gjør det ikke noe verre ICON_WINK

Redigert av Hoaas; 23/11/2015 11:25.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034762 23/11/2015 09:31
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg må innrømme at jeg ikke var plaget av dette med snø inn mellom sko og trekk i fjor. Og ja, det ble en del fotisett.

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034768 23/11/2015 09:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er no' ordentlig fjas at de fleste vintersko er så altfor lave, slik at man må kjøpe noen voldsomme greier fra 45NRTH for å dekke ankel.

Men er gamasjer så mye stiligere enn skotrekk? Også enig med Hoaas, vintersykkelsko er i stor grad like stygge som skotrekk ICON_WINK

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034940 23/11/2015 18:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Neida, man kjører vanlige lave sko, knebukse og knestrømper hvis det blir kalt. Akkurat tilbake fra en tur i -10. For varmt ennå for knestrømper.

Og hvis du ikke tåler bare legger kjører du fortsatt knestrømper for å tette sprekken mellom sko og bukse. Og siden man som regel går en størrelse opp for å få plasse til knestrømper så kan man, når det blir virkelig kalt, bruke sånne engangs fotvarmere.

El-såler er for de som sykler (mm.) mye ute om vinteren og fryser fort på beina.

Og som andre sier; skotrekk er schtøgt og upraktisk. Sånt er det bare.

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034971 23/11/2015 20:45
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mye rare regler og meninger om ting, i fjor sykla jeg med gamle skiskotrekk over skoene. Funka gull ned til -20..så lenge jeg kan kose meg på sykkeltur kan nå folk mene hva de vil om stil, jeg er opptatt av å trene.

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2034974 23/11/2015 21:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det deilige med denne tråden er at TS foreløpig ikke har fått en eneste anbefalning på type skotrekk - som er det han spør om ICON_WINK

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: anonym22] #2034986 23/11/2015 21:59
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Sitat: anonymous22
Det deilige med denne tråden er at TS foreløpig ikke har fått en eneste anbefalning på type skotrekk - som er det han spør om ICON_WINK

Ja takk for alle gode tips ! Jålebukk på landevei men legger det til side på denne tiden av året og har akkurat handlet skotrekk på bikeshop. Sier ikke hva slags type da fornedrelsen allerede er akkurat passe. Mulig jeg kommer med en produktanalyse (som blir slaktet) om det funker bra. Skal vri halsen rundt på dere terrengrotter om dere roter dere inn på landeveissidene med nybegynnerspørsmål (det var ment som spøk)...Trekkene bidro i hvertfall til å vippe prisen over fraktfri grensen, så de er i praksis tilnærmet gratis (jeg gjentar det var ment som spøk...:-)

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: anonym22] #2034990 23/11/2015 22:12
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Joda, jeg skrev jo at sealskinz lightweight var trekk jeg synes fungerte bra ICON_WINK funker greit med så tynne trekk ned til -10. Under det så blir det vel de gode gamle skiskotrekka eller rulla.

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: anonym22] #2035002 24/11/2015 06:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kan jo ikke gi dårlige råd, da. Vintersko har allerede god isolasjon, og er ikke luftige og da er det ullsokk og tjukke såler som gjelder. Tips til er å sette klossen lenger bakover for mindre trykk rundt tærne.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2035020 24/11/2015 07:40
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
jeg fikk Gore skotrekk over shimano M81 skoa i dag . eneste dagen jeg har vært tørr når jeg kom på jobb ! ICON_TONGUE

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

*2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2035062 24/11/2015 08:45
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man kan jo også bare innse at skoene kan bli våte og bruke plastposer utenpå sokkene :-)

Til jobbsykling har det for meg på de ekeste og våteste dagene tidligere fungert fint med brødposer/bæreposer utenpå sokken.

Skoa blir kald og våt, men sokkene og føttene er helt OK. På lange turer kan det kanskje bli litt ekstra fotsvette, men det er godt og tett inni skoa, og svetten blir ikke kald. (den bare gjærer litt ekstra)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2035074 24/11/2015 09:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hørtes ut som et mye bedre alternativ med gjærende fotsvette, enn et tacky skotrekk for å være både varm og tørr ICON_WINK

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2035081 24/11/2015 09:25
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
De varmeste skotrekkene mine funker dårlig i løssnøen, for som det nevnes over kommer det inn snø fra undersiden som pakker seg.
Men: har også et par med Sealskinz (som også har blitt nevnt over) som funker gull i løssnøen, da de er mye tightere på undersiden.
Fikk disse ifjor, og hadde inntil da kjørt uten trekk på løssnøturer, men de nye Sealskinzene er konge og hindrer også snøen i å komme inn i skoen ovenfra.
Fryser lett på potene, så vintersko med trekk og Sidas varmesåler må til når det er kaldere enn ca -5. Batteriet klipses i toppen av trekket, så slipper da den Velcro remmen som ellers må brukes.

Redigert av Espen W; 24/11/2015 09:26.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: baronKanon] #2035098 24/11/2015 09:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Og hvorfor sier jeg dette? Fordi jeg har prøvd skotrekk. Og det har ingen funksjon i skogen. Jaztronaut funker veldig bra for å få opp varmen sammen med tynne ullsokker.. Skotrekk funker veldig godt til å samle kald snø inni skotrekket for å gjøre deg ekstra god og kald.

For oss som først og fremst sykler i skogen, og lar andre ta seg av traskinga, så fungerer skotrekk ganske bra, under mange forhold. Jeg har Lake-sko som er supre når det er realt kaldt, men de er ikke akkurat lette og kvikke på foten. Skal det sykles litt mer friskt foretrekker jeg helt klart mindre kraftige sko og skotrekk.
For vintersko gjelder det vel egentlig bare å kjøpe skotrekkene store nok. Gore Bikewear er mitt førstevalg når det kommer til skotrekk i ordentlig vinterkulde. Men 45NRTH har sikkert også fine ting her.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: baronKanon] #2035262 24/11/2015 15:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kan jo ikke gi dårlige råd, da. Vintersko har allerede god isolasjon, og er ikke luftige og da er det ullsokk og tjukke såler som gjelder. Tips til er å sette klossen lenger bakover for mindre trykk rundt tærne.

Nettopp, og vi kom jo med gode råd om å ha skotrekk inni skoen i steden for utenpå: i.e ullstrømper.

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: sykkeloyvind] #2035263 24/11/2015 15:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sykkeloyvind

For oss som først og fremst sykler i skogen, og lar andre ta seg av traskinga, så fungerer skotrekk ganske bra, under mange forhold. Jeg har Lake-sko som er supre når det er realt kaldt, men de er ikke akkurat lette og kvikke på foten. Skal det sykles litt mer friskt foretrekker jeg helt klart mindre kraftige sko og skotrekk.
For vintersko gjelder det vel egentlig bare å kjøpe skotrekkene store nok. Gore Bikewear er mitt førstevalg når det kommer til skotrekk i ordentlig vinterkulde. Men 45NRTH har sikkert også fine ting her.

Trenger ikke å traske for å få snø under skotrekket. Det holder med 'noen' centimeter med nysnø og en roterende pedalbevegelse som gjør at tuppen av skotrekket hele tiden graver seg ned i snøen. Sykler man bare rundt på opptråkkede stier så kan skotrekk sikkert ha noe for seg.

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: Tange] #2035304 24/11/2015 18:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Tange
Trenger ikke å traske for å få snø under skotrekket. Det holder med 'noen' centimeter med nysnø og en roterende pedalbevegelse som gjør at tuppen av skotrekket hele tiden graver seg ned i snøen.

Det er jo ikke slik at alle skotrekk er like. Jeg tror det skal litt mer til for å få masse snø inni f.eks. disse:
Endura MT500

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2035311 24/11/2015 18:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det har du rett i. Og egentlig er det ofte ikke trekket som er problemet men like gjerne skoen. Har skoen en typisk grov sykkelskoprofil så spiler det en mindre rolle om trekket sitter stramt Snøen vil allikevel bli presset inn rommet mellom skotupp og trekk. Om den da eventuelt forflytter seg oppover avgjøres av hvor stramt skotrekket sitter rundt skoen ellers.

For all del er men fornøyd med skotrekk er det bare å bruke dem.

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: anonym22] #2035325 24/11/2015 19:26
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Trenger ikke å traske for å få snø under skotrekket. Det holder med 'noen' centimeter med nysnø og en roterende pedalbevegelse som gjør at tuppen av skotrekket hele tiden graver seg ned i snøen.

Det er jo ikke slik at alle skotrekk er like. Jeg tror det skal litt mer til for å få masse snø inni f.eks. disse:
Endura MT500

Bingo, akkurat de jeg handlet....... :-)

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2035327 24/11/2015 19:29
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Skotrekk som koster, er stilige og funksjonelle, samt funker i terrenget blir laget av giro og mavic, i alle fall..
Det finnes uansett mange bib'er med og uten hælstropp, som passer til nordmenn (selv dem med abnormt lange bein på en meter og deromkring..)
Og neopren/sealskins, sokker og gamasjer, etc vanntett nok for seattle/bergensforhold. Om du ikke som visse her har bestemt deg for at bib er ulovlig i terrenget, og må ha noe baggy rundt livet, for dem finnes diverse lange bukser i goretex eller andre varianter med snøring rundt leggen også.
Nettbutikker og gode sykkelbutikker har jo slikt. Spinn.no, f.eks.. De har jo tilogmed noen brukbare tilbud akkurat ser jeg.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: EmilZipp] #2035400 24/11/2015 22:31
I
iceballs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Brukte sommersko med overtrekk i kjølig vær.. Men overtrekket er tett.. Og da funker skoen som en gummistøvel.. Etter ei stnn er sokken blaut av svette og beina blir iskalde.. Nå bruker je northwave vintersko.Fått bra resultat i tester.. Men her er problemet att kulda kommer fra klossa.. Og da hjelper ikke overtrekk.. Så jeg kommer til å prøve fotvarmeputer.. Legge de fremst foran tærne..

Re: Hvilket skotrekk utenpå Vinter-Terrengsko ?? [Re: anonym22] #2035476 25/11/2015 09:26
sveinaa Offline
More than words
More than words

Endura MT500

Jeg sykler ganske mye med skotrekk høst og vår fordi jeg liker de vanlige skoene mine bedre enn vinterskoene mine. Den eneste utfordringen jeg har med skotrekk i terrenget er at jeg ofte "tråkker" av tuppen. Sykler man der man slipper å gå av sykkelen er det vel ingen problemer med skotrekk?

Skal man på løssnø sykling velger man vel en eller annen form for gamasjer?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå