Hei,
Jeg skal pusse opp leiligheten, både for å få det litt finere og for å stenge ute så mye som mulig av støy fra omkringliggende leiligheter.
Jeg er klar over at det beste er å lage et "rom i rommet", men jeg har lyst til å beholde så mye av det opprinnelige rommet som mulig (pga. plasshensyn). Veggene består i dag av teglstein med murpuss, og etasjeskiller/tak består av bjelkelag + noko attåt (usikker). Det er veldig lytt alle veier.
Så langt har jeg tenkt å gjøre følgende:
Vegg:
- Lime
Techsound FT-plater rett på murvegg.
- Dekke Techsound-platene med gipsplater som festes med skruer i veggen (gjennom Techsound-platene
- Montere Walls2Paint-plater (spon) utenpå gipsen igjen for å få en mer robust vegg
Tak: I utgangspunktet har jeg tenkt å gjøre det samme som på veggene, men jeg er usikker. Alternativet er å fore ned med lydbøyler, isolere og montere takplater/gips.
Det jeg lurer mest på er hvordan jeg med enkle grep kan øke lydisoleringen enda mer. Har noen erfaring med f.eks. GreenGlue eller lignende saker, som jeg f.eks. kunne benyttet mellom gipsplatene og sponplatene på veggen? Vil det være en god idé å benytte
Techsound-membran i stedet for f.eks. GreenGlue?
Noen som har erfaringer å dele?