Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Leilighet: Mest støydemping for penga?

Leilighet: Mest støydemping for penga? #2033291 17/11/2015 20:04
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Hei,

Jeg skal pusse opp leiligheten, både for å få det litt finere og for å stenge ute så mye som mulig av støy fra omkringliggende leiligheter.

Jeg er klar over at det beste er å lage et "rom i rommet", men jeg har lyst til å beholde så mye av det opprinnelige rommet som mulig (pga. plasshensyn). Veggene består i dag av teglstein med murpuss, og etasjeskiller/tak består av bjelkelag + noko attåt (usikker). Det er veldig lytt alle veier.

Så langt har jeg tenkt å gjøre følgende:

Vegg:
- Lime Techsound FT-plater rett på murvegg.
- Dekke Techsound-platene med gipsplater som festes med skruer i veggen (gjennom Techsound-platene
- Montere Walls2Paint-plater (spon) utenpå gipsen igjen for å få en mer robust vegg

Tak: I utgangspunktet har jeg tenkt å gjøre det samme som på veggene, men jeg er usikker. Alternativet er å fore ned med lydbøyler, isolere og montere takplater/gips.

Det jeg lurer mest på er hvordan jeg med enkle grep kan øke lydisoleringen enda mer. Har noen erfaring med f.eks. GreenGlue eller lignende saker, som jeg f.eks. kunne benyttet mellom gipsplatene og sponplatene på veggen? Vil det være en god idé å benytte Techsound-membran i stedet for f.eks. GreenGlue?

Noen som har erfaringer å dele?

Re: Leilighet: Mest støydemping for penga? [Re: Roffan] #2033305 17/11/2015 20:44
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Har du sett på acoustiblok?

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Leilighet: Mest støydemping for penga? [Re: Roffan] #2033320 17/11/2015 21:09
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Tør ikke mene noe om produktene men skru gips i murvegg?, hvordan gjør man det? plugger?

Hva med å lime 2 lag gips for så å lime plater utenpå det igjen? gjerne greenglue eller liknende. "rom i rom i rom light" vil bygge ca 50mm?

Re: Leilighet: Mest støydemping for penga? [Re: Roffan] #2033338 17/11/2015 22:25
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Leilighet: Mest støydemping for penga? [Re: Roffan] #2033346 17/11/2015 22:50
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Første pri når det kommer til å minimere lyd og akustikk fra leiligheter er å minimere kontakt mellom materialer som da igjen vil fungere som en lydbro.
Lydbøyler i tak med "flytende" tak med to lag gips lagt med overlappende skjøter, 5cm mineralull for å ta opp lydrefleksjon. Vegg mot nabo lager du en dobbel vegg. Stenderverk i 2x2, 5 cm mineralull og to lag gips. 2-5cm luft imellom eksisterende og ny vegg.
Gulvet er vel det værste da det uansett vil ha kontakt med bygningskroppen men huntonit trinnlydplater her jeg og erfaring med.
Har brukt disse metodene i en leilighet der man hørte ALT. Når jeg var ferdig ble resultatet overraskende bra. Hørte kun når de over mistet noe med en viss tyngde i gulvet. Ellers var trinnlyd, tv lyd osv så godt som borte.

Re: Leilighet: Mest støydemping for penga? [Re: åneidu] #2033612 18/11/2015 17:05
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Er det tykkelsen som gir mest effekt av to lag gips eller er det det at det overlapper?
Skal skifte taket i kjellerstuen snart, og vurderte og bruke 2x6 mm gips og evt. et sjikt med depron el.l. i mellom for å senke taket minst mulig.

Re: Leilighet: Mest støydemping for penga? [Re: Ruppert] #2033862 19/11/2015 13:42
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Sitat: Ruppert
Er det tykkelsen som gir mest effekt av to lag gips eller er det det at det overlapper?
Skal skifte taket i kjellerstuen snart, og vurderte og bruke 2x6 mm gips og evt. et sjikt med depron el.l. i mellom for å senke taket minst mulig.

Jeg vil tro at det er hvor mye masse lyden må trenge gjennom, som avgjør hvor mye støydemping som oppnås..?

Jeg prøver meg med utforing i både vegg og tak (dobbel vegg og flytende tak), med Tecsound-membran festet på stenderverk mellom Rockwool lydplater og doble gipsplater. Det MÅ bli bra!

Re: Leilighet: Mest støydemping for penga? [Re: Roffan] #2033938 19/11/2015 17:53
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Lydbøyle forslaget støttes.Jeg brukte det og to lag gips i taket i kinorommet mitt i kjelleren og det høres INGENTING av diskant og mellomtone selv ved så høyt volum at jeg ikke kan være i rommet. Bassen derimot...

Brukte også 2 lag med gips på vegger og junior har rom rett over gangen (ca 1,5m bred) og jeg må spille meget høyt for at det skal høres på rommet hans.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Leilighet: Mest støydemping for penga? [Re: Ruppert] #2035748 25/11/2015 20:43
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: Ruppert

Tykkelsen som gir effekt. Husker ikke tallene i hodet men 2 lag gips demper noe sånt som 26-27db luftlyd. Ved å ikke legge skjøter over hverandre fjerner du et potensielt område luftlyden kan trenge gjennom. Ved å også bruke 5cm tett mineralull som et lag nr tre kveler du refleksjonen av lyd platene gir fra seg. Og resultater er at du demper støy utenfra endel mer.
6mm gips anbefaler jeg ikke å bruke da dette er prøvd og rett og slett for myk til å sparke og få en slett vegg og hvertfall tak. Aner ikke hva og hvor mye depron demper i seg selv aner jeg ikke utover at det er en brannhemmende isolasjon du kan legge varmekabler/folie direkte på. Og det er dyrt kontra 13mm gips.

Bass skaper vibrasjoner i konstruksjonen og er ekstremt vanskelig å bli kvitt uten å eliminere all kontakt med konstruksjon.

Moderator  support