Smørefrie ski?
|
Smørefrie ski?
14/11/2015 20:23
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Vurderer ski i julegave til fruen. Hun går ikke mye på ski, og når hun først er med på tur er det ofte med kvikk lunsj og solo i sekken, samt junior i pulken. Altså koselige familieturer. Det som derimot kan utfordre kos og hygge er om undertegnede bommer med smøringen! Dermed vurderer jeg smørefrie ski. XXL har en pakke til 2499,- nå. Atomic Skintec. Kan dette være et godt alternativ? https://www.xxl.no/xc-pck-pro-skintec-t5.../p/bp/1116819_bPå forhånd takk for synspunkter og erfaringer.
Redigert av TonyN; 14/11/2015 20:24.
|
|
|
Re: Smørefrie ski?
[Re: TonyN]
14/11/2015 20:39
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
|
|
|
14/11/2015 21:13
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk! 
|
|
|
15/11/2015 08:52
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Gjorde tabben å kjøpe smøreski til madammen for et par år siden. For egen del går det greit med litt dårlig smøring ene eller andre veien, men hun blir veldig irritert - og det er selvfølgelig mitt ansvar. Håper nå at smøreteip skal bli redningen...
|
|
|
15/11/2015 09:11
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Vær obs på at "pels-ski" kan være litt mer orientert mot aktive skigåere enn tradisjonelle smørefrie. Har Atomic Skintec og Madshus smørefrie, og Atomic-skiene krever et helt annet fraspark for å sitte.
|
|
|
[Re: grr]
15/11/2015 09:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Gjorde tabben å kjøpe smøreski til madammen for et par år siden. For egen del går det greit med litt dårlig smøring ene eller andre veien, men hun blir veldig irritert - og det er selvfølgelig mitt ansvar. Håper nå at smøreteip skal bli redningen... Men var det Skin smørefrie ski?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: DeepFu]
15/11/2015 09:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Vær obs på at "pels-ski" kan være litt mer orientert mot aktive skigåere enn tradisjonelle smørefrie. Har Atomic Skintec og Madshus smørefrie, og Atomic-skiene krever et helt annet fraspark for å sitte. Kommer helt an på hvordan de blir plukket det.
|
|
|
[Re: olechr]
15/11/2015 11:52
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Vær obs på at "pels-ski" kan være litt mer orientert mot aktive skigåere enn tradisjonelle smørefrie. Har Atomic Skintec og Madshus smørefrie, og Atomic-skiene krever et helt annet fraspark for å sitte. Kommer helt an på hvordan de blir plukket det. Betyr det at det var helt tilfeldig hvordan spenn jeg endte opp med? Jeg nekter å tro at det er så fullstendig bingo hvordan skiene oppfører seg. Da må jo i så fall kvalitetskontrollen på skifabrikkene være fullstendig fraværende.
|
|
|
15/11/2015 15:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Vær obs på at "pels-ski" kan være litt mer orientert mot aktive skigåere enn tradisjonelle smørefrie. Har Atomic Skintec og Madshus smørefrie, og Atomic-skiene krever et helt annet fraspark for å sitte. Kommer helt an på hvordan de blir plukket det. Betyr det at det var helt tilfeldig hvordan spenn jeg endte opp med? Jeg nekter å tro at det er så fullstendig bingo hvordan skiene oppfører seg. Da må jo i så fall kvalitetskontrollen på skifabrikkene være fullstendig fraværende. Det er jo han du kjøper skien av som har noe å si. Du kan kjøpe skin ski du ikke klarer å trå ned i hele tatt, eller du kan kjøpe noen hvor fellen ligger nedi snøen hele tiden. Er ikke slik at racing ski nødvendigvis er noe vanskeligere å gå på.
|
|
|
15/11/2015 16:49
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Men nå er det ikke alle som har tilgang til spesialbutikker, noen av oss er faktisk prisgitt den lokale G-sporten for å få seg et par ski man i det minste får tatt på før man kjøper. Og da må man nesten ta det de har og kunne forvente noenlunde forutsigbarhet basert på omtale og spesifikasjoner. Og jeg sa ikke at skintec var vanskeligere, men at de er annerledes. De ER stivere enn et par standard smørefrie marka-ski, og hvis det er kosetur-ski man trenger blir man skuffet over et par pelsski som man kommer til å oppleve gir dårlig feste.
|
|
|
15/11/2015 17:44
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Gjorde tabben å kjøpe smøreski til madammen for et par år siden. For egen del går det greit med litt dårlig smøring ene eller andre veien, men hun blir veldig irritert - og det er selvfølgelig mitt ansvar. Håper nå at smøreteip skal bli redningen... Men var det Skin smørefrie ski? Nei, dette var noen helt ordinære "gammeldagse" Fischer smøreski.
|
|
|
15/11/2015 18:03
|
Bent74
Avhengig
|
Avhengig
Men nå er det ikke alle som har tilgang til spesialbutikker, noen av oss er faktisk prisgitt den lokale G-sporten for å få seg et par ski man i det minste får tatt på før man kjøper. Og da må man nesten ta det de har og kunne forvente noenlunde forutsigbarhet basert på omtale og spesifikasjoner. Og jeg sa ikke at skintec var vanskeligere, men at de er annerledes. De ER stivere enn et par standard smørefrie marka-ski, og hvis det er kosetur-ski man trenger blir man skuffet over et par pelsski som man kommer til å oppleve gir dårlig feste. Da må de være plukket feil av selger, manglende kunskap. Hadde samme tilfelle selv med ski som ble plukket på min vekt. Tråkket de rett ned og hadde 0 glid. Dette var atomic skin tech, de ble levert tilbake.
|
|
|
15/11/2015 18:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Skin ski er ikke stivere nødvendigvis. Null problem å plukke ski som er så myke at det krever null teknikk. Faktisk så er det vanligere at billige marka ski er tunge mot slutten å trå ned.
Har man ikke en spesialbutikk i nærheten ville jeg ha bestilt på nett fra de som kan det.
|
|
|
15/11/2015 20:15
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Er skintec ski overkill for labbe/koseturer for dama?
|
|
|
15/11/2015 20:32
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har blitt svært glad i mine enkle smørefrie ski. De er av typen med skjellmønster. Bruker disse til skilek og rolige turer med kidsa, både med og uten pulk. Til denne type bruk er de suverene, og jeg trenger ikke tenke på smøring og vedlikehold.
Til trening, konkurranser og lengre turer på fjellet bruker jeg selvfølgelig andre ski.
|
|
|
15/11/2015 20:38
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Enig med siste taler. Til bruken, og brukeren, trådstarter skisserer, kjøp den billigste smørefrie pakken på ditt lokale sportsvarehus. Ski, binding, sko og staver får du for en drøy tusenlapp.
|
|
|
25/01/2016 10:19
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Gårsdagens skitur i Trondheim var ingen god opplevelse. Regn og pluss 1 på dagen hadde blitt til noen små kuldegrader på kvelden. Hardt, dårlig feste som kjapt ble slitt bort (rød skigo med Vr60 på toppen). Mulig det hadde blitt bra hvis jeg hadde giddet å legge grunnklister med VR 55 e.l. over, men har ikke tid og engasjement til slikt for kunne komme seg ut en tur etter barna har sovnet - tidsklemmetrening.
Som mosjonist med ambisjoner om 3-4 skirenn i løpet av vinteren vurderes nå sterkt å bytte ut planen om handing av rubbeski til heller å velge Atomic Skintec eller lignende. Ønsker meg skipar som kan tas med ut på tur ved både klisterføre og problematisk 0-føre. Ved -4 og nysnø kan jeg gjerne legge på et lag blåswix og bruke godskia. Har ikke klisterski.
- Ville pels-ski kunne fungert under slike forhold som i går? Eller kun klister som fungerer da?
- Er Atomic Skintec det beste valget for smørefri ski for "aktiv mosjonist", og det valget som ligger nærmest rubbeski i glid? Eller andre merker som bør vurderes?
|
|
|
25/01/2016 11:39
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Har Madshus sine felle ski. Er godt fornøyd med de, ifølge selger fra Madshus så kom en av deres ansatte på 1XX plass i Vasaloppet 2015 med slike ski. Så man kan gå fort med de. Men det er avhengig av at de plukkes ut rett. Mine er plukket ut nesten som en klister ski. Sliter av og til med festet, men det er greit nok for jeg vil ikke miste for mye glid. Og jeg kan flytte bindingen framover. Tror vel egentlig de fleste felle skiene er gode nok til trening, det viktigste er at de plukkes ut rett. Dermed er pris et viktig kriterium.
I går gikk jeg i 0 til minus 1 med nysnø i sporet. Ingen tegn til kladding. Har også gått i glaserte spor med greit feste (ikke spiker). Har enda ikke prøvd de på is. Men tror de funker helt greit.
|
|
|
[Re: Marøder]
25/01/2016 13:10
|
nr7wave
Aquafil
|
Aquafil
Jeg har ikke tid og til dels kunnskaper nok til å feste-smøre ski godt nok til at jeg får noe god opplevelse av å bruke klassiskski. Jeg kjøpe for noen år siden et par skøyteski til å bruke til kveldsturer etter leggetid. Fungerer fint det, men det er begrenset med oppkjørte løyper i skøytebredde der jeg bor, så jeg begynte etterhvert å kjenne på savnet etter et par klassiskski igjen. Holdt nesten på å kjøpe et par Atomic skintec ski i fjor, men droppet det , siden jeg hørte at de andre store merkene også kom til å komme med tilsvarende utgaver. Jeg sjekket hos både Sportslageret og Milslukeren på hva de hadde å si omde forskjellige skiene. Begge buttikker fører de samme merkene og begge butikker anbefalte Rossignol sin ski. Det er veldig viktig at du kjøper en ski som er plukket spesielt til deg og at den er stiv nok. Det er helt krise hvis de er for myke. Jeg kjøpte Rossignol hos Sportslageret, fordi der hadde de fortsatt igjen et par som var stive nok til meg. Hadde første tur i går og jeg må si at de virker veldig bra. Gled godt og bra feste. De virket faktisk å være ørlite grann lettere enn mine gamle Madshus Nanosonic.
Christian S.
|
|
|
26/01/2016 08:44
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Takk for gode tilbakemeldinger folkens. Minnes nå at det jeg hater mest med skigåing er klister, så pels-skia kommer forhåpentligvis til å erstatte mitt behov for å styre med klissent guffe under skia. Er det fremdeles slik at man bør velge en høyere vektgruppe enn reelt for å få nok glid, forutsatt at teknikken er nogenlunde ok?
Som "aktiv mosjonist" på 181 cm og pt 78 kg, er jeg usikker på hvilken av disse valgene som vil være mest fornuftig.
80 - 95 kg 205 hard 70 - 85 kg 205 med 70 - 90 kg 198 hard
Ser ut som om jeg må handle på XXL, håper jeg treffer en ekspeditør som har peiling og ikke bare vil pushe ut noen ski fordi da får han registert et salg.
|
|
|
26/01/2016 08:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Innenfor de vektklassene du sier så er det også forskjell. Mitt råd er kjøp ski i butikk som vet hva de driver med. Det lønner seg i de fleste tilfeller.
|
|
|
26/01/2016 09:05
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Innenfor de vektklassene du sier så er det også forskjell. Mitt råd er kjøp ski i butikk som vet hva de driver med. Det lønner seg i de fleste tilfeller. Ingen vil om det, men bosatt i Trondheim ser det ut som om kun XXL har bra utvalg i pels-ski. Spesialistbutikkene jeg ønsker å handle i har i all hovedsak racing/rubb/markaski, og skal jeg kjøpe dette handler jeg alltid hos min LBS.
|
|
|
[Re: kolli]
26/01/2016 09:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Innenfor de vektklassene du sier så er det også forskjell. Mitt råd er kjøp ski i butikk som vet hva de driver med. Det lønner seg i de fleste tilfeller. Ingen vil om det, men bosatt i Trondheim ser det ut som om kun XXL har bra utvalg i pels-ski. Spesialistbutikkene jeg ønsker å handle i har i all hovedsak racing/rubb/markaski, og skal jeg kjøpe dette handler jeg alltid hos min LBS. På Axel Bruun har de bra peiling, og der har de i hvert fall skintec fra Salomon. En ung mann med briller på skiavdelingen der som har veldig peil på ski.
|
|
|
[Re: kolli]
26/01/2016 11:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Innenfor de vektklassene du sier så er det også forskjell. Mitt råd er kjøp ski i butikk som vet hva de driver med. Det lønner seg i de fleste tilfeller. Ingen vil om det, men bosatt i Trondheim ser det ut som om kun XXL har bra utvalg i pels-ski. Spesialistbutikkene jeg ønsker å handle i har i all hovedsak racing/rubb/markaski, og skal jeg kjøpe dette handler jeg alltid hos min LBS. Finner du ikke i trondheim (noe som er rart da det er bra butikker der) så ville jeg kjøpt på nett. Mye ski betyr ikke nødvendigvis bra ski :-)
|
|
|
26/01/2016 11:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu har jag inte tittat på just ski på några år men jag tycker nog inte att det finns något riktigt bra sports butik med stort utval i trondheim. Ingen butikk som jag tror är i närheten av för exempel oslo sportslager i mängd av utstur och kunskap.
Med det sagt så finns det säkert stor kunskap i några av butikerna men att de inte har ett bred utval av pels ski blir jag inte förvånad över (om det nu stämmer).
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/01/2016 17:19
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
På Axel Bruun har de bra peiling, og der har de i hvert fall skintec fra Salomon. En ung mann med briller på skiavdelingen der som har veldig peil på ski.
Var innom Axel Bruun nå, har tro på at de vet hva de driver med på ski. Skal måle opp gode ski fredag. Ser at Salomonkommer noe dårligere ut på test enn Atomic, men det er nok viktigere å få ski med korrekt spenn. http://www.klikk.no/helse/article1645193.eceGår glipp av muligheten til 2 feller å bytte mellom også, men realistisk gidder jeg ikke å fikle så mye med sånt uansett.
|
|
|
29/01/2016 15:17
|
bogey
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjøpte et par Atomic Redster Skintec i mars i fjor som jeg hadde håpet at kunne brukes til å labbe på tur med ungene og kanskje en treningsøkt i ny og ne. De har stått i boden til nå og planen var å bruke de når snøen kom her vest. Før jeg fikk prøvd de leste jeg testen på klikk.no som sier at disse skiene er for øvede løpere, og der er nok ikke jeg. Jeg tenker å skaffe meg noen andre ski og valgene er da:
Rossignol R-Skin Madshus Intelligrip Atomic Pro Skintec
Alle disse er omtalt i nevnte test, men jeg klarer ikke helt å finne ut hvilken som vil passe meg best.
Tips fra noen med peiling?
Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc Gavia CX Pro
|
|
|
[Re: bogey]
29/01/2016 16:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg kjøpte et par Atomic Redster Skintec i mars i fjor som jeg hadde håpet at kunne brukes til å labbe på tur med ungene og kanskje en treningsøkt i ny og ne. De har stått i boden til nå og planen var å bruke de når snøen kom her vest. Før jeg fikk prøvd de leste jeg testen på klikk.no som sier at disse skiene er for øvede løpere, og der er nok ikke jeg. Jeg tenker å skaffe meg noen andre ski og valgene er da:
Rossignol R-Skin Madshus Intelligrip Atomic Pro Skintec
Alle disse er omtalt i nevnte test, men jeg klarer ikke helt å finne ut hvilken som vil passe meg best.
Tips fra noen med peiling? Det er bare tull og vås det den klikk testen skrev. Jeg føler jeg kan uttale meg da jeg selv har: Salomon, fischer, madshus og Rossignol sine skinski :-P Hvordan ski oppleves kommer helt an på hvordan skien er og om den er plukket til deg. Er ikke slik at en racingski er vanskeligere å gå på enn en tur ski. Ofte er den faktisk bedre å gå på. Antageligvis har den skien de som har testet fått vært litt for stiv for de og ja da vil den være tøff å på. Samtidig er det mandags-ski ute å går også. Enkelte ski har enkelt og greit et spenn som aldri blir bra uansett hva man gjør. Mitt tips er å prøve de du har først. For er ikke nødvendigvis slik at om kjøper du Madshus skiene så vil de være lettere for deg å gå på.
|
|
|
29/01/2016 16:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Ut ifra de skiene jeg har så ranker jeg de slik: Fischer og Rossignol et godt knepp foran Salomon og Madshus sist. De 2 første både glir bedre og har tryggere feste enn madshusen. Salomon skiene mine har tryggt feste, men glir dårligere og er litt kjipere når det er kald snø.
|
|
|
29/01/2016 17:04
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg handlet Ficher rubb-ski i dag. Ikke så fleksible som feller, men fikk en god pris på fjorårets modell.
Samtidig har jeg fått målt opp Rossignol T-Skin liggende på annen butikk. Kjenner dog jeg har mest lyst på Atomic Skintec, ikke bare grunnet testen på klikk.no men systemet med utskiftbare feller synes hof virker tiltalende. Bør jo bli bedre mulighet for tilpasning til + og - føre med forskjellige feller?
Bogey: hvis dine Skintec er målt opp til 75-80 kgkan jeg være interessert i å kjøpe de, ta kontakt.
|
|
|
|
|