Sklei på tynt rimlag på Kjelsås i går. (Maridalen var null problem) så da er det på tide med pigger (pyse? so what) Har ikke sykla med pigger før, men det kan se ut som snøen lar venter på vente.... så vil sykle trygt før vinteren virkelig setter inn. Hva er greie dekk for "dagens" oslo-vær, med tidvis glatte partier, og som kan brukes litt når det blir kaldere. KOmmer ikke til å sykle når det blir mye snø og mange minus.
Vil anbefale Schwalbe Marathon Winter til ditt bruk. Har flere pigger og mykere gummiblanding - og er dessuten bredere - enn Schwalbe-dekket du linker til. Ruller godt og har godt grep på is. I snø og tykk slaps tar det mindre bra p.g.a. lavt mønster.
Under røffere forhold er f.eks. Suomis Hakka et bedre valg, men det ruller ikke så bra som Marathon Winter.
Om du har terrengsykkel og vil ha et bredt, trygt dekk som tar utmerket på holke, fungerer godt i snø og attpåtil veier godt under kiloet, vil jeg anbefale Schwalbe Ice Spiker Pro. Ruller langt bedre enn man skulle tro når man ser mønsteret.
Har ingen erfaring med Spikeclaw eller Mount & Ground, men ville ikke valgt den utgaven av Spikeclaw som du linker til. På holke duger ikke dekk med pigger kun på sidene.
Forresten: Hard core vintersykling er stor moro og slett ikke så skummelt som mange tror. Bare å kaste seg ut i det.
Takk for tips. Men er det ingen av de nevnte som kan duge?
Er ikke redd for vintersykling, men det er for mye mas og sliter for mye på sykkelen innbiller jeg meg, og når snøen kommer er deg ski og truger som gjelder.
Alle de tre dekkene du linker til vil duge til bruken du skisserer.
Med forbehold om at jeg ikke har prøvde disse dekkene, ville jeg valgt Schwalbe Winter. Jeg vil anta at den i hovedsak har de samme egenskapene som storebror Schwalbe Marathon Winter, som har fått best i test ved mange anledninger, p.g.a. godt grep og gode rulleegenskaper.
Spikeclaw har som nevnt pigger kun på siden. Du vil da kunne få lengre bremsestrekk på glatten enn med Schwalbe Winter, noe som er uheldig i trafikken. Du vil neppe falle, ettersom piggene på siden vil ta godt straks de får kontakt med veibanen.
Mount & Ground er sikkert et utmerket dekk, men ut fra mønsteret vil jeg tro at det ikke ruller særlig godt på bar asfalt.
Jeg var på tur med Fatbiken min i går, og holdt på tryne på returen, som foregikk på gang/sykkelveg i Hakadal. Guttungen kunne fortelle om en klassekamerat som kom på skolen etter en SKIKKELIG velt i går, og endte opp på legevakta.
Jeg vurderer å kle opp eldstemanns sykkel med pigger, samt fatbiken, men det blir kostbart.... Dog mindre kostbart enn å tryne... og ødelegge seg selv, eller sykkelen....
Finnes forresten gode 24" piggdekk for sykkelen til minstemann ?
Bruker ofte Bike24 selv. Veldig greit: Logg på som norsk og tysk moms faller bort. Norsk moms betales på postkontoret ved mottak. Alle andre utgifter (forenklet tollbehandling) inngår i forsendelsesgebyr. Pleier å ta 4-6 arbeidsdager fra Tyskland til Oslo.
Rettelse: Ser nå at dekket selges både på Sykkelkomponenter og Bikeshop
Onsdag var det piggdekkføre til jobb, særlig på småveier mellom ring 3 og tour de finance. Ville gått greit uten piggdekk også, men bedre å gunne på som vanlig med piggdekk. (Hjemme var det såpass glatt at sykkelskoa spant opp bakken før jeg satt meg på sykkelen.)
Jeg var på tur med Fatbiken min i går, og holdt på tryne på returen, som foregikk på gang/sykkelveg i Hakadal. Guttungen kunne fortelle om en klassekamerat som kom på skolen etter en SKIKKELIG velt i går, og endte opp på legevakta.
Jeg vurderer å kle opp eldstemanns sykkel med pigger, samt fatbiken, men det blir kostbart.... Dog mindre kostbart enn å tryne... og ødelegge seg selv, eller sykkelen....
Finnes forresten gode 24" piggdekk for sykkelen til minstemann ?
Ikke kjøp conti spike claw 120 ihvertfall. Det verste piggdekket jeg noensinne har sett. Det er et spike claw 240 dekk , bare uten pigger i midten. Når du sykler på dem så er omtrent ingen pigger i bakken og det føles ut som sommerdekk. Solgte slike i butikken hvor jeg jobber og samtlige kunder klagde på grepet,mange kjørte seg av og vi måtte oppgradere til bedre dekk og ta 120'ene i retur...
Ikke kjøp conti spike claw 120 ihvertfall. Det verste piggdekket jeg noensinne har sett. Det er et spike claw 240 dekk , bare uten pigger i midten. Når du sykler på dem så er omtrent ingen pigger i bakken og det føles ut som sommerdekk. Solgte slike i butikken hvor jeg jobber og samtlige kunder klagde på grepet,mange kjørte seg av og vi måtte oppgradere til bedre dekk og ta 120'ene i retur...
XXL oppsummerer vel dekket ganske greit slik:
"Dette er ikke dekket for de dagene når isen ligger speilblank, men perfekt for alle de andre. Fordelen er den mye lavere rullemotstanden enn dekkene med sentrerte pigger.
PS! Bruk gjerne noe lavere dekktrykk enn vanlig med disse dekkene, da får du enda bedre grep. "
"Dette er ikke dekket for de dagene når isen ligger speilblank, men perfekt for alle de andre. Fordelen er den mye lavere rullemotstanden enn dekkene med sentrerte pigger.
PS! Bruk gjerne noe lavere dekktrykk enn vanlig med disse dekkene, da får du enda bedre grep."
Høres ut som klassisk ansvarfraskrivelse. Piggdekk skal funke på is. Lavt dekktrykk for å få bedre grep, funker på stort sett alt av dekk, med mindre man flater det ut helt.
Onsdag var det piggdekkføre til jobb, særlig på småveier mellom ring 3 og tour de finance. Ville gått greit uten piggdekk også, men bedre å gunne på som vanlig med piggdekk. (Hjemme var det såpass glatt at sykkelskoa spant opp bakken før jeg satt meg på sykkelen.)
Word. Det var glatte partier også ved Skullerud onsdag morgen. Temperaturen lå akkurat rundt null, litt under noen steder, litt over andre. Griseglatt til tider. To stk. jeg så via Strava som tryna på fotgjengerfeltet ved Lindeberg gård også.
Jeg har selvfølgelig ikke lyst til å sette på piggdekkene enda, men jeg tror jeg må.
Redigert av knuthaug; 14/11/201519:35.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Jeg har selvfølgelig ikke lyst til å sette på piggdekkene enda, men jeg tror jeg må.
Litt deilig med egen vinterpendlersykkel kjenner jeg, slik at jeg kunne ta piggdekksykkelen på onsdag, men sommersykkelen igjen torsdag og fredag. Men fra mandag av ser det ut til at det fort kan bli piggdekk så langt Yr kan se i Oslo.
Litt deilig med egen vinterpendlersykkel kjenner jeg, slik at jeg kunne ta piggdekksykkelen på onsdag, men sommersykkelen igjen torsdag og fredag. Men fra mandag av ser det ut til at det fort kan bli piggdekk så langt Yr kan se i Oslo.
Boden er full :-/
Dog har jeg et hjulsett med piggdekk ferdig på, så det er bare å bytte hjul for min del.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
etter 5-6 år med nokian extreme piggdekk så prøvde jeg maraton winter for første gang i dag. og for en forskjell. har utgaven med 200 pigg og er ikke bekymret for å miste grepet med det første. brukte faktisk ikke så mye lengre tid til jobb i dag enn jeg gjorde med sommer dekk. lover godt for kommende vinter.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
Jeg endte opp med Ice Spiker Pro RaceGuard til både sønnen min og meg på XXL i dag. Jeg har ikke prøvd piggdekk siden jeg pendlet med DBS 26" terrengsykkel uten dempegaffel og med dekk fra Biltema.
Håper virkelig at disse leverer varene og forlenger sykkelsesongen noen uker til før snøen kommer :-)
Jeg vet at dette er tyngste utgave, men farten blir såpass lav at jeg håper det går greit. Tungt blir det uansett.. Er det stor forskjell på disse og evo utgaven med Light Skin? Jeg skal primært sykle på asfalt, grusvei og litt stikos i helgene. Fart er ikke høyeste pri.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Jeg endte opp med Ice Spiker Pro RaceGuard til både sønnen min og meg på XXL i dag. (...).. Er det stor forskjell på disse og evo utgaven med Light Skin?
Gratulerer med nye, gode dekk! Dere blir sikkert fornøyd, om dere ikke skal sykle milevis/pendle på tilnærmet bar asfalt - da er ISP overkill. ISP trives best når det er godt med snø og is
Det finnes en egen tråd om forskjellene mellom de forskjellige versjonene av ISP, se Ice Spiker Pro - varianter?
Ved enkel bruk tror jeg man i begrenset grad merker forskjell.
I 26" finnes ISP i tre versjoner:
1. Evo Lite Skin 2.1" på 695 gram - alupigg med tungsten carbide kjerne - det letteste og raskeste dekket; 2. Evo Snakeskin TL Easy 2.35" på 850 gram - alupigg med tungsten carbide kjerne - noe bedre punkteringsbeskyttelse enn Lite Skin og enkelt å sette opp slangeløst; 3. Performance Race Guard 2.1" på 995 gram - stålpigg med tungsten carbide kjerne - rimeligere, tyngre gummi.
I 27,5" og 29" kommer dekket i to versjoner:
1. Evo Lite Skin 2.25" på henholdsvis 835 og 890 gram - alupigg med tungsten carbide kjerne. 3. Performance Race Guard 2.25" på henholdsvis 1100 og 1170 gram - stålpigg med tungsten carbide kjerne.
Se også Schwalbes hjemmeside der det graderes rullemotstand, punkteringsbeskyttelse m.m.
Nå har jeg montert raceguard på min sykkel, testtur på søndag. Men dekkene er tunge, ingen tvil om det.
Med fare for å gi deg enda mer unyttig (?) teori
Både 45nrth Nicotine, Kenda Klondike, Suomi Extreme og Suomi WXC 300 veier rundt et kilo i 29". Altså noe lettere enn dine dekk, men ikke mye. Schwalbe Marathon Winter 2,0" veier derimot hele 1,3 kg.
ISP Evo Liteskin er det letteste på markedet i sin klasse. Jeg har erfaring med ISP kun i denne versjonen. Jeg vil tro at vektforskjellen på 250-300 gram mellom Evo og Performance er merkbar, men av begrenset betydning for bruken du skisserer. Samme gjelder forskjellen i gummiblanding.
Dersom vekten plager deg, kan du jo benytte deg av fornøydgarantien og returnere dekkene, legge noen flere hundrelapper på bordet og få de lette Evo-dekkene. Jeg returnerte i sin tid Suomi Extreme og angrer ikke Deilig å vite at man har det beste.
Men fremfor å tenke på vekt, bør du vurdere hvilken klasse piggdekk du faktisk trenger - lettrullende og smale med få pigger og lite mønster eller brede og grove med kraftig mønster og mange pigger. De forskjellene har langt mer å si i praksis.
For meg er piggdekk som skismøring: Xerxes når det er bart med enkelte glatte partier Marathon Winter når det er litt mer snø og is Ice Spiker Pro når det er issvuller og jeg har behov for godt sidegrep.
Lykke til med funderingene - håper du får svar fra noen som har erfaring med både Evo Liteskin og Performance Raceguard!
Men det jeg var ute etter var om noen hadde erfaringer med begge typer?
Nå har jeg montert raceguard på min sykkel, testtur på søndag. Men dekkene er tunge, ingen tvil om det.
Jeg har ISP Raceguard på min vinterpendler i år. Kr 250 pr. stk. på XXL, da droppet jeg vurderinger om hvilken versjon . Pendlerruta mi inkluderer både litt Ring 3 og litt Tour de finance med tidvis mye bar, saltet asfalt, men ellers småveier der i mellom med alt mulig rart. Jeg sykler uansett vær og føre, og det er én sykkel som skal gjøre den jobben vintertid, og da er ISP valget.
Dekkene er tunge, ja, men som Sepeda sier, så er de ganske like på vekt som mye annet, det er snarere Liteskin-utgaven som skiller seg ut. Personlig synes jeg første dag med ISP vs. sommerdekk mest av alt overrasker med å rulle helt supert. Den største forskjellen er akselerasjonen, og det er grunn til å mistenke at forskjellen til Liteskin faktisk kan være ganske stor på det området. Skulle gjerne visst, jeg også.
Når det er sagt så er alt med vinterpendleren min tyngre og tregere, jeg velger å se på alt som bedre trening .
Skjønner vel allerede nå at jeg burde valgt Liteskin. Jeg skal sykle primært på gangvei og sti, dekkene er montert på fulldempa stisykkel. Det er mye klatring før jeg kommer frem til marka og stiene.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Skjønner vel allerede nå at jeg burde valgt Liteskin..
Beklager mye mas fra meg - blir av en eller annen grunn så lett engasjert av piggdekk
Du kjøpte jo nettopp dekkene på XXL? Der selges Liteskin 29 til rimelig grei pris. Kan sikkert skaffe i andre hjulstørrelser også. Bare å benytte fornøydgarantien.
I bakker vil du merke vektforskjellen på et halvt kilo mellom de to settene med dekk. Er selv svært fornøyd med Liteskin-versjonen. Oppleves som et spenstig dekk som klatrer lett, akselererer godt og ruller langt bedre enn mønsteret gir inntrykk av. Uovertruffent grep. Bruker det mye til pendling i den hardeste vinteren, men dekket kommer til sin rett først i skikkelig is og snø - gjerne på sti.
Helt i orden med mas :-) Er det ikke det litt konseptet med et slikt forum?
Jeg skulle vært ute hos testet i dag, men både twinlock bryter og bakgiret var helt frosset. Fikk ikke rørt på noen av spakene en eneste mm. Så hele sykkelen har stått inne i til tining i ettermiddag. Og det hjalp, funka som ei kule i kveld.
Men jeg har bare fått testet noen få meter på snødekke ute i veien for der jeg bor. Håper jeg skal rekke en testtur på en normalt treningsrunde som inneholder både litt asfalt, grusvei med mye stigning og litt mild sti.
Første inntrykk etter noen få meter opp en snødekt bakke (normal vei) er et overraskende godt grep. Dersom disse sitter lite godt på sti håper jeg virkelig det blir noen turer før det blir nok snø til å gå på langrennski.