Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Made in Norway

Re: Made in Norway [Re: Bent74] #2032248 13/11/2015 19:05
gare Offline
More than words
More than words
Vet ikke om Hegel produseres i Norge, men de lager bra greier.
Benytter anledningen til å slå et slag for Livid sine jeans, selv om det er gjort allerede.
Dundas sine boots er definitivt ikke produsert i Norge, men de er latterlig gode(og latterlig dyre), men produksjon hos et lite firma i England er jo i berøringspunktet til dette.

IPA`en til Kinn er noe av det beste jeg har fått, og den må vel sies å være produsert i Norge i hvert fall.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032264 13/11/2015 20:26
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Når jeg tenker meg om så lages fortsatt en del av fiskekrokene fra Mustad fortsatt i Norge, selv om størstedelen nå lages i utlandet mener jeg å huske.

Det er fullt mulig å lage ting her til lands, men det kreves som andre her sier noen spenstige grundere med litt investeringslyst. Det finnes noen bedrifter som kjører såkallt lights out-produksjon, et annet ord for helautomatisert. Kineserne har lav timelønn, men den slår ikke timeprisen for norsk strøm uansett.

Trønder osv
Re: Made in Norway [Re: Espen J] #2032275 13/11/2015 21:03
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen J
Det er fullt mulig å lage ting her til lands, men det kreves som andre her sier noen spenstige grundere med litt investeringslyst. Det finnes noen bedrifter som kjører såkallt lights out-produksjon, et annet ord for helautomatisert. Kineserne har lav timelønn, men den slår ikke timeprisen for norsk strøm uansett.

yes

Jepp!

Re: Made in Norway [Re: Espen J] #2032277 13/11/2015 21:05
laowai Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Alle Mustad fiskekroker lages i Wuxi i Kina.
Hilsen tidligere fabrikksjef i Mustad Wuxi

Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032285 13/11/2015 21:27
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
OSO varmtvannsberedere produseres i Norge og er vel «innafor» på de fleste kriteriene til t.s.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032305 13/11/2015 23:50
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Norge eksporterer 40 millioner fiskemiddager HVER DAG. I tillegg produserer Skretting i Stavanger enorme menger fiskefor i Norge og i utlandet. Kongsberg Våpenfabrikk og andre eksporterer våpen for ca 3 milliarder i året. De lager og våpen og annet til USA's nye jagerfly. Hydro Karmøy produserer aluminium og eksporterer store mengder, delvis pga tilgang på billig strøm....og så har vi jo oljeindustrien som brer seg utover landegrensene både på utstyr og tjenester. I tillegg har vi selvsagt bøndene og butikkene....

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/06/24/2148/DN500/her-er-norges-500-storste-selskaper

En morsom observasjon: hvis en trykker linken over så kommer du til en side som krever betaling for at du skal få lese den. Hvis du derimot googler tittelen på sagen (Her er Norges 500 største selskaper) og trykker på linken, så får du se artikkelen etter at du har trykket på funnet fra Google.

Redigert av Tormod..; 13/11/2015 23:57.
Re: Made in Norway [Re: laowai] #2032306 14/11/2015 00:40
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: laowai

Er det noe nytt i såfall? Jeg var selv i fabrikklokalene i Gjøvik for bare to og et halvt år siden (gjorde hovedprosjekt for mustad autoline), da gikk maskinene for fullt, selv om jeg fikk inntrykk av at det ikke var det store volumet i forhold til totalen.

Redigert av Espen J; 14/11/2015 00:41.

Trønder osv
Re: Made in Norway [Re: gare] #2032308 14/11/2015 00:59
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: gare
Benytter anledningen til å slå et slag for Livid sine jeans, selv om det er gjort allerede.
Dundas sine boots er definitivt ikke produsert i Norge, men de er latterlig gode(og latterlig dyre), men produksjon hos et lite firma i England er jo i berøringspunktet til dette.

IPA`en til Kinn er noe av det beste jeg har fått, og den må vel sies å være produsert i Norge i hvert fall.

Apropos Dundas så har jeg en mistanke om at støvlene produseres av William Lennon & Co Ltd. William Lennon produserer i alle fall i England og denne modellen er temmelig lik denne Dundas-modellen, lesten ser lik ut, læret det samme, sålen den samme. Om det stemmer, så kan man spare en del på å kjøpe rett fra kilden og det ser ut som om Dundas tar seg godt betalt for merket og den rødfargede sømmen. ICON_WINK

Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032310 14/11/2015 02:44
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Siden øveraasen er nevnt må jeg vel være skap-østfolding og si de revolujsonerende trugene til fimbulvetr, som visstnok alltid skal produseres i norge..
www.fimbulvetr.no
Så ville jeg sagt åsnes ski, men de produseerer skiene i sverige og tsjekkia i dag,...

Redigert av ingeplinge; 14/11/2015 02:48.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032328 14/11/2015 08:11
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Kan også ta med at veldig mye byggevarer fortsatt lages i Norge

Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032332 14/11/2015 08:22
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Hasle båter produseres fortsatt i Norge (Askim) De har holdt på siden 1964, topp kvalitet på både kajak og kano.

http://www.arnehasle.no

De produserte også Julenisser i fantastisk kvalitet, men måtte gi opp når Østen produsentene rett og slett rappet utseende og design de hadde.

Re: Made in Norway [Re: arekey] #2032368 14/11/2015 11:12
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: arekey

Apropos Dundas så har jeg en mistanke om at støvlene produseres av William Lennon & Co Ltd. William Lennon produserer i alle fall i England og denne modellen er temmelig lik denne Dundas-modellen, lesten ser lik ut, læret det samme, sålen den samme. Om det stemmer, så kan man spare en del på å kjøpe rett fra kilden og det ser ut som om Dundas tar seg godt betalt for merket og den rødfargede sømmen. ICON_WINK

Haha, dette var både gode(og litt triste)nyheter samtidig, jeg tviler på at frakt vil utgjøre 2 lapper om man skulle ønske å kjøpe fra UK ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032378 14/11/2015 12:04
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Disse er bankers: Rønning Treski og Selbuvott

Re: Made in Norway [Re: Espen J] #2032380 14/11/2015 12:29
laowai Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er det noe nytt i såfall? Jeg var selv i fabrikklokalene i Gjøvik for bare to og et halvt år siden (gjorde hovedprosjekt for mustad autoline), da gikk maskinene for fullt, selv om jeg fikk inntrykk av at det ikke var det store volumet i forhold til totalen.

De siste fiskekrokene ble vel produsert på Gjøvik mot sommeren i 2013. Slutta selv på Mustad litt før det. Mustad Autoline produserer vel fortsatt maskiner for mekanisert linefiske på Gjøvik, men fiskekroker er det helt slutt på.

Re: Made in Norway [Re: laowai] #2032385 14/11/2015 13:13
Espen J Offline
Besatt
Besatt

De siste fiskekrokene ble vel produsert på Gjøvik mot sommeren i 2013. Slutta selv på Mustad litt før det. Mustad Autoline produserer vel fortsatt maskiner for mekanisert linefiske på Gjøvik, men fiskekroker er det helt slutt på.

Da var det siste runde jeg så altså. Gjorde hovedprosjektet mitt våren 2013 der.

Trønder osv
Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032465 14/11/2015 20:02
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Stian()
Jeg har lenge hatt en fascinasjon for "US made products" og hvor mye det betyr for amerikanerne at noe er laget i eget land. Nå er jo dette en egen folketype, så jeg er ikke så overrasket over at de liker at ting kommer fra eget land.

Uansett - finnes det noe tilsvarende fra Norge? Noe bruksutstyr som er "Norwegian made" som overgår andre produkter i kvalitet og holdbarhet og som er unikt for denne produsenten?

Vil påstå nordmenn er akkurat like opptatte av dette som amerikanere. Forskjellen er bare at vi er et lite land og derfor ikke har det samme utvalget av egenproduserte varer, i tillegg til at vi er i en litt spesiell situasjon kostmessig.

Bare for å nevne noen eksempler så er det vel få andre som er så opptatte av å spise og drikke fra eget matfat, klær fra norske produsenter (Bergans, Helly Hansen, Helsport, Bjørn Dæhlie, Northug, Ulvang, Kari Traa, Johaug, Moods of Norway, Janus, Devold og sikkert en haug til) og i mangel av eget bilmerke så handler vi Volvo så det suser.

Helly Hansen må jo være et godt eksempel på norske kvalitetsprodukter, også i verdenssammenheng. F.eks. livdraktene alle som reiser offshore på norsk sokkel benytter.

Og siden vi først er inne på olje, så er det norske og amerikanske produkter som totalt dominerer offshore boring. Salg for milliarder årlig. Her er National Oilwell Varco desidert størst, og mange av produktene som er i bruk verden over kommer fra tidligere norske firmaer, og produseres i Norge: https://www.nov.com/Segments/Rig_Systems...or_station.aspx

Andre og tredjeplassen er også norske produkter.

Sjekk ellers topp 500-listen i Norge, så finner man fort en del å skryte av:
http://www.kapital500.no/

Kongsberg og Nammo kan nok også skryte over å lage noen av verdens beste (verste) bomber og granater.

Norske våpen dreper best

Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032467 14/11/2015 20:07
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
er det ikke noen gærninger på Økern i Oslo som produserer biler, til og med? !

Re: Made in Norway [Re: mtbmaniac] #2032475 14/11/2015 20:22
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Made in Norway [Re: grr] #2032559 15/11/2015 10:29
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Sitat: grr
Sitat: Stian()
Jeg har lenge hatt en fascinasjon for "US made products" og hvor mye det betyr for amerikanerne at noe er laget i eget land. Nå er jo dette en egen folketype, så jeg er ikke så overrasket over at de liker at ting kommer fra eget land.

Uansett - finnes det noe tilsvarende fra Norge? Noe bruksutstyr som er "Norwegian made" som overgår andre produkter i kvalitet og holdbarhet og som er unikt for denne produsenten?

Bare for å nevne noen eksempler så er det vel få andre som er så opptatte av å spise og drikke fra eget matfat, klær fra norske produsenter (Bergans, Helly Hansen, Helsport, Bjørn Dæhlie, Northug, Ulvang, Kari Traa, Johaug, Moods of Norway, Janus, Devold og sikkert en haug til) og i mangel av eget bilmerke så handler vi Volvo så det suser.

Absolutt, men det jeg synes er interessant er produktene som virkelig er laget i Norge. For min egen del gir det en ekstra verdi at noe er laget i Norge, og gjerne som en del av en mindre produksjon, slik at du vet at du holder noe som er forholdsvis unikt (ala samekniven fra Strømeng)

De fleste av merkevarene du lister opp er store - ikke bare i Norge - og det innebærer som oftest at varene ikke kan produseres i Norge.

Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032562 15/11/2015 10:36
W
Wonka Offline
Entusiast
Entusiast
W
Skiguard takbokser produseres og monteres i Sigdal. Tror dog produsksjonen av underdelen av boksen har blitt flyttet til østen får noen år siden. Er vel markedes beste takboks...

Redigert av Wonka; 15/11/2015 10:36.
Re: Made in Norway [Re: Espen J] #2032563 15/11/2015 10:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når jeg tenker meg om så lages fortsatt en del av fiskekrokene fra Mustad fortsatt i Norge, selv om størstedelen nå lages i utlandet mener jeg å huske.

Formueskatten vår kjører nok sirkler rundt den kinesiske, tipper jeg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Made in Norway [Re: gare] #2032564 15/11/2015 10:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sikkert. Dessverre er det direkte flaut å lese alt det kvasivitenskapelige vissvasset og løgnen de lirer av seg på hjemmesiden sin, men utenlandske produsenter er ikke særlig bedre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Made in Norway [Re: Wonka] #2032571 15/11/2015 11:21
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Wonka
Skiguard takbokser produseres og monteres i Sigdal. Tror dog produsksjonen av underdelen av boksen har blitt flyttet til østen får noen år siden. Er vel markedes beste takboks...

Uten tvil ICON_SMILE

Re: Made in Norway [Re: kadensfjerner] #2032572 15/11/2015 11:29
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: kadensfjerner
Sitat: chalshus
[quote=JoachimV] [url=httdå sammen i forjettede noreg tror jeg

Men delene er ikke fra Norge?
Nope, mesteparten av de elektroniske smådelene som utgjør innmaten er neppe Made In Norway. Sånn er det nok med Electrocompaniet også. Handler du Adyton kommer pengeforbruket virkelig i siget, reneste Niagara fallet ! Mine uraffinerte øreganger greier seg utmerket uten, men de som er hekta liker det visstnok dritbra. Kjenner ett eksemplar av den uhelbredelige sorten - ikke bra, burde vært lagt inn for hifi avvenning.

ICON_LAUGH

Dynamic Precision (dpguiden.no) ble vel kjøpt opp av Electrocompaniet men var også norsk design og bygg. Kan godt være det var forskjellig opphav på komponenter men design, valg av komponenter, lyd og byggekvaliteten var det lite å si på dengang. Ikke bare for HiFiasylanter men PA'versjonene dundra og gikk, som på Rockefeller til langt utpå 90-tallet. De hang nok aldri helt med på utvikling i vekt vs ytelse til pro-markedet.

Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032579 15/11/2015 11:55
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Ullsåler produseres i Norge. De er veldig fine i M77, men de lages vel ikke i Norge lenger.

Derimot er vel både Bruslettos og Strømengs kniver laget i Norge.

Redigert av lektorHaugen; 15/11/2015 12:06.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032650 15/11/2015 19:45
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Raufoss koblinger produseres i Norge, de er en del av Kongsberg Automotive som er tidligere nevnt her i tråden.

Re: Made in Norway [Re: JoachimV] #2032693 15/11/2015 22:50
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: JoachimV
Sitat: chalshus
[quote=JoachimV] [url=httdå sammen i forjettede noreg tror jeg
Men delene er ikke fra Norge?
Nope, mesteparten av de elektroniske smådelene som utgjør innmaten er neppe Made In Norway. Sånn er det nok med Electrocompaniet også. Handler du Adyton kommer pengeforbruket virkelig i siget, reneste Niagara fallet ! Mine uraffinerte øreganger greier seg utmerket uten, men de som er hekta liker det visstnok dritbra. Kjenner ett eksemplar av den uhelbredelige sorten - ikke bra, burde vært lagt inn for hifi avvenning.
ICON_LAUGH Dynamic Precision (dpguiden.no) ble vel kjøpt opp av Electrocompaniet men var også norsk design og bygg. Kan godt være det var forskjellig opphav på komponenter men design, valg av komponenter, lyd og byggekvaliteten var det lite å si på dengang. Ikke bare for HiFiasylanter men PA'versjonene dundra og gikk, som på Rockefeller til langt utpå 90-tallet. De hang nok aldri helt med på utvikling i vekt vs ytelse til pro-markedet.
Ja, vi får vel være så joviale at Norges herlige hifi selskaper er Made In Norway når godsakene tross alt er designet og satt sammen her i landet tommelopp. Sjøl om mye av duppedingsene innvortes (transistorer, kondensatorer, etc.) kommer over grensa. Det blir jo som at tyske biler fremdeles er tyske selv om støtfangeren er produsert på Raufoss.

Litt anderledes med noen tradisjonsrike norske klesmerker som i disse dager produseres helt i utlandet...

Redigert av kadensfjerner; 15/11/2015 22:55.
Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032699 16/11/2015 00:35
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ekornes produserer alt i Norge, de prøvde og kjøpe opp noen fabrikker i utlandet for rundt 25 år siden men det knekte dem nesten.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Made in Norway [Re: Stian()] #2032700 16/11/2015 00:43
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Tror Forsman fortsatt produserer høyttalerene sine i Norge.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Made in Norway [Re: bvp] #2032706 16/11/2015 06:47
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: bvp
Tror Forsman fortsatt produserer høyttalerene sine i Norge.

Eller deler av de, det er vel som med andre lydprodusenter nevnt ymse innmat. VSS4 kabinett har jeg vært med på utvikling og tilvvirkning av, så det er veldig norsk. Produsert med CNC og laserskjæring.

Siden vi først spammer tråden med lyd: SEAS, kanskje de som lager mest selv, de utvikler og lager vel HT-elementer også.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support