Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi?

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: baronKanon] #2031211 11/11/2015 11:42
M
mfarrell Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: baronKanon
Sitat: karlsons
Sitat: grr

At denne kan brukes til sti og mørke skjønner jeg, men har den en modus som er svak nok til at den også funker til jobbsykling, eller blir det for sterkt?

Vurderer sterkt et av disse 610C-kittene.

Jeg har denne på jobbsykkelen og den gir absolutt ikke for mye lys til det bruket. Jeg bruker min stort sett på max når jeg sykler om morgenen og det er mørkt ute. Selv om det er gatelys langs veien kunne jeg fint hatt en kraftigere.
Jeg har en Eagle 300 som er altfor sterk på maks for å unngå å blende medtrafikanter, men på minimum holder det i massevis. Man må ikke nødvendigvis SE lyskjeglen supertydelig for at det skal være nok lys.

Et veldig godt poeng baronKanon. Det er alt for mange blendende syklister der ute. Selv lar jeg som regel bilen stå og jeg opplever ofte syklister med alt for kraftige lykter på veiene.

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: baronKanon] #2031218 11/11/2015 11:59
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: baronKanon

At denne kan brukes til sti og mørke skjønner jeg, men har den en modus som er svak nok til at den også funker til jobbsykling, eller blir det for sterkt?

Jeg har denne på jobbsykkelen og den gir absolutt ikke for mye lys til det bruket. Jeg bruker min stort sett på max når jeg sykler om morgenen og det er mørkt ute. Selv om det er gatelys langs veien kunne jeg fint hatt en kraftigere.
Jeg har en Eagle 300 som er altfor sterk på maks for å unngå å blende medtrafikanter, men på minimum holder det i massevis. Man må ikke nødvendigvis SE lyskjeglen supertydelig for at det skal være nok lys.

Det er jeg enig i, og jeg er veldig bevisst på å ikke lyse opp i ansiktet på de som kommer imot. Men det er så mye dårlig asfalt/vei på min vei til jobb at jeg gjerne vil ha et opplyst område forran meg.. Og da kunne jeg gjerne hatt noe kraftigere enn 610-lykten. Særlig på de mørkeste dagene med mye regn.

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: Subs] #2031226 11/11/2015 12:14
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror jeg har opplevd tidenes dårligste service i dag.
Jeg kjøpte den minste MS lykta på Majorstua for en mnd siden og har ikke fått mer brenntid enn sub timen og kontaktet Majorstua på mail (for man kan jo ikke ringe) fikk iofs en grei tilbakemeld om at det bare var å komme å bytte. Bor "litt" uttaskjærs så når kona skulle nedover så kunne hun stikke innom. Resultatet er at hun ikke har fått byttet siden jeg ikke hadde husket på en ledning og .......hold fast den ikke hadde original emballsjen.
Ikke har de klart å svare på et par mailhenvendelser i forkant av at hun skulle gjøre byttet for meg hellerEr det bare meg som ikke tar vare på en simpel pappeske i tilfelle noe man kjøper skulle vise seg å ikke funke eller?

Redigert av sanouka; 11/11/2015 12:20.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: sanouka] #2031230 11/11/2015 12:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sanouka
Jeg kjøpte den minste MS lykta på Majorstua for en mnd siden og har ikke fått mer brenntid enn sub timen og kontaktet Majorstua på mail (for man kan jo ikke ringe) fikk iofs en grei tilbakemeld om at det bare var å komme å bytte. Bor "litt" uttaskjærs så når kona skulle nedover så kunne hun stikke innom. Resultatet er at hun ikke har fått byttet siden jeg ikke hadde husket på en ledning og .......hold fast den ikke hadde original emballsjen.
Er det bare meg som ikke tar vare på en simpel pappeske i tilfelle noe man kjøper skulle vise seg å ikke funke eller?

Her må de jo ha tolket dette som et bytte? Ikke en reklamasjon.

(Med unntak av noen epledingser hvor ev. bruktsalg er til folk som av en eller annen merkelig grunn virker til å bry seg om esker, så kaster jeg esker så kjapt som mulig, senest etter en dag.)

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: anonym22] #2031324 11/11/2015 15:57
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: lmo] #2031627 12/11/2015 11:05
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: lmo
Sitat: JonAre
Sitat: nr7wave
Mangler noen prosent, ja... Den var god! Så en utregning her et sted her på forumet bassert på de data Magicshine oppgir, da er teoretisk lumen i beste fall et sted mellom 2600 og 3000 lumen. At du bare får 35% av oppgitt lumen er jo regelrett svindel! Det er sikker fortsatt mye lys for pengene, men de kunne holdt seg for god til å tøyse slik med lumentallene.

Kan ikke garantere at jeg leste databladet riktig da jeg kom fram til de tallene, men regnet optimistisk får hver LED maks 3,2W, og ikke de 10W som skal til for å nå de teoretiske 1050lm. Hvor mye lys det faktisk gir vet jeg ikke. Det kan forøvrig være plenty for godt stilys, om lyskjeglen er god.

Tråden er her, inkl link til lite imponerende beam shots: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2017026

Klagde forøvrig til XXL da de reklamerte for lyktene på FB, og de skulle "ta det videre": https://www.facebook.com/xxlnorge/posts/...f_t=share_reply

Støtter 2FY utregning din, JonAre.
XXL sier at batteripakken er 6Ah og 7.4 V. Det er nok ikke så langt unna sannheter, men mest sannsynlig litt dårligere hvis de har brukt crappy batterier. Et typisk 18650 batteri er mellom 3.4 og 4 volt og max 2500 mAh (de beste er 3400 mAh). Hvis vi antar de bruker et på 2000 mAh og 3.7 volt og kobler 2 og 2 batterier i parallell, får vi 6Ah og 7.4V.

2FY sier P=UI (effekt=spenning x strømstyrke).

For "8000"-lumens lykta som skal lyse på full styrke i 2.3 timer får vi da:
P=7.4V x 6Ah/2.3h = 19.3 W

Hver Cree xm-l2 diode yter max 1052 lumen ved 10W og 85 grader (http://www.cree.com/led-components-and-modules/products/xlamp/discrete-directional/xlamp-xml2). Hvis vi gjør det enkelt og sier at forholdet mellom lumen og watt er lineært og glemmer at effekten faller med økende temperatur så får vi best case effekten til å bli.

8*1052 lumen x 19.3W/(8*10W)=2030 lumen

5000 lumens lykta har 4Ah batteri som varer 2.8 timer, dette blir

P=7.4V x 4Ah/2.8h = 10.7 W -> 1127 lumen

Ved å bytte til et bedre batteripakke kan det muligens skvises mere lys ut av disse, men er usikker.

Til sammenligning er samme regnestykke for Lupine Betty RX14 med oppgitte 5000 lumens som følger.

P=7.4V x 14.2Ah/2h = 52.54 W -> 5527 lumen (Lupine oppgir 45W)

Så XXL opptrer helt klart med lurelumens her. Usikker på om det er noe man bør ta til forbrukerrådet.
Fint om noen som har fysikktimene litt mere friskt i minne og/eller kan noe mer enn et par googlesøk om disse diode kan bekrefte eller arrestere disse utregningene.

Du er langt i frå helt på vidda IMO ICON_SMILE No skal ikkje eg påberope meg noke Cand.mag master of light tittel, men har litt elektroteknikk igjen i hjernecellene så vil berre gje litt tilleggsopplysningar:
Ah er kapasiteten til batteriet.
Parallellkobler ein 2 battericeller på 3,6 V og 2Ah så blir klemmespenninga forsatt 3,6V men kapasiteten til batteriet er blitt 4 Ah. Dvs belaster du batteriet med ei last som trekker 0,4A så varer batteriet i 10 timar( teoretisk). økning i strømtrekk vil tappe batteriet raskare.
Derimot viss ein seriekoplar 2 batteri celler på 3,6V får vi ei klemmespenning på 7,2V.
Så eit Li-ion batteripakke er ei serie-parallell kopling (blanda kopling)

Tar vi for oss 8000 lm lykta til MS som har 8 Cree xm-l2.
Cree xm-L2 led yter max 10 W, 8 stk Cree Xm-l2 i eit lampehus vil då isolert sett belaste batteriet med 80W. Det vil gi eit strømtrekk på 11,1 A. Eit 6Ah batteri vil då vere tappet etter 0,54 timer eller i underkant av 32 minutter. I tillegg så har lykta ein drivar som ein må ta med i berekninga.

Om lykta skal lyse på 100% i 2,3t med eit 6Ah batteri så kan ikkje lasta vere større enn 18,8 W. Når lysutbytte til Cree Xm-L2 er 104lm /W så får ein då ut ein teoretisk lysflux på 1955 lm.
Om desse teoretiske regnestykka er korrekte så har magiscshine satt inn ei forkopling som begrenser strømtrekket og ytelsen til lykta for å få batteriet til å vare lenger. Men ja, med Cree Xm-l2 led så kan ein få ut 8000 lm om forkoblinga er designa for det, men det er absolutt makismal ytelse av 8 stk led.

Til samanligning så oppgir ikkje feks Lupine teoretisk lumen, men målt lumen som er målt i ein test-sphere .

I min meining er alt som kjem i frå Magiscshine kvasi. Sikkert mykje lys til ein billig(are) peng men ein får ikkje det som står i specsa.

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: anonym22] #2031989 13/11/2015 08:40
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Sitat: sanouka
Er det bare meg som ikke tar vare på en simpel pappeske i tilfelle noe man kjøper skulle vise seg å ikke funke eller?

Her må de jo ha tolket dette som et bytte? Ikke en reklamasjon.

(Med unntak av noen epledingser hvor ev. bruktsalg er til folk som av en eller annen merkelig grunn virker til å bry seg om esker, så kaster jeg esker så kjapt som mulig, senest etter en dag.)

Tenkte at jeg får være såpass redelig ang dette å opplyse om at leder for senteret fiksa greit opp etter en mail jeg sendte. Kona stakk bare innom igjen og ikke engang det manglende batteriet var en case lengre. Velger å se på det som at alle kan være uheldige og ha en dårlig dag.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: Subs] #2032011 13/11/2015 09:18
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Noen som har testet de nye batteriene på fjorårets lykt? Skulle hatt et ekstra batteri til mine lykter som jeg kjøpte i fjor.

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: AndreasLie] #2032021 13/11/2015 09:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: AndreasLie
Noen som har testet de nye batteriene på fjorårets lykt? Skulle hatt et ekstra batteri til mine lykter som jeg kjøpte i fjor.
Det eneste du trenger å finne ut er om de har samme spenning. Ellers vil f.eks. Gemini-batterier passe og gi riktig spenning (kan dog ikke garantere noe, men jeg har i hvert fall Gemini-batteri i reserve)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: AndreasLie] #2032031 13/11/2015 10:02
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: AndreasLie

Kjøp Samsungbatterier på ebay, de er bedre og billigere. Jeg er veldig fornøyd med disse http://www.ebay.com/itm/Samsung-LiIon-Ba...2P/221371634301

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: karlsons] #2032240 13/11/2015 18:36
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G

Har nå både en 610 og 616 som skrevet litt lenger oppe, og om du sykler rundt med 610 på maks kan jeg si at du er en av syklistene som provoserer og irriterer mange.. ICON_WINK

Når jeg er på vei til og fra stiene så slår jeg av 616en helt og har 610en på hodet på minimum. Dytter den til og med litt nedover. Hender jeg har en sånn liten mikrolykt på styret også. Så lenge det er gatelys så har jeg ingen behov for annet enn å bli sett.

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: Subs] #2072353 25/03/2016 10:27
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Noen som har testet om White pro 4000 kan brukes også som pendlerlykt? Nærmere bestemt; er lysstyrken på laveste modus (25%) er svakt nok til at medtrafikanter og andre man møter underveis ikke blir unødvendig blendet eller irritert?

Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: Subs] #2072360 25/03/2016 10:55
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Spredningen på disse lyktene er så stor at de ikke kan bli svake nok i trafikken. Kjøp en "ordentlig" lykt til bruk på vei!

Thomas
Re: Ny lykteserie fra XXL, kvalitet eller kvasi? [Re: tparsli] #2072379 25/03/2016 12:17
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: tparsli
Spredningen på disse lyktene er så stor at de ikke kan bli svake nok i trafikken. Kjøp en "ordentlig" lykt til bruk på vei!

Ok, vil heller ha to lykter enn å irritere andre. Men det bør være mulig å lage ei lykt som kan dimmes og fokuseres ned slik at den fungerer til både pendling, skogsykling og langrenn.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support