Jeg svarer litt til mitt eget innlegg, men siden tråden heter piggdekk er jeg vel innafor.
Nå har jeg syklet 2 turer med mine Ice Spiker Pro, en tur på primært hardpakka snødekke, og en tur primært på asfalt/isdekke.
I dag valgte jeg en tur på asfalt, primært fordi det er bare holke i Drammensmarka. Jeg la også merke til at jeg har mistet 5-6 pigger på bakdekket. Er det normalt? Litt av den grunnen syklet jeg i ca 35km på asfalt for å kjøre inn dekkene.
Legger ved bilde.
Redigert av SykkelGlenn; 29/11/201515:10.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Tror du kan ta å høre med XXL om du får reklamert på dekkene. Selv har mine Suomi Tyres WXC`R 312 ikke mistet noen pigger. Jeg hadde et og et dekk på fremhjulet og syklet 50 km på tørr asfalt med de. Brukte ikke frembremsen for å gi de minst mulig belastning.
Jeg svarer litt til mitt eget innlegg, men siden tråden heter piggdekk er jeg vel innafor.
Nå har jeg syklet 2 turer med mine Ice Spiker Pro, en tur på primært hardpakka snødekke, og en tur primært på asfalt/isdekke.
I dag valgte jeg en tur på asfalt, primært fordi det er bare holke i Drammensmarka.
Er det ikke holke slike dekk er laga for?
Sitat: SykkelGlenn
Jeg la også merke til at jeg har mistet 5-6 pigger på bakdekket. Er det normalt? Litt av den grunnen syklet jeg i ca 35km på asfalt for å kjøre inn dekkene.
Støtter siste taler her - gjetter at du har bråbremsa med bakbremsen i god hastighet.
Er ikke dette en gjenganger, tapte pigger på Ice spiker. Derfor har Schwalbe laget dette. http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Dekk-pigg/Schwalbe/Schwalbe-pigger-og-verkt%C3%B8y-Ice-Spiker-50-stk-l%C3%B8se-piggerSCHWA5512-p0000041933
Det rapporteres ofte om tap av pigger på ISP, men det er likevel ingen grunn til å godta det på nye, innkjørte dekk.
Har brukt mine ISP Evo Liteskin hyppig (periodevis daglig) gjennom et par vintre på variert underlag og har knapt mistet en pigg. Jeg har ikke brukt dem til stisykling, men det er blitt en del røff bruk og nedbremsinger på både is og asfalt.
XXL er som regel imøtekommende og vil heller beholde en fornøyd kunde enn å diskutere skyld. I tråden Ice Spiker Pro - varianter? er det en kar som opplever å miste pigger raskt og som like raskt får nye dekk på XXL
Har tidligere hatt Suomi 294 piggdekk.. De holdt godt på piggene. Kjøpte nylig Isp evo liteskinn har mistet ca 40pigg etter 4km sti og 20km asfalt/grus..
Har tidligere hatt Suomi 294 piggdekk.. De holdt godt på piggene. Kjøpte nylig Isp evo liteskinn har mistet ca 40pigg etter 4km sti og 20km asfalt/grus..
Men da er de jo fortsatt ikke kjørt inn?? Innkjøring er 50 km på lavt dekktrykk (20 psi) på asfalt.
Kjøpte nylig Isp evo liteskinn har mistet ca 40pigg etter 4km sti og 20km asfalt/grus..
Er det mulig? Skikkelig innkjørte dekk?
Ser fra diverse engelskspråklige tråder at de som har opplevd det samme som regel får nye dekk av forhandler eller direkte fra Schwalbe. Som nevnt tidligere, har i hvert fall XXL vært grei å ha med å gjøre her hjemme. Håper du også får bytte. Dekkene er suverene når piggene først holder.
Har tidligere tenkt at dårlig innkjøring bare var en unnskyldning som ble brukt om noen mistet pigg.. Men lurer på om jeg kan ha tatt feil. Suomi dekkene taklet tilsvarende bruk når de var nye..
Suomi dekkene skulle også kjøres inn. En knast revnet i forhjulet og piggen forsvant naturligvis. Ellers tålte de normal bruk uten innkjøring. Skal se om jeg kan ta reklamasjon på mine isp for å så kjøre de nye inn skikkelig og se om de holder bedre på piggene da
Det er helt normalt å miste litt pigger når man sykler sti med piggdekk. Når du kommer borti steiner og røtter er det fort gjort at pigger blir revet ut, selv etter innkjøring. Rekorden min er vel 21 pigger som lå igjen i skauen etter endt tur...
Innkjøring er heller ikke den beste måten å få piggene til og sitte godt (og rett) på. Et godt tips er å kjøpe seg piggeverktøyet til Schwalbe eller 45NRTH og endel reservepigger slik at man jevnlig kan erstatte pigger som blir revet ut. Når dekka er nye bruker man også verktøyet og går over alle piggene i dekka og presser disse ekstra godt inn (ha godt med trykk i dekka). Da kan man også rette opp pigger som sitter skeivt, er en pigg for skeiv vil ikke all verdens innkjøring på asfalt hjelpe noe som helst. Etter denne behandlinga har jeg pleid å droppe hele innkjøringa på asfalt, evt. får man sykle til og fra jobb noen dager hvis samvittigheten blir bedre av den grunn På mine 27,5" ISP som jeg kjøpte i fjor var det overraskende mange pigger som var dårlig innpressa eller satt veldig skeivt, ikke imponert over jobben Schwalbe hadde gjort.
Til 27,5" er det vel omtrent bare ISP som gjelder så langt.
Jeg vurderte ingen andre. Det er mindre utvalg til 27.5 enn til f.eks 29" når det kommer til piggdekk.
Synd ikke Ice Spiker Pro kommer med SnakeSkin og de letteste piggene i 27.5".
Men så lenge du ikke skal sette KOM på Strava med piggdekk synes jeg RaceGuard holder mål. Definitivt tyngre opp alle bakker, men det triller mye bedre enn forventet bortover.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Foldbart, 318 pigger var det vel og 790gr på vekta. Planla å kjøpe Ice Spiker Pro Evo, men lokal tilgjengelighet ville det annerledes. Suomiene fungerer iallefall bra så langt.
Er ikke dette en gjenganger, tapte pigger på Ice spiker. Derfor har Schwalbe laget dette. http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Dekk-pigg/Schwalbe/Schwalbe-pigger-og-verkt%C3%B8y-Ice-Spiker-50-stk-l%C3%B8se-piggerSCHWA5512-p0000041933
Jeg har piggverktøyet til Schwalbe, det er OK for å sette i noen pigger som har ramla ut men når du skal pigge opp to nye dekk eller gå over alle piggene på nye dekk kan resultatet fort bli et blått område i håndflata. 45NRTH sitt piggverktøy ser ut som har bedre ergonomi, hadde jeg kjøpt nå ville jeg kjøpt det i stedet.
Noen som har erfaring med hvor lenge piggene holder seg på marathon winther 28" ? Er helt fersk når det kommer til piggdekk. Har slengt på et par 42 mm dekk. Kjørte dem med 65/68 psi på tørre veier den første turen. for det meste asfalt med klarte ikke dy meg fra å teste noen km på tørr grus den første turen.
Jeg har nettopp begynt på min tredje vinter med mine 35 mm MW, jeg vil anslå jeg har syklet 3.500 km på dem de to foregående årene til sammen, men dekkene ser så godt som ubukte ut. Dette er robuste saker, uten tvil. Samtlige pigger er også intakte her i gården.
Noen mister pigger, andre gjør det ikke. Heldigvis er det en enkel sak å kjøpe pigger og piggeverktøy fra Sykkelkomponenter.no, så det er uansett ikke noe problem.
Kaprer tråden til et raskt spørsmål i denne forbindelse: De nevnte ISP-piggene: er de kompatible med Fedon-/Feite-Freddies, eller har noen tips om pigger til sistnevnte (begge to variantene, siden jeg har begge, men det er flest tapte pigger på Feite-Freddies..)?
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Kaprer tråden til et raskt spørsmål i denne forbindelse: De nevnte ISP-piggene: er de kompatible med Fedon-/Feite-Freddies, eller har noen tips om pigger til sistnevnte (begge to variantene, siden jeg har begge, men det er flest tapte pigger på Feite-Freddies..)?
Jeg fikk kjøpe løse pigger til Feite Freddies fra http://dogstar.no/ for en god tid tilbake. Ellers er det jo bare å hamstre Revenz fra bruktmarkedet og slakte dekk for pigger når kanttråden (i metall) ruster opp. Jeg har 7 stk hengende i boden...
Jeg fikk kjøpe løse pigger til Feite Freddies fra http://dogstar.no/ for en god tid tilbake. Ellers er det jo bare å hamstre Revenz fra bruktmarkedet og slakte dekk for pigger når kanttråden (i metall) ruster opp. Jeg har 7 stk hengende i boden...
Ole er jo ikke villig til å skille lag med flere av de piggene..:) Og shimano selger dem vel ikke.. Freddiene er sjelden å finne på bruktmarkedet, (og jeg kan ikke skjønne hvordan de skal ruste, men kantbåndene mine er heldigvis i tipp topp stand..) Jeg har bestilt noen pakker med karbid-pigger for ISP og vurderer å bestille noen som er produsert for suomi-dekkene, på eBay men de er kanskje ikke lange nok og betraktelig dyrere enn schwalbe-piggene som sykkelkomponenter har.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Har fått meg ISP 26" 2.10 Har ikke fått kjørt dem inn. Man skal vel helst kjøre dem inn på tørr asfalt. Men det er ikke så lett akkurat nå med mye snø ute. Er det stor forskjell å kjøre inn på asfalt med snø? Kommer ikke til å bruke dem på sti.