Så väldigt stor likhet med öl tycker jag inte det är i julmust.
Det er det tydeligvis likevel, selv om det ikke merkes så mye i smaken:
Sitat: wikipedia
I svensk tradisjon er en tilsvarende leskedrikk ved juletider også en søt brustype, i Sverige kalt julmust. Drikken skiller seg fra julebrus hovedsakelig ved bruken av maltekstrakt og humle. Ingrediensene kommer av at must historisk ble utviklet som et alkoholfritt alternativ til øl.
Se der ja. Det er godt vi kan lære svenskene noe også.
Ikke tull med brun bukse, da! Jeg backpacket i Brasil i 2-3 måneder som 19-åring og hadde med en eneste langbukse, nemlig en brun bomullsbukse. Generellbuksa, kalte jeg den. Med ålreite sko og en skjorte til kunne jeg gå i selskap hos bekjente i "øvre middelklasse" i Rio. Med slippers og utvaska t-skjorte til kunne jeg bevege meg trygt rundt i mer tvilsomme strøk. Brunbuksa funket til alt. Ikke kødd med brunbukse. Kødding med brun bukse vil jeg forby.
Jobbet en gang på en herrekonfeksjonsbutikk og fikk en kunde som spurte etter "bronvoli brøker". Jeg skjønte ikke hva han mente, så jeg sa "Dessverre, det har vi nok ikke". På tur ut av butikken fant han en stor bunke med "bronvoli brøker", og da skjønte jeg at det var brune bukser han spurte etter... Så da lærte jeg det; ei brok, flere brøker.
Se der ja. Det er godt vi kan lære svenskene noe også.
Pøh. (Legg forresten merke til at julmust er i krig med Coca-Cola, noe som er en god nok grunn til å drikke masse julmust.)
Sitat: wikipedia.se
Julmust är en läskedryck som huvudsakligen konsumeras i Sverige omkring juletid. Under påsken benämns drycken påskmust, och resten av året kan den säljas som "must". Förr tillverkades Apotekarnes julmust före jul och lagrades ett år innan den såldes.
Receptet för julmustsextraktet som säljs till bryggerierna av AB Roberts är hemligt; endast tre personer känner till de exakta ingredienserna. Förutom hemliga smakgivare ingår kolsyrat vatten, sötningsmedel, humle- och maltextrakt, karamellfärg, citronsyra & konserveringsmedel. Totalt ingår ett 30-tal ingredienser.
Historia Svensken Harry Roberts fick ursprungligen receptet ifrån Tyskland där denne hade studerat kemi och i dessa kretsar fått höra talas om receptet. Roberts, som var nykterist, inspirerades av drycken och såg en möjlighet att lansera den som ett alkoholfritt alternativ till framför allt Portern och ölen som vid den här tiden flödade på de svenska middagsborden. År 1910 köpte Roberts rättigheterna till receptet och började samma år tillverka julmust i Sverige genom företaget AB Roberts i Örebro. Försäljningen gick trögt under de första åren, men i samband med förbudsomröstningen 1922 och det statliga alkoholmonopol som infördes i Sverige i samband med detta, sköt försäljningen i höjden. Under 1920-talet lanserade Harry Roberts mycket framgångsrikt julmusten som det alkoholfria alternativ som varit hans vision och särskilt kring högtider som jul och påsk har den kommit att bli en självklar del av den svenska dryckeskulturen.
Handel I Sverige konsumerades 45 miljoner liter julmust under december månad 1999. Detta innebär att den genomsnittliga svenska invånaren dricker 5 liter julmust under denna månad. Julmust står för ungefär 50 % av den totala läskmarknaden i december, och 75 % av den totala julmustförsäljningen under ett helt år.
Bland de mer välkända julmustsmärkena återfinns Apotekarnes, Nygårda, Stockmos, Grebbestad Bryggeri, Guttsta Källa, Bjäre, Zeunerts, Harboe bryggeri, Three Hearts, Eldorado och Vasa Bryggeri. Det säljs även en mängd lokalproducerad julmust på många svenska orter, dessa säljs dock endast i små upplagor och når sällan de stora butikerna. Flera butiker säljer julmust av eget märke.
Julmust och Coca-Cola Försäljningen av julmust i Sverige får Coca-Colas försäljning att minska med omkring 50 % i december varje år. Man har därför försökt utmana julmustförsäljningen på olika sätt. Flera gånger har man försökt köpa rättigheterna till det hemliga receptet utan resultat. År 1995 sade Coca-Cola upp alla sina avtal med Pripps, eftersom Pripps vägrat ge efter för Coca-Colas krav på att sälja mer Coca-Cola under december på bekostnad av bland annat julmusten.
I början av 2000-talet satsade Coca-Cola på stora årliga julkampanjer för att försöka få svenskarna att dricka mer Coca-Cola till julmaten. Till julen 2004 lanserade man en egen julmust under namnet Bjäre julmust i södra Sverige. Varumärket ägs sedan 1997 av The Coca-Cola Company och härrör från AB Bjäre Industrier. Coca-Colas namn återfanns endast finstilt på etiketten. Drycken lanserades i hela Sverige till 2005. Under 2007 såldes Bjäre-julmusten enbart genom McDonald's. Produkten togs bort 2008, men återkom 2011.
Hehe. Akkurat det der synes jeg det er morsomt at folk ikke har skjønt av seg selv. Det gjelder jo for énliters melkekartonger også. En nyåpnet kartong helles med tuten øverst (nærmest hånden) slik at luften kommer inn.
Hehe. Akkurat det der synes jeg det er morsomt at folk ikke har skjønt av seg selv. Det gjelder jo for énliters melkekartonger også. En nyåpnet kartong helles med tuten øverst (nærmest hånden) slik at luften kommer inn.
Merkelig - jeg har aldri slitt med melkekartongen (heller alltid med tuten nederst), men med store juicekartonger må jeg absolutt ha tuten øverst.
Det hadde ikke vært dumt med en instruksjon på kartongen. For oss som ikke er så smarte, så er det HELT ulogisk å helle på den måten.
Det hadde ikke vært dumt med en instruksjon på kartongen. For oss som ikke er så smarte, så er det HELT ulogisk å helle på den måten.
Der minner du meg på en annen ting som MÅ forbys: ting man trenger instruksjon for å få til, som egentlig ikke skulle trenge det. Hvis man trenger instruksjoner for å helle væske fra en beholder til en annen, så er beholderen elendig designet. Jeg har sett det samme fenomenet andre steder også. Boksåpnere, multiverktøy, vaskeservanter...til gamle-erik med dem!!
Jeg vil forby bmballasje som ikke kan åpnes uten verktøy. Det mest ironiske eksempelet er en kniv som er pakket inn i emballasje som man må ha kniv for å åpne.
Spesielt irriterende er det med påleggpakker som har en sånn flik som gjør at det ser ut som man kan åpne uten kniv, men når man prøver så bare rives fliken av og pakken er like tett.
Godt voksne på FB som deler og liker all mulig dritt.
De som skriver en status på FB med mer tegn enn bokstaver.
FB statuser som: "Er på sykehuset..." "Uff så triste nyheter..." Generelle oppmerksomhetsstatuser der alle kommenterer med enten et hjerte eller noe flåsete.
FB statuser som: "Er på sykehuset..." "Uff så triste nyheter..." Generelle oppmerksomhetsstatuser der alle kommenterer med enten et hjerte eller noe flåsete.
Kansje FB skulle vært forbudt
Dialektbruk på nett er likevel verre. Ikke i videoer eller lydfiler, selvfølgelig, men skriftlig. Vi har to målformer, begge med en mengde valgfrie former. Likevel må noen skrive dialekten sin. Jeg orker aldri å lese det.
Dialektbruk på nett er likevel verre. Ikke i videoer eller lydfiler, selvfølgelig, men skriftlig. Vi har to målformer, begge med en mengde valgfrie former. Likevel må noen skrive dialekten sin. Jeg orker aldri å lese det.
Jeg kunne ikke være mer enig. Jeg tror det er det skriftspråket man lærer på livets harde skole.
Jeg kunne ikke være mer enig. Jeg tror det er det skriftspråket man lærer på livets harde skole.
Haha, det er så sant
Nylig status på feeden min. Prøv å tyd denne:
"No he i ændli fåt ma me mannj t Aya nappa næste såmmar me gle oss nåkkå så sjukt te å få fare hælt atlæne bære vi to!!!! Første i ska gjær e å kjøpe me ei slek stor bøtte ma brænnjvin"
Her er det ca 40 smileys og ingen tegnsetting. Hun har forresten gått livets harde skole og jobber nå som "hæmeværende husmor"
"No he i ændli fåt ma me mannj t Aya nappa næste såmmar me gle oss nåkkå så sjukt te å få fare hælt atlæne bære vi to!!!! Første i ska gjær e å kjøpe me ei slek stor bøtte ma brænnjvin"
Nå har jeg endelig fått aksept for at min ektefelle blir med undertegnede til Aya Napa neste sommer. Vi ser umåtelig fram til å kun være alene, oss to. Det første jeg skal gjøre er å gå til innkjøp av noen edle dråper med spiritus.
Når vi først skal forby ting fra sosiale media slenger jeg med følgende:
Snapchat: Hva pokker får deg til å sende bilde av noe, og begrense det til 10 sekunder. Er det verdt å ta bilde av, er det verdt å bruke èn av 40000inkluderte SMS i måneden på det.
Statuser på FB: OK, slutt å linke til artikler fra aviser med betalingsmur. STOPP.
Slutt også med å lenke til artikler med tvilsom bakgrunn og useriøse kilder.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Denne vinner. Cliff hangers i statusoppdateringer er det verste. "På sykehuset..." aaagh!