Det er riktig, men uansett er det en klar forbedring. For min egen del er det ikke alltid jeg gidder dille med lykt på hjelmen, spesielt på vintern og i skiløyper som er ganske slette og fine uansett.
På vinterstid funker det nok bedre, men selv med en relativt bra Wilma på styret synes jeg det blir altfor mange mørke partier rett foran lyskjeglens kraftigste parti nå når det er vått og mørkt og lite som reflekterer lyset overalt. Men mulig den absurde lysmengden på Cateyen er kraftig nok til å lyse opp ting bedre, men tror neppe det erstatter hjelmlys.
Hadde et skikkelig nestentryn som følge av dette, og har etter det vært påpasselig med å ha to lyskilder.
Per B.
Re: Lykt i skogen - hva gjelder?
[Re: Furu]
#202973306/11/201521:36
Lykt på hodet er et must, selv når jeg brukte BAD6000. Ikke minst vis det er noe teknisk som må fikses på sykkelen. Og siden det blir en del sykling alene i skogen. For å kunne se til sidene. Lærte det etter jeg hørte dyretråkk rett ved siden av meg og ikke så noen ting. Hjerte i halsen og tråkket som en gal. Redd det var en elg. Med lys på hodet kunne jeg sett hva det var.
[Re: perbl]
#202975706/11/201522:21
På vinterstid funker det nok bedre, men selv med en relativt bra Wilma på styret synes jeg det blir altfor mange mørke partier rett foran lyskjeglens kraftigste parti nå når det er vått og mørkt og lite som reflekterer lyset overalt. Men mulig den absurde lysmengden på Cateyen er kraftig nok til å lyse opp ting bedre, men tror neppe det erstatter hjelmlys.
Rett foran som i rett foran sykkelen eller lengre fram på veien? Hvis det er det siste, så tror jeg du fint kan vinkle lykta litt oppover.
Ellers skjer det at jeg glemmer å skru på, eller lar være å skru på hjelmlykta med X12 på styret. Jeg har hjelmlykt mest for sikkerhets skyld, og fordi det er praktisk når jeg må se meg rundt eller er av sykkelen. Savner veldig sjeldent lys noe sted i generell fartsretning, men lyskjeglen på X12 og Wilma er ganske forskjellig. Jeg tror lyskjeglene til BAD-lyktene ligner mye på X12.
Redigert av JonAre; 06/11/201522:27.
#202976406/11/201522:31
Jeg har en antikvarisk Wilma på styret (2007 modell) og en litt nyere Piko på hjelmen, men hender som sagt jeg dropper hjelmlykta særlig på snø eller også når turen egentlig er planlagt å gå i dagslys men det er fare for å ikke bli ferdig før det mørkner. Da hender det også at jeg bare har hjelmlykta klar i sekken. Det beste er selvsagt to lyskilder. Godt fornøyd med de to i kombo selv om de ikke har i nærheten av de ytelsene du får på verstinglyktene i dag. Det som imponerer meg er at det 8 år galme batteriet til Wilmaen fint holder et par timer på full styrke fremdeles. Tysk kvalitet er visst ikke bare tøys likevel
Rett foran som i rett foran sykkelen eller lengre fram på veien? Hvis det er det siste, så tror jeg du fint kan vinkle lykta litt oppover.
Litt dårlig formulert av meg. Rett foran kjegla, og i kjegla og, hvis lyset lyser på et element der man bare ser et svart hull på nedsida hvis det f.eks er en rot eller stein med et lite drop på baksiden. Med hjelmlys unngår jeg denne effekten i mye større grad.
Hvis du mener BAD 6000 så virker det litt drøyt å ha en lykt på 260g på hodet når du går på ski.....og batteriet veier 900g. Vet ikke om du får festet den på skallen. Dette er en lykt som lyser 4 ganger så mye som Xenon bil-lys......
Bør gjerne heller vurdere Gemini Olympia eller noe sånt....veier ca 75g på skallen, pluss ca 250g batteri....2100 lumen....følger med hodefeste.....på tilbud hos G-max nå...
Takk for tips, var vel det jeg tenkte/ fryktet Har kikket på gemini lykta, den er også en kandidat, men blir litt skeptisk til den på gmax, ser at den har litt annen spec, og ser anneledes ut enn 2100 versjonen på gemini sine hjemmesider. Gammel modell?
Hmrfffff.....er ikke noen fjernkontroll på den jeg kjøpte på G Max. Så sikkert forrige modell. Men likefullt 2100 lumen. Og til 1799 i stedet for 2250 som var deres pris før.... så sikkert bra kjøp uansett. Spørs nok hvor viktig fjernkontroll er for deg. Har sett flere gode tester på den og.....den gamle typen....
Jeg trekker tilbake alle tips om å kjøpe Gemini Olympia, utgående modell - som de solgte på G-Max (uten å nevne at det er kommet en ny). På 2 minutters prøvetur var den bra. Men da min sønn brukte denne, mens jeg brukte min 2 år gamle Magicshine, så slo Olympia'n seg av hver gang den hadde full pupp i 5 min. Kan ikke påstå det var grisevarmt ute heller. Ca 11 grader og opphold - til midten av Sørmarka-turen. Må innrømme det gikk ganske sent - siden vi rotet oss vekk på en ukjent sti med 30cm vannstand langs motorveien i skogen, så det ble litt rusling i ubrukte stier, men Magicshinen fortsatte å skinne gjennom hele turen, selv om luftstrømmen har vært begrenset. Skal Olympianen være slik - blir den så lett overopphetet? Tok lang tid før en kunne få på max lys hver gang igjen. Da er det bedre med en svakere lykt som ikke slår seg ned meteren før et 32m høyt drop....på en måte, liksom aksom...
Leit at de ikke har gjort den mer elegant i nyere utgaver. Har noen prøvd siste versjon?
Har akkurat bestilt meg den nye Duo-lykta fra Sykkelkomponenter. Skal se hvordan den funker når jeg får lagt hendene på den. Det stod mellom den og Lupine Piko, da ble Gemini det "fornuftige" valget. Omtrent samme lysstyrke på begge, 15 gram vekt i disfavør Duo, men batterilevetid på 3 timer på full guffe.
Den skal leve på hjelmen sammen med en styrefestet Full-beam 2014 modell.
Det var en tilbakekalling av alle Gemini Olympia solgt etter 01.08.14 i fjor som G-max/-sport sikkert ikke har fått med seg, jeg har ei kjøpt før dette og den fungerer utmerket, har aldri opplevd at den dimmer ned før batteriet er straks tomt. Jeg kjøpte min hos Bikedeal/Sørensen og fikk e-post om tilbakekalling men min var ikke berørt av den.
Setter jeg min 2013 Olympia på full guffe, så går den inn i panikkmodus etter ca fem og et halvt minutt stillestående. Den skrur seg ikke av, men går ned til lav styrke, som du ikke kommer deg ut av uten å ta strømmen. Jeg klager forøvrig ikke på at temperaturen må håndteres, men at det skjer på klønete vis. Det hadde holdt lenge om den gikk ned til medium, uten å sette knappen ut av funksjon.
Det var en tilbakekalling av alle Gemini Olympia solgt etter 01.08.14 i fjor som G-max/-sport sikkert ikke har fått med seg, jeg har ei kjøpt før dette og den fungerer utmerket, har aldri opplevd at den dimmer ned før batteriet er straks tomt. Jeg kjøpte min hos Bikedeal/Sørensen og fikk e-post om tilbakekalling men min var ikke berørt av den.
Hmm, jeg kjøpte min fra sykkelkomponenter etter dette, men har ikke fått noen e-post om tilbakekalling. Har ikke hatt noen problemer med den heller, verken plutselig dimming eller annet, noe som tyder på at den er grei. Jeg er i hvert fall strålende fornøyd. Hva var grunnen til tilbakekallingen?
btm
[Re: btm]
#203033309/11/201510:37
De skulle vist dimme ned lenge før den skulle, lik det noen beskriver her.Fikk e-post 4 nov 2014. Tipper at de lyktene som g-max/-sport selger er fra høsten 2014 mener det var da jeg så dem i min lokale G-max.
Kopi av e-post:
Det er oppdaget en feil på lyktehodet på alle Gemini Olympia hodelykter som er solgt etter 01.08.2014.
Åpne i nettleser | Meld deg av
TILBAKEKALLING AV GEMINI OLYMPIA HODELYKT. Vi har blitt bedt om å tilbakekalle alle lyktehoder til Gemini Olympia multisport lykt. Det er oppdaget en feil på lyktehodet som gjør at den dimmer ned lenge før den skal. Alle lyktehoder blir byttet ut med nye, vennligst ta kontakt med oss på e-post: bikedeal@bikedeal.no . Det vi trenger fra dere er ordrenummer/fakturanummer på kjøpet (slik at vi kan registrere at du har mottatt ny vare) og lyktehodet (se bildet under).
Du vil blir bedt om å sende lyktehodet inn til oss eller komme innom og bytte. Dette avtales enkeltvis med de det måtte gjelde. Vent på instruks via e-post.
Vi selger Gemini Olympia fortsatt, men det vil være noe forsinkelse da vi venter på nye hoder.
Redigert av Starwars; 09/11/201510:40.
Frank
#203037509/11/201511:42
Tok en liten lys-test inni garasjen og sammenlignet Gemini Olympia mot Duo og så at selv om Olympia sto på 60% og Duo sto på full guffe så var lyset kraftigere på Olympia. Mulig jeg må utendørs for å teste skikkelig. Tok tiden på hvor lang tid det gikk før Olympia gikk i dvalemodus ved 100% effekt: det var 6min :32 sek fra iskald (10 grader). Den ble da veldig varm. Tok minst 10 min før jeg fikk brukt full effekt igjen. Duo ble ikke lunken engang - selv ikke på lysglasset på 100% effekt. Nå lurer jeg på om den også er halvsyk eller om den skal være sånn.
Får høre med G-Sport om de kan sende inn / høre med Gemini om Olympia skal slå seg av etter så kort tid....og så får jeg testet Duo utendørs.
Titan kan definitivt være interessant. Lyskjeglen kan være alt fra elendig til kjempebra. De har også vært litt optimistiske i beregning av lumen tidligere, så jeg tviler på at det reelt sett er 3600lm.
Redigert av JonAre; 10/11/201509:18.
#203075610/11/201509:29
Nei, i skogen virket det som den gikk ned til 10%....ble veldig svakt lys. I garasjen virket det som den gikk ned til ca halv, men kan være det bare virket sterkere der inne. Hvor lenge kan du kjøre med 60% lysstyrke før den dimmer? Er jo litt spennende å høre folk som ikke har opplevd automatisk dimming i det hele tatt på Gemini Olympia. Hvor mange prosent kjører dere den på da? 100?
#203097410/11/201519:55
Ute i kveld med Olympia på styret og MJ880 en én spredningslinse fra Action Led Lights, og det var faktisk ganske bra! Kanskje så bra at jeg ikke finner på å bytte neste år
Ute i kveld med Olympia på styret og MJ880 en én spredningslinse fra Action Led Lights, og det var faktisk ganske bra! Kanskje så bra at jeg ikke finner på å bytte neste år
Hei! Hvor mange prosent sto Olympiaen på? Hvor lenge kan du kjøre full guffe uten at den reduserer styrken?
Hei! Hvor mange prosent sto Olympiaen på? Hvor lenge kan du kjøre full guffe uten at den reduserer styrken?
Beklager om jeg mye mulig jeg leser flere tråder omhverandre men ble ikke det med Olympia forlengst oppklart som en noe overdrevent temperatursikkerhet på 2013? og at dette blir fikset, oppgradert av produsent ved å kontakte forhandler?
Jeg hadde nylig en demolykt, Olympia og den var sånn. Da visste jeg ikke om dette og ble bare fortalt det sku være sånn, at den ikke fikk nok luft. Rart de ikke har oppgradert demolyktene sine. Tror den dimma til midtre styrke, 60% eller noe og kom ikke tilbake før på slutten av turen. Nå har jeg lest at trikset er å ta strømmen, fysisk koble fra batteriet for å nullstille.
Venter på Titan Satser på at den blir bra uten barnesykdommer, det er jo i teorien 3xDuo så helt nytt er det vel ikke men skal jo avkjøles, spennende.
For tida låner jeg en liten Magicshine (MJ872?) og en stor kinalykt. Uten tvil ville jeg hatt den lille Magicshine av de to, dette med kinalykter skjønner jeg ikke helt, makan til kjipt og direktivt lys.
Er Magicshine "gulere" i lyset eller er det spredningen som lurer meg og hvordan blir Duo og Titan (som ingen vet noe om) i forhold?
Jeg ble fortalt at det skulle være slik i 2013, av forhandler og importør (5,5 min til dimming på stillestående Olympia). Har noen andre fått vite noe annet?
Jeg ble fortalt at det skulle være slik i 2013, av forhandler og importør (5,5 min til dimming på stillestående Olympia). Har noen andre fått vite noe annet?
Det var visst 2014 men gjaldt det samme, se posten over av Starwars?