Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes?

Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? #2030628 09/11/2015 21:09
B
braastad Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Har nå rengjort både racer og terrengsykkelen og parkert de for vinteren.

Sykkelrengjøring er greit nok, men hater alltid å gå løs på kjede. Bruker tannkost å whitesprite til dette, men synes det er tidkrevende og noe klass å få kjedet helt rent.

Noen som har gode tips til å få rengjort kjede på en enkel og grei måte?

Vet det hjelper å rengjøre sykkelen litt oftere, men så var det dette med latskapen igjen da. Den har utrolig makt over meg enkelte ganger, har jeg inntrykk av.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030632 09/11/2015 21:20
anderfo Online
Besatt
Besatt
Bruk fille hver gang du oljer. Olja funker fint som rensemiddel. Du trenger ikke noe annet, egentlig.

Sprut på olje mens du spinner bakover (med hånda) i én runde, og hold (løst) rundt kjedet med ei fille mens du spinner bakover i flere runder. Gjenta hvis det ikke ble bra nok på første forsøk.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030683 10/11/2015 07:09
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
ta av kjede. legg det i en kopp med parafin. la den stå på oppå vaskemaskina under full sentrefuge. vips så er kjede rent og pent ICON_WINK

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030735 10/11/2015 08:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: braastad
men synes det er tidkrevende og noe klass å få kjedet helt rent.

Hvorfor må du ha det helt rent? Skal du ha sykkelen i sengen? ICON_SMILE Det holder jo fint å tørke, smøre og tørke igjen. Overdreven vask er slemt mot miljøet. Særlig hvis man bader kjedet i diesel eller parafin som etterpå må til miljøstasjonen, selv om de fleste ikke synes det er så farlig og like godt heller det i do, i kummen ute i gata eller i et hjørne av gressplenen.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030757 10/11/2015 09:31
perbl Offline
More than words
More than words
Drit i whitesprit, diesel og de greiene der. Kjøp en flaske RocknRoll, og gjør det enkelt.

Om ting ikke er rent som en operasjonssal har det ingenting å si.

Per B.
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: Dan] #2030758 10/11/2015 09:34
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Dan
men synes det er tidkrevende og noe klass å få kjedet helt rent.

Hvorfor må du ha det helt rent? Skal du ha sykkelen i sengen? ICON_SMILE Det holder jo fint å tørke, smøre og tørke igjen. Overdreven vask er slemt mot miljøet. Særlig hvis man bader kjedet i diesel eller parafin som etterpå må til miljøstasjonen, selv om de fleste ikke synes det er så farlig og like godt heller det i do, i kummen ute i gata eller i et hjørne av gressplenen.

JEG liker å få det helt rent, da er også alle partikler som lager friksjon borte og det er mulig for smøremiddelet og trenge inn i alle små spalter der du ønsker det.

Om man bruker parafin, diesel eller white spirit trenger det overhodet ikke være veldig slemt mot miljøet fordi (hvis man vet hva man gjør) kan bruke de om igjen og om igjen.
God lufting er viktig. Brukt guffe helles på plastkanne og man lar det stå. Etter en tid vil dritten legge seg på bunnen og ren væske kan helles over på en annen kanne og gjenbrukes.
Har brukt de samme 3l med White Spirit i flere år nå.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: krankdrev] #2030790 10/11/2015 11:16
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: krankdrev
JEG liker å få det helt rent, da er også alle partikler som lager friksjon borte og det er mulig for smøremiddelet og trenge inn i alle små spalter der du ønsker det.

Du må gjerne tro at du får det helt rent med parafin - med det kan du bare glemme hvis du ikke kjører det i ultrasonisk bad. Det tipset med vaskemaskinen var ikke dumt, men jeg ser potensiale for skikkelig katastrofe om boksen med parafin går i gulvet og spruter utover....

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030808 10/11/2015 11:52
andregja Offline
Medlem
Medlem
Morgan Blue Chain Cleaner er magisk. Påfør med pensel, la virke noen minutter og vask av med såpevann. Bruk hansker!
www.chainreactioncycles.com/no/en/morgan-blue-chain-cleaner-pump-applicator/rp-prod134589

...Men på stisykkelen trenger jeg aldri bruke dene så lenge jeg bruker Rock'n Roll sånn cirka annenvher/tredjehver tur. Commuteren får derimot en runde med chain cleaner i ny og ne.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: simenf] #2030812 10/11/2015 12:03
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: simenf

Du må gjerne tro at du får det helt rent med parafin - med det kan du bare glemme hvis du ikke kjører det i ultrasonisk bad. Det tipset med vaskemaskinen var ikke dumt, men jeg ser potensiale for skikkelig katastrofe om boksen med parafin går i gulvet og spruter utover....

Man får det så rent som det er praktisk mulig hjemme, det er poenget for min del (jeg ville aldri satt noe på toppen av vaskemaskinen). Jeg er nazi på renhold, så mine kjeder får først to omganger på sykkelen med kjederenser, deretter skylling i glohett vann.
Selv om kjedet da ser rent ut på utsiden er det fremdeles mye dritt igjen, det ser man med en gang man legger det i badet med white spirit og begynner å jobbe med kjedet (holder ikke å bare la det ligge i ro). Etter to-tre bad begynner det å bli ganske rent. Om noen tror de får kjedet skikkelig rent med en 5-minuttsløsning så lurer de seg selv, det er kanskje reint på overflata men det ligger mye "slipepasta" igjen i spaltene.
Jeg får mine kjeder og drivverk til å vare i evigheter, så er rimelig sikker på at jeg er inne på rett spor.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030813 10/11/2015 12:06
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Noen som har gode tips til å få rengjort kjede på en enkel og grei måte?

ultrasonisk bad

Dvs. det enkleste er å bare spyle kjede når du har sykla, og tørke det rent med en mikrofiberklut. Ny smøring og ny tørking om (kjedet trenger mer) så er det bra nok (men ikke heeeelt rent).

Redigert av Tollef; 10/11/2015 12:12. Rediger grunn: enkelt
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030819 10/11/2015 12:29
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
var tenkt som en enklere løsning enn denne: og med at jeg sa at man kan sette det oppå vaskemaskina var for å få fram vibrasjoner. Så den ikke ligger helt i ro............
https://www.youtube.com/watch?v=R1DtY2VwSyY

fungerer Sykt bra. og tar ut all dritten som er inni kjede og

Redigert av Supersand82; 10/11/2015 12:32.

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: krankdrev] #2030831 10/11/2015 12:45
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Jeg får mine kjeder og drivverk til å vare i evigheter, så er rimelig sikker på at jeg er inne på rett spor.

Hvor mange mil i snitt bruker du et kjede før det når 0.75 strekk og bør byttes, dvs, hva er "evigheter" for deg i denne sammenhengen?

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: knuthaug] #2030841 10/11/2015 13:08
poff Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: knuthaug

Hvor mange mil i snitt bruker du et kjede før det når 0.75 strekk og bør byttes, dvs, hva er "evigheter" for deg i denne sammenhengen?

Det samme lurer jeg på. Om jeg bruker ( i verste fall )2 kjeder mer iløpet av en sesong ved å bare bruke "smøre/fille" metoden etter hver sykkeltur , så synes jeg det er verdt det. (...og spandere ca 400,- altså på to kjeder)

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: krankdrev] #2030850 10/11/2015 13:28
sveinaa Offline
More than words
More than words

Man får det så rent som det er praktisk mulig hjemme, det er poenget for min del (jeg ville aldri satt noe på toppen av vaskemaskinen). Jeg er nazi på renhold, så mine kjeder får først to omganger på sykkelen med kjederenser, deretter skylling i glohett vann.
Selv om kjedet da ser rent ut på utsiden er det fremdeles mye dritt igjen, det ser man med en gang man legger det i badet med white spirit og begynner å jobbe med kjedet (holder ikke å bare la det ligge i ro). Etter to-tre bad begynner det å bli ganske rent. Om noen tror de får kjedet skikkelig rent med en 5-minuttsløsning så lurer de seg selv, det er kanskje reint på overflata men det ligger mye "slipepasta" igjen i spaltene.

Hvor lang tid bruker du på å vaske kjedet?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030868 10/11/2015 14:03
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
kjedevask for urmakere og andre petimetere:
http://sheldonbrown.com/chainclean.html

jeg bruker rocknroll + fille.
Evt litt sykkelvask og en gammel tannbørste hvis det skulle være ekstraordinært behov-
Bytter gjerne kjede ett par ganger ekstra i løpet av livet enn å begynne med sterilisering av slitedeler på terrengsykler..

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: sveinaa] #2030879 10/11/2015 14:35
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sveinaa

Hvor lang tid bruker du på å vaske kjedet?

Samler alltid opp kjeder fra flere av syklene og tar ei samla økt.
White spirit rensen tar kanskje en halvtimes tid for 3-4 kjeder.

Med "evigheter" mener jeg lenge, enten man tenker tid eller kilometer men har ikke målt noe mer nøyaktig, noe bedre svar kan jeg ikke gi. Men har tidligere jobba en del år i sykkelbutikk og vet at jeg får mine ting til å vare adskillig lengre enn det som er normalt for en typisk kunde.
Jeg kjører også trikset med to kjeder på samme kassett og bytte ca. annenhver måned eller hvis drivverket har blitt ekstremt møkkete. Det hjelper også at jeg kjører Rohloff på to sykler, der går kjedet under ideelle forhold. Jeg bytter også kjeder på 0,75 og fordeler bruken min på mange sykler. Selv på de mest brukte kjedene tar det nok 1,5- 2 sesonger før jeg må bytte.
Det er sikkert 6-7 år siden sist jeg måtte bytte en kassett fordi den var utslitt og har heller ikke klart å slite ut noen krankdrev på den tida. Hadde jeg bare hatt en eller to sykler ville jeg nok det ICON_SMILE

Poenget er vel at det finnes flere måter å gjøre dette på, jeg sier bare at det ikke finnes noen snarvei/snakeoil som gjør like god jobb som litt god gammeldags arbeidsinnsats. Jeg vet godt at folk generelt ikke gidder (men folk her på forumet er nok flinkere å vedlikeholde enn gjennomsnittet), når man har jobbet i en sykkelbutikk er det trist å se hvor dårlig folk tar vare på tinga sine, selv dyre sykler.
Som sagt er jeg litt nazi på dette og man kan ikke forvente at alle skal være like pirkete som meg, jeg forteller bare hvordan jeg liker å gjøre det.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: krankdrev] #2030883 10/11/2015 14:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Synes det høres strevsomt ut.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: sveinaa] #2030884 10/11/2015 14:52
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sveinaa
Synes det høres strevsomt ut.

Det er strevsomt å sykle også ICON_WINK Litt strev er bare sunt.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: krankdrev] #2030888 10/11/2015 14:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Haha, ja da, men det er i alle fall lystbetont da.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030909 10/11/2015 15:34
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Redigert av anonym; 10/11/2015 15:34.
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030914 10/11/2015 16:13
perbl Offline
More than words
More than words
Synes forholdet mange har til kjedevask er litt i samme kategori som å møysommelig skulle pelle rein dekkene for skitt og lort etter gjørmeturer ICON_SMILE

Men men, det er jo alltids fint å se på et skinnende rent drivverk. Rengjøring utover det man får til med litt R&R eller lignende remedier med jevne mellomrom skjønner jeg ikke skal ha den store innvirkningen på levetiden. Er det noen som har gode kilder til noe systematisk forskning på dette?

Per B.
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: perbl] #2030918 10/11/2015 16:33
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: perbl
Synes forholdet mange har til kjedevask er litt i samme kategori som å møysommelig skulle pelle rein dekkene for skitt og lort etter gjørmeturer ICON_SMILE

Men men, det er jo alltids fint å se på et skinnende rent drivverk. Rengjøring utover det man får til med litt R&R eller lignende remedier med jevne mellomrom skjønner jeg ikke skal ha den store innvirkningen på levetiden. Er det noen som har gode kilder til noe systematisk forskning på dette?

Og med mindre man kjører på fjørlette kjeder til tusenlapper er et kjede en slitedel som uansett byttes ut før det er utslitt. 2 kjeder i året til 200 kr. stk. sørger for at kassett og krankdrev nesten får evig liv. Kjedestrekk er mye mer skadelig for drivverket enn litt skitt.

Rock'n'roll etter fuktige turer og ukentlig i tørre perioder er mer enn godt nok. Også kjedebytte før det er for sent, da.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030950 10/11/2015 18:41
B
braastad Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Det er jo noe eget ved å ha et rent kjede og drivverk uten gnisselyder. Iallefall på første sykkelturen etter at den er nyvasket.

Det trenger jo ikke være som en nypolert bil.

Noen som vet om kjederengjørings dingsen som brukes i denne videoen (ca 2 min ut i videoen) er å få kjøpt i Norge?

https://www.youtube.com/watch?v=wadJMR4PvMA

Redigert av braastad; 10/11/2015 18:43.
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030956 10/11/2015 18:53
perbl Offline
More than words
More than words
Det er da ikke noe problem å unngå gnisselyder selv om man ikke bruker halvtimesvis på skrubbing av kjeder.

Normal spyling med såpeløsning ala Mucoff og RR-smøring holder hvertfall på alle syklene mine, og det er nå rimelig gjørmete her i perioder.

Unntaket er transportsykkelen, der det hender jeg kjører kjedet noen runder rundt i en sånn kjederensedings i de verste saltperiodene, men dette er nå uansett en kjapp jobb jeg ikke gjør mer enn et par-tre ganger i løpet av vinteren.

Per B.
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2030966 10/11/2015 19:27
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er enig med Raskall og perbl her, men for meg så er det å gi sykkelen min TLC kosetid. Kanskje ikke nå som det er så kalt, men å stå i garasjen å pleie sykkelen er så å si terapi for min del. ICON_SMILE

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: d0ppler] #2030973 10/11/2015 19:48
perbl Offline
More than words
More than words
Mekke sykkel er morsomt, men da legger jeg heller tiden i å sørge for å overhale nav eller sørge for at ting er rent og oppfettet der det bør være noenlunde rent.

Ser mer poeng i å demontere og rense styrelager litt for ofte, eller sørge for at lager og oppheng er i tipp topp stand enn å reagere på at kjedet blir litt misfarget gjennom livssyklusen ICON_SMILE

Per B.
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2031016 10/11/2015 21:36
B
braastad Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Der ser man hvor forskjellige vi er.

Jeg har holdt på med sykling, for å holde meg i form i 25-30 år. Har aldri åpnet og smurt styrelager hverken på terrengsykkelen eller raceren, da det aldri har vært noe problem med denne delen på syklene. Kjedet derimot, er man nødt til rengjøre en gang imellom for at girene skal fungere optimalt, selvsagt i tillegg til girjustering.

Navene mener jeg at jeg har åpnet en eller to ganger i løpet av disse 25-30 årene. Men kun for å se og lære. Ikke fordi det var nødvendig.

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2031024 10/11/2015 22:03
perbl Offline
More than words
More than words
Og poenget mitt er, man rengjør kjedet mer enn tilfredsstillende for prima funksjon uten å få det helt skinnende rent. Mitt kjede er hvertfall mye renere enn de fleste kjeder jeg har sett når jeg har skrudd på andres sykler, og jeg har aldri gjort annet enn å dusje av sykkel etter tur og behandle med RnR.

Styrelager har jeg hvertfall opplevd det samler seg mye dritt i etter sykling i gjørmete trønderforhold, om det er farlig vet jeg ikke, men jeg synes det er kjekt å se at det er greit rent (med fare for å høre ut som ivrige kjedevaskere) ICON_SMILE .

Nav trenger ikke nødvendigvis service så ofte, men jeg liker å gjøre det som preventivt tiltak for å sjekke tilstand. Særlig de cup/cone-baserte navene mine åpnes minst en gang i året for sjekking og overhaling.

Per B.
Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: anonym] #2031060 11/11/2015 06:22
O
okk Offline
Medlem
Medlem
O
Jeg har en slik.
Funker supert!

Re: Sykkelrengjøring - kjede, hva brukes? [Re: braastad] #2031076 11/11/2015 07:41
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, ja, dere som renser kjedet deres finner nok ut av det etterhvert. Jeg kastet bort mange timer av livet mitt på dette i mange år til jeg kom over forskning som viste at dette ikke hadde noe for seg.

Nå spyler jeg bare sykkelen og tar på generøst med olje og tørker bort det overflødige. Denne sesongen har jeg gått et skritt videre, jeg bruker syntetisk motorolje i stedet for svindyr sykkelolje på små flasker.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support