Grattis med fet sykkel, jeg er selv på en Nicolai AM 27,5"
Ila de 3 årene jeg har hatt min, har jeg vært igjennom en god del forskjellige delere og oppsett.
Gjør som en del foreslår og ta deg tid til å vurdere hva du vil bytte ut og hensikten med bytte. Dette er jo en allsidig sykkel, og med Oslo som utgangspunkt finnes det mye forskjellig terreng, så jeg ville gjort meg noen tanker om passende setup og komponenter etter å ha blitt litt kjent med både sykkelen og marka.
Uansett kan du banke på 11 delt shimano med største spredning på kassetten. Det finnes også 45 drev fra one-up som gir "nesten" samme spenn som SRAM 11 delt, fordelen er at man slipper å kjøp nytt baknav/boss med en gang, samt at shimano antagelig er mye mer verdi for pengene.
Sjekk evt. på One up sin side hvilke shimanokassett man bygger på. (selv har jeg kun erfaring med 10 delt og 42t, men det fungerer utmerket)
Selv om de sikkert ikke er så vanlige, så kan jeg anbefale Doval krankdrev, av typen 13,5% "oval" Det har virkelig noe for seg på teknisk oppover, og er du heldig får du en på ebay for et par hundringser. ( jeg bruker kjedefører med bash og C Guide Eco
http://c-guide.org/ på kjedestaget, men med clutchgir kan du sikkert klare deg med C Guide løsning, Dette for å få kjedet til å ligge på 1/2 omdreingen på ovaldrevet = mindre pulsing på giret) Tipper du kan gå på 34T med 45t kassett.
Når det kommer til hjul ville jeg personlig tenkt dual chamber (helst DeanEasy når de kommer med noe for >24mm innerbredde) og valgt felger og dekk ut fra dette. Allsidige stifelger mener jeg bør ligge mellom 25- 30mm innerbredde, ikke nødvendigvis karbon. (tror jeg ville gått for alu nesten uavhengig av pris)
Stemmer det at kranken din er ca 10mm under hjulakslingene?
Dersom over, ville jeg vurdert offset shock mounts for å senke og slacke litt..
Sram Guide RSC har fungert veldig bra for meg (hadde maken til dine før og forskjellen er absolutt merkbar)
Lykke til...