Hvor korte alpintski slipper man unna med?
|
Hvor korte alpintski slipper man unna med?
09/11/2015 12:22
|
Totte
OP
Unionstøysekopp
|
OP
Unionstøysekopp
Etter flere tiår med mindre enn 1 dag i bakken per sesong i snitt vurderer jeg å ta meg sammen og samtidig anskaffe utstyr som ikke bringer tankene tilbake til Miami Vice.
I hine hårde dage da ski var hverdagsaktivitet var det miniski (og fortrinnsvis bare én som gangen) som virkelig var morsomt, før rette, lange og tunge plank med vonde og tunge sko drepte hele greia for meg.
Så hvor korte ski slipper man unna med i dag, uten å måtte ta C-momenter i bakken for å sette seg i respekt? Og er carvingski så lettsvingte at jeg bare kan følge standard anbefalinger på lengde og svisj-svosje nedover likevel, eller burde jeg i ytterste konsekvens se på snowblades for å komme i kontakt med barnet i meg igjen?
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
Re: Hvor korte alpintski slipper man unna med?
[Re: Totte]
09/11/2015 12:27
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Minste tillatte lengde på slalåmski i FIS er 165 cm (for menn). Som følge av det kjører alle med 165 cm.
Så du slipper unna med 165 cm (til bakkelek) du også.
Redigert av anonym22; 09/11/2015 12:28.
|
|
|
09/11/2015 12:40
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hva som tillates av FIS er nok like interessant for deg som UCIs vektgrense og forbud mot skivebremser på landeveissykler.
Som du sier vil det alltid være en balanse mellom stabilitet og lekenhet. Jeg kjører på noen gamle ski som ble brukt som rennski fora damer. Mener å huske de er 150. Kjempegøy til sitt bruk.
Du virker å ha kontroll på dette, så burde være unødvendig å påpeke at så korte ski kan bli for korte for nybegynnere og at de blir litt vinglete om du liker å kjøre lange svinger og bruke bakkens bredde.
(Jeg er forøvrig 180 selv)
|
|
|
09/11/2015 12:48
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Han skriver "slipper unna" og "respekt", så litt glimt i øyet må vi ha?
FIS-grensene sier jo litt om hva som er egnet til slalåm for en voksen mann, da. Men hvis du er lav og lett, så kan du selvsagt kjøpe enda kortere. FIS-ski til damer er 155 cm.
Kortere ski vil jo gjerne være laget for barn, du kan ikke velge deg hva som helst av kort-korte ski hvis du veier 80 kg.
Twintip-ski er jo veldig aktuelt for lek, de får du også korte (150 cm).
|
|
|
09/11/2015 13:04
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Jeg lekte i flere år (fra 30 år+ og 183cm) på blades som var 120cm, og først de siste år, dvs etter ca 40.. har jeg gått tilbake til å bruke (twintip, flere lengder) ski mellom 160 og 175, omtrent slik som jeg gjorde på åttitallet.. MUlig jeg ble ledd av (det skjedde i så fall bak min rygg:)) da jeg brukte regulære blades, men jeg hadde det i alle fall veldig morsomt på dem inntil jeg prøvde dem i en steinrøys.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: anonym22]
09/11/2015 13:10
|
Totte
OP
Unionstøysekopp
|
OP
Unionstøysekopp
Hei, kan vel først som sist meddele at jeg er 183 på strømpelesten på en god dag, og garantert nærmere 90kg enn 80kg før jeg er ferdig påkledd for en dag i bakken.
Jeg tar ikke FIS-henvisningen så veldig alvorlig, men siden alle legger seg på nedre lengde viser vel dette bare at jeg som ikke er bundet av reglementet kan få enda mer optimale ski ved å gå enda kortere? Vel å merke optimale for å passere gjennom tette portkombinasjoner, noe jeg ikke trenger å tenke på.
Hva ville egentlig være problemet med barneski, gitt at de ikke knakk? Vil lavt spenn gi skiene feil form i svingene, eller er det også noe annet som jeg ikke tenker på?
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
09/11/2015 13:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvilken "skiglede" får dere i så korte ski? Kan jo se at noen som liker å kjøre porter kan kose seg på FIS - slalomski, men er ikke det litt snevert for mannen i gata?
Barneski for en på 90 kg mener jeg nesten kan sammenlignes med å sykle på en punktert sykkel....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
09/11/2015 13:28
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
De blir jo ustabile i stor fart om de er korte og har mye innsving, men ellers er det jo uproblematisk (så lenge de tåler voksenvekt.. jeg er jo samme str og vekt, forøvrig, og savnet bare stor pudder-plattform og bæreevne off-piste da jeg kjørte kort-kort.
Jeg fant veldig stor glede i å ha skøyte-følelse i skibakken, i alle fall, trygghet og skiglede, rett og slett..
Redigert av ingeplinge; 09/11/2015 13:31.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
09/11/2015 13:29
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
barneski er ikke beregnet din vekt dvs de vil ikke kunne gi deg det du er ute etter i verken svingrespons eller støtte ved hopp og landinger jeg kjenner att mine pudder ski på 190cm ikke er spess egnet til meg om jeg skal kjøre de på stål is da det ikke er en stiv nok ski til det. men til løs snø er det helt konge, akkurat handla meg nye leke ski til at anna enn pudder ,og de landa jeg på 176cm på 183cm høyde, dog endel tyngre enn deg til sammenligning så prøvde jeg for ganske mange år siden kjerringa sitt snowboard da hu mista ene bindings stroppen og følte seg ikke trygg med bare en stropp på ene beinet, og det skal sies att hu er litt mindre enn meg og har da dertil egnet brett og det var som å kjøre på en pose med smelta smør, altfor bløt konstruksjon mtp funksjon  så tja tjo ville vel holdt meg til "FIS reglene" kan nok hende produsenter osv også har gjort det og laget skia sine dithen i lengder osv. men prøv ett par ski på 150(vanlig camber, tror rocker ski i den lengda blir for slapt), mine 190cm ski har rocker så aktiv kant i preppa løype er vel 130cm elns 
|
|
|
09/11/2015 13:36
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg har flere venner som har spurt meg om det samme, dvs hva salgs alpinutstyr skal jeg kjøpe nå som jeg vil prøve meg i bakken igjen. Svaret mitt er alltid det samme. Svi av hele budsjettet på et par skikkelige støvler som passer, og prøv mange forskjellige modeller i forskjellige butikker før du kjøper. Så leier du ski og staver de få gangene i året du er på ski. Skulle det gi veldig mersmak og du er oftere på ski så kjøper du egne plank. Da har du nok også prøvd litt forskjellig og har en egen mening om hva du liker.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: ingeplinge]
09/11/2015 13:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
De blir jo ustabile i stor fart om de er korte og har mye innsving, men ellers er det jo uproblematisk (så lenge de tåler voksenvekt.. jeg er jo samme str og vekt, forøvrig, og savnet bare stor pudder-plattform og bæreevne off-piste da jeg kjørte kort-kort.
Jeg fant veldig stor glede i å ha skøyte-følelse i skibakken, i alle fall, trygghet og skiglede, rett og slett.. Barneski tåler ikke vekten til en voksen. De knekker kanskje ikke, men de mister alle egenskapene sine da de er for myke. Jeg står alt for sjelden på ski så jeg har valgt kun å ha bakkeski (Tigershark 8 feet med like lang lengde som meg selv.). Det er forøvrig en ski med mye glede i det 
Redigert av sveinaa; 09/11/2015 13:58.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
09/11/2015 13:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har flere venner som har spurt meg om det samme, dvs hva salgs alpinutstyr skal jeg kjøpe nå som jeg vil prøve meg i bakken igjen. Svaret mitt er alltid det samme. Svi av hele budsjettet på et par skikkelige støvler som passer, og prøv mange forskjellige modeller i forskjellige butikker før du kjøper. Så leier du ski og staver de få gangene i året du er på ski. Skulle det gi veldig mersmak og du er oftere på ski så kjøper du egne plank. Da har du nok også prøvd litt forskjellig og har en egen mening om hva du liker. Det tror jeg er meget fornuftig råd!
|
|
|
09/11/2015 14:35
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Ja... Gode carvingski er så lettsvingte at du bare kan følge standard anbefalinger på lengde og svisj-svosje nedover. Og med de rette skiene kan du faktisk få ski som er både morsomme, stabile og lettkjørte på en gang.
Hvor korte du ski slipper unna med, er betinget av type ski, type bruk og ønskede egenskaper. De korteste jeg har stående er 168cm (er selv 184cm / rett over 80 kg) men bruker vel oftest noen på 178cm (carving)
Skal du blåse støv av gamle ferdigheter og "svosje" ned bakken (carve?), ville jeg sett meg om etter et par brukte Vølkl TigerShark el. som er 10-15 cm lavere enn deg selv og tatt det derfra. Og som nevnt over... ...gode støvler er utrolig viktig, og "gode" er i den forbindelse primært god passform til nettopp din fot :-)
|
|
|
09/11/2015 15:17
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Som sveinaa spurte om lenger opp i tråden, lurer jeg på det samme: Hvilken glede gir så korte ski? Eller for å spørre på en annen måte; Hva bruker man så korte ski til?
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
09/11/2015 15:43
|
Totte
OP
Unionstøysekopp
|
OP
Unionstøysekopp
Man står på dem i nedoverbakker? Og får formodentlig ski som er lette og lettsvingte (og lette å hive i bilen). Men hva vet vel jeg, som i utgangspunktet spør om det samme, men fra motsatt ståsted. Hvilken glede gir det med 20cm ekstra på skiene, evt. hva kan de brukes til som de kortere ikke kan brukes til?
|
|
|
09/11/2015 16:56
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Hmm, er ikke sikker på om jeg ville ha anbefalt så korte ski - selv om jeg kjører mye med det selv: (er 184/85kg) - 165cm sl (fis) er utrolig morsomme ski, gjør at enhver bakke blir morsom, men - - veldig slitsomt hvis man kjører en hel dag i bakken med kortsvinger - - man kan kjøre storslalomsvinger med de, men man kan oppleve at de tar for godt (forutsetter kanskje at de også er nyslipte...) - kropslengde vil gi en ski som det er morsommere å kjøre sammen med andre, men små bakker vil bli ganske uinteressante. - Lengre ski mener jeg stort sett er uegnet i bakke, dersom man ikke kjører et sted med svært lite folk, og der det er oversiktlig. Oppdal på en god dag er perfekt for lange ski. Wüller er også bra, men kanskje bare de 2-3 første turene på helgen, eller rett før heisen stenger....og selvsagt til løypekjøring.
De færreste vil ha teknikk for å utnytte herre-FIS-ski. SL er greiere enn GS.
Jeg elsker SL, både frikjøring og porter - men det er utrolig sjelden at det er egnet å kjøre sl med kompiser som ikke er fra alpin-miljøet. Med racing ski ønsker jeg meg egentlig bare blåis. Pudder går greit med sl ski det samme med kuler, men oppkjørt tung snø er ikke så gøy.
Skulle jeg valgt en ski, hadde jeg valgt salomon enduro xt'ene mine på 184. Disse er ca 85mm under foten, litt rocker forran og bak, er såpass stive at de kun kom i min versjon i ett år...men som noodler i forhold til fis-skiene. Av de skiene jeg har prøvd, synes jeg Nordica lager veldig bra all-mountain-ski. Men, det er egentlig ikke så viktig, men tilpasser seg raskt både myke sko og myke ski...men ikke like fort tilbake til hardt og stivt (egen erfaring).
|
|
|
09/11/2015 18:38
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
M2C: Som skrevet: Begynn med støvlene. Uten godt fottøy hjelper det uansett ikke hvilke ski du har.
Slik som jeg leser det vil du ha ski som er lettkjørte og morsomme, samtidig de er noe du kan vokse med ferdighetsmessig.
Jeg ville ikke kjøpt ski som var under 170, ideallengde antagelig 173-175. Da får du ski som er gøy og enkle, samtidig som de tåler fart og ruglete føre. Vel så viktig som lengden er type ski. Jeg ville valgt ski beregnet for bakkekjøring med radius på +/- 15 meter og med harmonisk fleks slik at du ikke får noen kavringer i bakken. Eksempel på slike ski er Nordica Fire Arrow, men det finnes, dessverre, et hav av ski der ute. Det beste er antagelig som Helge foreslår å teste ulike ski. I starten av sesongen pleier det å være demodager i bl.a. Trysil og på f.eks Tryvann kan du leie/teste ulike ski hele sesongen.
Men blir det no' snø i år 'a?
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/11/2015 21:28
|
-torfinn-
Medlem
|
Medlem
Jeg har flere venner som har spurt meg om det samme, dvs hva salgs alpinutstyr skal jeg kjøpe nå som jeg vil prøve meg i bakken igjen. Svaret mitt er alltid det samme. Svi av hele budsjettet på et par skikkelige støvler som passer, og prøv mange forskjellige modeller i forskjellige butikker før du kjøper. Så leier du ski og staver de få gangene i året du er på ski. Skulle det gi veldig mersmak og du er oftere på ski så kjøper du egne plank. Da har du nok også prøvd litt forskjellig og har en egen mening om hva du liker. Det tror jeg er meget fornuftig råd! +2 Forøvrig bør skilengde være minst kroppslengde + 25cm. Hvordan folk på over 180 får tak i ski, fatter jeg ikke 
|
|
|
09/11/2015 22:17
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Hvordan havnet denne diskusjonen fra at en (tilsynelatende) ikke veldig trent skikjører ber om råd til at noen snakker om FIS-ski?!? Racing-ski er helt uegnet for trådstarter ut fra hva han beskriver.
Redigert av DesmoSkier; 09/11/2015 22:19.
|
|
|
[Re: -torfinn-]
09/11/2015 22:29
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Forøvrig bør skilengde være minst kroppslengde + 25cm. Hvordan folk på over 180 får tak i ski, fatter jeg ikke Det er jo bare tull. Er du ikke veldig dreven voksen skikjører så er kroppslengde minus 10 cm et godt utgangspunkt.
|
|
|
[Re: runermm]
09/11/2015 22:33
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Men blir det no' snø i år 'a?
Ja
|
|
|
10/11/2015 08:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har flere venner som har spurt meg om det samme, dvs hva salgs alpinutstyr skal jeg kjøpe nå som jeg vil prøve meg i bakken igjen. Svaret mitt er alltid det samme. Svi av hele budsjettet på et par skikkelige støvler som passer, og prøv mange forskjellige modeller i forskjellige butikker før du kjøper. Så leier du ski og staver de få gangene i året du er på ski. Skulle det gi veldig mersmak og du er oftere på ski så kjøper du egne plank. Da har du nok også prøvd litt forskjellig og har en egen mening om hva du liker. Jeg løfter frem denne igjen da det er et overlegent råd. Fiks deg noen sko som sitter godt på bena, også leier du ski når du skal til fjells. De aller fleste som leier ut ski har "lettkjørte" ski som vil gi deg stor skiglede. Mange har også mer avanserte ski om man vil prøve noe annet. Opplevelsen blir langt bedre med utsyr som passer.
|
|
|
10/11/2015 10:34
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Hvilken glede gir det med 20cm ekstra på skiene, evt. hva kan de brukes til som de kortere ikke kan brukes til? Du får en ski som du har større variasjon med når du har gått lei å kjøre kortsving etter 30 minutter. Du får en ski du kanskje kan ta med deg i løssnøen ved sien av bakken. Du får en ski du kan kjøre lenger og bedre carving med Du får en ski du kan kjøre i høyere fart uten at den blir nervøs Du får en ski som er mer allsidig osv... Som flere har sagt, har du mindre enn 10 dager på ski, kjøp støvler å lei ski. Da har du en hel skipark uten å bruke skjorta på ski...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
10/11/2015 14:10
|
Totte
OP
Unionstøysekopp
|
OP
Unionstøysekopp
Ser absolutt poenget med dette rådet som flere har kommet med, men det hører med til historien at slalomaktiviteten gjerne foregår i en liten bakke uten tilknyttet utleie. En vri på dette rådet vil kanskje være å kjøpe gode støvler, og komplettere med et par forskjellige halvgamle skipar på bruktmarkedet, gjerne i bortimot motsatt ende av skalaen, og kvitte seg med det minst morsomme igjen etterpå?
|
|
|
10/11/2015 15:01
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Skal du kjøpe brukte ski så er vel dette interessant Aron Skiklubb bruktmarked
Redigert av DesmoSkier; 10/11/2015 15:01.
|
|
|
10/11/2015 15:34
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Brukte sko med nye innersko er også en mulighet.
|
|
|
10/11/2015 19:38
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Ser absolutt poenget med dette rådet som flere har kommet med, men det hører med til historien at slalomaktiviteten gjerne foregår i en liten bakke uten tilknyttet utleie. En vri på dette rådet vil kanskje være å kjøpe gode støvler, og komplettere med et par forskjellige halvgamle skipar på bruktmarkedet, gjerne i bortimot motsatt ende av skalaen, og kvitte seg med det minst morsomme igjen etterpå? Dette kan nok være en god strategi. +4 eller 5 eller noe på det DesmoSkier sa. Det finnes massevis av brukte ski på finn, friflyt, freeride.se etc. Begynn gjerne med et par carvingski eller twintip i ca kroppslengde eller litt kortere som ikke koster all verden. Da har du noe som funker ok til bra i bakke, og så kan du evt utvide med større/ lengre hvis du vil ut av de preppa løypene, eller noen vassere bakkeski hvis du føler at du vokser fra skiene etter hvert som teknikken blir bedre. Hold deg langt unna FIS herreski, men hvis du etter en stund vil ha noe virkelig vasst kan du se på junior eller dameski. FIS herreski er ikke for oss vanlige dødelige.
|
|
|
10/11/2015 22:11
|
-torfinn-
Medlem
|
Medlem
Forøvrig bør skilengde være minst kroppslengde + 25cm. Hvordan folk på over 180 får tak i ski, fatter jeg ikke Det er jo bare tull. Er du ikke veldig dreven voksen skikjører så er kroppslengde minus 10 cm et godt utgangspunkt. Ironi-alert! (trodde det smiley'en skulle hjelpe her). Jeg var/er forøvrig helt enig i din vurdering av å prioritere gode støvler. Og at racing-utstyr er helt feil anbefaling.
Redigert av -torfinn-; 10/11/2015 22:12.
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/11/2015 11:24
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Barneski tåler ikke vekten til en voksen. De knekker kanskje ikke, men de mister alle egenskapene sine da de er for myke. Jeg har selvsagt aldri brukt barneski..! (Jeg sa snowblades og korte ski, selvsagt beregnet på min vekt.) Snowblades er faktisk veldig morsomt å bruke også om en ikke er veldig dreven, ingenting blir for bratt eller isete. Så en kan kjøre sammen med folk som er mye flinkere.. ;-)
|
|
|
[Re: ingeplinge]
11/11/2015 12:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Barneski tåler ikke vekten til en voksen. De knekker kanskje ikke, men de mister alle egenskapene sine da de er for myke. Jeg har selvsagt aldri brukt barneski..! (Jeg sa snowblades og korte ski, selvsagt beregnet på min vekt.) Snowblades er faktisk veldig morsomt å bruke også om en ikke er veldig dreven, ingenting blir for bratt eller isete. Så en kan kjøre sammen med folk som er mye flinkere.. ;-) Hva slags egenskaper har en snowblade (er ikke det egentlig bare en tulle ski)?
|
|
|
|
|