Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: GeirK]
23/09/2015 12:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min reaksjon på dustete regler på jobb eller i trafikken eller hvorsom helst, er å følge dem til punkt og prikke slik at det blir helt klart for dem som har laget dem at dette var dumt gjort. Hur bra fungerar det? Det lär ju inte vara många som läger merke till en ensam syklist som hoppar av sykkeln på elgseterbru. Det är ju inte så enkelt för en enkelperson att få oppmerksamhet genom att fölga dustete regler. Förövrigt en konstig lösning på elgseterbru men jag tror att den kommer fungera rätt ok i praktiken.
|
|
|
[Re: fredriks]
23/09/2015 12:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Les kommentaren over din.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/09/2015 12:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, säkert men lykka till med att fylla opp kollektiv feltet.
Tidigare var det ju fler syklister som syklade mot riktningen i sykkelfeltet eller på fortauet än de som syklade i kollektivfeltet och jag betvivlar att dessa kommer välga att sykla i kollektivtfeltet istället för att sykla 10-20 m på fortau.
99.9% av syklisterna kommer nog inte ha några problem eller tankar om att de inte alltid får sykla dessa metrarna på fortauet.
|
|
|
23/09/2015 12:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Les kommentaren over din. Ja, och ska det presisera det jag svarade på? Ja, om du lykkas få med dig en massa andra i dina aktioner så kan de ha effekt men det var ju inte det du skrev. Att du fölger dem till punkt och pricka har nog ingen spesiellt stor effekt och det var det jag skrev. Men en gång till. Lykka till. Jag tror dock att du kommer längre gjenom att argumentera med folk, for exempel via facebook, än att hoppas på en kollektiv civil lydnad som gör att folk ser hur absurt lösningen är.
|
|
|
23/09/2015 12:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Dersom kollektivfeltene på brua fylles opp av syklister fordi det er det eneste lovlige alternativet som kan forsvares fra et effektivitetsstandpunkt, så tipper jeg det komme en endring. Så langt tror jeg at jeg kan telle på en hånd antall syklister jeg har sett bruke kollektivfeltet framfor sykkelveien/fortauet. Så neppe noe som er i ferd med å skje over natta, og jeg aksepterer heller ulempen på fortauet framfor (den opplevde) risken ved å være tidlig prinsippfast kollektivfeltsyklist.
Per B.
|
|
|
[Re: loik]
23/09/2015 13:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kjenner til dem, men poenget med den jeg lenket til er at man ikke trenger å bygge ut rundkjøringen. Det sitter ofte for langt inne eller er umulig pga. plassmangel. Å fargelegge rundkjøringen er derimot mulig i omtrent en hvilken som helst rundkjøring.
|
|
|
[Re: Henning i Re]
23/09/2015 16:14
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Hvis bildynamitter barer endrer holdningen sin så trenger vi ikke så mye mer sykkelinfrastruktur.
|
|
|
25/09/2015 09:05
|
j.bruu
Entusiast
|
Entusiast
Møteulykke mellom syklister på gangfelt. 3 syklister til sykehus. Artikkelen konkluderer med " bruk hjelm" Burde vel heller kansje hatt forkus på om gangfelt( på bildet ser det ut som gang og sykkelsti) er egnet som treningsarena i 40km+ http://www.t-a.no/sport/article11608913.ece
Redigert av j.bruu; 25/09/2015 10:34.
|
|
|
25/09/2015 10:18
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Iallefall med racer. Det var en del grus på det bildet :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: j.bruu]
25/09/2015 15:59
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Typisk oppførsel av de fleste syklister og fotgjengere jeg ser på gang- og sykkelveger dette. Det er liksom ikke lenger behov for å sjekke at ikke andre også prøver å befinne seg på samme sted til samme tid slik som i vegbanen.
|
|
|
25/09/2015 16:47
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Hadde jeg vært involvert i en kræsj med folk som senere forteller avisa at de holdt 40km/t på g/s-vei så hadde jeg vurdert en anmeldelse :-o Såfremt jeg ikke var like ille selv...
|
|
|
[Re: Tange]
26/09/2015 14:16
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Sykkelvennlig rundkjøring: Nei, nei, nei. DETTE er en sykkelvennlig rundkjøring: 
|
|
|
06/10/2015 15:00
|
mr.t
Fersking
|
Fersking
|
|
|
30/10/2015 06:34
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
For første gang, tror jeg, har jeg selv oplevet at blive forbandet på et par syklister.
2 stk side om side op af Lier bakkerne i morgentrafikken
Der er vel 4-5 km med en konstant stigning på 5% med en fartgrense på 60, med undtagelse af nogle korte passager. Og i tillæg er der en ganske fin gang og sykkelsti, der meget sjældent bliver brugt af gående. Jeg ved det for jeg aflever og henter min dreng i barnehage på sykkel ganske ofte og sykler altid på gang og sykkelvej både op og ned.
Hvorfor vælger man at ligge to stk side om side på en strekning hvor man vel sagtens kun kan holde 1/3 del af fartgrænsen, når man har ganske gode alternativer.
Jeg forstår det ikke.
Ned af Lierbakkerne giver det fremragende mening at ligge i vejbanen, da man sagtens kan holde fartgrænsen.
|
|
|
[Re: j.bruu]
30/10/2015 07:34
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Møteulykke mellom syklister på gangfelt. 3 syklister til sykehus. Artikkelen konkluderer med " bruk hjelm" Burde vel heller kansje hatt forkus på om gangfelt( på bildet ser det ut som gang og sykkelsti) er egnet som treningsarena i 40km+ http://www.t-a.no/sport/article11608913.ece Artikkelen konkluderer ikke med noe som helst, en av de skadde oppfordrer til bruk av hjelm og da særlig unger og ungdom! Flott! Om E6 er en bedre egnet treningsarena enn gang og sykkevei er vel diskutabelt. En av de skadde er også ydmyk nok til å uttale seg: "Å sykle på gangfelt er i utganspunktet veldig trygt, men også der må man være årvåken hele tiden." Er du ikke våken på gang og sykkelvei har du nok ingenting å gjøre på E6. Personlig vil jeg heller bli truffet av en syklist enn et vogntog men det er nå bare meg. :-)
|
|
|
[Re: Bishop007]
30/10/2015 08:45
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
For første gang, tror jeg, har jeg selv oplevet at blive forbandet på et par syklister.
2 stk side om side op af Lier bakkerne i morgentrafikken
Der er vel 4-5 km med en konstant stigning på 5% med en fartgrense på 60, med undtagelse af nogle korte passager. Og i tillæg er der en ganske fin gang og sykkelsti, der meget sjældent bliver brugt af gående. Jeg ved det for jeg aflever og henter min dreng i barnehage på sykkel ganske ofte og sykler altid på gang og sykkelvej både op og ned.
Hvorfor vælger man at ligge to stk side om side på en strekning hvor man vel sagtens kun kan holde 1/3 del af fartgrænsen, når man har ganske gode alternativer.
Jeg forstår det ikke.
Ned af Lierbakkerne giver det fremragende mening at ligge i vejbanen, da man sagtens kan holde fartgrænsen.
Veien er en forkjørsvei? I tilfelle så slipper man å vike hvis man sykler i veien, mens man på gang- og sykkelveien må vike for alle gatene på høyre side.
|
|
|
30/10/2015 08:50
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
"Alle gatene" opp Lierbakken er vel én avkjøring? Jeg er selv veldig lite glad i å sykle på gangveier, men skal du opp Lierbakkene vet du at det er en lang, sammenhengende stigning. Du vet at du ikke risikerer å måtte nødbremse fra 50 km/t. Du vet at du svært sjeldent må ta hensyn til barn som soser rundt i gangveien.
Helt enig med biskopen her: Opp Lierbakkene kan man fint ta gangveien!
|
|
|
[Re: Gråstein]
30/10/2015 08:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
"Alle gatene" opp Lierbakken er vel én avkjøring? Jeg er selv veldig lite glad i å sykle på gangveier, men skal du opp Lierbakkene vet du at det er en lang, sammenhengende stigning. Du vet at du ikke risikerer å måtte nødbremse fra 50 km/t. Du vet at du svært sjeldent må ta hensyn til barn som soser rundt i gangveien.
Helt enig med biskopen her: Opp Lierbakkene kan man fint ta gangveien! Enig. Dog lov på Askerrunden.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/10/2015 08:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Helt enig med biskopen her: Opp Lierbakkene kan man fint ta gangveien! Enig. Dog lov på Askerrunden. Ikke uenig jeg heller, prøver bare å finne en forklaring ;-) Men er det virkelig bare én avkjøring i gamle Lierbakkene? Lenge siden jeg har kjørt her, men på kartet synes jeg da det ser ut som flere gater?
|
|
|
[Re: anonym22]
30/10/2015 09:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Helt enig med biskopen her: Opp Lierbakkene kan man fint ta gangveien! Enig. Dog lov på Askerrunden. Ikke uenig jeg heller, prøver bare å finne en forklaring ;-) Men er det virkelig bare én avkjøring i gamle Lierbakkene? Lenge siden jeg har kjørt her, men på kartet synes jeg da det ser ut som flere gater? Det er noen flere stikkveier, men selv når man kjører drag (noe man sjelden gjør side ved side i rushen) så er det uproblematisk. Det som er mest klønete med å sykle på veien opp Lierbakken er at det er partier man rett og slett ikke kan kjøre forbi pga midtdeler.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
30/10/2015 10:13
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ville godt nok selv blive stresset, skulle jeg køre 20km/t med et hav af morgenbillister liggende bag mig, der alle forventer at kunne køre 60km/t
Det kan selvfølgelig være, at de så det som en form for motivationsfaktor for at give den gas.
Men dårlig dømmekraft er hvad det er, og bestemt ikke med til at forbedre forholdet mellem syklister og billister.
Øv altså
|
|
|
30/10/2015 11:25
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Lierbakken er et fint eksempel på et sted man kan sykle på gangveien ja. Jeg sykler utelukkende på vei, men akkurat i Lierbakkene eller andre lange bakker med lite gående så bruker jeg ofte gangveien.
|
|
|
01/11/2015 15:08
|
kimjv
Medlem
|
Medlem
Hva er gjeldende når man sykler på sykkelfelt forbi en kø, når en buss i køen, som ligger i veibanen, plutselig åpner dørene for passasjerene? (ca. 80-100m før busstopp). F.eks. ned Sognsveien mot Ullevål.
Holdt på å gå særs galt, og ser jo nå at man bør være litt på vakt, men samtidig forventer jeg ikke dette når det er igjen et godt stykke til busstoppet, samt at bussen ligger i veibanen. Bussjåføren gestikulerte som om jeg hadde all skyld hvis det hadde gått galt.
Er det helt greit å gjøre slik? Synes ikke dette er greit når det går et sykkelfelt på utsiden og bussen er utenfor stoppet sitt...
|
|
|
[Re: kimjv]
01/11/2015 15:32
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Er det helt greit å gjøre slik? Synes ikke dette er greit når det går et sykkelfelt på utsiden og bussen er utenfor stoppet sitt...
Det er selvfølgelig ikke greit! Sjåføren har nok brutt både "Vilkår for transport med rutegående busstrafikk i Norge" og veitrafikkloven. Tipper også busselskapet har regler som sier at han ikke har lov til å slippe av passasjerer utenfor holdeplass, selv om det er "sikkerhetsmessig forsvarlig og i tråd med trafikkreglene".
Thomas
|
|
|
01/11/2015 19:21
|
kimjv
Medlem
|
Medlem
Det høres jo logisk ut, men allikevel faller kanskje alt ansvar på syklist, eller?
Redigert av kimjv; 01/11/2015 19:21.
|
|
|
01/11/2015 19:37
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det blir akkurat som om bussjåføren stopper i venstre felt og slipper av folk i høyre kjørefelt (ikke sykkelfelt) og kjefter på bilene som må bråbremse.
Redigert av Tor Arne; 01/11/2015 19:38.
|
|
|
02/11/2015 09:10
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Hva er gjeldende når man sykler på sykkelfelt forbi en kø, når en buss i køen, som ligger i veibanen, plutselig åpner dørene for passasjerene? (ca. 80-100m før busstopp). F.eks. ned Sognsveien mot Ullevål.
Holdt på å gå særs galt, og ser jo nå at man bør være litt på vakt, men samtidig forventer jeg ikke dette når det er igjen et godt stykke til busstoppet, samt at bussen ligger i veibanen. Bussjåføren gestikulerte som om jeg hadde all skyld hvis det hadde gått galt.
Er det helt greit å gjøre slik? Synes ikke dette er greit når det går et sykkelfelt på utsiden og bussen er utenfor stoppet sitt... Jeg har p.t. akkurat en slik sak gående mot selskap X (som kjører på kontrakt for Y i Oslo). Det ble sluppet av en passasjer ut i sykkelfeltet mens bussen stod i kø. Bussen hadde kjørt 22 meter fra siste busstopp og bakenden var 10 meter etter bussboksen. Bakenden på bussen var delvis i sykkelfeltet, men ikke mer enn at jeg kom meg forbi med sykkelen, dog i ca gangfart akkurat ved bakenden og deretter aksellererte jeg noe. Forskjellen til min sak er at passasjeren ble sluppet ut av forreste dør og jeg kolliderte med vedkommende umiddelbart i det passasjeren steg ut. Det "morsomme" her er at dette skjedde for ett år siden. Sykkelen min er ødelagt. Svaret fra selskap X sitt forsikringselskap er at de fraskriver seg et hvert ansvar og legger hele skylden på meg. De hevder at bussen sperret hele sykkelfeltet og at det var umulig for en syklist å komme seg forbi der. De hevder også at jeg må ha syklet på fortauet. De sier faktisk, indirekte, at jeg lyver og de har mekket til en rekke teorier som ikke holder vann. Alt dette uten å faktisk på noe som helst punkt inkludere meg for utfyllende informasjon. Jeg har oversendt dem en særdeles fyldig dokument hvor jeg pulveriserer alle deres påstander og presenterer bl.a. GPS-sporet fra turen som viser at jeg faktisk syklet i veibane/ sykkelfelt. Og ja, sykkelfelt er et kjørefelt i veibanen. Skal bli interessant å se hvordan dette utvikler seg videre... Men en interessant vinkling her er at selskap Y sier til meg at bussjåfører ikke skal slippe av passasjerer utenfor holdeplass, mens selskap X (som kjører på kontrakt for Y), hevder at de ikke kan nekte passasjerer å gå av bussen. Jeg har poengtert ovenfor X og Y hvordan disse to påstandene henger sammen, for det må opplagt ha konsekvenser for hvordan forbrukere og trafikanter for øvrig skal forholde seg til selskap Ys transportvedtekter. Tipper at jeg kommer til å skrive et innlegg når saken omsider løser seg. Spørsmålet er om jeg snart må begynne å dra inn advokathjelp. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet busselskapet (dvs. den som har logoene sine profilert på bussen) og lagt inn klage på det du opplevde, for det hevder det ikke skal skje.
|
|
|
[Re: eirikbk]
02/11/2015 10:01
|
kimjv
Medlem
|
Medlem
Er det helt greit å gjøre slik? Synes ikke dette er greit når det går et sykkelfelt på utsiden og bussen er utenfor stoppet sitt... Jeg har p.t. akkurat en slik sak gående mot selskap X (som kjører på kontrakt for Y i Oslo). Det ble sluppet av en passasjer ut i sykkelfeltet mens bussen stod i kø. Bussen hadde kjørt 22 meter fra siste busstopp og bakenden var 10 meter etter bussboksen. Bakenden på bussen var delvis i sykkelfeltet, men ikke mer enn at jeg kom meg forbi med sykkelen, dog i ca gangfart akkurat ved bakenden og deretter aksellererte jeg noe. Forskjellen til min sak er at passasjeren ble sluppet ut av forreste dør og jeg kolliderte med vedkommende umiddelbart i det passasjeren steg ut. Det "morsomme" her er at dette skjedde for ett år siden. Sykkelen min er ødelagt. Svaret fra selskap X sitt forsikringselskap er at de fraskriver seg et hvert ansvar og legger hele skylden på meg. De hevder at bussen sperret hele sykkelfeltet og at det var umulig for en syklist å komme seg forbi der. De hevder også at jeg må ha syklet på fortauet. De sier faktisk, indirekte, at jeg lyver og de har mekket til en rekke teorier som ikke holder vann. Alt dette uten å faktisk på noe som helst punkt inkludere meg for utfyllende informasjon. Jeg har oversendt dem en særdeles fyldig dokument hvor jeg pulveriserer alle deres påstander og presenterer bl.a. GPS-sporet fra turen som viser at jeg faktisk syklet i veibane/ sykkelfelt. Og ja, sykkelfelt er et kjørefelt i veibanen. Skal bli interessant å se hvordan dette utvikler seg videre... Men en interessant vinkling her er at selskap Y sier til meg at bussjåfører ikke skal slippe av passasjerer utenfor holdeplass, mens selskap X (som kjører på kontrakt for Y), hevder at de ikke kan nekte passasjerer å gå av bussen. Jeg har poengtert ovenfor X og Y hvordan disse to påstandene henger sammen, for det må opplagt ha konsekvenser for hvordan forbrukere og trafikanter for øvrig skal forholde seg til selskap Ys transportvedtekter. Tipper at jeg kommer til å skrive et innlegg når saken omsider løser seg. Spørsmålet er om jeg snart må begynne å dra inn advokathjelp. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet busselskapet (dvs. den som har logoene sine profilert på bussen) og lagt inn klage på det du opplevde, for det hevder det ikke skal skje. Det er jo interessant det du sier.. Sikkert greit nok at passasjerer skal kunne slippes av hvis de ønsker, men samtidig, som det nevnes lenger opp her, så slipper man ikke av passasjerer hvis man har et kjørefelt til høyre for en. Det er jo rett og slett farlig. Og selv om det er snakk om et sykkelfelt i dette tilfellet, kan jo skadene allikevel bli store. Mener det er to aspekter ved tilfellet ditt. - Bussen har forlatt holdeplassinnmerkingen, og burde derfor ikke slippe av passasjerer - Bussen har jo ikke fullført feltskiftet sitt. Bør man da være forsiktig med å kjøre forbi?
|
|
|
02/11/2015 10:28
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo interessant det du sier.. Sikkert greit nok at passasjerer skal kunne slippes av hvis de ønsker, men samtidig, som det nevnes lenger opp her, så slipper man ikke av passasjerer hvis man har et kjørefelt til høyre for en. Det er jo rett og slett farlig. Og selv om det er snakk om et sykkelfelt i dette tilfellet, kan jo skadene allikevel bli store.
Mener det er to aspekter ved tilfellet ditt.
- Bussen har forlatt holdeplassinnmerkingen, og burde derfor ikke slippe av passasjerer - Bussen har jo ikke fullført feltskiftet sitt. Bør man da være forsiktig med å kjøre forbi?
Det er definitivt farlig å slippe passasjerer ut i et sykkelfelt som per definisjon er et kjørefelt. At det er et felt for syklende gjør ikke kjørefeltet annenrangs av den grunn. Første punktet ditt, bytt ut ordet "burde" med "skal" hvis de skal være konsekvente med det kontraktsforholdet de har med selskap Y. Andre punkt: For så vidt et valid innspill. Bussens plassering i seg selv gjorde at jeg måtte senke farten til ca gangfart i det jeg passerte bakenden. Dette var jo dels for å faktisk se at passering var mulig. Dette gav meg også full oversikt videre fram. Merk at det bare var bussens bakende som var delvis i sykkelfeltet. Øvrig var bussen skråstilt og sykkelfeltet helt fritt for ferdsel. Men hvor går grensen ved forsiktighet? Gangfart ved passering av bakenden og deretter aksellerering, men det er begrenset hvor høy fart man oppnår på bussens 12 meter (ikke leddbuss). Det er ikke påregnelig at bussen bryter forskrifter, instrukser etc. og slipper av passasjer ut i et kjørefelt som er åpent for ferdsel. Skulle jeg vært mer forsiktig måtte jeg egentlig ha parkert sykkelen og heller kjørt bil. Hele premisset for å kunne slippe av passasjerer ut i sykkelfeltet, når man en gang skal bryte med hva kontraktseier selskap Y sier om dette utenfor holdeplass, er at det er sikkerhetsmessig forsvarlig. Det er det ikke når sykkelfeltet er åpent for passering og bussjåføren ikke ser forbi bussens bakende pga dens skråstilte posisjon. I ditt tilfelle er det enda verre da bussjåføren faktisk burde kunne se hele sykkelfeltet bakover. Det skal sies at min sak har mange detaljer og jeg skal ikke videre inngå noen ytterligere diskusjoner før den er avklart.
|
|
|
05/11/2015 13:59
|
anonym
Besatt
|
Besatt
|
|
|
|
|