Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvor korte alpintski slipper man unna med?

Re: Hvor korte alpintski slipper man unna med? [Re: sveinaa] #2031285 11/11/2015 13:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa
Sitat: ingeplinge
Sitat: sveinaa
Barneski tåler ikke vekten til en voksen. De knekker kanskje ikke, men de mister alle egenskapene sine da de er for myke.

Jeg har selvsagt aldri brukt barneski..! (Jeg sa snowblades og korte ski, selvsagt beregnet på min vekt.) Snowblades er faktisk veldig morsomt å bruke også om en ikke er veldig dreven, ingenting blir for bratt eller isete. Så en kan kjøre sammen med folk som er mye flinkere.. ;-)

Hva slags egenskaper har en snowblade (er ikke det egentlig bare en tulle ski)?

De lar deg ta ultrakorte svinger selv om du ikke vet hvordan du svinger på ski og kjører du bratt pudder, kan du lene deg bakover for å bremse istedet for å svinge. De går an å ha det moro på blades, men du blir ikke en god skikjører av det.

Min eldste sønn var på det kjøret en stund. Vi klokket ham i 74km/t ned Pelikansvängen i Åre på blades og han har også kjørt fra toppen av Kabinbanan og helt ned på Torvet på 8 minutter, så det går også an å kjøre rimelig kvast på dem. Etter at jeg kjøpte et par ordentlige ski til ham for fem år siden, har han ikke sett seg tilbake.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor korte alpintski slipper man unna med? [Re: Totte] #2031458 11/11/2015 22:26
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Mye av revolusjonen som har skjedd med racing skjedde gjennom snowblades. Hvis jeg husker riktig, var det unger som var vant med å kjøre blades som begynte å kjøre carving-ski...så begynte det å boble oppover helt til juniorer slo wc-kjørerne - da skiftet de også. Så kom FIS og forbød alt....

Re: Hvor korte alpintski slipper man unna med? [Re: hilmer] #2032598 15/11/2015 13:02
Totte Offline OP
Unionstøysekopp
OP Offline
Unionstøysekopp
Om noen skulle bry seg, så ble det et besøk på messa i Aron. Jeg må si det var et profft opplegg, og kan bare gjette på hvilket kaos det hadde vært om ikke utstyret var sortert etter størrelse på forhånd.
Endte opp med en par carvingski til bakkebruk på 170 til nesten ingen kronasjer, mens jakten på snowblades litt lengre enn 100cm fortsetter.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support