Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sleipt og umoralsk eller "innafor"?

Sleipt og umoralsk eller "innafor"? #2029961 07/11/2015 19:38
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
På torsdag var vi på XXL og kjøpte joggesko til kona til 1499 kroner. I dag har jeg fått nyhetsbrev fra XXL hvor de selger den samme skoen for 749 kroner på helgetilbud. Kona har ikke tatt i bruk skoene enda.

Mitt moralske kompass sier at det er galt å bruke åpent kjøp på de vi kjøpte i butikken for så å bestille skoene på helgetilbudet i nettbutikken.

Skal jeg drite i kompasset og spare 750 kroner eller skal jeg beholde karmapoengene og akseptere at timingen var litt dårlig?

Redigert av Raskall; 07/11/2015 20:02.
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2029962 07/11/2015 19:43
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Bestill nye sko på nettet og lever inn de andre på mandagen.

XXL tjener nok penger som det er og man skal ikke føle noe personlig ovenfor slike kjeder...
Bytt de fordi du ikke er fornøyd. Du får ikke noe på prisgarantien siden tilbudet de sendte på mail kun gjelder på nettet...

Redigert av anonym; 07/11/2015 19:47.
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2029964 07/11/2015 19:48
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Kan ikke helt se at det er noe galt i å benytte seg av muligheten som vilkårene XXL selv har satt, gir.

Og hvis det hjelper på samvittigheten, XXL går så det griner og eierne er blitt steinrike:-)

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2029966 07/11/2015 19:52
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvorfor i alle dager skal det være galt?

De reklamerer både med at du kan få pengene tilbake innen 30 dager (så du gjør ikke noe galt formelt sett) OG prismatch som er ment for at du skal kunne kjøpe uten å tenke på akkurat dette med kampanjer.

Jeg mener at skal det finnes noen moralsk side så hadde det vært at XXL skulle innvilget det prismatch-penger siden det er deres eget tilbud du matcher mot.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2029968 07/11/2015 19:52
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg har vel kommet til denne konklusjonen selv og har allerede bestilt skoene med levering i varehuset her i Fredrikstad. Så jeg kommer med andre ord til å returnere noen sko og hente de samme skoene på samme tur i butikken og gå ut igjen 731 kroner rikere (frakta koster 19 kroner til varehuset).

Det som er litt teit er at jeg har de samme skoene selv men jeg har kastet skoesken og løpt 20km på tredemølla med dem. Så jeg kan ikke bruke åpent kjøp. Men men.. Det jevner seg vel ut på noe annet en eller annen gang.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Goldrush] #2029969 07/11/2015 19:54
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Jeg er ikke så flink til å lese regnskaper, men er de ikke i 40 mill i underskudd for 2014?

http://www.proff.no/selskap/xxl-asa/oslo/hovedkontortjenester/IGGKV5A10NZ/

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: anonym] #2029971 07/11/2015 19:57
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: anonymous
Jeg er ikke så flink til å lese regnskaper, men er de ikke i 40 mill i underskudd for 2014?

http://www.proff.no/selskap/xxl-asa/oslo/hovedkontortjenester/IGGKV5A10NZ/

http://e24.no/naeringsliv/xxl-med-kjemperesultat-for-tredje-kvartal/23550641

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2029973 07/11/2015 20:07
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Åkke som, det er XXL som setter vilkårene, da ber de folk om å bruke de. Noe annet er jo bare tull. Bytt med god samvittighet.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2029978 07/11/2015 20:12
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: XXL.no

Dersom du kan kjøpe identisk vare til en lavere pris enn du betalte hos oss innen 30 dager etter kjøpsdatoen hos oss, betaler vi deg differansen tilbake. Du må dokumentere den lavere prisen ved å legge frem annonse, kundeavis, produktkatalog eller lignende. Vi trenger også en original kvittering på den varen du kjøpte hos XXL. Varen må være på lager hos den aktuelle konkurrerende aktøren.

Det ser jammen ut til at jeg får igjen penger for skoene mine også. De ble kjøpt 26. oktober. Så da blir i praksis ett av parene gratis. ICON_SMILE

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2029992 07/11/2015 20:43
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Bytt med god samvittighet ja!

Moralen her er :
a) ta vare på kvitteringer
b) følg med på tilbud

Gratulerer med et par gratis løpesko!

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030000 07/11/2015 21:10
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Raskall

Dersom du kan kjøpe identisk vare til en lavere pris enn du betalte hos oss innen 30 dager etter kjøpsdatoen hos oss, betaler vi deg differansen tilbake. Du må dokumentere den lavere prisen ved å legge frem annonse, kundeavis, produktkatalog eller lignende. Vi trenger også en original kvittering på den varen du kjøpte hos XXL. Varen må være på lager hos den aktuelle konkurrerende aktøren.

Det ser jammen ut til at jeg får igjen penger for skoene mine også. De ble kjøpt 26. oktober. Så da blir i praksis ett av parene gratis. ICON_SMILE

Quote:
Prisløftet gjelder også mot oss selv. Ser du en lavere pris på xxl.no, gi beskjed når du handler i varehus, så får du nettprisen der (med mindre det er oppgitt på xxl.no at prisen kun gjelder på nett)

Redigert av anonym; 07/11/2015 21:10.
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: d0ppler] #2030005 07/11/2015 21:15
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: d0ppler
Bytt med god samvittighet ja!

Moralen her er :
a) ta vare på kvitteringer
b) følg med på tilbud

Gratulerer med et par gratis løpesko!

Registrer kortet du betaler med på Digipost.no, så får man kvitteringer fra XXL og G-max på mail...

Støttes av disse foretningene..
https://www.digipost.no/privat/kart

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: anonym] #2030061 08/11/2015 11:17
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Du er ihvertfall samvittighetsfull som tenker på dette i motsetning til en del andre. Her kan man lese om en person som klaget på at han ble nektet retur hos Lefdal henhold til returretten fordi han hadde brukt den for mange ganger. personen hadde i følge ham selv "returnert gjennomsnittlig én PC hver måned siden starten av 2015, samt endel «småting»." (Artikkelen er publisert 6. September).

http://www.dinside.no/934520/ble-nektet-returrett

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030063 08/11/2015 11:21
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde gått tilbake til butikken, vist annonsen og prisen på varen med rabatt, og bedt om å få refundert mellomlegget. Antar at de hadde refundert det uten å mukke.

Retur av brukt varen for å få en ny vare, hadde jeg ikke gjort. Jeg trenger ikke ny vare. Ser heller ikke hvorfor jeg skulle skru butikken og misbruke denne policien, selvom kjeden er en slik som drives kun med hensikt om å skape finansielle overskudd for finansielle eiere.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030064 08/11/2015 11:23
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
På torsdag var vi på XXL og kjøpte joggesko til kona til 1499 kroner. I dag har jeg fått nyhetsbrev fra XXL hvor de selger den samme skoen for 749 kroner på helgetilbud. Kona har ikke tatt i bruk skoene enda.

Mitt moralske kompass sier at det er galt å bruke åpent kjøp på de vi kjøpte i butikken for så å bestille skoene på helgetilbudet i nettbutikken.

Skal jeg drite i kompasset og spare 750 kroner eller skal jeg beholde karmapoengene og akseptere at timingen var litt dårlig?

Det er ikke bare innafor å gjøre dette, det er på sin plass!
Godt å se du har benyttet deg av det, noe annet ville være "dumskap" i mine øyne.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030065 08/11/2015 11:24
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Gratulerer, du var slu og flink og fikk gratis sko. Du bidrar dermed til at skoene blir dyrere for alle andre kunder ICON_SMILE Noe å tenke på neste gang du bruker dem.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: mtbmaniac] #2030068 08/11/2015 11:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: mtbmaniac

Gratulerer, du var slu og flink og fikk gratis sko. Du bidrar dermed til at skoene blir dyrere for alle andre kunder ICON_SMILE Noe å tenke på neste gang du bruker dem.

Nettopp!
Prisløfter og lignende ordninger er ikke til for kunden men de er en markedsføringsstrategi for å fremstå som billigeste alternativ mot konkurrentene (kjedene vet at en forsvinnende liten andel av kunden noensinne kommer til å benytte seg av dem allikevel). Og med at du gjør resten av skoserien litt dyrere (XXL må tjene inn det tapte) så kan også konkurrentene ta en liten pust i bakken for de trenger heller ikke å senke prisen like mye som før.

Mao. du gjør sportslivet dyrere for alle andre enn deg selv. Egoistisk.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030069 08/11/2015 11:52
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
XXL har 30 dagers prisgaranti. så ta vare på kvittering og hvis XXL selger vare på "salg" innen 30 dager etter ditt kjøp så møter du opp med kvittering og får utbetalt mellomlegget.
Grei ordning så du som kunde ikke skal føle deg lurt siden de regelmessig kjører "kanpanjer"

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Tange] #2030074 08/11/2015 12:21
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Kødder dere? Han kjøper et produkt på billigste måte i henhold til kjedens egne ordninger, uten å snyte fellesskapet for mva.-inntekter (selv om de blir lavere, men jeg antar at fellesskapet får de inn når besparelsen forbukes). Jeg kan ikke på noen måte se hvordan dette skal være egoistisk!
Jeg vil anta at XXL markedstilpasser sine priser for å maksimere profitten, og at TS sitt kjøp heller kan bidra til å senke prisene hvis kjeden ser at en vare er ekstra populær når prisen er på et lavere nivå. Meget solidarisk vil jeg si! ICON_WINK

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Tange] #2030093 08/11/2015 14:28
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Tange
Sitat: mtbmaniac

Nettopp!
Prisløfter og lignende ordninger er ikke til for kunden men de er en markedsføringsstrategi for å fremstå som billigeste alternativ mot konkurrentene (kjedene vet at en forsvinnende liten andel av kunden noensinne kommer til å benytte seg av dem allikevel). Og med at du gjør resten av skoserien litt dyrere (XXL må tjene inn det tapte) så kan også konkurrentene ta en liten pust i bakken for de trenger heller ikke å senke prisen like mye som før.

Mao. du gjør sportslivet dyrere for alle andre enn deg selv. Egoistisk.

Ellers kan man jo argumentere for at han har gitt pengene sine til en sportskjede som tåler lavere dekningsgrad på mange varer, og som ved hjelp av akkurat denne markedføringen har vokst seg stor og kan tilby lavere priser til flere kunder- sammenlignet med hvis alle i landet måtte handle på den mer "gammeldagse" sportsbutikken.

mao, gjør "sportslivet billigere i snitt", eller voldsomt solidarisk om du vil..

Hvorfor skal bruk av prisgarantien som XXL reklamerer medi stor skala være egoistisk?
Altså, mer egoistisk enn forbrukerens rolle i økonomien generelt?

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030114 08/11/2015 16:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
devilsmile

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: j.bruu] #2030120 08/11/2015 16:49
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: j.bruu
XXL har 30 dagers prisgaranti. så ta vare på kvittering og hvis XXL selger vare på "salg" innen 30 dager etter ditt kjøp så møter du opp med kvittering og får utbetalt mellomlegget.
Grei ordning så du som kunde ikke skal føle deg lurt siden de regelmessig kjører "kanpanjer"

I dette tilfelle så nei. XXL sendte ut et tilbud som kun gjelder på nettet i helgen.

Redigert av anonym; 08/11/2015 16:49.
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030123 08/11/2015 17:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ikke krav på prisløfte mot dette nettilbudet, nei.

Men hvis Raskall hadde gått på XXL på lørdag og spurt om å få tilbake mellomlegget, framfor å returnere skoa for å kjøpe på nett, så hadde de ganske sikkert like gjerne betalt ham mellomlegget.

I praksis tilsier all erfaring at man får langt mer enn det man har direkte krav på hos XXL.

Redigert av anonym22; 08/11/2015 17:06.
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030125 08/11/2015 17:14
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22

I praksis tilsier all erfaring at man får langt mer enn det man har direkte krav på hos XXL.

XXL er ganske bra sånn sett.

En gang gikk jeg forsiktig bort til en kundebehandler der og fortalte at jeg hadde hørt om noen sko som de prismatchet mot en annen aktør, og hvor prisen jo var ganske lav, ganske sannsynlig under deres innkjøpspris, men at jeg bare måtte forhøre meg siden de hadde denne garantien og beklaget men håpet vedk forsto at jeg var en sånn bottom feeder og åtselgribb med skyhøy norsk lønn men som likevel ønsker å få ting billigst mulig.

Kundebehandleren ble jo nesten glad for at jeg spurte, tok meg med bort på bakrom og fant fram en enslig skoboks, fortalte at det var aller siste paret og så fikk jeg jammen med meg skoene.

Hva var sjansen for at jeg på egenhånd hadde funnet det ene paret? Hadde vært veldig lett å bare avvise. Men det skjedde altså ikke.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: anonym] #2030166 08/11/2015 20:30
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Kundeavisa for uke 46 har også disse skoene for halve prisen, så jeg får nok igjen mellomlegget for mine sko også.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: anonym22] #2030192 08/11/2015 21:35
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: anonymous22
Ikke krav på prisløfte mot dette nettilbudet, nei.

Men hvis Raskall hadde gått på XXL på lørdag og spurt om å få tilbake mellomlegget, framfor å returnere skoa for å kjøpe på nett, så hadde de ganske sikkert like gjerne betalt ham mellomlegget.

Mailen med tilbudet kom rett etter stengetid på lørdagen....
Raskall får nok igjen siden den er i kundeavisen til xxl også...

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030239 09/11/2015 07:40
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg synes også Raskall er "slu" og gjør at prisene blir dyrere for alle oss andre. I tillegg ødelegger han jo hele bransjen ved å handle hos XXL (som har så lave marginer at lokale butikker ikke kan konkurrere og derfor går konkurs).

Raskall må umiddelbart:

* Returnere varene til XXL
* Kjøpe de samme varene hos en lokal butikk til langt høyere pris
* Aldri reklamere eller bruke rettighetene sine som forbruker, da dette ødelegger marginene i en bransje som sliter
* Handle oftere hos en lokal butikk (hvis man ødelegger for bransjen ved å handle hos XXL, ødelegger man ihvertfall for bransjen hvis man ikke handler i det hele tatt!)

Thomas
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: tparsli] #2030247 09/11/2015 08:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tparsli

* Handle oftere hos en lokal butikk (hvis man ødelegger for bransjen ved å handle hos XXL, ødelegger man ihvertfall for bransjen hvis man ikke handler i det hele tatt!)

XXL er min lokale butikk. Hvor mener du jeg skal handle?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: GeirK] #2030253 09/11/2015 08:19
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
XXL er min lokale butikk. Hvor mener du jeg skal handle?

I så fall bor du på feil plass og må ta en omvei til den nærmeste butikk som selger sykler, men ikke kunstløpskøyter, fiskestenger, golfkøller eller andre vederstyggeligheter ICON_WINK

Min ironi-/sarkasmedetektor slo forøvrig ut på tparsli sitt innlegg.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030257 09/11/2015 08:22
Tex Offline
Besatt
Besatt
Du må slå på ironidetektoren, GeirK!

Edit: For sen! Hvilken dobbeltironi.

Redigert av Tex; 09/11/2015 08:23.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support