Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

El sykkel med racerfart

Re: El sykkel med racerfart [Re: Dan] #2029109 05/11/2015 13:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Sitat: GeirK
What he said.

Dere som nå i krenket harme basher ivei mot DesmoSkier, har dere lest noe sted at han sykler i 50 km/h på gangveiene i slalåm mellom fotgjengere og små barn?

Nei, for han har vel ikke det. Han har skrevet at fordelen med motoren er at han kan holde følge med trafikken ute i veien, samtidig som han har muligheten grunnet sykkellikheten til å snike seg til å bruke gangveien. Det er ikke det samme som at han kjører fortere enn vanlige syklister på gangveien.

Det han skriver er at han er klar over at hvis det skjer et uhell, på den måten hvem som helst av oss kan ha et uhell med sykkel på gangveien når det finnes uforutsigbare fotgjengere der, så har han en svært dårlig sak økonomisk sett, i forhold til hvis han hadde det samme uhellet med en vanlig sykkel.

Jeg forholder meg til det faktum er at han kjører rundt i trafikken på en uregistrert moped uten ansvarsforsikring. Det at han kjører den forsiktig når han i bryter enda en trafikkregel ved å kjøre den på gang- og sykkelvei, er ingen formildende omstendighet i min bok.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: El sykkel med racerfart [Re: GeirK] #2029111 05/11/2015 13:10
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg forholder meg til det faktum er at han kjører rundt i trafikken på en uregistrert moped uten ansvarsforsikring. Det at han kjører den forsiktig når han i bryter enda en trafikkregel ved å kjøre den på gang- og sykkelvei, er ingen formildende omstendighet i min bok.

Det er fint hvis det er det du forholder deg til. Men det så mer ut som at du sa deg enig i at DesmoSkier er en ansvarsløs gærning som risikerer å drepe opp til flere barn hver dag på sin vei til jobben.

Mitt poeng er at DesmoSkier sannsynligvis ikke har større risiko for å drepe barn enn det du eller jeg har der vi sykler med lovlige sykler (bortsett fra at jeg ikke har reflekser eller ringeklokke).

Re: El sykkel med racerfart [Re: Dan] #2029113 05/11/2015 13:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
What he said.

Dere som nå i krenket harme basher ivei mot DesmoSkier, har dere lest noe sted at han sykler i 50 km/h på gangveiene i slalåm mellom fotgjengere og små barn?

Nei, for han har vel ikke det. Han har skrevet at fordelen med motoren er at han kan holde følge med trafikken ute i veien, samtidig som han har muligheten grunnet sykkellikheten til å snike seg til å bruke gangveien. Det er ikke det samme som at han kjører fortere enn vanlige syklister på gangveien.

Da kan jo i grunn mopeder også kjøre på gang- og sykkelvei, bare de kjører litt saktere? ;-)
(De ville jo hatt den fordelen at de var lette å høre.)

Jeg lurer jo litt på hvordan det ville blitt hvis veldig mange gjort som DesmoSkier. Men i grunn lurer jeg også litt på hvordan det hadde blitt på gang- og sykkelveiene om alle gikk over til å bruke elsykler. En veldig stor andel av elsyklister har en ganske annen kjørestil (slalåm etc.) enn oss som sykler litt fort på vanlig sykkel.

Re: El sykkel med racerfart [Re: Dan] #2029120 05/11/2015 13:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men det så mer ut som at du sa deg enig i at DesmoSkier er en ansvarsløs gærning som risikerer å drepe opp til flere barn hver dag på sin vei til jobben.

Jeg skrev "what he said", ikke "what Dan read between the lines". =)

- Robert Green Ingersoll
Re: El sykkel med racerfart [Re: anonym22] #2029121 05/11/2015 13:27
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Da kan jo i grunn mopeder også kjøre på gang- og sykkelvei, bare de kjører litt saktere? ;-)

Hvis man ser bort fra at de er tyngre og dermed gir større skader ved et sammenstøt, at de bråker og slipper ut eksos og at det ikke er lov, hva er det da som ville være i veien for å dele GS-veien med mopeder så lenge de holder samme fart som syklistene? På Tour de Finance ville jeg mye heller ha møtt en mopedist i 20 km/h enn en syklist i 45 km/h.

Quote:
Jeg lurer jo litt på hvordan det ville blitt hvis veldig mange gjort som DesmoSkier.

Hva er det han gjør spesifikt som du tenker på da? Vi vet jo ikke om han kjører fort og vi har ingen sikre tall på hvor mange barn han dreper på en normal dag på vei til jobben.

Quote:
Men i grunn lurer jeg også litt på hvordan det hadde blitt på gang- og sykkelveiene om alle gikk over til å bruke elsykler. En veldig stor andel av elsyklister har en ganske annen kjørestil (slalåm etc.) enn oss som sykler litt fort på vanlig sykkel.

Nå er du inne på noe mer interessant. Elsykler gjør at flere velger å sykle til jobben og setter på den måten press på myndighetene til å legge bedre tilrette for sykling. Men samtidig så risikerer vi å få sykkelinfrastruktur som baserer seg på at alle bruker elsykkel og så får vi se enda flere dårlig planlagte GS-veier, med krappe oppoverbakker og omveier.

Re: El sykkel med racerfart [Re: GeirK] #2029124 05/11/2015 13:36
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg skrev "what he said", ikke "what Dan read between the lines". =)

Ok, da må vi se på what he said:

Sitat: grr
Har en følelse av at du ikke har barn, eller iallfall mangler evner til å tenke deg at det kan finnes andre synspunkter enn de du selv måtte ha.

Det er noe med DesmoSkier sitt syn på barn som åpenbart er relevant for diskusjonen her. Jeg klarer ikke helt å se at det skulle være noe annet enn risikoen for at de blir kjørt ned, men opplys meg gjerne.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om din potensielle økonomiske ruin. Jeg bryr meg om at ikke jeg selv eller andre skal bli nedkjørt av en ulovlig moped uten ansvarsforsikring.

Dere er altså veldig lite opptatte av DesmoSkier sin eventuelle økonomiske ruin. Det er jeg også. Men har han skrevet at han forventer at dere skal være opptatte av det? Nei, han har skrevet at han er klar over de økonomiske problemene med å kjøre uforsikret hvis det skjer noe, slik at ingen trenger å skrive lange innlegg om "vet du at forsikringen ikke gjelder, er du klar over det, vent litt så skal jeg hente frem paragrafene som viser dette". Han sparer dere for det bryderiet ved hjelp av den setningen.

Kjører du uregistrert og ikke forsikret bil også? Det betyr vel heller ikke noe for noen andre enn potensiell økonomisk ruin for deg?

Stråmann. Og det sier du også what he said til altså? Jeg hadde håpet på bedre fra deg. ICON_WINK

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2029137 05/11/2015 13:56
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Dette ble jo en diskusjon omtrent som forventet, med en ganske unison fordømming av mitt valg av transportmiddel for å takle Oslotrafikken. Med ett hederlig unntak da, takk Dan.

Stort sett sykler jeg lite på gang&sykkelvei, og når jeg gjør det tilpasser jeg hastigheten til forsvarlig nivå og opptrer i det store og hele som en ansvarsfull syklist (synes jeg). De gangene jeg faktisk benytter denne merksnodige infrastrukturen blir jeg ofte frakjørt av syklister uten elmotor på farkosten sin og opplever ikke at jeg er den som medfører størst risiko for fotgjengere, bikkjer og andre syklister, for å si det slik.

Sykkelfelt benytter jeg ofte, der opplever jeg generelt lite problemer med å holde over 25 km/t i hastighet. De gangene jeg sykler forbi en annen syklist gjør jeg det med feltbytte ut i veien, selvsagt etter å ha sjekket blindsone og om det er klart.

Generelt vil jeg si at den største utfordringen ved å sykle en s-pedelec er at andre trafikanter ikke forventer at jeg kommer så fort som jeg gjør. Dette er noe jeg tar inn over meg i kjøremønsteret mitt. Jeg velger ofte å sykle saktere enn jeg kunne gjort, og bruker fartspotensialet i sykkelen stort sett bare ute blant bilene eller i veldig oversiktlige sykkelfelt.

Summa summarum mener jeg at jeg er i den lavere enden av risikoskalaen i forhold til å påføre andre skade.

Det jeg kunne ønsket meg var en egen kjøretøyklasse for s-pedelec:
* Registrering og forsikring
* Bruk av sykkelhjelm påbudt men ingen krav om MC-hjelm
* Bruk av sykkelinfrastruktur tillatt
* Usikker på om de egentlig burde tillates på gang&sykkelvei

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: El sykkel med racerfart [Re: Dan] #2029138 05/11/2015 13:57
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå er du inne på noe mer interessant. Elsykler gjør at flere velger å sykle til jobben og setter på den måten press på myndighetene til å legge bedre tilrette for sykling. Men samtidig så risikerer vi å få sykkelinfrastruktur som baserer seg på at alle bruker elsykkel og så får vi se enda flere dårlig planlagte GS-veier, med krappe oppoverbakker og omveier.

Sykkelinfrastrukturen er som kjent i stor grad ikke godt egnet for verken mange syklister eller jevn, god fart (som er nødvendig hvis det skal være hensiktsmessig å jobbsykle særlig langt).

Og den infrastrukturen er enda mindre egnet for den litt henslengte elsykkelstilen med kjappe akselerasjoner, slalåm, rykk og napp, som særlig brukerne av de kraftigste lovlige (og ulovlige?) elsyklene har. Disse er det ikke så altfor mange av. Men hvis alle på sykkelveien hadde hatt minimum de kraftigste lovlige, men mange hadde hatt ulovlig kraftig (og endog noen hadde kjørt moped ICON_WINK ), så ville det ikke vært nok om de bare holdt seg under 25 km/t.

En ev. voldsom økning av elsykler i Oslo, vil jo sånn sett kunne få litt sammenliknbare konsekvenser som økningen av elbiler i kollektivfeltet. Men det er jo ikke akkurat sammenliknbare incentiver her.

Jeg opplever i grunn ikke noen problemer med elsykler/elsyklister jeg, altså. Men det er ikke helt rom for at alle benytter seg av den "usynlige ulovligheten" det er å bruke ulovlig elsykkel på den haltende sykkelinfrastrukturen vi har.

Re: El sykkel med racerfart [Re: Dan] #2029141 05/11/2015 13:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når man har barn som ferdes langs gang- og sykkelveg, skaper det utrygghet hos oss foreldre at vi vet at de trafikkeres av mopeder. Selv jager jeg bort og anmelder alle mopeder jeg treffer på g/s-veg fordi det gjør meg utrygg å vite at de er der sammen med sønnen min. Det trenger ikke være en rasjonelt begrunnet.

Jeg trodde at man kunne bli skadelidende dersom man blir kjørt ned av noen uten ansvarsforsikring, men etter litt kjapp Googling ser jeg at det ikke er tilfelle. Da trekker jeg den bekymringen over at han kjører uten forsikring siden det bare kan gå utover ham selv.

Spørsmålet om han kjører bil uten ansvarsforsikring er ikke en stråmann - men et helt betimelig spørsmål som jeg veldig gjerne skulle se Desmo svare begrunnet på, for å forstå hvordan han tenker.

- Robert Green Ingersoll
Re: El sykkel med racerfart [Re: anonym22] #2029152 05/11/2015 14:09
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg kan jo legge til at som svenske så er jeg oppvokst med at det å blande syklister og mopedister (maks 30 km/h) er ganske uproblematisk:

"Cykelväg eller cykelbana är en väg som cykel och moped klass II ska köra på. Övriga fordon får ej köra här om inget mer anges."

Unntak skal skiltes, som her for eksempel:

Da jeg kjørte moped i tenårene husker jeg en gang jeg ble stoppet av politiet og henvist opp på sykkelveien, siden jeg som mopedist ikke hadde lov å sykle i veien der det fantes sykkelvei.

Re: El sykkel med racerfart [Re: Dan] #2029155 05/11/2015 14:14
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her forvirrer du TS-leserne Dan... ICON_WINK
"Svenskemopeden" faller i samme kategori som Epatraktoren; dvs. merkelige farkoster som bare dere Svensker og vi grenseboere kjenner til

Re: El sykkel med racerfart [Re: GeirK] #2029169 05/11/2015 14:29
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Spørsmålet om han kjører bil uten ansvarsforsikring er ikke en stråmann - men et helt betimelig spørsmål som jeg veldig gjerne skulle se Desmo svare begrunnet på, for å forstå hvordan han tenker.

Bilen jeg er deleier i (bilkollektiv) er ansvarsforsikret, og jeg har aldri tenkt tanken på å foreslå for den andre deleieren å endre på det.
For å snu på det, den eneste grunnen til at jeg ikke ønsker å registrere s-pedelecen er at det da blir veldig synlig at jeg bryter loven ved å sykle i sykkelfeltet. Gang&sykkelvei ville det ikke vært noe stort tap for meg å ikke benytte.
Jeg vurderer å registrere den, men har ikke bestemt meg helt enda.

Helge
Strava
Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2029173 05/11/2015 14:44
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Vanlige (dvs. lovlige) elsykkel har en god del bedre akselerasjon fra 0-25km/t enn en vanlig sykkel/syklist -men fra 25km/t og oppover er de ganske treige pga. høy vekt og ofte enkle gir-løsninger (9 gir er ganske vanlig).

Hvis man er bekymret over "elsykler" bør man tenke over hva man egentlig bekymrer seg for.
De aksellererer ikke voldsomt, har i praksis lavere toppfart enn en del andre sykler -og har gode skivebremser som burde resultere i kortere bremsestrekning.

Elektriske mopeder er en helt annen ting, men så er de jo også forbudt å bruke på sykkelvei/GS/fortau...

Thomas
Re: El sykkel med racerfart [Re: Dan] #2029215 05/11/2015 15:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg kan jo legge til at som svenske så er jeg oppvokst med at det å blande syklister og mopedister (maks 30 km/h) er ganske uproblematisk:

Jag hade väl också den oppfattning men lurar på om det inte blivit värre nu. Nu är det väldigt vanligt med EU mopeder på g/s veier i Sverige trots att det inte är lovligt och många av dem kör rätt snabbt. Själv har jag inte varit med om några farliga händelser när jag varit hemma men mina föreldrar gillar definitivt inte mopederna och är rädda att gå med barn barnen på g/s veien.

Re: El sykkel med racerfart [Re: tparsli] #2029221 05/11/2015 16:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ett möjligt problem är att oerfarna syklister kommer upp i klart högre hastigheter på många ställen än vad de hade gjort utan motor.

Jag tycker väl faktiskt att folk på el-sykkel oftast syklar snabbare än andra syklister. Så många är det faktiskt inte som håller 25 km/h i snitt vid vardagsykling eller där det är platt.

Re: El sykkel med racerfart [Re: fredriks] #2029240 05/11/2015 16:49
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: fredriks

Jag tycker väl faktiskt att folk på el-sykkel oftast syklar snabbare än andra syklister. Så många är det faktiskt inte som håller 25 km/h i snitt vid vardagsykling eller där det är platt.

Jeg sykler ganske langt (2x35km) på en strekning med en god del pendlere (Asker-Oslo) og min erfaring er at der jeg har en komforthastighet på rundt 30km/t raser ræzersyklisten forbi i 35-40km/t. Terrengsykler og hybrider holder omtrent samme hastighet som meg.
Det er faktisk ikke enkelt å få en 20kg sykkel med bare 9 gir (12-36) over 30km/t.

Unntaket er noen få bakker, men der blir vi alle forbikjørt av biler som 50km/t eller mer....

De farligste syklistene der jeg sykler er

* Stravatene på TdF som sykler 40km/t++
* Vinglepetterene på TdF som sykler 15-20km/t og ikke ser seg for
* Svartepetterene som sykler i mørket (skal hjem nå, så jeg møter nok på en del av de).

Thomas
Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2029251 05/11/2015 17:13
-
-Finn- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-
Utdrag fra lovdata:
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
§ 18.Særlige bestemmelser for syklende
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Re: El sykkel med racerfart [Re: tparsli] #2029256 05/11/2015 17:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Folk kanske syklar mycket snabbare i oslo än i trondheim ICON_SMILE Jag tycker dina tal låter väldigt höga och det tyder väl på att du mest möter någon slags elitpendlare (eller att det bara går nedför). Så väldigt många tror jag faktiskt inte det är som klarar att pendla i 30 km/h på terrengsykkel.

Jag ser väl mer normalt folk som syklar där jag bor. I en lokal motbakke på några km med en lutning på runt 3% så syklar de med el-sykkel om de allra flesta och mycket snabbare en medelpendlaren. På flat mark närmare byen så tror jag också att väldigt många syklar långsammare än 25 km/h.

Re: El sykkel med racerfart [Re: tparsli] #2029258 05/11/2015 17:28
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: tparsli
Vanlige (dvs. lovlige) elsykkel har en god del bedre akselerasjon fra 0-25km/t enn en vanlig sykkel/syklist -men fra 25km/t og oppover er de ganske treige pga. høy vekt og ofte enkle gir-løsninger (9 gir er ganske vanlig).

Min erfaring som elsyklist, er at på strekninger der man på vanlig sykkel normalt holder over 30km/t, så vil man ha problemer med å holde følge på elsykkelen. På min tur til jobb (22km, hovedsaklig Trondheimsveien og Ring3) er jeg ca. 5 minutter kjappere med elsykkel enn med landeveissykkelen, og tre av disse minuttene tar jeg i bakken opp til Gjelleråsen (ca. 2,5km lang 4-isj prosent).

Re: El sykkel med racerfart [Re: ] #2029395 06/11/2015 08:17
N
Nettopp Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Bone
Jeg har vært oppi mer enn 50km/t på tråsykkel selv

Re: El sykkel med racerfart [Re: ] #2029408 06/11/2015 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
men makan til bitter sjalusi det var i dén karen da

Driver du fremdeles og gjetter på hva folk tenker i stedet for å lese hva de skriver? Det burde du slutte med.

Jeg har også syklet fra mopedister på flata.
Hvor lenge greier du å holde over 45km/t på flata?

Er det greit å trimme en moped fordi du kan få den til å trille fortere enn 45km/t ned en bratt bakke. Jeg finner liksom ikke helt logikken i argumentasjonen din.

- Robert Green Ingersoll
Re: El sykkel med racerfart [Re: DesmoSkier] #2029410 06/11/2015 08:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: DesmoSkier

Du kan jo registrere den, men la være å sette på skiltet.

- Robert Green Ingersoll
Re: El sykkel med racerfart [Re: GeirK] #2029430 06/11/2015 09:30
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: DesmoSkier

Helt korrekt, og det er akkurat det jeg vurderer. Dvs. å legge skiltet i en av sideveskene, som i praksis alltid er med på tur.

Helge
Strava
Re: El sykkel med racerfart [Re: GeirK] #2029447 06/11/2015 10:27
Dan Offline
More than words
More than words

Det var jo faktisk en genial idé. Approved av meg som en periode kjørte mc med et bittelite skilt jeg hadde printet og laminert. Kommentaren fra politiet som stoppet meg var "åja, du hadde skilt". ICON_SMILE

Re: El sykkel med racerfart [Re: ] #2029453 06/11/2015 10:43
A
AGT Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Ja, det er flere her i området som sykler i 50.

Om sommeren pleier elitelagene å samles oppe på Gjelleråsen , før de sykler videre ( Nittedal , Ullensaker - Lillestrøm ). Når de så kommer tilbake pleier de å sykle hoved veien fra Gjelleråsen - Bjerke. Det at det strengt tatt ikke er lov å sykle fra Grorud - Bjerke på hovedveien er det vel knapt noen som bryr seg om , da de tross alt holder 50 eller 50 + Bedre at de sykler der enn at de bruker gang/sykkelveien.

Angående elsykkel så møtte jeg 2 elsykler for 1 år siden som var modifisert.
I år har jeg faktisk møtt bortimot 10 ganger så mange.

Personlig synes jeg at det er greit at elsykler for lov å sykle i 30 , kanskje 35
Mange av pendlersyklistene holder jo den hastigheten på flatene.

Noe som kanskje ikke er så greit er måten elsyklistene opptrer i måte med gående.
Istedet for å stoppe litt opp , så kjører de sikk sakk med bånn gass.
Fotgjengeroveganger forseres også tilnærmet med bånn gass.

Kan nesten virke som at flere av elsyklistene knapt har syklet på en vanlig sykkel , før de begynner med elsykkel.
Når så disse skaffer seg en modifisert utgave som går i 40+ på gang/sykkel vei som jeg opplevde , var det noe jeg bet merke i.

Skal ikke forundre meg at det om 1-2 års tid kommer elsykler som går i 50 , og som bruker gang/sykkelveien .....

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2029457 06/11/2015 10:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: AGT

Kan nesten virke som at flere av elsyklistene knapt har syklet på en vanlig sykkel , før de begynner med elsykkel.
Når så disse skaffer seg en modifisert utgave som går i 40+ på gang/sykkel vei som jeg opplevde , var det noe jeg bet merke i.

Merk, noe generalisering kan forekomme, noe erfaring fra kollegere og min frues kolleger...

Her er du inne på noe som jeg tror er veldig riktig. Mange har nå begynt å "sykle", tross at de aldri har vurdert å sykle før. Plutselig har de større fart enn de noen gang har hatt på sykkel, og skal håndtere dette i trafikk og mellom fotgjengere... de kan ikke bremse, kikke, gire eller oppføre seg i den hastigheten de gjør.

Du er tilbake til min påstand om at ikke alle som forflytter seg på sykkel, eller el-sykkel, egentlig er syklister :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2029458 06/11/2015 10:53
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Hva må man gjøre for å registrere en modifisert elsykkel? Trenger man blinklys? Blir det eu-kontroll annethvert år? Og hvilken forsikring dekker mitt ansvar ved ulykke på godkjent elsykkel kontra ulykke med tråsykkel?

Big wheels keep on turning
Re: El sykkel med racerfart [Re: Kjartandaddy] #2029461 06/11/2015 10:56
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Kjartandaddy
Hva må man gjøre for å registrere en modifisert elsykkel? Trenger man blinklys? Blir det eu-kontroll annethvert år? Og hvilken forsikring dekker mitt ansvar ved ulykke på godkjent elsykkel kontra ulykke med tråsykkel?
Man må ha et certificate of conformacy, dvs. at sykkelen må være typegodkjent som moped.

Helge
Strava
Re: El sykkel med racerfart [Re: fredriks] #2029492 06/11/2015 11:47
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: fredriks
Folk kanske syklar mycket snabbare i oslo än i trondheim ICON_SMILE

Du har rett i det. Strava er i sånn henseende genialt, der finner man et godt grunnlag å synse ut fra.

Jeg er ikke i nærheten av å klare å pendle like fort på elsykkel som med ræser eller MTB. Så fort elsykkelen kommer opp i 25 km/t så kutter hjelpemotoren og da skal det mye kraft til for å øke ytterligere. Jeg ser også på de flate segmentene på Strava at det er maaaange som holder 30 km/t.

Det gjør jeg lett på MTB, men jeg er eksepsjonelt godt trent i likhet med alle som pendler i Oslo-området....

Skal jeg bruke kort til på pendlinga = ræser eller MTB
Skal jeg bruke lite krefter på pendlinga = elsykkel

Skulle ønske at elsykkelen gikk minst 35 km/t før den kuttet assistansen.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: El sykkel med racerfart [Re: Dan] #2029504 06/11/2015 12:07
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Ok, da må vi se på what he said:

Har en følelse av at du ikke har barn, eller iallfall mangler evner til å tenke deg at det kan finnes andre synspunkter enn de du selv måtte ha.

Det er noe med DesmoSkier sitt syn på barn som åpenbart er relevant for diskusjonen her. Jeg klarer ikke helt å se at det skulle være noe annet enn risikoen for at de blir kjørt ned, men opplys meg gjerne.

Har ikke lest hele tråden her nå, var så mye, men du ilegger meg (og kanskje GeirK) meninger basert på hva du velger å lese mellom linjene, ikke hva som står her. Mulig det var skrevet på en måte som kan misforstås, men det står på ingen måte at han er en hensynsløs gærning som dreper barn. Poenget med setningen var: Veldig mange som har fått barn har i samme slengen opplevd endringer i egen personlighet, tankemåte i forhold til konsekvenser og så videre ganske betydelig. Plutselig så kommer et punkt hvor en "blir voksen" og innser at virkeligheten er større enn en selv.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om din potensielle økonomiske ruin. Jeg bryr meg om at ikke jeg selv eller andre skal bli nedkjørt av en ulovlig moped uten ansvarsforsikring.

Dere er altså veldig lite opptatte av DesmoSkier sin eventuelle økonomiske ruin. Det er jeg også. Men har han skrevet at han forventer at dere skal være opptatte av det? Nei, han har skrevet at han er klar over de økonomiske problemene med å kjøre uforsikret hvis det skjer noe, slik at ingen trenger å skrive lange innlegg om "vet du at forsikringen ikke gjelder, er du klar over det, vent litt så skal jeg hente frem paragrafene som viser dette". Han sparer dere for det bryderiet ved hjelp av den setningen.

Han skriver det som om han er klar over konsekvensene, men han presenterer kun en økonomisk konsekvens for ham personlig, jeg er opptatt av de han eventuelt kjører på.

Kjører du uregistrert og ikke forsikret bil også? Det betyr vel heller ikke noe for noen andre enn potensiell økonomisk ruin for deg?

Stråmann. Og det sier du også what he said til altså? Jeg hadde håpet på bedre fra deg. ICON_WINK

Her kunne jeg sagt det samme til deg. Setningen min er for å få ham til å skjønne hva han faktisk juridisk utsetter seg og andre for ved å gjøre det han gjør - for det er akkurat samme sak. Stråmann-argumentet ditt er i dette tilfellet definisjonen på stråmann...

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support