Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder?

Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? #2027454 30/10/2015 18:51
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Skal pusse opp kjøkkenet, dvs alt skal rives og nytt skal inn. Er det ikea som gjelder i forhold til mest kjøkken for penga eller er det andre jeg burde titte på?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027474 30/10/2015 19:27
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Ikea funker det, men det kommer litt an på målene du trenger. Går det opp med 40,60,80 skap så har du mange løsninger fra ikea. Trenger du feks 30 eller 50 moduler så burde du se på noen andre, da ikea ikke har dette. Du kan fort få en like god pris fra feks HTH eller Kvikk.
Ikea sine hvitevarer ville jeg styrt unna hvis du ikke skal bygge på veldig sparebluss.

Jeg har montert mange kjøkken fra forskjellige produsenter og man merker forskjell. Selv gikk jeg for multi-living, litt dyrere enn ikea, men mye mer solide skap.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027494 30/10/2015 19:50
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Vi endte opp med Drømmekjøkken på en av deres 30%-kampanjer. Mulig det bare er innbilning, men jeg føler at det bråker mindre enn det jeg har vært borti av IKEA-kjøkken mtp skapdører og skuffer.
Hvis du ikke skal sette opp det selv koster det mer å få satt opp IKEA enn ferdigmonterte skrog.

Redigert av Ruppert; 30/10/2015 19:52.
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: Ruppert] #2027512 30/10/2015 20:40
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Ruppert
Vi endte opp med Drømmekjøkken på en av deres 30%-kampanjer. Mulig det bare er innbilning, men jeg føler at det bråker mindre enn det jeg har vært borti av IKEA-kjøkken mtp skapdører og skuffer.
Hvis du ikke skal sette opp det selv koster det mer å få satt opp IKEA enn ferdigmonterte skrog.

Hvem er det som leverer ferdigmonterte skrog? Trodde nå alle kom flatpakkede av helt åpenbare årsaker. Betydelig dyrere å frakte tre trailere med luft fra Polen enn én trailer med like mange kjøkken og litt mer vekt, men for all del, det kan jo hende noen har regnet dette opp mot prisene på norske håndtverkere.

Jeg har ikke-IKEA kjøkken i huset, men har montert IKEA i utleieleilighet, hytta og i garasjen. De er med demping både på skuffer og dører, og hengslene er samme som de fleste andre bruker (Blüm) så hva er det som bråker? Servoskuffene (elektrisk åpning og dempet stengning) lager litt motorlyd, men ikke noe jeg tenker spesielt over, og når jeg tenker meg om så mener jeg servoen også er Blüm.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027534 30/10/2015 22:00
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Mobalpa blandt annet leverer alt sammenskrudd fra fabrikk.

Et eksempel som på skrog og kvalitet: multiliving har topplate skapet. Ikea har en avstiver foran. Dette gjør at selve skroget vrir seg lettere og det merker man når et skal monteres mange ved siden av hverandre.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027540 30/10/2015 22:23
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Uno form leveres ferdigskrudd. Upåklagelig kvalitet.

-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027561 31/10/2015 07:58
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Vurderer å gjøre det samme. Hvordan er Nettoline i kvalitet og pris i forhold til f.eks Ikea?

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: grr] #2027774 01/11/2015 15:30
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: grr

Hvem er det som leverer ferdigmonterte skrog? Trodde nå alle kom flatpakkede av helt åpenbare årsaker. Servoskuffene (elektrisk åpning og dempet stengning) lager litt motorlyd, men ikke noe jeg tenker spesielt over, og når jeg tenker meg om så mener jeg servoen også er Blüm.

Schmidt som jeg bestilte av her om dagen leverer også ferdig sammenskrudde skrog. Et lite hjertesukk når det kommer til "mest for penga" - vi sendte henvendelser til de aller fleste i Osloområdet som vi kunne tenke oss - HTH svarte aldri når vi forsøkte å bestille tegnetime. Ganske komisk, alle reklamene i det siste tatt i betraktning. Kvik hadde en avsindig pris basert på at det er så og si det samme som Ikea og HTH. Mobalpa var veldig vanskelig å få en tidsslot for tegning/korrigering av forslag.

Servodrive er Blum sitt merkenavn for elektrisk åpne/lukke, men det finnes sikkert mange ulike fabrikanter på det. Mener å ha sett Bosch hadde en variant også. http://www.blum.com/us/en/01/60/20/

Redigert av Anders A-R; 01/11/2015 15:33.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027829 01/11/2015 20:01
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Bør kanskje også vurdere livstids-pris. Ganske mange meglere har poengtert at kjøkkenet ikke er IKEA når vi har vært på visning... (hva totalt-summer er vet jeg ikke)

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027841 01/11/2015 20:39
tron Offline
Besatt
Besatt
Dem som bare driver med kjøkken, kan gjerne levere i hvilken farge som helst. IKEA har veldig begrenset utvalg av farger på frontene. Men det gjør også at om man er uheldig og skader en front, er det bare å stikke på IKEA og kjøpe en ny samme kveld.

Vi var låst til Sigdal da vi flyttet inn i nybygg i fjor. Flere fronter var skadet da vi overtok, og det tok Sigal månedsvis å få produsert opp de rette frontene igjen. Kjøkkenet fungerer bra, det, men det er ikke noe ved det som gjør det bedre enn IKEA kvalitetsmessig. Heller tvert om.

Siden IKEA har et kjøkken som er prikk likt vårt Sigal-kjøkken, regnet jeg på et tidspunkt ut hva tilsvarende IKEA-kjøkken hadde kostet: 45.000. Listeprisen for Sigal-kjøkkenet var 120.000 eller deromkring - heldigvis var det meste av denne summen del av prisen på boligen.

Jeg hadde glatt gått for IKEA om jeg skulle pusse opp. Om man gjerne vil bruke mer penger, er det ganske tøft med unike fronter fra Superfront på de billige IKEA-skrogene.

Redigert av tron; 01/11/2015 20:41.
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: hilmer] #2027844 01/11/2015 20:39
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: hilmer
Bør kanskje også vurdere livstids-pris. Ganske mange meglere har poengtert at kjøkkenet ikke er IKEA når vi har vært på visning... (hva totalt-summer er vet jeg ikke)

Det bunner vel kanskje mest i at man i en boligkjøpssituasjon spiller mye på følelser, og IKEA har jo hatt et litt rufsete rykte.
I dag skjønner jeg ikke hvorfor IKEA får så mye pes; Nei, det tiltaler ikke individualisten, men kvaliteten på skrog og beslag står vel strengt tatt ikke noe særlig tilbake for f.eks HTH eller Kvik? - Og de er MYE bedre på flatpakking og monteringsanvisninger. Hvitevarene er jo en annen sak...

Vi er strålende fornøyd med vårt Kvik-kjøkken, men jeg vil nok råde de som skal kjøpe kjøkken derfra å koste på seg ferdigskrudde skrog. Vi måtte av transporthensyn montere høyskap selv, og det var IKKE like rett frem som f.eks IKEA.

Men slike diskusjoner pleier som regel å ende med at den enkelte respondent taler varmt for sitt kjøkken (så også jeg), og de som har brukt AVSINDIG mye penger vil som regel være de som argumenterer hardest: Enten for å forsvare utlegget for seg selv, eller fortelle at de har brukt så mye penger ICON_WINK

Jeg tror man må lete etter den leverandøren som kan levere et kjøkken man liker, og ikke alle tilbyr de samme løsningene. Og nei, forferdelig dyrt kjøkken er ikke alltid ensbetydende med et bedre kjøkken, men er vel ofte like mye et "statement".

Mitt inntrykk er at de fleste leverandørene har såpass stor etterspørsel at man ofte ender opp med å drive prosessen selv - livet er for kort til å stå i en krok og furte for at man ikke blir løpt etter med tilbud...

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027904 02/11/2015 08:15
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Har skrudd mange kjøkken opp gjennom, 10-12 stk tenker jeg. De fleste Ikea. Synes ikke det er noe å si på kvaliteten. Har også montert kjøkken fra andre leverandører (Kvik, HTH og et annet dyrere merke jeg ikke husker navnet på) og jeg har ikke klart å merke noe forskjell på skapstammene. Hengslene er identiske og deler passer om hverandre. Jeg har også hørt ansatte hos en norsk kjøkkenprodusent si at de har identiske skapstammer med Ikea. De får sine skapstammer fra samme fabrikk i flate pakker, setter de sammen på sin norske "fabrikk" og sender de ut til kunder i store, plasskrevende esker med sin logo på. Lite poeng i å betale store summer for å få fraktet luft. Eneste argumentet jeg kan se for å ikke velge Ikea er at man fort kan ende opp med samme fronter som naboen. Men, vil trygt anbefale Ikea sine kjøkken. Evt. bruk penger på detaljene som synes og kjøp en dyrere benkeplate fra andre leverandører, samt vask, armatur, hvitevarer etc. fra andre og ingen tror du har Ikea-kjøkken. Har selv gjort det i nåværende hus.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2027946 02/11/2015 09:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Med 20-25% kampanje på Lefdal/Elkjøp så er Epoq rimeligere enn Ikea. Vi har Ikea på vaskerommet og Epoq på kjøkkenet og bortsett fra bruksanvisningene så har vi ikke opplevd noen kvalitetsforskjell. Fordelen med Ikea er lager i Norge men Lefdal var veldig greie å ha med å gjøre i forbindelse med økonomisk kompensasjon for forsinkelse og de løste også en transportskade på en eksemplarisk måte.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: Ruppert] #2027948 02/11/2015 09:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Javel? Ikea monterer svjv. for 150,- pr. skrog.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: Pjoltergeist] #2027950 02/11/2015 09:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Pjoltergeist
individualisten, men kvaliteten på skrog og beslag står vel strengt tatt ikke noe særlig tilbake for f.eks HTH eller Kvik?

Det ville forundre meg dersom de sto tilbake i det hele tatt, og såvidt jeg vet er hengsler og gangjern etc. av tysk fabrikat, og identiske med de som brukes av de dyre kjøkkenprodusentene.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: Stein] #2027999 02/11/2015 11:19
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stein
Sitat: Pjoltergeist
individualisten, men kvaliteten på skrog og beslag står vel strengt tatt ikke noe særlig tilbake for f.eks HTH eller Kvik?

Det ville forundre meg dersom de sto tilbake i det hele tatt, og såvidt jeg vet er hengsler og gangjern etc. av tysk fabrikat, og identiske med de som brukes av de dyre kjøkkenprodusentene.

Nettopp!

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: Stein] #2028072 02/11/2015 14:10
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig

Javel? Ikea monterer svjv. for 150,- pr. skrog.

Hvor ser du dette henne? Vi skal have nyt Ikea køkken, og vil meget gerne slippe for at samle elementerne selv. men jeg finder kun pris på færdigmontering hvor man betaler 15.000 for 11-14 skabe.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2028076 02/11/2015 14:16
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor er folk så skeptisk til å montere skrog selv? Har du en batteridrill + en krampepistol så går det utrolig fort å gjøre det selv

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2028078 02/11/2015 14:20
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har gjort det maaaaange gange selv ICON_SMILE Dette er et rent tidspørgsmål for os. I en i forvejen travl hverdag så ville det være fint hvis det kunne klares for en rimelig pris.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: Bishop007] #2028080 02/11/2015 14:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Bishop007

Hvor ser du dette henne? Vi skal have nyt Ikea køkken, og vil meget gerne slippe for at samle elementerne selv. men jeg finder kun pris på færdigmontering hvor man betaler 15.000 for 11-14 skabe.

Husker ikke. Mener det var det jeg fikk oppgitt da jeg byttet kjøkken i 2013. Jeg skulle ha gjort ting litt annerledes enn det Ikea gjør mtp. sokler, foringer og elektrikerarbeid innimellom monteringen, samt en del tilpasninger, så jeg måtte gjøre det selv uansett.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2028081 02/11/2015 14:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ser ut som det er annerledes nå:

http://www.ikea.com/ms/no_NO/service-offer/kitchen-installation/index.html

Beklager.

Når jeg tenker meg om, kan det ikke stemme heller, for jeg innbiller meg at jeg regnet ut at det ville kostet 10-11000.

Hvis jeg teller riktig i hodet, hadde det kostet 15000å få montert vårt kjøkken. Antar det inkluderer fronter, skuffer, kummer, benkeplater, etc? Fort verdt det. ICON_SMILE

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: Stein] #2028086 02/11/2015 14:30
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Bishop007

Husker ikke. Mener det var det jeg fikk oppgitt da jeg byttet kjøkken i 2013. Jeg skulle ha gjort ting litt annerledes enn det Ikea gjør mtp. sokler, foringer og elektrikerarbeid innimellom monteringen, samt en del tilpasninger, så jeg måtte gjøre det selv uansett.

Lige nøjagtig der er vi også, hvorfor jeg kun ønsker at Ikea skal samle elementerne... Vores køkken vil også passe ind under gruppen for 15000 og det er bestemt også noget vi overvejer.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2028366 03/11/2015 10:26
P
PeterLynn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Jeg ville ikke benyttet ikea sine hvitevarer, de er billige men jeg er ikke fornøyd med mine. Kjøpte de dyreste integrerte modellene. Kjøleskap og platetopp er greie nok, mikro og stekeovn er dårlige, utrolig treg til å bli varm.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2028390 03/11/2015 11:56
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Vi fikk tegnet et lite hyttekjøkken hos IKEA, men endte med Epoq fra Elkjøp til ca samme pris. Prisene var ca de samme, men Epoq har 50cm skap.

Elkjøp har 20% rabatt på integrerte hvitevarer fra Bosch, og det ble billigere enn IKEA. Det hadde også en del å si at jeg leste om en del dårlige erfaringer med IKEAs hvitevarer - prøv Google og "ikea hvitevarer erfaring".

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2028483 03/11/2015 16:38
S
Svekling Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg monterte IKEA-kjøkken i fjor sommer. Fikk 1.2 tonn flatpakka kjøkken levert og så for meg en kjempejobb med å sette sammen skrogene. Alt gikk kjempelett. Genialt enkelt med å henge opp både over- og underskap på monteringsskinner. Alle deler passet perfekt. I forhold til andre kjøkken vi så på slapp vi unna med nesten halve prisen. Vi kjøpte alt av hvitevarer fra IKEA også. Med unntak av fryseskapet som bråker noe helt for j...elig er vi fornøyd med induksjonstopp, kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin. Ikkeno fancy kjøkken, men funksjonell arbeidsplass. Dempere i alle skuffer og skapdører

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: PeterLynn] #2028592 04/11/2015 08:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: PeterLynn
Jeg ville ikke benyttet ikea sine hvitevarer, de er billige men jeg er ikke fornøyd med mine. Kjøpte de dyreste integrerte modellene. Kjøleskap og platetopp er greie nok, mikro og stekeovn er dårlige, utrolig treg til å bli varm.

Bortsett fra at induksjonstoppen brummer litt innimellom, er jeg fornøyd med Ikea-hvitevarene våre. Kjøle- og frysteskap er det ingenting å utsette på, ventilatoren er effektiv, om enn ikke så stillegående. (Er noen det?) Mikroen er så stor at den er tregere til å varme opp ting enn andre ovner på samme effekt, men sånn går det når man vil ha varmliftsovn i mikroen. Stekeovnen er fantastisk, og blir varm på et blunk.

Disse er vel produsert abv Whirlpool, og jeg synes ikke de står tilbake for noe annet jeg har prøvd før av kjemte merker i samme ende av prisskalaen.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: Stein] #2028639 04/11/2015 10:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: PeterLynn
Jeg ville ikke benyttet ikea sine hvitevarer, de er billige men jeg er ikke fornøyd med mine.

Disse er vel produsert abv Whirlpool, og jeg synes ikke de står tilbake for noe annet jeg har prøvd før av kjemte merker i samme ende av prisskalaen.

Før var det kun Whirlpool, nå leverer IKEA også Electrolux, det er generelt et knepp over. Min mening og erfaring er at det heller ikke helt kan måle seg med Siemens/Bosch (selv om andre merker blir stadig bedre), så det skulle vært en del å spare for at jeg ikke skulle velge Siemens/Bosch i stedet - som man da kan leite opp tilbud på i et utall av forretninger,

Bortsett fra at induksjonstoppen brummer litt innimellom,

Dette har normalt mer å gjøre med kjelen enn induksjonstoppen.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2028643 04/11/2015 10:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Byttet i fjor ut billig IKEA ovn som fulgte med leiligheten til ny IKEA ovn, den dyreste modellen som ikke har dampfunksjon. Den steker likevel ikke jevnt, men skjevt... Blir definitivt ikke IKEA hvitevarer igjen i fremtiden.

Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2028848 04/11/2015 21:03
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for mange gode tips. Tror nok Ikea og Evoq er de som seiler opp som favoritter i forhold til mest mulig kjøkken for pengene, med kvik som en outsider. HTH og Sigdal blir nok i dyreste laget og har hørt fra mange at HTH er ekstremt dårlig når det kommer til kundebehandling.

Får håpe det fortsatt er 25% på Evoq når jeg er klar til innkjøp. Om det blir ca samme pris som Ikea men Bosch fremfor Electrolux så heller jeg mot Bosch...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Pusse opp kjøkken, er det ikea som gjelder? [Re: erijon] #2034085 20/11/2015 08:41
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Da er kjøkkenet bestilt og min erfaring tilsier at det er mye penger å spare på å bruke god tid.

Tok først kontakt med Kvik men de brukte nesten en uke på å svare og hadde 6 ukers venting på tegnetime.

Epoq svarte samme dag og jeg kunne komme 2 dager senere. Der tegnet jeg opp et kjøkken på bakgrunn av det jeg hadde tegnet i tegneprogrammet til Ikea. Fikk da tilbud på et kjøkken uten hvitevarer til ca 58000 og da med leveringstid ca medio desember.

Dro deretter på Ikea og tegnet opp det samme kjøkkenet der. Da fikk jeg et tilbud på ca 50000 med levering 24.11. Bestilte derfor dette kjøkkenet.

Dagen etter var jeg innom Elkjøp (Epoq) igjen for å bestille hvitevarer og samtidig si at jeg ikke skulle ha kjøkkenet deres. Både pga pris og leveringstid. Men da kom det kontra i forhold til at kjøkkenplanleggeren der hadde lagt inn mange dyre løsninger i sitt opprinnelige pristilbud, løsninger som vi egentlig ikke trenger. Noen tastetrykk senere fikk jeg et nytt tilbud på ca 30000, minus benkeplate og vask. Disse kjøper jeg utenom for ca 10000. Leveringstiden ble også forskjøvet frem til 01.12.

Så kort oppsummert var det veldig mye tid og penger å spare på å sondere terrenget. Kjøkkenet til Ikea er nå avbestilt og Epoq bestilt. Så får jeg bare håpe at Epoq holder leveringstiden sin og at det er like enkelt å montere selv som Ikea...

Redigert av erijon; 20/11/2015 08:48.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support