Oppgraderingshjelp! Nicolai Sti-sykkel
|
Oppgraderingshjelp! Nicolai Sti-sykkel
#2028420
03/11/2015 13:21
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Heisann. Jeg er tilbake på sykkelen etter 5 år i utlandet, og har overtatt en Nicolai fra en medsyklist her på terrengsykkel.  Jeg tenkte å gjøre noen små oppgraderinger, mest med tanke på vekt, men også funksjonalitet.Jeg vet at det finnes mange her inne med utrolig mye kunnskap på sti-sykler så hadde vært greit med innspill på hva som er greit (bør) byttes og hva som rett og slett ikke er verdt det eller som bare "bør veie litt". Ramme: Nicolai helius ac 650b 138/150mm Medium (3200g) Shock: Rock shox Monarch (350g) Gaffel: Rock shox revolation 140mm (1900g) Styre: Enve Dh styre (235g) Styrelager: Chris King (200g) Stem: Easton 50mm stem (200g) Bremser: Avid Elixir r bremser (400g) Krank: Shimano xt krank (800g) Drev: Race face 32t N/w drev (150g) Kjede: Ukjent (300g?) Pedaler: Chromag Pedaler (430g) Setepinne: Reverb Setepinne (520g) Sete: Fizik kurve sete (220g) Hjulsett: WTB fra en SC 5010 (Må veies men ca 2500g med slanger?) Dekk: 27.5 Conti trail king Protection (2000g) Bakgir: SramX5 bakgir (300g) Kassett: Ukjent 9 delt (400g?) CA = 14,11kg uten kabler/muttere etc1. Den skal også ifølge forrige eier veie over 14kg og skulle gjerne vært slanket. Hvor er det mest å hente med tanke på vekt spart per krone. Vil det holde med lettere hjulsett samt å kjøre slangeløst? dekkene er nærmere kiloen pr stk også, er det vel mye? 2. Ønsker 1x10 eller 1x11 fremfor 1x9 som den står på nå. Har aldri syklet med enkelt drev foran før men ønsker muligheten for tybgre gir da det blir en del transportetapper. greit å gå for 11 med en gang? Er dette en enkel jobb eller må mye byttes? kjede og kassett? Tar alle tips med en stor takk Håkon  
Redigert av Haakonseng; 03/11/2015 13:40.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028424
03/11/2015 13:32
|
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545 |
Dette er jo en relativt tung ramme også da. En ting er at vekta viser at sykkelen objektivt sett er tung, men føles den også tung i bruk?
Om du skulle slanket den, så kunne du fått inn et lettere hjulsett og kjørt dekkene slandeløst. Har de samme dekkene selv - de er tunge, men i mine ønye pålitelige dekk med godt grep og god punkteringssikkerhet. Men finnes lettere dekk.
I forhold til utveksling og gir, så er det klart at verden har gått videre etter at 9 gir bak var the shit. MÅ du ha elleve gir bak og ett foran - Nei! Mange har det. Har selv 32t drev foran, med 10-delt kassett bak med 11-36 utveksling - føler ikke noe prekært behov for mer eller mindre gir og utveksling.
Men om du skal bytte drivlinje, så må du ha nytt bakgir, kassett og kjede
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: HNK]
#2028430
03/11/2015 13:40
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Men om du skal bytte drivlinje, så må du ha nytt bakgir, kassett og kjede Og girhendel.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: HNK]
#2028432
03/11/2015 13:44
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Nei, i utgangspunktet ikke. Men med en del transport tenkte jeg at det hadde vært fint å prøve å lette den uten at det går utover kvaliteten samt til en viss grad sparer lommeboken. Hva slags dekk kan man sammenligne med trail king men som samtidig er lettere? NN? Hva kan jeg "enkelt" spare ved dekk og tubeless? 500g? Hva er grunnen til a selve girskifteren bak må byttes? hva skal jeg se etter i en nye? Håkon Dette er jo en relativt tung ramme også da. En ting er at vekta viser at sykkelen objektivt sett er tung, men føles den også tung i bruk?
Om du skulle slanket den, så kunne du fått inn et lettere hjulsett og kjørt dekkene slandeløst. Har de samme dekkene selv - de er tunge, men i mine ønye pålitelige dekk med godt grep og god punkteringssikkerhet. Men finnes lettere dekk.
I forhold til utveksling og gir, så er det klart at verden har gått videre etter at 9 gir bak var the shit. MÅ du ha elleve gir bak og ett foran - Nei! Mange har det. Har selv 32t drev foran, med 10-delt kassett bak med 11-36 utveksling - føler ikke noe prekært behov for mer eller mindre gir og utveksling.
Men om du skal bytte drivlinje, så må du ha nytt bakgir, kassett og kjede
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028490
03/11/2015 17:55
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Og noen formening om jeg bør går for 34 eller 36 kassett? Da med 10 drev.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028494
03/11/2015 18:31
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703 |
Mitt forslag: Shimano xt medium cage bakgir 10-delt med clutch. Shimano xt 10-36 10-delt kassett. Xt 10-delt hendel. Kjør med dekkene du har i vinter og sett på et mer lettrullende bakdekk når det blir tørt til våren.
Sindre R.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028502
03/11/2015 19:00
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
Hva er grunnen til a selve girskifteren bak må byttes? hva skal jeg se etter i en nye?
Fordi 9spd har ni klikk og 10spd har ti  Det kan være en fordel for følelsens skyld om skifteren har kulelager i mekanismen. f.eks saint / xt og oppover. Zee skifter er mye billig, men følelsen i bruk er kun 'ok'. (Personlig ikke noe jeg legger merke til når jeg sykler) Jeg hadde gått for 11-36 kassett og evt. en expander opp til 40 eller 42t, det hjelper veldig på når det blir bratt. -- Hvis du skal kjøpe alt nytt koster det ikke så mye mer å kjøpe den nye XT 11spd gruppas kassett, skifter og bakgir.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028513
03/11/2015 19:41
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227 |
Hva skal sykles? Bare sti, og grov sti? Bortsett fra transport..? Hvor lange transportetapper? Det har jo betydning om du regner med grus og asfalt-etapper, dette er en ganske grov sykkel.. Låsbar bakdemper er jo fint om du skal sykle milevis på veg.. Ville nok gått for kassett med minstedrev 10 bak i alle fall, og gjerne 10-36, mer enn det skal det mye til at du trenger, med 32 foran. I så fall altså skifter og bakgir også.. Bakgir trenger neppe clutch, men bør nok helst være av type short cage. Dekkene er vel kanskje overkill, jeg ville nok slanket en halv kilo her, satt opp dekk på ca 700g/stk slangeløst om det ikke var veldig mye spiss stein der jeg syklet mest...
Alt du trenger finner du selvsagt brukt på forumet..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028535
03/11/2015 21:11
|
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 278
Audittpåsykkel
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 278 |
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028545
03/11/2015 21:57
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
For å nevne det så er det ikke kostnadseffektivt å kjøpe ny gaffel i det segmentet med håp om å finne en lettere en  Hvis du føler at revelation er for flexy eller ikke er så smooth som ønskelig så er fox34 eller pike gode valg, men ikke for vektas skyld. Enve styret og Chris king headsettet er verdt å beholde selv om det finnes lettere deler.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: sindrer]
#2028573
04/11/2015 07:22
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Mitt forslag: Shimano xt medium cage bakgir 10-delt med clutch. Shimano xt 10-36 10-delt kassett. Xt 10-delt hendel. Kjør med dekkene du har i vinter og sett på et mer lettrullende bakdekk når det blir tørt til våren. Dette høres igrunn greit ut, skal følge med på forumet nå fremover, så får jeg heller kjøpe nytt 11-delt som nevnt dersom det ikke dukker opp noe som funker. Clutch eller ikke? fordelen er strammere kjede som ikke spretter i kjedestaget? Det høres jo ikke dumt ut, har jo racface wolftooth drev så da slipper jeg hvertfall kjedefører.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: ingeplinge]
#2028576
04/11/2015 07:37
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Hva skal sykles? Bare sti, og grov sti? Bortsett fra transport..? Hvor lange transportetapper? Det har jo betydning om du regner med grus og asfalt-etapper, dette er en ganske grov sykkel.. Låsbar bakdemper er jo fint om du skal sykle milevis på veg.. Ville nok gått for kassett med minstedrev 10 bak i alle fall, og gjerne 10-36, mer enn det skal det mye til at du trenger, med 32 foran. I så fall altså skifter og bakgir også.. Bakgir trenger neppe clutch, men bør nok helst være av type short cage. Dekkene er vel kanskje overkill, jeg ville nok slanket en halv kilo her, satt opp dekk på ca 700g/stk slangeløst om det ikke var veldig mye spiss stein der jeg syklet mest...
Alt du trenger finner du selvsagt brukt på forumet.. Har tidligere syklet mye i Drammen, men flytter inn til Oslo nå, så da blir det nok noen stier rundtomkring der (med transport til og fra St.hanshaugen så mye grus og asfalt). Heller mer mot sti enn DH hvertfall, men planlegger noen toppturer til sommeren også. Liker også teknisk terreng oppover, hvor jeg følte at nicolai til tross vekt skal passe bra med såpass lang chainstay. Blir nok noen lettere dekk til våren, mer glad i skog og røtter enn skarpe steiner, selvom det sikkert blir litt av det på fjellturer. Takk for hjelp!
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028577
04/11/2015 07:38
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Mitt forslag: Shimano xt medium cage bakgir 10-delt med clutch. Shimano xt 10-36 10-delt kassett. Xt 10-delt hendel. Kjør med dekkene du har i vinter og sett på et mer lettrullende bakdekk når det blir tørt til våren. Dette høres igrunn greit ut, skal følge med på forumet nå fremover, så får jeg heller kjøpe nytt 11-delt som nevnt dersom det ikke dukker opp noe som funker. Clutch eller ikke? fordelen er strammere kjede som ikke spretter i kjedestaget? Det høres jo ikke dumt ut, har jo racface wolftooth drev så da slipper jeg hvertfall kjedefører. Skal du først oppgradee til 10-delt så tar du den helt ut med 11 delt XT med en gang. Når du først har krank og drev er ikke kostnad all verden. På andre punkter er det hjul og dekk det er noe å hente på vekt, men hvor mye du kan spare kommer mer ann på hvordan du kjører. Noen takler 700grams dekk, andre MÅ ha 900-1000g :-) Slangeløst sparer deg for 200-250gram avhengig av hvilke slanger som står i. Om du sparer noe på hjulene finner du ut ved å veie de du har nå. Et kurrant sterkt hjulsett til 5-7000 får deg mellom 1600 og 1800gram, tenker jeg, noe betydelig lettere vil enten koster abnormt mye, evnt er de for spinkle :-) Revelation er en god gaffel, men som andre sier, det finnes røffere gafler i samme vekt. Men for ren vektbesparelse er det ikke noe vits å starte der. Kranken er et annet sted du kan spare en del gram, men vi snakker kanskje 120-150g og prisen er bananas... Så du har steder å spare og forbedre sykkel, men alt koster. Hvis det var meg, til mitt bruk, så hadde kjøpt 11-delt XT gruppe, og dekk på 800-900gram kjørt slangeløst. Deretter vurdert over tid hva som er verd å bytte, til hvilken pris. Hjulene hadde nok stått neste på lista, men det blir for kostbart... noe som aldri har stoppet noen :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: RazeFaze]
#2028583
04/11/2015 07:50
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Skal du først oppgradee til 10-delt så tar du den helt ut med 11 delt XT med en gang. Når du først har krank og drev er ikke kostnad all verden.
På andre punkter er det hjul og dekk det er noe å hente på vekt, men hvor mye du kan spare kommer mer ann på hvordan du kjører. Noen takler 700grams dekk, andre MÅ ha 900-1000g :-) Slangeløst sparer deg for 200-250gram avhengig av hvilke slanger som står i.
Om du sparer noe på hjulene finner du ut ved å veie de du har nå. Et kurrant sterkt hjulsett til 5-7000 får deg mellom 1600 og 1800gram, tenker jeg, noe betydelig lettere vil enten koster abnormt mye, evnt er de for spinkle :-)
Revelation er en god gaffel, men som andre sier, det finnes røffere gafler i samme vekt. Men for ren vektbesparelse er det ikke noe vits å starte der.
Kranken er et annet sted du kan spare en del gram, men vi snakker kanskje 120-150g og prisen er bananas...
Så du har steder å spare og forbedre sykkel, men alt koster.
Hvis det var meg, til mitt bruk, så hadde kjøpt 11-delt XT gruppe, og dekk på 800-900gram kjørt slangeløst. Deretter vurdert over tid hva som er verd å bytte, til hvilken pris. Hjulene hadde nok stått neste på lista, men det blir for kostbart... noe som aldri har stoppet noen :-D
Mulig jeg bare kliner til med 11-delt med en gang. Er det kun XT som er alternativet? hørt at den kassetten er veldig tung, nesten en halv kilo? Ang. hjul så tenker jeg hvertfall å kjøre slangeløst og finne ett lett bakdekk og heller holde litt på fordekket, forslag til lett og bra bakdekk? Er igrunn veldig fornøyd med gaffelen, så tror ikke den går med det første, måtte evt være hvis jeg hopper helt opp til 160mm og det avhenger litt av hvordan stier jeg ender opp med å sykle. Hjulsett er ikke billig nei, skal veie de jeg har nå før jeg gjør noe som helst, men dersom de er veldig tunge (hva er veldig tungt?) så kan jeg være at jeg spanderer på meg noe nytt til våren  Takk for hjelp!
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Audittpåsykkel]
#2028586
04/11/2015 07:52
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
XT-pakken ser ikke dum ut! Men hvorfor bytte bremser? er Magura "the shit"? Karbonhjul er nok ikke dumt, men det vil vel fort lette meg for 10k for noe slikt?
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028587
04/11/2015 07:57
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
XT-pakken ser ikke dum ut! Men hvorfor bytte bremser? er Magura "the shit"? Karbonhjul er nok ikke dumt, men det vil vel fort lette meg for 10k for noe slikt? Funker Elixir så lar du dem være. Fungerende slike bremser er helt kurrant. Jeg ville anbefale XT bremser også, evnt Guide R eller RS. Karbon eller ikke karbon, jeg fant karbonhjul som "veil" har kostet 11000 til 5750 brukt 3-4 turer. Ellers får du gode hjul, karbon eller ikke, for 5-6-7000. Om det er mye å spare i ren vekt er usikkert. Jeg ville kjørt de hjula du har inntil du finner noe "bedre", tar du dekk og slangeløst har du spart betydelig uansett for langt mindre penger. Når det er sagt er jo ramma feit nok til å sette på de råeste hjula som finnes, så er lommeboka dyp er det bare å kjøre på :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028589
04/11/2015 08:01
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Ang. hjul så tenker jeg hvertfall å kjøre slangeløst og finne ett lett bakdekk og heller holde litt på fordekket, forslag til lett og bra bakdekk? Litt avhengig av kjøreteknikk, så ville jeg vurdert Maxxis Minion SS eller Schwalbe Rock Razor. De er ikke veldig lette, men de ruller bra og har skikkelig godt sidegrep. Revelation er forresten vesentlig stivere (målt av tyske Bike) enn andre 32mm-gafler, så jeg tror nok ikke det er så mye å hente på stivhet på den. Ellers så er det en DVO Diamond til salgs på forumet til tøysepris.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2028667
04/11/2015 11:25
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 143
iacob
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 143 |
Mest bang for the buck får du vel med SLX-bremser. Jeg gikk fra noe Elixir-greier til dem og er strålende fornøyd. Ellers ville jeg (har jeg) gått for noen lette slangeløse dekk. Med lavere trykk får du uansett bedre grep enn du er vant til. Og en svært billig vektbesparelse.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Audittpåsykkel]
#2028856
04/11/2015 21:19
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,854
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,854 |
Støttes. Nå har du ikke sagt noe om budsjett men du klarer nok også å spare noen gram på å bytte til et karbon styre, krank og lettere sete. Gjorde dette selv på min i år og mener at jeg sparte i overkant av 500g. Styre og sete var ikke spesielt dyrt men XO kranken kostet en del. Når det gjelder dekk ville jeg beholdt de du har frem til våren. Men jeg ville kjøpt noe lettere å sette på når det blir mindre sleipt. NN eller liknende for eksempel.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: erijon]
#2028969
05/11/2015 08:52
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Nå har du ikke sagt noe om budsjett men du klarer nok også å spare noen gram på å bytte til et karbon styre, krank og lettere sete. Gjorde dette selv på min i år og mener at jeg sparte i overkant av 500g. Styre og sete var ikke spesielt dyrt men XO kranken kostet en del.
Når det gjelder dekk ville jeg beholdt de du har frem til våren. Men jeg ville kjøpt noe lettere å sette på når det blir mindre sleipt. NN eller liknende for eksempel.
Å bytte ut ENVE karbon DH styre på 230g gjør man ikke :-) Jeg fikk tak i en ubrukt xx1 krank ink drev for 1600kr for et år siden, så det er mulig å finne noen godkjøp innimellom.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Oppgraderingshjelp! Nicolai Sti-sykkel
[Re: Haakonseng]
#2028995
05/11/2015 09:25
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Gratulerer med ny sykkel, jeg tror du gjorde et særdeles godt kjøp. Jeg forsøkte å lure den sykkelen på noen kamerater, men de var vel litt for lange til den.
Mitt råd er vel at du kommer deg ut og sykler og tar deg tid til å finne ut nøyaktig hvilke deler som du ikke er fornøyd med. Du har vel gjort en knallkjøp, men dersom du nå begynner å ta bort gode deler for lettere og svindyre så ender du vel opp med at du like godt kunne kjøpt en annen type sykkel ny.
Dersom pengen brenner i lomma så er det vel lettere hjul du kan merke mest forskjell på? Men å velge dekke etter vekt og ikke funksjon og styrke synes jeg blir feil.
|
|
|
Re: Oppgraderingshjelp! Nicolai Sti-sykkel
[Re: erikskon]
#2029102
05/11/2015 12:55
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Gratulerer med ny sykkel, jeg tror du gjorde et særdeles godt kjøp. Jeg forsøkte å lure den sykkelen på noen kamerater, men de var vel litt for lange til den.
Mitt råd er vel at du kommer deg ut og sykler og tar deg tid til å finne ut nøyaktig hvilke deler som du ikke er fornøyd med. Du har vel gjort en knallkjøp, men dersom du nå begynner å ta bort gode deler for lettere og svindyre så ender du vel opp med at du like godt kunne kjøpt en annen type sykkel ny.
Dersom pengen brenner i lomma så er det vel lettere hjul du kan merke mest forskjell på? Men å velge dekke etter vekt og ikke funksjon og styrke synes jeg blir feil. Jo takk, vurderte denne opp mot en Ibis og en Transition, men er glad det endte med denne, og også til en meget god pris! Det er nok viktig det du nevner med å faktisk klokke flere timer på sykkelen før man begynner å endre på delene. Derfor tenker jeg at bare det å kjøre slangeløst samt bytte til 1x10/11 blir det første jeg gjør, gjerne med noe bra fra bruktmarkedet som Razefaze nevnte. Så kan jeg vurdere lettere hjulsett og andre ting til våren  Takk for hjelp!
|
|
|
Re: Oppgraderingshjelp! Nicolai Sti-sykkel
[Re: Haakonseng]
#2029105
05/11/2015 13:01
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Jo takk, vurderte denne opp mot en Ibis og en Transition, men er glad det endte med denne, og også til en meget god pris! Det er nok viktig det du nevner med å faktisk klokke flere timer på sykkelen før man begynner å endre på delene. Derfor tenker jeg at bare det å kjøre slangeløst samt bytte til 1x10/11 blir det første jeg gjør, gjerne med noe bra fra bruktmarkedet som Razefaze nevnte. Så kan jeg vurdere lettere hjulsett og andre ting til våren  Takk for hjelp! XT krank er kanon, ikke superlett, men lett'ish, sterk og driftssikker. Behold til du finner et gullkjøp. 1x11 XT er liksom bænkers :-) Sett opp slangeløst som du sier, også ser du hvordan du liker det. Føles det tungt, kanskje lettere dekk, kanskje vil du røske dem fra hverandre slik jeg har opplevd sjøl og må tilbake til noe med mer biff i :-) Men kjør den litt, kjenn og erfar, deretter handle... med mindre du bare har lyst på noe nytt og kult, det er nemlig også lov :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Oppgraderingshjelp! Nicolai Sti-sykkel
[Re: RazeFaze]
#2029110
05/11/2015 13:10
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
XT krank er kanon, ikke superlett, men lett'ish, sterk og driftssikker. Behold til du finner et gullkjøp. Helt enig. XT-krank er lett nok til at det ikke er noe nevneverdig vekt å spare på å bytte, samt at den er solid nok til at du aldri* kommer til å måtte bytte den heller. *må dog innrømme at jeg har klart å bøye en M770-krank på et idiotisk tryn selv.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: RazeFaze]
#2029154
05/11/2015 14:12
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,854
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,854 |
Nå har du ikke sagt noe om budsjett men du klarer nok også å spare noen gram på å bytte til et karbon styre, krank og lettere sete. Gjorde dette selv på min i år og mener at jeg sparte i overkant av 500g. Styre og sete var ikke spesielt dyrt men XO kranken kostet en del.
Når det gjelder dekk ville jeg beholdt de du har frem til våren. Men jeg ville kjøpt noe lettere å sette på når det blir mindre sleipt. NN eller liknende for eksempel.
Å bytte ut ENVE karbon DH styre på 230g gjør man ikke :-) Blingsa. Trodde han hadde et vanlig alu styre...
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2030107
08/11/2015 15:55
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Skulle sette tilbake bakhjulet i dag, men nå er girarmen bak helt "slapp" og kjedet bare henger i grusen. Må jeg bytte hele bakgiret eller er det noe jeg har gjort feil her? Hva har skjedd?
Håkon
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2030112
08/11/2015 16:19
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446 |
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: pblind]
#2030140
08/11/2015 19:06
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Tja, si det, hvordan ser man det?
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: Haakonseng]
#2030152
08/11/2015 19:56
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 264
matsk
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 264 |
Er vel neppe clutchgir, dette kom først på 10-delte drivverk.
|
|
|
Re: Nicolai Helius AC oppgraderingshjelp
[Re: matsk]
#2030305
09/11/2015 09:42
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510
Haakonseng
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 510 |
Er vel neppe clutchgir, dette kom først på 10-delte drivverk. Har du noen formening om hvorfor armen ikke strammer kjedet? ødelagt "fjær" inni bakgiret? Håkon
|
|
|
|
|